Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op vrijdag 27 februari 2026 16:44 schreef mrbombastic het volgende: Na ruim een jaar radiostilte bij Estateguru zijn ze in de afgelopen maanden begonnen met het uitwinnen van projecten waar ik in had geïnvesteerd.
De resultaten zijn redelijk schokkend als je het vergelijkt met wat er werd voorgespiegeld op het moment van publicatie van de projecten in 2021. Beide projecten zijn in Duitsland.
Project 1 Uitgeleend bedrag: 2.7 mln Onderpand waarde: 5 mln Uitgewonnen bedrag: 300.000 Kosten: 37010 Opbrengst na aftrek kosten: 262.990 Ofwel net iets meer dan 5%!
Voor mij een duidelijke bevestiging om niet meer buiten Nederland te investeren.
Toevallig, die had ik ook ertussen zitten. Ik heb alles bij Estateguru afgeschreven en wat terugkomt is meegenomen, zat helaas verhoudingsgewijs best ruim in de Duitse markt in de overtuiging dat die redelijk "veilig" was...
Kwamen binnen gedurende de hele dag, blijkbaar zit er dan toch nog wel wat handwerk of controle in.
Staan bij de projecten die normaal op de 29/31ste gaan nu niet gewoon de 28ste als betaaldatum? En die betaald het systeem gewoon langzaam uit.
Volgend jaar zal dan nog wel in 1 dag te doen zijn, 2028 is een schrikkeljaar maar kan het systeem van Collin het in 2029 nog wel aan om in 1 dag alles te betalen?
Bovenaan de algehele FOK-forumpagina laait de discussie weer op of en hoe FOK als forum voort kan blijven bestaan. Het is moeilijk om dit forum rendabel te houden. Stel dat het forum opeens uit de lucht gaat, hoe gaan we elkaar als actieve crowdfunders dan weer terug vinden? Is er hier weleens nagedacht over een 'plan B'?
Op zondag 1 maart 2026 13:29 schreef djtiesto8 het volgende: Bovenaan de algehele FOK-forumpagina laait de discussie weer op of en hoe FOK als forum voort kan blijven bestaan. Het is moeilijk om dit forum rendabel te houden. Stel dat het forum opeens uit de lucht gaat, hoe gaan we elkaar als actieve crowdfunders dan weer terug vinden? Is er hier weleens nagedacht over een 'plan B'?
Wat een saldo ineens. Wel teruggestort, ik krijg steeds minder vertrouwen in er nog tussen komen.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest. Visions of greed you wallow
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest. Visions of greed you wallow
Wordt Reddit onze vluchtheuvel dan? Tweakers is ook al eens genoemd. Ik heb geen voorkeur, ik lees op beide fora wel eens wat maar heb bij geen van beide een account. (Het was eigenlijk ook nooit mijn bedoeling om hier actief te worden, vandaar ook mijn gebruikersnaam. ) Ik verwacht overigens niet dat Fok plotseling verdwijnt maar dat er een aankondiging aan vooraf zal gaan, gevolgd door een reddingspoging door enthousiaste vrijwilligers die het einde misschien een tijdje weten uit te stellen.
Ik moest het opzoeken. Blijkbaar geen schoonmaakmiddel maar een Zwitsers (?) P2P platform. Geen ervaring dus. Ik zie onder hun kopje "statistics" niks over rendement of achterstanden, wat mij wel te denken geeft.
Ik zat me wel af te vragen, gezien Nederlandse platformen internationaal gaan of door internationale partijen worden overgenomen, zijn er dan ook buitenlandse platformen die actief zijn op de Nederlandse markt? Dat zou interessant kunnen zijn in het kader van platformspreiding.
[ Bericht 17% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 01-03-2026 15:21:37 (bla) ]
Op zondag 1 maart 2026 13:29 schreef djtiesto8 het volgende: Bovenaan de algehele FOK-forumpagina laait de discussie weer op of en hoe FOK als forum voort kan blijven bestaan. Het is moeilijk om dit forum rendabel te houden. Stel dat het forum opeens uit de lucht gaat, hoe gaan we elkaar als actieve crowdfunders dan weer terug vinden? Is er hier weleens nagedacht over een 'plan B'?
Op zondag 1 maart 2026 15:21 schreef Zomaarevenkijken het volgende: zijn er dan ook buitenlandse platformen die actief zijn op de Nederlandse markt? Dat zou interessant kunnen zijn in het kader van platformspreiding
Zeker! Daarbij is consumentenkrediet populair (Mintos, Bondora) maar er zijn ook zakelijke crowdfundingplatforms die Europees werken. In Nederland zijn ze vaak iets minder populair. Nederlanders vertrouwen lokale platforms meestal meer dan platforms uit de Baltische Staten: https://www.investeerders(...)zonder-nederlanders/
[..] Wordt Reddit onze vluchtheuvel dan? Tweakers is ook al eens genoemd. Ik heb geen voorkeur, ik lees op beide fora wel eens wat maar heb bij geen van beide een account. (Het was eigenlijk ook nooit mijn bedoeling om hier actief te worden, vandaar ook mijn gebruikersnaam. ) Ik verwacht overigens niet dat Fok plotseling verdwijnt maar dat er een aankondiging aan vooraf zal gaan, gevolgd door een reddingspoging door enthousiaste vrijwilligers die het einde misschien een tijdje weten uit te stellen.
Misschien kan iemand een een nieuw forum aanmaken op bijvoorbeeld Tweakers? Volgens mij werkt dat forum wel goed. Reddit ken ik niet maar misschien hebben anderen daar ervaring mee. De OP kan dan misschien gewoon overgenomen worden? Zelf heb ik er de ballen verstand van.
Op zondag 1 maart 2026 22:35 schreef eenjongen... het volgende: Laten we ook onze addblockers voor Fok! uitschakelen. Is wel het minste wat we kunnen doen toch?
Hopelijk overleefd het forum het, is fijner dan ergens anders heen moeten
Voor 6 cent per dag de advertenties skippen. Veel comfortabeler.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 02-03-2026 08:25:18 ]
[..] Misschien kan iemand een een nieuw forum aanmaken op bijvoorbeeld Tweakers? Volgens mij werkt dat forum wel goed. Reddit ken ik niet maar misschien hebben anderen daar ervaring mee. De OP kan dan misschien gewoon overgenomen worden? Zelf heb ik er de ballen verstand van.
Laten we niet op de zaken vooruit lopen, straks zit iedereen ergens anders. We weten nu waar we moeten zoeken mocht de stekker er hier van de een op de andere dag uitgetrokken worden, dat lijkt me eerst voldoende.
quote:
Op zondag 1 maart 2026 22:45 schreef ovdm het volgende: Volgens mij is tweakers niet de plek waar ze ons zullen verwelkomen. Crowdfunding is geen doelonderwerp, ze zijn voornamelijk tech-georiënteerd.
In het Persoonlijke financiën, studie en loopbaan deel zijn langlopende onderwerpen over sparen, P2P, financiële onafhankelijkheid etc., ik denk dat een crowdfunding topic daar prima bij past. Maar je hebt gelijk dat de rest van het forum wat minder divers is als Fok. En Reddit heeft vertakkende discussies die soms handig zijn maar ook onoverzichtelijk waardoor je dingen kunt missen.
[..] Voor 6 cent per dag de advertenties skippen. Verl comfortabeler.
Dit is dus met een abonnement hier op FOK, waarmee het forum dus ook ondersteund wordt.
Op dit moment zijn er volgens mij wel wat acties gaande, ik hoop dan ook dat we niet weg hoeven te gaan. Misschien dat de platformen die hier meelezen ook nog wat advertenties kunnen kopen of op een andere manier voor support kunnen zorgen.
[..] Dit is dus met een abonnement hier op FOK, waarmee het forum dus ook ondersteund wordt.
Op dit moment zijn er volgens mij wel wat acties gaande, ik hoop dan ook dat we niet weg hoeven te gaan. Misschien dat de platformen die hier meelezen ook nog wat advertenties kunnen kopen of op een andere manier voor support kunnen zorgen.
Eens. Ik heb hier op FoK al jaren een basis abonnement. Voor sommige is de uitgebreide versie misschien ook handig.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mja, in overleg met gemeente over splitsing én vergunning zonder nadere duiding is wel erg fragiel. Ik laat hem lopen.
[..] Dit is dus met een abonnement hier op FOK, waarmee het forum dus ook ondersteund wordt.
Ik zie geen actie's. Heb nu wel een abonnement voor de aankomende 400 dagen.