abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220316114
Niet mijn topic

quote:
Ik ben een complotidioot. Menigeen weet dat. Althans.. Menigeen vindt dat.

Ik denk vaak in complotten. Dat is ook vaak onvermijdelijk als je jezelf toestaat vrij te denken.

Ik zie mezelf dus eerder als vrijdenker dan als complottheoreticus.

Buiten de grenzen van het veilige en/of buiten de algemeen geaccepteerde consensus naar zaken kijken.
Doe jij dat ook wel eens?

Maar het gaat in mijn geval vaak verder dan dat. Soms ga je als vrijdenker op zoek naar antwoorden in een labyrint van... van... laat ik het zo zeggen... oneffenheden... van intuïtieve onwaarheden... van losse eindjes.

Er moet immers voor mij altijd een logische verklaring zijn waarom iets is zoals het is en waarom daar nooit meer aan getwijfeld mag worden.
En waarom ik dan het idee krijg dat de meerderheid zich daar steeds makkelijker bij neerlegt. Iets is zo omdat het zo is! Het heeft geen zin om daar nu nog aan te twijfelen. Het is zonde van mijn energie.

En je hoeft maar een kleine afwijking te hebben in die consensus, en je loopt al het risico om niet of zelfs nooit meer serieus genomen te worden.

Nu denk ik dat iedereen denkt waarik op doel.. Namelijk vaccinaties.. Nee dit keer een keer niet.

Vroeger toen ik nog op de basisschool zat, was ik veel meer met mijn eigen gedachtes bezig dan de stof die gemeenschappelijk werd gedeeld. Ik keek naar buiten met mn elleboog op tafel en mijn kin steunend op mn hand. Ik was toen veel meer bezig om antwoorden te zoeken op basis van de dingen die ik zag. Waarom kunnen vogels vliegen en mensen niet... Om maar iets te noemen. Wie heeft ooit die stoeptegel gemaakt? Hoe hoog zal die struik over 2 jaar zijn? Zou je deze plant kunnen eten?

En dat doe ik dus nog steeds. Niet meer op kinderlijk niveau uiteraard. Je hoofd zit dan vol met vragen. Ik ben dan niet per se op zoek naar antwoorden, maar het doet je wel beseffen hoe bijzonder alles om je heen eigenlijk is. En nog steeds krijg ik soms onbedoeld antwoord op vragen die jaren geleden in me op zijn gekomen. Dat is best een grappige ervaring. Antwoorden of verklaringen zijn vaak cadeautjes op de vragen die je vroeger hebt gesteld. Antwoorden moeten wel bevrediging en voldoening geven.. En het moet vooral ook logisch zijn. Anders leg ik het naast me neer.

Heb jij dat ook wel eens?
  woensdag 11 maart 2026 @ 15:09:13 #2
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220316207
Wat een ongelofelijk slechte OP. Het is het product van een warhoofd die in complottheorieën gelooft. De TS - die de oorspronkelijke OP ongecorrigeerd doorgeeft en dus daarmee instemt met de inhoud - maakt zich onsterfelijk belachelijk. Gelukkig heb ik een nuttige aanvulling op deze bagger. Het volgende stuk tekst is toegevoegd op 26-2 (zie ook deel 2 en 3 van dit interessante discussietopic).

Mijn (EsserS) mening over vrijdenken:

Waar hebben we het nu eigenlijk over?
Vrijdenken is niet hetzelfde als "zo maar wat roepen". Omdat het geworteld is in logica en bewijs verschilt het wezenlijk van complotdenken waarbij bewijslast vaak wordt genegeerd of verdraaid.

De belangrijkste kenmerken van een vrijdenker
Onafhankelijkheid van dogma's (religieus, politiek of maatschappelijk), volgen van de wetenschappelijke methode (dus kritisch denken en de bereidheid je aanvankelijke overtuiging overboord te gooien als nieuw bewijs daarom vraagt) en intellectuele autonomie (denk zelfstandig na).

De geschiedenis in een notendop
De term kwam sterk opzetten tijdens de Verlichting (18e eeuw). Denkers als Voltaire en Spinoza stelden dat de menselijke rede superieur was aan religieuze openbaringen. Het komt er op neer dat "geloven" een inferieure vorm van denken is omdat het zoeken en vinden van "de waarheid" centraal staat bij vrijdenkers. In Nederland heeft de vereniging De Vrije Gedachte al sinds de 19e eeuw een grote rol gespeeld in het promoten van dit gedachtegoed.

Is een vrijdenker altijd een atheïst?
Vaak wel maar niet noodzakelijkerwijs. Hoewel veel vrijdenkers atheïst of agnost zijn - omdat ze vinden dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor een god - draait het fundament vooral om de vrijheid om te twijfelen en te onderzoeken. Een religieus persoon die zijn eigen tradities kritisch bevraagt en toetst aan de rede vertoont ook trekken van vrijdenken. Ook de katholieke kerk is bezig met het versoepelen van eeuwenoude dogma's hetgeen dit instituut een meer vrijdenkend karakter geeft. Echter, evangelisten - m.n. degenen aan de "Hervormde" kant - die andere mensen blijven lastig vallen met hun obscure dogma's zijn geen vrijdenkers maar dwaallichten (in figuurlijke zin).

Verschil met een dwaallicht
Een dwaallicht verspreidt onbetrouwbare informatie (het complotdenken is diepgeworteld in het brein), is zelf totaal de weg kwijt (verward of onlogisch redeneren) en is een 'leider' die anderen een verkeerde, gevaarlijke kant op trekt.

Het gaat dus in de eerste plaats om rationeel denken. Is rationeel hetzelfde als wetenschappelijk? Het is eigenlijk best geruststellend dat je niet direct een witte jas aan hoeft te trekken om rationeel bezig te zijn. Naast de wetenschap zijn er namelijk nog een heleboel andere manieren om je verstand te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan logische rationaliteit waarbij je simpelweg kijkt of de stapjes in een redenering kloppen zoals bij een rekensom of een computerprogramma. Dan heb je de praktische of instrumentele vorm die je dagelijks gebruikt om te bepalen hoe je zo efficiënt mogelijk van A naar B komt. In de rechtszaal draait het weer om juridische rationaliteit, waarbij wetten en regels het kader vormen voor een logisch oordeel. Als we met elkaar in gesprek gaan om tot een eerlijk compromis te komen, gebruiken we wat filosofen communicatieve rationaliteit noemen. En tot slot is er de filosofische rationaliteit waarmee we kritisch nadenken over grote vragen waar je geen liniaal bij kunt houden, zoals ethiek of moraliteit. Bij dat laatste speelt 'geloven' weer een grote rol.

Het is verfrissend om te beseffen dat een advocaat, een programmeur en een ethicus allemaal "rationeel" kunnen zijn ook al gebruiken ze totaal verschillende gereedschapskisten.

Als we met logica en gezond verstand al zo ver komen waarom hebben we die hele wetenschappelijke machinerie dan wel poespas dan nog nodig?

Het korte antwoord: de wetenschappelijke insteek is onze beveiliging tegen zelfbedrog. Waar andere vormen van rationaliteit vaak uitgaan van abstracte regels of menselijke afspraken voegt de wetenschap een aantal unieke "checks & balances" toe, zoals:

De harde realiteit als scheidsrechter: Bij logica kun je een perfect sluitend verhaal houden dat in de praktijk totaal niet klopt. De wetenschap zegt: "Leuk bedacht, maar laat het maar zien." Het dwingt je om je ideeën te toetsen aan de buitenwereld (empirie).

Falsificatie (de 'durf-je-ongelijk-te-hebben'-test): Wetenschappelijk denken is uniek omdat het actief zoekt naar bewijs dat je theorie niet klopt. Andere vormen van rationaliteit proberen vaak een standpunt te onderbouwen; wetenschap probeert het onderuit te halen om te zien of het blijft staan.

Correctie op onze eigen 'kronkels': Wij mensen zijn geprogrammeerd om overal patronen te zien (ook waar ze niet zijn) en bevestiging te zoeken voor wat we al geloven. De wetenschappelijke methode met dubbelblind onderzoek en statistiek, filtert die menselijke ruis eruit.

Reproduceerbaarheid: Het is pas rationeel in wetenschappelijke zin als iemand anders, aan de andere kant van de wereld, met dezelfde stappen tot precies hetzelfde resultaat komt. Het haalt het "persoonlijke" uit de rationaliteit.

Maar hoe dan ook is rationaliteit veel kleurrijker dan alleen cijfertjes en experimenten. Het is de gereedschapskist waarmee we onze hele wereld structureren.
  woensdag 11 maart 2026 @ 15:39:05 #3
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_220316404
quote]0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik weet niet precies welke theoloog voor welk denkbeeld dat je aanhangt verantwoordelijk is. Ik hoef ook niet hun hele oeuvres te kennen. Het gaat dan meestal om ideeën als:

- Jezus is niet echt uit de dood opgestaan
- Het verhaal is bedacht door de discipelen na hun grote teleurstelling
- Het lichaam van Jezus is door honden opgegeten (heb jij niet gezegd, maar past wel ongeveer in hetzelfde straatje)
- We moeten van Jezus houden, maar de Vader die hem liet opofferen moeten we haten (ook niet letterlijk door jou gezegd, maar opnieuw zelfde straatje)

Kortom: theologen die de kern van het geloof ondermijnen op basis van een, wat mij betreft, vertekend beeld van de verlossingsleer.
[/quote]

Okee. Dank je. Ik weet zeker dat bijna alle van de genoemde theologen deze ideeën niet aanhangt. 2 Ervan zouden misschien enkel het idee kunnen hebben dat Jezus niet werkelijk is opgestaan. Maar ik ken geen werk van hen dat dit bevestigd.

Van de 4 ideeën sluiten de laatste 3 niet aan bij hoe ik erover denk.

Alleen het eerste idee zie ik niet als een gebeurtenis die exact zo heeft plaats gevonden.

Ik zou naast het genoemde rijtje geen enkele andere theoloog zo 1, 2 ,3 weten die niet gelooft dat de opstanding geen gebeurtenis is die werkelijk heeft plaats gevonden.

Mijn eerdere uitleg was een hervertelling van wat letterlijk in de bijbel staat.
Hierop reageren dat mijn geest verziekt is en dat dit komt door bepaalde theologen, waarvan wij allebei niet weten wie dat dan zouden zijn, ervaar ik als belediging op basis van een vage aanname waarvan nu is vastgesteld dat die uit de lucht gegrepen is.

Een belediging naar mij, naar die theologen en aangezien ik verwoord wat er letterlijk in de bijbel staat naar de schrijvers van de bijbel toe. In het geval dat ik zou geloven dat de bijbel Gods woord dan zou ik het tevens als belediging naar God toe zien.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_220317017
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:39 schreef Panterjong het volgende:
quote][ afbeelding ] Op woensdag 11 maart 2026 12:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]

Alleen het eerste idee zie ik niet als een gebeurtenis die exact zo heeft plaats gevonden.
Zou je voor de goede orde nog eens willen herhalen hoe jij dit dan ziet?
pi_220317164
Ieder willekeurig topic hier mondt uit in dezelfde herkauwing.

En Ali wordt niet bediend met z'n eindtijden door anti-Christ Trump, maar wel met de hogere benzineprijzen. En daarover staat niets in de Bijbel beschreven.

Wel op feesboek

Feesboek 1-Bijbel 0
pi_220317434
Helemaal vergeten: vandaag is biddag voor gewas en arbeid, maar het kan nog. Laten we ook bidden voor dit subforum.

Psalm 104:27
En allen zien ernaar uit dat u brood geeft, op de juiste tijd.
  woensdag 11 maart 2026 @ 18:53:42 #7
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220317643
Prediker 1:3-4
"Welk voordeel heeft de mens van al zijn zwoegen, waarmee hij zich afmat onder de zon? De ene generatie gaat, de andere generatie komt, maar de aarde blijft altijd bestaan."

[ Bericht 1% gewijzigd door EsserS op 11-03-2026 19:27:18 ]
pi_220317864
quote:
2s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:13 schreef OllieA het volgende:
Hm, mijn poging om een lichte toets aan te brengen is dus mislukt. Vind ik jammer.
Komt een man met een profetencomplex bij de dokter, die de ene ware denominatie en die ene ware religie meent aan te hangen, waarbij iedere buitenstander de spirituele dood verdient, en wie zonder enige vorm van relevante natuurwetenschappelijke opleiding de consensus van duizenden werenschappers opzij schuift omdat hij een direct lijntje met God meent te hebben, en bovendien tal van complotten denkt te doorzien waarvoor 99% van de wereldbevolking blijkbaar te dom is om te bevatten:

"Dokter, ik vind sommige Fok-users zo pretentieus".

Nou, als dat geen glimlach op je gezicht tovert. :P
pi_220317872
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 18:24 schreef -Sigaartje het volgende:
Helemaal vergeten: vandaag is biddag voor gewas en arbeid, maar het kan nog. Laten we ook bidden voor dit subforum.

Psalm 104:27
En allen zien ernaar uit dat u brood geeft, op de juiste tijd.
Ik bid mee. In stilte.
  woensdag 11 maart 2026 @ 19:44:19 #10
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220318002
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Een profetencomplex, die is nieuw, lol.

Gelukkig ben ik geen pretentieuze natuurkundige en schrijver van flutboeken die met twee regels te ontkrachten zijn en die de psycholoog probeert uit te hangen, en vervolgens anderen ervan beschuldigt dat ze zijn vakgebied niet serieus beheersen :') Ste-ke-blind.

Ik zou iedereen die eraan twijfelt hoe dit subforum verziekt wordt willen aanraden om naar deel 1 van dit topic te gaan, mijn eerste post te lezen en vervolgens de reacties daarop als iemand van een EsserS.

Dan is het wel duidelijk wie wat hier verziekt en met wie geen gesprek te voeren is.

En nee, dat is niet met mij.

Er is hier inderdaad simpelweg een kern die ik beter gewoon kan negeren.

Maar dan beginnen ze te janken en te klagen dat ik ze negeer :')

Dus dan probeer ik het nog maar weer eens. En al gauw wordt het dan persoonlijk.

Omdat de helft hier zit om te stoken.

De andere helft is gewoon intolerant.

Sommigen beide.

Het is allemaal erg vermoeiend. Gaat ook niks aan veranderen zolang hier geen enkele standaard gehandhaafd wordt.
En hoeveel boeken heb jij gepubliceerd, precies?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 11 maart 2026 @ 19:49:40 #11
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220318083
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oh, en die Joodse vrienden waren erbij toen? Die weten dat?

Het klinkt voor mij als comfort food.

'Dit is te moeilijk om mee om te gaan, dus we doen gewoon net alsof het niet gebeurd is. Zo hoef ik nooit mijn persoonlijke overtuigingen aan te passen, maar kan ik een beeld van de wereld vormen dat mij goed uitkomt, in plaats van een beeld dat realistisch is".

Ik vind dat lafbekkerij. Gewoon niet durven om de realiteit in de ogen aan te staren en ermee om te leren gaan. Niet moeilijke zaken beter willen begrijpen. En dan lekker neerkijken op anderen die er wel in geloven, zodat je jezelf rechtvaardiger en beter kunt voelen, want jij hebt wel een juist, rechtvaardig, goed, liefdevol beeld van God, de geschriften, of wat dan ook, en dat is dan uiteraard een reflectie van wie je zelf in de kern bent. Het is spiritueel narcisme.
[..]
Dat kan ik alleen beantwoorden vanuit een ander kader dan jij waarschijnlijk aanhangt.

Maar laten we dit even voor waar aannemen, voor dat kader:

1. De God van het OT en het NT zijn exact hetzelfde.
2. Jezus Christus is de messias en Zoon van God.
3. Jezus Christus is God geïncarneerd in een mensenlichaam om voor de mensheid te sterven die te redden. Dus de Jezus en de God van het OT zijn één, aangezien Jezus zegt dat Hij en de Vader één zijn.
4. Jezus Christus zei: 1Op dat moment kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden: Wie is toch de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen?
2En Jezus riep een kind bij Zich en zette dat in hun midden.
3En Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u: Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.
4 Wie zich dan zal vernederen als dit kind, die is de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen.
5 En wie zo'n kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.
Waarschuwing tegen struikelblokken
6 Maar wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, doet struikelen, het zou beter voor hem geweest zijn dat een molensteen aan zijn hals gehangen was en hij in de diepte van de zee gezonken was.

Dit klinkt niet als een God die lukraak onschuldige kinderen laat vermoorden, of wel?

Dus waarom zou hij daar dan toch opdracht toe geven? Wat zou daar een mogelijke verklaring voor zijn? Waar zou het een oplossing voor kunnen zijn? Wat zou God die kinderen uiteindelijk toch nog kunnen geven?

Dat zijn de vragen die je jezelf moet stellen en ik ga de antwoorden niet voorkauwen. Doe zelfs een wat moeite in plaats van vanuit je hoge toren moreel superieur en verontwaardigd te doen.
Komt er nog wat van een punt?

Je denkwijze doet me denken aan de Tafelredenen van Luther, die nogal in zijn maag zat met zijn eigen idee dat je als kind al hels ter aarde komt, en waarschuwde om dit te benadrukken omdat dat kon leiden tot ouders die hun kids maar vermoorden omdat het idee dat je als zondig wezen voor 99% zeker mocht zijn dat je in de 'snaren van de duivel' zou vallen en derhalve voor eeuwig gemarteld zou worden elk bestaan als mens tot een nachtmerrie maakt.

In zowel christendom als islam is puur bestaan een MIJNENVELD met eeuwige repercussies.

Waarom zou je uberhaupt kinderen nemen als de kans zo groot is dat ze voor een eeuwigheid in ellende belanden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mijk op 18-03-2026 00:11:28 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220318211
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Komt er nog wat van een punt?
Het punt is dat je de ogenschijnlijke tegenstrijdigheid van "een God die op brute genadeloze wijze kinderen laat vermoorden" en "een God die zichzelf opoffert om de mensheid van de dood te redden" met elkaar moet zien te verenigen.

Dat kun je op jouw manier doen: gewoon negeren wat niet goed uitkomt.

Of je kunt je eigen ideeën over de beweegredenen voor zo'n oordeel in twijfel trekken.

quote:
Je denkwijze doet me denken aan de Tafelredenen van Luther, die nogal in zijn maag zat met zijn eigen idee dat je als kind al hels ter aarde komt, en waarschuwde om dit te benadrukken omdat dat kon leiden tot ouders die hun kids maar vermoorden omdat het idee dat je als zondig wezen voor 99% zeker mocht zijn dat je in de 'snaren van de duivel' zou vallen en derhalve voor eeuwig gemarteld zou worden elk bestaan als mens tot een nachtmerrie maakt.

In zowel christendom als islam is puur bestaan een MIJNENVELD met eeuwige repercussies.

Waarom zou je uberhaupt kinderen nemen als de kans zo groot is dat ze voor een eeuwigheid in ellende belanden.
Mijn denkwijze? Wat heeft dit met mijn denkwijze te maken.
  woensdag 11 maart 2026 @ 20:02:11 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220318233
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het punt is dat je de ogenschijnlijke tegenstrijdigheid van "een God die op brute genadeloze wijze kinderen laat vermoorden" en "een God die zichzelf opoffert om de mensheid van de dood te redden" met elkaar moet zien te verenigen.

Dat kun je op jouw manier doen: gewoon negeren wat niet goed uitkomt.

Of je kunt je eigen ideeën over de beweegredenen voor zo'n oordeel in twijfel trekken.
[..]
Mijn denkwijze? Wat heeft dit met mijn denkwijze te maken.
Ik zie nog steeds geen enkel punt.

De kans verder dat een Jezus het rucksichtlos afslachten van kinderen zou propageren acht ik nihil.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220318299
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik zie nog steeds geen enkel punt.

De kans verder dat een Jezus het rucksichtlos afslachten van kinderen zou propageren acht ik nihil.
Misschien was het dan ook niet 'rucksichtlos'.

Dat is het punt.
  woensdag 11 maart 2026 @ 20:08:00 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220318327
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Misschien was het dan ook niet 'rucksichtlos'.

Dat is het punt.
Ach... wat was het dan?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220318397
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 18:53 schreef EsserS het volgende:
"Welk voordeel heeft de mens van al zijn zwoegen, waarmee hij zich afmat onder de zon? De ene generatie gaat, de andere generatie komt, maar de aarde blijft altijd bestaan."
Wijs.

Kleine aanvulling. "De aarde" was toen nog de grond onder gezamelijke voeten. Niet de planeet.
  woensdag 11 maart 2026 @ 20:15:41 #17
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_220318427
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 17:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zou je voor de goede orde nog eens willen herhalen hoe jij dit dan ziet?
Ik zie het vooral als een verhaal.

Een verhaal dat in eerste instantie ophoudt bij Marcus 16 vers 8.

Een verhaal waar anderen na de schrijver van Marcus hoofdstuk 1 t/m Hoofdstuk 16 vers 8 anderen weer hun eigen draai aan hebben gegeven.

Of het werkelijk zo gebeurd is geloof ik niet. Wel denk ik dat er elementen in het verhaal zitten die iets zeggen over wat er werkelijk gebeurd is.

Ik denk dat de oorspronkelijke toehoorder, als ingewijden, precies wisten wat de schrijver van Marcus bedoelde.

Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat met 'opstaan' of 'opgewekt zijn' bedoeld werd dat er een nieuwe leider is aangesteld om de taak van Jezus op te nemen wat gebruikelijk is als er een gezalfde sterft. Wellicht een nieuwe messias uit de lijn van David. Het kan dan bijvoorbeeld een verwijzing naar Deuteronomium 18.15 zijn. Dit is uiteraard speculatie. Maar nogmaals de oorspronkelijke toehoorder die zelf de geschiedenis hadden mee gemaakt of direct doorverteld hebben gekregen waarbij de messiaanse gedachte leefde moeten exact geweten hebben wat er bedoeld werd.
pi_220318461
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:14 schreef EsserS het volgende:

[..]
Walgelijke user. En maar liegen tot hij een ons weegt.
Maakt kundige wetenschappers weinig uit wat types Stoffer, Trump en Khamenei van de wetenschap vinden.
  woensdag 11 maart 2026 @ 20:20:10 #19
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220318474
Christendom en islam in een notendop:

Gij zult niet genieten en gij zult uw hele leven in doodsangst voor de hel doorbrengen
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220318546
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:15 schreef EsserS het volgende:

[..]
Welke wijsheid schuilt in deze aanwijzing voor een verborgen subtiliteit?
Ik vind het best een mooie vraag.

Maar het antwoord in waarom men toen onder de zon moest zwoegen terwijl generaties komen en gaan is best simpel.

De (proto-)oligarchen bedienen.
  woensdag 11 maart 2026 @ 20:29:56 #21
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220318563
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik vind het best een mooie vraag.

Maar het antwoord in waarom men toen onder de zon moest zwoegen terwijl generaties komen en gaan is best simpel.

De (proto-)oligarchen bedienen.
Je bedoelt iets met een feodale samenleving of zo?
pi_220318603
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

Gij zult niet genieten en gij zult uw hele leven in doodsangst voor de hel doorbrengen
Onderandere Katholieken en vele Soenieten mogen best genieten. Het is alleen dat bepaalde chiuahua stromingen altijd het hardste blaffen.
pi_220318634
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

Ook hele rare observatie dit.

Als God de wereld geschapen heeft, heeft hij ook genot geschapen.

Maar genot dat tot het leven leidt, en niet tot de dood.

Daar zit een groot verschil tussen.
  woensdag 11 maart 2026 @ 20:36:43 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220318651
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ook hele rare observatie dit.

Als God de wereld geschapen heeft, heeft hij ook genot geschapen.

Maar genot dat tot het leven leidt, en niet tot de dood.

Daar zit een groot verschil tussen.
Noem eens genot dat tot leven leidt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220318671
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Noem eens genot dat tot leven leidt.
Nou, het grappige is dat beide hetzelfde zijn.

Je hebt eten, drinken, seks, lichaamsbeweging, muziek, enzovoorts.

Allemaal zaken die genot kunnen produceren.

Tenzij ze op een misvormde manier worden beleefd, niet zoals God ze bedoeld heeft.

Dan leiden ze tot de dood.

Je kunt je levend eten of doodvreten, afhankelijk van hoe, wat en hoeveel je eet.

En beide kunnen als 'genot' worden ervaren. Maar het genot dat God voor ogen heeft, is geen genot dat tot de dood leidt.
pi_220318771
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:15 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Ik zie het vooral als een verhaal.

Een verhaal dat in eerste instantie ophoudt bij Marcus 16 vers 8.

Een verhaal waar anderen na de schrijver van Marcus hoofdstuk 1 t/m Hoofdstuk 16 vers 8 anderen weer hun eigen draai aan hebben gegeven.

Of het werkelijk zo gebeurd is geloof ik niet. Wel denk ik dat er elementen in het verhaal zitten die iets zeggen over wat er werkelijk gebeurd is.

Ik denk dat de oorspronkelijke toehoorder, als ingewijden, precies wisten wat de schrijver van Marcus bedoelde.

Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat met 'opstaan' of 'opgewekt zijn' bedoeld werd dat er een nieuwe leider is aangesteld om de taak van Jezus op te nemen wat gebruikelijk is als er een gezalfde sterft. Wellicht een nieuwe messias uit de lijn van David. Het kan dan bijvoorbeeld een verwijzing naar Deuteronomium 18.15 zijn. Dit is uiteraard speculatie. Maar nogmaals de oorspronkelijke toehoorder die zelf de geschiedenis hadden mee gemaakt of direct doorverteld hebben gekregen waarbij de messiaanse gedachte leefde moeten exact geweten hebben wat er bedoeld werd.
Dus geen fysieke wederopstanding van Jezus Christus zelf?
pi_220318824
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:29 schreef EsserS het volgende:

[..]
Je bedoelt iets met een feodale samenleving of zo?
Hoe hoger men in de ladder klom, des te minder men hoefde te zwoegen in de brandende zon. Dus dit was geen vraagstuk voor de top. Tenzij de top zelf meezwoegde. Maar dan lijkt me die vraag weer minder van toepassing ivm een hoger gevoel van verbondenheid.
pi_220318888
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Challenge van de dag: een niet waargenomen "fysieke" (?) wederopstanding erin lullen.
  woensdag 11 maart 2026 @ 21:10:29 #29
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_220319071
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik denk niet dat dit een historische gebeurtenis is.
pi_220319315
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:10 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Ik denk niet dat dit een historische gebeurtenis is.
Aangezien Jezus stoffelijk op aarde was is hij óf buiten bewustzijn geweest (de dood in de ogen gekeken) en fysiek uit bed gestapt en vertrokken. Of dood gegaan, fysiek weggedragen en spiritueel verenigd.

De eerste optie is, hoewel niet onmogelijk, een dolk in de rug van gelovige Christenen. De tweede wordt volgens mij algemeen geaccepteerd. De derde optie waarin hij fysiek/lichamelijk naar de wolken steeg is lachwekkend slecht.
  woensdag 11 maart 2026 @ 23:11:33 #31
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_220320029
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:31 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Aangezien Jezus stoffelijk op aarde was is hij óf buiten bewustzijn geweest (de dood in de ogen gekeken) en fysiek uit bed gestapt en vertrokken. Of dood gegaan, fysiek weggedragen en spiritueel verenigd.

De eerste optie is, hoewel niet onmogelijk, een dolk in de rug van gelovige Christenen. De tweede wordt volgens mij algemeen geaccepteerd. De derde optie waarin hij fysiek/lichamelijk naar de wolken steeg is lachwekkend slecht.
Het verhaal zelf vind ik belangrijker dan de vraag wat zich ervan in de geschiedenis nu precies heeft afgespeeld.

Er zit een duidelijke hoopgevende boodschap in het verhaal.
  donderdag 12 maart 2026 @ 07:47:21 #32
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220320716
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:15 schreef Panterjong het volgende:
Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat met 'opstaan' of 'opgewekt zijn' bedoeld werd dat er een nieuwe leider is aangesteld om de taak van Jezus op te nemen wat gebruikelijk is als er een gezalfde sterft. Wellicht een nieuwe messias uit de lijn van David.
Jacobus.

Die later door de geheel gehelleniseerde Paulus op een zijspoor is gezet. En daarmee, met de versie van Paulus, is de mythe en de vergoddelijking van Jezus begonnen.

[ Bericht 6% gewijzigd door hoatzin op 12-03-2026 09:45:11 ]
  donderdag 12 maart 2026 @ 07:51:24 #33
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220320731
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 18:53 schreef EsserS het volgende:
De aarde blijft altijd bestaan he? Interessant....
  donderdag 12 maart 2026 @ 07:55:30 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220320742
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 20:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ook rustig van zijn eigen volk he? Vergeet dat niet.

18 Wanneer iemand een moedwilligen en wederspannigen zoon heeft, die de stem zijns vaders en de stem zijner moeder niet gehoorzaam is; en zij hem gekastijd zullen hebben, en hij naar hen niet horen zal,19 Zo zullen zijn vader en zijn moeder hem grijpen, en zij zullen hem uitbrengen tot de oudsten zijner stad, en tot de poorte zijner plaats.20 En zij zullen zeggen tot de oudsten zijner stad: Deze onze zoon is afwijkende en wederspannig, hij is onze stem niet gehoorzaam; hij is een brasser en zuiper.21 Dan zullen alle lieden zijner stad hem met stenen overwerpen, dat hij sterve; en gij zult het boze uit het midden van u wegdoen; dat het gans Israel hore, en vreze.

Ach de liefdevolle God is ondoorgrondelijk.

(Behalve voor jou dan he)

[ Bericht 29% gewijzigd door hoatzin op 12-03-2026 09:59:40 ]
  donderdag 12 maart 2026 @ 08:27:38 #35
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220320804
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 07:51 schreef hoatzin het volgende:
De aarde blijft altijd bestaan he? Interessant....

Haha, ik snap je punt, die eeuwige aarde is wetenschappelijk gezien natuurlijk een houdbaarheidsdatum gepasseerd. Uiteindelijk raakt de brandstof van de zon op en is het ook voor onze blauwe knikker 'einde oefening'. Ik zie die tekst dan ook meer als een dichterlijke manier - zoals je de gehele bijbel overdrachtelijk moet benaderen - om te zeggen dat de natuur ons als individu ruimschoots overleeft. Wij zijn als menselijke geschiedenis slechts een voetnoot bij de leeftijd van de planeet. Maar eerlijk is eerlijk: 'altijd' is in de kosmologie inderdaad een relatief begrip! Nou ja, volgens de laatste wetenschappelijke inzichten - dus niet volgens de wanen en andere flauwekul van onze intellectueel ontspoorde huisprediker die de bijbel van A tot Z letterlijk neemt - hebben we nog een miljard jaar of wat te gaan. Tenzij de mensheid zichzelf vernietigt en dat is geen onrealistisch scenario.
pi_220321210
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 06:34 schreef EsserS het volgende:

[..]
Weet je wat een hard feit is in tegenstelling tot die smerige leugens van jou? Antwoord: "geloven" is een minderwaardige vorm van denken. Dus val je sekteleden maar lastig met je waanbeelden en fantasieën.
Opmerkingen als Iedereen die in God gelooft is een sukkel of Ongelovigen zijn honden en verdere vergelijkingen tussen (on)gelovigen en geesteszieken, daar zitten we niet op te wachten.
Dit haal ik uit de regels.
pi_220321271
Onder de noemer "flut die in 2 regels valt te ontkrachten" dan maar een serieus antwoord op Veiths onbegrip van basale natuurkunde.

quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat hij zegt is dat je mag verwachten dat alles dezelfde richting op zou draaien.

Dat wil niet zeggen dat er geen verklaringen zijn waarom dat niet zo is.
Nee, dat mag je niet verwachten. Ten eerste was de oerknal geen "lineaire explosie" zoals Veith het voorstelt, waarin materie in radiële richting vanuit een centrum beweegt, ten tweede begrijpen we de kwantumtoestand die we "oerknal" bestempelen niet waardoor we weinig kunnen zeggen over de totale hoeveelheid impulsmoment, en ten derde zou je, als je Veiths simplistische denken aanhoudt, juist niet verwachten dat "alles dezelfde richting opdraait". Als ik bijvoorbeeld twee massa's heb waarbij het totale impulsmoment nul is, dan moet ik ze juist tegen elkaars richting laten draaien; het impulsmoment is immers het uitproduct tussen baansnelheid en straal, dus om tot nul op te tellen moeten de draai-assen tegengesteld aan elkaar zijn.

En dan hebben we het (ten vierde) nog niet eens over het simpele feit dat de oerknaltheorie een effectieve theorie is op schalen van tientallen miljoenen lichtjaren, terwijl zonnestelsels systemen zijn op schalen van astronomische eenheden; de oerknaltheorie gebruiken om anomale rotaties in zonnestelsels te verklaren is dus grote kul. Het is zoiets als de evolutietheorie verwerpen omdat je niet kunt begrijpen hoe Henkie 's ochtends alleen maar boterhammen met hagelslag wil eten: je bent dan totaal de verkeerde theorie aan het toepassen. Je zou het willen verklaren uit de vorming van ons zonnestelsel; een proces waarbij impulsmoment inderdaad ook behouden is en er een eenduidige voorkeursrichting qua rotatie is. Maar zelfs daar kunnen allerlei willekeurige en/of chaotische gebeurtenissen anomale rotaties van planeten verklaren. Dat we wellicht nog niet precies weten hoe weerspreekt de oerknaltheorie net zo min als, zeg, de klassieke mechanica van Newton die we gebruiken om dit soort formatieprocessen te gebruiken. Een D66-stemmer in de Biblebelt is ook een anomalie, maar dat betekent niet dat we bovennatuurlijke processen moeten inzetten om het te verklaren.

En dit is nog maar het begin van zijn lezing. Waarom zou ik iemand, die zo overduidelijk de basis van zijn wetenschap niet begrijpt, nog vertrouwen? Het is echt lachwekkend slecht wat hij beweert, en ik kan dit gedeelte toevallig beoordelen omdat het mijn expertise is. Bovendien is het een gigantische drogreden: hiaten in empirisch uiterst succesvolle theorieën maken op geen enkele manier zijn Bijbellezing waarschijnlijker.

Dat deze man überhaupt een wetenschappelijke positie aan een universiteit heeft bekleed is voor mij een raadsel, maar then again, ik heb op een creationistencongres in Zwolle ook een lector van Van Hall-Larenstein allerlei creationistische nonsens horen beweren, evenals een Chris Kruse (https://geloofenwetenschap.nl/professor-dr-chris-kruse/), die een cursus gaf voor christenen over geloof en wetenschap. Een hoogleraar chemie die totaal de plank missloeg als het om natuurkunde gaat.

Ik zou ook de plank finaal kunnen misslaan als het om biologie of chemie gaat, want dat zijn niet mijn vakgebieden. Daarom ga ik ook geen lezingen geven over waarom basale theorieën in de scheikunde of biologie niet zouden kloppen. Dan zou je mij het predikaat "pretentieus" mogen geven.
pi_220321314
Wat ik overigens treffend vind aan apologeten, is hun grimmige mensbeeld waarin we moreel vervallen en compleet hulpeloos zijn en hierin goddelijke verlossing nodig hebben, terwijl ze aan de andere kant zo enorm veel vertrouwen in hun cognitieve vaardigheden hebben dat ze de consensus van duizenden natuurwetenschappers kunnen tegenspreken en nu net die juiste Bijbellezing eruit kunnen pikken.

Zal ook wel weer een vorm van "vrijdenken" zijn :P

Misschien dat we een apart topic "Wetenschappelijke creationistenclaims debunked" moeten openen, maar zoals gezegd voel ik persoonlijk na 20 jaar nogal es wat frustratie bij dit soort lieden, en is het vooral prediken voor eigen parochie, want christenen die er in trappen kun je eigenlijk toch al niet bereiken (weet ik ook uit ervaring) :')

[ Bericht 28% gewijzigd door Haushofer op 12-03-2026 10:22:56 ]
pi_220321454
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:04 schreef Haushofer het volgende:
Wat ik overigens treffend vind aan apologeten, is hun grimmige mensbeeld waarin we moreel vervallen en compleet hulpeloos zijn en hierin goddelijke verlossing nodig hebben, terwijl ze aan de andere kant zo enorm veel vertrouwen in hun cognitieve vaardigheden hebben dat ze de consensus van duizenden natuurwetenschappers kunnen tegenspreken en nu net die juiste Bijbellezing eruit kunnen pikken.

Misschien dat we een apart topic "Wetenschappelijke creationistenclaims debunked" moeten openen, maar zoals gezegd voel ik persoonlijk na 20 jaar nogal es wat frustratie bij dit soort lieden, en is het vooral prediken voor eigen parochie, want christenen die er in trappen kun je eigenlijk toch al niet bereiken (weet ik ook uit ervaring) :')
Evolutietheorie of geen evolutietheorie, de levensvonk is nog steeds niet verklaard. De stap tussen chemische omzetting en leven. Ergens is er een drijfkracht achter leven. De stimulatie tot voortplanting, want laten we eerlijk zijn, seks is eigenlijk een beetje, hoe zal ik het zeggen, een beetje vies gebeuren, want waarom zou je binnendringen in het lichaam van een ander? En toch doen we het allemaal omdat we er zin in hebben. En vlees eten ook hetzelfde. Hier is sprake van drijfkracht, zonder seks en eten zouden we het nooit overleven. Natuurkundige wetten gaan niet over overleven, dat gaat over krachten.
pi_220321613
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:33 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Evolutietheorie of geen evolutietheorie, de levensvonk is nog steeds niet verklaard. De stap tussen chemische omzetting en leven. Ergens is er een drijfkracht achter leven. De stimulatie tot voortplanting, want laten we eerlijk zijn, seks is eigenlijk een beetje, hoe zal ik het zeggen, een beetje vies gebeuren, want waarom zou je binnendringen in het lichaam van een ander? En toch doen we het allemaal omdat we er zin in hebben. En vlees eten ook hetzelfde. Hier is sprake van drijfkracht, zonder seks en eten zouden we het nooit overleven. Natuurkundige wetten gaan niet over overleven, dat gaat over krachten.
In primitieve levensvormen is er geen sex, dat kwam pas veel later na het ontstaan van leven. Het recombineren van DNA middels sex heeft evolutionaire voordelen, vooral voor organismen die uit vele cellen bestaan. Maar 'leven' zit ook in bijv eencelligen, die dus niet aan sex doen, maar het leven is wel met eencelligen ontstaan.
pi_220321630
quote:

Dit zou alleen iemand zeggen die niet in staat is om vanuit een ander denkkader te redeneren. Ik denk dat dat een beetje jouw probleem is, je zit aan een plafond in dit soort discussies en daarom raak je zo enorm gefrustreerd en emotioneel.
pi_220321676
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
In primitieve levensvormen is er geen sex, dat kwam pas veel later na het ontstaan van leven. Het recombineren van DNA middels sex heeft evolutionaire voordelen, vooral voor organismen die uit vele cellen bestaan. Maar 'leven' zit ook in bijv eencelligen, die dus niet aan sex doen, maar het leven is wel met eencelligen ontstaan.
Ja, en de vraag is hoe dat leven is ontstaan. Daar is wel over nagedacht, maar er is nog geen theorie. En dat seks evolutionaire voordelen heeft, daar houden de wetten waarbinnen ons universum zich gedraagt, geen rekening mee.
pi_220321743
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:57 schreef Haushofer het volgende:
Onder de noemer "flut die in 2 regels valt te ontkrachten" dan maar een serieus antwoord op Veiths onbegrip van basale natuurkunde.
[..]
Nee, dat mag je niet verwachten. Ten eerste was de oerknal geen "lineaire explosie" zoals Veith het voorstelt, waarin materie in radiële richting vanuit een centrum beweegt, ten tweede begrijpen we de kwantumtoestand die we "oerknal" bestempelen niet waardoor we weinig kunnen zeggen over de totale hoeveelheid impulsmoment, en ten derde zou je, als je Veiths simplistische denken aanhoudt, juist niet verwachten dat "alles dezelfde richting opdraait". Als ik bijvoorbeeld twee massa's heb waarbij het totale impulsmoment nul is, dan moet ik ze juist tegen elkaars richting laten draaien; het impulsmoment is immers het uitproduct tussen baansnelheid en straal, dus om tot nul op te tellen moeten de draai-assen tegengesteld aan elkaar zijn.

En dan hebben we het (ten vierde) nog niet eens over het simpele feit dat de oerknaltheorie een effectieve theorie is op schalen van tientallen miljoenen lichtjaren, terwijl zonnestelsels systemen zijn op schalen van astronomische eenheden; de oerknaltheorie gebruiken om anomale rotaties in zonnestelsels te verklaren is dus grote kul. Het is zoiets als de evolutietheorie verwerpen omdat je niet kunt begrijpen hoe Henkie 's ochtends alleen maar boterhammen met hagelslag wil eten: je bent dan totaal de verkeerde theorie aan het toepassen. Je zou het willen verklaren uit de vorming van ons zonnestelsel; een proces waarbij impulsmoment inderdaad ook behouden is en er een eenduidige voorkeursrichting qua rotatie is. Maar zelfs daar kunnen allerlei willekeurige en/of chaotische gebeurtenissen anomale rotaties van planeten verklaren. Dat we wellicht nog niet precies weten hoe weerspreekt de oerknaltheorie net zo min als, zeg, de klassieke mechanica van Newton die we gebruiken om dit soort formatieprocessen te gebruiken. Een D66-stemmer in de Biblebelt is ook een anomalie, maar dat betekent niet dat we bovennatuurlijke processen moeten inzetten om het te verklaren.

En dit is nog maar het begin van zijn lezing. Waarom zou ik iemand, die zo overduidelijk de basis van zijn wetenschap niet begrijpt, nog vertrouwen? Het is echt lachwekkend slecht wat hij beweert, en ik kan dit gedeelte toevallig beoordelen omdat het mijn expertise is. Bovendien is het een gigantische drogreden: hiaten in empirisch uiterst succesvolle theorieën maken op geen enkele manier zijn Bijbellezing waarschijnlijker.

Dat deze man überhaupt een wetenschappelijke positie aan een universiteit heeft bekleed is voor mij een raadsel, maar then again, ik heb op een creationistencongres in Zwolle ook een lector van Van Hall-Larenstein allerlei creationistische nonsens horen beweren, evenals een Chris Kruse (https://geloofenwetenschap.nl/professor-dr-chris-kruse/), die een cursus gaf voor christenen over geloof en wetenschap. Een hoogleraar chemie die totaal de plank missloeg als het om natuurkunde gaat.

Ik zou ook de plank finaal kunnen misslaan als het om biologie of chemie gaat, want dat zijn niet mijn vakgebieden. Daarom ga ik ook geen lezingen geven over waarom basale theorieën in de scheikunde of biologie niet zouden kloppen. Dan zou je mij het predikaat "pretentieus" mogen geven.
Een lang offtopic verhaal. Waarom wil je altijd je kennis over natuurkunde tentoonstellen in een subforum over filosofie en levensbeschouwing? Daar gaat het toch helemaal niet over?
pi_220321767
Correctie (inb @Haushofer :) )
Er is wel een theorie voor het ontstaan van het leven: Abiogenese.

Edit: oh wacht even, het is een hypothese.
  donderdag 12 maart 2026 @ 11:33:30 #45
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220321791
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Een lang offtopic verhaal. Waarom wil je altijd je kennis over natuurkunde tentoonstellen in een subforum over filosofie en levensbeschouwing? Daar gaat het toch helemaal niet over?
Wel als die natuurwetten categorisch ontkend worden.
  donderdag 12 maart 2026 @ 12:13:13 #46
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220322185
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je snapt er geen reet van, leugenaartje. Zingeving heeft niks te maken met wetenschap. Geloof heeft niks te maken met wetenschap. Het enige wat jij mag doen hier is vertellen WAAROM wij hier zijn en Wat dat betekent voor jou. Over Hoe we hier zijn gekomen dien jij je vrome mondje te houden.
Jij zou een uitstekende schoonmaker zijn in het Heilige huis van Haushofer. Ook geweldig om nieuwe leden te verwelkomen, de ledenaantallen zouden exploderen.
Bedankt voor het compliment. Ik zorg inderdaad graag voor een heldere blik zonder het stof van achterhaalde dogma’s en de smurrie van vieze, vuile alternatieve waarheden. Het is alleen jammer dat jouw 'heilige huis' geen ramen heeft die uitkijken op de werkelijkheid van de 21e eeuw. Terwijl jij de fundering nog probeert te leggen met teksten uit de bronstijd is de wetenschap al lang begonnen aan de bovenverdieping. Maar maak je geen zorgen, er is altijd plek voor een intellectueel totaal ontspoorde gids die liever in het donker blijft zitten preken over de architectuur. Zolang we het maar eens zijn dat jouw geloof een mening is en geen geschiedenis- of biologieboek.

Ga in vrede mijn zoon en ga door met je levensovertuiging die geladen is met zo-maar-wat-denken. Wij blijven je welwillend volgen en met vreugde uitlachen.
pi_220322422
quote:

Ik denk dat je hier een eenzijdige voorstelling geeft en daarmee een karikatuur van apologeten maakt. Je zou namelijk net zo goed kunnen terugwerpen dat atheïsten/agnosten een grimmig mensbeeld hebben, waarin de mens uiteindelijk een toevallig geëvolueerd dier is in een onverschillig universum, zonder doel of gegeven morele grond. Ook dat zou je kunnen neerzetten als een grimmig mensbeeld, waarin de mens er uiteindelijk alleen voor staat en in laatste instantie nergens op kan terugvallen voor hulp (zoals God). Toch zien we dat deze mensen veel vertrouwen kunnen hebben in hun cognitieve vaardigheden, wanneer zij bijv. denken dat een bestaande wetenschappelijke consensus onjuist is of dat een paradigmaverschuiving nodig is. Maar net zoals jouw beschrijving van apologeten een karikatuur is, is zo’n beschrijving van atheïsten/agnosten dat ook.

Verder valt het me op in je laatste alinea (waar ik al eerder op wees) dat je zelf ook spreekt over “prediken” en christenen die “bereikt” moeten worden, alsof ze 'verlossing' nodig hebben. Je gebruikt daarmee dezelfde religieuze taal als een christen of apologeet. Het verschilt in dat opzicht niet veel van religieuze overtuigingspogingen, wat anderen hier verweten wordt.
  donderdag 12 maart 2026 @ 13:04:29 #48
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220322484
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:53 schreef ejtleeditnA het volgende:
Ik denk dat je hier een eenzijdige voorstelling geeft en daarmee een karikatuur van apologeten maakt. Je zou namelijk net zo goed kunnen terugwerpen dat atheïsten/agnosten een grimmig mensbeeld hebben, waarin de mens uiteindelijk een toevallig geëvolueerd dier is in een onverschillig universum, zonder doel of gegeven morele grond. Ook dat zou je kunnen neerzetten als een grimmig mensbeeld, waarin de mens er uiteindelijk alleen voor staat en in laatste instantie nergens op kan terugvallen voor hulp (zoals God). Toch zien we dat deze mensen veel vertrouwen kunnen hebben in hun cognitieve vaardigheden, wanneer zij bijv. denken dat een bestaande wetenschappelijke consensus onjuist is of dat een paradigmaverschuiving nodig is. Maar net zoals jouw beschrijving van apologeten een karikatuur is, is zo’n beschrijving van atheïsten/agnosten dat ook.

Verder valt het me op in je laatste alinea (waar ik al eerder op wees) dat je zelf ook spreekt over “prediken” en christenen die “bereikt” moeten worden, alsof ze 'verlossing' nodig hebben. Je gebruikt daarmee dezelfde religieuze taal als een christen of apologeet. Het verschilt in dat opzicht niet veel van religieuze overtuigingspogingen, wat anderen hier verweten wordt.
Sorry dat ik mij bemoei met jouw reactie maar ik kan het niet laten om jou van mijn gelijk te overtuigen.

Interessant dat je zijn woordkeuze als 'religieus' bestempelt. Blijkbaar is zijn ironie daarover niet helemaal overgekomen. Haushofer kennende gebruikt hij die termen juist om de absurditeit van de zendingsdrang hier te onderstrepen, niet omdat hij zelf een nieuwe kerk aan het stichten is. Wat betreft dat 'grimmige' wereld/mensbeeld: ik ervaar een universum zonder vooropgezet doel juist als bevrijdend in plaats van grimmig omdat de mens dan zélf de regie en verantwoordelijkheid heeft. Wetenschap draait bovendien niet om 'vertrouwen in eigen kunnen' maar om het continu testen van ideeën tegen de realiteit. Dit is iets wat wezenlijk anders is dan geloof dat een verwerpelijk minderwaardige vorm van denken is. Een paradigmaverschuiving is geen kwestie van hopen maar van simpelweg betere bewijzen leveren. Dat je zijn feitelijke benadering als een karikatuur ziet, zegt wellicht meer over hoe ongemakkelijk de wetenschappelijke methode voelt in een apologetische context. Laten we het simpel houden:@Haushofer predikt niet, hij observeert en concludeert en dat staat iedereen vrij om te weerleggen met data. Geen verlossing nodig dus, hooguit wat scherpere logica. Laten we de discussie lekker bij de feiten houden, dat is al uitdagend genoeg!

Als ik het helemaal verkeerd zie, mag Haushofer mij corrigeren.

En nogmaals 1000x excuses voor het verstoren van jouw dialoog.
  donderdag 12 maart 2026 @ 13:08:53 #49
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220322509
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jij zou een uitstekende schoonmaker zijn in het Heilige huis van Haushofer. Ook geweldig om nieuwe leden te verwelkomen, de ledenaantallen zouden exploderen.
In tegenstelling tot de christelijke kerken, die over't algemeen in hoog tempo leeglopen. En ja er zijn een paar uitzonderingen.

Noem het voortschrijdend inzicht.
pi_220322530
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit zou alleen iemand zeggen die niet in staat is om vanuit een ander denkkader te redeneren. Ik denk dat dat een beetje jouw probleem is, je zit aan een plafond in dit soort discussies en daarom raak je zo enorm gefrustreerd en emotioneel.
Het gaat hier niet om "niet vanuit een ander denkkader kunnen redeneren"; dat verwijten crackpots me ook altijd als ze me hun theorieën van alles presenteren en kritiek krijgen. Het gaat erom dat wetenschap verkeerd wordt gepresenteerd door creationisten (zie Walter Veith) en er pseudowetenschappelijke argumenten worden toegepast: de primaire beweegreden om kritiek te uiten op wetenschappelijke theorieën (kritiek die vaak nergens op slaat) is religieus-ideologisch van aard, en niet zuiver wetenschappelijk.

Als apologeten mij kunnen uitleggen waarom ik pseudowetenschap boven normatieve wetenschap zou moeten verkiezen, dan zou het een ander verhaal zijn. Maar dat kunnen ze niet.

Verder is het onzin dat ik "niet vanuit een ander denkkader kan redeneren"; ik ben ook een spiritueel persoon met spirituele interesses, en je zult mij nooit horen beweren dat geloven flauwekul is. Als het om wetenschap gaat, dan ben ik redelijk star inderdaad; ik ben opgeleid als wetenschapper, en heb daar een hele duidelijke mening over. Bovendien is het mijn passie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')