En dan ook dit:quote:Pakistan bombardeert Kaboel en verklaart 'open oorlog' aan Afghaanse Taliban
Pakistan heeft in de nacht van donderdag op vrijdag doelen bestookt in verschillende Afghaanse steden. De Pakistaanse defensieminister zei vrijdagochtend dat het land een "open oorlog" voert met het buurland. Volgens hem is het geduld van Pakistan met de Taliban op.
Pakistan bestookte naar eigen zeggen militaire posten en opslagplaatsen in Afghanistan. Er werden explosies gemeld in grote steden, waaronder Kaboel en Kandahar.
Ook in de grensstreek werd gevochten. Volgens een woordvoerder van de Pakistaanse overheid zijn 133 Taliban-strijders gedood. De Taliban beweren 55 Pakistaanse militairen te hebben gedood. Het gaat om onbevestigde cijfers.
"Ons geduld is op. Nu is er sprake van open oorlog tussen ons en jullie (Afghanistan, red.)", zei de Pakistaanse defensieminister Khawaja Muhammad Asif vrijdagochtend (lokale tijd).
De aanval is een forse escalatie van een conflict dat al maanden sluimert. Donderdag voerden de Taliban al een aanval uit op Pakistan. Dat was weer een vergelding voor Pakistaanse aanvallen in de grensstreek op zondag.
Pakistan beschuldigt de Taliban ervan een veilige haven te bieden aan de Pakistaanse Taliban, een afsplitsing van de terreurgroep. Daarmee zouden de Taliban "terreur exporteren".
In oktober vorig jaar bereikten de partijen nog een staakt-het-vuren met de hulp van Qatar, maar dat heeft niet kunnen voorkomen dat nieuw geweld uitbrak. De twee landen delen een grens van 2.600 kilometer.
Bombarderen doe je meestal in de nacht. Dan kan het.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:43 schreef RotatoR het volgende:
Islamitische landen die elkaar bombarderen tijdens ramadan. Lol.
Overdag ook wel, maar 's nachts is tactischer + psychologisch effect. Zo doet Rusland het ook.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Bombarderen doe je meestal in de nacht. Dan kan het.
De VS heeft het 20 jaar geprobeerd hé. En dat is ze ook niet gelukt.quote:
Ja, sensatie value is laag.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:45 schreef Perrin het volgende:
Lijkt me persoonlijk niet zo verstandig van de Talibs om hun technologisch veel geavanceerdere buren echt boos te maken.
Ben benieuwd of dat dat een op hem gerichte aanval was, of dat het toevallige bijvangst was. Want ik lees op de wikipediapagina over de man :quote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:49 schreef Perrin het volgende:
Dat is in ieder geval wel een heel duidelijk antwoord, de opper-Talib omleggen.
Lijkt me dus iemand die heel erg voorzichtig is/was.quote:Mullah Hibatullah Akhundzada (Pashto; Dari[c]: هبت الله آخندزاده[4][5], born 19 October 1967), also alternatively spelled as Haibatullah Akhunzada,[6] is an Afghan cleric who is the supreme leader of Afghanistan under the Taliban government. He has led the Taliban since 2016, and came to power with its victory over U.S.-backed forces in the 2001–2021 war. A highly reclusive figure, he has almost no digital footprint except for two photographs and several audio recordings of speeches.
Toeval lijkt me bijna uitgesloten. Ik denk dat de Pakistani goed geinfiltreerd zitten. (edit: als het idd waar is)quote:Op vrijdag 27 februari 2026 10:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ben benieuwd of dat dat een op hem gerichte aanval was, of dat het toevallige bijvangst was. Want ik lees op de wikipediapagina over de man :
[..]
Lijkt me dus iemand die heel erg voorzichtig is/was.
Het was een grapje vanwege de Ramadan-opmerking.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 10:00 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Overdag ook wel, maar 's nachts is tactischer + psychologisch effect. Zo doet Rusland het ook.
Ik zie trouwens dat hij al vaker dood is verklaard. Bericht uit 2021:quote:Op vrijdag 27 februari 2026 10:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Toeval lijkt me bijna uitgesloten. Ik denk dat de Pakistani goed geinfiltreerd zitten.
Je kunt je wel afvragen hoe handig dit nu weer is, want het is lastig voor de Talibs om niet verder te escaleren na deze vernedering.
Dit wordt roemloos afdruipen of in blinde woede verder escaleren.
Ja idd maar afwachten of het echt zo is.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 10:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik zie trouwens dat hij al vaker dood is verklaard. Bericht uit 2021:
EXCLUSIVE | Taliban Confirm Chief Hibatullah Akhundzada Died in Suicide Attack by Pak Forces Last Year
quote:Pakistan verklaart ‘open oorlog’ aan Afghanistan
De Pakistaanse minister van Defensie heeft vannacht de ‘open oorlog’ verklaard aan de Afghaanse Taliban-regering. De buurlanden voeren al dagen dodelijke aanvallen uit op elkaars grondgebied in het grensgebied. Vannacht voerde de Pakistaanse luchtmacht bombardementen uit op onder meer hoofdstad Kabul.
'Ons geduld heeft zijn limiet bereikt. Nu is het open oorlog tussen ons en jullie', schreef minister Khawaja Asif op X. De Pakistaanse premier Shehbaz Sharif waarschuwde dat de strijdkrachten van zijn land 'ten volle in staat zijn elke agressieve ambitie de kop in te drukken'.
Het opgelaaide conflict draait om de Durandlijn, de de facto-grens tussen beide landen. 'Die wordt formeel niet erkend door Afghanistan en beide landen beschuldigen elkaar al langer van het uitvoeren van aanvallen over de grens', zegt correspondent Tara Kenkhuis.
Rol van India
BNR's buitenlandcommentator Bernard Hammelburg wijst op de rol die India op de achtergrond speelt. Volgens hem is dat misschien wel de belangrijkste factor in de strijd. 'Pakistan vindt namelijk dat de Taliban in Afghanistan te veel tegen India aanschurkt en daar een soort provincie van wordt. En je kunt Pakistani niet kwader krijgen dan wanneer je de Indiase invloed uitbreidt.'
Het zijn dit soort zaken, die allemaal door elkaar spelen en geregeld escaleren, zegt Hammelburg. 'Het komt van tijd tot tijd tot een uitbarsting. In oktober was er ook één en die is toen door Qatar gesust. Dat probeert het nu ook, maar ik kan nu al voorspellen dat het conflict daarmee in elk geval niet over is.'
Vannacht ging Pakistan in ieder geval een flinke stap verder dan dat, door luchtaanvallen uit te voeren op de Afghaanse hoofdstad Kabul en bij Kandahar.
Bij grensgevechten meldde het Afghaanse defensieministerie eerder al dat 55 Pakistaanse soldaten waren gedood en 8 Afghaanse strijders omkwamen. Pakistan zei op zijn beurt 133 strijders te hebben gedood.
Waar zijn de andere 36 rovers?quote:Op vrijdag 27 februari 2026 11:43 schreef HowardRoark het volgende:
Ik zag er al een artikel over bij de NOS met een veelzeggende foto: Ali, Ali, Ali en Ali van de Taliban.
[ afbeelding ]
Ik zou daar heel zenuwachtig van worden, zo'n Ali die de hele dag met een raketwerper op z'n schouder rondloopt.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 11:43 schreef HowardRoark het volgende:
Ik zag er al een artikel over bij de NOS met een veelzeggende foto: Ali, Ali, Ali en Ali van de Taliban.
[ afbeelding ]
We wensen beide zijden veel succes.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:09 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik zou daar heel zenuwachtig van worden, zo'n Ali die de hele dag met een raketwerper op z'n schouder rondloopt.
Voor de rest boeit niemand dit 'conflict'. veel plezier denk ik?![]()
De ISI (veiligheidsdienst) van Pakistan was een van de belangrijkste sponsors van de Taliban en eerder betrokken bij de interne besluitvorming.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 10:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Toeval lijkt me bijna uitgesloten. Ik denk dat de Pakistani goed geinfiltreerd zitten. (edit: als het idd waar is)
Je kunt je wel afvragen hoe handig dit nu weer is, want het is lastig voor de Talibs om niet verder te escaleren na deze vernedering.
Dit wordt roemloos afdruipen of in blinde woede verder escaleren.
De VS is toen nogal overhaast vertrokken in 21. Ze hebben echt gigantisch veel leger spul achtergelaten. Op een gegeven moment had je zelfs Taliban in blackhawk helikopters. Best knap om die dingen zonder formele opleiding aan de praat te krijgen. Er schijnen er wel wat neergestort te zijn ondertussen maar ze hadden van enkel al de blackhawk er 33 achter gelatenquote:Op vrijdag 27 februari 2026 11:47 schreef Perrin het volgende:
Mooi wagentje hebben ze. Kadootje van de Amerikanen zeker?
https://nl.wikipedia.org/(...)pose_Wheeled_Vehicle
Meer dan een beetje leger heeft.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:41 schreef borbit het volgende:
[..]
De VS is toen nogal overhaast vertrokken in 21. Ze hebben echt gigantisch veel leger spul achtergelaten. Op een gegeven moment had je zelfs Taliban in blackhawk helikopters. Best knap om die dingen zonder formele opleiding aan de praat te krijgen. Er schijnen er wel wat neergestort te zijn ondertussen maar ze hadden van enkel al de blackhawk er 33 achter gelaten. En ik neem aan nog een veel groter aantal simpelere helikopters.
Dik 20.000 humvee's. Duizenden pantervoertuigen in allerlei varianten. Kleinere gevechtsvliegtuigen en een C-130.
Bekijk deze YouTube-video
Dik probleem voor ze is wel dat ze geen reserve onderdelen hebben en dus telkens andere voertuigen moeten kannibaliseren om ze draaiende te houden. En het gebrek aan training en opleiding wat je daarbij op mag tellen, maakt de situatie nog slechter. Uiteindelijk zit je dan met een boel zooi waar je niks meer mee kan.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:41 schreef borbit het volgende:
[..]
De VS is toen nogal overhaast vertrokken in 21. Ze hebben echt gigantisch veel leger spul achtergelaten. Op een gegeven moment had je zelfs Taliban in blackhawk helikopters. Best knap om die dingen zonder formele opleiding aan de praat te krijgen. Er schijnen er wel wat neergestort te zijn ondertussen maar ze hadden van enkel al de blackhawk er 33 achter gelaten. En ik neem aan nog een veel groter aantal simpelere helikopters.
Dik 20.000 humvee's. Duizenden pantervoertuigen in allerlei varianten. Kleinere gevechtsvliegtuigen en een C-130.
Bekijk deze YouTube-video
Zie ook dat er nog maar weinig vliegend materieel over is:quote:Op vrijdag 27 februari 2026 15:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dik probleem voor ze is wel dat ze geen reserve onderdelen hebben en dus telkens andere voertuigen moeten kannibaliseren om ze draaiende te houden. En het gebrek aan training en opleiding wat je daarbij op mag tellen, maakt de situatie nog slechter. Uiteindelijk zit je dan met een boel zooi waar je niks meer mee kan.
Dat is zeker zo. Maar met 20.000 humvees kun je natuurlijk wel even vooruit. Die zijn natuurlijk ook wat simpeler om aan te werken dan een blackhawk helikopter. Maar je moet denk niet onderschatten wat ze daar (voor de auto's) met beperkte middelen aan onderdelen kunnen fabriceren.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 15:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dik probleem voor ze is wel dat ze geen reserve onderdelen hebben en dus telkens andere voertuigen moeten kannibaliseren om ze draaiende te houden. En het gebrek aan training en opleiding wat je daarbij op mag tellen, maakt de situatie nog slechter. Uiteindelijk zit je dan met een boel zooi waar je niks meer mee kan.
Oh nee, niet tijdens de ramadan.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:43 schreef RotatoR het volgende:
Islamitische landen die elkaar bombarderen tijdens ramadan. Lol.
Ja, die gaan gewoon verstoppertje spelen in de bergen en wachten gewoon tot het geduld op is en ze hun biezen weer pakken.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 10:00 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
De VS heeft het 20 jaar geprobeerd hé. En dat is ze ook niet gelukt.
bianconeri kloon?quote:Op zondag 1 maart 2026 22:13 schreef HSG het volgende:
Schuld van het westen, VS, VK, EU, Israël, Trump, witte mensen, witte suprematie, NAVO, Ursula von der Leyen, Zionisme, Wilders en Netanyahu.
Echt wel. Net als bianconeri woon ik in het westen maar ik haat het om in vrijheid te leven. Ik eis een dictatuur.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |