abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220240035
Bekijk deze YouTube-video

op ongeveer 3:00

Meneer is zijn rijbewijs kwijt omdat hij te snel ging, meer dan 50km te snel op een 80 weg.
Agent geeft aan dat hij binnen 10 dagen een klaagschrift kan sturen dat hij zijn rijbewijs nodig heeft voor het werk en het dan eerder kan terug krijgen. Dat is aan het OM om dat te beslissen. Stuurt hij niet binnen 10 dagen een brief dan gaat zijn inname de reguliere weg en volgt er later een beslissing.

Agent geeft wel aan dat als de onverlaat er voor kiest om die brief te sturen dat hij er rekening mee houden dat zijn boete minimaal 1000 euro hoger zal uitvallen

Is dat niet gewoon misbruik maken van de situatie in het financiële voordeel van de staat?
pi_220240082
Als je zogenaamd afhankelijk bent van je waggie moet je je niet als een fucking doodrijder gedragen en je gewoon aan de regels houden.
pi_220240502
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 15:40 schreef Moonversion het volgende:
Is dat niet gewoon misbruik maken van de situatie in het financiële voordeel van de staat?
Door prioriteit aan te vragen krijg je eerder een beslissing van het OM. Je krijgt niet een mildere straf door extra te betalen oid. Ik snap deze optie van het OM wel.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220243126
Klok klepel verhaal. De officier moet altijd binnen 10 dagen een beslissing nemen, ongeacht brief.

Als het de eerste keer is, beslist de officier over het algemeen simpelweg dat het rijbewijs een periode ingehouden blijft als straf.

Als je in een brief hard maakt dat je hem echt nodig hebt, dan maak je kans om in plaats van langere inhouding, een hogere boete te krijgen.

Geen misbruik dus, maar gewoon een alternatieve straf als stukje flexibiliteit die je al dan niet gegund wordt.
pi_220243827
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 22:55 schreef Wiedanwel het volgende:
Klok klepel verhaal. De officier moet altijd binnen 10 dagen een beslissing nemen, ongeacht brief.

Als het de eerste keer is, beslist de officier over het algemeen simpelweg dat het rijbewijs een periode ingehouden blijft als straf.

Als je in een brief hard maakt dat je hem echt nodig hebt, dan maak je kans om in plaats van langere inhouding, een hogere boete te krijgen.

Geen misbruik dus, maar gewoon een alternatieve straf als stukje flexibiliteit die je al dan niet gegund wordt.
Eigenlijk wel vreemd want alleen mensen die het kunnen veroorloven kunnen die 1000,- betalen.
pi_220244299
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 05:52 schreef 111210 het volgende:

[..]
Eigenlijk wel vreemd want alleen mensen die het kunnen veroorloven kunnen die 1000,- betalen.
correct.
sowieso zijn de meeste boetes in NL simpelweg een extra vorm van belasting.

je kunt vrijwel ongestraft tot 30 te hard rijden op de snelweg, wet mulder, betalen en afgedaan. als je dat kan betalen zijn daar langere tijd geen consequenties voor.

de enige kanttekening waarom het niet vreemd is is dat er ook situaties zijn waar iemand het gewoon echt niet door heeft en daardoor in de problemen kan komen.

we hebben allemaal wel eens te hard gereden. en soms ook ongemerkt. die vervelende auto die al de hele tijd voor je zat.. notoire linksplakker en eindelijk, eindelijk na 20 km kan je er langs. en daar staat hij. de vriend met de laser... voorkombaar? absoluut? herkenbaar? absoluut.
maar jij hebt je rijbewijs nodig voor werk. juist in die situaties kun je een brief schrijven met benadrukken hoe je hem nodig hebt voor werk of voor je gezin. als jij de enige bent die je kinderen naar speciale opvang kan brengen.. dan kan de OvJ daar een alternatieve straf voor opleggen ipv inhouding. en dat kan dan een hogere boete zijn. die overigens in termijnen betaald kan worden..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220244307
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 05:52 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik denk dat t wel mee valt. Tegenwoordig is t 12 euro per 1km/h te hard.

Daarnaast is eerste keer juist wel rijbewijs direct terug in 10 dagen… mja alles valt of staat met de situatie en de overtreding
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_220244987
Nou doelde meer op dat je door 1000,- te betalen eigenlijk een soort voorkeursbehandeling krijgt.
pi_220245512
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 10:00 schreef 111210 het volgende:
Nou doelde meer op dat je door 1000,- te betalen eigenlijk een soort voorkeursbehandeling krijgt.
en dat is dus niet zo.
zie
https://www.om.nl/onderwe(...)/inhouding-rijbewijs
er moet binnen 10 dagen een beslissing zijn. daar wordt je boete niet hoger van.
zie o.a.
https://www.om.nl/onderwe(...)jbewijs/klaagschrift

om dan even duidelijk te zijn;
binnen die 10 dagen dien je een verzoekschrift in. daar zeg je heel duidelijk waarom het niet ingehouden moet worden en je het zsm terug wil krijgen.
dan kan de officier dus zeggen, ik wilde het eigenlijk een maand inhouden + x bedrag als straf, maarja, deze redenen zijn best wel goed. maar je straf moet je nog steeds krijgen. weet je wat, ipv inhouden krijg je bedrag y aan boete er bovenop ipv de maand inhouding. let wel, de inhouding is altijd gepaard met een boete.

als je je verzoekschrift hebt ingediend en hij wordt toch ingehouden, of je was te laat met je verzoekschrift en de beslissing is boete + inhouding dan kun je een klaagschrift indienen. in dat klaagschrift teken je in feite bezwaar aan tegen de beslissing en kan er dan a;lsnog besloten worden om het terug te geven. wel is het dan altijd nog boete ipv inhouding bovenop de bestaande boete

heeft dus niets met voorkeursbehandeling te maken.

duidelijk?
en dank u meneer Dood,
pi_220249894
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 08:23 schreef Chinless het volgende:

[..]
Ik denk dat t wel mee valt. Tegenwoordig is t 12 euro per 1km/h te hard.

Daarnaast is eerste keer juist wel rijbewijs direct terug in 10 dagen… mja alles valt of staat met de situatie en de overtreding
Nee, eerste keer 50+ is juist standaard boete *plus* twee maanden rijontzegging.
https://www.om.nl/documen(...)ertredingen-2024r001

Als ik het zo zie is het boetebedrag (naast de rijontzegging) voor 50+ op snelweg ca 700 a 800 euro. Als het klopt dat je de twee maanden rijontzegging voor 1000 euro extra kunt 'afkopen' bij dringend belang dan is dat weliswaar een fors bedrag maar ook weer een schijntje t.o.v. je baan kwijtraken omdat je twee maanden niet kunt werken...

Maar hey, je rijdt niet per ongeluk 50+ te hard. Dat doe je bewust en moet je alleen doen als je de risico's wilt dragen...

[ Bericht 3% gewijzigd door Wiedanwel op 03-03-2026 20:59:01 ]
pi_220251162
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 15:40 schreef Moonversion het volgende:
Dit klinkt misschien heel vreemd, maar wat als je gewoon niet te hard rijdt?
pi_220252223
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 11:17 schreef freak1 het volgende:

[..]
dan kan de officier dus zeggen, ik wilde het eigenlijk een maand inhouden + x bedrag als straf, maarja, deze redenen zijn best wel goed. maar je straf moet je nog steeds krijgen. weet je wat, ipv inhouden krijg je bedrag y aan boete er bovenop ipv de maand inhouding. let wel, de inhouding is altijd gepaard met een boete.

heeft dus niets met voorkeursbehandeling te maken.

duidelijk?
Dus je kan met extra geld, het langer inhouden van een rijbewijs afkopen?
pi_220253231
Elke discussie over dat de sanctie bij 50+ te hard niet eerlijk is, is een non-discussie. Meer dan 50 km/u te hard rijden is gewoon crimineel.
pi_220253272
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 22:36 schreef 111210 het volgende:

[..]
Dus je kan met extra geld, het langer inhouden van een rijbewijs afkopen?
nee. maar als je dat wilt lezen, prima.

wat je kan doen is, als aantoonbaar het inhouden van het rijbewijs een onevenredige inbreuk maakt op je leven, uiteraard in combinatie met het delict (als je 150 te hard reed dan is het kansloos, maar bij 60 te hard op een lege 100 weg zoals de A2 op sommige stukken) is alle stukken die dat bewijzen opsturen.

dan kan de officier van justitie beslissen om het rijbewijs eerder terug te geven. maar dan loop je je straf niet mis. dus ipv 2 maanden inhouden gaat hij dan een extra geldboete opleggen.

het is dus pertinent niet zo dat je een brief kan sturen met "heeeeeuuuuujjj hier is geld rijbewijs terug!!!!EINZ!!"

dus nee, dat kun je niet afkopen.
en dank u meneer Dood,
pi_220253284
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 07:43 schreef Bugno3 het volgende:
Elke discussie over dat de sanctie bij 50+ te hard niet eerlijk is, is een non-discussie. Meer dan 50 km/u te hard rijden is gewoon crimineel.
dikke onzin.

je maakt me niet wijs dat 130 op de A2 bij vinkeveen om 19:00 superveilig is maar om 18:59 is 130 veul en veul te hard.
als je om 2 uur snachts op een lege A2 kachelt op stukken waar het 100 is en je rijd daar 160, dan is het echt niet crimineel. het is te hard maar vind dat een stuk minder erg dan 30 te hard in een woonwijk.
en dank u meneer Dood,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')