https://archive.fo/egiZG#selection-1391.1-1467.235quote:Diep in de Chinese bergen ontstaat een heropleving van kernwapens
Feb. 15, 2026
Satellietbeelden van nucleaire faciliteiten onthullen de inspanningen van Peking om zijn arsenaal uit te breiden, precies op het moment dat de laatste wereldwijde veiligheidskaders voor kernwapens verdwijnen. In de weelderige, mistige valleien van het zuidwesten van China onthullen satellietbeelden het snelgroeiende nucleaire arsenaal van het land, een kracht bedoeld voor een nieuw tijdperk van rivaliteit tussen grootmachten.
Een van deze valleien staat bekend als Zitong, in de provincie Sichuan, waar ingenieurs nieuwe bunkers en verdedigingswerken hebben gebouwd. Een nieuw complex is bezaaid met leidingen, wat erop wijst dat de faciliteit zeer gevaarlijke materialen verwerkt.
Een andere vallei huisvest een dubbelomheind complex, bekend als Pingtong, waar experts aannemen dat China plutoniumhoudende kernkoppen vervaardigt. Het hoofdgebouw, gedomineerd door een 110 meter hoge ventilatiestapel, is de afgelopen jaren gerenoveerd met nieuwe ventilatieopeningen en warmteverspreiders. Naast het gebouw is meer constructie aan de gang.
Boven de ingang van de Pingtong-faciliteit prijkt een kenmerkende aansporing van de Chinese leider, Xi Jinping, in karakters zo groot dat ze vanuit de ruimte zichtbaar zijn: “Blijf trouw aan de oprichtingsmissie en herinner je altijd onze opdracht.”
Dit zijn slechts enkele van de nucleaire locaties in de provincie Sichuan die de afgelopen jaren zijn uitgebreid en gemoderniseerd. De opbouw van China bemoeilijkt pogingen om de wereldwijde wapenbeheersing nieuw leven in te blazen, nadat het laatste resterende nucleaire wapenverdrag tussen de Verenigde Staten en Rusland is verlopen. Washington stelt dat eventuele opvolgende overeenkomsten ook China moeten binden, maar Peking heeft geen interesse getoond.
“De veranderingen die we op de grond bij deze sites zien, sluiten aan bij China’s bredere doelstellingen om een wereldmacht te worden. Kernwapens vormen een integraal onderdeel daarvan,” zegt Renny Babiarz, een expert op het gebied van georuimtelijke inlichtingen, die satellietbeelden en andere visuele bewijzen van de sites heeft geanalyseerd en zijn bevindingen deelde met The New York Times.
Hij vergelijkt elke nucleaire locatie in China met een stukje van een mozaïek dat, gezien als geheel, een patroon van snelle groei laat zien. “Er heeft zich evolutie voorgedaan op al deze sites, maar globaal gezien versnelde die verandering vanaf 2019,” zei hij.
De nucleaire uitbreiding van China is een steeds groter wordende bron van spanning met de Verenigde Staten. Thomas G. DiNanno, plaatsvervangend minister van Buitenlandse Zaken voor wapenbeheersing en internationale veiligheid, beschuldigde China deze maand publiekelijk van het stiekem uitvoeren van “nucleaire explosietests” in strijd met een wereldwijd moratorium. Peking heeft de bewering als onjuist afgewezen, en experts debatteren over de sterkte van het bewijs voor DiNanno’s uitspraken.
Volgens de meest recente jaarlijkse schatting van het Pentagon beschikte China eind 2024 over meer dan 600 kernkoppen en ligt het op koers om tegen 2030 1.000 te hebben. Het Chinese arsenaal is veel kleiner dan de vele duizenden die de Verenigde Staten en Rusland bezitten, maar de groei blijft zorgwekkend, zegt Matthew Sharp, voormalig medewerker van het ministerie van Buitenlandse Zaken en nu senior fellow bij het Center for Nuclear Security Policy aan het Massachusetts Institute of Technology.
“Zonder een echt dialoog over deze onderwerpen, die we niet hebben, is het erg moeilijk om te zeggen waar dit heen gaat,” zei hij. “En dat vind ik gevaarlijk, omdat we nu gedwongen worden te reageren en plannen te maken gebaseerd op de slechtst mogelijke interpretatie van een zorgwekkende trend.”
De faciliteiten in Sichuan werden zes decennia geleden gebouwd als onderdeel van Mao Zedongs “Derde Front”, een project om China’s nucleaire wapenproductielaboratoria en -fabrieken te beschermen tegen aanvallen van de Verenigde Staten of de Sovjetunie. Tienduizenden wetenschappers, ingenieurs en arbeiders werkten in het geheim om in het bergachtige binnenland te graven wat Danny B. Stillman, een Amerikaanse kernfysicus die het gebied bezocht, later in een co-auteur boek een “inlands nucleair rijk” noemde.
Toen de spanningen tussen China, Washington en Moskou in de jaren tachtig afnamen, werden veel “Derde Front”-faciliteiten gesloten of verkleind, en verhuisden hun wetenschappers vaak naar een nieuw wapenlab in de nabijgelegen stad Mianyang. Sites zoals Pingtong en Zitong bleven operationeel, maar veranderingen in de jaren daarna waren gefragmenteerd, wat de Chinese strategie weerspiegelde om destijds een relatief klein nucleair arsenaal aan te houden, aldus Dr. Babiarz.
Dat tijdperk van terughoudendheid verdween ongeveer zeven jaar geleden. China begon snel vele nucleaire faciliteiten te bouwen of te moderniseren, en de bouw in de faciliteiten van Sichuan versnelde eveneens, zegt Dr. Babiarz. De opbouw omvat ook een omvangrijk laserontstekingslaboratorium in Mianyang dat kan worden gebruikt om kernkoppen te bestuderen zonder echte wapens tot ontploffing te brengen.
Het ontwerp van het Pingtong-complex suggereert dat het wordt gebruikt om de “pitten” van kernkoppen te maken — de metalen kern, meestal met plutonium — volgens Dr. Babiarz. Hij merkte op dat de architectuur vergelijkbaar is met pit-fabrieken in andere landen, waaronder het Los Alamos National Laboratory in de Verenigde Staten.
In Zitong worden de nieuwe bunkers en verdedigingswerken waarschijnlijk gebruikt om “hoogexplosieven” te testen, zeggen experts, verwijzend naar de chemische stoffen die ontploffen om de voorwaarden te creëren voor een kettingreactie in nucleaire materialen.
“Je hebt een laag van hoogexplosieven en de schokgolf implodeert tegelijk naar het centrum. Dit vereist explosietests om ze te perfectioneren,” zegt Hui Zhang, een natuurkundige die China’s nucleaire programma’s onderzoekt aan de Kennedy School of Government van Harvard University en de bevindingen van Dr. Babiarz heeft bestudeerd.
Het complex omvat een ovale ruimte ter grootte van ongeveer tien basketbalvelden. Het precieze doel van deze upgrades blijft onderwerp van debat. Dr. Zhang zegt dat satellietbeelden alleen beperkte informatie bieden. “We weten niet hoeveel kernkoppen zijn geproduceerd, maar we zien gewoon de uitbreiding van de fabriek,” aldus Zhang.
Sommige van de recente veranderingen kunnen eenvoudigweg upgrades voor de veiligheid weerspiegelen, zegt Dr. Zhang, auteur van het nieuwe boek The Untold Story of China’s Nuclear Weapon Development and Testing. Chinese nucleaire ingenieurs hebben mogelijk ook meer faciliteiten en testgebieden nodig in Zitong om kernkopontwerpen aan te passen voor nieuwe wapens, zoals onderzeeërgelanceerde raketten, aldus Zhang.
De uitbreiding zal naar verwachting doorgaan tot 2030, wanneer wordt geschat dat China ongeveer 1.000 kernkoppen zal bezitten. De kwantitatieve sprong in China's nucleaire capaciteit gaat gepaard met een kwalitatieve vooruitgang. Het land bouwt ook aan een vroege-waarschuwing- en command- en controlesysteem dat zijn strategische nucleaire strijdkrachten beter overlevingsvermogen en responsiviteit zal geven. Het beschikt ook over een groeiend arsenaal precisiegeleide raketten die kernkoppen kunnen dragen, waarvan sommige later mogelijk worden uitgerust met kernkoppen met een lagere yield, waarvan de VS inschat dat ze mogelijk in ontwikkeling zijn. Dit zou China meer proportionele opties voor nucleair gebruik bieden.
Een belangrijke zorg voor Washington is hoe dit grotere, modernere arsenaal het gedrag van China in een crisis zou kunnen beïnvloeden, met name in een conflict over Taiwan. China wil “in een positie verkeren waarin ze geloven grotendeels immuun te zijn voor nucleaire dwang door de Verenigde Staten,” zegt Michael S. Chase, voormalig plaatsvervangend assistent-minister van Defensie voor China en nu senior politicoloog bij RAND. “Ik denk dat ze waarschijnlijk inschatten dat dit een rol kan spelen in een conventioneel conflict over Taiwan.”
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 17% gewijzigd door Peppert op 16-02-2026 07:02:41 ]
Ik wacht wel tot ze bij de Action liggen.quote:Op zondag 15 februari 2026 23:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Net 2 kernkoppen via Temu besteld
Ach ik loop me beste te irriteren aan alle bureaucratie.quote:Op maandag 16 februari 2026 00:11 schreef StateOfMind het volgende:
Maar goed, of je er nu 600 hebt, of 6000 (de UK en Frankrijk hebben er samen ook ongeveer 600) maakt niet eens zoveel uit.
Want op het moment dat ze gegooid gaan worden is toch alles verloren.
En dan sterf ik liever meteen, dan te moeten leven in een post apocalyptische wereld, waar er geen regels meer zijn en het ieder voor zich is.
Gewoon met de Fransen een deal maken waarbij we ze leasen in ruil voor aflossing van een deel van hun staatsschuld.quote:Op maandag 16 februari 2026 00:16 schreef PzKpfw het volgende:
Het wordt hoog tijd dat we hier in Europa ook een serieus gezamenlijk kernprogramma en kernarsenaal gaan opzetten.
Zou geen kwaad kunnen na de Amerikaanse agressie de laatste tijd.quote:Op maandag 16 februari 2026 00:16 schreef PzKpfw het volgende:
Het wordt hoog tijd dat we hier in Europa ook een serieus gezamenlijk kernprogramma en kernarsenaal gaan opzetten.
Natuurlijke selectiequote:Op maandag 16 februari 2026 08:48 schreef Toine51 het volgende:
Wat een debiele wereld is het ook zeg....
Mensen vinden zich oppermachtig,,maar we roeien ons tegelijk zelf uit...
Dat snap ik dus ook niet. Wat boeit die hoeveelheid atoombommen die iemand heeft. Met een 100tal breng je de wereld al naar de ondergang.quote:Op maandag 16 februari 2026 00:11 schreef StateOfMind het volgende:
Maar goed, of je er nu 600 hebt, of 6000 (de UK en Frankrijk hebben er samen ook ongeveer 600) maakt niet eens zoveel uit.
En dan sterf ik liever meteen, dan te moeten leven in een post apocalyptische wereld, waar er geen regels meer zijn en het ieder voor zich is.
Zodat je toch kan terugslaan als er bij een first strike een heleboel vernietigd worden.quote:Op maandag 16 februari 2026 09:38 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat snap ik dus ook niet. Wat boeit die hoeveelheid atoombommen die iemand heeft. Met een 100tal breng je de wereld al naar de ondergang.
Piemolmeten-gedrag...quote:Op maandag 16 februari 2026 09:38 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat snap ik dus ook niet. Wat boeit die hoeveelheid atoombommen die iemand heeft. Met een 100tal breng je de wereld al naar de ondergang.
Sinds de koude oorlog is dit verhaal al gaande.quote:Op maandag 16 februari 2026 07:12 schreef Discombobulate het volgende:
Einde van de wereld wordt toch door kernwapenoorlog. Misschien pas over 100-200 jaar, maar dat moment gaat zeker wel komen.
quote:Op maandag 16 februari 2026 08:41 schreef Captain_Ghost het volgende:
Bij het gebruik van een kernwapen is er alleen verliezers te vinden.
(...)
Maar dan moet men wel ieder evenwichtig mens vrije toegang tot die wapens geven en niet slechts de labiele rijken en hun vrienden de hogere inkomens.quote:Op maandag 16 februari 2026 00:16 schreef PzKpfw het volgende:
Ja joh, we geven iedereen de mogelijkheid om op de knop te drukken.quote:Op maandag 16 februari 2026 10:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar dan moet men wel ieder evenwichtig mens vrije toegang tot die wapens geven en niet slechts de labiele rijken en hun vrienden de hogere inkomens.
Ik wil wel eerst mijn noodpakket opmaken hoor, ik heb dat niet voor niets bij elkaar geschraapt.quote:Op maandag 16 februari 2026 00:11 schreef StateOfMind het volgende:
Je wilt gewoon rust in de portemonnee.quote:Op maandag 16 februari 2026 10:14 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Dus waarom ze allemaal duizenden willen hebben is mij een raadsel.
Je ziet die strike mijlenver aan komen met een beetje satellieten in de lucht en radarsystemen op de grond. Dus die atoomkoppen heb je al afgeschoten voordat de lanceerinstallaties opgeblazen zijn. Of denk je dat anno 2026 dit soort aanvallen nog een verrassing zijn voor een beetje ontwikkeld land. Het is puur piemelmeten zoals @Toine51 al zegt. Dus eerder lachwekkend dan dat iemand er banger van zou moeten worden. We hebben met de 600 Europese kernkoppen de aarde al 6 keer vernietigd voordat ze op zijn. Dus geen extra kernwapen programma's meer nodigquote:Op maandag 16 februari 2026 10:01 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Zodat je toch kan terugslaan als er bij een first strike een heleboel vernietigd worden.
Dat werkt in de US op kleinere schaal fantastisch inderdaad. Iedereen mag met een wapen rondlopen in shithole-country. Dus niemand is veilig op straat.quote:Op maandag 16 februari 2026 10:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar dan moet men wel ieder evenwichtig mens vrije toegang tot die wapens geven en niet slechts de labiele rijken en hun vrienden de hogere inkomens.
Ja, maar voor het geval dat. Ik vind het ook gelul maar dat is wel de argumentatie die ze gebruiken.quote:Op maandag 16 februari 2026 10:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Je ziet die strike mijlenver aan komen met een beetje satellieten in de lucht en radarsystemen op de grond. Dus die atoomkoppen heb je al afgeschoten voordat de lanceerinstallaties opgeblazen zijn. Of denk je dat anno 2026 dit soort aanvallen nog een verrassing zijn voor een beetje ontwikkeld land. Het is puur piemelmeten zoals @:Toine51 al zegt. Dus eerder lachwekkend dan dat iemand er banger van zou moeten worden. We hebben met de 600 Europese kernkoppen de aarde al 6 keer vernietigd voordat ze op zijn. Dus geen extra kernwapen programma's meer nodig.
Dat eerste doen de Fransen niet, omdat ze toch al uitgaan van het tweede.quote:Op maandag 16 februari 2026 06:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gewoon met de Fransen een deal maken waarbij we ze leasen in ruil voor aflossing van een deel van hun staatsschuld.
Met de huidige labiele leiders als Rutte, Von der Leyen, Kallas, Stubb, Macron en Merz moet ik hier niet aan denken.quote:Op maandag 16 februari 2026 00:16 schreef PzKpfw het volgende:
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.quote:Op maandag 16 februari 2026 07:12 schreef Discombobulate het volgende:
Einde van de wereld wordt toch door kernwapenoorlog. Misschien pas over 100-200 jaar, maar dat moment gaat zeker wel komen.
Nou dat is nog maar net. Dat zijn geen tijden. Murphy's Law uiteindelijk. Hoe vaak het al bijna fout was gegaan.quote:Op maandag 16 februari 2026 10:02 schreef Red_85 het volgende:
Sinds de koude oorlog is dit verhaal al gaande.
Leuk voor oud en nieuwquote:Op zondag 15 februari 2026 23:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Net 2 kernkoppen via Temu besteld
Gelijk werken voor je leven in plaats van Netflix trekken en op de soos te wachten.quote:Op maandag 16 februari 2026 05:18 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ach ik loop me beste te irriteren aan alle bureaucratie.
Misschien is jou apocalyptische wereld wel kei gezellig.
Geen gezeik, iedereen blij.
Die acht ik altijd nog een stuk verstandiger dan die oranje baviaan aan de overkant van de oceaan.quote:Op maandag 16 februari 2026 10:47 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Met de huidige labiele leiders als Rutte, Von der Leyen, Kallas, Stubb, Macron en Merz moet ik hier niet aan denken.
Wij hebben ze ook hoor.quote:Op maandag 16 februari 2026 00:16 schreef PzKpfw het volgende:
1.000quote:Op maandag 16 februari 2026 10:09 schreef Hexagon het volgende:
Of je nou 1000 kernwapens om alles te vernietigen hebt of 2000 kernwapens. Wat is het verschil?
We hebben die niet, die zijn van de Amerikanen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 13:19 schreef rival het volgende:
[..]
Wij hebben ze ook hoor.
waarschijnlijk wel met een killswitch![]()
Dit is dubieus. We oefenen voor zover ik weet zelfs met vliegen van die bommen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 13:25 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
We hebben die niet, die zijn van de Amerikanen.
Er is op Volkel een Amerikaanse eenheid gestationeerd die zich met die nukes bezighouden, daar komt in principe geen Nederlandse militair bij in de buurt.
Alleen Frankrijk en de UK hebben eigen kernwapens, in Europa.
Ik denk niet dat de uitbreiding in het geheim plaatsvindt. China beschikt zelf ook over Yaogan, Gaofen en andere spionagesatellieten en weet heel goed dat dit soort activiteiten snel worden opgemerkt. Het is simpelweg een bewuste keuze geweest om vanaf 2019 de productiecapaciteit op te schalen, een proces dat enkele jaren in beslag heeft genomen. In 2023, toen het arsenaal rond de 300 lag, is men begonnen de voorraad met ongeveer 100 per jaar uit te breiden, waardoor het aantal nu rond de 600 ligt.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 10:20 schreef Multatilu het volgende:
Het is piemelmeten als een stel gereformeerde pubers, met de onderbroek aan. Lekker stiekem, en je gebruikt hem toch nooit, 'alleen om te testen'.
Die absolute veiligheid heb je "al" met 100 zware kernbommen. De rest is totaal zinloos. Met 100 bommen heb je de aarde al verwoest. Wat er na verwoest komt weet ik niet. Maar het is wel duidelijk dat alles voorbij verwoest zinloos is.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:54 schreef Peppert het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de uitbreiding in het geheim plaatsvindt. China beschikt zelf ook over Yaogan, Gaofen en andere spionagesatellieten en weet heel goed dat dit soort activiteiten snel worden opgemerkt. Het is simpelweg een bewuste keuze geweest om vanaf 2019 de productiecapaciteit op te schalen, een proces dat enkele jaren in beslag heeft genomen. In 2023, toen het arsenaal rond de 300 lag, is men begonnen de voorraad met ongeveer 100 per jaar uit te breiden, waardoor het aantal nu rond de 600 ligt.
Overigens vermoed ik dat de kosten hiervan niet volledig in het officiële defensiebudget worden opgenomen: het lijkt mij een kwestie van creatief boekhouden. Het gaat bovendien om meer dan alleen een vorm van piemelmeten. Ik denk dat veel Chinese leiders uit de 19e en 20e eeuw het volledig met Xi eens zouden zijn: de absolute basis van nationale veiligheid vormt immers het fundament waarop alles rust.
Ik vind dat dat geld beter uitgegeven kan worden aan nuttiger zaken. Als gezondheidszorg, onderwijs, enz. De kernbommen van de US kosten alleen al 95miljard! onderhoud per jaar. Terwijl ze feitelijk met een fractie van die kosten even veilig zijn.quote:Op woensdag 18 februari 2026 08:42 schreef Since2003 het volgende:
Ik zou ook veel bommen bouwen. Geen fuck wat iemand er aan kan gaan doen. Uit het westen komt veel narigheid vinden de Chinzen.
Je noemt nu een paar zaken waar ze al koploper zijn. Onderwijs, Gezondheidszorg, zowel kwa prijs als kennis.quote:Op woensdag 18 februari 2026 08:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik vind dat dat geld beter uitgegeven kan worden aan nuttiger zaken. Als gezondheidszorg, onderwijs, enz. De kernbommen van de US kosten alleen al 95miljard! onderhoud per jaar. Terwijl ze feitelijk met een fractie van die kosten even veilig zijn.
Wel, als ze het niet stiekem willen doen zou ik er juist een door de staat geproduceerde documentaire over verwachten. Daar is China sowieso goed in en als het doel toch afschrikking is, dan zou zo'n publieke docu natuurlijk meehelpen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:54 schreef Peppert het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de uitbreiding in het geheim plaatsvindt. China beschikt zelf ook over Yaogan, Gaofen en andere spionagesatellieten en weet heel goed dat dit soort activiteiten snel worden opgemerkt. Het is simpelweg een bewuste keuze geweest om vanaf 2019 de productiecapaciteit op te schalen, een proces dat enkele jaren in beslag heeft genomen. In 2023, toen het arsenaal rond de 300 lag, is men begonnen de voorraad met ongeveer 100 per jaar uit te breiden, waardoor het aantal nu rond de 600 ligt.
Overigens vermoed ik dat de kosten hiervan niet volledig in het officiële defensiebudget worden opgenomen: het lijkt mij een kwestie van creatief boekhouden. Het gaat bovendien om meer dan alleen een vorm van piemelmeten. Ik denk dat veel Chinese leiders uit de 19e en 20e eeuw het volledig met Xi eens zouden zijn: de absolute basis van nationale veiligheid vormt immers het fundament waarop alles rust.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |