abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 februari 2026 @ 18:34:54 #1
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220028871
Ben aan het kijken naar een plugin hybride, vanmorgen een proefrit gemaakt in een Hyundai Tucson. Zijn er fokkers mer ervaring hiermee?
pi_220028996
Mooie koffiemolen
pi_220029054
Tja als je 265pk genoeg vindt om 1900kg vooruit te sleuren.
pindazakje
pi_220029502
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:55 schreef Hyaenidae het volgende:
Tja als je 265pk genoeg vindt om 1900kg vooruit te sleuren.
Eerst helling van 8% bij Frankfurt of Luik, terugschakelen naar zijn 3 en met 4000 toeren omhoog _O_
pi_220082182
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ben aan het kijken naar een plugin hybride, vanmorgen een proefrit gemaakt in een Hyundai Tucson. Zijn er fokkers mer ervaring hiermee?
Ik heb de gewone Tucson, benzine, 2022. Prima wagentje. Best ruim van binnen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Redactie Frontpage vrijdag 6 maart 2026 @ 14:57:10 #6
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_220273562
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ben aan het kijken naar een plugin hybride, vanmorgen een proefrit gemaakt in een Hyundai Tucson. Zijn er fokkers mer ervaring hiermee?
Ik heb er één, bj 2021. Prima auto, ik rijd vooral woon-werk (snelweg en stad) en doe dat volledig elektrisch. Per volle lading kan ik er ongeveer 65 km uit persen, maakt niet uit of het -5°C is of 40°C. Vakantieritten in de zomer (vaak 5000 km voor ons) doet hij prima op de 1.6 GDI. Per jaar rijd ik ongeveer 16.000 km, waarvan 50% full electric en verbruik is gemiddeld 1.9/100km.

Daarnaast veel ruimte, en hele comfortabele rij-eigenschappen. Was voor ons een flinke stap vooruit vanaf een Ford Focus SW 1.0 Platinum.
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:55 schreef Hyaenidae het volgende:
Tja als je 265pk genoeg vindt om 1900kg vooruit te sleuren.
Meer dan genoeg zelfs. Ook op de autobahn en in de Alpen bijvoorbeeld. Komt prima mee. Ik zou er echter nooit een sleurhut achter knopen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 6 maart 2026 @ 14:59:41 #7
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220273580
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 14:57 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Ik heb er één, bj 2021. Prima auto, ik rijd vooral woon-werk en doe dat volledig elektrisch. Vakantieritten in de zomer (vaak 5000 km voor ons) doet hij prima op de 1.6 GDI. Daarnaast veel ruimte, en hele comfortabele rij-eigenschappen. Was voor ons een flinke stap vooruit vanaf een Ford Focus SW 1.0 Platinum.
[..]
Dank voor je Feedback
Inmiddels besloten hem te kopen
  zaterdag 7 maart 2026 @ 10:32:48 #8
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220280604
Heb hem net opgehaald
Heerlijk stil elektrisch
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 07:51:15 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220297871
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb hem net opgehaald
Heerlijk stil elektrisch
Hoe is het heb opzichte van een elektrische Audi dan?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 9 maart 2026 @ 09:10:56 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220298459
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 07:51 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Hoe is het heb opzichte van een elektrische Audi dan?
Eerste ervaringen
Hyundai Tucson VS AudiQ5 etron (beide plugin hybride)
Positief
+ meer ruimte achterin
+ meer kofferruimte
+ comfortabeler/minder “sportief” vering
+ zuiniger
+ grote electrisch bereik
+ CarPlay/auto inclusief (kost extra bij Audi)
+ stoelventilatie
+ prijs
Negatief
- 100 pk minder ongeveer
- geen elektrische standverwarming
pi_220299040
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Eerste ervaringen
Hyundai Tucson VS AudiQ5 etron (beide plugin hybride)

Negatief
- 100 pk minder ongeveer
Maar in hoeverre ga je zoiets merken?
Altijd leuk natuurlijk meer pk, maar zeker in dagelijks gebruik ga je daar geen hinder van hebben.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 10:36:09 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220299043
In de levensduur van de banden zul je het in positieve zin merken denk ik.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 9 maart 2026 @ 10:46:56 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220299088
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 10:35 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Maar in hoeverre ga je zoiets merken?
Altijd leuk natuurlijk meer pk, maar zeker in dagelijks gebruik ga je daar geen hinder van hebben.
Leuk als je ff wilt inhalen of op de D Autobahn wanneer het rustig is en je een tankpas van het werk hebt
  maandag 9 maart 2026 @ 10:48:08 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220299097
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 10:36 schreef derLudolf het volgende:
In de levensduur van de banden zul je het in positieve zin merken denk ik.
Zeker.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 16:57:54 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220398166
2 weken nu, dagelijks naar het werk en in het weekend verder onderweg (gisteren naar Rotterdam en terug vanuit Duitsland) over een kleine 1.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 1 op 40 ofwel 0,25 liter per 100 km.
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 20:39:30 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220400374
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
2 weken nu, dagelijks naar het werk en in het weekend verder onderweg (gisteren naar Rotterdam en terug vanuit Duitsland) over een kleine 1.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 1 op 40 ofwel 0,25 decaliter per 100 km.
Ftfy
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220517410
Hij kan niet verwarmen.
.
  vrijdag 17 april 2026 @ 13:21:10 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220599125
1500 Kilometer gereden en ff uitgerekend
2 Liter per 100 km, uitgaande dat ik ca 75% van mijn stroomverbruik uit mijn eigen productie haal zit ik lager in CO2 verbruik dan een EV die met netstroom geladen wordt
pi_220649952
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:55 schreef Hyaenidae het volgende:
Tja als je 265pk genoeg vindt om 1900kg vooruit te sleuren.
Tot niet eens zo heel lang geleden reden er vrachtwagens met 40 ton met dat vermogen de Alpen over...
Miata is always the answer
  zaterdag 25 april 2026 @ 10:41:26 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220650127
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:08 schreef j669 het volgende:

[..]
Tot niet eens zo heel lang geleden reden er vrachtwagens met 40 ton met dat vermogen de Alpen over...
PK zegt eerlijk gezegd niet zoveel, koppel (in NM) is veel belangrijker. Bij een elektromotor cq een combi van elektromotor en benzinemotor is de power die er geleverd wordt over de hele toeren range aanwezig.
PK is eigenlijk een niet natuurkundige waarde, maar een verkoopverhaal. James Watt verzon PK als metric om zijn stoommachines te verkopen, hoeveel paarden kan deze stoommachine vervangen voor het aandrijven van de pomp die het water uit je mijn haalt.
pi_220650394
Dat klopt. Een dieselmotor heeft meer koppel dan benzinemotor en een elektromotor nòg meer en over een veel breder toerenbereik. Maar mensen willen nu eenmaal graag een bepaald referentiekader hebben en vermogen is nu eenmaal gangbaarder om met elkaar te vergelijken dan koppel, hoe krom ook misschien.
Miata is always the answer
  zaterdag 25 april 2026 @ 11:44:42 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220650446
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:30 schreef j669 het volgende:
Dat klopt. Een dieselmotor heeft meer koppel dan benzinemotor en een elektromotor nòg meer en over een veel breder toerenbereik. Maar mensen willen nu eenmaal graag een bepaald referentiekader hebben en vermogen is nu eenmaal gangbaarder om met elkaar te vergelijken dan koppel, hoe krom ook misschien.
Daarom PK, grote getallen verkopen, zelfde met de megapixels bij camera’s. 10 MP is voldoende, rond de 30 ruim genoeg voor ook grote afdrukken, maar ja, als concurrentie 50 heeft…
Terwijl de kwaliteit en de grote van de pixels eigenlijk veel belangrijker zijn
  zaterdag 25 april 2026 @ 11:47:24 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220650457
Ik heb het eens uitgerekend. Op mijn dagelijkse pendelroute naar het werk, deels dorp, deels landweg, snelweg, totaal 21,4 km, puur elektrische rit, over de afgelopen drie weken kom ik op een verbruik van 14,6 kWh per 100 km. Zonder de benzine motor
pi_220721524
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
PK zegt eerlijk gezegd niet zoveel, koppel (in NM) is veel belangrijker. Bij een elektromotor cq een combi van elektromotor en benzinemotor is de power die er geleverd wordt over de hele toeren range aanwezig.
PK is eigenlijk een niet natuurkundige waarde, maar een verkoopverhaal. James Watt verzon PK als metric om zijn stoommachines te verkopen, hoeveel paarden kan deze stoommachine vervangen voor het aandrijven van de pomp die het water uit je mijn haalt.
Koppel (Nm) is kg.m2/s2
PK is volslagen verouderd en hoort gewoon (k)Watt te zijn. Eenheid Watt = Joule/s = Nm/s is dus koppel per tijdseenheid.

Om de performance te vergelijken heb je eigenlijk twee grafieken nodig:

1. Van het koppel (y-as) als functie van het toerental (x-as),
2. Van het vermogen ..." " ..........." " .

En dan speelt ook nog de massa een rol.

[ Bericht 10% gewijzigd door blomke op 06-05-2026 19:34:44 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220734554
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik heb het eens uitgerekend. Op mijn dagelijkse pendelroute naar het werk, deels dorp, deels landweg, snelweg, totaal 21,4 km, puur elektrische rit, over de afgelopen drie weken kom ik op een verbruik van 14,6 kWh per 100 km. Zonder de benzine motor
Dat is netjes. Onze oer-Ioniq is niet eens zo heel veel zuiniger dan dat.
Miata is always the answer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')