abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 12:18:48 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220104658
quote:
Meer dan helft Nederlanders herkent zich in aantal MAGA-ideeën

Meer dan de helft van de Nederlanders herkent zich in onderdelen van MAGA van de Amerikaanse president Donald Trump. Dat blijkt uit onderzoek van instituut Clingendael onder 4297 mensen. Vooral kiezers van PVV, FvD, JA21 en BBB sluiten aan bij deze ideeën, maar ook een deel van de VVD-aanhang voelt zich ermee verwant. De onderzoekers spreken van een duidelijke weerklank van het Amerikaanse gedachtegoed in Nederland.

Een deel van de ondervraagden maakt zich zorgen over wat zij zien als een bedreiging van de "westerse beschaving". 54 procent zegt dat deze beschaving in gevaar is, waarbij mensen zelf mochten bepalen wat zij onder dat begrip verstaan. In dezelfde lijn is veel kritiek op migratie en op progressieve ideeën. Bijna de helft van de Nederlanders is het bovendien eens met Trumps uitspraak dat er "shithole countries" zijn: landen waarvan mensen volgens hen niet in staat zijn tot goed bestuur.

Kiezers van PVV, FvD, JA21 en BBB uiten de sterkste zorgen over de toekomst van de westerse beschaving. VVD-stemmers delen dit gevoel geregeld, maar minder fel. CDA-kiezers zijn intern verdeeld en vormen geen duidelijk blok. Aan de andere kant van het spectrum staan D66- en GroenLinks-PvdA-kiezers: zij ervaren deze bedreiging het minst en de meesten nemen afstand van de MAGA-retoriek.

Clingendael beschrijft MAGA, dat staat voor Make America Great Again, als een verzamelnaam voor verschillende stromingen die elk een eigen invulling geven aan het woord "great". Christelijk nationalisme legt de nadruk op een terugkeer naar een diep christelijk Amerika. De alt-right-stroming schaart mensen die de liberale rechtsstaat radicaal afwijzen. Daar omheen zitten nog andere lijnen, zoals tech-libertarisme en wantrouwen tegen instituties, maar ook familiewaarden, respect voor autoriteit, patriottisme en vrije meningsuiting. Ongeveer 20 procent van de Nederlandse respondenten zou blij zijn met een Europese variant, een project "Make Europe Great Again" in dezelfde stijl als MAGA.

Sommige losse onderdelen van deze ideologie krijgen wel steun van een grotere groep. Het idee dat er landen zijn waar mensen "niet in staat zijn tot goed bestuur" vindt bijvoorbeeld brede weerklank: 46 procent van de Nederlanders onderschrijft deze stelling. Dat sluit aan bij de eerder genoemde steun voor Trumps uitspraak over "shithole countries". Clingendael wijst erop dat zulke standpunten dus veel verder reiken dan de harde kern van MAGA-aanhangers.

Het onderzoek laat weinig grote verschillen zien tussen mannen en vrouwen of tussen leeftijdsgroepen in hoe gevoelig mensen zijn voor MAGA-ideeën. Een opvallende uitzondering zijn jonge vrouwen tussen de 18 en 34 jaar. Zij wijzen MAGA in opvallend grote mate af en tonen weinig ontvankelijkheid voor MAGA-standpunten. Jonge mannen in dezelfde leeftijdsgroep vallen hier juist niet uit de toon: hun steun voor MAGA ligt ongeveer op hetzelfde niveau als bij oudere mannen en vrouwen.
Volgens mij kan het bijna niet dat je tegen letterlijk alles bent (of vóór letterlijk alles bent) uit welke politieke stroming/gedachtengoed dan ook...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  zondag 15 februari 2026 @ 12:29:22 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220104838
Ben wel benieuwd naar de vragenlijst. Kan die niet vinden.

Ik vermoed dat daar idd een aantal no-brainers tussen zitten.

Zoals idd de genoemde vraag "zijn er shithole countries in de wereld"

Zelfs een ultra progressief links typje zou daar misschien wel uiteindelijk na veel tegenstribbelen ja op moeten antwoorden.

Dus dan ben je ineens maga?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 15 februari 2026 @ 12:32:51 #3
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220104913
quote:
Clingendael beschrijft MAGA, dat staat voor Make America Great Again, als een verzamelnaam voor verschillende stromingen die elk een eigen invulling geven aan het woord "great".
Dus je kunt er weinig mee. Maar laten we het vooral linken aan Trump, dan is het tenminste weer verdacht.

Dit is allemaal beeldvorming.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator / Redactie FP zondag 15 februari 2026 @ 12:37:16 #4
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220105006
Misschien kunnen we het MEGA gaan noemen. Make Europe Great Again.

:+
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 12:39:47 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220105058
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:37 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

Keep Europe Great

Of KEG
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Spellchecker zondag 15 februari 2026 @ 12:41:05 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220105080
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:37 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

Beter _O_ *O*
  Spellchecker zondag 15 februari 2026 @ 12:41:30 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220105084
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:39 schreef sp3c het volgende:

[..]
Keep Europe Great

Of KEG
Ligt eraan tegen wie je het zegt :+
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 12:43:49 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220105110
O-)
pi_220105117
Iedereen die blind iets volgt en zwart-wit denkt is een probleem. 100% puur voor gaza of voor israël zijn geeft aan dat je een idioot bent. Om een voorbeeld te noemen.

Alles is genuanceerd. Maar daar scoor je geen clicks mee, dus blijft men elkaar voor rotte vis uitmaken. En kritiek kunnen ze niet verdragen , hakken in het zand en polariseren!
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_220105118
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:39 schreef sp3c het volgende:

[..]
Keep Europe Great

Of KEG
Was dat niet straattaal voor hoer?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 12:45:04 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220105124
Spreek geen straattaal joh :{w
pi_220105145
twitter
pi_220105174
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Was dat niet straattaal voor hoer?
Kech
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220105198
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:43 schreef Red_85 het volgende:
Herken ik wel. Stilstaande klok staat minimaal 1x op een dag gelijk.

Een analoge klok wijst zelfs 2x per dag het goede tijdstip aan.

Behalve als hij een tijdstip aanwijst tussen 2 en 3 uur en net die dag de zomertijd ingaat....
pi_220105205
quote:
Daar omheen zitten nog andere lijnen, zoals tech-libertarisme en wantrouwen tegen instituties, maar ook familiewaarden, respect voor autoriteit, patriottisme en vrije meningsuiting.
Dit klinkt uitstekend.
quote:
Aan de andere kant van het spectrum staan D66- en GroenLinks-PvdA-kiezers: zij ervaren deze bedreiging het minst en de meesten nemen afstand van de MAGA-retoriek.
Tja, ook dit valt te verklaren. Het betreft veelal een goed hoogopgeleide grootverdieners, die zich terugtrekken in grotendeels blanke bubbels, zoals bijvoorbeeld op de Utrechtse Heuvelrug. Dit soort mensen hebben nul last van de schade die het door hun geprefereerde beleid heeft bewerkstelligd. De reportage 'Bij Utrecht linksaf' van de NPO haakt hier op mooie wijze op in, dat laat zien hoe geprivilegieerd en wereldvreemd sommigen in die contreien zijn.

Het is in de grondslag eigenlijk ook een diep egoïstisch wereld, zelf veilig in je autochtone en/of wel expat bubbel zitten en anderen met de ellende van jouw bespottelijke beleidsplannen opzadelen en dan ook nog doen alsof dit het moreel verlichte is.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220105209
quote:
Een opvallende uitzondering zijn jonge vrouwen tussen de 18 en 34 jaar. Zij wijzen MAGA in opvallend grote mate af en tonen weinig ontvankelijkheid voor MAGA-standpunten.
Jonge vrouwen de enige met nog een beetje verstand hier _O_
pi_220105224
duidelijk een vrouwenprobleem
pi_220105320
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:55 schreef JanKlaassen1 het volgende:

[..]
Jonge vrouwen de enige met nog een beetje verstand hier _O_
En dat is raar. Want zij zijn het onveiligst door de massamigratie.

Vraag maar aan Lisa uit Abcoude.
... ow wacht!!!

Die zien blijkbaar echt niet de consequenties van hun gedrag. Totaal niet.
1947-2016
pi_220105344
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:45 schreef sp3c het volgende:
Spreek geen straattaal joh :{w
Anders vraag je het aan je collega Straatcommando. Kan hij zn naam echt eer aan doen. Lijntjes zijn kort lijkt mij.
1947-2016
pi_220105355
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:18 schreef Danny het volgende:
Vooral kiezers van PVV, FvD, JA21 en BBB sluiten aan bij deze ideeën, maar ook een deel van de VVD-aanhang voelt zich ermee verwant.
Gras is groen :O

En water nat.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 15 februari 2026 @ 13:57:59 #21
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220105755
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2026 13:07 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En dat is raar. Want zij zijn het onveiligst door de massamigratie.

Vraag maar aan Lisa uit Abcoude.
... ow wacht!!!

Die zien blijkbaar echt niet de consequenties van hun gedrag. Totaal niet.
Ik denk dat ze meer problemen hebben met het feit dat onder MAGA anderen (=mannen) over hun lijf en voortplantingskeuzes gaan beslissen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 15 februari 2026 @ 14:01:39 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220105813
MAGA retoriek is ook stompzinnig en oerconservatief.

Opvallend daarom is hoe snel 'progressief links' erbij is om MAGA wel te fileren, maar conservatieve religie, zolang het natuurlijk niet christendom betreft, ruimschoots blijft faciliteren en ondersteunen. Moet zelfs begrip en respect voor zijn hoorde ik laatst.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220105957
quote:
18s.gif Op zondag 15 februari 2026 13:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ik denk dat ze meer problemen hebben met het feit dat onder MAGA anderen (=mannen) over hun lijf en voortplantingskeuzes gaan beslissen.
Ben wel heel blij dat we in NL geen bevolkingsgroepen hebben die dat doen :P
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220105972
MAGA is ordinair, maar ik vind het wel zorgwekkend dat er nog steeds mensen zijn die niet inzien dat het voortbestaan van de Westerse cultuur bedreigd wordt.
pi_220106065
Tuurlijk zijn er altijd wel dingen waar je je in kan vinden, maar gezond verstand vertelt me dat Trump en medestanders alleen het beste voor hebben met zichzelf. Verder zal de rest van de wereld ze een reet roesten.
pi_220106267
quote:

[..]
Maga is niet alleen mannen.

Dat conservatieve ben ik ook zwaar tegen.

Maar blijf vooral op de bal en niet op de man. Scheelt een hele hoop ergernis.
1947-2016
pi_220106535
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:11 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
MAGA is ordinair, maar ik vind het wel zorgwekkend dat er nog steeds mensen zijn die niet inzien dat het voortbestaan van de Westerse cultuur bedreigd wordt.
Daarin hebben ze gewoon gelijk.
De uitvoering is belabberd, de boodschap niet.
Vakman pur sang
pi_220106602
quote:
pi_220106610
-

[ Bericht 99% gewijzigd door probeer op 15-02-2026 15:03:47 ]
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 15 februari 2026 @ 15:04:30 #30
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220106741
quote:

[..]
Ja, religie is daar heel goed in Lord, vrouwen vertellen wat ze moeten doen, hoe ze zich moeten kleden...

Je komt er nog wel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220107016
quote:
Tja, het betreft vaak juist mensen die ondanks een Westerse achtergrond, ook tegen het Westen zijn en het Westen als een soort hoogste laag van een onderdrukkingspiramide zien en daardoor keer op keer de kant van niet-Westerse partijen, zoals diep religieuze moslims, kiezen.

Deze mensen vergeten zich helaas alleen af te vragen wat er zou gebeuren als de Westerse cultuur inderdaad ten val komt ten faveure van bijvoorbeeld een Islamitische cultuur. Dan is het klaar met alle vrijheden waar men geregeld zo dweept.

Ik ben dan ook een voorstander van een ongenadig harde aanpak van zulke individuen en groeperingen, daar zal ik mij dan ook maar niet verder over uitweiden want dan heb ik bij kans zo weer een ban te pakken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 15 februari 2026 @ 15:48:31 #32
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_220107128
Zolang je alleen de dingen eruit pikt die wel prima klinken is dat niet gek. Iedereen herkent zich in een ideologie wel in een aantal dingen. Het zijn de dingen waar je je niet in herkent die het verpesten.
Laffe huichelaar
pi_220107217
Nederlanders stemmen al 25 jaar tegen de massa-immigratie dus zo'n verrassing zou dat niet mogen zijn. Ook zouden ze graag hebben dat de Nederlandse regering er voor de Nederlanders is ipv voor buitenlanden en buitenlanders, ook niet heel gek dat dat aanspreekt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220107271
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Nederlanders stemmen al 25 jaar tegen de massa-immigratie dus zo'n verrassing zou dat niet mogen zijn. Ook zouden ze graag hebben dat de Nederlandse regering er voor de Nederlanders is ipv voor buitenlanden en buitenlanders, ook niet heel gek dat dat aanspreekt.
Tegen buitenlanders al 45 jaar, maar pas salonfahig sinds 25 jaar.

En ik zou graag een definitie willen horen van de Westerse cultuur. Een kenmerk daarvan is toch wel democratie met een rechtsstaat, nietwaar? Zodra daar aan getornd wordt vervalt het tot iets anders.
  zondag 15 februari 2026 @ 16:09:15 #35
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_220107332
-We moeten ervoor zorgen dat de miljoenen werkloze weer aan de slag gaan

oke oke hier kan ik me wel in vinden

-Dus laten de buren binnenvallen en een paar miljoen Joden vergassen

Persoonlijk zou ik een manier bedenken zonder massagraven

'timmmmm kerkent zich in een aantal nazi ideeën'
Laffe huichelaar
pi_220107408
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:04 schreef Firuze60 het volgende:

En ik zou graag een definitie willen horen van de Westerse cultuur. Een kenmerk daarvan is toch wel democratie met een rechtsstaat, nietwaar? Zodra daar aan getornd wordt vervalt het tot iets anders.
Nee, het gaat wel wat verder terug. Het christelijk geloof ligt aan de basis ervan, dat doorbrak de stammencultuur en kwam met vertrouwen en het aangaan van langudrige economische relaties met anderen dan familieleden, vertrouwen in de insitituties ook. Het humanisme en het individualisme volgden, met de vrijheid van geweten en dus godsdienst, daar kwam de vrijheid van meningsuiting uit voort, wat weer een enorme stimulans was voor het rationalisme en de verlichting, terwijl zich een wetenschappelijke revolutie voltrok.

Uiteindelijk resulteerde dat dan weer in een democratische rechtsstaat, maar dat was maar heel even. De afbraak daarvan begon al in dezelfde eeuw als waarin die ontstond. Democratie zonder vrijheid van meningsuiting heeft nooit bestaan en kan niet bestaan met censuur.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220107436
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:18 schreef Danny het volgende:

[..]
Volgens mij kan het bijna niet dat je tegen letterlijk alles bent (of vóór letterlijk alles bent) uit welke politieke stroming/gedachtengoed dan ook...
quote:
Ruim de helft van Nederlanders steunt deels Trumps Maga-ideologie, toch zou slechts 16 procent op hem stemmen

Terwijl populistische stromingen in Europa zich spiegelen aan de Maga-beweging van Donald Trump, lijkt het draagvlak in Nederland beperkt. Uit onderzoek van Instituut Clingendael onder ruim 4000 Nederlanders blijkt dat slechts 16 procent hier op Trump zou stemmen. Tegelijk stemmen veel Nederlanders in met thema's die ook binnen Trumps Make America Great Again-beweging centraal staan.
Jammer dat dat niet onbelangrijke stukje geheel uit jouw interpretatie van het artikel is weggelaten, terwijl het zowel in de titel als in de eerste alinea staat.
  zondag 15 februari 2026 @ 16:16:18 #38
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_220107461
Trump is hoe dan ook een held, zelfs in Europa vrijwel niemand die het niet met hem eens is dus.
AZ
ALKMAAR
pi_220107534
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:16 schreef Durmada het volgende:
Trump is hoe dan ook een held, zelfs in Europa vrijwel niemand die het niet met hem eens is dus.
De man durft in elk geval de olifant in de kamer te benoemen.
Niemand heeft zin om volledig homeopathisch verdund te worden. En daar zijn we hard naar op weg.
pi_220107716
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]
Jammer dat dat niet onbelangrijke stukje geheel uit jouw interpretatie van het artikel is weggelaten, terwijl het zowel in de titel als in de eerste alinea staat.
Je zou haast gaan denken dat dat expres is weggelaten,dus ik herhaal het nog maar een keer:

"Ruim de helft van Nederlanders steunt deels Trumps Maga-ideologie, toch zou slechts 16 procent op hem stemmen

Terwijl populistische stromingen in Europa zich spiegelen aan de Maga-beweging van Donald Trump, lijkt het draagvlak in Nederland beperkt. Uit onderzoek van Instituut Clingendael onder ruim 4000 Nederlanders blijkt dat slechts 16 procent hier op Trump zou stemmen. Tegelijk stemmen veel Nederlanders in met thema's die ook binnen Trumps Make America Great Again-beweging centraal staan."
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220107871
quote:
Zo denkt 54% dat de Westerse beschaving wordt bedreigd (waarbij de definitie van ‘Westerse beschaving’ aan de respondenten zelf is gelaten), en toont een grote groep zich kritisch ten aanzien van migratie en elementen van het progressivisme.
https://www.clingendael.o(...)erlandse-samenleving

En dat gaat alleen maar groeien.
pi_220109688
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
https://www.clingendael.o(...)erlandse-samenleving

En dat gaat alleen maar groeien.
Hoe kan nou een kleiner percentage vinden dat de Nederlandse uni's te progressief zijn dan dat vindt dat de Nederlandse overheid moet ingrijpen om die progressiviteit in te dammen; bijzonder.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
pi_220109909
Niks mis met Trump ook al schrijven de Nederlandse media er constant slecht over. Ja hij is soms wat ouderwets en valt met de deur in huis maar dat doe ik zelf ook. Maar hij is wel een aanpakker, noemt het beestje bij de naam en is gewoon eerlijk en recht door zee. Dat kan ik super goed waarderen. En het is niet zo alsof Europa en Nederland het zo goed doen. Kijk hoe kut het hier is met al die massa immigratie en problemen met je weet wel wie :') Dan zou je soms willen dat je hier ook zo'n krachtige leider had als Trump.
pi_220110764
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:04 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Tegen buitenlanders al 45 jaar, maar pas salonfahig sinds 25 jaar.

Facisme en kolonialisme zijn ook voorbeelden van westerse cultuur. Niet alleen de mooie dingen noemen,
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_220110861
Moslim-knuffelaars D66 en GL kunnen zich er niet in vinden. Big surprise.
pi_220110884
quote:

[..]
[..]
Vind ik nog verrassend veel: wanneer je behoefte aan een sterke autoritaire leider, waar dan ook ter wereld blijkbaar, leidt tot bizarre zelfhaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoCigar op 16-02-2026 03:23:25 ]
pi_220110890
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 18:38 schreef incel het volgende:
en is gewoon eerlijk
Proest.
pi_220111441
quote:

[..]
[..]
Goh, typisch.

[ Bericht 6% gewijzigd door probeer op 15-02-2026 21:32:36 ]
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 15 februari 2026 @ 21:30:26 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220111469
MAGA is zelf een bedreiging voor de westerse beschaving.
pi_220111758
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 21:30 schreef Hexagon het volgende:
MAGA is zelf een bedreiging voor de westerse beschaving.
Integendeel.

MAGA probeert de Westerse beschaving, stoelende op aspecten zoals een onder meer een Joods-Christelijke inslag, familiewaarden, nationalisme en kapitalisme juist in stand te houden. De MAGA-beweging is dan ook een product van een aanval op die cultuur, komende vanuit de Amerikaanse linkse hoek.

Nu gaat wat de MAGA-beweging doet geregeld met de nodige lompheid soms en ook discutabele figuren zoals Trump, maar de ideologische grondslag valt goed te begrijpen en is in lijn met de Westerse beschaving.

De ideologische tegenhanger hiervan, dat teert op troep en onzin zoals multiculturalisme, secularisme, supranationalisme, radicaal individualisme, technocratie en tot op zekere hoogte ook anti-Westerse sentimenten en Islamofilie is namelijk alles behalve Westers en vormt een groot gevaar voor de Westerse samenleving en beschaving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')