quote:Seksueel wangedrag op school: 'Ik denk dat we niet half weten hoeveel het voorkomt'
Veel jongeren maken seksueel grensoverschrijdend gedrag mee op de middelbare school of op het mbo. Dat zeggen ze tegen NOS Stories. Ook tientallen vertrouwenspersonen zien dat het op scholen waarvoor zij werken regelmatig voorkomt.
Waarschijnlijk komt slechts een klein deel van de ongewenste ervaringen van jongeren terecht bij de onderwijsinspectie. Dat herkent ook de VO-raad. "Ik denk dat we half niet weten hoeveel het voorkomt", zegt voorzitter Henk Hagoort.
Alleen bij de vertrouwensinspecteurs van de onderwijsinspectie komen officiële meldingen binnen. Dat waren er op middelbare scholen afgelopen schooljaar 212 en op het mbo 22. Die aantallen nemen al jaren toe. "Dat kan een goed teken zijn", zegt Hagoort. "Dat betekent dat er open over gesproken wordt. Het kan ook een slecht teken zijn, dat er meer gebeurt. Dat weten we niet precies."
Na een oproep van NOS Stories via Instagram en TikTok deelden leerlingen ruim 2000 verhalen over seksueel grensoverschrijdend gedrag op school. Het gaat om seksueel getinte opmerkingen en online seksueel misbruik, maar ook om aanranding en verkrachting. Meestal door een medeleerling, maar ook vaak door een leraar of een conciërge.
Verder lezen en bron
en niet daar stoppen met de segregatiequote:Op woensdag 18 februari 2026 16:42 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Misschien moeten we toch maar weer terug naar gescheiden jongens- en meisjesscholen.
Wat moet ik me hier allemaal bij voorstellen?quote:Op woensdag 18 februari 2026 17:01 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb me als puber ook verschrikkelijk opgesteld maar dat is wel gewoon hoe het werkte, de grenzen opzoeken, overgaan, en gecorrigeerd worden. Je had gewoon een constant stijve leuter en de meisjes werden alleen maar voluptueuzer en gewilliger.
Hormonen. Vrij normaal dus.quote:Op woensdag 18 februari 2026 17:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wat moet ik me hier allemaal bij voorstellen?
Nee nee, dan willen ze gewoon dat je nog iets harder je best doet en het weet te winnen op humor, intellect en gevatheid.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:19 schreef Jahr00n het volgende:
Ik heb mij ook misdragen maar de vrouwtjes lieten het bij wel mooi toe. Vrouwtjes zijn alleen geïntimideerd door hele lelijke gozers.
Zéér intelligente man, die Hagoortquote:Op woensdag 18 februari 2026 16:17 schreef Ronaldussen het volgende:
"Dat kan een goed teken zijn", zegt Hagoort.
Het kan ook een slecht teken zijn.
Dat weten we niet precies."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |