abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220130946
quote:
Veel bedrijven hebben nog steeds grote moeite geschikt personeel te vinden vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. Sollicitanten hebben niet de juiste vaardigheden, kennis of ervaring. Bovendien zijn de salariseisen te hoog.

Ongeveer 45 procent van de openstaande vacatures is moeilijk te vervullen, blijkt uit onderzoek van uitkeringsinstantie UWV onder 3.550 werkgevers. In 2023 en 2024 was dit nog 53 procent.

Ruim de helft van de werkgevers (52 procent) die recent vacatures hadden, neemt daarom vaker mensen aan die nog opgeleid moeten worden.

"De arbeidsmarkt is niet meer zo gespannen als een paar jaar geleden, maar de problemen blijven groot", zegt arbeidsmarktadviseur Erica Maurits van het UWV. "Werkgevers in de bouw, zorg en industrie geven aan dat ze moeite hebben met het vinden van geschikt personeel."

Een groot probleem voor werkgevers is dat te weinig mensen reageren op vacatures. Ongeveer 87 procent van de bedrijven noemt dit als reden voor hun wervingsproblemen. Verder geven ze aan dat sollicitanten vaak niet voldoen aan de eisen.

'Scholing goede oplossing'
"Scholing is dus een goede oplossing als sollicitanten niet helemaal voldoen aan de functie-eisen", zegt Maurits. "Ook werkzoekenden staan daarvoor open. Zo is ruim een derde van de werkzoekenden met een WW-uitkering bereid een opleiding naast een nieuwe baan te volgen als dit hun kans op een baan vergroot."

De verwachting is dat de krapte op de arbeidsmarkt de komende jaren aanhoudt. In verschillende sectoren blijft het lastig voldoende medewerkers te vinden. Tegelijkertijd vragen grote maatschappelijke uitdagingen om extra personeel, zoals de bouw van extra woningen, uitbreiding van defensie en de groeiende zorgvraag.

Door de mismatch tussen vraag en aanbod, de opkomst van AI en uitstroom door pensionering wordt het belang van bij- en omscholing voor werkzoekenden en werknemers steeds groter. Het UWV roept werkgevers daarom op te investeren in de ontwikkeling van personeel.
Bron.

Werkgevers zijn zelf ook degene die onmogelijke eisen stellen. Zo jong en goedkoop mogelijk maar wel een schaap met 5 poten verwachten. Dit is wat je er van krijgt als je mensen afwijst om de meest pietlullige of stomme redenen en niet investeert in scholing en trajecten om ervaring op te bouwen.
Corporate translator
  woensdag 18 februari 2026 @ 09:31:21 #2
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220131052
Ik zou ook het CV even checken. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_220131109
Ah, en zelf onrealistisch hoge eisen stellen, maar voor een armzalig loontje verwachten dat men 40 uur gaat ploeteren en voor 50 uur werk verzet. :') Steek 'm effe lekker in je hol. :W

[ Bericht 0% gewijzigd door Gibson88 op 19-02-2026 14:38:44 ]
Ook in moeilijke tijden.
pi_220131123
Gejank van werkgevers, altijd geestig.
pi_220131156
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 09:34 schreef Gibson88 het volgende:
Ah maar zelf onrealistisch hoge eisen stellen, maar voor ee armzalig loontje verwachten dat men 40 uur gaat ploeteren en voor 50 uur werk verzet. :') Steek 'm effe lekker in je hol. :W
"je moet flexibel zijn"

realiteit: ik verwacht minstens 10 overuren gratis per week terwijl ik je het minimum betaal.
Corporate translator
pi_220131159
Ik zie in het onderwijs juist het tegenovergestelde: ervaren docenten gezocht of bij hoge nood een vervanger, maar dan vaak wel voor de laagste schaal. Vaak onder het mom "er zijn hier nog veel collega's die al jaren wachten op promotie".

Sta je dan met 2 masters en een PhD.

En bij de huidige krapte is het redelijk dat werknemers hun eisen kunnen opschroeven. De markt is immers heilig en bepaalt de prijzen. :7
pi_220131169
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 09:42 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie in het onderwijs juist het tegenovergestelde: ervaren docenten gezocht of bij hoge nood een vervanger, maar dan vaak wel voor de laagste schaal. Vaak onder het mom "er zijn hier nog veel collega's die al jaren wachten op promotie".

En bij de huidige krapte is het redelijk dat werknemers hun eisen kunnen opschroeven. De markt is immers heilig en bepaalt de prijzen. :7
Met een universitaire diploma en bij lesgeven in de bovenbouw heb je volgens het CAO recht op de LD-functie. Maar directeuren beginnen dan over "ja maar we hebben nu geen ruimte voor een LD'er. Er moet eerst een LD'er vertrekken".
Corporate translator
  woensdag 18 februari 2026 @ 09:48:10 #8
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220131181
Als werkgevers niet de juiste medewerkers kunnen vinden is hun salarisaanbod wellicht te laag ipv de eis te hoog. Maar goed, dat erkennen vergt enig zelfinzicht.
Blaf me vol
  woensdag 18 februari 2026 @ 09:50:37 #9
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220131193
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 09:25 schreef HSG het volgende:

[..]
Bron.

Werkgevers zijn zelf ook degene die onmogelijke eisen stellen. Zo jong en goedkoop mogelijk maar wel een schaap met 5 poten verwachten. Dit is wat je er van krijgt als je mensen afwijst om de meest pietlullige of stomme redenen en niet investeert in scholing en trajecten om ervaring op te bouwen.

Eerste reactie op nu.nl:

quote:
Mezz2408
18 feb 2026 om 08:59
Tja, dat spanningsveld is er ongetwijfeld, maar werkgevers zoeken ook vaak het schaap met de vijf poten, net van school, met veel ervaring en zo goedkoop mogelijk.
Blaf me vol
  woensdag 18 februari 2026 @ 09:51:30 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220131197
Werkgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dan gaan huilen over hoge salarissen en het lage opleidingsniveau van werknemers :')
Huilen dan.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 18 februari 2026 @ 09:52:41 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220131205
Ik ga hetzelfde werk wat ik nu doe, niet doen voor een paar duizend euro per maand minder.
En blijkbaar ben ik daar niet de enige in gezien het commentaar van de werkgevers. :D

Play stupid games, win stupid prices. :W
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 18 februari 2026 @ 10:03:09 #12
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220131272
De realiteit is dus dat momenteel sollicitanten iets te eisen hebben omdat de vraag groter is dan het aanbod.
In de praktijk merken wij hier ook dat het bijna onmogelijk is om een normaal functionerend iemand te vinden. De spoeling is gewoon te dun. Alle goede kandidaten hebben betere opties. Dus tja, dan zul je meer moeten bieden als werkgever.
pi_220131278
Goh... ze willen een nieuwe medewerker met een universitair diploma van 18 jaar oud met 10 jaar ervaring die bereid is voor 40 uur per week voor het minimumloon te werken... en vervolgens vinden ze het gek dat ze niemand vinden?
  woensdag 18 februari 2026 @ 10:04:52 #14
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220131282
quote:
7s.gif Op woensdag 18 februari 2026 09:36 schreef Regilio_ het volgende:
Gejank van werkgevers, altijd geestig.
Gedeeltelijk maar Nederlanders worden ook wel heel erg verwend hoor.
Weinigen die nog met de handen willen werken, merendeel moet lekker op kantoor zitten met Airco.
4x op vakantie, Spanje of Frankrijk is niet genoeg moet Japan of India of zo zijn.
En dat dan op 32 uur max.
We moeten flexibele uren hebben.

En het wordt nog wel erger want nieuwe generaties willen helemaal niet meer voor een baas werken, iedereen een eigen bedrijfje.
pi_220131325
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 10:04 schreef Zoddie het volgende:

En het wordt nog wel erger want nieuwe generaties willen helemaal niet meer voor een baas werken, iedereen een eigen bedrijfje.
Die willen allemaal influencer of streamer worden. Gaat nooit werken. De mensen die iets met hun handen doen kunnen straks goudgeld vragen.
  woensdag 18 februari 2026 @ 10:11:18 #16
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220131342
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 10:09 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Die willen allemaal influencer of streamer worden. Gaat nooit werken. De mensen die iets met hun handen doen kunnen straks goudgeld vragen.
onzin, er zijn miljoenen ZZP'ers en het 99,9% daarvan wil geen influencer of streamer worden.
Blaf me vol
  woensdag 18 februari 2026 @ 10:13:56 #17
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220131375
Of ze hebben zich niet goed genoeg voorbereid op hypothetische en algemene vragen waar ze eigenlijk met een ingestudeerd stukje op hadden moeten antwoorden. Dan krijg je te horen dat je eerst een tussenstap (de vlinderverhaallijn) moet nemen om te laten zien dat je het aankan.

Ik ga nog liever toiletten schrobben.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  woensdag 18 februari 2026 @ 10:14:00 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220131376
De opmerkingen over werkgevers zijn over het algemeen terecht. Maar vlak de (jonge hoogopgeleide) werknemers ook niet uit. Die willen (als starter/paar jaar werkervaring) maximaal 24 uur werken voor een onrealistisch hoog salaris en met maximale flexibiliteit. En zo veel mogelijk op afstand en met de mogelijkheid om te werken vanuit het buitenland.

Is iets gechargeerd neergezet, maar het is wel echt een tendens.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 18 februari 2026 @ 10:33:29 #19
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220131498
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 10:09 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Dat ook, maar in het algemeen willen ze snel rijk worden.
En dat is hun verkocht door influencers.

En dus duiken ze in de Instagram, streaming, TikTok wereld.
In de Cyrpto business, in de dropshipping.
Wat dan ook als ze maar snel rijk worden zonder er echt moeite in te stoppen of het tijd te geven.
pi_220131502
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 10:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
De opmerkingen over werkgevers zijn over het algemeen terecht. Maar vlak de (jonge hoogopgeleide) werknemers ook niet uit. Die willen (als starter/paar jaar werkervaring) maximaal 24 uur werken voor een onrealistisch hoog salaris en met maximale flexibiliteit. En zo veel mogelijk op afstand en met de mogelijkheid om te werken vanuit het buitenland.

Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, in een markt waar te kort is stelt de werknemer de eisen en niet andersom.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 18 februari 2026 @ 10:35:37 #21
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_220131508
quote:

Zeer herkenbaar, en om iedere poep of scheet een last minute thuiswerk dag inschieten, want "even niet zo fit"of "het zit niet zo lekker in m'n hoofd", "kind is ziek", "hond zit anders alleen thuis", "kind heeft logopedie afspraak", "puppy gekocht > zes weken vanuit thuis werken ivm opvoeden".
M'n mond valt de afgelopen twee jaar echt open van wat er allemaal maar mogelijk wordt gemaakt.
pi_220131561
Mijn vrouw probeert al jaren bij de gemeente binnen te komen aan de balie of in een administratieve functie ( heeft diploma's ). Schier onmogelijk, want ze nemen enkel bekende aan :') Tja ...
  woensdag 18 februari 2026 @ 10:48:31 #23
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220131582
quote:
Bovendien zijn de salariseisen te hoog.
...
Een groot probleem voor werkgevers is dat te weinig mensen reageren op vacatures. Ongeveer 87 procent van de bedrijven noemt dit als reden voor hun wervingsproblemen.
Alternatieve topictitel: "Werkgevers hebben moeite met marktwerking"
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_220131602
Even checken: woningmarkt terminaal, vermogen opbouwen zonder oud geld in je familie is een illusie, inflatie is continu hoger dan salarisstijging, toestand in de wereld wordt er algeheel niet beter op, we kunnen nog even doorgaan….

Dan vragen sollicitanten het enige waar ze invloed op hebben en krijg je dit. Slap gezeur. Toen ik leiding gaf kreeg iedereen die er recht op had direct einde schaal met uitzicht op doorgroei. Het heet niet voor niks primaire arbeidsvoorwaarde. Ik heb nog niet mogen meemaken dat de rabo gratis lunches accepteert voor de maandelijkse hypotheekbetaling.
pi_220131775
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 10:35 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Zeer herkenbaar, en om iedere poep of scheet een last minute thuiswerk dag inschieten, want "even niet zo fit"of "het zit niet zo lekker in m'n hoofd", "kind is ziek", "hond zit anders alleen thuis", "kind heeft logopedie afspraak", "puppy gekocht > zes weken vanuit thuis werken ivm opvoeden".
M'n mond valt de afgelopen twee jaar echt open van wat er allemaal maar mogelijk wordt gemaakt.
Je kunt ze geen ongelijk geven. Hoog opgeleid en scholen beloven gouden bergen dat alles mogelijk is als je maar hoog opgeleid bent.

Op een laag en midden niveau is het vaak de cao waarbij een functie, leeftijd, jaren ervaring een rol speelt en je geen keuze hebt mbt salaris. Dat neem je of je ziet af van de baan.
pi_220131838
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 09:42 schreef Haushofer het volgende:

Ik ga er vanuit dat je niet echt staat, maar direct doorloopt naar de volgende werkgever die staat te springen om mensen en wel de juiste schaal aanbiedt? Als dat namelijk niet mogelijk is, dan valt het wel mee met de krapte immers.
beter een knipoog dan een blauw oog
  woensdag 18 februari 2026 @ 11:26:37 #27
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220131917
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:19 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Ik ga er vanuit dat je niet echt staat, maar direct doorloopt naar de volgende werkgever die staat te springen om mensen en wel de juiste schaal aanbiedt? Als dat namelijk niet mogelijk is, dan valt het wel mee met de krapte immers.
Of het past niet in het budget van betreffende organisatie/overheidsinstelling/onderwijsinstelling/etc.. En dan houdt het op. Dan gaat betreffende werkgever klagen dat er niemand te krijgen is die ad eisen voldoet en zoeken ze een andere oplossing (tot aan lessen schrappen bijv.). Resultaat: ideale kandidaat en werkgever lopen elkaar alsnog mis.
pi_220131929
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:26 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Of het past niet in het budget van betreffende organisatie/overheidsinstelling/onderwijsinstelling/bedrijf. En dan houdt het op. Dan gaat betreffende werkgever klagen dat er niemand te krijgen is die ad eisen voldoet en zoeken ze een andere oplossing (tot aan lessen schrappen bijv.). Resultaat: ideale kandidaat en werkgever lopen elkaar alsnog mis.
Maar in dat geval is het aan de kandidaat om in te binden met de werkgever of werkloos thuis te zitten. Marktwerking.

Met als gevolg dat de werkgever slechter gaat functioneren waarschijnlijk. Ook marktwerking.
  woensdag 18 februari 2026 @ 11:29:05 #29
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220131935
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:28 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Maar in dat geval is het aan de kandidaat om in te binden met de werkgever of werkloos thuis te zitten. Marktwerking.
Niet zolang die kandidaat elders wél kan krijgen wat hij/zij wil. Marktwerking ;)
pi_220131937
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Niet zolang die kandidaat elders wél kan krijgen wat hij/zij wil. Marktwerking ;)
Dat was ook de strekking van mijn post ;)
pi_220131938
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 10:53 schreef Harmankardon het volgende:
Even checken: woningmarkt terminaal, vermogen opbouwen zonder oud geld in je familie is een illusie, inflatie is continu hoger dan salarisstijging, toestand in de wereld wordt er algeheel niet beter op, we kunnen nog even doorgaan….

Dan vragen sollicitanten het enige waar ze invloed op hebben en krijg je dit. Slap gezeur. Toen ik leiding gaf kreeg iedereen die er recht op had direct einde schaal met uitzicht op doorgroei. Het heet niet voor niks primaire arbeidsvoorwaarde. Ik heb nog niet mogen meemaken dat de rabo gratis lunches accepteert voor de maandelijkse hypotheekbetaling.
Wel gratis Lunches bij Rabo op Vrijdag kan ik uit betrouwbare bron vertellen ;)
  woensdag 18 februari 2026 @ 11:31:56 #32
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220131955
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 09:31 schreef thedeedster het volgende:
*cv
pi_220131959
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:26 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Of het past niet in het budget van betreffende organisatie/overheidsinstelling/onderwijsinstelling/etc.. En dan houdt het op. Dan gaat betreffende werkgever klagen dat er niemand te krijgen is die ad eisen voldoet en zoeken ze een andere oplossing (tot aan lessen schrappen bijv.). Resultaat: ideale kandidaat en werkgever lopen elkaar alsnog mis.
Dat zie je vooral bij overheid die doorgaans weinig ruimte heeft om iemand echt meer te bieden, best zonde want het gevolg is dat die weer bakken ZZPers en Externen gaan inhuren.
pi_220131968
quote:

[..]
Weinigen die nog met de handen willen werken, merendeel moet lekker op kantoor zitten met Airco.
4x op vakantie, Spanje of Frankrijk is niet genoeg moet Japan of India of zo zijn.

De nieuwe generatie wil wel voor een baas werken maar niet voor een baas met ouderwetse manier van denken

- 5 dagen per week op kantoor en dan beginnen tussen 8:00 en 9:00
- thuiswerken is duivels
- geen ruimte voor initiatief
- slechte werk-privé balans

En helemaal niet, net als vele anderen, voor een baas werken die aan selectief geheugenverlies lijdt als het om afspraken gaat maar wel verwacht dat jij je aan het contract houdt.

Mensen willen geen baas, mensen willen een leider.
Corporate translator
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 18 februari 2026 @ 11:36:31 #35
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220131992
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:32 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat zie je vooral bij overheid die doorgaans weinig ruimte heeft om iemand echt meer te bieden, best zonde want het gevolg is dat die weer bakken ZZPers en Externen gaan inhuren.
Wat enorm zonde is, want ze hebben echt zeer interessante vacatures. Alleen staat daar niet het juiste salaris tegenover.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_220132008
Tjah.. als je ook voor kassière niveau werk een wetenschappelijke studie verwacht en daar een habbekrats voor wil betalen, dan reageert geen hond op je hondenbaanvacature.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220132011
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:36 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Wat enorm zonde is, want ze hebben echt zeer interessante vacatures. Alleen staat daar niet het juiste salaris tegenover.
Misschien niet maar het wordt wel ruim gecompenseerd met secundaire arbeidsvoorwaarden.

Al moet ik zeggen dat ik meer dan prima verdien bij de rijksoverheid.
Corporate translator
pi_220132018
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:29 schreef raptorix het volgende:

[..]
Wel gratis Lunches bij Rabo op Vrijdag kan ik uit betrouwbare bron vertellen ;)
'There aint such a thing as a free lunch'.
1947-2016
pi_220132034
quote:
7s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:38 schreef HSG het volgende:

[..]
Misschien niet maar het wordt wel ruim gecompenseerd met secundaire arbeidsvoorwaarden.

Voor sommige mensen kan dat interessant zijn, maar dat salaris is voor het merendeel toch vrij belangrijk, zelfs voor mensen die het relatief goed hebben. Ik merk het nu zelf nu ik van ongeveer 75K naar 98K ben gegaan dat het behoorljk veel vrijheid geeft.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 18 februari 2026 @ 11:41:02 #40
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220132037
quote:
7s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:38 schreef HSG het volgende:

[..]

Ook niet. Als ik zou gaan switchen kom ik nog steeds flink geld tekort vergeken met wat ik nu verdien.
pi_220132039
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]
'There aint such a thing as a free lunch'.
Ze wilden thuiswerkdagen meer spreiden ;)
pi_220132062
quote:

Daar moet een werkgever dan maar op inspelen en niet halsstarrig blijven hangen in het verleden.

Naar klanten is het wel altijd 'wat de klant wil, aansluiten op hun, maatwerk, klant is koning blabla', waarom dan niet naar je werknemers?
1947-2016
pi_220132076
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:40 schreef raptorix het volgende:

[..]
Voor sommige mensen kan dat interessant zijn, maar dat salaris is voor het merendeel toch vrij belangrijk, zelfs voor mensen die het relatief goed hebben. Ik merk het nu zelf nu ik van ongeveer 75K naar 98K ben gegaan dat het behoorljk veel vrijheid geeft.
Ik ben juist iemand die wil overstappen naar een ander bedrijf als ik juist de vrijheid heb om overal in Europa te mogen wonen en werken. Tot die tijd zie ik geen reden om over te stappen.

Ik word wel vaak benadert door veel rekruteren maar geen van hun bieden mij dat. Om nog maar niet te hebben over de belabberde arbeidsvoorwaardes die worden geboden. Ik noem dat niet "in mijn vingers snijden" maar "mijn hand afhakken".

quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:41 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ook niet. Als ik zou gaan switchen kom ik nog steeds flink geld tekort vergeken met wat ik nu verdien.
Bij de overheid zijn schalen gekoppeld aan functies en niet aan personen dus als je meer wilt verdienen moet je solliciteren naar een functie met een hogere schaal.
Corporate translator
pi_220132079
quote:

[..]

Daar tegenover staan werkgevers die geen flikker willen betalen en verwachten dat je iedere dag je tijd vol zit.
Betaal fatsoenlijk, ben een beetje flexibel naar je werknemers en beoordeel op resultaten.
1947-2016
pi_220132096
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:31 schreef xzaz het volgende:

[..]
*cv
Staat op 65 graden. Moet hem wel even bijvullen zie ik, druk is wat aan de lage kant.
1947-2016
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 18 februari 2026 @ 11:47:15 #46
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220132098
quote:
7s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:45 schreef HSG het volgende:

[..]
Ik ben juist iemand die wil overstappen naar een ander bedrijf als ik juist de vrijheid heb om overal in Europa te mogen wonen en werken. Tot die tijd zie ik geen reden om over te stappen.

Ik word wel vaak benadert door veel rekruteren maar geen van hun bieden mij dat. Om nog maar niet te hebben over de belabberde arbeidsvoorwaardes die worden geboden. Ik noem dat niet "in mijn vingers snijden" maar "mijn hand afhakken".
[..]
Bij de overheid zijn schalen gekoppeld aan functies en niet aan personen dus als je meer wilt verdienen moet je solliciteren naar een functie met een hogere schaal.
Er zijn weinig tot geen functies waar ik op kan solliciteren die meer dan 100K als salaris betalen.
pi_220132105
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ze wilden thuiswerkdagen meer spreiden ;)
I know ;)
Vrijdag is populair voor thuiswerk.
Wat ik snap.
1947-2016
pi_220132106
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:47 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Er zijn weinig tot geen functies waar ik op kan solliciteren die meer dan 100K als salaris betalen.
Heb jij 100k per jaar nodig om te leven dan?

quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]
I know ;)
Vrijdag is populair voor thuiswerk.
Wat ik snap.
Behalve bij detachering dan he. Die verwachten dat jij na 40 uur werken het halve land afreis naar hun "te gekke" kantoor voor een colaatje.
Corporate translator
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 18 februari 2026 @ 11:49:10 #49
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220132119
quote:
7s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:47 schreef HSG het volgende:

[..]
Heb jij 100k per jaar nodig om te leven dan?
Dat boeit niet. Dat is wat ik verdien. Waarom zou ik dan bijvoorbeeld vrijwillig 20K of meer op willen geven?
Als ze goede mensen willen, moeten ze goed betalen. Zo werkt de wereld.
pi_220132145
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:47 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Je zit toch ook in de IT?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 18 februari 2026 @ 11:53:38 #51
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220132152
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je zit toch ook in de IT?
Jup.
pi_220132165
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:53 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Jup.
Zou ik eens bij de banken kijken, hou er rekening mee dat de salarissen niet altijd kloppen die er bij staan, mijn ervaring is dat je als Senior er zo rond de 100K kan uitslepen, daarnaast ook nog eens zeer goede voorwaarden, heb zelf bijvoorbeeld 25K pensioenbijdrage per jaar van het bedrijf.
pi_220132200
Goh, vraag en aanbod werkt op de arbeidsmarkt maar één kant op. Wat verrassend weer.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220132230
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:55 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zou ik eens bij de banken kijken, hou er rekening mee dat de salarissen niet altijd kloppen die er bij staan, mijn ervaring is dat je als Senior er zo rond de 100K kan uitslepen, daarnaast ook nog eens zeer goede voorwaarden, heb zelf bijvoorbeeld 25K pensioenbijdrage per jaar van het bedrijf.
Het echte geld wordt uiteindelijk verdient bij partijen die internationaal concurreren om mensen zoals bijvoorbeeld Uber en Booking. Een deel van je inkomsten zit dan wel in equity.
Dit blijft nog steeds een relevante blogpost. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220132257
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:04 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het echte geld wordt uiteindelijk verdient bij partijen die internationaal concurreren om mensen zoals bijvoorbeeld Uber en Booking. Een deel van je inkomsten zit dan wel in equity.
Dit blijft nog steeds een relevante blogpost. :P
Jawel, maar mijn ervaring is dat de aanname eisen daar wel een stuk hoger zijn, kortom ben je echt goed dan zou ik het zeker adviseren. Persoonlijk ben ik vooral heel breed en in veel disciplines inzetbaar en voor mij is geld niet de ultieme drijfveer :)
pi_220132263
Ik heb medelijden met de mensen (o.a. hier) die altijd maar lijnrecht tegenover werkgevers, bedrijven, managers of leidinggevenden staat. Alsof dat altijd een kwaadwillende tegenpartij is die bij elke kans geschoffeerd dient te worden. Gaat vaak ook gepaard met een intrinsieke afkeer van werk en werk als verplichting of noodzakelijk kwaad zien. Lijkt me zwaar om zo door het leven te gaan. Krijg er ook vaak van die standaard fabrieksmedewerkers met laag IQ vibes van die uberhaupt niet kunnen bevatten wat bedrijfsvoering allemaal inhoudt of wat men hoger in de hiërarchie dagelijks doen in plaats van achteroverleunen en geld tellen. En dan willen ze vaak zelf ook het liefst zoveel mogelijk geld voor zo min mogelijk inzet/werk, vinden zichzelf stuk voor stuk de echte hoogvliegers.
pi_220132290
In het MKB is er een tekort is aan iets heel anders: normale mensen. Gewoon mensen die met andere mensen kunnen samenwerken zonder problemen te veroorzaken onderling. Gewone mensen die niet steeds met onzin redenen afwezig/ziek/te laat zijn. Gewone mensen met een zekere mate van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Mensen waar je van op aan kan. Gewoon normale mensen.

Dit is geen kritiek op de mensheid want ik weet dat de meeste mensen normaal zijn, maar dat is wel waar het aan schort in het huidige aanbod. De meeste normale mensen hebben al een baan. Ongeacht huidskleur of afkomst.

Wanneer je ze hebt; koester ze dan. Want ze zijn goud waard. Voor de rest wens ik je veel personeel toe.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_220132302
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:07 schreef GerryDV het volgende:
Ik heb medelijden met de mensen (o.a. hier) die altijd maar lijnrecht tegenover werkgevers, bedrijven, managers of leidinggevenden staat. Alsof dat altijd een kwaadwillende tegenpartij is die bij elke kans geschoffeerd dient te worden. Gaat vaak ook gepaard met een intrinsieke afkeer van werk en werk als verplichting of noodzakelijk kwaad zien. Lijkt me zwaar om zo door het leven te gaan. Krijg er ook vaak van die standaard fabrieksmedewerkers met laag IQ vibes van die uberhaupt niet kunnen bevatten wat bedrijfsvoering allemaal inhoudt of wat men hoger in de hiërarchie dagelijks doen in plaats van achteroverleunen en geld tellen. En dan willen ze vaak zelf ook het liefst zoveel mogelijk geld voor zo min mogelijk inzet/werk, vinden zichzelf stuk voor stuk de echte hoogvliegers.
Is je onderhandelingspositie zo optimaal mogelijk inzetten schofferen?
pi_220132318
quote:
Als je verder niets inhoudelijks te melden hebt, kun je ook gewoon niet posten natuurlijk.
pi_220132327
quote:
7s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:13 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Is je onderhandelingspositie zo optimaal mogelijk inzetten schofferen?
Dat was niet waar ik op doelde, wellicht was het iets te offtopic en daardoor de verwarring.
pi_220132329
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:16 schreef Monolith het volgende:

[..]
Als je verder niets inhoudelijks te melden hebt, kun je ook gewoon niet posten natuurlijk.
Dat sowieso. Even kijken wat de reacties zijn, aan de mate van hoe butthurt mensen reageren is wel te zien wie zich in de omschrijving herkent.
pi_220132338
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:18 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Dat sowieso. Even kijken wat de reacties zijn, aan de mate van hoe butthurt mensen reageren is wel te zien wie zich in de omschrijving herkent.
Ja, slap getroll noemen we dat.
pi_220132340
quote:
Ik heb medelijden met de mensen (o.a. hier) die altijd maar lijnrecht tegenover werkgevers, bedrijven, managers of leidinggevenden staat. Alsof dat altijd een kwaadwillende tegenpartij is die bij elke kans geschoffeerd dient te worden. Gaat vaak ook gepaard met een intrinsieke afkeer van werk en werk als verplichting of noodzakelijk kwaad zien. Lijkt me zwaar om zo door het leven te gaan. Krijg er ook vaak van die standaard fabrieksmedewerkers met laag IQ vibes van die uberhaupt niet kunnen bevatten wat bedrijfsvoering allemaal inhoudt of wat men hoger in de hiërarchie dagelijks doen in plaats van achteroverleunen en geld tellen.
Werkgever aan het woord?
quote:
En dan willen ze vaak zelf ook het liefst zoveel mogelijk geld voor zo min mogelijk inzet/werk, vinden zichzelf stuk voor stuk de echte hoogvliegers.
Waarom mag een werkgever wel voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en een werknemer niet het onderste uit de kan halen?
1947-2016
pi_220132356
Vind het altijd een beetje dubbel dit soort zaken. Ik snap de essentie wel hoor. Mensen willen tegenwoordig ook weinig doen, veel vrije tijd, veel vanuit huis werken, vooral geen gezeur maar wel een vorstelijk salaris.

Aan de andere zijde staat natuurlijk ook dat veel werkgevers ontzettend goed zijn in het uitmelken van hun personeel.

Ik denk persoonlijk dat het ook een beetje te maken heeft met de schaalbaarheid van een bedrijf. Voor sommige bedrijven (ICT) geldt: the sky is the limit. Als je echter in de gezondheidszorg werkt dan heb je wel echt een plafond natuurlijk. Dan houdt het op een gegeven moment ook op wat je iemand kan bieden.
  woensdag 18 februari 2026 @ 12:26:35 #65
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220132376
Kwestie van vraag en aanbod.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 18 februari 2026 @ 12:27:16 #66
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220132380
Lekker janken.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220132425
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:20 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja, slap getroll noemen we dat.
Vaak wel ja.
pi_220132479
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:23 schreef Solispolar het volgende:
Vind het altijd een beetje dubbel dit soort zaken. Ik snap de essentie wel hoor. Mensen willen tegenwoordig ook weinig doen, veel vrije tijd, veel vanuit huis werken, vooral geen gezeur maar wel een vorstelijk salaris.

Aan de andere zijde staat natuurlijk ook dat veel werkgevers ontzettend goed zijn in het uitmelken van hun personeel.

Ik denk persoonlijk dat het ook een beetje te maken heeft met de schaalbaarheid van een bedrijf. Voor sommige bedrijven (ICT) geldt: the sky is the limit. Als je echter in de gezondheidszorg werkt dan heb je wel echt een plafond natuurlijk. Dan houdt het op een gegeven moment ook op wat je iemand kan bieden.
Ligt er een beetje aan wat je doet natuurlijk. Medische specialisten richten vaak maatschappen op en verdienen riant. Het zijn vooral de functies waar mensen braaf in loondienst zijn waar de overheid probeert te knijpen. Je ziet dat die natuurlijk op een gegeven moment ook wel door hadden dat ze beter konden gaan ZZPen omdat ze dan meer eisen konden stellen. Maar ja, dan krijg je wetgeving die dat weer aan banden probeert te leggen.
  woensdag 18 februari 2026 @ 12:49:05 #69
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220132505
quote:

[..]
Klopt :Y
  woensdag 18 februari 2026 @ 12:52:40 #70
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220132527
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Daar moet een werkgever dan maar op inspelen en niet halsstarrig blijven hangen in het verleden.

Naar klanten is het wel altijd 'wat de klant wil, aansluiten op hun, maatwerk, klant is koning blabla', waarom dan niet naar je werknemers?
En wat doe je dan met werknemers die er al jaren zitten? Die hebben pech? Of hun salaris ook verhogen en de overige arbeidsvoorwaarden (zoals flexibiliteit & en in het buitenland mogen werken) ook aanpassen?
Of moet iedereen maar van baan gaan veranderen om ook dat hogere salaris en betere overige arbeidsvoorwaatden te krijgen?
pi_220132530
quote:
14s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:12 schreef Ronald-Koeman het volgende:
In het MKB is er een tekort is aan iets heel anders: normale mensen. Gewoon mensen die met andere mensen kunnen samenwerken zonder problemen te veroorzaken onderling. Gewone mensen die niet steeds met onzin redenen afwezig/ziek/te laat zijn. Gewone mensen met een zekere mate van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Mensen waar je van op aan kan. Gewoon normale mensen.

Dit is geen kritiek op de mensheid want ik weet dat de meeste mensen normaal zijn, maar dat is wel waar het aan schort in het huidige aanbod. De meeste normale mensen hebben al een baan. Ongeacht huidskleur of afkomst.

Wanneer je ze hebt; koester ze dan. Want ze zijn goud waard. Voor de rest wens ik je veel personeel toe.
Zeer herkenbaar!
pi_220132559
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:49 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Dat boeit niet. Dat is wat ik verdien. Waarom zou ik dan bijvoorbeeld vrijwillig 20K of meer op willen geven?
Als ze goede mensen willen, moeten ze goed betalen. Zo werkt de wereld.
Is die 100k inclusief vakantiegeld en 13de maand?
Corporate translator
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 18 februari 2026 @ 13:07:02 #73
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220132593
quote:
7s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:59 schreef HSG het volgende:

[..]
Is die 100k inclusief vakantiegeld en 13de maand?
Nope.
pi_220132613
quote:
Krijg er ook vaak van die standaard fabrieksmedewerkers met laag IQ vibes van die uberhaupt niet kunnen bevatten wat bedrijfsvoering allemaal inhoudt of wat men hoger in de hiërarchie dagelijks doen in plaats van achteroverleunen en geld tellen.
De mannen hoog in de hiërarchie doen toch slechts leiding geven aan werkwillige onderbetaalde teams? Dat kan toch iedereen met een gemiddeld IQ?
pi_220132736
Ik merk het ook wel hoor. Heb zelf geen personeel (ben wel ondernemer), maar zie bij mijn klanten die jonge mensen in dienst nemen dat die echt niks meer kunnen. Lijkt wel of de opleidingen steeds slechter worden. Of ze zijn totaal ongeïnteresseerd, alleen in het aantal vrije dagen en het salaris. Menen ook dat ze alles weten, maar weten niks. En dat op allerlei niveau's.
Maar dat mag je niet zeggen hier natuuriljk.
  woensdag 18 februari 2026 @ 13:29:00 #76
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220132784
quote:

