Alleen al daarom ga ik 'm kijken. Ouderwets lachen!quote:Scary Movie 6 onder vuur vanwege pronouns-grap in trailer
Marlon Wayans ligt onder vuur na de release van de eerste, behoorlijk prikkelende trailer van *Scary Movie 6*. De komiek heeft daarmee in één klap een online storm ontketend, vooral vanwege grappen over voornaamwoorden en politieke tegenstellingen. In interviews verdedigt hij fel zijn keuzes én zijn standpunt over cancel culture. Volgens hem is het tijd om "de cancel culture te cancelen".
De film moet in juni 2026 in de bioscopen verschijnen, en de trailer die vorige week uitkwam is de eerste nieuwe Scary Movie in dertien jaar. Voor fans is er in elk geval één grote troef: de originele cast keert terug. Marlon Wayans staat weer centraal, samen met onder anderen Anna Faris en Regina Hall. Ook Shawn Wayans, Damon Wayans Jr. en andere familieleden zijn van de partij. De regie is in handen van Michael Tiddes, terwijl het script door de hele Wayans-familie is geschreven.
In een gesprek met Entertainment Weekly legt Wayans uit dat hij simpelweg de lol wil terugbrengen: "comedy zoals het vroeger was". In zijn ogen kan dat alleen als je niet bang bent om iedereen aan te pakken, inclusief de heilige huisjes van nu. Daarom spreekt hij expliciet over het "cancelen van cancel culture".
De Wayans-familie ziet zichzelf als "equal opportunity offenders": ze willen iedereen op de hak nemen, ongeacht achtergrond of politieke kleur. Volgens Marlon hebben zij een eigen, unieke formule voor humor, iets wat volgens hem niet te kopiëren is.
Juist die aanpak zorgt nu voor flinke ophef. In de trailer is onder meer een scène te zien waarin een neergestoken slachtoffer aangeeft dat haar voornaamwoorden they/them zijn en de omstanders vraagt die grammatica te respecteren, terwijl het mes nog in haar buik zit. Online wordt dat door critici weggezet als transfobisch en neerbuigend. In een andere scène twijfelen twee personages of ze elkaar nog wel kunnen omhelzen omdat ze politiek lijnrecht tegenover elkaar staan. Eén van hen zegt: "Ik ben nu Republikein, dus ik hoor racistisch te zijn." Die zin wordt op sociale media zowel toegejuicht als verafschuwd, precies het soort verdeeldheid waar de film mee speelt.
Wayans blijft ondertussen bij zijn standpunt. Hij zegt dat de kern van hun humor altijd hetzelfde is geweest: iedereen krijgt er even hard van langs, niemand wordt gespaard, en juist daardoor ontstaat volgens hem een soort gelijkheid in de grap. De familiehumor, zegt hij, komt voort uit hun opvoeding en hun moeder, met een sterk gevoel voor familie en waarden als basis, hoe grof de grappen soms ook zijn.
De Red Band (ongecensureerde) trailer heeft een leeftijdsbeperking en is dus alleen op YouTube zelf te bekijken, en wel hier. Hieronder de 'family friendly' versie.
Bekijk deze YouTube-video
Hier gaat het al mis. Hier gaat het altijd mis ; dat we een stel lichtgeraakte beroepshuilers zo serieus nemen dat het nieuws wordt. Lekker laten ratelen op reddit of welke bubbel ze ook zitten.quote:Online wordt dat door critici
Baasquote:In een gesprek met Entertainment Weekly legt Wayans uit dat hij simpelweg de lol wil terugbrengen: "comedy zoals het vroeger was". In zijn ogen kan dat alleen als je niet bang bent om iedereen aan te pakken, inclusief de heilige huisjes van nu. Daarom spreekt hij expliciet over het "cancelen van cancel culture".
Nederland volgt altijd een jaar of 2 later dan Amerika. Daar zijn ze inmiddels klaar met wokeonzin, hier zitten we er nog middenin maar ook hier zal deze ideologie uitsterven. Het gezond verstand zal uiteindelijk overwinnen.quote:Op maandag 9 maart 2026 17:00 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Is dat nog steeds een ding ja, wat meninkjes van draaideurverontwaardigden op Twitter X als "flinke ophef" en daarmee nieuwswaardig bestempelen? Dacht/hoopte dat we dat een beetje achter ons aan het laten waren.
Mooiste nieuws uit het gehele bericht.quote:Op maandag 9 maart 2026 16:53 schreef Danny het volgende:
Wayans blijft ondertussen bij zijn standpunt.
quote:Op maandag 9 maart 2026 17:06 schreef Gibson88 het volgende:
Ach hier in Groningen is er een kudde feministen woest omdat de meer straatnamen naar mannen zijn vernoemd dan naar vrouwen. Hier kijk ik dus ook niet echt van op.
Men had nooit aandacht moeten besteden aan die hele gender ge-leuter.
Nou dat is het probleem niet eens. Gendergelijkheid is een mooi doel. We zijn alleen ergens gaan geloven dat een stel permanent verongelijkte alfabet wappies de ambassadeurs van diezelfde beweging zijn.quote:Op maandag 9 maart 2026 17:06 schreef Gibson88 het volgende:
Ach hier in Groningen is er een kudde feministen woest omdat de meer straatnamen naar mannen zijn vernoemd dan naar vrouwen. Hier kijk ik dus ook niet echt van op.
Men had nooit aandacht moeten besteden aan die hele gender ge-leuter.
Geen film voor mij (niet mijn soort humor + te weinig ruimteschepen), maar ik vond 't wel grappig. Lekker stereotiepjes onderuithalen enzo.quote:In de trailer is onder meer een scène te zien waarin een neergestoken slachtoffer aangeeft dat haar voornaamwoorden they/them zijn en de omstanders vraagt die grammatica te respecteren, terwijl het mes nog in haar buik zit.(...) In een andere scène twijfelen twee personages of ze elkaar nog wel kunnen omhelzen omdat ze politiek lijnrecht tegenover elkaar staan. Eén van hen zegt: "Ik ben nu Republikein, dus ik hoor racistisch te zijn." (Daarna omhelzen ze elkaar toch maar wel - bp)
Oh zo bedoelde ik het niet. Excuses, uiteraard ben ik 100% voor een gelijke behandeling en gelijke rechten. Waar ik op doelde is dat gezever over geslacht. Dat mensen überhaupt hun geslachtsdeel ontkennen/niet erkennen.quote:Op maandag 9 maart 2026 17:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou dat is het probleem niet eens. Gendergelijkheid is een mooi doel. We zijn alleen ergens gaan geloven dat een stel permanent verongelijkte alfabet wappies de ambassadeurs van diezelfde beweging.
Te laat ik ga je werkgever bellenquote:Op maandag 9 maart 2026 17:51 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Oh zo bedoelde ik het niet. Excuses, uiteraard ben ik 100% voor een gelijke behandeling en gelijke rechten. Waar ik op doelde is dat gezever over geslacht. Dat mensen überhaupt hun geslachtsdeel ontkennen/niet erkennen.
Poeh he ! Ja nou heb ik mijn lesje wel geleerd hoor !quote:Op maandag 9 maart 2026 18:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Te laat ik ga je werkgever bellen
Idem hier.quote:Op maandag 9 maart 2026 16:53 schreef Danny het volgende:
Alleen al daarom ga ik 'm kijken. Ouderwets lachen!
Waarom kijk je er dan naar?quote:Op maandag 9 maart 2026 18:33 schreef Hathor het volgende:
Scary movie had na deel 2 al geschrapt moeten worden, slap aftreksel na slap aftreksel.
Ja dat ontbreekt sowieso wel in de moderne film. Voor mij is dat ook een afknapper.quote:
Leuk internet als we elke keer een topic maken als een paar mensen wat roepen. Dat is een beetje van hetzelfde niveau als een klein groepje zwaar racistische dingen roepen en helemaal centraal stellen en ophef over maken online. Krijg je mensen die in een soort binaire teletubbie wereld leven van links tegen rechts, woke tegen niet woke etc.quote:Op maandag 9 maart 2026 18:31 schreef L_auteur het volgende:
Wie klaagt hier nu precies over? Een paar mensen online? Beetje ophef om niets...
Ja, allang blij dat er geen bedreigingen zijn aan het adres van populaire schrijfsters. Gelukkig is de wereld nog lang niet zo gek.quote:Op maandag 9 maart 2026 21:29 schreef Momo het volgende:
[..]
Leuk internet als we elke keer een topic maken als een paar mensen wat roepen. Dat is een beetje van hetzelfde niveau als een klein groepje zwaar racistische dingen roepen en helemaal centraal stellen en ophef over maken online. Krijg je mensen die in een soort binaire teletubbie wereld leven van links tegen rechts, woke tegen niet woke etc.
Inderdaad, men moet eens ophouden daar aandacht aan te besteden.quote:Op maandag 9 maart 2026 17:00 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Is dat nog steeds een ding ja, wat meninkjes van draaideurverontwaardigden op Twitter X als "flinke ophef" en daarmee nieuwswaardig bestempelen? Dacht/hoopte dat we dat een beetje achter ons aan het laten waren.
Heel die non-binaire en pronoun onzin is volgens mij in Nederland al een stille dood gestorven.quote:Op maandag 9 maart 2026 17:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nederland volgt altijd een jaar of 2 later dan Amerika. Daar zijn ze inmiddels klaar met wokeonzin, hier zitten we er nog middenin maar ook hier zal deze ideologie uitsterven. Het gezond verstand zal uiteindelijk overwinnen.
Yeh no way dat mensen echt getriggered over die grap waren maar ophef claimen is waarschijnlijk gewoon goed voor de marketing.quote:Op maandag 9 maart 2026 18:31 schreef L_auteur het volgende:
Wie klaagt hier nu precies over? Een paar mensen online? Beetje ophef om niets...
Ik kijk er niet naar.quote:
quote:
Aldus de man die er niet naar kijkt.quote:Op maandag 9 maart 2026 18:33 schreef Hathor het volgende:
Scary movie had na deel 2 al geschrapt moeten worden, slap aftreksel na slap aftreksel.
Het trieste is dat veel, heel veel media dit soort edgy 'nieuws' maken, puur voor de clicks.quote:Op maandag 9 maart 2026 16:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hier gaat het al mis. Hier gaat het altijd mis ; dat we een stel lichtgeraakte beroepshuilers zo serieus nemen dat het nieuws wordt. Lekker laten ratelen op reddit of welke bubbel ze ook zitten.
Niet om mannen op te hemelen en vrouwen af te zeiken, maar als je letterlijk om je heenkijkt: alles is gebouwd door mannen. Elk gebouw, elke straat, bruggen, snelwegen, voertuigen, letterlijk alles. Zodra de dames een keer een straat aanleggen, mogen ze het ook een naampje gevenquote:Op maandag 9 maart 2026 17:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]![]()
Het houdt niet op, niet vanzelf.
Niet zo raar als in de historie meer mannen 'dingen' hebben gedaan dan vrouwen.
En vrouwen krijgen net zo goed een hoop straten naar zich vernoemd, bijvoorbeeld in Purmerend met een Johanna Naber, Etta Palm, Besty Perk, Marga Klompe, Haya van Someren, Marianne van Hogendorp, Suze Groeneweg straten en een Joke Smit hof. En dan ben ik er nog een paar vergeten op te schrijven ook.
Dat is overigens een jaren '60 wijk. Ergens verderop hebben ze zelfs een Moeder Teresastraat, die dan weer wat twijfelachtiger is sinds recent.
Kunnen bijvoorbeeld mannen als Bach, Mozart en Beethoven er nu wat aan doen dat in die periode juist mannen muziek schreven en zij nu daar in de muziekwijk een straat hebben?
Korte metten mee maken met dat gejank.
Wat zit je nou te zeiken man? Ik heb vanaf deel 2 niet meer gekeken.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 04:25 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
[..]
Aldus de man die er niet naar kijkt.
Ah heerlijk. Ik hoop dat er ook tedere zieltjes in de bioscoop zitten als ik er ben en ze dan weglopen. Lijkt me geweldig.quote:Op maandag 9 maart 2026 16:53 schreef Danny het volgende:
[..]
Alleen al daarom ga ik 'm kijken. Ouderwets lachen!
Hie weet je dan dat de rest slappe aftreksels zijn ouwe boef?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 06:40 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat zit je nou te zeiken man? Ik heb vanaf deel 2 niet meer gekeken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |