Ga naar de runnersworld en laat een loopanalyae uitvoeren. Brooks sportschoenen, zijn in halve maten te verkrijgen en geschikt voor hardlopen en wandelen. Ik heb een dubbele hallux valgus en de pedicure prees me om mijn schoenkeuze.quote:Op donderdag 19 februari 2026 01:25 schreef Laugh het volgende:
Hallo iedereen,
Op reis maak ik graag lange wandeltochten, vaak meerdaagse hikes. Eerder liep ik altijd op Lowa’s maat 38 (model voor extra smalle voeten). Ze paste altijd maar nét aan, maar het ging. Echter kreeg ik tijdens mijn laatste trektocht last van blauwe tenen. De schoenen waren toen plots te klein. Mijn voeten zijn blijkbaar gegroeid, waarschijnlijk doordat ik het laatste jaar intensief ben gaan sporten. Hiervoor deed ik dit nooit. De meneer van de winkel, waar ik daarna nieuwe wandelschoenen ging kopen, wist me te vertellen dat dit kon.
In de winkel heb ik toen een voetscan laten maken en kreeg ik het advies om maat 39,5 te nemen (zelfde schoen, zelfde model). Ik heb ze meegenomen, maar nu merk ik dat ik na ongeveer 4 km lopen pijn krijg rond de pees boven mijn grote teen. Daar waar je je grote teen strekt en buigt. Mijn gevoel is dat dit komt doordat de schoen niet precies buigt waar mijn tenen buigen en waarschijnlijk iets te groot is.
Nu twijfel ik wat de beste oplossing is. De schoenen waren best prijzig; een nieuw kleiner model kopen vind ik veel geld. Het zou dan tevens om een halve maat kleiner gaat (38 was te klein, 39,5 te groot. 38,5 bestaat niet, dus dan zou ik op 39 uitkomen). Gezien mijn smalle voeten is dit wel een goed model. Retouneren kan helaas niet meer (al een paar keer buiten mee gelopen).
Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben ervaren en tips hebben om de pasvorm te verbeteren? Kan je een schoen kleiner maken? Of is het voor lange bergtochten toch beter om dure nieuwe schoenen te kopen in een halve maat kleiner? Zijn er wellicht mensen die weten waar deze pijn precies vandaan komt en hoe je dit kan voorkomen bij lange tochten?
Alvast bedankt!
quote:Op donderdag 19 februari 2026 07:42 schreef miss_sly het volgende:
Als je deze schoenen echt bij een winkel zoals Bever en met advies hebt gekocht, dan ga je wel terug en legt je probleem aan hen voor. Zij zoeken dan met je naar een oplossing, en dat zeker zijn dat je toch een ander paar krijgt en zij deze terugnemen.
Ja, daar hebben jullie wel gelijk in.quote:Op donderdag 19 februari 2026 06:19 schreef Socios het volgende:
Stel je niet zo aan, ga naar een winkel en koop er gewoon een paar.
Hebben ze daar ook bergschoenen? Mijn hardloopschoenen komen daar wel vandaan. Goede winkel!quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:04 schreef DJMO het volgende:
[..]
Ga naar de runnersworld en laat een loopanalyae uitvoeren. Brooks sportschoenen, zijn in halve maten te verkrijgen en geschikt voor hardlopen en wandelen. Ik heb een dubbele hallux valgus en de pedicure prees me om mijn schoenkeuze.
Ik loop al 6 jaar op niks anders.
Ik loop ook off-road en in de bergen / duinen slechts op Brooks hardloopschoenen. Ik kan niet met lowa's of vergelijkbare schoenen overweg. Dan breek ik m'n enkels.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:02 schreef Laugh het volgende:
[..]
Hebben ze daar ook bergschoenen? Mijn hardloopschoenen komen daar wel vandaan. Goede winkel!
Als je niet denkt dat het probleem daar zit, waar denk je dan dat het in zit? Je hebt er kennelijk een idee over?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:01 schreef Laugh het volgende:
[..]
[..]
Ja, daar hebben jullie wel gelijk in.
Gister teruggegaan naar de Bever, probleem voorgelegd. Medewerker heeft de zolen eruit gehaald, en dat bekeken samen met de gemaakte voetscan. Conclusie; wel de juiste maat. Hij wist verder niet goed waar het dan wel door kwam. Retourneren kan dus niet meer, heb nu maar wandelwol meegenomen op aanraden van hem. Al denk ik niet dat dit gaat helpen, want ik denk niet dat het probleem daar zit.
Iemand nog tips? Misschien de zool, waar het buigt bij de tenen, laten uitrekken door een schoenmaker ofzo (ik zeg maar wat)?
Ik heb geen idee waar het probleem precies zit, vandaar ook mijn vraag. Echter is wandelwol volgensmij voor blaren en drukplekken, en dat ervaar ik niet. Maar ik ga het vanavond zeker uitproberen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je niet denkt dat het probleem daar zit, waar denk je dan dat het in zit? Je hebt er kennelijk een idee over?
Ik heb ook Lowa hoge wandelschoenen, en ik heb daarvan, net als van mijn hardloopschoenen, ook 39 of 39,5 terwijl mijn gewone schoenmaat 37-37,5 is. Dus op zichzelf vind ik het advies niet gek. Maar als je problemen hebt met lopen, is dat wel heel onhandig natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:05 schreef Laugh het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waar het probleem precies zit, vandaar ook mijn vraag. Echter is wandelwol volgensmij voor blaren en drukplekken, en dat ervaar ik niet. Maar ik ga het vanavond zeker uitproberen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |