Het is dan ook AI gegenereerd.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:51 schreef nostra het volgende:
Laat ze even rond gaan lopen in Islamabad met hun kekke shirtjes. Beetje vrolijk lachen erbij.
God heeft meerdere titels of benamingen in de bijbel.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:04 schreef Farenji het volgende:
In de christelijke bijbel gaat het ook nog steeds alleen over De Heer, en het populaire beeld is nog steeds dat van een witte man met een lange baard die in de hemel op ons neerkijkt.
God van de Bijbel =/= Allah van de Koran @Ali_Kannibaliquote:Op zondag 15 februari 2026 03:05 schreef Mijk het volgende:
God is onzijdig, bestaat buiten dualiteit, en gender. Het is de onderliggende laag waar uiteindelijk alles vandaan komt. Dit kan ook niet anders als God "oneindig" want een gender of dualiteits degree aan "god" geven is al direct een god die uit balans is, en je beperkt god enorme mate op het moment dat je dus een Gender zou geven. Het exacte midden van de lijn/het spectrum. Van alles 0. Nothingness. The all. You.
Complete balans, derhalve ook Yin/yang.
Als je dat al zou ontkennen,ben je nowhere near de diepte van je religie gegaan. Dit is surface-level als je kijkt waar de woorden vandaan komen, een zeer basaal iets.quote:Op zondag 15 februari 2026 03:15 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
God van de Bijbel =/= Allah van de Koran @:Ali_Kannibali
Bron.. maakt het uit? Ook daar geldt het taal probleem, en heeft niets te maken met de daadwerkelijke realiteit. Taal is een door door mensen bedachtte layer over de daadwerkelijke realiteit., als een sluier.quote:Eloah (אֱלוֹהַּ) → enkelvoud in het Hebreeuws
Elohim (אֱלֹהִים) → grammaticaal meervoud, vaak gebruikt voor de ene God
El → oudere, kortere vorm
Il / El → in oudere Kanaänitische talen
Allah (الله) → Arabisch: al-ilah = “de God”
God van de Bijbel heeft duidelijk een ander karakter dan Allah. Dat was mijn punt.quote:Op zondag 15 februari 2026 04:49 schreef Mijk het volgende:
[..]
Als je dat al zou ontkennen,ben je nowhere near de diepte van je religie gegaan. Dit is surface-level als je kijkt waar de woorden vandaan komen, een zeer basaal iets.
Ook dit is direct een taalkundig probleem, een fenomeen wat niet aan te wijzen is in de reguliere zin, zoals het leven zelf bijvoorbeeld, wordt gekaderd in een "klank" die je uitspreekt in een poging de ander iets duidelijk te maken over datzelfde fenomeen. Het is niet zo gek dat verschillende culturen/talen een andere klank voor t zelfde fenomeen hebben.
[..]
Bron.. maakt het uit, ook daar geldt het taal probleem, en heeft niets te maken met de daadwerkelijke realiteit. Taal is een door door mensen bedachtte layer over de daadwerkelijke realiteit.
Allah (الله) → Arabisch: al-ilah = “de God”
Oh, maar ik ben het ook daar niet mee oneens, als je de menselijke kijk (met taalquote:Op zondag 15 februari 2026 04:53 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
God van de Bijbel heeft duidelijk een ander karakter dan Allah. Dat was mijn punt.
quote:Op zondag 15 februari 2026 03:15 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
God van de Bijbel =/= Allah van de Koran @:Ali_Kannibali
Om zo’n uitspraak te kunnen doen, lijkt het me belangrijk dat je beide boeken grotendeels leest en in hun context bekijkt. Daarnaast vind ik de term “de Bijbel” wat te algemeen, want bedoel je dan het OT of het NT. Er zijn namelijk mensen die zelfs binnen de Bijbel onderscheid maken tussen het godsbeeld in het OT en het NT. En ook binnen het NT bestaan er uiteenlopende opvattingen, bijvoorbeeld over de vraag of er een verschil is tussen wat Jezus zelf predikte en hoe Paulus over God spreekt.quote:Op zondag 15 februari 2026 04:53 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
God van de Bijbel heeft duidelijk een ander karakter dan Allah. Dat was mijn punt.
