abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 13:17:46 #151
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220380245
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Het is een hoop geld ja. Maar er zijn keuzes. En als je het grote plaatje bekijkt met alles wat erbij komt trein vs vliegen, nou dan is het best een aantrekkelijk idee. Misschien heb je wel veel bagage mee of zo, dan is vliegen al snel onbetaalbaar tegenwoordig. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ja, startbaan tot landingsbaan is VEEL sneller dan station tot station :Y Dat klopt :Y
In december vanaf München Flughafen met de trein naar huis gegaan. Collega vloog ik met de trein, zijn vliegtuig was toch al vol en ik had m'n auto nog op het station staan. Uiteindelijk scheelde het niet heel veel met hoe laat we beide thuis (omgeving Emmen) waren.

¤234 is een smak geld (last minute geboekt, baas betaalt) maar dan reis je eerste klas en zit je bagage er bij in.

Vlucht komt bagage en parkeren op Schiphol nog overheen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:18:03 #152
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220380252
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:11 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Heb je dan wel gedeelde wc en douche?
Ik heb eigen wc en wastafeltje in mijn hokje :) Douche is gedeeld maar die ga ik niet gebruiken. Ik douche wel als ik aankom in mijn hotel eind van de ochtend.
pi_220380459
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:18 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ik heb eigen wc en wastafeltje in mijn hokje :) Douche is gedeeld maar die ga ik niet gebruiken. Ik douche wel als ik aankom in mijn hotel eind van de ochtend.
Ja dat is ook mijn tactiek. Mijn maat zorgde ervoor dat ik al ingecheckt was en hij had dan al een sleutel voor me. Kon gelijk door de douche in.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_220380796
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:55 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Is enkele reis.

Zitplaats is goedkoper (35 euro dacht ik?) maar dan kom je brak aan. Of gedeelde couchette voor 50 kan ook. Dit wat ik heb is een duurdere optie maar ik heb dan ook gekozen voor privé en wat meer luxe. Ik vind het de prijs wel waard. Zeker het gebrek aan stress met zo'n nachttrein.

Maar wat zou voor jou de max zijn voor een reis Amsterdam - Zürich met welk vervoersmiddel dan ook.
Ja, voor een nachttrein zou ik inderdaad dan ook wel een prive cabine nemen hoor.
Althans voor mij en mijn vrouw, dat zal neem ik aan dezelfde cabine zijn?

Voor zo´n korte reis zou ik toch wel op ongeveer 100 euro zitten als max.
Met vliegen zou je met een retour vlucht op rond de 100 euro zitten (KLM en Swiss Air).
Ik vlieg overigens niet vanaf Amsterdam. Vanuit hier, Tallinn, kom je prima onder de 100 euro.

Ga je op dezelfde manier weer terug? Of reis je door ofzo?
pi_220380811
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:17 schreef derLudolf het volgende:

[..]
In december vanaf München Flughafen met de trein naar huis gegaan. Collega vloog ik met de trein, zijn vliegtuig was toch al vol en ik had m'n auto nog op het station staan. Uiteindelijk scheelde het niet heel veel met hoe laat we beide thuis (omgeving Emmen) waren.

¤234 is een smak geld (last minute geboekt, baas betaalt) maar dan reis je eerste klas en zit je bagage er bij in.

Vlucht komt bagage en parkeren op Schiphol nog overheen.
Veel hangt ook af van start locatie, eigen voorkeur en kosten.

Munchen en wellicht Zurich ook nog zitten als ik zo inschat nog op de grens van beide vervoersmiddelen.
Waarbij de afstand niet der mate ver is dat trein gewoon qua tijd echt te veel gaat worden.
  donderdag 19 maart 2026 @ 15:34:20 #156
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220381313
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:13 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ja, voor een nachttrein zou ik inderdaad dan ook wel een prive cabine nemen hoor.
Althans voor mij en mijn vrouw, dat zal neem ik aan dezelfde cabine zijn?

Voor zo´n korte reis zou ik toch wel op ongeveer 100 euro zitten als max.
Met vliegen zou je met een retour vlucht op rond de 100 euro zitten (KLM en Swiss Air).
Ik vlieg overigens niet vanaf Amsterdam. Vanuit hier, Tallinn, kom je prima onder de 100 euro.

Ga je op dezelfde manier weer terug? Of reis je door ofzo?

Het bedrag is voor de gehele cabine, ik betaal nu ook voor het bed wat ze nu dus niet kunnen verkopen. Als je hem als privé cabine voor 2 personen zou boeken ben je hetzelfde kwijt. Dan zit je dus ruim onder de 100 per persoon :) En ja, op dezelfde manier ga ik een dag later weer terug :) Even concertje pakken :D

Maar 100 euro voor retourtje is wel echt heel goedkoop hoor voor vliegtuig :o

[ Bericht 4% gewijzigd door Starhopper op 19-03-2026 15:47:23 ]
  donderdag 19 maart 2026 @ 17:25:10 #157
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220382153
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:34 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Maar 100 euro voor retourtje is wel echt heel goedkoop hoor voor vliegtuig :o
Als je het niet erg vindt om om 5:45 's ochtends op de stijgen vanaf net-niet Brussel (dwz Charleroi) voor een vlucht naar net-niet Londen (dwz Southend) met Ryanair en zonder enige bagage, dan kan het :Y
pi_220382164
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:34 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Het bedrag is voor de gehele cabine, ik betaal nu ook voor het bed wat ze nu dus niet kunnen verkopen. Als je hem als privé cabine voor 2 personen zou boeken ben je hetzelfde kwijt. Dan zit je dus ruim onder de 100 per persoon :) En ja, op dezelfde manier ga ik een dag later weer terug :) Even concertje pakken :D

Maar 100 euro voor retourtje is wel echt heel goedkoop hoor voor vliegtuig :o
Ja precies, eigenlijk ben je slachtoffer van het alleen reizen prijs syndroom.... ofzo...
Herkenbaar, aangezien je als 1 persoon met dat soort dingen altijd even veel kwijt bent.

Maar idd dat voor 2 personen zou een goede deal zijn, zekers.

Ik bedoelde dat je met een retour onder/rond de 100 euro per vlucht uitkomt :)
Niet het geheel.
pi_220382178
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:17 schreef derLudolf het volgende:

[..]
In december vanaf München Flughafen met de trein naar huis gegaan. Collega vloog ik met de trein, zijn vliegtuig was toch al vol en ik had m'n auto nog op het station staan. Uiteindelijk scheelde het niet heel veel met hoe laat we beide thuis (omgeving Emmen) waren.

¤234 is een smak geld (last minute geboekt, baas betaalt) maar dan reis je eerste klas en zit je bagage er bij in.

Vlucht komt bagage en parkeren op Schiphol nog overheen.
Als je met een collega was neem ik zomaar aan dat je voor je werk was. Dan boeien die kosten toch een stuk minder...
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 17:41:56 #160
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220382235
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 17:29 schreef b2py het volgende:

[..]
Als je met een collega was neem ik zomaar aan dat je voor je werk was. Dan boeien die kosten toch een stuk minder...
Klopt, staat ook dat de baas betaalt. Ik vond het wel prima dat het zo duur was, levert allemaal puntjes op :)

Ondanks duurder dan optijd geboekt, is het verschil met vliegen nog steeds niet enorm, dat bedoel ik.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 19 maart 2026 @ 18:32:57 #161
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220382531
Ik reis met enige regelmaat tussen Breda en Wenen en als ik kijk naar de deur-tot-deur reistijd zou vliegen weliswaar sneller zijn, maar zou het verschil ook weer niet dermate groot zijn dat ik nog wat aan m'n dag zou hebben.

Qua prijs is het ook niet interessanter: met reis van/naar de luchthavens meegeteld, en het meenemen van bagage in het ruim, is het net zo duur of zelfs duurder dan met de trein.
pi_220382594
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 17:25 schreef James1988 het volgende:

[..]
Als je het niet erg vindt om om 5:45 's ochtends op de stijgen vanaf net-niet Brussel (dwz Charleroi) voor een vlucht naar net-niet Londen (dwz Southend) met Ryanair en zonder enige bagage, dan kan het :Y
Precies.

Paar jaar terug ging ik met de trein Naar Londen. Ik stapte hartje stad uit. Uitgerust, buik vol en relax. Kennis die dag later met Ryanair kwam mokkend en doodmoe aan. Hoop stress op die vliegvelden, gedoe met zijn bagage, van vliegveld nog poos in trein
  donderdag 19 maart 2026 @ 19:56:14 #163
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220383471
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 17:27 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ja precies, eigenlijk ben je slachtoffer van het alleen reizen prijs syndroom.... ofzo...
Herkenbaar, aangezien je als 1 persoon met dat soort dingen altijd even veel kwijt bent.

Maar idd dat voor 2 personen zou een goede deal zijn, zekers.

Ik bedoelde dat je met een retour onder/rond de 100 euro per vlucht uitkomt :)
Niet het geheel.
Yep ;( In de Nightjet (niet die naar zurich) zijn ook mini cabins voor solo reizigers. Maar die vind ik dan wel heel erg klein. Zelfs al zou ik de keuze hebben voor de goedkopere eenpersoons capsule, dan zou ik alsnog voor de grotere gaan denk ik.

  donderdag 19 maart 2026 @ 22:46:53 #164
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220385100
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 19:56 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Yep ;( In de Nightjet (niet die naar zurich) zijn ook mini cabins voor solo reizigers. Maar die vind ik dan wel heel erg klein. Zelfs al zou ik de keuze hebben voor de goedkopere eenpersoons capsule, dan zou ik alsnog voor de grotere gaan denk ik.

[ afbeelding ]
Ik heb vorig jaar in zo'n capsule gereisd (Hannover>Wenen) en ik vond het goed te doen. Het is niet super ruim maar je kunt erin liggen (nouja, niet als je langer bent dan 1m85)

Beenruimte (ik zat met m'n rug tegen de muur):


Redelijk oppervlak voor m'n laptop:


Weens ontbijtje:


En de capsule. Die vlek in de matras zat er al.


Het was niet het beste bed ooit (het is een laag schuimrubber, geen Auping) maar ik heb redelijk geslapen en kwam de dag erop goed door.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 07:25:30 #165
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220385823
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:46 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ik heb vorig jaar in zo'n capsule gereisd (Hannover>Wenen) en ik vond het goed te doen. Het is niet super ruim maar je kunt erin liggen (nouja, niet als je langer bent dan 1m85)

Beenruimte (ik zat met m'n rug tegen de muur):
[ afbeelding ]

Redelijk oppervlak voor m'n laptop:
[ afbeelding ]

Weens ontbijtje:
[ afbeelding ]

En de capsule. Die vlek in de matras zat er al.
[ afbeelding ]

Het was niet het beste bed ooit (het is een laag schuimrubber, geen Auping) maar ik heb redelijk geslapen en kwam de dag erop goed door.
Ooh zo met de laptop ziet het er best wel relaxed uit :D Was het niet claustrofobisch? :D

Ontbijtje ziet er trouwens wel goed uit :Y)
pi_220385976
Oei, dat ziet er echt beroerd uit.
Heel klein en zo´n matrasje lijkt mij nou ook niet echt fijn zitten.
Ik weet niet hoe veel van de tijd je nog op blijft, maar nee dat lijkt mij vrij oncomfortabel.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 08:16:08 #167
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220386081
Mag je alleen in zo'n cocon of mag je ook in een zitrijtuig? Je kunt niet eens naar lekker naar buiten turen, zie maar een heel klein stuk raam. 1,85m is minimaal 14cm te kort

Kun je het bed omhoog klappen voor bagage of waar laat je dat?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 20 maart 2026 @ 09:31:09 #168
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220386885
Ik vond het goed te doen en zou het nog een keer doen. Claustrofobisch vond ik het niet, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Er zijn ook gewone zitrijtuigen, zo'n cocon neem je als je een privé slaapplekje wilt. Als je samen met iemand reist kun je ook 2 cocons boekje, er is een luikje tussen de twee dat je kunt openen.

Achter de trap is een hokje voor je bagage, daar past net een rugzak/handtas en je schoenen in. Als je een hokje op de benedenverdieping hebt kun je een koffer van het formaat handbagage kwijt onder de matras (er is een luik). Verderop in het rijtuig is nog een bagagerek voor grotere koffers, met een ketting kun je je bagage vastzetten.
pi_220387041
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:31 schreef James1988 het volgende:
Ik vond het goed te doen en zou het nog een keer doen. Claustrofobisch vond ik het niet, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Er zijn ook gewone zitrijtuigen, zo'n cocon neem je als je een privé slaapplekje wilt. Als je samen met iemand reist kun je ook 2 cocons boekje, er is een luikje tussen de twee dat je kunt openen.

Achter de trap is een hokje voor je bagage, daar past net een rugzak/handtas en je schoenen in. Als je een hokje op de benedenverdieping hebt kun je een koffer van het formaat handbagage kwijt onder de matras (er is een luik). Verderop in het rijtuig is nog een bagagerek voor grotere koffers, met een ketting kun je je bagage vastzetten.
Claistrofobie heb ik ook nooit last van, dat is idd persoonlijk.

Het oogt alleen wel erg krap en smalletjes voor een lange reis. Ook niet bepaald comfortabel.
Je moet dan wel echt gewoon zitten in een normale coupe, en dit echt puur als slaap plek bezien.

Ook geen prive wc of iets, maar goed dat zou ik ook niet snel in een trein verwachten.
pi_220388115
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:54 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Je moet dan wel echt gewoon zitten in een normale coupe, en dit echt puur als slaap plek bezien.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit ook de opzet van origine is
  Redactie Sport vrijdag 20 maart 2026 @ 15:46:10 #171
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_220389875
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:46 schreef James1988 het volgende:

En de capsule. Die vlek in de matras zat er al.
[ afbeelding ]
Dat snappen we, het was immers geen trein van Alstom :+
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:17:15 #172
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220390077
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 12:24 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat dit ook de opzet van origine is
Er is één rijtuig met gewone stoelen, die wordt gebruikt door de mensen die zittend door de nacht willen reizen. Kan dus best zijn dat het daar al vol is (zeker tijdens het hoogseizoen).

De mini cabins zijn bedoeld voor reizigers die alleen (of samen) willen reizen en die genoeg hebben aan een plek om te liggen.

"Vroeger" bestond zoiets helemaal niet, en kwam je te liggen in een couchetterijtuig met wildvreemden (tenzij je een heel hokje voor jezelf boekte). Dit is de betaalbaardere variant terwijl je toch meer privacy hebt.

Couchettes of volwaardige slaapplaatsen met betere matrassen zijn ook beschikbaar, maar die kosten meer.
pi_220390637
Ik heb een HSL netwerk gemaakt zodat we voor een groot stuk al geen nachttrein meer nodig hebben:


Op alle rode lijnen mag je 320km/u. Berlijn-Amsterdam in 2u rond.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 17:40:42 #174
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_220390669
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 17:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik heb een HSL netwerk gemaakt zodat we voor een groot stuk al geen nachttrein meer nodig hebben:

[ afbeelding ]
Op alle rode lijnen mag je 320km/u. Berlijn-Amsterdam in 2u rond.
Kosten rond de 700 miljard?
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_220390780
Nah moet voor 150-200 kunnen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')