abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8708225
Hoe vertel je je ouders, vriend of vriendin dat je jezelf verwond. (automutilatie)

Waarom is het zo moeilijk om te vertellen.

Hoe is dat bij jou gegaan.

Dit zijn vragen die ik regelmatig krijg.

wim

pi_8708243
Verberg je je automutilatie ?
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  dinsdag 25 februari 2003 @ 14:01:57 #3
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_8708327
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 13:57 schreef wimver het volgende:
Hoe vertel je je ouders, vriend of vriendin dat je jezelf verwond. (automutilatie)

wim

verwond je jezelf??? :S
ga je dan jezelf slaan ofzo?
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_8708372
volgens mij moet je hulp gaan zoeken bij riag ofzo
pi_8708392
Nee, ik verwond mijzelf niet maar ik beheer een site die hier over gaat en waar tussen de 400 en 500 keer per dag op wordt gekeken. Vandaar dat ik regelmatig mail krijg met deze vragen.

wim

pi_8708483
Fix eerst je layout maar eens.
pi_8708537
quote:

wim

gewoon vertellen denk ik, kan je maar op 1 manier doen dus.
Slapelopze nachten? Daar lig ik niet wakker van....
pi_8708653
Layout is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar dat was de vraag ook niet.

wim

pi_8708662
Ik denk niet dat het probleem ligt bij het vertellen aan de ouders maar meer bij het zoeken van professionele hulp. Automutilatie is een mentale aandoening die lang niet altijd aan een psychiater wordt verteld. Wanneer de eerste stap is gezet (zoeken naar professionele hulp) zal het vertellen aan de ouders meestal spoedig volgen.

Het is natuurlijk altijd moeilijk om je ouders te vertellen dat je een psychisch probleem hebt, iedereen doet dat op zijn/haar eigen manier. 70% van de ouders weten al wat er aan de hand is maar durven er zelf ook niet mee te komen.

Wanneer iemand het thuis zelf niet durft te zeggen is het altijd mogelijk om zijn/haar psychiater hiervoor in te schakelen. Deze zal direct of indirect (via de huisarts) de familie inlichten.

's nachts een spons, 's ochtends een dweil.
pi_8708765
ziet niemand dit dan aan je?
  dinsdag 25 februari 2003 @ 14:23:52 #11
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_8708771
quote:

wim

De juiste vervoeging is volgens mij hetzelfde als bij mutileren.

Dus 'Pap, mam, ik automutileer'.

Haalt gelijk bij rechter.
pi_8708807
Het gaat in heel veel gevallen om kinderen vanaf 8 jaar die hier al mee beginnen.
De grootste groep is op dit moment jongeren zo rond de 15 jaar, in veel gevallen zijn die dus aangewezen op ouders, familie en leerkrachten op school om hulp te vragen.

Dat de ouders het er moeilijk mee hebben is duidelijk. Maar ze kunnen pas iets ondernemen als ze het weten.

wim

pi_8708845
tja moeilijk hoor, mischien als ze informatiemateriaal hebben over automutilatie ? Folders of zo. Die laat je dan lezen of zien aan je ouders. Dan moeten ze toch wel wat gaan ruiken lijkt me....
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_8709531
Veel kinderen durven het ook niet te vertellen, ze willen vaak wel maar kunnen het niet. Het lijkt me verstandig om op het board meerdere malen te herhalen dat hier de huisarts voor ingeschakeld kan worden. Op deze manier wordt de drempel wat minder hoog en gaan ze sneller naar de huisarts om er over te praten.
's nachts een spons, 's ochtends een dweil.
pi_8709741
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 15:03 schreef Sigmund-Fruit het volgende:
Veel kinderen durven het ook niet te vertellen, ze willen vaak wel maar kunnen het niet. Het lijkt me verstandig om op het board meerdere malen te herhalen dat hier de huisarts voor ingeschakeld kan worden. Op deze manier wordt de drempel wat minder hoog en gaan ze sneller naar de huisarts om er over te praten.
Dit zal ik zeker vaker gaan vermelden. Bedankt voor de tip.
De dingen die vlak bij liggen zie je het eerst over het hoofd.

wim

dinsdag 25 februari 2003 @ 15:27:33 #16
45975 Tr3Mm0r
Inactive account
pi_8709990
Wim

Ik verwond mezelf ook (heeft net een heel stuk geschreven op een andere thread)

daar in staat ook dat ik het nog niet aan mijn ouders heb verteld, toen ik 15/16 was wist niemand het....het enige advies waar ik aan kan denken, en wat mij ook zeer zeker geholpen heeft is steun van vrienden.

Als je als ouder iets in je kind vermoed, dan vind ik dat je, en helemaal in de hedendaagse samenleving daar gewoon rustig over moet kunnen praten

Ik heb er nu meer vrede mee met wat ik doe....en doe het dus ook niet zo vaak meer (lees :bijna niet)

ik denk inderdaad dat of vriende of een annomniem iemand, iemand van het riagg ofzo...of gewoon de kindertelefoon een steun kan zijn voor jongeren die hetzelfde doen. Huisharst klinkt plausibel maar heeft in vele gevallen nog een te sterke link met de familie, natuurlijk hebben ze een geheimhoudingsplicht...maar voor sommige is de drempel naar de huisarts al te hoog

voor het initiatief van je site heel erg goed

quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 14:09 schreef JayAvenger het volgende:
Fix eerst je layout maar eens.
en layout boeit in zo'n geval niet....

keep up the good work

Inactive account
pi_8710126
dat zien ze vanzelf wel een keertje als je te ver gaat...
Ik ontken toch alles...
pi_8710164
Tr3Mm0r goed idee die kindertelefoon. Ga je tip gebruiken.

wim

pi_8710190
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 15:36 schreef Wasted-Alex het volgende:
dat zien ze vanzelf wel een keertje als je te ver gaat...
Ja dat is waar maar dat maakt het allemaal wel extra moeilijk.
pi_8710192
Het zou mooi zijn als de reacties serieus bleven, de andere posters daargelaten.
Dit is geen "Help, ik heb een puistje"-topic, dit gaat over een ernstig probleem en wie dat niet kan bevatten gaat verder in Onzin spelen met domme reacties.

Ontopic:
De tip van de huisarts lijkt me idd een verstandige.
Maar misschien helpt het ook als je vertellen kunt wat je precies tegenhoudt het ze te vertellen.
Ben je bang dat ze boos worden, het niet begrijpen oid?

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_8710207
Zorg eerst dat je hulp zoekt en ga voor jezelf hard aan werken om het te verminderen en vertel het dan , want je moet het vertellen als je bereid bent om eraan te werken , dus voor jezelf als steun in de rug , want anders is het als aandachtstrekker .
Ik heb het zelf ook gedaan en bij mij kwam het dus niet op de vroege leeftijd voor maar later en was ook een van de trekken bij Borderline , ik heb het verteld toen ik hulp kreeg en niet eerder eigenlijk .
Maar vergeet niet zelf ben je verantwoordelijk voor wat je doet , en probeer niet de schuld bij je ouders te leggen of hun verantwoordelijk te laten voelen voor jouw zelfverwonding , want het is wel je eigen verantwoording .
We are the weirdo's mr - The Craft
pi_8710271
quote:

Ik ben te open om zoiets voor m'n beste vriend/in te verzwijgen.

Ouders is heel ander verhaal.
Ga ik te moeilijk mee om op het moment, althans m'n vader.
Die kan amper z'n eigen emoties uiten.

M'n moeder heeft het zelf zo moeilijk, dat ik het haar absoluut niet wil aandoen.

Probeer altijd met een vriend of vriendin erover te praten.
Als je het niet durft te vertellen, probeer een hint te geven, zodat iemand dingen aan jou vraagt (vind ik persoonlijk soms makkelijker, zeker vroeger) en dus hoef je er niet ineens mee in huis te vallen.

Als je weet en ziet hoeveel vrienden om je geven en hoe erg zij het vinden, is echt een supermotivatie om hun respect weer te winnen en te laten zien, dat je ook zonder kunt.

pi_8710275
quote:

wim

het gaat er niet zozeer om hoe je het verteld, maar dat je het verteld...want als je het verteld zullen je ouders alles in t werk stellen om je te helpen (neem ik aan)
pi_8710301
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 15:41 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:

Maar vergeet niet zelf ben je verantwoordelijk voor wat je doet , en probeer niet de schuld bij je ouders te leggen of hun verantwoordelijk te laten voelen voor jouw zelfverwonding , want het is wel je eigen verantwoording .

pi_8710311
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 15:40 schreef shmoopy het volgende:

Ontopic:
De tip van de huisarts lijkt me idd een verstandige.
Maar misschien helpt het ook als je vertellen kunt wat je precies tegenhoudt het ze te vertellen.
Ben je bang dat ze boos worden, het niet begrijpen oid?

Daar kan ik geen rechtstreeks antwoord op geven. Het gaat niet om mij zelf maar om de mensen die bij mij op de site komen met deze problemen en zij stellen deze deze vragen. Ik wil daar dan ook een zo goed mogelijk antwoord op geven.
  FOK!fotograaf dinsdag 25 februari 2003 @ 15:49:24 #26
18921 freud
Who's John Galt?
pi_8710371
Ik had een vriendin (gewoon, niet zo vriendin) die het heeft gehad. Het was voor haar zo dat ze iemand zocht die haar wel begreep en die ze kon vertrouwen, maar die geen directe link had met familie. Kindertelefoon lijkt me dus idd een mooi middel.

[offtopic]
Ik kan/wil best een handje helpen met de site, als het nodig is hoor ik het wel.

Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_8711392
Deze vraag kun je ook hier Krassen/Snijden/Krabben kwijt lijkt me. Bovendien zie ik je site een beetje vaak voorbij komen vandaag, wimver. Prima om het even te vermelden in het juiste topic, maar zo lijkt het een beetje te veel op spam.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')