quote:
Wat niet…
Het is een heel lang verhaal. Waarbij ik inderdaad een “fout” heb gemaakt waarvoor ik meermaals mijn excuses heb aangeboden. Maar blijkbaar was dat niet genoeg.
Zo kort mogelijke versie:
Dochter had een ENORME melkintolerantie (aldus moeder).
Je zou dan denken dat moeder het kind dan op het hart heeft gedrukt dat ze geen melk producten moet eten.
Nu kun je die verantwoording niet enkel bij een zesjarige leggen. Dat snap ik. Maar ik heb wel vaker kinderen met een allergie in de klas gehad. En die checken altijd zelf voor een traktatie, juf mag ik dit hebben?
Dit meisje vroeg dat echt letterlijk nooit. Sterker nog, het was altijd een klasgenoot die zei: juf, mag V dit wel hebben?
En als je het aan V vroeg, dan haalde ze altijd haar schouders op. Ik weet het niet. Zei ze dan.
Maar goed, volgens moeder was ze echt heel heel heel allergisch. Ik denk dan. Als dat zo is. Waarom ligt er dan geen medicatie of wat dan ook op school voor haar. En waarom instrueer je je kind niet beter?
Bij elke traktatie die we hebben gehad heb ik moeder van tevoren een foto gestuurd met de vraag mag ze dit hebben. Dus ik heb er altijd wel rekening mee gehouden
Maar op gegeven moment hadden wij afsluiting van een project en gingen we smoothies maken. Het was super druk in de klas. En ik was al die kinderen een klein bekertje met smoothie aan het geven.
Ik had op dat moment niet door dat ik er ook een op haar tafel had neergezet. Ben immers ook maar een mens.
Maar ik had ook gezegd, niemand drinkt nog. Pas als iedereen iets heeft, gaan we met z’n allen tegelijk te drinken.
En toen iedereen een bekertje had, wilde ik nog een groepsfoto maken. En toen zei ik nou proost jullie mogen drinken. En op dat moment bedenk ik kut. Zij mag dat helemaal niet hebben en toen deed ze net het bekertje naar haar mond. En greep ik in.
Blijkbaar heeft ze met het puntje van haar tong toch de smoothie aangeraakt.
Dus ik netjes moeder bellen en uitleggen wat er was gebeurd.
Nou, ik had bijna haar kind vermoord. Meisje had overigens nergens last van. Moeder is naar school gekomen met een of andere antihistamine van het Kruidvat. En daar heeft ze die dochter wat van gegeven.
De dag daarna was het zaterdag en heb ik nog contact opgenomen om te vragen hoe het ging. Ze had er geen last van. Maar ze was wel heel erg geschrokken. En nu vertrouwde ze mij niet meer.
Nou, dat was één.
Vervolgens ging het lezen niet zo goed. Dus ik benoemde dat. En dan ging die moeder allemaal filmpjes sturen met dat ik ongelijk had. En dan gingen we dat bespreken bij het rapport gesprek en dan ging moeder rollen met met d’r ogen.
Ja, ze leert niet lezen want ze vertrouwt jou niet.
Uh oké.
Maar ondertussen had moeder het ook aan de stok met de andere leerkracht. Met de juf van haar andere dochter ook. Met de juf van het jaar ervoor. En toen dat kind het jaar erna naar groep vier ging, had ze het ook met iedereen aan de stok.
Maar goed, ja, ik heb een fout gemaakt door haar bijna een melkproduct te geven.
Maar goed, ik had uitgelegd dat ik wel wilde werken aan de band met V, en dat ik wel eens huisbezoek aflegde. En dat het misschien kon helpen als ik eens langskwam.
Ik was niet welkom, want ze (moeder) vertrouwde mij niet en ik kon het toch niet meer goedmaken.