Waarom zijn ze dan Joods gebleven?quote:Op zondag 15 februari 2026 11:19 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
[..]
Om zo’n uitspraak te kunnen doen, lijkt het me belangrijk dat je beide boeken grotendeels leest en in hun context bekijkt. Daarnaast vind ik de term “de Bijbel” wat te algemeen, want bedoel je dan het OT of het NT. Er zijn namelijk mensen die zelfs binnen de Bijbel onderscheid maken tussen het godsbeeld in het OT en het NT. En ook binnen het NT bestaan er uiteenlopende opvattingen, bijvoorbeeld over de vraag of er een verschil is tussen wat Jezus zelf predikte en hoe Paulus over God spreekt.
Er zijn joodse rabbijnen die stellen dat Allah dezelfde God is als de God van de Hebreeuwse Bijbel, en die het dus niet met jouw stelling eens zouden zijn:
Bekijk deze YouTube-video
Religie is een inconsistente idioterie want als de bron hetzelfde is waarom hebben we dan verschillende 'klantenservices' nodig die elkaars bestaan ontkennen? Wat een rare discussie is dit toch.quote:Op zondag 15 februari 2026 12:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom zijn ze dan Joods gebleven?
Ja, da's de uitgebreide versie van m'n post 12.quote:Op zondag 15 februari 2026 14:42 schreef EsserS het volgende:
[..]
Religie is een inconsistente idioterie want als de bron hetzelfde is waarom hebben we dan verschillende 'klantenservices' nodig die elkaars bestaan ontkennen? Wat een rare discussie is dit toch.
Dit heb je ervan als je een "geschapen mens" hebt met een oneindige hoeveelheid subjectieve interpretaties van de werkelijkheid. En niet te vergeten zijn gedachten, overtuigingen en concepten die op alles gebaseerd zijn behalve op feiten. Het probleem is natuurlijk dat we niet naar 'God' kijken maar naar de menselijke projectie ervan. Een kosmische Rorschachtest waarbij iedereen precies ziet wat zijn eigen cultuur hem heeft ingefluisterd. We hebben het hier niet over objectieve feiten maar over een collectief potje 'mijn denkbeeldige vader is sterker dan die van jou' verpakt in plechtige gewaden en eeuwenoude tradities.
In plaats van toe te geven dat we eigenlijk geen flauw idee hebben metselen we liever muren van dogma's op basis van subjectieve interpretaties die de houdbaarheid van een gemiddeld opiniestuk niet overstijgen. Uiteindelijk zijn die 'verschillende Goden' vooral het resultaat van de menselijke drang om de werkelijkheid te kneden naar ons eigen gelijk, ongeacht de logica. Dus ja, het labeltje op de verpakking verschilt maar de inhoud is vooral een weerspiegeling van de persoon die het doosje vasthoudt.
Het hele idee dat er verschillende religies zijn rondom (in theorie) dezelfde bron komt simpelweg doordat de mens een chronisch gebrek heeft aan een universele 'copy-paste' functie. Elke profeet of schriftgeleerde voegde zijn eigen culturele sausje, politieke agenda en lokale vooroordelen toe aan het oorspronkelijke verhaal totdat de bron onherkenbaar vervormd was. Wat begon als een gedeelde filosofie eindigde als een verzameling sektes die elkaar de maat nemen op basis van nuances in een tekst die al tien keer is vertaald door mensen met een dubbele agenda.
Dat wordt dan 'openbaring' genoemd maar eigenlijk is het gewoon de menselijke psyche die probeert controle te krijgen over het onbekende door het in begrijpelijke, lokale regeltjes te gieten. Het resultaat is een soort kosmisch doorvertelspel waarbij de laatste persoon in de rij zweert dat hij de enige is die het eerste bericht écht heeft begrepen. We vechten oorlogen uit over interpretaties van interpretaties terwijl het feitelijke fundament vaak niet sterker is dan "iemand heeft dit ooit heel overtuigend opgeschreven".
Kortom: de enige reden dat er meerdere religies zijn, is dat wij mensen te arrogant zijn om te accepteren dat we allemaal naar dezelfde blinde vlek staren en daar onze eigen kleurplaat van maken.
Religieuze dwaallichten weigeren dit in te zien.
Mooi beschreven. Zo zie ik het ook. Er is maar één waarheid, maar die is voor een groot gedeelte voor ons afgeschermd. Alle religies zijn een zienswijze. We zien de waarheid alsof de waarheid achter matglas zit. Dat heeft een reden, een doel. Ik denk dat als we sterven we die waarheid helder zien. Er schijnt echter iets te zijn dat we niet zien: de oorsprong en het doel.quote:Op zondag 15 februari 2026 14:42 schreef EsserS het volgende:
[..]
Religie is een inconsistente idioterie want als de bron hetzelfde is waarom hebben we dan verschillende 'klantenservices' nodig die elkaars bestaan ontkennen? Wat een rare discussie is dit toch.
Dit heb je ervan als je een "geschapen mens" hebt met een oneindige hoeveelheid subjectieve interpretaties van de werkelijkheid. En niet te vergeten zijn gedachten, overtuigingen en concepten die op alles gebaseerd zijn behalve op feiten. Het probleem is natuurlijk dat we niet naar 'God' kijken maar naar de menselijke projectie ervan. Een kosmische Rorschachtest waarbij iedereen precies ziet wat zijn eigen cultuur hem heeft ingefluisterd. We hebben het hier niet over objectieve feiten maar over een collectief potje 'mijn denkbeeldige vader is sterker dan die van jou' verpakt in plechtige gewaden en eeuwenoude tradities.
In plaats van toe te geven dat we eigenlijk geen flauw idee hebben metselen we liever muren van dogma's op basis van subjectieve interpretaties die de houdbaarheid van een gemiddeld opiniestuk niet overstijgen. Uiteindelijk zijn die 'verschillende Goden' vooral het resultaat van de menselijke drang om de werkelijkheid te kneden naar ons eigen gelijk, ongeacht de logica. Dus ja, het labeltje op de verpakking verschilt maar de inhoud is vooral een weerspiegeling van de persoon die het doosje vasthoudt.
Het hele idee dat er verschillende religies zijn rondom (in theorie) dezelfde bron komt simpelweg doordat de mens een chronisch gebrek heeft aan een universele 'copy-paste' functie. Elke profeet of schriftgeleerde voegde zijn eigen culturele sausje, politieke agenda en lokale vooroordelen toe aan het oorspronkelijke verhaal totdat de bron onherkenbaar vervormd was. Wat begon als een gedeelde filosofie eindigde als een verzameling sektes die elkaar de maat nemen op basis van nuances in een tekst die al tien keer is vertaald door mensen met een dubbele agenda.
Dat wordt dan 'openbaring' genoemd maar eigenlijk is het gewoon de menselijke psyche die probeert controle te krijgen over het onbekende door het in begrijpelijke, lokale regeltjes te gieten. Het resultaat is een soort kosmisch doorvertelspel waarbij de laatste persoon in de rij zweert dat hij de enige is die het eerste bericht écht heeft begrepen. We vechten oorlogen uit over interpretaties van interpretaties terwijl het feitelijke fundament vaak niet sterker is dan "iemand heeft dit ooit heel overtuigend opgeschreven".
Kortom: de enige reden dat er meerdere religies zijn, is dat wij mensen te arrogant zijn om te accepteren dat we allemaal naar dezelfde blinde vlek staren en daar onze eigen kleurplaat van maken.
Religieuze dwaallichten weigeren dit in te zien.
Idemquote:Op maandag 16 februari 2026 10:30 schreef -Sigaartje het volgende:
Dit is hoe ik denk hoe het is, ik kan dus gemakkelijk ongelijk hebben.
Een beetje zoals dit?quote:Op zondag 15 februari 2026 14:42 schreef EsserS het volgende:
Het probleem is natuurlijk dat we niet naar 'God' kijken maar naar de menselijke projectie ervan. Een kosmische Rorschachtest waarbij iedereen precies ziet wat zijn eigen cultuur hem heeft ingefluisterd.
We zien de waarheid alsof het achter matglas zit, omdat het evolutionair net zo bevorderlijk is om de werkelijkheid volledig waarheidsgetrouw waar te nemen als Office aansturen met machinetaal.quote:Op maandag 16 februari 2026 10:30 schreef -Sigaartje het volgende:
We zien de waarheid alsof de waarheid achter matglas zit. Dat heeft een reden, een doel. Ik denk dat als we sterven we die waarheid helder zien. Er schijnt echter iets te zijn dat we niet zien: de oorsprong en het doel.
Dat is ook het idee, maar waarom wordt er dan naar 'Hij' gerefereerd?quote:Op zondag 15 februari 2026 03:05 schreef Mijk het volgende:
God is onzijdig, bestaat buiten dualiteit, en gender. Het is de onderliggende laag waar uiteindelijk alles vandaan komt. Dit kan ook niet anders als God "oneindig" want een gender of dualiteits degree aan "god" geven is al direct een god die uit balans is, en je beperkt god enorme mate op het moment dat je dus een Gender zou geven. Het exacte midden van de lijn/het spectrum. Van alles 0. Nothingness. The all. You.
Complete balans, derhalve ook Yin/yang.
Volgens mij is God een dynamisch metamorf transpersoon. Proteïsch maar half vormloos, half flüide. Zoiets. Ik heb dit namelijk wel eens gedroomd.quote:Op woensdag 18 februari 2026 15:53 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat is ook het idee, maar waarom wordt er dan naar 'Hij' gerefereerd?
Als god onzijdig is, zou 'Zij' ook prima moeten zijn.
Het is puur taalkundig. In de Arabische/Hebreeuwse taal bestaat er geen 'het' en hebben woorden grammaticaal een geslacht. Allah/Elohim zijn grammaticaal (dus niet biologisch) mannelijke woorden, dus gebruik je 'hij'. Om een andere voorbeeld te geven: de zon is vrouwelijk dus gebruik je daarvoor 'zij'. Dat zijn simpelweg de grammaticale regels van de taal. Zowel in de islam/jodendom is God niet mannelijk noch vrouwelijk biologisch/lichamelijk gezien.quote:Op woensdag 18 februari 2026 15:53 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het gaat erom hoe de oorspronkelijke schrijver en zijn toehoorder het Hebreeuwse woord verstonden. Als wij het woord 'Hij' lezen dan denken we direct aan een man. Ik denk niet dat de schrijver en diens toehoorder ook deze associatie met het woord hadden. Het gaat hierbij denk ik meer om een taalkundige gewoonte.quote:Op woensdag 18 februari 2026 15:53 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik trek deze even naar FLquote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:13 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zo vloeibaar als een pekdruppel.
Gegeven we godsdienstvrijheid en de vrijheid van meningsuiting kennen, mag jij daarmee net als een moslim bestaan. Ook heb ik 0 argumenten van je gezien die inhoudelijk hout snijden, als overtuigen je doel is. Zodra een moslim inhoudelijk wordt zoals je verzoekt ga je lopen tieren over een profeet die zoals André Hazes of Errol Musk zou zijn
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |