abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220334313
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 15:42 schreef Collin63 het volgende:
https://url42.collincrowd(...)FoqrX-2FZPRr3w-3D-3D

linkje

Bekende van Collin. Wel een lage rente.

Herfinanciering van dit project uit 2025

https://www.collincrowdfund.nl/grootenhuijs-vastgoed-b-v-3/
Al de 4de ronde, het lijkt allemaal wat tegen te vallen met dit project.

quote:
Ter securerering van de bovenstaande borgstelling wordt er voor ¤ 200.000,- gebruikt gemaakt van een bestaande tweede hypothecaire inschrijving gevestigd ter hoogte van ¤ 350.000,- op het woonhuis met als adres
(...)
Voor deze financiering kan er maximaal ¤ 200.000,- worden uitgewonnen. De investeerders in de eventuele vervolgfinanciering zullen gebruikmaken van de resterende ¤ 150.000,-. Ook al wordt de vervolgfinanciering niet verstrekt, er kan maximaal ¤ 200.000,- worden uitgewonnen.
Een bepaling in deze vorm heb ik nog niet eerder gezien. Er lijkt dus ook nog een Groot Huis nr 5 aan te komen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:54:05 #277
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220339956
Ondertussen lijkt bij CRE het minimale inlegbedrag steeds vaker van 500 naar 2500 te zijn gegaan. Ik heb daar moeite mee, omdat de onderpanden zo vaag zijn afgebakend. Dezelfde proposities zie je soms wel 3x voorbijkomen, verstopt onder een andere projectnaam. De bepaling van de LTV is dan zeer arbitrair, vermoed ik. Voor mij is het totaal niet inzichtelijk hoe dit uitgewonnen moet gaan worden als er problemen ontstaan.
Helaas zijn de leningnemers ook vaak terug te herleiden naar dezelfde club, en dat helpt ook niet mee aan mijn risicospreiding. Hopelijk lukt het CRE om geheel nieuwe leningnemers aan te trekken.

Ik moet daarentegen toegeven dat hun prestaties nog altijd prima zijn. Rentebetalingen lopen netjes door. Het afronden/aflossen van projecten gaat wel moeizamer, met als uitschieter nog altijd de garageboxen in Erfurt. Grootste ergernis is voor mij dat er nooit een stappenplan -hoe de eindstreep te bereiken- wordt gepresenteerd.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:15:23 #278
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_220340213
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:54 schreef InVestEerder het volgende:
Ondertussen lijkt bij CRE het minimale inlegbedrag steeds vaker van 500 naar 2500 te zijn gegaan. Ik heb daar moeite mee, omdat de onderpanden zo vaag zijn afgebakend. Dezelfde proposities zie je soms wel 3x voorbijkomen, verstopt onder een andere projectnaam. De bepaling van de LTV is dan zeer arbitrair, vermoed ik. Voor mij is het totaal niet inzichtelijk hoe dit uitgewonnen moet gaan worden als er problemen ontstaan.
Helaas zijn de leningnemers ook vaak terug te herleiden naar dezelfde club, en dat helpt ook niet mee aan mijn risicospreiding. Hopelijk lukt het CRE om geheel nieuwe leningnemers aan te trekken.

Ik moet daarentegen toegeven dat hun prestaties nog altijd prima zijn. Rentebetalingen lopen netjes door. Het afronden/aflossen van projecten gaat wel moeizamer, met als uitschieter nog altijd de garageboxen in Erfurt. Grootste ergernis is voor mij dat er nooit een stappenplan -hoe de eindstreep te bereiken- wordt gepresenteerd.
Voor mij geen deelname voor ¤ 2500,-- Ik wil spreiden!!
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_220341473
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 12:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De risicopremie (bruto rente - kosten - inflatie - VRH) is voor 2026 1,74% en in het nieuwe VRH systeem bij gelijke percentages 1,63%

Volgens Collin zelf is het afboekingspercentage 0,94% en de voorzieningen zijn 0,88%. Per saldo houdt je dan ongeveer de inflatie bij met deze investering. Mijn persoonlijke inschatting is dat de zekerheden van deze pitch wel in orde zijn dus dan kun je er een klein rendement op maken.
Nmm worden appels en peren met elkaar vergeleken.

Ik verwacht bij deze investering en veel anderen met een lage rente echt geen afboeking.

Bij investeringen met een hoge rente is normaliter het risico veel hoger en dus een grotere kans op een afboeking dan gemiddeld.
pi_220342047
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 16:07 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Nmm worden appels en peren met elkaar vergeleken.

Ik verwacht bij deze investering en veel anderen met een lage rente echt geen afboeking.

Bij investeringen met een hoge rente is normaliter het risico veel hoger en dus een grotere kans op een afboeking dan gemiddeld.
En toch neem ik inprincipe een directlening voor minder dan 8 % niet mee, en bij een niet directlening is het minimaal 7,5%.
pi_220342157
Overigens ivm de zekerheden meende ik net toch in te stappen tegen 7,5%.

Maar bij nader inzien, op funda staan er weer heel veel te koop in dezelfde straat, en dan ook nog eens langer als 6 maanden.

Ik wacht wel op een volgend project bij Collin.
pi_220342926
Is er iemand die wel een reactie/antwoord krijgt op een vraag per email aan gve? Ik krijg dus (na inmiddels 10 dagen) geen enkele reactie (behalve ontvangsbevestiging), is naar mijn mening toch wel enige minachting richting de investeerders.
pi_220343027
quote:

Ik ben sowieso wel klaar met CRE. Geen enkel project dat zich aan zijn aflossingsdatum houdt, maar vooral het willekeurige en gebrekkige communiceren. Nu weer Dongen. Berichtje dat gepasseerd wordt in februari. Gebeurt niets. Bellen: ja, wordt maart, maar echt in die maand. Oké prima. Nog maar eens gebeld: nee, wordt april, maar we moeten toch echt eens een update posten want dit is wel slordig. Dat was maandag, geen update.

Ondertussen ga ik lekker op vakantie in maart in de stellige overtuiging dat dat geld sowieso maart binnenkomt. Prima hoor als het niet lukt of als je slecht nieuws hebt, maar meld dat dan gewoon. Om over de Duitse projecten waar al maanden/jaren toch echtechtecht een herfinanciering komt, nog een kwartaal geduld.

[ Bericht 16% gewijzigd door nostra op 14-03-2026 19:38:20 ]
pi_220343169
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:26 schreef tnhb het volgende:
Is er iemand die wel een reactie/antwoord krijgt op een vraag per email aan gve? Ik krijg dus (na inmiddels 10 dagen) geen enkele reactie (behalve ontvangsbevestiging), is naar mijn mening toch wel enige minachting richting de investeerders.
Heb ik ook weleens gehad. Laatste tijd gaat het wel beter. Lijkt dat er een bepaalde afdeling is die structureel geen antwoord geeft.

Ik heb weleens een klacht ingediend omdat ze niet reageerde ondanks dat dit in de ontvangstbevestiging stond.

Zou niet nodig moeten zijn, maar je moet wat.
pi_220344263
quote:
Ik krijg over het algemeen met een aantal dagen wel een reactie. In de enkele gevallen dat ik na een week nog niks gehoord heb gaat er een herinnering uit en dan volgt er tot op heden binnen een paar dagen alsnog een reactie.
pi_220344408
"JH EH 23 GmbH & Co. KG" minimaal meegepakt.
pi_220344842
quote:
Hier ook anderhalve week al geen reactie. Onlangs een herinnering uitgestuurd, maar helaas is dit niet de eerste keer dat het zo gaat.
pi_220344882
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:12 schreef Halcon het volgende:
"JH EH 23 GmbH & Co. KG" minimaal meegepakt.
Tenminste een fok lid die ons verslag kan doen over het wel en wee van de investering.
pi_220345689
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:06 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Tenminste een fok lid die ons verslag kan doen over het wel en wee van de investering.
Dat kon wel eens een somber verslag worden 😉
Pecunia non olet
pi_220347164
quote:

Op dit moment heb ik bij 3 platformen dat projecten waarvan de einddatum is bereikt en de aflossing nog niet plaats heeft gevonden dat de rente is verhoogd. Zou mooi zijn als alle platformen dat standaard gaan doen.
pi_220348068
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik ben sowieso wel klaar met CRE. Geen enkel project dat zich aan zijn aflossingsdatum houdt, maar vooral het willekeurige en gebrekkige communiceren. Nu weer Dongen. Berichtje dat gepasseerd wordt in februari. Gebeurt niets. Bellen: ja, wordt maart, maar echt in die maand. Oké prima. Nog maar eens gebeld: nee, wordt april, maar we moeten toch echt eens een update posten want dit is wel slordig. Dat was maandag, geen update.

Ondertussen ga ik lekker op vakantie in maart in de stellige overtuiging dat dat geld sowieso maart binnenkomt. Prima hoor als het niet lukt of als je slecht nieuws hebt, maar meld dat dan gewoon. Om over de Duitse projecten waar al maanden/jaren toch echtechtecht een herfinanciering komt, nog een kwartaal geduld.
Ze hebben een tijdlang in de verkeerde (Duitse) vijver lopen vissen en daar hebben ze nu de gevolgen van. Datzelfde zie je nu ook bij Collin. Er is iets goed mis daar in Duitsland. Beleggen wordt zo iets van de lange adem, doe het vooral niet als je je geld graag vlot en stipt terug krijgt , want dan ga je je daar alleen maar aan lopen ergeren, iets wat door hun spaarzame communicatie nogal versterkt wordt. Ik zit er zelf relatief bescheiden in, zie iedere maand keurig rente voorbij komen, op eentje na. Ik zou niet eens weten wat ik met het geld moest doen als het deze maand allemaal terug kwam ;) Mijn insteek is ook altijd geweest om een tweede inkomen te creëren en wat dat betreft is die voorspelbaarheid van CRE nog niet eens zo verkeerd.
Pecunia non olet
pi_220348117
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ze hebben een tijdlang in de verkeerde (Duitse) vijver lopen vissen en daar hebben ze nu de gevolgen van. Datzelfde zie je nu ook bij Collin. Er is iets goed mis daar in Duitsland. Beleggen wordt zo iets van de lange adem, doe het vooral niet als je je geld graag vlot en stipt terug krijgt , want dan ga je je daar alleen maar aan lopen ergeren, iets wat door hun spaarzame communicatie nogal versterkt wordt. Ik zit er zelf relatief bescheiden in, zie iedere maand keurig rente voorbij komen, op eentje na. Ik zou niet eens weten wat ik met het geld moest doen als het deze maand allemaal terug kwam ;) Mijn insteek is ook altijd geweest om een tweede inkomen te creëren en wat dat betreft is die voorspelbaarheid van CRE nog niet eens zo verkeerd.
Nee, vanuit dat perspectief is het prima. Je verstrekt eigenlijk een soort perpetual en dat geld is meestal wel redelijk gedekt (verzorgingshuizen met een huurcontract van 30 jaar etc). Maar stenen liquide maken is in Duitsland gewoon drama nu. Zou ze sieren on daar open over te zijn in plaats van telkens weer loze beloftes.
pi_220348143
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, vanuit dat perspectief is het prima. Je verstrekt eigenlijk een soort perpetual en dat geld is meestal wel redelijk gedekt (verzorgingshuizen met een huurcontract van 30 jaar etc). Maar stenen liquide maken is in Duitsland gewoon drama nu. Zou ze sieren on daar open over te zijn in plaats van telkens weer loze beloftes.
Ze vertikken het idd om juister en vlotter te communiceren, ben er niet helemaal uit of dat dit onwil, onkunde, een zeer moeilijke markt is of een combinatie van dit alles. Maar ja net als op de beurs, soms zit het tegen en als je geschoren wordt moet je stil zitten, als ze dat vastgoed geforceerd gaan afstoten kost het sowieso geld en rustig afwachten is hoe dan ook het beste.
Pecunia non olet
pi_220348224
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:38 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ze vertikken het idd om juister en vlotter te communiceren, ben er niet helemaal uit of dat dit onwil, onkunde, een zeer moeilijke markt is of een combinatie van dit alles. Maar ja net als op de beurs, soms zit het tegen en als je geschoren wordt moet je stil zitten, als ze dat vastgoed geforceerd gaan afstoten kost het sowieso geld en rustig afwachten is hoe dan ook het beste.
Echt onwil is het niet volgens mij, want als je ze belt, weten ze a) uit hun hoofd precies de status en b) zijn dán heel transparant. Geen idee waarom ze dat dan niet pro-actief oppakken. Lijkt me alleen maar tegen hen werken.
pi_220349356
Update over Hennen bij Collin. In hun laatste update werd er gemeld dat als de rechter akkoord zou gaan met de onderhandse bieding de veiling geannuleerd zou worden (mijn interpretatie)

Dat is inmiddels gebeurd
https://vastgoedveiling.n(...)-rauwenhoffstraat-39
PS deze flapdrol ga ik niet *
pi_220350464
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ze hebben een tijdlang in de verkeerde (Duitse) vijver lopen vissen en daar hebben ze nu de gevolgen van.
(...)
Mijn insteek is ook altijd geweest om een tweede inkomen te creëren en wat dat betreft is die voorspelbaarheid van CRE nog niet eens zo verkeerd.
Nee, ik heb ook Nederlandse projecten bij CRE gehad die ook eindeloos uitliepen, met incidentele loze beloftes in updates maar zonder renteverhogingen. De voorspelbaarheid van CRE is inderdaad dat je geld voor lange tijd vast staat, maar voor hoe lang is geen indicatie te geven.
pi_220350629
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 16:37 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Nee, ik heb ook Nederlandse projecten bij CRE gehad die ook eindeloos uitliepen, met incidentele loze beloftes in updates maar zonder renteverhogingen. De voorspelbaarheid van CRE is inderdaad dat je geld voor lange tijd vast staat, maar voor hoe lang is geen indicatie te geven.
Of projecten met een looptijd van drie jaar die na vier maanden ineens worden afgelost (zoals Amsterdam Osdorp-Midden), zonder een degelijke rentevergoeding. Tegelijk heb ik ook nog een Duitse projecten lopen met een beoogde einddatum van 13-01-2024 en een andere van 17-06-2025. Voor mij als investeerder is dit echt het lastigste platform om enige planning mee te maken.
pi_220350711
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 14:19 schreef Fredericm het volgende:
Update over Hennen bij Collin. In hun laatste update werd er gemeld dat als de rechter akkoord zou gaan met de onderhandse bieding de veiling geannuleerd zou worden (mijn interpretatie)

Dat is inmiddels gebeurd
https://vastgoedveiling.n(...)-rauwenhoffstraat-39
PS deze flapdrol ga ik niet *
Hennen Development BV adres Semmelweisstraat 80 Haarlem. Dat pand wordt binnenkort geveild. Zouden er meer schuldeisers zijn?
pi_220355028
Kattencafé bij Collin. 7 jarige lening, dekkende 2e hypotheek op woonhuis, verder geen eigen inbreng.
pi_220356780
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 10:57 schreef optrandje het volgende:
Kattencafé bij Collin. 7 jarige lening, dekkende 2e hypotheek op woonhuis, verder geen eigen inbreng.
Gelezen de goed dekkende 2e hypotheek , de geboden rente , en de op normale groei gebaseerde omzet cijfers wil ik deze wel basis meenemen al er een linkje langs komt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')