abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220036617
quote:
Maastricht Om sterker te staan in deze tijd van een toenemende zorgvraag en een snel oplopend personeelstekort moeten de Limburgse ziekenhuizen meer dan nu het welzijn van hun eigen medewerkers centraal stellen. Dat schrijft Frank Christian van de Baan in zijn proefschrift, waarop hij vrijdag aan de Universiteit Maastricht is gepromoveerd.

Steeds meer onderzoeken tonen aan dat zorgpersoneel schaarser gaat worden en als er niets veranderd in de publieke sector mensen straks geen (goede) zorg zullen krijgen.

Zelf zie ik dat terug bij verschillende organisaties waar ik afdelingen op gang help door een renovatie of door dingen anders te gaan doen dan altijd al is gedaan.

Wat vindt de huidige generatie van zorg en hoe kijken ze tegen de zorgmedewerkers?

[ Bericht 74% gewijzigd door Chadi op 08-02-2026 16:00:28 ]
pi_220037133
Ben het wel eens. Werk in de ggz en het is de laatste jaren enorm onrustig geweest op werk. Heb erg gemist dat 'ze' (managment, werk, whatever) zagen en erkende wat we allemaal deden en we een jaar allemaal een schep erboven op hebben gedaan/moesten doen. En ondertussen ook nog halfjaarlijks op gesprek moeten komen of de productiviteit op orde was natuurlijk. Vooral het niet luisteren is zo irritant, sommige dingen gaven we al lang aan en toen het ontplofte 'hadden ze dat niet kunnen voorzien'. Koekoek. Daarna ruim een jaar stilte en nu krijgen we een uitje voor ons harde werk van de baas boven de baas, kregen we via een mail. Fijn, maar wat eerder erkenning en aandacht en de vraag wat we nodig hadden was fijner geweest eigenlijk.
pi_220040257
Zet vol in op robotisering en automatisering. Een ziekenhuis is vooral een enorm bureaucratische organisatie waarin alles nauwkeurig gedocumenteerd moet worden. Dat is nou net iets wat AI prima over kan nemen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220040571
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 19:37 schreef Lyrebird het volgende:
Zet vol in op robotisering en automatisering. Een ziekenhuis is vooral een enorm bureaucratische organisatie waarin alles nauwkeurig gedocumenteerd moet worden. Dat is nou net iets wat AI prima over kan nemen.
Ik denk dat AI ongeveer 30% aan tijd kan schelen. Maar de rest blijft echt wel maatwerk. Daar is wat er zo killing is aan een hoop werk.

Allebei bijvoorbeeld schizofreen maar totaal andere benadering en doelen en de manier waarop die doelen gehaald worden.
  zondag 8 februari 2026 @ 20:24:46 #5
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220040655
Ik zet in op een veel betere cao en werkomstandigheden voor onze zorgmedewerkers. Een hoop lopen vast op onderbezetting, vervelende werkschema's, kortetermijn-gepruts zoals tijdelijke contracten of externe zzp-ers zodat de lange termijn niet geborgd wordt en in ruil daarvoor een te laag loon en andere arbeidsvoorwaarden.

Mijn zoon woont in een instelling en ik heb goed contact met het personeel dat hem verzorgt, en die zitten er vooral omdat ze heel veel voldoening halen uit hun werk voor de cliënten en niet omdat het leven zo leuk en makkelijk wordt gemaakt door de werkgever.
pi_220041271
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 20:24 schreef Qarrad het volgende:
Ik zet in op een veel betere cao en werkomstandigheden voor onze zorgmedewerkers. Een hoop lopen vast op onderbezetting, vervelende werkschema's, kortetermijn-gepruts zoals tijdelijke contracten of externe zzp-ers zodat de lange termijn niet geborgd wordt en in ruil daarvoor een te laag loon en andere arbeidsvoorwaarden.

Mijn zoon woont in een instelling en ik heb goed contact met het personeel dat hem verzorgt, en die zitten er vooral omdat ze heel veel voldoening halen uit hun werk voor de cliënten en niet omdat het leven zo leuk en makkelijk wordt gemaakt door de werkgever.
Voor de manger doe je het niet. Het is altijd de cliënt die je verder helpt waardoor je daar voldoening uit haalt. Als de band met de cliënten er niet zou zijn, dan was iedereen al gestopt. Wij beginnen waar anderen het op hebben gegeven meestal.
  maandag 9 februari 2026 @ 10:58:49 #7
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220043908
En ook even over de zzp'ers: de enorme influx naar de zorg hierbij komt ook ergens vandaan. Als zzp'er heb je namelijk veel meer controle over wanneer, hoe en waar je ingezet wordt dan als je in loondienst werkt. Ze voorzien in een vraag, kunnen daardoor hun aanbod in de markt zetten voor een eerlijker tarief en voilà: tsunami.

De reactie hierop van het management in de zorg is niet om te kijken hoe je de continuïteit van de zorg borgt door het personeel in loondienst ook meer te bieden van waar de zzp'ers op inspelen, maar om de boel af te knijpen wat betreft zzp'ers. Gevolg: opnieuw onderbezetting.

Er zaten soms echt cowboys bij, maar die vielen snel genoeg door de mand en het overgrote deel van die jongens (vooral jonge jongens bij de instellingen waar ik ervaring mee heb) deed het gewoon prima. Ze voorzagen in een behoefte, vonden vaak nog hun roeping ook en het grote probleem was vooral dat ze niet genoeg onder controle te houden waren wat betreft dingen te willen hebben.

Er zijn er gelukkig nog wat over (zijn overgegaan naar een constructie die meer op loondienst leek) maar in de tussentijd werd ik gebeld door het management dat ze in verband met onderbezetting een beroep wilden doen op de familieleden van de cliënten. Ik ben wekelijks al een halve dag kwijt op zijn minst met zorg voor mijn zoon, halverwege de twintig inmiddels, en dat gaat zo blijven voor de rest van zijn/mijn leven, en ik heb ook nog meerdere banen.

Dus toen heb ik wel laten merken dat ik dat een door henzelf gecreëerd probleem vind maar dat ik het ging doen omdat ik a) mijn kind en b) zijn fantastische verzorgers niet wilde afvallen. Maar eigenlijk is het van de zotten dat zij met alle budgetten en indicaties voor voltijds zorg gaan verwachten dat ik weken van 80 uur ga maken omdat zij hun personeel liever niet vast in dienst nemen of acceptabele voorwaarden bieden en het er gewoon uitgooien/zien weglopen.
pi_220054662
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 21:46 schreef Chadi het volgende:

[..]
Voor de manger doe je het niet. Het is altijd de cliënt die je verder helpt waardoor je daar voldoening uit haalt. Als de band met de cliënten er niet zou zijn, dan was iedereen al gestopt. Wij beginnen waar anderen het op hebben gegeven meestal.
je doet het juist ook voor het manger.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 10 februari 2026 @ 12:32:14 #9
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220055237
Ah de zorg, mensen aannemen, paar jaar later, ontslaan repeat. Vervolgens ze min of meer dwingen ZZPer te worden. Wanneer er dan veel behoefte is aan bv een Röntgenassistent, vraagt die natuurlijk een markt tarief, om dan te gaan jankenzakken dat de ZZPers zooo duur zijn.
pi_220056786
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 10:58 schreef Qarrad het volgende:
En ook even over de zzp'ers: de enorme influx naar de zorg hierbij komt ook ergens vandaan. Als zzp'er heb je namelijk veel meer controle over wanneer, hoe en waar je ingezet wordt dan als je in loondienst werkt. Ze voorzien in een vraag, kunnen daardoor hun aanbod in de markt zetten voor een eerlijker tarief en voilà: tsunami.

De reactie hierop van het management in de zorg is niet om te kijken hoe je de continuïteit van de zorg borgt door het personeel in loondienst ook meer te bieden van waar de zzp'ers op inspelen, maar om de boel af te knijpen wat betreft zzp'ers. Gevolg: opnieuw onderbezetting.

Er zaten soms echt cowboys bij, maar die vielen snel genoeg door de mand en het overgrote deel van die jongens (vooral jonge jongens bij de instellingen waar ik ervaring mee heb) deed het gewoon prima. Ze voorzagen in een behoefte, vonden vaak nog hun roeping ook en het grote probleem was vooral dat ze niet genoeg onder controle te houden waren wat betreft dingen te willen hebben.

Er zijn er gelukkig nog wat over (zijn overgegaan naar een constructie die meer op loondienst leek) maar in de tussentijd werd ik gebeld door het management dat ze in verband met onderbezetting een beroep wilden doen op de familieleden van de cliënten. Ik ben wekelijks al een halve dag kwijt op zijn minst met zorg voor mijn zoon, halverwege de twintig inmiddels, en dat gaat zo blijven voor de rest van zijn/mijn leven, en ik heb ook nog meerdere banen.

Dus toen heb ik wel laten merken dat ik dat een door henzelf gecreëerd probleem vind maar dat ik het ging doen omdat ik a) mijn kind en b) zijn fantastische verzorgers niet wilde afvallen. Maar eigenlijk is het van de zotten dat zij met alle budgetten en indicaties voor voltijds zorg gaan verwachten dat ik weken van 80 uur ga maken omdat zij hun personeel liever niet vast in dienst nemen of acceptabele voorwaarden bieden en het er gewoon uitgooien/zien weglopen.
Ik ben zelf lang zzper geweest en had de overstap in oktober gemaakt om deels te gaan werken in loondienst omdat mij dat veel meer opleverde. Ik moest in december doorgeven wanneer ik in juli op vakantie ga. Ik moet nu al mijn vrije dagen doorgeven voor juni. Het is totaal niet flexibel. Zorgverleners hebben behoefte aan flexibiliteit. Maar door het afknijpen van zzpers kan je nog minder vrij vragen als vaste. Ik ben geneigd om weer zzper te worden omdat ik daarmee meer flexibiliteit krijg wat ik nodig heb privé. De 32 uur die ik nu werk, voelen als 70 uur zzp werk.

Ik heb altijd gezegd dat juist de zzpers de zorg goedkoper en houdbaar maken en door doe te verjagen je de zorg op kosten jaagt.
Maar de managers zijn nu al een tijdje om en willen heel graag de zzper terug naar de regering is ie dezelfde managers en vakbonden jaren lang op het verkeerde been gezet. Dat hebben ze nu spijt van maar zie de zorg maar weer overeind te krijgen.
pi_220056805
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 12:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ah de zorg, mensen aannemen, paar jaar later, ontslaan repeat. Vervolgens ze min of meer dwingen ZZPer te worden. Wanneer er dan veel behoefte is aan bv een Röntgenassistent, vraagt die natuurlijk een markt tarief, om dan te gaan jankenzakken dat de ZZPers zooo duur zijn.
Ze zijn duur omdat managers ze als kostenpost zien. Anders dan medewerkers in loondienst waarvan ze weten dat die erbij horen. Maar als je echt gaat door rekenen zoals in bepaalde studies kom je er achter dat zzp niet zo slecht is voor de zorg en juist heel erg goed is voor heel veel takken.

Kijk nu naar nacht zorg en terminale zorg. Valt helemaal in elkaar. Wijkverpleging valt in elkaar. Acute psychiatrie valt uit elkaar omdat ervaring weg loopt en ervaren zzpers niet voor een honger loon als boksbal gaan dienen.

Ik werk nu in een ziekenhuis en we hebben een dame die al 3 weken een bed bezet houdt wat 1500 per dag kost. Simpelweg omdat er geen zorg is voor haar in de thuis situatie maar er ook geen instelling is die haar wil opnemen omdat ze het personeel niet hebben vanwege zzp stop.
pi_220056816
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 15:05 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ik ben zelf lang zzper geweest en had de overstap in oktober gemaakt om deels te gaan werken in loondienst omdat mij dat veel meer opleverde. Ik moest in december doorgeven wanneer ik in juli op vakantie ga. Ik moet nu al mijn vrije dagen doorgeven voor juni. Het is totaal niet flexibel. Zorgverleners hebben behoefte aan flexibiliteit. Maar door het afknijpen van zzpers kan je nog minder vrij vragen als vaste. Ik ben geneigd om weer zzper te worden omdat ik daarmee meer flexibiliteit krijg wat ik nodig heb privé. De 32 uur die ik nu werk, voelen als 70 uur zzp werk.

Ik heb altijd gezegd dat juist de zzpers de zorg goedkoper en houdbaar maken en door doe te verjagen je de zorg op kosten jaagt.
Maar de managers zijn nu al een tijdje om en willen heel graag de zzper terug naar de regering is ie dezelfde managers en vakbonden jaren lang op het verkeerde been gezet. Dat hebben ze nu spijt van maar zie de zorg maar weer overeind te krijgen.
Gek genoeg is mijn partner in loondienst niet zo blij met een zzper die je toch deels moet inwerken maar nog erger is dat men alleen wil werken als het ze uitkomt zodat ze zich massaal afmelden in de weekeinden/feestdagen en bij zeer zonnig weer.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 15:28:49 #13
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220056916
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 15:05 schreef Chadi het volgende:

[..]

Ik zie precies dit.
pi_220057097
quote:
1s.gif Op zondag 8 februari 2026 14:29 schreef Chadi het volgende:

[..]
Steeds meer onderzoeken tonen aan dat zorgpersoneel schaarser gaat worden en als er niets veranderd in de publieke sector mensen straks geen (goede) zorg zullen krijgen.

Zelf zie ik dat terug bij verschillende organisaties waar ik afdelingen op gang help door een renovatie of door dingen anders te gaan doen dan altijd al is gedaan.

Wat vindt de huidige generatie van zorg en hoe kijken ze tegen de zorgmedewerkers?
De zorg in het UMC+ Maastricht is wat mij betreft prima. Kan daar niet over klagen. Je merkt alleen bij de rondes hoeveel administratie daarbij komt kijken. De handen aan bed zijn uitstekende zorgmedewerkers.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 16:01:50 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220057117
Wat is zijn volgende onderzoek. Dat water nat is?
pi_220057229
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 16:01 schreef Hexagon het volgende:
Vraag mij dat ook wel af. Er zijn meer sectoren die met dezefde problemen te maken hebben en dat is al jaren bekend. Politie, OV, Onderwijs vallen mij nu even snel te binnen. Maar het zijn er natuurlijk veel meer.
pi_220057243
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 15:13 schreef Cherni het volgende:

[..]
Gek genoeg is mijn partner in loondienst niet zo blij met een zzper die je toch deels moet inwerken maar nog erger is dat men alleen wil werken als het ze uitkomt zodat ze zich massaal afmelden in de weekeinden/feestdagen en bij zeer zonnig weer.
Tuurlijk werk je ald zzper volgens agenda van jezelf. Dat is toch het hele punt van zzper zijn. Dat je zelf bepaalt waar en wanneer je werkt. Als je dat niet kan dan ben je gewoon loondienst en verkapt aan het werk. Als je toch gaat werken wanneer een ander dat wil kan je beter in loondienst gaan tegen betere voorwaarden.

Weekenden en feestdagen en vooral zomer worden JUIST door zzpers ingevuld. Dat ze vaak ingewerkt moeten worden komt omdat zzpers waarschijnlijk niet zo vaak terug komen. Dat moet je als afdeling te denken geven.
pi_220057288
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 15:28 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik zie precies dit.
Ja dat is omdat managers heel lang hebben geroepen dat continuïteit over druk stond en dat het meer geld kostte. Nou continuïteit krijg je niet meer rond omdat je te weinig personeel hebt. Daar waar zzpers zorgden voor continuïteit heb je nu de handjes niet meer. Het ziekteverzuim is daarbij toren hoog onder vast personeel waardoor je nog minder levert voor nog meer.

Maar ze hebben bewust de zzper overal de schuld van gegeven en ze zo neergezet alsof het graaiers zijn.

De volgende trend is overigens dat privé instellingen de top van de zorg af gaan romen. Daar zijn ze nu in en heel hoog tempo mee bezig.
pi_220057302
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 16:16 schreef Chadi het volgende:

[..]
Tuurlijk werk je ald zzper volgens agenda van jezelf. Dat is toch het hele punt van zzper zijn. Dat je zelf bepaalt waar en wanneer je werkt. Als je dat niet kan dan ben je gewoon loondienst en verkapt aan het werk. Als je toch gaat werken wanneer een ander dat wil kan je beter in loondienst gaan tegen betere voorwaarden.

Weekenden en feestdagen en vooral zomer worden JUIST door zzpers ingevuld. Dat ze vaak ingewerkt moeten worden komt omdat zzpers waarschijnlijk niet zo vaak terug komen. Dat moet je als afdeling te denken geven.
De ervaring van mijn partner in de thuiszorg is juist de enorme tekorten in de weekeinden, feest dagen en zomer periode omdat zzpers die op de lijst staan bij vraag om in te vallen afzeggen. Vaak genoeg dat mijn partner ondanks een vrij weekeinde toch gevraagd om in te vallen. Mijn partner is zo gek maar ik ben daar niet zo blij mee. Nu heeft mijn partner nog het geluk dat de twee wijken waar ze werkt maast de deur liggen en alles per fiets afgelegd kan worden. Maar prettig is het niet.
pi_220057311
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 16:01 schreef Hexagon het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)et-vangnet-ontbreekt

Dit is dus wat ik al een tijdje roep. Pas nou op want je sloopt de wijk en revalidatiecentra. Ongecontracteerde zorg is een belangrijke pijler die continu aangevallen wordt door zorgverzekeraars en eigenlijk zo weinig vergoeding krijgt dat het voortbestaan niet gegarandeerd kan worden.
pi_220057353
Overigens geef ik een zzper natuurlijk gelijk. Als ik zzper zou zijn kwam ik ook alleen maar als het mij uitkomt en niet de baas van de organisatie.

Bij het spoor had je dan geen zzpers als mcn maar wel machinisten die er vervroegd uitgaan en dan een jaar conctract afsloten en hun eigen rooster maakte waar weekeinden en feestdagen niet werden ingeroosterd. De mooie diensten dus. Dit wegens tekorten. Of dat nu nog zo is weet ik niet. Ben er nu een jaar uit.
pi_220060670
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 16:22 schreef Cherni het volgende:

[..]
De ervaring van mijn partner in de thuiszorg is juist de enorme tekorten in de weekeinden, feest dagen en zomer periode omdat zzpers die op de lijst staan bij vraag om in te vallen afzeggen. Vaak genoeg dat mijn partner ondanks een vrij weekeinde toch gevraagd om in te vallen. Mijn partner is zo gek maar ik ben daar niet zo blij mee. Nu heeft mijn partner nog het geluk dat de twee wijken waar ze werkt maast de deur liggen en alles per fiets afgelegd kan worden. Maar prettig is het niet.
Thuiszorg bloedt helemaal dood door de korte routes en het niet vergoeden van de reistijden. Nu komt daar de zzp stop bij. Funest voor veel thuiszorgorganisatie.
pi_220061013
Wij hebben zelden zzpers, heeft ook weinig zin want je moet je cliënten kennen en je hebt een vaste caseload. Onze arts was wel eerst zzper, we zaten opeens zonder erts en alles was drama dus toen was het niet anders. Die is nu ook in loondienst, gelukkig.
pi_220070946
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 07:02 schreef Koettie het volgende:
Wij hebben zelden zzpers, heeft ook weinig zin want je moet je cliënten kennen en je hebt een vaste caseload. Onze arts was wel eerst zzper, we zaten opeens zonder erts en alles was drama dus toen was het niet anders. Die is nu ook in loondienst, gelukkig.
In welke sector werk je?
pi_220071030
https://www.ad.nl/binnenl(...)jk-geraakt~a60df2f0/

Buurtzorg krijgt het nu financieel ook niet meer voor elkaar omdat het uur tarief gewoon te laag is.
Ze hadden sommige wijken in bepaalde dorpen al verlaten omdat de wijkverpleging daar vanwege de afstanden niet langer rendabel was en er niet genoeg personeel te krijgen was.
Nu staan 8500 patiënten straks zonder zorg als dit zo doorgaat. Ook zijn er geen andere partijen die deze zorg zo over kunnen nemen behalve als het richting pgb gaat. Maar dat is tijdrovend.

De ongecontracteerde partijen die een soort buffer vormen die stoppen er ook massaal mee of gaan naar een PGB vorm. Bij ZVW worden ongecontracteerde partijen al slechts voor 60-70% betaald en daardoor flink afgeknepen. Ze krijgen een uur tarief van 41 euro waar ze alles mee moeten doen inclusief reistijd.

Factoren die ook nog meespelen zijn de geïndiceerde tijd voor zorg. Dus hoeveel tijd kost het om bijvoorbeeld iemand te douchen en aan te kleden.
Hier is een zogenaamde CIZ standaard voor. Deze is in 2014 opgesteld toen de zorg nog minder zwaar en minder complex was. Je krijgt nu dus gewoon niet genoeg tijd en daarboven ook niet genoeg geld omdat je afgeknepen wordt tot 60% van het Nza tarief. Voor het uitkleden, douchen en aankleden krijg je dus 30 minuten volgens 2014 norm. Nu krijg je maar voor 18 minuten betaald.

Hierdoor staat de hele wijkverpleging eigenlijk al zeker met dan 5 jaar op klappen. Nu komt daar ook nog eens de zzper die niet meer komt omdat het riskant is en omdat het minder oplevert dan elders.

We kunnen met zen allen wel raden wat er gaat gebeuren.

[ Bericht 5% gewijzigd door Chadi op 12-02-2026 08:36:33 ]
  donderdag 12 februari 2026 @ 08:58:32 #26
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220071195
Wat er gaat gebeuren is dat zodra ik afhankelijk word van anderen ik met een fles wodka en mijn looprekje het gebouw van het ministerie van VWS beklim, een dramatische banner aan mijn incontinentiemateriaal vastknoop om zo met een sierlijk wapperende staart een statement te maken onderweg naar beneden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220071232
Het grote probleem is dat de zorg grotendeels door de overheid gefinancierd en gereguleerd wordt. Stop dit en de druk op de zorg en zorgmedewerkers zal omlaag gaan en het zal ook meer lonen om in de zorg te gaan werken.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220072439
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 09:05 schreef TAmaru het volgende:
Het grote probleem is dat de zorg grotendeels door de overheid gefinancierd en gereguleerd wordt. Stop dit en de druk op de zorg en zorgmedewerkers zal omlaag gaan en het zal ook meer lonen om in de zorg te gaan werken.
Het reguleren gebeurd niet bij de overheid maar bij de ZVW. De overheid zet alleen de grote lijnen uit maar de geldstroom wordt beheerst door de zorgverzekeraar.
pi_220072446
quote:
1s.gif Op donderdag 12 februari 2026 08:58 schreef Qarrad het volgende:
Wat er gaat gebeuren is dat zodra ik afhankelijk word van anderen ik met een fles wodka en mijn looprekje het gebouw van het ministerie van VWS beklim, een dramatische banner aan mijn incontinentiemateriaal vastknoop om zo met een sierlijk wapperende staart een statement te maken onderweg naar beneden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou ja geniet je nog even van je val. Euthanasie maar dan met een staartje.

:D
  donderdag 12 februari 2026 @ 11:26:05 #30
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220072626
quote:
Stel zorgverleners centraal
Sorry :{w Maar dat is niet efficient en komt onze winst niet ten goede.
pi_220074011
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 11:00 schreef Chadi het volgende:

[..]
Het reguleren gebeurd niet bij de overheid maar bij de ZVW. De overheid zet alleen de grote lijnen uit maar de geldstroom wordt beheerst door de zorgverzekeraar.
Nou de overheid bepaalt gewoon de inhoud van het basispakket en stelt ook mede de premie vast. Van de website van de overheid:

quote:
Verplichte basisverzekering voor iedereen

De basisverzekering dekt de standaardzorg van bijvoorbeeld huisarts, ziekenhuis of apotheek. Voor de meeste zorg in het basispakket geldt een eigen risico. Er kunnen ook nog eigen bijdragen gelden.

De belangrijkste kenmerken van het basispakket zijn:

De basisverzekering is verplicht als u woont of werkt in Nederland. Ook voor kinderen.
Het basispakket is voor iedereen gelijk.
Het basispakket is bepaald door de overheid. De inhoud kan jaarlijks veranderen.
De overheid bepaalt de hoogte van het eigen risico en de hoogte van de zorgtoeslag. Voor bepaalde zorg geldt geen eigen risico, zoals huisartsenzorg of verloskundige zorg.
De overheid bepaalt ook voor welke zorg u een eigen bijdrage moet betalen. Dit staat los van het eigen risico.
Zorgverzekeraars mogen mensen niet weigeren voor het basispakket.
De premie van een polis is voor iedereen gelijk. Iedereen met dezelfde polis betaalt dus hetzelfde, ongeacht leeftijd of gezondheid.
Zorgverzekeraars hebben zorgplicht. Zij moeten zorgen dat iedereen op tijd en binnen redelijke afstand de zorg krijgt die nodig is.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220074024
Nee, zorg moet kapot!
Al dat geld moet naar defensie.
pi_220076614
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 08:12 schreef Chadi het volgende:

[..]
In welke sector werk je?
Ggz verslavingszorg
pi_220077293
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 13:34 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou de overheid bepaalt gewoon de inhoud van het basispakket en stelt ook mede de premie vast. Van de website van de overheid:
[..]

Nee de overheid zegt wat er uit de basis vergoed wordt maar de verzekering bepaalt hoe het vorm krijgt en wie de rekening krijgt .

Neem wijkverpleging. Je hebt er recht op en je hebt het recht op een keuzevrijheid. Dat is theorie en dan komt de praktijk die ik hierboven heb beschreven waar partijen gewoon afgeperst worden. Daar gooien ze zoveel drempels op dat jij van dat recht nauwelijks gebruik kan maken.

Van zelf formulieren invullen tot jouw partij maar 60% vergoeden waardoor jij de rest van de rekening krijgt.

https://www.consumentenbo(...)gecontracteerde-zorg

quote:
Beperking keuzevrijheid bij lage vergoeding
Bij sommige zorgverzekeraars is het vergoedingspercentage voor niet-gecontracteerde zorg bij hun (goedkoopste) zorgpolis erg laag. Je krijgt dan niet meer dan 50 of 60% van de rekening vergoed. Maar ook een vergoedingspercentage van 80% bij naturapolissen kan een grote belemmering zijn om zelf je zorgverlener te kiezen. Bij hoge kosten is 20% van de rekening voor veel mensen niet op te brengen. Er is dan dus niets te kiezen.

Wij vinden dat zorgverzekeraars verzekerden moeten compenseren als die naar een niet-gecontracteerde zorgverlener zijn geweest en daarvoor geen redelijke vergoeding hebben gekregen.

[ Bericht 17% gewijzigd door Chadi op 12-02-2026 18:08:34 ]
pi_220077610
Hoppa de volgende die dicht gaat vanwege de zzp stop en verschuiven personeel naar privé instellingen. Waarom niet open blijven en die boete op de koop toe nemen? Of wordt je dan persoonlijk aansprakelijk gesteld als bestuurder?

quote:
Zorgvilla in Vleuten gaat sluiten, ouders aangewezen op thuiszorg? ‘De oplossing is er nu simpelweg niet’
Het nieuws sloeg in als een bom: de vier kindzorgvilla’s van ExpertCare, waaronder die in Vleuten, sluiten. Chronisch zieke kinderen verliezen daarmee hun dag- en crisisopvang, plek om te logeren of tijdelijk te wonen. Een alternatief is er niet in de regio Utrecht. Hoe moet het verder met deze gezinnen? En hoe staat het er landelijk voor met deze zorg?
pi_220077909
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 15:25 schreef Koettie het volgende:
Ben het wel eens. Werk in de ggz en het is de laatste jaren enorm onrustig geweest op werk. Heb erg gemist dat 'ze' (managment, werk, whatever) zagen en erkende wat we allemaal deden en we een jaar allemaal een schep erboven op hebben gedaan/moesten doen. En ondertussen ook nog halfjaarlijks op gesprek moeten komen of de productiviteit op orde was natuurlijk. Vooral het niet luisteren is zo irritant, sommige dingen gaven we al lang aan en toen het ontplofte 'hadden ze dat niet kunnen voorzien'. Koekoek. Daarna ruim een jaar stilte en nu krijgen we een uitje voor ons harde werk van de baas boven de baas, kregen we via een mail. Fijn, maar wat eerder erkenning en aandacht en de vraag wat we nodig hadden was fijner geweest eigenlijk.
Niet klagen, de GGZ heeft al 15 jaar bijna genoeg loonsverhogingen gekregen om inflatie bij te halen. Je hoefde maar 5% koopkracht in te leveren of zo. Je doet het met je hart, niet voor het geld of de waardering! En er is al eens een paar jaar geleden voor je geklapt. En toen is er zelfs een heel fonds voor jullie zorgmedewerkers opgetuigd waarvan 6 jaar later 0,1% toch aan de zorg is besteed. Niet klagen maar dragen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220081186
quote:
Niet klagen maar dragen.
Niet klagen maar dragen en nog meer vragen, is het voluit. .
Ik viel van m'n stoel toen beweerd werd dat zittend werk zo ongeveer het ongezondst is. Wsl tot aan de oorlog werd je geacht op kantoor in je stofjas over je werk gebogen te zitten, maar dat is al zo lang geleden. Je kan gewoon een paar keer naar de wc, naar de drankenautomaat en even wat stoelgymnastiek doen en in de middagpauze buiten een wandeling maken. De tijden zijn vaak glijdend (je moet wel je tijden voor continu vastleggen), dus daar kan je naar behoefte schuiven. Natuurlijk is dit wel makkelijker mogelijk bij grote bedrijven.

Ik moest als kind vanuit school boodschappen doen en ik zag dat de dames bij de groenteman allen spataderbenen hadden, van de hele dag min of meer staan. Het was maar een paar stappen van de toonbank naar de verre bakken en naar de weegscheel. Na sluitingstijd begon het grote schoonmaken De mannen in die winkel deden het zware werk, dus met kisten sjouwen, eentje ging 's morgens vroeg naar de veiling en deed het onderhoud aan de wagens.
Heb meerdere malen in de schooltijd onderweg opengelegde wegen voor rioling en zo gezien en dus fysiek zwaar werk.elke dag opnieuw. .
Zou dus als kind al begrepen hebben dat zittend werken mss voor je lichaam niet de beste bezigheid is, maar wist dus wel dat er ongunstiger banen waren waar je de schade direct zag.

Was de ziekenzorg betreft, las ik dat er voorzichtig begonnen is met deeltijd nachtdienst en dat het aanzienlijk beter uitpakt voor het personeel. Dus de eerste helft van de nachtruk of de tweede helft. .
pi_220093286
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 19:01 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Niet klagen, de GGZ heeft al 15 jaar bijna genoeg loonsverhogingen gekregen om inflatie bij te halen. Je hoefde maar 5% koopkracht in te leveren of zo. Je doet het met je hart, niet voor het geld of de waardering! En er is al eens een paar jaar geleden voor je geklapt. En toen is er zelfs een heel fonds voor jullie zorgmedewerkers opgetuigd waarvan 6 jaar later 0,1% toch aan de zorg is besteed. Niet klagen maar dragen.
Mn loon is niet zo vreselijk, hoewel het beter kan. Maar hebben 2 jaar moeten zeuren voor een agressietraining, zulke dingen vind ik echt onbegrijpelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Koettie op 14-02-2026 11:37:41 ]
pi_220093388
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 20:24 schreef Qarrad het volgende:
, en die zitten er vooral omdat ze heel veel voldoening halen uit hun werk voor de cliënten en niet omdat het leven zo leuk en makkelijk wordt gemaakt door de werkgever.
Dat is in de gehele zorg toch zo bij de mensen die het zware werk doen. Die doen het uit liefde voor de patiente.
pi_220128712
Wat verdient iemand in de thuiszorg precies per uur.

https://www.zonwijzer.nl/(...)ar-onzichtbaar-werk/

quote:
Neem Anja, 46, verzorgende IG, al twintig jaar in de wijk. Officieel heeft ze een contract van 24 uur. In werkelijkheid is ze bijna fulltime met werk bezig. Ze vertrekt om 7.00 uur, is om 13.30 uur “klaar”. Die middag heeft ze een gat, en dan nog een avonddienst erbij van 19.00 tot 21.30 uur. Op haar loonstrook: 24 uur. In haar lijf: 35 uur.

Ze laat haar salarisspecificatie zien. Bruto lijkt het nog wat: schaal 40, mooie treden opgebouwd. Netto valt het stil rond de ¤ 1.750. Daar moet de huur van, de boodschappen, haar auto waarmee ze de hele wijk doorkruist. Reiskostenvergoeding geldt alleen tussen cliënten, niet van huis naar de eerste, niet van laatste naar huis.
Echt typerend voor de wijkverpleging. 28uur op papier naar in het echt 70 uur.
  dinsdag 17 februari 2026 @ 20:26:16 #41
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_220128784
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 20:21 schreef Chadi het volgende:
Wat verdient iemand in de thuiszorg precies per uur.

https://www.zonwijzer.nl/(...)ar-onzichtbaar-werk/
[..]
Echt typerend voor de wijkverpleging. 28uur op papier naar in het echt 70 uur.
Die gaten in je rooster zijn toch ook slopend lijkt me. Wat is daar de reden van? Geen personeel?
  dinsdag 17 februari 2026 @ 20:28:16 #42
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220128821
Zorgverleners worden in Nederland sinds de omarming van het neoliberalisme - dankjewel, VVD, D66 en PvdA - systematisch zwaar ondergewaardeerd, niet alleen financieel. Beetje thee drinken met bejaarden en knutselen met gehandicapten, meer is het niet, toch?

Logisch, die geringschatting, dit zijn de helden die zich ontfermen over mensen die niks - meer - opleveren en enkel geld kosten.

Uitvloeisel van het volstrekt oppervlakkig utilisme dat onderhand tot staatsgodsdienst is verheven. Rendeer of crepeer.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220130360
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 20:26 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Die gaten in je rooster zijn toch ook slopend lijkt me. Wat is daar de reden van? Geen personeel?
Zorgvraag. De vraag is in de ochtend en in de avond. Daartussen is er vanuit de zvw niets te doen. Dan moet je weer richting WMO of WLZ denken.

Daarom is die splitsing op papier goedkoop maar wordt betaald door de zorgverlener uiteindelijk.
pi_220130368
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 20:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zorgverleners worden in Nederland sinds de omarming van het neoliberalisme - dankjewel, VVD, D66 en PvdA - systematisch zwaar ondergewaardeerd, niet alleen financieel. Beetje thee drinken met bejaarden en knutselen met gehandicapten, meer is het niet, toch?

Logisch, die geringschatting, dit zijn de helden die zich ontfermen over mensen die niks - meer - opleveren en enkel geld kosten.

Uitvloeisel van het volstrekt oppervlakkig utilisme dat onderhand tot staatsgodsdienst is verheven. Rendeer of crepeer.
Zorg kost van oudsher geld in de ogen van velen omdat ze het plaatje niet compleet kunnen maken. Zorg levert ook geld op. Als je iemand weer aan het werk krijgt omdat je deze behandeld scheelt dat veel kosten elders maar dat wordt nooit meegenomen in de berekeningen.
Van de 100 mensen die de acute psychiatrie in komen is 40-60% werkzaam. Die lap je weer op zodat ze heel snel weer terug kunnen integreren. Dat zie je niet terug in de cijfers als het gaat om wat zorg nou levert.

Maar ook het kopje koffie bij een bejaarde is heel zinvol vaak omdat je de enige bezoeker bent van die bejaarde vaak en voor hen het de enige sociale aangelegenheid is.
pi_220130386
Zo'n job doe je uiteraard niet voor het geld maar voor de mensen.
pi_220131100
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 05:52 schreef Chadi het volgende:

[..]
Zorg kost van oudsher geld in de ogen van velen omdat ze het plaatje niet compleet kunnen maken. Zorg levert ook geld op. Als je iemand weer aan het werk krijgt omdat je deze behandeld scheelt dat veel kosten elders maar dat wordt nooit meegenomen in de berekeningen.
Van de 100 mensen die de acute psychiatrie in komen is 40-60% werkzaam. Die lap je weer op zodat ze heel snel weer terug kunnen integreren. Dat zie je niet terug in de cijfers als het gaat om wat zorg nou levert.

Maar ook het kopje koffie bij een bejaarde is heel zinvol vaak omdat je de enige bezoeker bent van die bejaarde vaak en voor hen het de enige sociale aangelegenheid is.
Uiteraard, maar zover denken neoliberalen nooit... Instant gratification.

En ook koffie drinken met ouderen is zeer zinvol; bij sommigen heerst echter het idee dat dat zorgverlening is en dat dus iedereen dat wel kan
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220131179
Het lijkt me ook van belang dat er ook eens goed naar de macht van de zorgverzekeraars gekeken wordt. Dat had eigenlijk jaren geleden al moeten gebeuren. De papierenstroom die zij eisen van zorgmedewerkers maken het werken in de zorg er ook niet leuker op. Uiteraard moet je alle handelingen vastleggen maar in Nederland is het overdreven. Je zou het geïnstitutionaliseerd wantrouwen kunnen noemen.
Ik wacht nog steeds op een minister die dit echt aan de kaak stelt en doorbijt.
pi_220131310
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 06:10 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
Zo'n job doe je uiteraard niet voor het geld maar voor de mensen.
Dat zou niet moeten. Daarom lopen de mensen daar weg. En daarom komt nu de rekening echt waar die hoort. Niet bij de zorgverlener zoals altijd maar terug bij de zorgontvanger.
pi_220131357
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 09:48 schreef Dutchguy het volgende:
Het lijkt me ook van belang dat er ook eens goed naar de macht van de zorgverzekeraars gekeken wordt. Dat had eigenlijk jaren geleden al moeten gebeuren. De papierenstroom die zij eisen van zorgmedewerkers maken het werken in de zorg er ook niet leuker op. Uiteraard moet je alle handelingen vastleggen maar in Nederland is het overdreven. Je zou het geïnstitutionaliseerd wantrouwen kunnen noemen.
Ik wacht nog steeds op een minister die dit echt aan de kaak stelt en doorbijt.
Ik heb vorige week afkeuringen voor wijkverpleging gekregen omdat iemand van 94 met dementie niet vooruit gaat.
Ik moet die domme doos dan uit gaan leggen dat we achteruitgang tegengaan en geen vooruitgang gaan boeken. Dus wat ik de laatste maand doe is. Chatgpt een hoop gelul laten draaien en dat terug sturen. Dan krijg ik meestal direct een akkoord. Alleen wordt het zorgplan geen 3 pagina's maar 12. En daar hebben ze dan geen zin in om door te nemen.
pi_220131382
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 10:12 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ik heb vorige week afkeuringen voor wijkverpleging gekregen omdat iemand van 94 met dementie niet vooruit gaat.
Ik moet die domme doos dan uit gaan leggen dat we achteruitgang tegengaan en geen vooruitgang gaan boeken. Dus wat ik de laatste maand doe is. Chatgpt een hoop gelul laten draaien en dat terug sturen. Dan krijg ik meestal direct een akkoord. Alleen wordt het zorgplan geen 3 pagina's maar 12. En daar hebben ze dan geen zin in om door te nemen.
Vreselijk demotiverend lijkt me dat. Des te meer waardering voor mensen die in de zorg werkzaam blijven. Maar dat er iets moet veranderen lijkt me duidelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')