Bron.quote:Veel bedrijven hebben nog steeds grote moeite geschikt personeel te vinden vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. Sollicitanten hebben niet de juiste vaardigheden, kennis of ervaring. Bovendien zijn de salariseisen te hoog.
Ongeveer 45 procent van de openstaande vacatures is moeilijk te vervullen, blijkt uit onderzoek van uitkeringsinstantie UWV onder 3.550 werkgevers. In 2023 en 2024 was dit nog 53 procent.
Ruim de helft van de werkgevers (52 procent) die recent vacatures hadden, neemt daarom vaker mensen aan die nog opgeleid moeten worden.
"De arbeidsmarkt is niet meer zo gespannen als een paar jaar geleden, maar de problemen blijven groot", zegt arbeidsmarktadviseur Erica Maurits van het UWV. "Werkgevers in de bouw, zorg en industrie geven aan dat ze moeite hebben met het vinden van geschikt personeel."
Een groot probleem voor werkgevers is dat te weinig mensen reageren op vacatures. Ongeveer 87 procent van de bedrijven noemt dit als reden voor hun wervingsproblemen. Verder geven ze aan dat sollicitanten vaak niet voldoen aan de eisen.
'Scholing goede oplossing'
"Scholing is dus een goede oplossing als sollicitanten niet helemaal voldoen aan de functie-eisen", zegt Maurits. "Ook werkzoekenden staan daarvoor open. Zo is ruim een derde van de werkzoekenden met een WW-uitkering bereid een opleiding naast een nieuwe baan te volgen als dit hun kans op een baan vergroot."
De verwachting is dat de krapte op de arbeidsmarkt de komende jaren aanhoudt. In verschillende sectoren blijft het lastig voldoende medewerkers te vinden. Tegelijkertijd vragen grote maatschappelijke uitdagingen om extra personeel, zoals de bouw van extra woningen, uitbreiding van defensie en de groeiende zorgvraag.
Door de mismatch tussen vraag en aanbod, de opkomst van AI en uitstroom door pensionering wordt het belang van bij- en omscholing voor werkzoekenden en werknemers steeds groter. Het UWV roept werkgevers daarom op te investeren in de ontwikkeling van personeel.
"je moet flexibel zijn"quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:34 schreef Gibson88 het volgende:
Ah maar zelf onrealistisch hoge eisen stellen, maar voor ee armzalig loontje verwachten dat men 40 uur gaat ploeteren en voor 50 uur werk verzet.Steek 'm effe lekker in je hol.
Met een universitaire diploma en bij lesgeven in de bovenbouw heb je volgens het CAO recht op de LD-functie. Maar directeuren beginnen dan over "ja maar we hebben nu geen ruimte voor een LD'er. Er moet eerst een LD'er vertrekken".quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:42 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie in het onderwijs juist het tegenovergestelde: ervaren docenten gezocht of bij hoge nood een vervanger, maar dan vaak wel voor de laagste schaal. Vaak onder het mom "er zijn hier nog veel collega's die al jaren wachten op promotie".
Sta je dan met 2 masters en een PhD.
En bij de huidige krapte is het redelijk dat werknemers hun eisen kunnen opschroeven. De markt is immers heilig en bepaalt de prijzen.
Eerste reactie op nu.nl:quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:25 schreef HSG het volgende:
[..]
Bron.
Werkgevers zijn zelf ook degene die onmogelijke eisen stellen. Zo jong en goedkoop mogelijk maar wel een schaap met 5 poten verwachten. Dit is wat je er van krijgt als je mensen afwijst om de meest pietlullige of stomme redenen en niet investeert in scholing en trajecten om ervaring op te bouwen.
quote:Mezz2408
18 feb 2026 om 08:59
Tja, dat spanningsveld is er ongetwijfeld, maar werkgevers zoeken ook vaak het schaap met de vijf poten, net van school, met veel ervaring en zo goedkoop mogelijk.
Gedeeltelijk maar Nederlanders worden ook wel heel erg verwend hoor.quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:36 schreef Regilio_ het volgende:
Gejank van werkgevers, altijd geestig.
Die willen allemaal influencer of streamer worden. Gaat nooit werken. De mensen die iets met hun handen doen kunnen straks goudgeld vragen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:04 schreef Zoddie het volgende:
En het wordt nog wel erger want nieuwe generaties willen helemaal niet meer voor een baas werken, iedereen een eigen bedrijfje.
onzin, er zijn miljoenen ZZP'ers en het 99,9% daarvan wil geen influencer of streamer worden.quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:09 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Die willen allemaal influencer of streamer worden. Gaat nooit werken. De mensen die iets met hun handen doen kunnen straks goudgeld vragen.
Dat ook, maar in het algemeen willen ze snel rijk worden.quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:09 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Die willen allemaal influencer of streamer worden. Gaat nooit werken. De mensen die iets met hun handen doen kunnen straks goudgeld vragen.
Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, in een markt waar te kort is stelt de werknemer de eisen en niet andersom.quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
De opmerkingen over werkgevers zijn over het algemeen terecht. Maar vlak de (jonge hoogopgeleide) werknemers ook niet uit. Die willen (als starter/paar jaar werkervaring) maximaal 24 uur werken voor een onrealistisch hoog salaris en met maximale flexibiliteit. En zo veel mogelijk op afstand en met de mogelijkheid om te werken vanuit het buitenland.
Is iets gechargeerd neergezet, maar het is wel echt een tendens.
Zeer herkenbaar, en om iedere poep of scheet een last minute thuiswerk dag inschieten, want "even niet zo fit"of "het zit niet zo lekker in m'n hoofd", "kind is ziek", "hond zit anders alleen thuis", "kind heeft logopedie afspraak", "puppy gekocht > zes weken vanuit thuis werken ivm opvoeden".quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
De opmerkingen over werkgevers zijn over het algemeen terecht. Maar vlak de (jonge hoogopgeleide) werknemers ook niet uit. Die willen (als starter/paar jaar werkervaring) maximaal 24 uur werken voor een onrealistisch hoog salaris en met maximale flexibiliteit. En zo veel mogelijk op afstand en met de mogelijkheid om te werken vanuit het buitenland.
Alternatieve topictitel: "Werkgevers hebben moeite met marktwerking"quote:Bovendien zijn de salariseisen te hoog.
...
Een groot probleem voor werkgevers is dat te weinig mensen reageren op vacatures. Ongeveer 87 procent van de bedrijven noemt dit als reden voor hun wervingsproblemen.
Je kunt ze geen ongelijk geven. Hoog opgeleid en scholen beloven gouden bergen dat alles mogelijk is als je maar hoog opgeleid bent.quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:35 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Zeer herkenbaar, en om iedere poep of scheet een last minute thuiswerk dag inschieten, want "even niet zo fit"of "het zit niet zo lekker in m'n hoofd", "kind is ziek", "hond zit anders alleen thuis", "kind heeft logopedie afspraak", "puppy gekocht > zes weken vanuit thuis werken ivm opvoeden".
M'n mond valt de afgelopen twee jaar echt open van wat er allemaal maar mogelijk wordt gemaakt.
Ik ga er vanuit dat je niet echt staat, maar direct doorloopt naar de volgende werkgever die staat te springen om mensen en wel de juiste schaal aanbiedt? Als dat namelijk niet mogelijk is, dan valt het wel mee met de krapte immers.quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:42 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie in het onderwijs juist het tegenovergestelde: ervaren docenten gezocht of bij hoge nood een vervanger, maar dan vaak wel voor de laagste schaal. Vaak onder het mom "er zijn hier nog veel collega's die al jaren wachten op promotie".
Sta je dan met 2 masters en een PhD.
En bij de huidige krapte is het redelijk dat werknemers hun eisen kunnen opschroeven. De markt is immers heilig en bepaalt de prijzen.
Of het past niet in het budget van betreffende organisatie/overheidsinstelling/onderwijsinstelling/etc.. En dan houdt het op. Dan gaat betreffende werkgever klagen dat er niemand te krijgen is die ad eisen voldoet en zoeken ze een andere oplossing (tot aan lessen schrappen bijv.). Resultaat: ideale kandidaat en werkgever lopen elkaar alsnog mis.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:19 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat je niet echt staat, maar direct doorloopt naar de volgende werkgever die staat te springen om mensen en wel de juiste schaal aanbiedt? Als dat namelijk niet mogelijk is, dan valt het wel mee met de krapte immers.
Maar in dat geval is het aan de kandidaat om in te binden met de werkgever of werkloos thuis te zitten. Marktwerking.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Of het past niet in het budget van betreffende organisatie/overheidsinstelling/onderwijsinstelling/bedrijf. En dan houdt het op. Dan gaat betreffende werkgever klagen dat er niemand te krijgen is die ad eisen voldoet en zoeken ze een andere oplossing (tot aan lessen schrappen bijv.). Resultaat: ideale kandidaat en werkgever lopen elkaar alsnog mis.
Niet zolang die kandidaat elders wél kan krijgen wat hij/zij wil. Marktwerkingquote:Op woensdag 18 februari 2026 11:28 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Maar in dat geval is het aan de kandidaat om in te binden met de werkgever of werkloos thuis te zitten. Marktwerking.
Dat was ook de strekking van mijn postquote:Op woensdag 18 februari 2026 11:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niet zolang die kandidaat elders wél kan krijgen wat hij/zij wil. Marktwerking
Wel gratis Lunches bij Rabo op Vrijdag kan ik uit betrouwbare bron vertellenquote:Op woensdag 18 februari 2026 10:53 schreef Harmankardon het volgende:
Even checken: woningmarkt terminaal, vermogen opbouwen zonder oud geld in je familie is een illusie, inflatie is continu hoger dan salarisstijging, toestand in de wereld wordt er algeheel niet beter op, we kunnen nog even doorgaan….
Dan vragen sollicitanten het enige waar ze invloed op hebben en krijg je dit. Slap gezeur. Toen ik leiding gaf kreeg iedereen die er recht op had direct einde schaal met uitzicht op doorgroei. Het heet niet voor niks primaire arbeidsvoorwaarde. Ik heb nog niet mogen meemaken dat de rabo gratis lunches accepteert voor de maandelijkse hypotheekbetaling.
Dat zie je vooral bij overheid die doorgaans weinig ruimte heeft om iemand echt meer te bieden, best zonde want het gevolg is dat die weer bakken ZZPers en Externen gaan inhuren.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Of het past niet in het budget van betreffende organisatie/overheidsinstelling/onderwijsinstelling/etc.. En dan houdt het op. Dan gaat betreffende werkgever klagen dat er niemand te krijgen is die ad eisen voldoet en zoeken ze een andere oplossing (tot aan lessen schrappen bijv.). Resultaat: ideale kandidaat en werkgever lopen elkaar alsnog mis.
De nieuwe generatie wil wel voor een baas werken maar niet voor een baas met ouderwetse manier van denkenquote:Op woensdag 18 februari 2026 10:04 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Gedeeltelijk maar Nederlanders worden ook wel heel erg verwend hoor.
Weinigen die nog met de handen willen werken, merendeel moet lekker op kantoor zitten met Airco.
4x op vakantie, Spanje of Frankrijk is niet genoeg moet Japan of India of zo zijn.
En dat dan op 32 uur max.
We moeten flexibele uren hebben.
En het wordt nog wel erger want nieuwe generaties willen helemaal niet meer voor een baas werken, iedereen een eigen bedrijfje.
Wat enorm zonde is, want ze hebben echt zeer interessante vacatures. Alleen staat daar niet het juiste salaris tegenover.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zie je vooral bij overheid die doorgaans weinig ruimte heeft om iemand echt meer te bieden, best zonde want het gevolg is dat die weer bakken ZZPers en Externen gaan inhuren.
Misschien niet maar het wordt wel ruim gecompenseerd met secundaire arbeidsvoorwaarden.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:36 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Wat enorm zonde is, want ze hebben echt zeer interessante vacatures. Alleen staat daar niet het juiste salaris tegenover.
'There aint such a thing as a free lunch'.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wel gratis Lunches bij Rabo op Vrijdag kan ik uit betrouwbare bron vertellen
Voor sommige mensen kan dat interessant zijn, maar dat salaris is voor het merendeel toch vrij belangrijk, zelfs voor mensen die het relatief goed hebben. Ik merk het nu zelf nu ik van ongeveer 75K naar 98K ben gegaan dat het behoorljk veel vrijheid geeft.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:38 schreef HSG het volgende:
[..]
Misschien niet maar het wordt wel ruim gecompenseerd met secundaire arbeidsvoorwaarden.
Al moet ik zeggen dat ik meer dan prima verdien bij de rijksoverheid.
Ook niet. Als ik zou gaan switchen kom ik nog steeds flink geld tekort vergeken met wat ik nu verdien.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:38 schreef HSG het volgende:
[..]
Misschien niet maar het wordt wel ruim gecompenseerd met secundaire arbeidsvoorwaarden.
Al moet ik zeggen dat ik meer dan prima verdien bij de rijksoverheid.
Ze wilden thuiswerkdagen meer spreidenquote:Op woensdag 18 februari 2026 11:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'There aint such a thing as a free lunch'.
Daar moet een werkgever dan maar op inspelen en niet halsstarrig blijven hangen in het verleden.quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik ben juist iemand die wil overstappen naar een ander bedrijf als ik juist de vrijheid heb om overal in Europa te mogen wonen en werken. Tot die tijd zie ik geen reden om over te stappen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Voor sommige mensen kan dat interessant zijn, maar dat salaris is voor het merendeel toch vrij belangrijk, zelfs voor mensen die het relatief goed hebben. Ik merk het nu zelf nu ik van ongeveer 75K naar 98K ben gegaan dat het behoorljk veel vrijheid geeft.
Bij de overheid zijn schalen gekoppeld aan functies en niet aan personen dus als je meer wilt verdienen moet je solliciteren naar een functie met een hogere schaal.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ook niet. Als ik zou gaan switchen kom ik nog steeds flink geld tekort vergeken met wat ik nu verdien.
Daar tegenover staan werkgevers die geen flikker willen betalen en verwachten dat je iedere dag je tijd vol zit.quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:04 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Gedeeltelijk maar Nederlanders worden ook wel heel erg verwend hoor.
Weinigen die nog met de handen willen werken, merendeel moet lekker op kantoor zitten met Airco.
4x op vakantie, Spanje of Frankrijk is niet genoeg moet Japan of India of zo zijn.
En dat dan op 32 uur max.
We moeten flexibele uren hebben.
Staat op 65 graden. Moet hem wel even bijvullen zie ik, druk is wat aan de lage kant.quote:
Er zijn weinig tot geen functies waar ik op kan solliciteren die meer dan 100K als salaris betalen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:45 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik ben juist iemand die wil overstappen naar een ander bedrijf als ik juist de vrijheid heb om overal in Europa te mogen wonen en werken. Tot die tijd zie ik geen reden om over te stappen.
Ik word wel vaak benadert door veel rekruteren maar geen van hun bieden mij dat. Om nog maar niet te hebben over de belabberde arbeidsvoorwaardes die worden geboden. Ik noem dat niet "in mijn vingers snijden" maar "mijn hand afhakken".
[..]
Bij de overheid zijn schalen gekoppeld aan functies en niet aan personen dus als je meer wilt verdienen moet je solliciteren naar een functie met een hogere schaal.
I knowquote:Op woensdag 18 februari 2026 11:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ze wilden thuiswerkdagen meer spreiden
Heb jij 100k per jaar nodig om te leven dan?quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:47 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Er zijn weinig tot geen functies waar ik op kan solliciteren die meer dan 100K als salaris betalen.
Behalve bij detachering dan he. Die verwachten dat jij na 40 uur werken het halve land afreis naar hun "te gekke" kantoor voor een colaatje.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
I know
Vrijdag is populair voor thuiswerk.
Wat ik snap.
Dat boeit niet. Dat is wat ik verdien. Waarom zou ik dan bijvoorbeeld vrijwillig 20K of meer op willen geven?quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:47 schreef HSG het volgende:
[..]
Heb jij 100k per jaar nodig om te leven dan?
Je zit toch ook in de IT?quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:47 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Er zijn weinig tot geen functies waar ik op kan solliciteren die meer dan 100K als salaris betalen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |