Misschien moeten we beginnen ons zorgen te maken?quote:Humanoïde kung-fu robots stelen de show in Chinese nieuwjaarsgala
China heeft dit jaar zijn humanoïde robots een hoofdrol gegeven tijdens het traditionele nieuwjaarsspektakel op tv. In de jaarlijkse Spring Festival-gala van staatszender CCTV lieten vier jonge robotbedrijven – Unitree Robotics, Galbot, Noetix en MagicLab – zien waar de sector nu staat. Het programma is het best bekeken tv-moment van het jaar in China en is qua status te vergelijken met de Super Bowl in de VS. De show legde de nadruk op robots en kunstmatige intelligentie als speerpunt van het economische beleid van Beijing.
In de eerste sketches stonden humanoïde robots voortdurend naast menselijke artiesten. Meer dan een dozijn robots van Unitree voerden een lange vechtscène uit met zwaarden, stokken en nunchucks, dicht bij meespelende kinderen. Ze bootsten ook de wankele bewegingen en achterwaartse valpartijen van de kungfu-stijl "drunken boxing" na, en stonden daarna zelfstandig weer op. Dat moest laten zien dat de robots steeds beter meerdere taken tegelijk kunnen uitvoeren, met nauwkeurige coördinatie en herstel als ze omvallen. Tegelijk doken Noetix-robots op in een komische sketch, dansten MagicLab-robots mee tijdens het lied "We Are Made in China" en verscheen ByteDance-chatbot Doubao in de openingsact. De gala-show is al jaren een etalage voor technologische plannen van de Chinese overheid, van ruimtevaart tot drones. Volgens analisten is er een directe lijn tussen wat Beijing als prioriteit kiest en wat in de uitzending op prime time terugkomt. Bedrijven die in de show opduiken profiteren vaak van extra overheidsopdrachten, meer interesse van beleggers en betere toegang tot de markt. Unitree stond vorig jaar ook al in de schijnwerpers met zestien dansende robots en de oprichter werd kort daarna ontvangen door president Xi Jinping. Xi sprak het afgelopen jaar met meerdere robotondernemers, ongeveer even vaak als met topmensen uit de elektrische auto- en chipsector. Achter de show schuilt een grotere strategie. China wil robots en AI inzetten om de industrie verder te automatiseren en zo de druk van een vergrijzende bevolking op te vangen. Het land was vorig jaar goed voor 90% van alle wereldwijd geleverde humanoïde robots, veel meer dan Amerikaanse projecten zoals Tesla’s Optimus. Zakenbanken verwachten dat de Chinese verkoop van dit soort robots dit jaar ongeveer zal verdubbelen. Techwaarnemers in Beijing wijzen erop dat robots voor publiek en bestuurders een herkenbare vorm hebben en zo een ideaal uithangbord zijn voor Chinese ambities in AI, hardware en productie. Zelfs Elon Musk stelt dat Chinese robotbedrijven zijn grootste concurrent kunnen worden en waarschuwt dat de rest van de wereld hun tempo nog steeds onderschat.
Bekijk deze YouTube-video
Ik maak me meer zorgen om de inzet van AI en robots op de bevolking, uiteindelijk gaat het die richting op: een Orwelliaans controlestaat.quote:Op woensdag 18 februari 2026 12:22 schreef Cruzinats het volgende:
Je kan je beter zorgen maken over AI drones. Dat is eerder de toekomst van moderne oorlogsvoering.
Dit is enkel leuk voor propaganda doeleinden.
China dus ik dacht dat jij t topic had geopendquote:Op woensdag 18 februari 2026 12:08 schreef Mikeytt het volgende:
Wat vet! Binnen een jaar of 5 staat China gelijk met de VS in de robotrace.
Musk heeft een man in een mailot laten zien, een geprogrammeerde robot en er 1 die op afstand bestuurd werd.quote:Op woensdag 18 februari 2026 12:37 schreef machtpen het volgende:
Deze humanoids worden al grootschalig in de chinese industrie ingezet.
De chinezen zijn al veel verder dan musk.
Ik wil deze graag bijstellen tot "circa 50 jaar nadat het internet werd uitgevonden en informatie onbeheersbaar werd".quote:Op woensdag 18 februari 2026 12:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
De meest gangbare theorie waarom we geen buitenaards leven kunnen traceren is dat alle beschavingen zichzelf vernietigden binnen ca 100 jaar nadat ze een atoombom konden maken.
Maar miisschien is het binnen 10 jaat nadat ze Robots met AI gingen combineren
Je mist de natuurramp. We zijn nu in tempo bezig met vernietigen van eigen leefomgeving.quote:Op woensdag 18 februari 2026 12:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
De meest gangbare theorie waarom we geen buitenaards leven kunnen traceren is dat alle beschavingen zichzelf vernietigden binnen ca 100 jaar nadat ze een atoombom konden maken.
Maar miisschien is het binnen 10 jaat nadat ze Robots met AI gingen combineren
Pffft zet er gewoon een tuinslang op, dan maken ze allemaal kortsluiting.quote:Op woensdag 18 februari 2026 17:38 schreef Lenny77 het volgende:
Wow, dat zijn behoorlijk mooie soepele bewegingen. De balans is nog niet 100% bij neerkomen maar evenzeer... knap hoor
Mja.. dit komt niet meer goed. Een leger van dat soort dingen en het is voorbij.
Iets zegt mij dat ze goede dichtingen hebben gebruiktquote:Op woensdag 18 februari 2026 17:43 schreef Hathor het volgende:
[..]
Pffft zet er gewoon een tuinslang op, dan maken ze allemaal kortsluiting.
De vorige lieten ze geloof ik al van die harkerige robothonden met luidsprekers patrouilleren in de parken ("Hou afstand! Ga naar huis!") en dat is niet eens zo lang geleden. Ongelooflijk hoe snel die robots evolueren.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:23 schreef the-eye het volgende:
Bij de volgende covid lockdown worden de straten daar misschien wel bewaakt door kungfu robots
Ruzzen lopen altijd een beetje achter.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:26 schreef Qarrad het volgende:
Ondertussen in Rusland
Wodka ipv hydraulische vloeistof was toch niet zo'n goed ideequote:Op woensdag 18 februari 2026 19:26 schreef Qarrad het volgende:
Ondertussen in Rusland
Dat beschouw ik uit oogpunt van natuurlijke selectie als een zegen, want degene die overblijft is wel vol van verstand.quote:Op woensdag 18 februari 2026 13:34 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik wil deze graag bijstellen tot "circa 50 jaar nadat het internet werd uitgevonden en informatie onbeheersbaar werd".
Ik stel me zo voor dat er om menige ster een rokende puinhoop over is gebleven door buitenaardse wezens die elkaar naar de strot vlogen omdat domheid zich op een ongekende schaal begon te verspreiden en ze massaal begonnen te geloven in complotten en niet meer in medische wetenschap.
Toch hou je dit niet tegen.quote:Op maandag 23 februari 2026 09:09 schreef xpompompomx het volgende:
Nee, dit moeten we niet willen met z'n allen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |