Prijs elders ca 1750 euro (Bron Google)quote:Albert Heijn maakt energieopslag voor consumenten een stuk toegankelijker. Vanaf 6 maart verkoopt de supermarktketen de AEG SolarCube via de eigen ‘Voordeelshop’. Het gaat om een zogeheten ‘plug-in’ thuisbatterij die simpelweg via het stopcontact wordt aangesloten, zonder dat daar aanpassingen in de meterkast voor nodig zijn.
Met de verkoop van de SolarCube, geleverd door SolarNRG, wil de supermarktketen de drempel voor het opslaan van zelf opgewekte zonne-energie verlagen. Waar traditionele thuisbatterijen vaak een forse investering vereisen en technische installatiewerkzaamheden in de woning vergen, mikt dit systeem op een laagdrempelige ervaring voor de gemiddelde consument.
Energieopslag voor iedereen
Volgens Danny Vane, operationeel manager bij SolarNRG, is het essentieel om energieopslag uit de technische niche te halen. "Wij vinden dat energieopslag niet alleen beschikbaar moet zijn voor mensen die een grote investering kunnen doen," zegt Vane. "Door samen te werken met Albert Heijn, een merk dat in vrijwel ieder huishouden bekend is, maken we de stap kleiner."
Juist voor bewoners van huurwoningen of consumenten die niet direct aan de meterkast willen sleutelen, biedt de stekkerbatterij uitkomst. Het systeem is direct klaar voor gebruik, terwijl het volgens de leverancier wel geschikt blijft voor dagelijkse ondersteuning van zonnepanelen.
Modulaire techniek
De AEG SolarCube, in Nederland geïmporteerd door Apex Power Supplies, maakt gebruik van lithium-ijzerfosfaattechnologie. Deze techniek staat in de sector bekend om zijn stabiliteit en lange levensduur.
Daarnaast is het systeem modulair opgebouwd; gebruikers kunnen in de toekomst eenvoudig extra opslagcapaciteit toevoegen als hun behoefte groeit. Ook is de batterij compatibel met energiemanagementsystemen, waardoor het systeem automatisch kan inspelen op de stroomprijzen door te laden en ontladen op de meest gunstige momenten.
Verantwoordelijkheid
Hoewel de verkoop via Albert Heijn verloopt, benadrukt SolarNRG dat zij als partij verantwoordelijk blijven voor de kwaliteitswaarborging en de veiligheid van het systeem. Met de lancering op 6 maart zet de supermarkt een opvallende stap in de markt voor verduurzaming, waarbij het een complex product als een thuisbatterij positioneert als een regulier consumentenartikel.
Bron
Aanvullende informatie:
Apex Power Supplies richt zich met de introductie van de AEG Solarcube op de grote groep huishoudens die al zonnepanelen heeft. De batterij werkt in combinatie met een P1-meter, heeft een startcapaciteit van 4,8 kilowattuur en is uitbreidbaar tot 14,4 kilowattuur. De batterij is geschikt voor zowel binnen- als buitenplaatsing en heeft een IP65-certificering.
Bestaande installaties
De AEG Solarcube is ontworpen om eenvoudig te integreren met bestaande zonnepanelensystemen, ongeacht het type omvormer. Standaard levert het systeem 800 watt ontlaadvermogen. Wanneer de batterij wordt geïnstalleerd op een eigen groep, kan dit vermogen worden verhoogd tot 2.400 watt. Voor consumenten met een 3-faseaansluiting is het mogelijk om een systeem op iedere fase te installeren voor een nog hoger vermogen.
Naast het verhogen van het eigen verbruik helpt de batterij bij het afvlakken van terugleverpieken en het inspelen op dynamische energietarieven. Bij stroomuitval kan het systeem dankzij een offgrid- uitgangsvermogen van 2.500 watt essentiële apparaten blijven voeden.
Dan doe je het niet? Wat is het issue?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 18:29 schreef halfway het volgende:
Maar hoe werkt dat dan, zonnepanelen koop je ook voor je buren. Ben niet van plan om een batterij voor de buren aan te schaffen.
Koop jij zonnepanelen voor je buren?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 18:29 schreef halfway het volgende:
Maar hoe werkt dat dan, zonnepanelen koop je ook voor je buren. Ben niet van plan om een batterij voor de buren aan te schaffen.
Je weet niet hoe het werktquote:Op dinsdag 3 maart 2026 18:51 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Koop jij zonnepanelen voor je buren?
Dit is echt weer zo'n antwoord van, hoe help ik FOK! Zo snel mogelijk om de zeep.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 18:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan doe je het niet? Wat is het issue?
Ja, wat wil je dan horen? Moet je echt verteld krijgen dat je zo'n ding koopt en dan thuis rechtstreeks op een aparte groep aansluit of met een stekker in het stopcontact steekt en klaar?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 21:24 schreef halfway het volgende:
[..]
Dit is echt weer zo'n antwoord van, hoe help ik FOK! Zo snel mogelijk om de zeep.
Vraag mij af of een inboedelverzekering iets dekt als de boel affikt door zo'n apparaat.quote:[b]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2754389/1/32#p220251835]dinsdag 3
En qua brandveiligheid wil je al helemaal geen enkele vorm van lithium in je huis. Achterhaald product.
Als het apparaat deugdelijk is geïnstalleerd dan dekt de inboedelverzekering gewoon. Waarom niet?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Vraag mij af of een inboedelverzekering iets dekt als de boel affikt door zo'n apparaat.
Ze zijn zo goedkoop omdat de kale LFP-cellen nog maar zo'n $85 per kWh kosten door de gigantische schaalvergroting door o.a. CATL, die overigens ook So-Ion cellen maakt.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 21:56 schreef oheng het volgende:
Volgens mij wordt dit nu massaal op de markt gedumpt vanwege de opkomst van de superieure sodium batterijen. Zelfs het enige nadeel, de misschien iets lagere energiedichtheid, is juist geen probleem voor een thuisbatterij.
En qua brandveiligheid wil je al helemaal geen enkele vorm van lithium in je huis. Achterhaald product.
In Duitsland zijn accu's op dit moment zonder BTW. Als je bij een Duitse shop koopt, dan zal die BTW verrekenen zodra je het naar Nederland verstuurt. Dan is de Marstek nog steeds goedkoper, maar wel iets om rekening mee te houden als je een accu goedkoop uit Duitsland denkt te kunnen halen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 17:48 schreef CoolGuy het volgende:
Dit is technisch de Sunpura S2400, maar AEG klinkt beter. Hij is wel een stuk duurder dan de 1170 euro voor de Marstek Venus E 3.0, die in Duitsland al voor 950 euro op de kop te tikken is.
https://iotdomotica.nl/th(...)-vertrouwde-merknaam
Maar mijn schoonfamilie is Duits, dus ik verstuur helemaal niks naar Nederland en ik denk dus nog steeds dat ik een accu goedkoop uit Duitsland kan halenquote:Op woensdag 4 maart 2026 09:18 schreef knoopie het volgende:
[..]
In Duitsland zijn accu's op dit moment zonder BTW. Als je bij een Duitse shop koopt, dan zal die BTW verrekenen zodra je het naar Nederland verstuurt. Dan is de Marstek nog steeds goedkoper, maar wel iets om rekening mee te houden als je een accu goedkoop uit Duitsland denkt te kunnen halen.
Ja dat was meer een opmerking van algemeen belang. Ik neem aan dat de meeste mensen hier geen Duitse schoonfamilie hebben.quote:Op woensdag 4 maart 2026 10:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar mijn schoonfamilie is Duits, dus ik verstuur helemaal niks naar Nederland en ik denk dus nog steeds dat ik een accu goedkoop uit Duitsland kan halen
Ah ja maar jij bedoeld in zijn algemeenheid, en dan heb je natuurlijk gelijk want dan is het prijsverschil een stuk kleiner.
Niet verder vertellen hoor, maar het stopcontact waar die accu in steekt is via draadjes in de muur verbonden met het stopcontact achter je wasmachine en stofzuiger! Echt waar. Dus je hoeft er geen rondjes mee te lopen langs je apparaten.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:49 schreef nostra het volgende:
Oké, dan heb ik zo'n accu aan mijn stopcontact opgeladen en dan? Rondjes mee lopen langs mijn wasmachine en stofzuiger voor die paar cent verschil in piektarief?
Dus hij levert terug aan mijn stopcontact?quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:56 schreef knoopie het volgende:
[..]
Niet verder vertellen hoor, maar het stopcontact waar die accu in steekt is via draadjes in de muur verbonden met het stopcontact achter je wasmachine en stofzuiger! Echt waar. Dus je hoeft er geen rondjes mee te lopen langs je apparaten.
Je accu ziet dat het piekuur is en de prijs hoog is.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:49 schreef nostra het volgende:
Oké, dan heb ik zo'n accu aan mijn stopcontact opgeladen en dan? Rondjes mee lopen langs mijn wasmachine en stofzuiger voor die paar cent verschil in piektarief?
Ah, dat is ideaal dan.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je accu ziet dat het piekuur is en de prijs hoog is.
Hij gaat op dat moment terug leveren aan je huisinstallatie (leest de P1 uit en balanceert dat naar 0 Watt, zodat hij niet per ongeluk stroom het net op stuurt) en alles wat op dat moment aan staat, haalt stroom uit de batterij (tenzij je meer stroom verbruikt dan dat de batterij maximaal kan leveren).
Nee, dan haal je het er nooit uit.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:05 schreef nostra het volgende:
Al zijn mijn stroomkosten 25 euro per maand incl vaste kosten, dus 1.750 euro ga ik er nooit uithalen.
CATL is inderdaad nu met de massa productie van sodium/natrium/zout batterijen begonnen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 23:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze zijn zo goedkoop omdat de kale LFP-cellen nog maar zo'n $85 per kWh kosten door de gigantische schaalvergroting door o.a. CATL, die overigens ook So-Ion cellen maakt.
En LFP (LiFePO4) staat niet bekend als brandgevaarlijk, omdat er geen geen kobalt in zit.
Bekijk deze YouTube-video
Ik ken alleen lithium ion fiets accus.quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:00 schreef oheng het volgende:
[..]
CATL is inderdaad nu met de massa productie van sodium/natrium/zout batterijen begonnen.
En LFP kan wel degelijk brand veroorzaken, ze zitten vaak in fiets accu's, en ik spreek geregeld met de brandweer, en die meldt dat fiets accu's zeer, zeer vaak brand veroorzaken. Ze zijn wel minder brandbaar dan andere lithium verbindingen. Zal straks de video bekijken.
LFP zit tegenwoordig wel iets vaker in fietsaccu's van transportfietsen maar vanwege de lage energiedichtheid is dat nog niet in gewone fietsen (of er moet een merk zijn dat daar ineens mee gestart is, meld maar welke dat is). Ze zijn gewoon te zwaar.quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:00 schreef oheng het volgende:
[..]
CATL is inderdaad nu met de massa productie van sodium/natrium/zout batterijen begonnen.
En LFP kan wel degelijk brand veroorzaken, ze zitten vaak in fiets accu's, en ik spreek geregeld met de brandweer, en die meldt dat fiets accu's zeer, zeer vaak brand veroorzaken. Ze zijn wel minder brandbaar dan andere lithium verbindingen. Zal straks de video bekijken.
Het is echt niet zo Li-ion accus spontaan overal de hele tijd in de fik vliegen. Een ingebouwd accumanagement en een goede oplader zijn alleen wel belangrijk, dus je moet inderdaad geen aliexpress fiets of hoverboard in je woonkamer opladen, want daar zit best vaak helemaal geen beveiliging in de accu's...quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
En het zijn niet de LFP-accu's die vaak brand veroorzaken.
Een gewone li-ion fietsaccu (met kobalt kathode) zou ik niet zonder toezicht in huis durven opladen maar een 40kWh LFP-thuisbatterij vind ik niet zo'n probleem.
Dat beweer ik ook niet. Maar bij de branden die er zijn gaat het vrijwel altijd om li-ion en niet LFP.quote:Op woensdag 4 maart 2026 18:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het is echt niet zo Li-ion accus spontaan overal de hele tijd in de fik vliegen.
Ja ik zit nu even te zoeken, want ik haal weleens 18650's uit fiets accu's, als ik die nodig heb. Maar ik weet niet meer welke chemie ze gebruiken. Ik weet alleen dat de brandweer voor met name electische fietsen waarschuwt. En ik heb het in mijn omgeving ook al eens meegemaakt; brand door een electrische fiets (geen Ali ebike van 100 euro).quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
LFP zit tegenwoordig wel iets vaker in fietsaccu's van transportfietsen maar vanwege de lage energiedichtheid is dat nog niet in gewone fietsen (of er moet een merk zijn dat daar ineens mee gestart is, meld maar welke dat is). Ze zijn gewoon te zwaar.
En het zijn niet de LFP-accu's die vaak brand veroorzaken.
Een gewone li-ion fietsaccu (met kobalt kathode) zou ik niet zonder toezicht in huis durven opladen maar een 40kWh LFP-thuisbatterij vind ik niet zo'n probleem.
LFP heeft een lager werkvoltage dus als je die oplaadt als li-ion dan merk je dat welquote:Op woensdag 4 maart 2026 23:04 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja ik zit nu even te zoeken, want ik haal weleens 18650's uit fiets accu's, als ik die nodig heb. Maar ik weet niet meer welke chemie ze gebruiken. Ik weet alleen dat de brandweer voor met name electische fietsen waarschuwt. En ik heb het in mijn omgeving ook al eens meegemaakt; brand door een electrische fiets (geen Ali ebike van 100 euro).
En die gassen blijven een probleem, maar dat heb je aowieso al snel met een brand.
Wat klets je nou, je zonnepanelen en het gehele circuit er achter blijft toch echt binnen je huis.quote:
Als ze verkocht mogen worden zijn ze ook gewoon goedgekeurd.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Vraag mij af of een inboedelverzekering iets dekt als de boel affikt door zo'n apparaat.
Eh, nee.quote:Op woensdag 4 maart 2026 23:55 schreef DX11 het volgende:
[..]
Wat klets je nou, je zonnepanelen en het gehele circuit er achter blijft toch echt binnen je huis.
Dus jij wil zeggen dat de stroom die iemand teruglevert, het net opgaat, en dan gratis bij de buren terecht komt (gaat toch echt door de meter heen???)quote:Op woensdag 4 maart 2026 23:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Eh, nee.
Als je omvormer 3kW levert en in je woning wordt maar 1kW verbruikt, dan gaat die 2kW toch echt het net op.
En de buren die op dezelfde kabel / fase(n) zitten kunnen die stroom weer binnen krijgen (als ze zelf ook niet terug leveren).
Ik stel nergens dat het gratis bij de buren terecht komt.quote:Op woensdag 4 maart 2026 23:59 schreef DX11 het volgende:
[..]
Dus jij wil zeggen dat de stroom die iemand teruglevert, het net opgaat, en dan gratis bij de buren terecht komt (gaat toch echt door de meter heen???)
Ok dus wat hebben de buren dan precies aan jouw zonnepanelen? Helemaal niks? Dus hoezo koop je dan zonnepanelen voor je buren?quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik stel nergens dat het gratis bij de buren terecht komt.
Ik stel nergens dat je zonnepanelen koopt voor de buren.quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:01 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ok dus wat hebben de buren dan precies aan jouw zonnepanelen? Helemaal niks? Dus hoezo koop je dan zonnepanelen voor je buren?
Ik reageerde hier op, omdat het niet klopt.quote:Op woensdag 4 maart 2026 23:55 schreef DX11 het volgende:
[..]
Wat klets je nou, je zonnepanelen en het gehele circuit er achter blijft toch echt binnen je huis.
Nee dat deed iemand anders, ik probeer de logica achter de gedachten te snappenquote:Op donderdag 5 maart 2026 00:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik stel nergens dat je zonnepanelen koopt voor de buren.
Dat is jouw mening. Jij vindt dat je zonne energie "naar de buren" gaat omdat je teruglevert, wat een vreemde logica, ja dan gaat mijn zonne energie ook naar de bewoners van texel omdat die indirect ook op hetzelfde net zitten, wat is je punt?quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik reageerde hier op, omdat het niet klopt.
Kogel opslag doos gaan geen vlammen doorheen, zijn te koop op amazon (ammo box).quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:05 schreef amsoor het volgende:
Wat is een goede oplossing voor consumenten om al die accu's relatief veilig te bewaren/op te laden in huis? Heb hier oa meerdere fiets-, boormachine- en steelstofzuigeraccus's.
Onze schuur is zeker in de wintermaanden niet geschikt om ze daar te bewaren of te laden, te koud/vochtig.
Ik reageerde op 1 zin.quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:05 schreef DX11 het volgende:
[..]
[..]
Dat is jouw mening. Jij vindt dat je zonne energie "naar de buren" gaat omdat je teruglevert, wat een vreemde logica, ja dan gaat mijn zonne energie ook naar de bewoners van texel omdat die indirect ook op hetzelfde net zitten, wat is je punt?
En dat is niet de situatie.quote:Wat klets je nou, je zonnepanelen en het gehele circuit er achter blijft toch echt binnen je huis.
Ok prima.quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik reageerde op 1 zin.
Je zei letterlijk:
[..]
En dat is niet de situatie.
Overschotten gaan zo via je meter weer naar buiten, dat kan je met een oude Ferraris meter nog zien omdat deze dan terugdraait.
De rest van je opmerkingen naar mij toe zijn ruis want ik heb op andere beweringen geen reactie gegeven.
Weet ik ook niet.quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:12 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ok prima.
Nou weet ik alleen nog steeds niet waarom je zonnepanelen voor je buren koopt.
Of dumpstore.quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:06 schreef DX11 het volgende:
[..]
Kogel opslag doos gaan geen vlammen doorheen, zijn te koop op amazon (ammo box).
[ afbeelding ]
Evt een gaatje boren zo laag mogelijk (vuur gaat omhoog) voor kabel invoer/uitvoer.
Ik vermoed dat een ammo box wel voorbereid is op wat expansie toch?quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Of dumpstore.
Vlammen gaan er wss niet door maar ze kunnen wel warm worden, dus mss alsnog wel opletten dat je ze op, naast of onder iets zet dat brandbaar is.
Verder vraag ik me af of er expansie is, LFP-accu's hebben bijvoorbeeld ventielen die open gaan als er drukopbouw is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |