abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220249456
We hebben het vaak over vrijheid van meningsuiting op social media alsof daar maximale vrijheid geldt. Maar hoe democratisch is die omgeving eigenlijk? Zijn het burgers die vrij met elkaar ideeën uitwisselen, of zijn het in werkelijkheid algoritmes die bepalen wat wij zien?

Die algoritmes zijn niet neutraal. Ze versterken wat aandacht trekt. Dat is meestal geen genuanceerde middenpositie, maar emotie, verontwaardiging en uitersten. Formeel mag iedereen spreken, feitelijk is niet iedereen even zichtbaar. Het commerciële model voelt misschien niet als censuur in klassieke zin, maar het is wel degelijk een vorm van sturing.

Wanneer democratie betekent dat ideeën vrij met elkaar concurreren en burgers op basis van evenwichtige informatie hun mening vormen, dan is een systeem waarin een verdienmodel bepaalt wat groot wordt en wat klein blijft niet vanzelfsprekend democratisch.

Misschien moeten we minder praten over wat de overheid wel of niet mag beperken, en meer over de vraag of een door algoritmes gedreven informatievoorziening zelf wel past bij het democratische ideaal van vrije en gelijkwaardige meningsvorming.
pi_220257230
Vrijheid van meningsuiting is absoluut wat mij betreft, maar dat staat verder los van social media. Totaalverbod op social media bijvoorbeeld is geen verbod op vrijheid van meningsuiting. Je kunt nog steeds op straat en in appgroepjes, in klaslokalen, in buurtverenigingen, in kranten alles roepen en publiceren wat in je opkomt.
Het is altijd vrij ironisch als iemand voor een miljoenenpubliek aan het roeptoeteren is dat hij of zij gecanceld wordt.

Je ziet vaak dat de personen en groepen die belang hebben bij de door algoritmes op polarisatie aansturende publicatiekanalen het hardst roepen dat hun vrijheid van meningsuiting in het geding komt als men er paal en perk aan poogt te stellen. En dat paal en perk stellen is wat mij betreft de enige mogelijkheid om een samenleving te depolariseren.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_220257609
VvMU is wat mij betreft gelukkig niet absoluut en de overheid vindt dat ook niet. Bedreigen, groepsbelediging, discriminatie, haatzaaien, smaad... er zijn tal van punten waarop de vrijheid van meningsuiting is begrensd. De VvMU is niet absoluut en kan en mag dat ook nooit worden.

Dat even los van die algoritmes. Hier is het natuurlijk zo dat aan de ene kant sociale media bedrijven zijn die zelf mogen kiezen hoe ze hun bedrijf voeren. Kranten mogen ook kiezen welk nieuws ze brengen en met welke insteek ze dat doen.
Maar aan de andere kant zijn de sociale media zo groot geworden, dat hun invloed zo groot is dat regulering daarop wat mij betreft wel terecht is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')