abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220311919
quote:
Welke producten worden het vaakst gestolen in de Nederlandse supermarkten?

Winkeldiefstal blijft een groot probleem voor supermarkten in Nederland. Jaarlijks verdwijnen er voor honderden miljoenen euro’s aan producten uit de schappen zonder dat daarvoor wordt betaald. Uit nieuw onderzoek blijkt bovendien dat bepaalde producten opvallend vaak het doelwit zijn van dieven. Uiteraard zijn het vooral de prijzige artikelen die aan de lopende band gestolen worden bij de supermarkten. Wij zochten uit om welke producten het exact gaat.

Koffie wordt het vaakst gestolen in de supermarkten
In Nederlandse supermarkten wordt nog altijd opvallend veel gestolen. De relatief nieuwe zelfscankassa zal daar ongetwijfeld invloed op hebben. Dit systeem, waarbij klanten zelf hun producten scannen en afrekenen, maakt het voor dieven immers heel gemakkelijk om hun slag te slaan.

Maar welke producten worden er nu het vaakst gestolen in de Nederlandse supermarkten? Nou, volgens cijfers van onderzoeksbureau The Source Tagging Company (STC) wordt koffie in Nederland het vaakst meegenomen zonder af te rekenen. Dat is opvallend, omdat in veel andere Europese landen juist alcoholische dranken het meest worden gestolen. In Nederland lijkt koffie echter een aantrekkelijker doelwit te zijn geworden. Tja, een lekker bakkie wordt immers alsmaar prijziger.

Dure koffie is een aantrekkelijk doelwit voor dieven
De reden dat koffie het meest gestolen product van de Nederlandse supermarkten is, is dus nogal logisch: de torenhoge prijs ervan. Door hogere productiekosten en wereldwijde prijsstijgingen is koffie een relatief duur product geworden. Tegelijkertijd is een pak koffie klein en makkelijk mee te nemen. Dat maakt het voor winkeldieven een praktisch product om ongemerkt uit de winkel te halen.

Daarnaast kan koffie relatief eenvoudig worden doorverkocht, wat het voor sommige dieven nog aantrekkelijker maakt. Kennelijk kan heling dus zelfs met een pak gemalen koffiebonen worden gerealiseerd. De gestolen koffie uit de supermarkten zal door de meeste dieven vermoedelijk echter voor eigen gebruik worden ingezet.

Artikelen met een relatief hoge waarde
Naast koffie verdwijnen ook andere producten regelmatig uit de schappen. Vooral artikelen met een relatief hoge waarde, zoals verzorgingsproducten, maar ook vlees en chocolade, worden vaak gestolen uit supermarkten, zo meldt het NRC. Deze producten zijn meestal compact en eenvoudig te verbergen, bijvoorbeeld in een tas of onder kleding. Daardoor zijn ze populair bij mensen die proberen producten ongemerkt mee te nemen. Supermarkten proberen met verschillende maatregelen te voorkomen dat mensen zonder gevolgen met gestolen producten naar huis kunnen gaan. Zo zetten veel winkels extra cameratoezicht in, werken ze met beveiligers en controleren ze strenger bij zelfscankassa’s. Toch blijft winkeldiefstal een groot probleem dat ieder jaar weer serieuze schade oplevert.
https://www.man-man.nl/me(...)&utm_source=Facebook

[ Bericht 2% gewijzigd door Peppert op 11-03-2026 00:50:24 ]
  woensdag 11 maart 2026 @ 00:37:00 #2
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_220311926
Wantrouwen. Onbetaald werk. Technische frustratie. Het vernederingsritueel dat de zelfscankassa heet.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_220311953
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 00:37 schreef monkyyy het volgende:
Wantrouwen. Onbetaald werk. Technische frustratie. Het vernederingsritueel dat de zelfscankassa heet.
Anders ben je een dief van je eigen portemonnee. De president-directeur van Ahold Delhaize kan zich financieel prima bedruipen: daar hoeven we geen rekening mee te houden. Schandalig wordt het pas als je bij een kleine groenteboer gaat stelen.
  woensdag 11 maart 2026 @ 00:52:51 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220311955
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 00:50 schreef Peppert het volgende:

[..]
Anders ben je een dief van je eigen portemonnee. De president-directeur van Ahold Delhaize kan zich financieel prima bedruipen: daar hoeven we geen rekening mee te houden. Schandalig wordt het pas als je bij een kleine groenteboer gaat stelen.
Nee
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220311958
Niet om het goed te praten, maar laat supermarkten zelf het goede voorbeeld geven en stoppen met het bestelen van klanten.
pi_220311961
Supermarktkoffie :')
pi_220311974
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 00:56 schreef augurk2025 het volgende:
Niet voor elk bakje koffie naar Afrika reizen om daar zelf koffiebessen te plukken, te drogen, te pellen en te branden om deze daar vers te drinken. c_/
pi_220311975
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 00:56 schreef augurk2025 het volgende:
quote:
Kraanwater is vaak te hard en dat proef je. Het beste kun je gefilterd water gebruiken
-Jochem Baars, barista bij café Heilige Boontjes

Gefilterd water
Panellid Jochem Baars is er barista. Hij kwam zes jaar geleden 'gewoon' via een sollicitatieprocedure binnen en volgde verschillende trainingen op koffiegebied. Een goede kop koffie begint volgens hem bij het water. ,,Kraanwater is vaak te hard en dat proef je. Het beste kun je gefilterd water gebruiken. En voor filterkoffie liever geen kokend water. De koffie is al donker gebrand en hoe heter het water, hoe bitterder de smaak. De perfecte temperatuur is 85 à 90 graden.''

https://archive.fo/gx4R7#selection-1845.0-1853.47
pi_220311979
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 01:13 schreef Tovia het volgende:

[..]
Niet voor elk bakje koffie naar Afrika reizen om daar zelf koffiebessen te plukken, te drogen, te pellen en te branden om deze daar vers te drinken. c_/
De echte kenner drinkt alleen kopi luwak. :P
...hier om je mars te breken.
pi_220311980
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 01:13 schreef Tovia het volgende:

[..]
Geen Kopi loewak drinken :')
pi_220311981
Gvd te laat
  woensdag 11 maart 2026 @ 07:15:33 #12
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220312260
quote:
Dat is opvallend, omdat in veel andere Europese landen juist alcoholische dranken het meest worden gestolen. In Nederland lijkt koffie echter een aantrekkelijker doelwit te zijn geworden.
En wederom het bewijs dat ik echt geen Nederlander kan zijn. Ik zou elke Europese nationaliteit kunnen hebben, behalve de Nederlandse. Waarom ben ik hier?
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220313632
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 07:15 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
En wederom het bewijs dat ik echt geen Nederlander kan zijn. Ik zou elke Europese nationaliteit kunnen hebben, behalve de Nederlandse. Waarom ben ik hier?
Ehm, waarom?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220313673
quote:
Uiteraard zijn het vooral de prijzige artikelen die aan de lopende band gestolen worden bij de supermarkten.
Je zou denken dat het daar juist extra opvalt.
  woensdag 11 maart 2026 @ 10:44:35 #15
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220313884
Ik heb ook steeds vaker de neiging om iets in mn zak te stoppen, je ziet gewoon tijdens het winkelen hoe de winkel je probeert te naaien.
Ik kocht altijd van die pizzapuntjes cheddarkaas, 2euro nogwat voor een puntje, nu verkopen ze de kleine pizzapuntjes niet meer, maar alleen grote, die grote krijg ik helemaal niet op voordat het beschimmeld en het is 3x zo duur.

Ik doe het niet, behalve dat ik soms plastic tasjes steel, dat merkt echt niemand op.
die prijs was pre-corona 25 cent voor een grote tas, en 15 voor een klein tasje.
Kleine tasjes hebben ze nu niet eens meer, zie de eerste klacht. En de grote tasjes zijn nu 89cent :')
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220317266
quote:
15s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:44 schreef junkiesietze het volgende:
Ik heb ook steeds vaker de neiging om iets in mn zak te stoppen, je ziet gewoon tijdens het winkelen hoe de winkel je probeert te naaien.
Ik kocht altijd van die pizzapuntjes cheddarkaas, 2euro nogwat voor een puntje, nu verkopen ze de kleine pizzapuntjes niet meer, maar alleen grote, die grote krijg ik helemaal niet op voordat het beschimmeld en het is 3x zo duur.

Ik doe het niet, behalve dat ik soms plastic tasjes steel, dat merkt echt niemand op.
die prijs was pre-corona 25 cent voor een grote tas, en 15 voor een klein tasje.
Kleine tasjes hebben ze nu niet eens meer, zie de eerste klacht. En de grote tasjes zijn nu 89cent :')
Ik moest een keer twee keer afrekenen omdat ik een plastic tas was vergeten, dus had twee bonnetjes. Die ene zit nog in mijn portemonnee. Ik vraag me af of je daar ook nu nog uit de zelfscan kan.

Denk het niet overigens. Moet wel tijdslimiet op zitten denk ik.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220324828
quote:
15s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:44 schreef junkiesietze het volgende:

Niemand ligt wakker van het bestelen van Frans Muller, zolang we de kleine ondernemer maar ontzien.
  donderdag 12 maart 2026 @ 18:50:25 #18
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220324884
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 00:50 schreef Peppert het volgende:

[..]
Stelen is an sich fout en het probleem is hier de straffeloosheid. Op diefstal mag best een jaar cel staan, dan is het afgelopen met dit probleem.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220324898
Eerlijk gezegd denk ik dat het winkelwagentjes betreft, als je ziet hoeveel er hier in de buurt rondslingeren dan schrik je je een ongeluk.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 12 maart 2026 @ 18:55:51 #20
56749 BlaZ
pi_220324921
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 18:53 schreef Hathor het volgende:
Eerlijk gezegd denk ik dat het winkelwagentjes betreft, als je ziet hoeveel er hier in de buurt rondslingeren dan schrik je je een ongeluk.
Hoe bedoel je?
pi_220324943
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 18:55 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
Dat die karretjes het meest gejat worden van de winkel…
  donderdag 12 maart 2026 @ 19:00:25 #22
56749 BlaZ
pi_220324949
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 18:59 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dat die karretjes het meest gejat worden van de winkel…
Waar gebeurt dat dan? Ik heb nog nooit een gejat winkelwagentje gezien eerlijk gezegd.
pi_220324972
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 19:00 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Waar gebeurt dat dan? Ik heb nog nooit een gejat winkelwagentje gezien eerlijk gezegd.
Nooit een karretje buiten het parkeerterrein van een super gezien? :D
pi_220325064
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 18:55 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
Mensen nemen het karretje mee naar huis zodat ze niet met tassen hoeven te sjouwen en laten het vervolgens op straat slingeren inplaats van terug te brengen. Alleen al rond het pand waarin ik woon staan er een stuk of 4.
  donderdag 12 maart 2026 @ 19:16:05 #25
56749 BlaZ
pi_220325075
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 19:14 schreef Hathor het volgende:

[..]
Mensen nemen het karretje mee naar huis zodat ze niet met tassen hoeven te sjouwen en laten het vervolgens op straat slingeren inplaats van terug te brengen. Alleen al rond het pand waarin ik woon staan er een stuk of 4.
Echt?
  donderdag 12 maart 2026 @ 19:16:15 #26
56749 BlaZ
pi_220325077
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 19:03 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Nooit een karretje buiten het parkeerterrein van een super gezien? :D
Nee, dat is toch bizar?
  donderdag 12 maart 2026 @ 19:17:58 #27
503714 SebbeSwensje
pi_220325098
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 19:14 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ik heb er weleens een paar teruggebracht naar de winkel als ik toch die kant op liep. Heb wel ook eens een karretje van de Vomar geleend om bij de voedselbank spullen op te halen.
Appears.
pi_220325119
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 19:16 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Echt?
Ja, karretjes van de Dirk, van de Appie, en van Lidl. Als ik vanaf mijn huis naar de Dirk loop dan staan er altijd enkele karretjes rond het pand, slingeren er een paar rond in het park waar ik doorheen kom, en dan nog een paar op de hoek van een 10 hoog flat. Ik heb ook al een paar keer gezien dat de supermarkten enkele van hun werknemers de straat op sturen om ze weer op te halen omdat ze anders waarschijnlijk in de problemen komen met karretjes aanbieden voor hun klanten. Een Turkse jongen die bij de Dirk werkt heb ik ooit eens zien lopen met 5 of 6 in elkaar gestoken karretjes die hij weer terug naar de winkel bracht.
  donderdag 12 maart 2026 @ 19:26:26 #29
56749 BlaZ
pi_220325161
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 19:20 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ja, karretjes van de Dirk, van de Appie, en van Lidl. Als ik vanaf mijn huis naar de Dirk loop dan staan er altijd enkele karretjes rond het pand, slingeren er een paar rond in het park waar ik doorheen kom, en dan nog een paar op de hoek van een 10 hoog flat. Ik heb ook al een paar keer gezien dat de supermarkten enkele van hun werknemers de straat op sturen om ze weer op te halen omdat ze anders waarschijnlijk in de problemen komen met karretjes aanbieden voor hun klanten. Een Turkse jongen die bij de Dirk werkt heb ik ooit eens zien lopen met 5 of 6 in elkaar gestoken karretjes die hij weer terug naar de winkel bracht.
Enkel bij daklozen heb ik dit wellicht een paar keer gezien, erg onbeschaafd.
pi_220325163
Het is overigens niet geheel zonder risico, als de politie je betrapt kan je een boete van 110 euro verwachten, maar blijkbaar zijn de mensen daar niet echt van onder de indruk want je komt ze hier echt door de hele wijk tegen.
pi_220325185
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 19:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Enkel bij daklozen heb ik dit wellicht een paar keer gezien, erg onbeschaafd.
Gemakzucht, laten we het daar maar op houden. Van daklozen kan ik het nog enigszins begrijpen, die gebruiken het gewoon om hun 'inboedel' te verplaatsen.
pi_220325391
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 07:15 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Je bent een Heracliet
  donderdag 12 maart 2026 @ 19:50:39 #33
503714 SebbeSwensje
pi_220325410
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 19:49 schreef Vaarsuvius2 het volgende:

[..]
Je bent een Heracliet
Of niet!
Appears.
pi_220325422
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 18:41 schreef Peppert het volgende:

[..]
Niemand ligt wakker van het bestelen van Frans Muller, zolang we de kleine ondernemer maar ontzien.
Stelen goedpraten is fout.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220325782
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 18:50 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Stelen is an sich fout en het probleem is hier de straffeloosheid. Op diefstal mag best een jaar cel staan, dan is het afgelopen met dit probleem.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 19:51 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Stelen goedpraten is fout.
Het leven is de laatste jaren niet goedkoper geworden, en bovenop dat krijgen we ook nog eens een flinke klap door de stijgende energieprijzen.

[ Bericht 32% gewijzigd door Peppert op 12-03-2026 20:31:49 ]
  donderdag 12 maart 2026 @ 20:55:13 #36
56749 BlaZ
pi_220326164
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 20:16 schreef Peppert het volgende:

[..]
[..]
Het leven is de laatste jaren niet goedkoper geworden, en bovenop dat krijgen we ook nog eens een flinke klap door de stijgende energieprijzen.
Daarvoor moet je bij de overheid zijn, niet bij ondernemers die ook gebonden zijn aan de voorwaarden die door de overheid geschapen worden.

De stelling: het leven is de jaren niet goedkoper geworden dus ik mag stelen is onzinnig en immoreel.
pi_220326511
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 20:16 schreef Peppert het volgende:

[..]
[..]
In een normale economie wordt energie vanwege innovatie alleen maar goedkoper met de tijd. Je hebt het aan politici, opiniemakers en charlatans in de wetenschap te danken dat CO2 en daarmee goedkope olie, gas en kolen in het verdomhoekje zijn beland.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 12 maart 2026 @ 21:45:15 #38
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220326561
quote:
The Source Tagging Company (STC) wordt koffie in Nederland het vaakst meegenomen zonder af te rekenen. Dat is opvallend, omdat in veel andere Europese landen juist alcoholische dranken het meest worden gestolen.
Vermoedelijk omdat in veel landen sterke drank in de supermarkt wordt verkocht.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 12 maart 2026 @ 21:50:13 #39
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220326600
Ik vind een krakende zak koffie van een halve kilo trouwens niet bijzonder handig om even achterover te drukken, zoals de OP suggereert. Dan eerder chocolade, of een fles dure shampoo of multivitaminen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 12 maart 2026 @ 21:53:28 #40
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220326623
En door wie? Ook fijn om dat eens onder de loep te nemen .....
"Hoka Hey!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')