abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220088863
Nederland op de Olympische Winterspelen, wij doen het altijd best goed maar dat succes leunt natuurlijk volledig op langebaanschaatsen en shorttrack. In het verleden zijn er natuurlijk medailles gescoord op snowboarden en skeleton, maar dit is niet structureel.

Het is natuurlijk logisch dat een sport als schansspringen of de reuzenslalom er lastig gaat worden voor ons landje, maar in welke sporten zouden wij met een beetje investeren wel mee kunnen doen?

Ik zou denken aan kunstrijden en ijsdansen, de slee sporten en het snowboarden. Daar is best een brede top en maak je best kans, langlaufen is bv bijna onmogelijk met de heerschappij van de noordelijke landen.
pi_220088883
Curling
pi_220088899
NL, goed in schaatssporten, goed in (veld)hockey

Je zou denken dat ijshockey dan ook wel wat moet zijn, maar nee :D
pi_220088916
het probleem met ijshockey is dat het geen individuele sport is, maar een team sport. dus je hebt 10-20 toppers nodig voor een top team , en dat halen we nooit. met individuele sporten kun je nog eens een individueel enigma hebben
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_220088949
ijshockey zou kunnen, maar we zijn te individuele en mietje voor. Dus we moeten eigenlijk sport waarbij enkelingen die boven schieten.

Dus sleen sport, schaatsen, ijsdansen, curling.. alles wat op ijs kan spelen. Daarop richten...

Voor de ski en sneeuw zult je naar Alpen of Scandinavië landen moeten... Daar wonen, werken en sporten dus.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_220089012
Bobsleeën lijkt me wel verreweg het meest waarschijnlijk. Curling en freeski zou ook nog kunnen als het heel erg mee zit. Alle andere sporten zijn op dit moment ook echt volstrekt kansloos.

Uiteraard staan snowboarden en kunstrijden hoger dan bobsleeën.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_220089126
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:19 schreef vaarsuvius het volgende:
het probleem met ijshockey is dat het geen individuele sport is, maar een team sport. dus je hebt 10-20 toppers nodig voor een top team , en dat halen we nooit. met individuele sporten kun je nog eens een individueel enigma hebben
Ik keek net even bij de internationale rankings en dat valt me nog alleszins mee, plek 29 voor de heren en 17 voor de dames. Maar gezien de top zullen medailles kansloos zijn zelfs op de wat langere termijn en grote investeringen in de sport.

Ik denk zelf freestyle snowboard/ski
pi_220089272
De sleesporten met onze universiteiten, heb je alleen goede piloten nodig. Maar in principe kun je natuurlijk elke sport waar je een toptalent hebt plots mee doen, Sauerbreij had ook niet echt veel ondersteuning.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 13 februari 2026 @ 20:52:48 #9
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_220090151
De rodel dubbel biedt mogelijkheden.
De kwaliteit van de slee is uiteraard belangrijk, maar een goede slee kun je kopen,geld speelt geen rol als het om goud gaat.
Waarom de dubbel?
De piloot, degene die bovenop ligt dus, kan een beetje bijsturen indien nodig, en daar draait in feite alles om.
De "bottom", de onderliggende partij dus, daar kunnen we kort over zijn: die moet alleen maar stil liggen en overal van af blijven, het gaat louter om het gewicht. Hoe zwaarder, des te harder het gaat. Een zak aardappelen zou volstaan, maar elke obese fok!er zou dit ook moeten kunnen.
Al met al is er dus niet echt veel nodig om in dit onderdeel een plak te behalen.
pi_220090385
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:51 schreef Hanca het volgende:
De sleesporten met onze universiteiten, heb je alleen goede piloten nodig. Maar in principe kun je natuurlijk elke sport waar je een toptalent hebt plots mee doen, Sauerbreij had ook niet echt veel ondersteuning.
Ik doel wel op structurele successen en niet een toevallige uitschieter. De slee sporten moet kunnen, ijsdansen ook. En met een beetje investering moet snowboard (zeker de stunt onderdelen) ook wel lukken denk ik.

De vraag is, waarom investeren waar daar niet in qua tijd, kennis en middelen
pi_220091539
quote:
16s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:12 schreef alopio het volgende:
Nederland op de Olympische Winterspelen, wij doen het altijd best goed maar dat succes leunt natuurlijk volledig op langebaanschaatsen en shorttrack. In het verleden zijn er natuurlijk medailles gescoord op snowboarden en skeleton, maar dit is niet structureel.

Het is natuurlijk logisch dat een sport als schansspringen of de reuzenslalom er lastig gaat worden voor ons landje, maar in welke sporten zouden wij met een beetje investeren wel mee kunnen doen?

Ik zou denken aan kunstrijden en ijsdansen, de slee sporten en het snowboarden. Daar is best een brede top en maak je best kans, langlaufen is bv bijna onmogelijk met de heerschappij van de noordelijke landen.
Shorttrack is ook pas 2 Spelen succesvol nu
pi_220091542
Snowboard cross heeft wel wat van bmx en daar zijn we ook goed in
pi_220091608
Biatlon, maar dan moet het afschieten van wolven wel legaal worden.
pi_220091699
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 23:39 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Volgens mij is daar best baan met nepsneeuw van te maken
pi_220091738
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 23:38 schreef V-for-Vendetta het volgende:

[..]
Nederland was al goed toen short-track nog een demonstratiesport was. Voor de echte wereldtoppers ben je toch afhankelijk van talent, waarbij het natuurlijk wel helpt als de poule om uit te vissen groter is.
pi_220092211
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 23:38 schreef V-for-Vendetta het volgende:

[..]
Daar zie je dus wel bij dat investeren in een sport loont. En als je dan eenmaal succesvol bent krijg je ook meer aanwas, en nog meer middelen.
pi_220093303
Kunstschaatsen zou inderdaad het meest realistisch zijn. Qua infrastructuur is er zelfs waarschijnlijk verhoudingsgewijs geen land met meer ijsbanen dan Nederland. Maar helaas is er onwil bij zowel KNSB als NOC|NSF en wordt de sport in Nederland totaal niet op waarde geschat.
pi_220093485
Ik denk dat we in Nederland te pedagogisch verantwoord willen trainen, waardoor kunstschaatsen niet haalbaar is.

Curling zou natuurlijk makkelijk moeten kunnen.
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_220093510
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 23:39 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Er kunnen wel wat meer mensen fietsen dan snowboarden :P
  zaterdag 14 februari 2026 @ 11:09:14 #20
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_220093599
Sjoelen. _O_
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220093634
Alles wat niets met hoogteverschil te maken heeft is te realiseren. All it takes is de wil en het geld om het te doen. Dat zie je aan turnen en atletiek, waarbij in 10 jaar enorme vooruitgang is geboekt.

En van shorttrack had in de jaren '80 nog nooit iemand gehoord. In de tijd dat Eric Heiden langebaan schaatste werd wel eens op tv geroepen dat zijn bochtentechniek uit het shorttrack kwam. Dat was de eerste keer dat het woord überhaupt genoemd werd.
Wie dit leest is gek
pi_220093680
Waarschijnlijk niks omdat niche sporten amper funding krijgen. Meestal terecht omdat op zomerspelen her geld meestal slecht besteed is aan de kleinere sporten.

Niche in Nederland dan natuurlijk. Wat internationaal een grote sport kan zijn op OWS is voor Nederlandse begrippen meestal een sport met amper deelnemers.

Dat we weer meedoen met atletiek op een aantal onderdelen is leuk maar dat is een sport met meer dan 100k leden en eigenlijk was het schandalig dat Nederland heel lang zelfs in Europa amper mee kon doen om de prijzen.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 11:36:08 #23
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_220093720
Aangezien er nu een Braziliaan aan de leiding staat bij het skieen, zou je zeggen dat een Nederlander dat ook wel zou moeten kunnen ooit. ;)
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  zaterdag 14 februari 2026 @ 11:47:41 #24
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_220093794
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:36 schreef GotenSSJ het volgende:
Aangezien er nu een Braziliaan aan de leiding staat bij het skieen, zou je zeggen dat een Nederlander dat ook wel zou moeten kunnen ooit. ;)
Als Hirscher niet geblesseerd was had dat zomaar gekund :)
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  zondag 15 februari 2026 @ 05:37:23 #25
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_220102371
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:36 schreef GotenSSJ het volgende:
Zoeken dan naar een Nederlandse Noor, eentje die bij voorkeur in Noorwegen is opgegroeid ;)
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zondag 15 februari 2026 @ 05:38:48 #26
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_220102375
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:47 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Als Hirscher niet geblesseerd was had dat zomaar gekund :)
Blijft eeuwig zonde dat Sara Marita Kramer geen schansspringster meer is. En dat ze destijds niet de switch van Oostenrijk naar Nederland maakte. En positief testte op corona net voor Beijing, waardoor ze niet als topfavoriet kon afreizen -O-
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zondag 15 februari 2026 @ 08:17:02 #27
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220102608
Max Verstappen -> bobslee/skeleton
Mathieu v/d Poel -> Biathlon
Jeffrey Herlings -> Snowboardcross
Iedere huisvrouw in NL -> Curling
  zondag 15 februari 2026 @ 09:38:08 #28
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220102986
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:19 schreef vaarsuvius het volgende:
Een land als Denemarken kan ook een aardig ijshockeyteam op de been brengen, en het wat grotere Finland en Zweden kunnen dat continu.

Ding is wel dat je met ijshockey maar één medaille kunt winnen. Je hebt inderdaad veel personeel en staf nodig voor één medaille.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220103406
Als je kijkt naar faciliteiten dan hebben we een curlingbaan. Ik neem aan dat al het materiaal voor iedereen gelijk is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de wax bij het skiën, dus daar kan je met een redelijk bescheiden investering een slag maken. Dat doen ze ook al wel gezien het kwalificatie toernooi, maar het heeft ook tijd nodig.
pi_220105298
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 05:37 schreef Gretzl het volgende:

[..]
Zoeken dan naar een Nederlandse Noor, eentje die bij voorkeur in Noorwegen is opgegroeid ;)
We hadden ooit Frode Andresen.
pi_220105545
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:06 schreef alopio het volgende:

[..]
Ik doel wel op structurele successen en niet een toevallige uitschieter. De slee sporten moet kunnen, ijsdansen ook. En met een beetje investering moet snowboard (zeker de stunt onderdelen) ook wel lukken denk ik.

De vraag is, waarom investeren waar daar niet in qua tijd, kennis en middelen
Sowieso wordt in NL niet enorm veel geïnvesteerd in sport.. en als je dan kan kiezen, ga je dat niet steken in een sport waar helemaal niet duidelijk is of wat er van terecht komt
  zondag 15 februari 2026 @ 14:48:48 #32
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_220106565
Langlaufen. Duursporten liggen ons wel en snappen we wel. En ik stel me zo voor dat je daar zelfs oneindige sneeuwvelden nog wel op kunt trainen. Je hoeft sowieso niet veel geld te investeren in dure faciliteiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')