[..]
Ach ik zou misschien best wat loon willen inruilen om bij een instantie te werken waar het niet draait om steeds meer winst maken en elke keer weer townhall meetings met Amerikanen waar de CEO weer even verteld dat wij niet voor hem werken maar hij werkt voor ons! :')
En dat we met z'n 10.000'en echt een team zijn.
  woensdag 18 februari 2026 @ 13:30:21 #77
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220132807
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 13:07 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Nope.
Deftig hoor. Kom ik met m'n 82K. :D Wel bijna de 100 aangetikt ooit en 180 dagen vrij p/j als Sr ops e&i.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220132840
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:52 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
En wat doe je dan met werknemers die er al jaren zitten? Die hebben pech? Of hun salaris ook verhogen en de overige arbeidsvoorwaarden (zoals flexibiliteit & en in het buitenland mogen werken) ook aanpassen?
Of moet iedereen maar van baan gaan veranderen om ook dat hogere salaris en betere overige arbeidsvoorwaatden te krijgen?
Een goede werkgever/ondernemer past zich aan aan de omgeving waarin hij opereert.
1947-2016
pi_220132917
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 13:25 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik merk het ook wel hoor. Heb zelf geen personeel (ben wel ondernemer), maar zie bij mijn klanten die jonge mensen in dienst nemen dat die echt niks meer kunnen. Lijkt wel of de opleidingen steeds slechter worden. Of ze zijn totaal ongeïnteresseerd, alleen in het aantal vrije dagen en het salaris. Menen ook dat ze alles weten, maar weten niks. En dat op allerlei niveau's.
Maar dat mag je niet zeggen hier natuuriljk.
Natuurlijk mag dat gezegd worden, tenminste als je bereid bent om ook te luisteren naar het weerwoord van die luie werknemers.
pi_220133045
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:36 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ik ben een periode terug bij de overheid begonnen in een senior positie en dit is wellicht de beste keuze die ik ooit gemaakt heb.

Het klopt, je verdiend (wat) minder dan in een corporate rol, al kun je het gat al best opvullen als je je secundaire arbeidsvoorwaarden slim inzet.

Voor de rest, als je je salaris opweegt tegen de arbeidsdruk dan is het volkomen uitstekend allemaal. Effectieve werkdruk is voor mij ongeveer 2 a 3 uur per dag zo ongeveer? En als ik om mij heen kijk ben ik bij lange na niet de enige hoor.
pi_220133085
Binnen de overheid schaal 12/13, soms 14, is de ultieme sweetspot inzet versus beloning. Vanaf serieuze 14 functies naar boven is de beloning binnen de overheid vaak veel slechter dan in de buitenwereld en is het vaak nodig dat je meer werkt dan je contracturen.
  woensdag 18 februari 2026 @ 14:17:22 #82
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220133145
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 13:58 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ik ben een periode terug bij de overheid begonnen in een senior positie en dit is wellicht de beste keuze die ik ooit gemaakt heb.

Het klopt, je verdiend (wat) minder dan in een corporate rol, al kun je het gat al best opvullen als je je secundaire arbeidsvoorwaarden slim inzet.

Voor de rest, als je je salaris opweegt tegen de arbeidsdruk dan is het volkomen uitstekend allemaal. Effectieve werkdruk is voor mij ongeveer 2 a 3 uur per dag zo ongeveer? En als ik om mij heen kijk ben ik bij lange na niet de enige hoor.
Daar zit ik ook aan te denken, denk dat ik nog een paar jaar door ga in de commerciele sector maar rondom 50 toch eens ga kijken naar een rustiger plekje.
Waar ik ook meer het gevoel ga hebben dat ik wat toevoeg aan de samenleving dan alleen alle winst eruit persen voor de Amerikanen.
pi_220133587
quote:
10s.gif Op woensdag 18 februari 2026 10:48 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Alternatieve topictitel: "Werkgevers hebben moeite met marktwerking"
Dat is al heel lang het geval. Zo dadelijk komt vno ncw weer om loonmatiging vragen vanwege de loonprijs-spiraal.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220133616
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:40 schreef raptorix het volgende:

[..]
Serieus. Ik vond het verschil wel meevallen al zit ik nog net niet aan de 98k.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_220133684
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Serieus. Ik vond het verschil wel meevallen al zit ik nog net niet aan de 98k.
Ligt allemaal aan je uitgavenpatroon natuurlijk. En ik moet zeggen dat ik van elke extra euro die ik erbij krijg toch vrij veel naar de overheid gaat. :P
pi_220133734
Ik moet af en toe een beetje lachen om de eisen van vroege twintigers hier, ik hoor af en toe echt gekke salariseisen en ook bij de secundaire voorwaarden worden soms lijstjes opgesteld waar ik 20 jaar geleden zelf echt niet de ballen voor had. Maar ja, 20 jaar geleden kon ik met een mager loon prima een studio in de binnenstad huren dus ik zeg maar niks.
-nee-
pi_220133751
quote:
Kwaadwillend? Nee hoor.

Een primaire focus op winst, boven bv welzijn van werknemers? Jup.

En ja, dat is helaas ook het systeem waarin zij veelal moeten spelen. Maar het heeft wel invloed op mijn waakzaamheid mbt mijn arbeidsrelaties. Die overigens grotendeels prima zijn hoor, maar ik maak me geen illusies over wat ze het belangrijkst vinden. En mede daarom gaat het me prima af om, wanneer dat nodig is, mezelf voorop te zetten. Inclusief positieve resultaten daarvan.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220133812
quote:
14s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:16 schreef Marsenal het volgende:
Ik moet af en toe een beetje lachen om de eisen van vroege twintigers hier, ik hoor af en toe echt gekke salariseisen en ook bij de secundaire voorwaarden worden soms lijstjes opgesteld waar ik 20 jaar geleden zelf echt niet de ballen voor had. Maar ja, 20 jaar geleden kon ik met een mager loon prima een studio in de binnenstad huren dus ik zeg maar niks.
Ik begon inderdaad ook niet met heel veel, maar ja, ik huurde wat via de leegstandswet samen met een vriend van me waar we p.p. iets van 200 euro p/m inclusief voor aftikten. Wat dat betreft snap ik zeker dat je als starter die even minimaal 1000 euro p/m kale huur moet aftikken in de private sector een iets andere salarisverwachting hebt.

Als ik kijk naar de jongere generatie waar ik mee werk dan verbaas ik me meer over de types die eigenlijk al standaard 32 uur werken (en dan niet omdat ze kinderen hebben), doodleuk verwachten dat ze bij elk wissewasje hun werk even opzij kunnen schuiven en meer van dat soort zaken. Geldt zeker niet voor iedere twintiger, maar ik zie het wel iets vaker terug dan vroeger.
pi_220133829
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:13 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ligt allemaal aan je uitgavenpatroon natuurlijk. En ik moet zeggen dat ik van elke extra euro die ik erbij krijg toch vrij veel naar de overheid gaat. :P
Ja dat bedoel ik ook. Ik ga denk ik ook mijn loonsverhoging inzetten om 4 uur per week minder te gaan werken.
Kost mij ¤10 netto per uur dus ik sta eigenlijk voor een happy meal per uur te werken voor geld dat ik niet nodig heb.
pi_220133856
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:25 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik begon inderdaad ook niet met heel veel, maar ja, ik huurde wat via de leegstandswet samen met een vriend van me waar we p.p. iets van 200 euro p/m inclusief voor aftikten. Wat dat betreft snap ik zeker dat je als starter die even minimaal 1000 euro p/m kale huur moet aftikken in de private sector een iets andere salarisverwachting hebt.

Als ik kijk naar de jongere generatie waar ik mee werk dan verbaas ik me meer over de types die eigenlijk al standaard 32 uur werken (en dan niet omdat ze kinderen hebben), doodleuk verwachten dat ze bij elk wissewasje hun werk even opzij kunnen schuiven en meer van dat soort zaken. Geldt zeker niet voor iedere twintiger, maar ik zie het wel iets vaker terug dan vroeger.
Er is absoluut een verandering in de manier waarop er gedacht wordt de tijd zelf te kunnen indelen en waarvoor verantwoording afgelegd moet worden naar de werkgever.
-nee-
pi_220133905
quote:
14s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:30 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Er is absoluut een verandering in de manier waarop er gedacht wordt de tijd zelf te kunnen indelen en waarvoor verantwoording afgelegd moet worden naar de werkgever.
Deels ook wel terecht. Heel lang moest deze flexibiliteit maar van één kant komen.
Maar je moet idd wel normaal blijven doen.
pi_220133908
quote:
14s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:30 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Nou ja, van enige vrijheid in je tijd indelen ben ik zelf ook groot voorstander hoor. Ik ben zelf tegenwoordig echt wel een ochtendmens, dus mijn werkdag begint vaak om 6.30 en dan is ie tegen 16.00 ook wel een keer klaar. Als een collega on 17.00 me dan nog nodig heeft dan is ie de volgende dag om 6.30 de eerste, tenzij het iemand is die ook altijd op stel en sprong voor mij klaarstaat.
Ik heb ook collega's die gemiddeld werkweken van 50 uur maken, maar dan wel op de meest onmogelijke uren. Wat mij betreft ook prima.

Maar je hebt ook de nodige mensen die denken dat 'even een huis kijken', 'even iets met de kinderen doen', 'even met de hond weg' of wat dan ook gewoon iets wat je tijdens een werkdag zonder enige compensatie op een ander moment kunt doen.
  woensdag 18 februari 2026 @ 15:38:21 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220133919
Nouja kennelijk bestaan er werkgevers die het willen betalen, anders zouden ze niet in de positie hebben gezeten dit te kunnen betalen.
pi_220133931
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:25 schreef Monolith het volgende:

[..]

Terecht ook. Als je als werkgever flexibiliteit verwacht van je werknemer, dan verwacht ik dat ook andersom. Niet alles is op zaterdag te regelen, je moet ook nog eens meewerken aan de participatiewet en als klap op de vuurpijl mogen die 20'ers waarschijnlijk nog een jaartje of 50 a 60 hun best doen voor een chefke terwijl ze eeuwig krom mogen liggen voor huur.

Dus geef ze een beetje de ruimte.
1947-2016
pi_220133954
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Terecht ook. Als je als werkgever flexibiliteit verwacht van je werknemer, dan verwacht ik dat ook andersom. Niet alles is op zaterdag te regelen, je moet ook nog eens meewerken aan de participatiewet en als klap op de vuurpijl mogen die 20'ers waarschijnlijk nog een jaartje of 50 a 60 hun best doen voor een chefke terwijl ze eeuwig krom mogen liggen voor huur.

Dus geef ze een beetje de ruimte.
Zie mijn vorige post. Ja flexibiliteit is iets waar ik zelf ook groot voorstander van ben. Maar flexibilteit is wat anders dan 'oh in deze twee uur werktijd heb ik even wat anders te doen, maar denk maar niet dat ik het ergens compenseer'. En je moet ook wel ergens enigszins afspraken kunnen maken. Ik zit bij klanten waar mensen het nog presteren om die éne kantoordag in de week af te zeggen vanwege allerlei ad hoc zaken. Je hebt vier dagen in de week die je volledig vrij kunt indelen. Een beetje rekening houden met die ene dag dat je dat niet kan mag ook wel eens.
pi_220133996
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja dat bedoel ik ook. Ik ga denk ik ook mijn loonsverhoging inzetten om 4 uur per week minder te gaan werken.
Kost mij ¤10 netto per uur dus ik sta eigenlijk voor een happy meal per uur te werken voor geld dat ik niet nodig heb.
Ik ben een paar jaar geleden ook minder gaan werken. Ja dan heb je minder salaris maar bruto netto valt dat allemaal wel mee uiteindelijk. Het belangrijkste is, tijd is onbetaalbaar en meer waard dan geld.

Uiteindelijk heb ik nu besloten de overstap te maken van de commerciële sector naar de zorg. Dat betekend minder flexibele tijden (weekend, avond en nacht dienst), en weer een opleiding volgen. Maar wel leuker werk. En dat is belangrijk. En uiteindelijk was het salaris aanbod best redelijk. Maar ik ga niet minder werkplezier hebben voor 300/400 meer per maand. Dus ik vind het prima zo
pi_220134085
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:42 schreef Monolith het volgende:

[..]
Zie mijn vorige post. Ja flexibiliteit is iets waar ik zelf ook groot voorstander van ben. Maar flexibilteit is wat anders dan 'oh in deze twee uur werktijd heb ik even wat anders te doen, maar denk maar niet dat ik het ergens compenseer'. En je moet ook wel ergens enigszins afspraken kunnen maken. Ik zit bij klanten waar mensen het nog presteren om die éne kantoordag in de week af te zeggen vanwege allerlei ad hoc zaken. Je hebt vier dagen in de week die je volledig vrij kunt indelen. Een beetje rekening houden met die ene dag dat je dat niet kan mag ook wel eens.
Ook eens hoor. Realisme hoort er ook bij.
1947-2016
pi_220134108
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 09:31 schreef thedeedster het volgende:
Rob, lees je mee?
pi_220135421
Wil niet iedereen een hoog loon met 40 uur zodat er nog wat overblijft als ze maximaal 24u willen werken want er moet wel veel life en weinig work balance zijn?
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
  woensdag 18 februari 2026 @ 22:42:43 #100
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220138638
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 13:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Een goede werkgever/ondernemer past zich aan aan de omgeving waarin hij opereert.
Dat is geen antwoord op de vragen.
pi_220138664
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 22:42 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op de vragen.
Zeker wel.
1947-2016
pi_220138672
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 18:57 schreef Bloemkool het volgende:
Wil niet iedereen een hoog loon met 40 uur zodat er nog wat overblijft als ze maximaal 24u willen werken want er moet wel veel life en weinig work balance zijn?
Werkgevers verwachten veel work en weinig life balance.

Wat verwacht je?
1947-2016
pi_220138690
Heeft D66 geen last van bij hun werving van partijleden... :')
  woensdag 18 februari 2026 @ 22:52:21 #104
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220138693
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 22:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zeker wel.
Nope. Of suggereer je dat werkgevers dus inderdaad óók de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden vh zittende personeel moeten aanpassen?
pi_220138708
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 14:05 schreef Harmankardon het volgende:
Binnen de overheid schaal 12/13, soms 14, is de ultieme sweetspot inzet versus beloning. Vanaf serieuze 14 functies naar boven is de beloning binnen de overheid vaak veel slechter dan in de buitenwereld en is het vaak nodig dat je meer werkt dan je contracturen.
Schaal 14, dan zit je al bijna in een directeursfunctie :')

JA, DAT IS QUA LOON WEL DE SWEETSPOT JA! 8)7
pi_220139713
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 22:54 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Schaal 14, dan zit je al bijna in een directeursfunctie :')

JA, DAT IS QUA LOON WEL DE SWEETSPOT JA! 8)7
Schaal 14 is de schaal voor teamleiders.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:42 schreef Monolith het volgende:

[..]
En wat als iemand gewoon een keer naar het ziekenhuis moet? Dat is nou precies waar je wat flexibiliteit van een werkgever verwacht. Als je een afspraak bij een arts hebt, lukt een kantoordag soms gewoon even niet. Diegene is er 99% van de tijd wel, dus die ene keer maakt toch niet uit? De wereld vergaat echt niet als er een dagje iemand mist.

Tenzij we natuurlijk allemaal autisten zijn en gaan klagen en wijzen op "afspraken die zijn gemaakt".
Corporate translator
pi_220139743
quote:
7s.gif Op donderdag 19 februari 2026 08:03 schreef HSG het volgende:
En wat als iemand gewoon een keer naar het ziekenhuis moet? Dat is nou precies waar je wat flexibiliteit van een werkgever verwacht. Als je een afspraak bij een arts hebt, lukt een kantoordag soms gewoon even niet. Diegene is er 99% van de tijd wel, dus die ene keer maakt toch niet uit? De wereld vergaat echt niet als er een dagje iemand mist.

Tenzij we natuurlijk allemaal autisten zijn en gaan klagen en wijzen op "afspraken die zijn gemaakt".
Medische noodzaak is wat anders en daarvoor is vaak ook gewoon geregeld dat je er tijd voor kunt nemen. En het hele punt is dat er heel veel mensen zijn die er niet 99% van de tijd zijn, maar op z'n gunstigst 50%. En dat is dan van die ene dag van de vijf in de week dat je als team afspreekt om samen op kantoor te zijn omdat dat soms ook gewoon makkelijker is. En laten we wel wezen, dat betekent gewoon dat in een team van vijf met twee van dat soort types de andere drie maar moeten compenseren.
Afspraken en verantwoordelijkheden horen ook gewoon bij je werk natuurlijk.
pi_220140178
quote:
Zo is het bij mijn werkgever wel. Ik hoef niet op m'n uren te letten, zo lang ik m'n werk maar gewoon doe. Als ik wat eerder weg moet, geen probleem, doe je ding en we gaan niet moeilijk doen om uren. Als ik half vier naar huis wil kan dat, als ik wat langer blijf is dat prima, etc. Bij mijn vorige werkgever werd daar zo op gelet. Ook nog elke dag inklokken alsof je een gevangene bent. :')
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220140225
quote:

[..]
Schaal 14 is de schaal voor teamleiders.
[..]

Misschien bij sommige ministeries in Den Haag, maar hier zit een strategisch/business manager van hele afdelingen gewoon in schaal 13.
  donderdag 19 februari 2026 @ 09:35:45 #110
3542 Gia
User under construction
pi_220140377
Tja, dat is het logische gevolg van schaarste. Take it or leave it.

Als bedrijf zou ik als een van de functie-eisen vermelden: Bereidheid aanvullende opleiding of cursussen te volgen.
Hieraan kun je dan weer eisen hangen zoals een x-aantal jaar na het halen van deze diploma's binnen dit bedrijf werken, anders een x percentage van de kosten terug betalen.
pi_220140401
Schaal 12 of 13 is ook gewoon zo achterlijk veel geld. Hou dan gewoon je bek met zeuren op eisen van werknemers in een lagere schaal.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 19 februari 2026 @ 09:41:02 #112
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220140423
Om de zoveel tijd een berichtje van de bedrijvenlobby om goed te praten dat er weer een blik hoge/midden en laag geschoolde migranten geimporteerd gaan worden met alle effecten die er bij horen.

Deze berichten zijn ontworpen om die cash-grab naar goedkopere werknemers goed te praten bij de lokale bevolking.

De winsten zijn nog nooit hoger geweest. De relatieve kloof tussen winsten en lonen is nog nooit zo groot geweest.

Dit hoort allemaal bij het uitknijpen en laten verdwijnen van de Nederlandse middenklasse.

[ Bericht 13% gewijzigd door SpecialK op 19-02-2026 09:49:54 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220140875
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 08:13 schreef Monolith het volgende:

[..]
Medische noodzaak is wat anders en daarvoor is vaak ook gewoon geregeld dat je er tijd voor kunt nemen. En het hele punt is dat er heel veel mensen zijn die er niet 99% van de tijd zijn, maar op z'n gunstigst 50%. En dat is dan van die ene dag van de vijf in de week dat je als team afspreekt om samen op kantoor te zijn omdat dat soms ook gewoon makkelijker is. En laten we wel wezen, dat betekent gewoon dat in een team van vijf met twee van dat soort types de andere drie maar moeten compenseren.
Afspraken en verantwoordelijkheden horen ook gewoon bij je werk natuurlijk.
Zeg dat maar tegen de werkgever. De hoeveelheid werkgevers die aan geheugenverlies lijden als het om afspraken gaat met de werknemer wat de werkgever moet regelen of zich aan moet houden is heel groot.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 09:20 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Zo is het bij mijn werkgever wel. Ik hoef niet op m'n uren te letten, zo lang ik m'n werk maar gewoon doe. Als ik wat eerder weg moet, geen probleem, doe je ding en we gaan niet moeilijk doen om uren. Als ik half vier naar huis wil kan dat, als ik wat langer blijf is dat prima, etc. Bij mijn vorige werkgever werd daar zo op gelet. Ook nog elke dag inklokken alsof je een gevangene bent. :')
Bij mij hetzelfde. Als er een kantoordag is ben ik 99% van de gevallen aanwezig. Dat ik er een keer niet ben voor een goede reden geeft helemaal niks.
Corporate translator
pi_220141644
quote:
7s.gif Op donderdag 19 februari 2026 10:16 schreef HSG het volgende:

[..]
Zeg dat maar tegen de werkgever. De hoeveelheid werkgevers die aan geheugenverlies lijden als het om afspraken gaat met de werknemer wat de werkgever moet regelen of zich aan moet houden is heel gro
Het is altijd verwonderlijk hoeveel mensen er gelijk een binair verhaal van maken in de trant van 'werkgever slecht, werknemer goed' of vice versa. Niet elke werkgever gedraagt zich fatsoenlijk, maar ook zeker niet elke werknemer.

Laten we allereerst even duidelijk stellen dat een groot deel van de werknemers voor hun werk gewoon ergens op locatie moet zijn. Hetzij bij een klant, hetzij op een plek als een school of ziekenhuis. Die ultieme flexibiliteit om zelf te beslissen wanneer en waar je werkt is voorbehouden aan de kantoorklasse die hun veelal administratieve baantje veelal overal en op elk moment kan uitvoeren.

En dat is natuurlijk ideaal, maar je hebt nog steeds wel een arbeidscontract van X uur in de week. Ik werk met mensen die inmiddels 4 maanden aan de slag zijn en in die tijd nog geen volledige werkweek gedraaid hebben en dan zijn dat al part-time weken. En als je binnen die tijd levert wat er redelijkerwijs van je verwacht mag worden prima, maar doe je dat niet, dan is het wel bezwaarlijk. Wat mij betreft zou dit soort gedrag zouden veel werkgevers waar ik als externe zit veel harder mogen worden aangepakt, want zeker bij (semi-)overheid komen veel mensen er moeiteloos mee weg.
pi_220142454
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:19 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
In het noorden en midden van het land is die laagste schaal (LB) de norm, ondanks ervaring. In de randstad is het tekort nijpender. Maar het staat al met al nog steeds in schril contrast met het entreerecht van 10 jaar geleden.

Bleem it on de lumpsum.

Op papier zijn de salarissen in het VO dik in orde. In de praktijk is het echter vaak ellende om door te groeien naar LC of LD, mist er transparantie en werken scholen met wachtrijen.

Met als gevolg dat iemand met b.v. een of 2 masters, of zelfs 2 masters en een PhD (zoals ik) hetzelfde wordt ingeschaald als een hbo'er. Vakkennis en kunde doen er weinig toe in het VO, wat dat betreft.
  donderdag 19 februari 2026 @ 14:11:11 #116
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220143115
quote:

Ik vind dat eigenlijk het nieuwe normaal. Een realistisch salaris is een salaris waarvan je een huis kunt bekostigen en dat kost nou eenmaal veel geld.

Er wordt dermate inefficiënt gewerkt dat 24 uur voor een beetje een slimme werker al een hele mooie werkweek is. Ook vanuit het buitenland kan je werken.

Beetje gechargeerd.
  donderdag 19 februari 2026 @ 14:12:04 #117
396550 Richestorags
pi_220143124
quote:

[..]
Wat is daar erg aan?
  Moderator / Redactie FP donderdag 19 februari 2026 @ 14:18:47 #118
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220143189
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 09:35 schreef Gia het volgende:
Tja, dat is het logische gevolg van schaarste. Take it or leave it.

Als bedrijf zou ik als een van de functie-eisen vermelden: Bereidheid aanvullende opleiding of cursussen te volgen.
Hieraan kun je dan weer eisen hangen zoals een x-aantal jaar na het halen van deze diploma's binnen dit bedrijf werken, anders een x percentage van de kosten terug betalen.
Gebeurt in de detachering al heel veel.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  donderdag 19 februari 2026 @ 14:26:42 #119
396550 Richestorags
pi_220143249
quote:
1s.gif Op donderdag 19 februari 2026 12:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]
In het noorden en midden van het land is die laagste schaal (LB) de norm, ondanks ervaring. In de randstad is het tekort nijpender. Maar het staat al met al nog steeds in schril contrast met het entreerecht van 10 jaar geleden.

Bleem it on de lumpsum.

Op papier zijn de salarissen in het VO dik in orde. In de praktijk is het echter vaak ellende om door te groeien naar LC of LD, mist er transparantie en werken scholen met wachtrijen.

Met als gevolg dat iemand met b.v. een of 2 masters, of zelfs 2 masters en een PhD (zoals ik) hetzelfde wordt ingeschaald als een hbo'er. Vakkennis en kunde doen er weinig toe in het VO, wat dat betreft.
Met een PhD en 2 masters ben je toch ook overgekwalificeerd voor het voortgezet onderwijs?

Ik zou zeggen wat een goede leraar maakt is het kunnen overbrengen van de lesstof. En dat zou een hbo'er beter kunnen dan iemand met 5 masters. Of niet. Maar misschien zie ik het te simpel, ik redeneer even vanuit mijn eigen ervaring als leerling :P
pi_220143299
Werkgevers willen een jongen van 25 met 40 jaar ervaring en voor het salaris van een 18 jarige.
pi_220143340
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:45 schreef alopio het volgende:

[..]
Ik ben een paar jaar geleden ook minder gaan werken. Ja dan heb je minder salaris maar bruto netto valt dat allemaal wel mee uiteindelijk. Het belangrijkste is, tijd is onbetaalbaar en meer waard dan geld.

Uiteindelijk heb ik nu besloten de overstap te maken van de commerciële sector naar de zorg. Dat betekend minder flexibele tijden (weekend, avond en nacht dienst), en weer een opleiding volgen. Maar wel leuker werk. En dat is belangrijk. En uiteindelijk was het salaris aanbod best redelijk. Maar ik ga niet minder werkplezier hebben voor 300/400 meer per maand. Dus ik vind het prima zo
Wat been je gaan doen in de zorg?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 februari 2026 @ 14:40:48 #122
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220143363
quote:
1s.gif Op donderdag 19 februari 2026 14:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Met een PhD en 2 masters ben je toch ook overgekwalificeerd voor het voortgezet onderwijs?

Ik zou zeggen wat een goede leraar maakt is het kunnen overbrengen van de lesstof. En dat zou een hbo'er beter kunnen dan iemand met 5 masters. Of niet. Maar misschien zie ik het te simpel, ik redeneer even vanuit mijn eigen ervaring als leerling :P
Opleidingsniveau zegt vrij weinig wat dat betreft. Denk dat je voor het vwo wel het liefst iemand hebt met iets meer kennis dan een hbo'er zelfs.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220143418
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 14:40 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Opleidingsniveau zegt vrij weinig wat dat betreft. Denk dat je voor het vwo wel het liefst iemand hebt met iets meer kennis dan een hbo'er zelfs.
Je moet er meer van weten dan je slimste leerling en daar gaat het soms wel fout.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 februari 2026 @ 15:01:59 #124
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220143484
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 14:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je moet er meer van weten dan je slimste leerling en daar gaat het soms wel fout.
Nee, je moet er meer van weten dan het curriculum van de klas die je les geeft. Je kan iets goed genoeg snappen om het te begrijpen, en nog beter snappen om het ook uit te leggen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220143686
quote:
1s.gif Op donderdag 19 februari 2026 14:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat iedereen met een PhD overgekwalificeerd is voor het VO. En dat zou betekenen dat leerlingen geen docenten meer hebben die onderzoekservaring hebben of extra vakkennis. Ik denk dat, zeker voor het vwo, een PhD meerwaarde heeft als het b.v. gaat om begeleiding van PWS, of het simpele feit dat je leerlingen kunt vertellen over onderzoek doen; een deel van je vwo-leerlingen (en een enkele havist) zal immers zelf ook uiteindelijk willen promoveren. Op een gymnasium zal dit deel denk ik nog groter zijn.

Didactische en pedagogische vaardigheden zijn natuurlijk erg belangrijk in het VO, maar je hebt ook nog zoiets als het vak zelf. Dat was ook de reden waarom dik veertig jaar geleden gepromoveerden ook automatisch hoger werden ingeschaald in het VO, en het was niet uitzonderlijk dat je gepromoveerde docenten in het VO had. Nu wel.
pi_220143903
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 14:34 schreef Chadi het volgende:
Werkgevers willen een jongen van 25 met 40 jaar ervaring en voor het salaris van een 18 jarige.
Werkgevers willen de saaie rotklusjes zelf niet doen, waren dus ook nooit te vinden aan de lawaaiige lopende banden in de fabrieken.
  donderdag 19 februari 2026 @ 16:22:12 #127
396550 Richestorags
pi_220144013
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 15:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat zou betekenen dat iedereen met een PhD overgekwalificeerd is voor het VO. En dat zou betekenen dat leerlingen geen docenten meer hebben die onderzoekservaring hebben of extra vakkennis. Ik denk dat, zeker voor het vwo, een PhD meerwaarde heeft als het b.v. gaat om begeleiding van PWS, of het simpele feit dat je leerlingen kunt vertellen over onderzoek doen; een deel van je vwo-leerlingen (en een enkele havist) zal immers zelf ook uiteindelijk willen promoveren. Op een gymnasium zal dit deel denk ik nog groter zijn.
Ik vind dat nog steeds secundair aan didactische vaardigheden. Voor mij zou dat pas een beperkte meerwaarde hebben als de docent ook daadwerkelijk goede didactische vaardigheden heeft, anders heb je ook niks aan die begeleiding bij je PWS. Ik ben zelf erg goed tot dramatisch begeleid door gepromoveerde mensen in mijn carrière :P

En ik vind het ook de kersen op de taart. "Het vak zelf" hoeft in principe op het niveau van de stof begrepen te worden om het over te kunnen dragen. Als de klas slim is kan je misschien verder gaan maar alleen dan.

Ik wil overigens niet laagdunkend doen over het beroep docent maar ik weet niet of ik de redenatie helemaal kan overnemen.
pi_220144087
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 16:22 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik vind dat nog steeds secundair aan didactische vaardigheden. Voor mij zou dat pas een beperkte meerwaarde hebben als de docent ook daadwerkelijk goede didactische vaardigheden heeft, anders heb je ook niks aan die begeleiding bij je PWS.
Het is geen of-of. Natuurlijk moet een goede docent ook didactisch sterk onderlegd zijn.

quote:
En ik vind het ook de kersen op de taart. "Het vak zelf" hoeft in principe op het niveau van de stof begrepen te worden om het over te kunnen dragen.
Ik denk dat dit een erg belangrijk misverstand is omtrent vakdidactiek. Je moet boven de stof staan om het uit te kunnen leggen, en bovendien om een bepaald kennisniveau in stand te houden.
  donderdag 19 februari 2026 @ 16:39:00 #129
396550 Richestorags
pi_220144187
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 16:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Het is geen of-of. Natuurlijk moet een goede docent ook didactisch sterk onderlegd zijn.
[..]
Ik denk dat dit een erg belangrijk misverstand is omtrent vakdidactiek. Je moet boven de stof staan om het uit te kunnen leggen, en bovendien om een bepaald kennisniveau in stand te houden.
Als je de stof begrijpt sta je in mijn ogen ook boven de stof :P

Maar op zich klopt dat wel, als je meer achtergrondkennis hebt kan je het juist simpeler vertellen met de juiste vaardigheden. Wat ik interessant vind is of een 4-jarige HTS opleiding ook voldoende achtergrondkennis biedt (dat gaat immers ook een stuk dieper dan middelbare school stof). Is het trouwens niet zo dat je met een 2e graad geen bovenbouw mag lesgeven?
pi_220144633
quote:

[..]
Ja en? Als iemand zijn werk maar doet is er toch niks aan de hand?

quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:21 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het is altijd verwonderlijk hoeveel mensen er gelijk een binair verhaal van maken in de trant van 'werkgever slecht, werknemer goed' of vice versa. Niet elke werkgever gedraagt zich fatsoenlijk, maar ook zeker niet elke werknemer.

Laten we allereerst even duidelijk stellen dat een groot deel van de werknemers voor hun werk gewoon ergens op locatie moet zijn. Hetzij bij een klant, hetzij op een plek als een school of ziekenhuis. Die ultieme flexibiliteit om zelf te beslissen wanneer en waar je werkt is voorbehouden aan de kantoorklasse die hun veelal administratieve baantje veelal overal en op elk moment kan uitvoeren.

En dat is natuurlijk ideaal, maar je hebt nog steeds wel een arbeidscontract van X uur in de week. Ik werk met mensen die inmiddels 4 maanden aan de slag zijn en in die tijd nog geen volledige werkweek gedraaid hebben en dan zijn dat al part-time weken. En als je binnen die tijd levert wat er redelijkerwijs van je verwacht mag worden prima, maar doe je dat niet, dan is het wel bezwaarlijk. Wat mij betreft zou dit soort gedrag zouden veel werkgevers waar ik als externe zit veel harder mogen worden aangepakt, want zeker bij (semi-)overheid komen veel mensen er moeiteloos mee weg.
Oh ik hou mij aan het contract. Daar hoeft een werkgever zich geen zorgen om te maken en als een werkgever heel goed voor mij is kan die ook meer van mij verwachten.

Maar als een werkgever een hoop verwacht maar andersom heeft hij moeite zich aan zijn beloftes te houden dan hou ik mij strikt aan het contract.
Corporate translator
pi_220145369
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 16:39 schreef Richestorags het volgende:

Wat ik interessant vind is of een 4-jarige HTS opleiding ook voldoende achtergrondkennis biedt (dat gaat immers ook een stuk dieper dan middelbare school stof). Is het trouwens niet zo dat je met een 2e graad geen bovenbouw mag lesgeven?
Met zo'n hts-opleiding kun je wellicht vrijstelling krijgen voor enkele inhoudelijke vakken, maar je zult b.v. niet voldoende klassieke mechanica, elektromagnetisme, relativiteit, kernfysica of kwantummechanica hebben gehad.

En nee, formeel mag je idd niet met een 2e graads in de bovenbouw lesgeven. Vanwege tekorten gebeurt dit echter wel regelmatig.
pi_220145715
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 16:39 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Als je de stof begrijpt sta je in mijn ogen ook boven de stof :P

Maar op zich klopt dat wel, als je meer achtergrondkennis hebt kan je het juist simpeler vertellen met de juiste vaardigheden. Wat ik interessant vind is of een 4-jarige HTS opleiding ook voldoende achtergrondkennis biedt (dat gaat immers ook een stuk dieper dan middelbare school stof). Is het trouwens niet zo dat je met een 2e graad geen bovenbouw mag lesgeven?
Nee je moet een WO opleiding hebben afgerond. Maar het gebeurt wel dat ze nog maar een hbo opleiding hebben afgerond.

Beter gezegd: tegenwoordig zetten ze al mensen voor de klas die niet eens bevoegd zijn om te mogen lesgeven.
Corporate translator
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')