abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220272044
Omdat het niet goed in kaart wordt gebracht krijgen we Nederstad om de simple reden dat niet westerse migratie kostenspelig is. Daarop zet de overheid de deur op voor 'kennis' migranten uit bijv India en westerse migranten om die kosten enigzins te kunnen compenseren. Dat deze visceuze cirkel tot woningnood en verstedelijking gaat leiden lijkt mij duidelijk en is ook zeer zichtbaar. Niet iedereen zit op Nederstad te wachten, ik in ieder geval niet :N
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220272050
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 11:53 schreef Pajanus het volgende:
Fantastisch hoe generaties aan Nederlandsche welvaart verdeeld wordt onder nieuwkomers die hier niet toevoegen + triest om te zien dat er ,nog steeds, geen grote maatregelen genomen worden voor de toekomst mbt. het betalen van de uitkeringen van 67-plussers.

Komop, straks is er voor elke 2 werkenden 1 iemand met pensioen, dat is compleet onbetaalbaar en zeker als je kijkt dat daar ook nog een percentage zit wat dus niet eens zijn bijdrage gedaan heeft.

50+ers zullen sterk in het inkomen gekort moeten worden om op persoonlijk niveau voorbereid te zijn voor de pensioenen die zij in de toekomst ontvangen OF we zullen gewoon tot 75 of arbeidsongeschikt door moeten werken.
Heb je het nu over het aanvullend pensioen of AOW.

Heb je het over het pensioen ligt het eraan bij welk pensioenfons je zit. Iemand die in de metaal zit hoeft niet mijn pensioen op te hoesten als ik onder vervoer zit. Die fout word wel vaker gemaakt.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 12:08:18 #153
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220272074
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:03 schreef Cherni het volgende:

[..]

Heb je het over het pensioen ligt het eraan bij welk pensioenfons je zit. Iemand die in de metaal zit hoeft niet mijn pensioen op te hoesten als ik onder vervoer zit. Die fout word wel vaker gemaakt.
pensioenfondsen afschaffen en iedereen laten sparen net als de vrije beroepen

nu gaat er iedere maand 800 euro bruto als Premie naar een onbekende bestemming ,

De vrije beroepen mogen iedere jaar 30% over max (137.800 eur min AOW Fr) op hun eigen lijfrente rekening parkeren en dat 40 jaar lang
dat is dus hun eigendom

waat mij betreft gaan ze voortaan netto sparen ipv Bruto
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220272179
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
pensioenfondsen afschaffen en iedereen laten sparen net als de vrije beroepen

nu gaat er iedere maand 800 euro bruto als Premie naar een onbekende bestemming ,

De vrije beroepen mogen iedere jaar 30% over max (137.800 eur min AOW Fr) op hun eigen lijfrente rekening parkeren en dat 40 jaar lang
dat is dus hun eigendom

waat mij betreft gaan ze voortaan netto sparen ipv Bruto
Alsof dan iedereen gaat sparen. Je snapt ook wel dat een vrij beroep over het algemeen behoorlijke functies zijn. Daar hebben we het gisteren ook al over gehad. Alsof de zzp pakketbezorger even circa 400 euro per maand gaat sparen incluis andere verzekeringen bij ziekte en opleidingskosten etc.

Niet voor niets zijn de lager opgeleiden tot zelfs middelbaar beter af met een cao.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 12:17:38 #155
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220272188
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:16 schreef Cherni het volgende:

[..]
Alsof dan iedereen gaat sparen. Je snapt ook wel dat een vrij beroep over het algemeen behoorlijkefuncties zijn. Daar hebben we het gisteren ook al over gehad. Alsof de zzp pakketbezorger even circa 400 euro per maand gaat sparen incluis andere verzekeringen bij ziekte en opleidingskosten etc.

Niet voor niets zijn de lager opgeleiden tot zelfs middelbaar beter af met een cao.
wie niet gaat sparen die doet het niet , de meeste vrije groenteboeren en vissers die sparen geen extra pensioen
die lossen af

ook prima toch
als je afgelost hebt dan kun je van alleen AOW prima leven

Het zou het loonkosten verschil tiussen ZZP en werknemer flink doen minderen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220272201
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:16 schreef Cherni het volgende:

[..]
Alsof dan iedereen gaat sparen. Je snapt ook wel dat een vrij beroep over het algemeen behoorlijke functies zijn. Daar hebben we het gisteren ook al over gehad. Alsof de zzp pakketbezorger even circa 400 euro per maand gaat sparen incluis andere verzekeringen bij ziekte en opleidingskosten etc.

Het gaat ook voorbij aan het feit dat bij velen de zelfdiscipline ontbreek om voldoende te sparen, hoe hoog het inkomen ook is, dat maakt echt niet uit.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220272206
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het gaat ook voorbij aan het feit dat bij velen de zelfdiscipline ontbreek om voldoende te sparen, hoe hoog het inkomen ook is, dat maakt echt niet uit.
Dat ook nog.
pi_220272364
Och alleen al een AOV verzekering voor een 55 jarige bij een risico vol beroep kost je al gemidddeld 500 euro per maand. Dan je materiaal,pensioen, dekking tegen blunders, opleiding dan moet je als bouwvakker al behoorlijk hoog gaan zitten rekening houdend met het schuiven van goedkope arbeid vanuit Polen, Oekraine, Bulgarije

Voor de flauwekul eens een offerte aangevraagd wat ik als machinist zou moeten betalen voor een verzekering bij afkeur functie als zelfstandige. Dat zou circa 800 euro per maand gaan kosten. En dan spreek ik over een offerte die ik in 2016 voor de fun had aangevraagd.

Maar goed dat ik onder een cao heb gewerkt in die functie met alle bescherming. Als zelfstandige in die functie zou ik er heel wat slechter hebben voorgestaan.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 12:54:53 #159
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220272451
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:03 schreef Cherni het volgende:

[..]

Het totaal aan sociale lasten, links of rechtsom.
Lachen joh.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 12:57:20 #160
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220272469
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Oja en is dat een probleem voor jou ?? In veel landen heeft men helemaal niets ook geen AOW

In Zuidd Korea daar moeten de ouwe vrouwen boven de 70 de hoer spelen, daar heeft men zelfs geen AOW

Misschien lossen mensen daar hun huis van af of kopen een flat om te verhuren , gaat jou dat wat aan??
  vrijdag 6 maart 2026 @ 13:02:18 #161
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220272512
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:42 schreef Cherni het volgende:
Och alleen al een AOV verzekering voor een 55 jarige bij een risico vol beroep kost je al gemidddeld 500 euro per maand. Dan je materiaal,pensioen, dekking tegen blunders, opleiding dan moet je als bouwvakker al behoorlijk hoog gaan zitten rekening houdend met het schuiven van goedkope arbeid vanuit Polen, Oekraine, Bulgarije

Voor de flauwekul eens een offerte aangevraagd wat ik als machinist zou moeten betalen voor een verzekering bij afkeur functie als zelfstandige. Dat zou circa 800 euro per maand gaan kosten. En dan spreek ik over een offerte die ik in 2016 voor de fun had aangevraagd.

Maar goed dat ik onder een cao heb gewerkt in die functie met alle bescherming. Als zelfstandige in die functie zou ik er heel wat slechter hebben voorgestaan.
een WAO verzekering is heel iets anders als pensioen sparen
pi_220272665
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 12:54 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Het totaal aan sociale lasten, links of rechtsom.
Oke laten we zeggen we schaffen de AOW af. Dan zul je meer pensioen moeten afdragen om je levenstandaard einigzins op peil te houden.

En zonder pensioen verplicht of niet word het dan bijstand als het niet meer gaat. Kost ook een vermogen. En dan mag tot je dood aan het werk blijven om te voorkomen dat je in de bijstand beland. Of je hebt geluk(nou ja geluk) dat je word afgekeurd en tot je dood 70% van je laatst genoten loon blijft ontvangen. En blijf je gezond mag je nog blijven solliciteren tot je dood.

Maw ongeacht leeftijd krijgt iemand die niet werkt een of andere vorm van een uitkering.

Niet mijn idee om die AOW af te schaffen laat staan die leeftijd steeds maar te verhogen.

Nu zal ik kwaad bloed zetten als ik zeg dat iemand die met pensioen is en nog werkt en een aanvullend pensioen ontvangt moet je je afvragen of die AOW moet ontvangen. Of op z'n minst gedeeltelijk AOW.

AOW was er altijd voor bedoeld om zo circa met je aanvullend pensioen op op 70% van je laatst genoten loon zit.

Maar een overbuurman die is tussen de 70 en 80 en nu gun ik hem dat wel, die werkt nog. Afgestudeerd medicijnen. Geeft lezingen door de gehele EU. Ontvangt een prima salaris, AOW plus een uitstekend aanvullend pensioen en zegt mij ook sinds hij op 57 jarige leeftijd met pensioen ging is zijn inkomen alleen nog behoorlijk gestegen.

Als ik dat vergelijk met mijn vader die tot zijn 63ste vanaf zjjn 14e als machiniebankwerker heeft gewerkt was blij dat het over was en het doet met AOW en een klein pensioen van circa 300 euro is dat wel wat anders. Maar die was ook niet meer instaat om te werken vanaf pak weg zijn 65ste. Die was op. Mede ook van al die chemische rommel in die werkplaatsen van lasdampen tot verspaning en de vreselijke rommel rondom een papiermachine nog maar te zwijgen over de hitte gecombineerd met vocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 06-03-2026 13:30:28 ]
pi_220272730
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een WAO verzekering is heel iets anders als pensioen sparen
Dan neem je dus een risico. Als mensen dat risico als zelfstandige willen nemen prima. Maar dan achteraf niet huilen.

Maar volgens mij ben je in de bouw nu verplicht om op z'n minst een AOV af te sluiten. Dit na talloze incidenten waarbij bouwvakkers door een ongeval en niet verzekerd waren dik in de problemen zijn geraakt.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 13:57:29 #164
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220272969
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:28 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dan neem je dus een risico. Als mensen dat risico als zelfstandige willen nemen prima. Maar dan achteraf niet huilen.

Maar volgens mij ben je in de bouw nu verplicht om op z'n minst een AOV af te sluiten. Dit na talloze incidenten waarbij bouwvakkers door een ongeval en niet verzekerd waren dik in de problemen zijn geraakt.
je kunt van alleenstaande AOW prima leven , is 1550 netto, mijn broer had verder niets aan pensioen gespaard, en reed er nog een leuke auto van , nu niet meer hij is nu te ziek
  vrijdag 6 maart 2026 @ 13:59:59 #165
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220272992
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:21 schreef Cherni het volgende:

[..]
Oke laten we zeggen we schaffen de AOW af. Dan zul je meer pensioen moeten afdragen om je levenstandaard einigzins op peil te houden.

En zonder pensioen verplicht of niet word het dan bijstand als het niet meer gaat. Kost ook een vermogen. En dan mag tot je dood aan het werk blijven om te voorkomen dat je in de bijstand beland. Of je hebt geluk(nou ja geluk) dat je word afgekeurd en tot je dood 70% van je laatst genoten loon blijft ontvangen. En blijf je gezond mag je nog blijven solliciteren tot je dood.

Maw ongeacht leeftijd krijgt iemand die niet werkt een of andere vorm van een uitkering.

Niet mijn idee om die AOW af te schaffen laat staan die leeftijd steeds maar te verhogen.

Nu zal ik kwaad bloed zetten als ik zeg dat iemand die met pensioen is en nog werkt en een aanvullend pensioen ontvangt moet je je afvragen of die AOW moet ontvangen. Of op z'n minst gedeeltelijk AOW.

AOW was er altijd voor bedoeld om zo circa met je aanvullend pensioen op op 70% van je laatst genoten loon zit.

Maar een overbuurman die is tussen de 70 en 80 en nu gun ik hem dat wel, die werkt nog. Afgestudeerd medicijnen. Geeft lezingen door de gehele EU. Ontvangt een prima salaris, AOW plus een uitstekend aanvullend pensioen en zegt mij ook sinds hij op 57 jarige leeftijd met pensioen ging is zijn inkomen alleen nog behoorlijk gestegen.

Als ik dat vergelijk met mijn vader die tot zijn 63ste vanaf zjjn 14e als machiniebankwerker heeft gewerkt was blij dat het over was en het doet met AOW en een klein pensioen van circa 300 euro is dat wel wat anders. Maar die was ook niet meer instaat om te werken vanaf pak weg zijn 65ste. Die was op. Mede ook van al die chemische rommel in die werkplaatsen van lasdampen tot verspaning en de vreselijke rommel rondom een papiermachine nog maar te zwijgen over de hitte gecombineerd met vocht.
nee AOW moet wel blijven

alhoewel ik het niet vertrouw als Jetten de AOW wil fiscaliseren , dus een stuk belasting van maken

dan draagt je werkgever dus geen AOW premie meer af en heb je ook geen recht op AOW verzekering, dan kan het zijn dat men in de toekomst de AOW als een soort bestaanstoeslag gaat uitkeren dus als een stukje bijstand

voor mensen zonder vermogen , eigen huis of zonder pensioen , dan is de AOW slechts voor de straatarme medemens
pi_220273027
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je kunt van alleenstaande AOW prima leven , is 1550 netto, mijn broer had verder niets aan pensioen gespaard, en reed er nog een leuke auto van , nu niet meer hij is nu te ziek
Tja van 1550 netto zou ik niet kunnen rondkomen met alleen bijna 700 euro aan zorgkosten voor 2 personen. Moet er bij zeggen dat ik wel de meest uitgebreide verzekering heb, maar is ook nodig. En dan nog moet ik betalen voor bepaalde medicijnen. Uiteraard heb ik geen recht op allerhande toeslagen.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 14:03:22 #167
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220273036
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:02 schreef Cherni het volgende:

[..]
Tja van 1550 netto zou ik niet kunnen rondkomen met alleen bijna 700 euro aan zorgkosten voor 2 personen. Moet er bij zeggen dat ik wel de meest uitgebreide verzekeking heb, maar is ook nodig. En dan nog moet ik betalen voor bepaalde medicijnen. Uiteraard heb ik geen recht op allerhande toeslagen.
voor twee personen samen is de AOW netto 2135
quote:
AI-overzicht
Per 1 januari 2026 ontvangen gehuwden of samenwonenden (beiden AOW-gerechtigd) een netto AOW-bedrag van ¤ 1.067,70 per persoon per maand (inclusief loonheffingskorting). Dit komt neer op een totaal van ¤ 2.135,40 netto per maand voor een echtpaar.
pensioen.nl
pensioen.nl
+3
Kerngegevens AOW 2026 (gehuwden/samenwonend per persoon):
Netto (met loonheffingskorting): ¤ 1.067,70
pi_220273057
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor twee personen is de AOW netto 2002
Dan ook nog niet. Ja als ik daarbij allerhande toeslagen zou krijgen.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 14:08:32 #169
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220273090
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:05 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dan ook nog niet. Ja als ik daarbij allerhande toeslagen zou krijgen.
ja mijn broer heeft iedere toeslag die je maar kunt bedenken, behalve de kinderopvang
ik heb nog nooit een soort toeslag gehad, nog nooit ,alleen de HRA
pi_220273150
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja mijn broer heeft iedere toeslag die je maar kunt bedenken, behalve de kinderopvang
Tja zo lust ik er ook nog wel een paar. O en ik zou mogelijk met die 2135 rond kunnen komen zelfs zonder toeslagen. Maar vraag niet hoe. Daar heb ik niet al die tijd voor gewerkt en iets opgeboued om drastisch te bezuinigen voor alleen onderdak en eerste levensbehoeften. Want ondanks mijn zeer slechte gezondheid waar ik niet om gevraagd heb probeer ik nog aktijd te leven zoals ik mijn hele leven dat doe.

Niemand die mij nog gaat vertellen wat ik nog zou mogen of moeten doen. Die tijd is voorbij.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 14:17:48 #171
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220273163
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:16 schreef Cherni het volgende:

[..]
Tja zo lust ik er ook nog wel een paar. O en ik zou mogelijk met die 2135 rond kunnen komen zelfs zonder toeslagen. Maar vraag niet hoe. Daar heb ik niet al die tijd voor gewerkt en iets opgeboued om drastisch te bezuinigen voor alleen onderdak en eerste levensbehoeften. Want ondanks mijn zeer slechte gezondheid waar ik niet om gevraagd heb probeer ik nog aktijd te leven zoals ik mijn hele leven dat doe.

Niemand die mij nog gaat vertellen wat ik nog zou mogen of moeten doen. Die tijd is voorbij.
er zijn genoeg mensen die leven zoals ze eigenlijk niet zouden willen, ga maar bij de voedselbank kijken

Maar met twee personen heb je 2135 netto AOW samen ,
Goed kans dat men de AOW inkomens en vermogens afhankelijk gaat maken na de fiscalisering , dan heb je geen recht meer op AOW
Want je betaald geen premie

Nu wel , je betaald nu premie , je werkgever eigenlijk .
Maar dan krijg je een AOW uitkering uit de belastingpot net als bijstand, nou dan kun je maar beter zelfstandig worden

Goed kans dat men de Pensioenafdracht dan nog meer persoonlijk gaat maken , dus met een keuze voor pensioenprovider

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 06-03-2026 14:36:55 ]
pi_220273424
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er zijn genoeg mensen die leven zoals ze eigenlijk niet zouden willen ga maar bij de voedselbank kijken

maar met twee personen heb je 2135 netto AOW samen , goed kans dat men het inkomens en vermogens afhankelijk gaat maken na de fiscalisering , dan heb je geen recht meer op AOW

Nu wel , je betaald nu premie , je werkgever eigenlijk , dan krijg je een uitkering uit de belastingpot net als bijstand
nou dan kun je maar beter zelfstandig worden
Jij hebt het maar over zelfstsndigheid. In mijn geval in de laatste functie die ik had zou ik er veel slechter voor staan.

Als ik het over mij zelf ga hebben is die AOW voor mij totaal niet meer van toepasssing. Sterker nog, als die verhoogd word zal het mij geen pijn doen. Ik blijf gewoon tot de AOW leeftijd al gaat die naar de 90 70% van mijn laatst genoten loon ontvangen. Maar wees gerust. Als ik de 67 en 2 maanden haal zou al een wonder zijn. Wie weet word ik wel 90😀

Maar ik kijk niet alleen naar mIjn eigen situatie. Blijf fel tegen die verkorting ww, verhogen van AOW omdat je zelfs blij mag zijn gezond de 65 te halen. Ja we worden allemaal ouder maar of dat dan in gezonde toestand is en je nog kunt werken is de vraag.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 14:37:57 #173
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220273439
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:36 schreef Cherni het volgende:

[..]
Jij hebt het maar over zelfstsndigheid. In mijn geval in de laatste functie die ik had zou ik er veel slechter voor staan.

Als ik het over mij zelf ga hebben is die AOW voor mij totaal niet meer van toepasssing. Sterker nog, als die verhoogd word zal het mij geen pijn doen. Ik blijf gewoon tot de AOW leeftijd al gaat die naar de 90 70% van mijn laatst genoten loon ontvangen. Maar wees gerust. Als ik de 67 en 2 maanden haal zou al een wonder zijn. Wie weet word ik wel 90😀

Maar ik kijk niet alleen naar mIjn eigen situatie. Blijf fel tegen die verkorting ww, verhogen van AOW omdat je zelfs blij mag zijn gezond de 65 te halen. Ja we worden allemaal ouder maar of dat dan in gezonde toestand is en je nog kunt werken is de vraag.
ik ben 74 en ik werk nog drie dagen per week ook al hoeft het financieel absoluut niet, ik vind het leuk

zou wel goed zijn als men de arbeidskorting voor ouderen gelijk gaat maken aan die voor jonger dan de AOW leeftijd
pi_220273467
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik ben 74 en ik werk nog drie dagen per week ook al hoeft het financieel absoluut niet, ik vind het leuk
Prima, wees blij. Ik had ook nog graag gewerkt als machinist. Mis het vandaag de dag nog. Doet meer pijn dan mijn gezondheid waar ik nuchter mee om ga.
pi_220273600
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

zou wel goed zijn als men de arbeidskorting voor ouderen gelijk gaat maken aan die voor jonger dan de AOW leeftijd
Wordt het niet tijd dat je plaats maakt voor een jongere met een hoog arbeidsethos, zodat die later ook een flink pensioen krijgt.
Ga van je geld genieten nu je nog kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')