abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220274224
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een mogelijke overstap naar de politie en probeer een realistisch beeld te krijgen van het salaris in de praktijk.

Op de officiële pagina’s lees je dat je na de opleiding meestal start in schaal 6 en later kunt doorgroeien naar schaal 7 (hoofdagent). Daarbovenop komen toeslagen voor onregelmatige diensten, nachten en weekenden.

Tijdens het zoeken kwam ik een uitlegpagina tegen waar het salaris en de toelagen vrij uitgebreid worden uitgelegd met voorbeelden van netto bedragen en ORT/piket: www.dienstplatform.nl/politie-salaris-toelagen

Ik ben benieuwd of dat beeld een beetje klopt met hoe het er in de praktijk uitziet.

Concreet vraag ik mij af:

• Hoeveel schelen de toelagen gemiddeld per maand?

• Hoe ziet een normale maand qua netto salaris er ongeveer uit met een noodhulp rooster?

• En kloppen die voorbeelden van rond de ¤3k+ netto inclusief toeslagen een beetje?

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf bij de politie werken of gewerkt hebben.
pi_220274638
pindazakje
  vrijdag 6 maart 2026 @ 19:42:31 #4
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220276112
Bij de politie gaan werken doe je, lijkt mij, niet voor het salaris. Uiteraard moet je kunnen rondkomen en wil je ook nog wel voorzien zijn van je natje en je droogje, maar ik vind het een bijzonder topic. Zeker aangezien ik zoveel motoragenten zag vandaag.

Al zou ik er op achteruitgaan (wat ik prima op kan vangen) zou ik wel motoragent willen worden.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  vrijdag 6 maart 2026 @ 23:31:49 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220278642
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 19:42 schreef SebbeSwensje het volgende:
Bij de politie gaan werken doe je, lijkt mij, niet voor het salaris. Uiteraard moet je kunnen rondkomen en wil je ook nog wel voorzien zijn van je natje en je droogje, maar ik vind het een bijzonder topic. Zeker aangezien ik zoveel motoragenten zag vandaag.

Al zou ik er op achteruitgaan (wat ik prima op kan vangen) zou ik wel motoragent willen worden.
Jij weet toch niet welke rekeningen TS elke maand allemaal moet kunnen betalen? Beter het van tevoren uitzoeken, als dat een belangrijk element is, dan er later (of te laat) achterkomen.
pi_220279643
quote:

Werken doet vrijwel iedereen omdat er rekeningen betaald moeten worden en er brood op de plank moet komen. Ongeacht hoe mooi of leuk het werk ook is.

Dus ook als iemand denkt dat het werk voor hem of haar helemaal geweldig is, is de vraag naar de financiële kanten toch echt één van de eerste vragen en een belangrijke factor in de overwegingen. Veel mensen zijn best bereid om voor een "geweldige" baan wat geld/salaris in te leveren. Maar als het salaris simpelweg te weinig is om het huishouden draaiende te houden en je buiten werktijd elk dubbeltje bij elkaar moet schrapen, dan gaat die geweldige baan je doodongelukkig maken.

En bij een baan met veel onregelmatigheid zoals de politie (maar ook de handjes aan het bed in de zorg), is het niet zo makkelijk om erachter te komen hoeveel euro's het nu werkelijk oplevert. De tabellen met de basis salarissen zijn makkelijk te vinden. Alleen voor iemand die het werk niet doet is het heel moeilijk in te schatten hoeveel onregelmatige uren er gemiddeld zijn voor een bepaalde functie (in in welke toeslag categorie die uren dan vallen).

Hier thuis zie ik dat een zorgmedewerker die regelmatig avond- en weekenddiensten draait gemiddeld per maand zomaar 20% meer salaris ontvangt dan het maandloon volgens de CAO-tabellen. Wanneer er ook nog nachtdiensten gedraaid moeten worden, kan dit nog verder oplopen.
En ik ken verhalen uit de wegenbouw van mensen die vrijwel alleen maar avonden, nachten en weekenden werken. Die kunnen wel richting 40-50% ORT gaan bovenop hun basidsalaris. Als het basissalaris dan een magere ¤3000 is, dan komt er in werkelijkheid bruto ¤4200-4500 binnen. Dat zijn wat mij betreft serieuze zaken om rekening mee te houden.
pi_220279775
Geen idee of het ook klopt maar ik heb mij ooit eens laten vertellen dat Boa’s een hoger start salaris hebben dan agenten. Omdat boas eigenlijk gewoon gemeente ambtenaren zijn.
pi_220279789
quote:

Bedankt voor je reactie SebbeSwensje, kunnen we alleen niets mee
  zaterdag 7 maart 2026 @ 10:44:00 #9
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220280753
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 08:23 schreef Oriongordel het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie SebbeSwensje, kunnen we alleen niets mee
Ik zou je wel kunnen verwijzen naar een agent op FOK!, maar is ook weer niet zo netjes.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zondag 8 maart 2026 @ 06:27:19 #10
51385 baskick
Juist ja!
pi_220289556
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 08:19 schreef 111210 het volgende:
Geen idee of het ook klopt maar ik heb mij ooit eens laten vertellen dat Boa’s een hoger start salaris hebben dan agenten. Omdat boas eigenlijk gewoon gemeente ambtenaren zijn.
Niet alle boa's werken bij een gemeente (of überhaupt voor een overheid).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_220289766
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 06:27 schreef baskick het volgende:

[..]
Niet alle boa's werken bij een gemeente (of überhaupt voor een overheid).
Boswachters zijn bijvoorbeeld ook vaak BOA's ook de enige met een wapen :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 8 maart 2026 @ 07:26:30 #12
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220289792
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 08:19 schreef 111210 het volgende:
Echt schandalig.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220289822
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 07:20 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die kunnen nog wel bij de gemeente in dienst zijn. Niet elke boa domein 2 werkt voor staatsbosbeheer of iets. :)
Born to Lose, but Built to Win.
pi_220289825
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 07:26 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Echt schandalig.
Politie mag in salaris best omhoog ja. Zeker noodhulp en hoofdagent.
  zondag 8 maart 2026 @ 07:40:38 #15
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220289826
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 07:39 schreef LadyTagliatelle het volgende:

[..]
Of boa's naar beneden.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220289835
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 07:40 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Of boa's naar beneden.
:’)
pi_220289867
quote:

[..]
Klopt, ik vind het nogal aan de magere kant als je het vergelijkt met veel minder stressvol werk wat vaak ook nog een vrijwel lichtere opleiding vereist.
  zondag 8 maart 2026 @ 08:55:29 #18
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220290050
quote:

[..]
nou van mij niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220298803
Foutje

[ Bericht 33% gewijzigd door Cherni op 09-03-2026 10:11:55 ]
pi_220298863
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 16:36 schreef Oriongordel het volgende:
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een mogelijke overstap naar de politie en probeer een realistisch beeld te krijgen van het salaris in de praktijk.

Op de officiële pagina’s lees je dat je na de opleiding meestal start in schaal 6 en later kunt doorgroeien naar schaal 7 (hoofdagent). Daarbovenop komen toeslagen voor onregelmatige diensten, nachten en weekenden.

Tijdens het zoeken kwam ik een uitlegpagina tegen waar het salaris en de toelagen vrij uitgebreid worden uitgelegd met voorbeelden van netto bedragen en ORT/piket: www.dienstplatform.nl/politie-salaris-toelagen

Ik ben benieuwd of dat beeld een beetje klopt met hoe het er in de praktijk uitziet.

Concreet vraag ik mij af:

• Hoeveel schelen de toelagen gemiddeld per maand?

• Hoe ziet een normale maand qua netto salaris er ongeveer uit met een noodhulp rooster?

• En kloppen die voorbeelden van rond de ¤3k+ netto inclusief toeslagen een beetje?

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf bij de politie werken of gewerkt hebben.
Je zult dat inderdaad aan iemand moeten vragen die er werkt.

Vaak is het zo dat ook je leeftijd meespeelt bij instroom

ORT zal afgankelijk zijn van de diensten. Nacht en laat zal veel meer ort opleveren dan ochtend diensten

Je moet ook eens nagaan of er bij de politie voorkeur roosters bestaan.

Bij het spoor voor machinisten en conducteurs was dat het geval. Ik draaide alleen laat en nacht. Dat leverde mij dan gemiddeld 3600 euro netto op wel in de max schaal en trede. Kon per maand iets vetschillen.

Machinisten die voorkeur vroeg draaide hadden in dezelfde schaal en trede gemiddeld 3000 euro netto.

Het is ook belangrijk om te kijken over welke uren je ort krijgt. Bij vroeg zou het kunnen zijn dat alleen de uren voor 8.00 en na 17.00 uur van ort voorzien worden behalve in de weekeinden/feestdagen.

Vergeet niet dat de info op het net vaak een rooskleurige situatie weergeeft.

Je zult uiteindelijk de cao goed moeten bekijken

quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 23:31 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Jij weet toch niet welke rekeningen TS elke maand allemaal moet kunnen betalen? Beter het van tevoren uitzoeken, als dat een belangrijk element is, dan er later (of te laat) achterkomen.
Klopt. Salaris is in die zin belangrijk dat je een levenstandaard kunt betalen die voor jou belangrijk is. De keuze om salaris in te leveren is een zeldzaamheid.

Het is natuurlijk ook zo dat je bij een switch als starter onder aan de ladder begint, al ben je 50 en hebt gigantisch veel ervaring in een andere sector.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 09-03-2026 10:30:11 ]
pi_220303539
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 07:20 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nou, ik schaar Staatsbosbeheer voor het gemak maar even onder overheid. Maar volgens mij hebben (sommige) NS-boa's ook wapens.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_220304482
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 22:03 schreef baskick het volgende:

[..]
Nou, ik schaar Staatsbosbeheer voor het gemak maar even onder overheid. Maar volgens mij hebben (sommige) NS-boa's ook wapens.
Boswachter is meer een beroep, de uitvoering kan verschillen soms zijn ze in dienst van overheid, soms bij andere organisaties, en ze zijn natuurlijk ook niet allemaal BOA's.
  vrijdag 13 maart 2026 @ 17:53:48 #23
483584 incel
they/them
pi_220332894
Een echte vent...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')