abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220090132
bron: https://shumer.dev/something-big-is-happening

Interessant artikel en tegelijk ook beangstigend, geen baan is echt veilig.

Samenvatting:

quote:
In het artikel "Something Big Is Happening" van Matt Shumer (CEO van HyperWrite) waarschuwt hij dat de wereld op een historisch kantelpunt staat wat betreft kunstmatige intelligentie (AI).

Shumer vergelijkt de huidige staat van AI met februari 2020, vlak voor de pandemie:
De wereld lijkt rustig, maar een enorme, onzichtbare schokgolf is onderweg.
Hij stelt dat AI-ontwikkeling niet langer lineair verloopt, maar exponentieel versnelt.

Terwijl het publiek denkt dat AI nog in de kinderschoenen staat, is de realiteit anders.
Modellen zoals het recente GPT-5.3 Codex vertonen nu tekenen van echt "oordeel".
AI voert niet meer alleen opdrachten uit, maar neemt intelligente beslissingen.

Een cruciaal punt is dat AI nu wordt ingezet om de volgende generatie AI te bouwen.
Hierdoor ontstaat een versnellende feedbackloop die menselijke controle ontstijgt.
Softwareontwikkeling is de eerste sector die hierdoor fundamenteel is veranderd.
Shumer merkt op dat zijn eigen baan als ontwikkelaar nu al onherkenbaar is.
Hij waarschuwt dat alle "scherm-gebaseerde" beroepen snel zullen volgen.

Dit betreft sectoren als de advocatuur, financiën, geneeskunde en creatieve vakken.
De kloof tussen wat de technologie kan en wat de maatschappij begrijpt is gevaarlijk groot.
Mensen die denken dat AI nog steeds "fouten maakt in simpele sommen" kijken achterom.
Volgens Shumer is de discussie of AI "een muur raakt" definitief voorbij; de vooruitgang is te groot.
Hij benadrukt dat hij dit niet schrijft om angst te zaaien, maar als een "weerbericht".

Zijn boodschap is: negeer de signalen niet en bereid je nu voor op de transformatie.
De tijd om je aan te passen is veel korter dan de meeste instellingen en mensen denken.
We betreden een "vreemde nieuwe wereld" waarin menselijk werk opnieuw gedefinieerd wordt.
Wie nu niet experimenteert met deze tools, loopt het risico binnenkort irrelevant te zijn.

Kortom: de grote verandering is niet nabij, maar is volgens Shumer al in volle gang.
De samenvatting kan de urgentie van het artikel niet zo goed weergeven, daarom raad ik alsnog wel aan om het origineel te lezen.
  Spellchecker vrijdag 13 februari 2026 @ 20:53:16 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220090344
Hopelijk zegt AI "politici is onbetrouwbaar en dient niet voor de volk. Stem op mij, ik zal zorgen dat jullie luizenleventje krijgen" bij de volgende verkiezingen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_220092880
Heb me een petit peux verdiept in de man en hij heeft ernstig baat bij investeringen in AI, enerzijds omdat hij er zelf in belegt en anderzijds omdat hij zelf wat rommelt in de marge van AI ontwikkeling. Hij laat een LLM een prulstuk schrijven dat helemaal in z'n straatje past.

Mijn verwachting is dat het niet zo'n vaart gaat lopen.

1. Tot nu toe zijn AI modellen erg goed geworden in het werken met (semi) publieke data. Een (heel) groot deel van de White Collar banen die ik ken zijn niet zo eenvoudig inwisselbaar. Je gebruikt dan info uit verschillende afgesloten systemen en hebt specifieke proceskennis nodig die in heel veel bedrijven echt niet lekker op papier staat en als het dat wel doet door bedrijven toch als iets te gevoelig wordt beschouwd om zomaar een LLM op los te laten.

2. Alle tooltjes die die bedrijven gebruiken (en dat zijn er vaak talloze) moeten gaan communiceren met zo'n agent, bot of LLM en daar zie ik de gemiddelde IT manager van zo'n bedrijfje ook nog niet de handen voor op elkaar krijgen bij al zijn leveranciers.

3. AI is niet gratis hè? Die miljarden die geïnvesteerd zijn en worden moeten een keer terugverdiend gaan worden. Over het algemeen zijn de kosten voor commercieel gebruik van dit soort ontwikkelingen erg hoog. Vast niet zo hoog als de salariskosten voor de medewerkers die het vervangt, maar reken maar dat dit serieuze investeringen zijn waar veel bedrijven huiverig voor zullen zijn zolang het nog niet op grote schaal effectief is gebleven.

Ja, op termijn gaan veel meer banen vervangen worden door AI agents en bots, maar in 2026 zullen we allemaal nog netjes ons kerstpakket krijgen. Net als in 2027 verwacht ik.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_220093000
quote:
De wereld lijkt rustig, maar een enorme, onzichtbare schokgolf is onderweg.
Ik weet niet hoor, maar in de huidige periode zou ik "de wereld" niet bepaald kwalificeren als zijnde "rustig".

Daar zijn veel geschiktere woorden voor te vinden en geen van allen zijn synoniemen voor "rustig". Eerder het tegenovergestelde. Me dunkt.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220093027
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:01 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik weet niet hoor, maar in de huidige periode zou ik "de wereld" niet bepaald kwalificeren als zijnde "rustig".

Daar zijn veel geschiktere woorden voor te vinden en geen van allen zijn synoniemen voor "rustig". Eerder het tegenovergestelde. Me dunkt.
In de huidige wereld ligt alles onder een vergrootglas.
Maar als je het in perspectief bekijkt, dan is het tamelijk rustig.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220093035
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:52 schreef Multatilu het volgende:
Heb me een petit peux verdiept in de man en hij heeft ernstig baat bij investeringen in AI, enerzijds omdat hij er zelf in belegt en anderzijds omdat hij zelf wat rommelt in de marge van AI ontwikkeling. Hij laat een LLM een prulstuk schrijven dat helemaal in z'n straatje past.

Mijn verwachting is dat het niet zo'n vaart gaat lopen.

1. Tot nu toe zijn AI modellen erg goed geworden in het werken met (semi) publieke data. Een (heel) groot deel van de White Collar banen die ik ken zijn niet zo eenvoudig inwisselbaar. Je gebruikt dan info uit verschillende afgesloten systemen en hebt specifieke proceskennis nodig die in heel veel bedrijven echt niet lekker op papier staat en als het dat wel doet door bedrijven toch als iets te gevoelig wordt beschouwd om zomaar een LLM op los te laten.

2. Alle tooltjes die die bedrijven gebruiken (en dat zijn er vaak talloze) moeten gaan communiceren met zo'n agent, bot of LLM en daar zie ik de gemiddelde IT manager van zo'n bedrijfje ook nog niet de handen voor op elkaar krijgen bij al zijn leveranciers.

3. AI is niet gratis hè? Die miljarden die geïnvesteerd zijn en worden moeten een keer terugverdiend gaan worden. Over het algemeen zijn de kosten voor commercieel gebruik van dit soort ontwikkelingen erg hoog. Vast niet zo hoog als de salariskosten voor de medewerkers die het vervangt, maar reken maar dat dit serieuze investeringen zijn waar veel bedrijven huiverig voor zullen zijn zolang het nog niet op grote schaal effectief is gebleven.

Ja, op termijn gaan veel meer banen vervangen worden door AI agents en bots, maar in 2026 zullen we allemaal nog netjes ons kerstpakket krijgen. Net als in 2027 verwacht ik.
Het is Amara’s law. We overschatten wat een ontwikkeling op korte termijn teweeg brengt, en we onderschatten wat het op de lange termijn doet.

Ik volg al een tijdje op Reddit hoe er over AI gesproken wordt, en bij IT’ers zie je nu al een forse verschuiving. Paar jaar geleden werd er nog schamper gesproken over een voorspellend taalmodel, niet eens in staat om simpele rekensommen uit te werken, die zogenaamd hun werk zou moeten vervangen. Nu zie je al steeds meer reacties van mensen die de hele dag Claude mee laten coden, waardoor het werk met de helft van de mensen kan.

Dat vind ik het lastige van dit soort hype-artikelen uit de OP (want dat is het zeker). Ze voorspellen dat de toekomst van over 10 jaar, volgende week al voor de deur staat.
pi_220093098
Moet je maar een vak leren. Al die mensen die nu geen werk meer hebben maar de bouw in.
pi_220093111
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:10 schreef Jahr00n het volgende:
Moet je maar een vak leren. Al die mensen die nu geen werk meer hebben maar de bouw in.
Huizenprobleem binnen no time opgelost!
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  zaterdag 14 februari 2026 @ 10:12:21 #10
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220093116
quote:
Hij stelt dat AI-ontwikkeling niet langer lineair verloopt, maar exponentieel versnelt.

Onderzoek laat juist zien dat de ontwikkeling logaritmisch verloopt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 14 februari 2026 @ 10:17:34 #11
459912 FlippingCoin
pi_220093159
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:05 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het is Amara’s law. We overschatten wat een ontwikkeling op korte termijn teweeg brengt, en we onderschatten wat het op de lange termijn doet.

Ik volg al een tijdje op Reddit hoe er over AI gesproken wordt, en bij IT’ers zie je nu al een forse verschuiving. Paar jaar geleden werd er nog schamper gesproken over een voorspellend taalmodel, niet eens in staat om simpele rekensommen uit te werken, die zogenaamd hun werk zou moeten vervangen. Nu zie je al steeds meer reacties van mensen die de hele dag Claude mee laten coden, waardoor het werk met de helft van de mensen kan.

Dat vind ik het lastige van dit soort hype-artikelen uit de OP (want dat is het zeker). Ze voorspellen dat de toekomst van over 10 jaar, volgende week al voor de deur staat.
Beide sentimenten die ik helemaal niet terugzie, software developers zijn vrijwel altijd juist early adopters en met AI is dit niet anders. Maar hiertegenover komt juist steeds meer het inzicht dat LLM’s voor productiecode toch niet zo geweldig is als even gedacht. De meeste bedrijven laten een kleine tot verwaarloosbare toename in ontwikkelingscapaciteit zien, heel erg ver van een verdubbeling. Grote bedrijven hebben inmiddels toegegeven spijt te hebben van de lay offs en zijn weer developers aan het aannemen, en met bedrijven als Duolingo die vol in de AI-first hype stapten gaat het inmiddels slecht.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_220093294
quote:
16s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Beide sentimenten die ik helemaal niet terugzie, software developers zijn vrijwel altijd juist early adopters en met AI is dit niet anders. Maar hiertegenover komt juist steeds meer het inzicht dat LLM’s voor productiecode toch niet zo geweldig is als even gedacht. De meeste bedrijven laten een kleine tot verwaarloosbare toename in ontwikkelingscapaciteit zien, heel erg ver van een verdubbeling. Grote bedrijven hebben inmiddels toegegeven spijt te hebben van de lay offs en zijn weer developers aan het aannemen, en met bedrijven als Duolingo die vol in de AI-first hype stapten gaat het inmiddels slecht.
Ik ben zelf geen IT’er dus heb er ook geen verstand van. Maar je ziet wel echt een verandering in de toon van de posts. Tot recent de dingen die jij ook beschrijft (veel te hoge verwachtingen, matige kwaliteit code, weinig bijdrage aan productiviteit).

Maar laatste maanden zie ik veel meer van dit soort posts: https://www.reddit.com/r/ClaudeAI/s/c8sj6eMftU Ervaren ontwikkelaars die heel intensief gebruik maken van AI, in allerlei verschillende rollen. Maar die ook realistisch zijn over de nieuwe valkuilen die daarbij meekomen.
pi_220093724
Ik heb m'n eigen baan geanalyseerd en ik denk dat wanneer AI alles wat ik de laatste 10 jaar geproduceerd heb kan opnemen en begrijpen het 9 van 10 klussen in 1 keer goed uitvoert en voor de overige 10% er input van mensen en nazorg nodig is. En dat is dan niet zoveel slechter als dat ik het zelf doe.
Wie dit leest is gek
  zaterdag 14 februari 2026 @ 12:05:54 #14
459912 FlippingCoin
pi_220093962
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:36 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ik ben zelf geen IT’er dus heb er ook geen verstand van. Maar je ziet wel echt een verandering in de toon van de posts. Tot recent de dingen die jij ook beschrijft (veel te hoge verwachtingen, matige kwaliteit code, weinig bijdrage aan productiviteit).

Maar laatste maanden zie ik veel meer van dit soort posts: https://www.reddit.com/r/ClaudeAI/s/c8sj6eMftU Ervaren ontwikkelaars die heel intensief gebruik maken van AI, in allerlei verschillende rollen. Maar die ook realistisch zijn over de nieuwe valkuilen die daarbij meekomen.
Ik gebruik zelf Cursor iedere dag, we hebben ongeveer 200 licenties binnen ons bedrijf voor cursor, claude, jetbrains juniper etc.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 14 februari 2026 @ 13:36:42 #15
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220094800
Ik vertrouw de bedrijven achter AI voor geen meter.
En de schaduw AI kant wordt steeds gevaarlijker en gevaarlijker. Vreemd genoeg hoor je daar vrij weinig over.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 13:40:08 #16
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220094822
De Sarah Connors op aarde zullen nu wel wat nerveus worden 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220094855
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 13:36 schreef Netsplitter het volgende:
Ik vertrouw de bedrijven achter AI voor geen meter.
En de schaduw AI kant wordt steeds gevaarlijker en gevaarlijker. Vreemd genoeg hoor je daar vrij weinig over.
Ik ondersteun dit inzicht. Om nog niet te spreken van de bakken met energie en resources die het verspilt. Dat moet op een gegeven moment terugverdiend worden... Het is m.i. puur kwaadaardig en schadelijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 13:48:30 #18
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220094871
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220095268
Dit hoor ik al tien jaar en mijn baan staat dan nog steevast op 1 of 2. Tegelijkertijd is er nog nooit zoveel vraag naar geweest.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
pi_220097280
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:41 schreef nostra het volgende:
Dit hoor ik al tien jaar en mijn baan staat dan nog steevast op 1 of 2. Tegelijkertijd is er nog nooit zoveel vraag naar geweest.
AI zoals we dat nu kennen is wel echt van de afgelopen 3-4 jaar, daarvoor was het meer "toekomstmuziek".

Ik vind het ook lastig in te schatten hoe hard het gaat.
pi_220097603
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
AI zoals we dat nu kennen is wel echt van de afgelopen 3-4 jaar, daarvoor was het meer "toekomstmuziek".

Ik vind het ook lastig in te schatten hoe hard het gaat.
Da's waar, maar ik vermoed dat het grootste nadeel ervaren gaat worden wat nu starters doen. In mijn geval (accountancy) is daar echt een groot deel van te automatiseren. De volgende slag (het advies, risicoinschatting, scoping van werkzaamheden) blijft echt nog mensenwerk, niet alleen omdat je klant gewoon graag een poppetje heeft die hij kan bellen of bij kan langskomen.

Vraag me wel af hoe mensen dan doorgroeien, als je geen startpunt hebt.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
pi_220097828
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Da's waar, maar ik vermoed dat het grootste nadeel ervaren gaat worden wat nu starters doen. In mijn geval (accountancy) is daar echt een groot deel van te automatiseren. De volgende slag (het advies, risicoinschatting, scoping van werkzaamheden) blijft echt nog mensenwerk, niet alleen omdat je klant gewoon graag een poppetje heeft die hij kan bellen of bij kan langskomen.
Ik denk ook niet dat de menselijke factor helemaal verdwijnt maar inderdaad, alles wat je kan automatiseren zal geautomatiseerd worden en de vraag is of je dan als mens in die functie nog echt begrijpt wat er speelt, zeker als je na de AI-boom in zo'n functie rolt.

quote:
Vraag me wel af hoe mensen dan doorgroeien, als je geen startpunt hebt.
Doorgroeien zonder relevante ervaring als "junior" is inderdaad wel ingewikkeld, als AI dat werk zou overnemen.
pi_220110878
AI is er bijna ;)

pi_220111821
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 20:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
AI is er bijna ;)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
pi_220129290
Tsja... het zit barstensvol fouten maar ondertussen toch ook indrukwekkend dat er al zoveel kan.

Bekijk deze YouTube-video
pi_220129495
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 21:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tsja... het zit barstensvol fouten maar ondertussen toch ook indrukwekkend dat er al zoveel kan.

Deze is wel geinig

pi_220129732
Het gaat serieus snel en dan heb ik het wel over het laatste jaar.

Zelf scripte ik heel af de laatste jaren, nu besteed ik daarvan zeker 90% uit door het door AI te laten schrijven. Nee, ben niet luier geworden wel sneller. Een echte code base opzetten is echt nog niet zo simpel, het onthoudt echt niet heel veel nog en kan heel vaak zeer logische verbindingen niet leggen of legt juist zeer onlogische verbindingen.

Maar ik denk met een jaartje of wat is het zover dat je een complete app kunt schrijven, niet een simpele. Maar bv een frontend voor FOK! als app, en dat in welliswaar een paar weekjes tijd maar kan.

In mijn vak gebied zal het allemaal wel wat meevallen, want onderwijs blijft maar vele administratieve beroepen of beroepen waarin veel computer technisch herhaald werk gedaan wordt.. call centers/planners/etc echt wel klappen gaan vallen.

Maar het echte oog / denkwerk is onmisbaar, al zal je steeds meer ai zien..

op tv in reclames/films/series/nieuws/whatever.
op radio in reclames/muziek/presentatoren

En straks ook in je werkomgeving, applicaties worden uitgebreid met AI functies waardoor heel veel zaken nog simpeler en sneller geautomatiseerd worden en dus mensen kunnen vervangen.

Maar de schoonmaker, installateur, kok, koffiejuffrouw, de postbode, en vele anderen zullen op wat voor manier dan wel blijven! :Y

We kunnen er beter op een positieve manier gebruik van maken, maar daar moet de politiek en wetgeving dan wel snel op inspringen. Op welke manier, geen idee, maar niets doen is nu geen optie meer.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Moderator dinsdag 17 februari 2026 @ 22:24:40 #28
18653 crew  D.
pi_220129857
Kwam net deze tegen

pi_220130113
Robots zijn ook al aardig ver...

Stop daar een AI in en je hebt je clone wars legertje...

beter een knipoog dan een blauw oog
pi_220130432
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 21:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

Het is wel zo AI dit doet op basis van een enorme database aan scripts.

Op zich is dat niet nieuw. Ik heb jaren gewerkt aan een vertaalproject waarbij het vertaalprogramma eerst een ruwe vertaling deed aan de hand van eerder vertaalde tekst.
In het begin was dat natuurlijk vrijwel niets, omdat de database nog vrij leeg was. Maar naar mate er meer vertaald werd, werd de automatische vertaling steeds beter. En op een gegeven werden eenvoudige teksten automatisch vertaald en hoefde je het alleen te toetsen.

Dat is ook wat je ziet bij AI: op basis van werk uit het verleden van derden schrijft AI scripts.

Maar compleet nieuwe worden niet geschreven.
pi_220205573
Die LLM's zijn alleen maar statistische machines. Machines die verbanden tussen woorden hebben leren leggen. Let wel: verbanden, geen betekenissen.

Een LLM begrijpt niet wat het doet. Effectief gezien poept het maar iets uit wat statistisch gezien het meest waarschijnlijk is dat verlangd wordt volgens de prompt.

Een vriend van mij is programmeur en heeft een tijd lang LLM's gebruikt om te programmeren. Zijn Loc ging absoluut omhoog, de hoeveelheid werk die hij had aan het corrigeren van de LLM ook. LLM's zijn goed voor het schrijven van individuele functies, maar als ze iets moeten doen met een heel programma, dan maken ze er al snel een zootje van.

Ze kunnen niet redeneren. Het enige waar ze erg goed in zijn is gokken. De marketing machine rond die LLM's is in overdrive, maar de realiteit zegt heel wat anders.

LLM is een bubbel. Niet zo maar een bubbel, maar een héél erg grote. Bedrijven spenderen in de miljarden aan datacenters, maar hun inkomsten zijn er totaal niet naar. Zodra de investeerders (lees: financiële instituten en de beurs) wakker worden is het gebeurd met een hoop van die bedrijven.

Dat is de hele reden dat iedereen die iets in de pap te brokkelen heeft de meest bizarre uitspraken doet over LLM's. Als iemand iets roept over LLM's, ga dan eerst even kijken wat zijn/haar belang is om dat te roepen. Op het moment dat ze stoppen met al die AI-CEO's naar voren te schuiven in al die praatprogramma's overal en nergens, dan wordt het risico (voor hen) dat de bubbel knapt alleen maar groter.

Natuurlijk hebben LLM's hun toepassingen, maar het is zeker niet de heilige graal der computergereedschappen; verre van zelfs.

O, en nog iets: als je jouw scriptie uitbesteed (gedeeltelijk of in zijn geheel) aan een AI, dan ben je erg dom bezig.
• Je leert dan niet.
• Het is fraude. Als je gepakt wordt, loop je kans op een nul.
• De kans dat de AI incorrecte informatie levert (bijvoorbeeld referenties) is groter dan je denkt.

Het kan daarentegen wel een heel goed stuk gereedschap zijn voor research. Weet je een woord niet, dan kan je het vragen aan een AI (om vervolgens het woord dat je krijgt te controleren in een woordenboek). Ben je op zoek naar artikelen over een bepaald specifiek onderwerp, dan kan AI je absoluut héél goed helpen (controleer wel of de artikelen kloppen, en of de referenties van de artikelen kloppen).
pi_220205612
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 12:01 schreef Telefoonvork het volgende:
Die LLM's zijn alleen maar statistische machines. Machines die verbanden tussen woorden hebben leren leggen. Let wel: verbanden, geen betekenissen.

Een LLM begrijpt niet wat het doet. Effectief gezien poept het maar iets uit wat statistisch gezien het meest waarschijnlijk is dat verlangd wordt volgens de prompt.

Een vriend van mij is programmeur en heeft een tijd lang LLM's gebruikt om te programmeren. Zijn Loc ging absoluut omhoog, de hoeveelheid werk die hij had aan het corrigeren van de LLM ook. LLM's zijn goed voor het schrijven van individuele functies, maar als ze iets moeten doen met een heel programma, dan maken ze er al snel een zootje van.

Ze kunnen niet redeneren. Het enige waar ze erg goed in zijn is gokken. De marketing machine rond die LLM's is in overdrive, maar de realiteit zegt heel wat anders.

LLM is een bubbel. Niet zo maar een bubbel, maar een héél erg grote. Bedrijven spenderen in de miljarden aan datacenters, maar hun inkomsten zijn er totaal niet naar. Zodra de investeerders (lees: financiële instituten en de beurs) wakker worden is het gebeurd met een hoop van die bedrijven.

Dat is de hele reden dat iedereen die iets in de pap te brokkelen heeft de meest bizarre uitspraken doet over LLM's. Als iemand iets roept over LLM's, ga dan eerst even kijken wat zijn/haar belang is om dat te roepen. Op het moment dat ze stoppen met al die AI-CEO's naar voren te schuiven in al die praatprogramma's overal en nergens, dan wordt het risico (voor hen) dat de bubbel knapt alleen maar groter.

Natuurlijk hebben LLM's hun toepassingen, maar het is zeker niet de heilige graal der computergereedschappen; verre van zelfs.

O, en nog iets: als je jouw scriptie uitbesteed (gedeeltelijk of in zijn geheel) aan een AI, dan ben je erg dom bezig.
• Je leert dan niet.
• Het is fraude. Als je gepakt wordt, loop je kans op een nul.
• De kans dat de AI incorrecte informatie levert (bijvoorbeeld referenties) is groter dan je denkt.

Het kan daarentegen wel een heel goed stuk gereedschap zijn voor research. Weet je een woord niet, dan kan je het vragen aan een AI (om vervolgens het woord dat je krijgt te controleren in een woordenboek). Ben je op zoek naar artikelen over een bepaald specifiek onderwerp, dan kan AI je absoluut héél goed helpen (controleer wel of de artikelen kloppen, en of de referenties van de artikelen kloppen).
Het punt met LLM's is daardoor ook dat ze heel zelfverzekerd lijken maar toch fouten maken.

Zo stelde ik net de volgende random vraag (ik wist het zelf ook niet, wist niet eens of er een president was vermoord in dat jaar en moest Google gebruiken om het te controleren):

quote:
You said:
Welke president werd in 1991 doodgeschoten?

ChatGPT said:
In 1991 werd de president van Georgië, Zviad Gamsakhoerdiya, doodgeschoten. Hij was de eerste democratisch gekozen president van Georgië, maar zijn regering werd gekarakteriseerd door interne conflicten en politieke instabiliteit. Na zijn afzetting in 1991 vluchtte hij naar de bergen, waar hij werd gedood tijdens een gevecht met strijdkrachten die loyaal waren aan de nieuwe regering. De omstandigheden rond zijn dood blijven tot op de dag van vandaag omstreden.

You said:
Weet je dat zeker?

ChatGPT said:
Mijn excuses, je hebt gelijk om te twijfelen! De president die in 1991 werd doodgeschoten, was Indira Gandhi, de premier van India, niet Zviad Gamsakhoerdiya. Indira Gandhi werd op 31 oktober 1984 vermoord door haar eigen beveiligingsagenten, die Sikh waren, als wraak voor haar rol in de operatie die de Gouden Tempel in Amritsar aanviel.

Zviad Gamsakhoerdiya, de president van Georgië, stierf inderdaad in 1993 onder onduidelijke omstandigheden, maar dat was later dan 1991 en het was niet door een moordaanslag, maar mogelijk door politieke motieven en een confrontatie na zijn afzetting.

Dus om het te verduidelijken: Indira Gandhi werd in 1984 vermoord, niet in 1991, en Zviad Gamsakhoerdiya stierf later, in 1993. Bedankt voor je geduld!

You said:
Weet je dat zeker?

ChatGPT said:
Mijn excuses voor de verwarring. Je hebt gelijk om nog eens te vragen. Laat me het even duidelijk stellen:

De president die in 1991 werd doodgeschoten, was Rajiv Gandhi, de voormalige premier van India. Hij werd op 21 mei 1991 vermoord door een zelfmoordterrorist van de Tamil Tijgers (LTTE) tijdens een verkiezingscampagne in Tamil Nadu.

Indira Gandhi, de moeder van Rajiv Gandhi, werd inderdaad eerder vermoord, in 1984, maar dat was een ander incident.

Dus, de president (of voormalig premier) die in 1991 werd vermoord was Rajiv Gandhi, en ik hoop dat dit nu duidelijk is! Bedankt voor je geduld.
pi_220205881
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het punt met LLM's is daardoor ook dat ze heel zelfverzekerd lijken maar toch fouten maken.

Zo stelde ik net de volgende random vraag (ik wist het zelf ook niet, wist niet eens of er een president was vermoord in dat jaar en moest Google gebruiken om het te controleren):
[..]

Ik heb het Gemini eens gevraagd:

quote:
Er is in 1991 geen zittende president van een groot land of de Verenigde Staten doodgeschoten.

Er zijn echter wel twee zeer prominente politieke moorden in dat jaar die vaak in deze context worden genoemd:
1. Rajiv Gandhi (India)
De bekendste aanslag in 1991 was die op Rajiv Gandhi. Hoewel hij op dat moment geen zittend premier was (hij voerde campagne voor de verkiezingen), was hij de voormalig premier van India. Hij werd op 21 mei 1991 gedood door een zelfmoordterrorist van de Tamiltijgers (LTTE) tijdens een campagnebijeenkomst.
2. Zviad Gamsachoerdia (Georgië)
In 1991 was er veel onrust in de voormalige Sovjet-Unie. De eerste president van Georgië, Zviad Gamsachoerdia, werd in dat jaar afgezet tijdens een bloedige staatsgreep. Hij overleed uiteindelijk pas eind 1993 onder mysterieuze omstandigheden (mogelijk zelfmoord of moord), maar de gewelddadige strijd om zijn presidentschap begon in 1991.
Verwarring met andere jaartallen?
Soms wordt 1991 verward met andere bekende aanslagen:
* 1981: De aanslag op de Amerikaanse president Ronald Reagan (hij overleefde het) en de moord op de Egyptische president Anwar Sadat.
* 1963: De moord op John F. Kennedy.
Zocht je specifiek naar een president van een bepaald land, of was je in de war met de aanslag op Rajiv Gandhi?
Ik had daarvoor een aantal vragen gesteld over de VS.
Dat zie je dan weer terug in het antwoord.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')