abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220270200
Destroy the spineless; show me it's real
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220270202
Ministerie verbiedt gemeenten om staalslakken zelf aan banden te leggen https://www.nu.nl/klimaat(...)anden-te-leggen.html
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220270330
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 07:28 schreef nostra het volgende:
Ministerie verbiedt gemeenten om staalslakken zelf aan banden te leggen https://www.nu.nl/klimaat(...)anden-te-leggen.html
Vast nog een restantje van de vorige minister. Maar gelijk een valse start.
pi_220270335
Deze kan zijn voorganger niet de schuld geven :P
https://www.nrc.nl/nieuws(...)brede-ophef-a4922216

quote:
Minister Eelco Heinen (Financiën, VVD) heeft zijn eigen ambtenaren, Kamerleden van de coalitie en verantwoordelijk staatssecretaris Eelco Eerenberg (D66) gepasseerd met zijn uitspraken over wijziging van de vermogensbelasting.
pi_220270336
Geniet0n voor PelsRijcken.
pi_220270469
En Yeşilgöz voert intussen een motie voor extra geld naar Oekraïne, gesteund door VVD, D66 en CDA, niet uit: https://www.ad.nl/politie(...)e-niet-uit~ad1e78f7/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator vrijdag 6 maart 2026 @ 08:32:03 #7
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220270502
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 07:28 schreef nostra het volgende:
Wat is dat voor iets bizars eigenlijk? Je MOET je gemeente vervuilen met staalslakken tenzij Den Haag anders beslist ofzo?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 6 maart 2026 @ 08:32:48 #8
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220270508
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:32 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wat is dat voor iets bizars eigenlijk? Je MOET je gemeente vervuilen met staalslakken tenzij Den Haag anders beslist ofzo?
Anders wil niemand ze hebben en dan wordt Tata verdrietig.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator vrijdag 6 maart 2026 @ 08:34:13 #9
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220270513
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:32 schreef Perrin het volgende:

[..]
Anders wil niemand ze hebben en dan wordt Tata verdrietig.
Zoals gebruikelijk willlen de vervuilers niet zelf hun troep opruimen en leggen ze het probleem van de vervuiling bij bevolking. De politiek gaat daar uiteraard altijd gretig in mee.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 08:34:40 #10
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220270517
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:34 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Zoals gebruikelijk willlen de vervuilers niet zelf hun troep opruimen en leggen ze het probleem van de vervuiling bij bevolking. De politiek gaat daar uiteraard altijd gretig in mee.
De vervuiler betaalt bepaalt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220270570
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:34 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Je ziet dit verkeerd. In het kader van de circulaire economie is dit een waardevolle bouwstof. Zeker voor parken en schoolpleinen.
  Moderator vrijdag 6 maart 2026 @ 08:48:45 #12
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220270571
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:47 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je ziet dit verkeerd. In het kader van de circulaire economie is dit een waardevolle bouwstof. Zeker voor parken en schoolpleinen.
Ik heb er vroegah ook lekker in zitten spelen toen ik nog een mini xpompompomx was.
pi_220270598
quote:
15s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:48 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik heb er vroegah ook lekker in zitten spelen toen ik nog een mini xpompompomx was.
Ik ook als 6 jarige. Ben toen best wel ziek geweest. Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat dat de oorzaak is, maar volgens onze huisarts was er in die tijden wel een toename.
  Moderator vrijdag 6 maart 2026 @ 08:57:08 #14
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220270627
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:53 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik ook als 6 jarige. Ben toen best wel ziek geweest. Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat dat de oorzaak is, maar volgens onze huisarts was er in die tijden wel een toename.
Bij ons lag het als verharding in het brandgangetje achter ons huis. Ik heb daar wel flink in gegraven met m'n schepje en m'n emmertje enzo, maar volgens mij heb ik er niks aan over gehouden. ;) 🤞
pi_220270839
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:57 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Bij ons lag het als verharding in het brandgangetje achter ons huis. Ik heb daar wel flink in gegraven met m'n schepje en m'n emmertje enzo, maar volgens mij heb ik er niks aan over gehouden. ;) 🤞
Ik woon inmiddels precies buiten de rode cirkel.
Ik ga er vanuit dat deze rode cirkel net zo goed werkt als asbest lintjes en dat er van vervuiling buiten die cirkel nul sprake is.
pi_220270907
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:13 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik woon inmiddels precies buiten de rode cirkel. [ afbeelding ]
Ik ga er vanuit dat deze rode cirkel net zo goed werkt als asbest lintjes en dat er van vervuiling buiten die cirkel nul sprake is.
Ook Haarlemmer?
pi_220271033
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Ook Haarlemmer?
Jazeker, maar dacht dat jij naar Leiden geweken was.
pi_220271038
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:38 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Jazeker, maar dacht dat jij naar Leiden geweken was.
Klopt, extra veiligheid. ;) Maar ben daar maar import, stukken meer incrowd dan Haarlem.
pi_220271059
quote:
12s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Klopt, extra veiligheid. ;) Maar ben daar maar import, stukken meer incrowd dan Haarlem.
Dat zou wel een leuke statistiek zijn, per leeftijdscohort een percentage van hoeveel mensen in die plaats (of binnen 10 km) geboren zijn.
pi_220271081
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:43 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat zou wel een leuke statistiek zijn, per leeftijdscohort een percentage van hoeveel mensen in die plaats (of binnen 10 km) geboren zijn.
Volgens mij niet echt beschikbaar. Maar ik ken verhalen van bevallende vrouwen die in de ambu die de Kanaalweg (richting Leiderdorp) opreed, schreeuwden om om te keren, want dáár geboren worden: nee.
pi_220271135
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Volgens mij niet echt beschikbaar. Maar ik ken verhalen van bevallende vrouwen die in de ambu die de Kanaalweg (richting Leiderdorp) opreed, schreeuwden om om te keren, want dáár geboren worden: nee.
Oei, gaat mijn dochter daar last mee krijgen? Het staat wel op haar id-kaart... :o
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220271148
quote:

[..]
Gelukkig zitten de kinderen tegenwoordig allemaal veilig binnen :P
pi_220271183
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 10:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Oei, gaat mijn dochter daar last mee krijgen? Het staat wel op haar id-kaart... :o
Den dat ze bij jouw zeggen "dat moakt nait oet ja" al weet ik niet zo goed welk Gronings ze waar spreken.
pi_220271739
quote:

[..]
Het lijkt me wel een goed idee dat de nationale overheid zaken toestaat en/of verbied obv objectieve criteria ipv dat iedere gemeente zijn eigen inschatting gaat maken.
Alleen de nationale overheid is hier gewoon te traag.
pi_220272087
quote:

[..]
I mean ... Je bent FoK! mod nu ...
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator vrijdag 6 maart 2026 @ 12:11:04 #26
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220272105
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:10 schreef probeer het volgende:

[..]
I mean ... Je bent FoK! mod nu ...
Precies! Ben bijna half-goddelijk nu! _O_
  vrijdag 6 maart 2026 @ 12:13:42 #27
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220272152
quote:

[..]
ligt onder iedere asfaltweg in de provincies

zeker weer een Groen links scheet
prima spul die staalslakken

Maar van mij mogen ze TATA opheffen , en er een toerist bestemming van maken en hoogbouw woningbouw aan zee doen

Duurste woningbouw locatie van nederland
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220272238
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
prima spul die staalslakken
Ja hoor, de inspectie voor de leefomgeving is gek geworden: https://www.nu.nl/klimaat(...)ieuproblemen-op.html
Dat het water wit wordt is ook gewoon een gezellig bij-effect, toch?

Zeer hoge pH-waarden en verhoogde gehalten arseen, kwik en lood in het grondwater, allemaal prima?

Het ministerie zelf heeft het verbruik nota bene stopgezet: https://www.rijksoverheid(...)gebruik-staalslakken

Gezondheidsklachten die contact oplevert, allemaal prima:
https://www.rivm.nl/indus(...)en-over-staalslakken
Bloedneuzen, brandwonden, huidirritatie, allemaal gezellige bijwerkingen van een prima product.

Als ik wethouder was zou ik zeggen: laat het ministerie me maar voor de rechter slepen omdat ik mijn bevolking en de natuur bescherm, dat verbod blijft staan.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 12:41:35 #29
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220272361
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja hoor, de inspectie voor de leefomgeving is gek geworden: https://www.nu.nl/klimaat(...)ieuproblemen-op.html

Zeer hoge pH-waarden en verhoogde gehalten arseen, kwik en lood in het grondwater, allemaal prima?

Het ministerie zelf heeft het verbruik nota bene stopgezet: https://www.rijksoverheid(...)gebruik-staalslakken

Bloedneuzen, brandwonden, huidirritatie, allemaal gezellige bijwerkingen van een prima product.

Als ik wethouder was zou ik zeggen: laat het ministerie me maar voor de rechter slepen omdat ik mijn bevolking en de natuur bescherm, dat verbod blijft staan.
er is maar een oplossing dan, de producent TATA sluiten

ook goed
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220272375
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er is maar een oplossing dan, de producent TATA sluiten

ook goed
Sinds wanneer is de overheid verplicht een afvalproduct van een privaat bedrijf af te nemen? Als wij deze zooi niet meer willen hebben, is dat het probleem van Tata.
pi_220272396
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Blijkbaar hebben de gemeentes dit verbod opgenomen in het omgevingsplan. Nu is de interessante vraag of het omgevingsplan al onherroepelijk is. Want als dat zo is, kan het ministerie wel zeggen dat de gemeente binnen een jaar het omgevingsplan aan moet passen maar die gaan dat natuurlijk nooit doen. En is het rijk dan ook zo dapper om van haar bevoegdheden gebruik te maken om hiervoor zelf een nieuw omgevingsplan op te stellen. Dat lijkt me nogal wat.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 12:54:40 #32
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220272449
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:43 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Sinds wanneer is de overheid verplicht een afvalproduct van een privaat bedrijf af te nemen? Als wij deze zooi niet meer willen hebben, is dat het probleem van Tata.
ok die kan het wel naar Afrika brengen met trafigura, di e kan het wel verkopen in Afrika

Daar gaat ook de afgewerkte stookolie uit Rotterdam van de cruiseschepen en tankers heen , daar mixen ze het dan met dieselolie , levert het weer geld op

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 06-03-2026 12:59:43 ]
  Moderator vrijdag 6 maart 2026 @ 13:04:35 #33
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220272535
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ok die kan het wel naar Afrika brengen met trafigura, di e kan het wel verkopen in Afrika

Daar gaat ook de afgewerkte stookolie uit Rotterdam van de cruiseschepen en tankers heen , daar mixen ze het dan met dieselolie , levert het weer geld op
Praat toch niet eens altijd van poep man.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 13:10:31 #34
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220272572
quote:
81s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:04 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
is echt waar, pikzwarte dieselolie kun je daar kopen aan de pomp

ik heb daar een huis met dieselgenerator , maar hij doet het er wel op
pi_220272573
Gisteren speelde de discussie over het al dan niet definitief afsluiten van het Groningse gasveld. De betonnen kurken in de putten zijn in wezen uitgehard wantrouwen in de overheid en de politiek. Wantrouwen dat terecht ontstaan is omdat zij zich in het verleden als een klootzak richting de burger in Groningen hebben gedragen. En wantrouwen dat blijft voortbestaan omdat de overheid en de politiek zich op andere terreinen nu nog steeds als een klootzak richting de burger blijven gedragen.

Ik denk dat er best wel draagvlak bestaat om het Groningse gasveld niet definitief af te sluiten om het zo toegankelijk te houden voor uiterste nood. Maar voor sommige politici is het dreigen te verliezen van de eerstkomende verkiezingen wegens hoge energieprijzen bij wijze van spreken al een situatie van uiterste nood.

De kernvraag in de discussie is dus eigenlijk: Hoe kunnen de overheid en de politiek de relatie richting de burger verbeteren? Dus hoe kan de burger de overheid en de inherent opportunistisch politiek dwingen rekening te houden met zijn of haar belang?

Mijns inziens zou dat goed kunnen door de sociale grondrechten in de Grondwet afdwingbaar te maken. Dat zou de burger veel meer in een gelijkwaardige relatie kunnen plaatsen met de overheid en de politiek. Het wantrouwen zal dan afnemen, zo kan er wellicht ook ruimte ontstaan voor het niet definitief afsluiten van het Groningse gasveld.

Hoe denken de voorstanders van het niet definitief afsluiten van het Groningse gasveld over het afdwingbaar maken van de sociale grondrechten? Nota bene: In de recent gepubliceerde voorstellen voor grondwettelijke toetsing worden de sociale grondrechten juist expliciet uitgesloten.

Meer informatie over dit onderwerp kun je lezen in dit artikel van het Montesquieu Instituut: Sociale grondrechten als Babylonische spraakverwar­ring

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 06-03-2026 13:28:44 (Taalfouten verbeterd) ]
  vrijdag 6 maart 2026 @ 13:11:35 #36
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220272584
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:10 schreef Kowloon het volgende:
Gisteren speelde de discussie over het al dan niet definitief afsluiten van het Groningse gasveld. De betonnen kurken in de putten zijn in wezen uitgehard wantrouwen in de overheid en de politiek. Wantrouwen dat terecht ontstaan is omdat zij zich in het verleden als een klootzak richting de burgers in Groningen hebben gedragen. En wantrouwen dat blijft voortbestaan omdat de overheid en de politiek zich op andere terreinen nu nog steeds als een klootzak richting de burgers blijven gedragen.

Ik denk dat er best wel draagvlak bestaat om het Groningse gasveld niet definitief af te sluiten om het zo toegankelijk te houden voor uiterste nood. Maar voor sommige politici is het dreigen te verliezen van de eerstkomende verkiezingen wegens hoge energieprijzen bij wijze van spreken al een situatie van uiterste nood.

De kernvraag in de discussie is dus eigenlijk: Hoe kan de overheid de relatie richting de burger verbeteren? Dus hoe kan de burger de overheid en de inherent opportunistisch politiek dwingen rekening te houden met zijn of haar belang?

Mijns inziens zou dat goed kunnen door de sociale grondrechten in de Grondwet afdwingbaar te maken. Dat zou de burger veel meer in een gelijkwaardige relatie kunnen plaatsen met de overheid en de politiek. Het wantrouwen zal dan afnemen, zo kan er wellicht ook ruimte ontstaan voor het niet definitief afsluiten van het Groningse gasveld.

Hoe denken de voorstanders van het niet definitief afsluiten van het Groningse gasveld over het afdwingbaar maken van de sociale grondrechten? Nota bene: In de recent gepubliceerde voorstellen voor grondwettelijke toetsing worden de sociale grondrechten juist expliciet uitgesloten.

Meer informatie over dit onderwerp kun je lezen in dit artikel van het Montesquieu Instituut: Sociale grondrechten als Babylonische spraakverwar­ring
men kan voorlopig nog onder de Waddenzee naar gas boren , dus gene probleem

quote:
AI-overzicht
Onder de Nederlandse Waddenzee bevindt zich een aanzienlijke gasvoorraad, verspreid over meerdere kleine velden.
Bij het begin van de productie in de jaren 80 werd de totale voorraad op ongeveer 200 miljard kubieke meter (
) geschat.
Sinds de jaren '80 wordt er gas gewonnen, o.a. bij Ameland en Blija.
Nederlandse Aardolie Maatschappij
Nederlandse Aardolie Maatschappij
+2
Hier zijn de belangrijkste details:
Oorspronkelijke hoeveelheid: Alle waddengasvelden samen bevatten oorspronkelijk zo'n 200 miljard
gas.
Locaties: Gaswinning vindt plaats in de oostelijke Waddenzee, met locaties op land (zoals Ameland) die schuin onder het wad boren.
pi_220272644
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men kan voorlopig nog onder de Waddenzee naar gas boren , dus gene probleem
[..]

Nee, je verstoort dan een compleet beschermd natuurgebied.
pi_220272725
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:43 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat niet. Maar je moet het dan wel goed verwoorden in aanbestedingen. Waar het ingewikkelder wordt is bij private projecten (waarbij de ontwikkelaar soms geld toe krijgt om het te gebruiken). Welke gronden heb je dan om het tegen te houden?
pi_220272732
quote:
81s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:04 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Hanbamer
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 6 maart 2026 @ 13:30:57 #40
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220272747
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:28 schreef probeer het volgende:

[..]
Hanbamer
Mods hebben geen hanbamer, alleen A's en FA's.

Nu opeens zin in een bamhurger :Y) :9
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220272940
quote:

[..]
Andersom. Er is nu een tijdelijk landelijk verbod. Dus je MOET als gemeente het weigeren.
pi_220272983
Overigens is dat gedoe met die staalslakken wel weer een vervelend voorbeeld van hoe de media de politiek beinvloedt. De NOS bijvoorbeeld heeft al heel lang besloten dat de risico's (op wat?) te hoog zijn en er dus een verbod moet komen. Vanuit dat oogpunt wordt geredeneerd.

Terwijl je eigenlijk gewoon beter onderzoek en betere risico-analyses wil, wat er nu ook komt. Maar als daar uit komt dat de risico's laag zijn in vergelijking met de voordelen (zoals de huidige stand van zaken is) dan gaat de media natuurlijk weer schreeuwen. Dus een permanent verbod zal er wel komen, gebaseerd op onnodige paniek. Slechter voor het milieu, slechter voor mensen en slechter voor bedrijven.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 14:12:06 #43
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220273118
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:18 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee, je verstoort dan een compleet beschermd natuurgebied.
ze boren onder het wad toch m, nu ook nog
  vrijdag 6 maart 2026 @ 14:12:49 #44
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220273124
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Andersom. Er is nu een tijdelijk landelijk verbod. Dus je MOET als gemeente het weigeren.
en waar moet TATA het dan gaan storten , ?? IN Afrika
  vrijdag 6 maart 2026 @ 14:25:12 #45
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220273288
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:30 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Mods hebben geen hanbamer, alleen A's en FA's.

Nu opeens zin in een bamhurger :Y) :9
Ik had net thermostaatworst op brood. :9
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220273429
Het zogenaamde VNO-NCW-1 doet toch wat zinnigs op de uitleenmarkt.

https://www.linkedin.com/(...)LzOhsQyag2HnS8Br-RGo
pi_220273450
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en waar moet TATA het dan gaan storten , ?? IN Afrika
Allereerst moedigt dit beleid Tata aan om afval te produceren: ze maken winst op de verkoop van giftig afval. Zouden ze het moeten vernietigen en het geld kosten, zouden ze volgens experts minder afval produceren. Arcelor Mittal en ThyssenKrup doen dat al, die produceren veel minder giftig afval. Dus daar eerst eens naar kijken.

Daarna moet er gewoon met het afval gebeuren wat er met afval hoort te gebeuren: dat vernietig je in een gecontroleerde omgeving waar er niks weg kan lekken naar milieu en drinkwater.

https://www.nporadio1.nl/(...)en-circulair-product
  vrijdag 6 maart 2026 @ 14:42:05 #48
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220273472
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Allereerst moedigt dit beleid Tata aan om afval te produceren: ze maken winst op de verkoop van giftig afval. Zouden ze het moeten vernietigen en het geld kosten, zouden ze volgens experts minder afval produceren. Arcelor Mittal en ThyssenKrup doen dat al, die produceren veel minder giftig afval. Dus daar eerst eens naar kijken.

Daarna moet er gewoon met het afval gebeuren wat er met afval hoort te gebeuren: dat vernietig je in een gecontroleerde omgeving waar er niks weg kan lekken naar milieu en drinkwater.

https://www.nporadio1.nl/(...)en-circulair-product
In Nieuwegein heeft men staalslakken ook gebruikt als ondergrond voor een loopbrug en beton erboven op , prima hergebruik dus

quote:
Stevig materiaal
Het hergebruik van stoffen waar we anders mee blijven zitten is een mooie manier om dat restmateriaal weg te werken. "
Als je niet kijkt naar de giftige kant ervan is het heel stevig", beaamt Rolf Deen.
"Het is een goede ondergrond voor wegen, het slijt niet snel."
pi_220273569
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
In Nieuwegein heeft men staalslakken ook gebruikt als ondergrond voor een loopbrug en beton erboven op , prima hergebruik dus
[..]

Ware het niet dat dergelijke 'waterdichte' afdichtingen na een x aantal jaar toch gewoon gaan lekken en dat vergif de grond in laten gaan. Stop gewoon eens met Tata belonen voor het maken van afval, dat lijkt me stap 1.

En je citeert iemand die tegen dat gebruik wat jij noemt is, dat besef je je? Rolf Deen vindt jouw voorbeeld een slecht idee.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 14:58:30 #50
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220273572
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:42 schreef michaelmoore het volgende:
Als je niet kijkt naar de giftige kant ervan is het heel stevig
Ja als je zo alles wegwuift haha
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: