https://nos.nl/artikel/26(...)n-negen-aanhoudingenquote:Betogers verstoren herdenking bombardement Nijmegen, negen aanhoudingen
Betogers van XR Justice Now hebben vanmiddag in Nijmegen de jaarlijkse herdenking van het bombardement van februari 1944 verstoord. De betogers richtten zich volgens Omroep Gelderland tegen de Amerikaanse ambassadeur Joe Popolo die op dat moment aan het spreken was. Negen mensen zijn aangehouden.
Nijmegen staat dit weekend stil bij het bombardement door Amerikaanse vliegtuigen, vandaag precies 82 jaar geleden. Daarbij kwamen bijna 800 mensen om het leven en werden grote delen van de oude binnenstad verwoest.
Toespraak VS-ambassadeur verstoord
De herdenking was buiten op het plein bij het stadhuis, bij een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van het bombardement. Naast burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen hield ook ambassadeur Popolo een toespraak.
Toen Popolo het woord nam, begonnen demonstranten leuzen te roepen. De demonstranten richtten zich volgens Omroep Gelderland vooral op het buitenlandbeleid van de Verenigde Staten. Eén van hen zwaaide met een Iraakse vlag.
Bombardement 1944
Op 22 februari 1944 werd Nijmegen gebombardeerd door Amerikaanse vliegtuigen. De stad was niet het doelwit van de geallieerden. Ze wilden eigenlijk, in de aanloop naar D-Day, de Duitse stad Gotha aanvallen.
Omdat de weersomstandigheden te slecht bleken, werd besloten om de stad Eschwege bombarderen. Maar ook dat bleek niet haalbaar. Omdat het te gevaarlijk was om met de bommen terug te keren naar hun basis in Engeland, besloten de Amerikaanse piloten zogenoemde 'gelegenheidsdoelen' te bombarderen.
Daartoe behoorde het treinstation van Nijmegen, omdat de treinverbindingen voor de Duitse oorlogsvoering werden gebruikt. Het station ligt aan de rand van het centrum, maar de bommen vielen ook op de binnenstad.
De politie heeft de demonstranten uiteindelijk afgevoerd. Negen van hen zijn aangehouden voor het verstoren van de openbare orde. "Zij hebben een boete gekregen en zijn vervolgens weer heengezonden", aldus een woordvoerder van de politie.
Naderhand meldde Extinction Rebellion dat XR Justice Now, een subgroep van de organisatie, de actie heeft georganiseerd. De bedoeling was "de huidige rol van de VS in het doden van onschuldige mensen over de hele wereld aan te kaarten".
Burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen veroordeelt de actie: "Je maakt het verdriet van jezelf groter dan van anderen waar de herdenking om draait. Dit is niet de juiste plek daarvoor."
Hier staat zoveel nonsense...quote:Op zondag 22 februari 2026 19:46 schreef Mikeytt het volgende:
Dat lijkt me vooral vervelend voor de mensen die er zijn, maar de Amerikaanse Joe Popolo laten spreken op een herdenking van het bombardement is werkelijk toondoof. Heel respectloos naar alle slachtoffers.
Het had anders gekund, maar ik snap het enerzijds wel. Je blijft bijvoorbeeld ook niet gewoon toekijken als een neonazi spreektijd krijgt tijdens de jodenherdenking.
Want?quote:Op zondag 22 februari 2026 19:46 schreef Mikeytt het volgende:
Dat lijkt me vooral vervelend voor de mensen die er zijn, maar de Amerikaanse Joe Popolo laten spreken op een herdenking van het bombardement is werkelijk toondoof. Heel respectloos naar alle slachtoffers.
Weet je wat pas respectloos is?quote:Op zondag 22 februari 2026 19:46 schreef Mikeytt het volgende:
Het had anders gekund, maar ik snap het enerzijds wel. Je blijft bijvoorbeeld ook niet gewoon toekijken als een neonazi spreektijd krijgt tijdens de jodenherdenking.
Een land dat anno 2026 nog onschuldige mensen aan het doden is en steeds meer radicaliseert, lijkt me niet de juiste spreker op een nota bene herdenking van een bombardement!quote:
Aldus degene die de onderdrukking van de Oeigoeren ontkentquote:Op zondag 22 februari 2026 19:52 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Een land dat anno 2026 nog onschuldige mensen aan het doden is en steeds meer radicaliseert, lijkt me niet de juiste spreker op een nota bene herdenking van een bombardement!
Dat zou je heftig tegenvallen. Ik ben lid geweest van XR en de meesten zijn helemaal niet zo links. Veel D66'ers, en radicalere standpunten worden er juist monddood gemaakt. Klimaatactivisme is er verder altijd in combinatie geweest met andere doelen. De cirkel waar ik onderdeel van was, was "regenerative action" en daar was "no climate justice without social justice" het motto.quote:Op zondag 22 februari 2026 20:00 schreef RotatoR het volgende:
Het draait bij XR al lang niet meer om klimaatactivisme. Het is inmiddels een extreem-links anti-westers clubje met een communistische agenda dat geweld niet schuwt (boterzuur aanvallen). Lijkt me inmiddels weleens verstandig om onderzoek in te stellen naar de geldschieters.
Jij had natuurlijk liever de Russische ambassadeur daar laten spreken.quote:Op zondag 22 februari 2026 19:52 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Een land dat anno 2026 nog onschuldige mensen aan het doden is en steeds meer radicaliseert, lijkt me niet de juiste spreker op een nota bene herdenking van een bombardement!
Een aanname van niets natuurlijk. Misschien eens bij Nederlandse sprekers houden, of minimaal sprekers die zich daadwerkelijk inzetten voor het bestrijden van de ideologie die tot de bombardementen hebben geleid.quote:Op zondag 22 februari 2026 20:06 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Jij had natuurlijk liever de Russische ambassadeur daar laten spreken.
quote:Op zondag 22 februari 2026 20:04 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat zou je heftig tegenvallen. Ik ben lid geweest van XR en de meesten zijn helemaal niet zo links. Veel D66'ers, en radicalere standpunten worden er juist monddood gemaakt. Klimaatactivisme is er verder altijd in combinatie geweest met andere doelen. De cirkel waar ik onderdeel van was, was "regenerative action" en daar was "no climate justice without social justice" het motto.
Het grootste deel van de inkomsten zijn trouwens kleinere donaties.
Het is wel de ultieme slavenmentaliteit om de Amerikaanse ambassadeur daar te laten spreken zonder dat er ooit verontschuldigd is. Nodigen we de Duitse ambassadeur ook uit in Rotterdam??quote:Op zondag 22 februari 2026 20:06 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Jij had natuurlijk liever de Russische ambassadeur daar laten spreken.
quote:Op zondag 22 februari 2026 19:46 schreef Mikeytt het volgende:
Oei, wat zou er dan gebeuren?quote:Op zondag 22 februari 2026 20:38 schreef Straatcommando. het volgende:
Met een beetje mazzel sta ik een keer vooraan als ze weer een file veroorzaken ofzo
Zoals Jerry Airfryer.quote:Op zondag 22 februari 2026 19:46 schreef Mikeytt het volgende:
Het gehele oeuvre van Mikeytt.quote:Op zondag 22 februari 2026 19:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Weet je wat pas respectloos is?
Dan plas ik heel hard in mijn broekquote:
Ik snap 'm. Niet-westerse achternaam, dus dan kunnen we het beste zijn naam belachelijk maken i.p.v. inhoudelijk reageren!!quote:
Zie de post hierboven voor de bevestiging.quote:Op zondag 22 februari 2026 20:54 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Het gehele oeuvre van Mikeytt.
Alles in geoorloofd in hun strijd...in hun ogen.quote:Op zondag 22 februari 2026 21:09 schreef Red_85 het volgende:
Smerige praktijken weer.
Dit is niet hun oorlog. Respectloosheid spat er vanaf.
Ze gaan het toch verliezen. Want het zijn de paria van de maatschappij inmiddels.quote:Op zondag 22 februari 2026 21:14 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Alles in geoorloofd in hun strijd...in hun ogen.
En dat maakt deze mensen gevaarlijk, zo overtuigd dat zij goed zijn en de rest fout dat dan alles geoorloofd is.
Benieuwd hoeveel contributie je moet betalen.quote:Op zondag 22 februari 2026 21:37 schreef ColorCartridge het volgende:
[..]
Ja ja, dit zal je ook wel weer verzonnen hebben, jou kennende.
Nietquote:Op zondag 22 februari 2026 21:41 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Benieuwd hoeveel contributie je moet betalen.
Exact. Die 'ach mickey'quote:Op zondag 22 februari 2026 21:37 schreef ColorCartridge het volgende:
[..]
Ja ja, dit zal je ook wel weer verzonnen hebben, jou kennende.
Jij...met name jij...moet gewoon je grote bek dicht houden.quote:Op zondag 22 februari 2026 19:46 schreef Mikeytt het volgende:
Ik ben wel voor het klimaat, maar niet voor die organisatie.quote:Op zondag 22 februari 2026 19:43 schreef JopieKlaassen het volgende:
XR
Minder dan het vuil onder mijn schoenen en met hen degenen die met dat clubje terroristen sympathiseren.
Hier zit poëzie in.quote:Op zondag 22 februari 2026 21:51 schreef Schanulleke het volgende:
XR is echt de hedendaagse uitvoering van de Westboro Baptist Church.
En elkaar maar voorhouden dat ze geen geradicaliseerde extremisten zijn. Want ze stemmen immers gewoon D66 en GL/PvdA...
Die lui gooien hun eigen glazen in. Ik loop me alleen maar te ergeren aan die lui.quote:Op zondag 22 februari 2026 21:53 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik ben wel voor het klimaat, maar niet voor die organisatie.
Dit ja.quote:Op zondag 22 februari 2026 21:57 schreef Cupfighter het volgende:
Je verstoort gewoon geen herdenking
Waarom blijf je dan rotzooi uit China kopen als klimaat 'helemaal jouw ding is'?quote:Op zondag 22 februari 2026 20:04 schreef Mikeytt het volgende:
De cirkel waar ik onderdeel van was, was "regenerative action" en daar was "no climate justice without social justice" het motto.
Omdat jouw Nederlandse rotzooi ook gewoon uit China komt. Sterker nog, weet zeker dat je huis vol ligt met Chinese zooi.quote:Op zondag 22 februari 2026 22:28 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Waarom blijf je dan rotzooi uit China kopen als klimaat 'helemaal jouw ding is'?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |