abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 februari 2026 @ 14:41:18 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220016270
quote:
Staatssecretaris haalt voorlopig geen speelzand uit schappen: 'Wil geen ongerustheid creëren'

ZIE VIDEO BIJ BRON:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)haalt-voorlopig-geen
quote:
Kinderopvangbranche: wees terughoudend met speelzand vanwege mogelijke asbest

Brancheorganisatie Kinderopvang adviseert haar leden om sommige varianten van speelgoedzand voorlopig niet te gebruiken. Dat schrijft ze op haar website, nadat het AD berichtte dat in verschillende speelzandproducten kankerverwekkend asbest is aangetroffen.

Het AD liet twaalf stukken speelgoed met speelzand onderzoeken in een laboratorium. In zes gevallen werd asbest gevonden. De producten kwamen van Top1Toys, Bol.com, Amazon, AliExpress en Koppen Speelgoed. Het AD testte producten met een vergelijkbaar uiterlijk als het speelgoed waarin in november asbest werd gevonden in Australië.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) stellen dat nog niet duidelijk of en hoe giftig de producten zijn, en of er gezondheidsrisico's zijn.

De kinderopvangorganisatie raadt aan geen speelgoedzand te gebruiken waarvan de herkomst en samenstelling niet bekend zijn. Ze adviseert om alert te zijn op eventuele terugroepacties van leveranciers en geen nieuw speelzand aan te schaffen tot de NVWA meer duidelijkheid schept.

Onderzoek NVWA
Bij de NVWA loopt een onderzoek naar de aanwezigheid van asbest in speelgoedzand. De NVWA begon daar al mee voor de berichtgeving van het AD, naar aanleiding van de ontdekkingen van asbest in speelzand in Australië. De NVWA schrijft dat ze pas conclusies kan trekken als het onderzoek is afgerond. "Op dit moment kunnen we niet inschatten of en hoe schadelijk de producten zijn".

Het RIVM beaamt dat nog onduidelijk is of en in welke mate mensen in contact zijn gekomen met een gevaarlijke stof. "We hebben het onderzoek van AD niet gezien, maar wat we teruglezen in de media vinden we zorgwekkend", schrijft het RIVM in een reactie aan de NOS.

"Het is bijzonder onwenselijk dat asbest in een vorm van speelgoed aanwezig is, maar het is nu nog onduidelijk wat de blootstelling aan die asbest is, en dus of er gezondheidsrisico's zijn. Daar kunnen we op dit moment nog niets over zeggen."

Geen zandbakzand
Volgens het AD gaat het bij de besmette producten om 'los' speelzand, dat wordt gebruikt voor bijvoorbeeld kleine zandtafels of speelgoed waarmee zandtekeningen kunnen worden gemaakt. Het gaat dus niet om zandbakzand.

De NVWA gaat ervan uit dat bedrijven die op basis van het onderzoek van het AD te horen hebben gekregen dat er asbest in hun producten zit, daar meteen actie op ondernemen, bijvoorbeeld door producten van de markt te halen. Websites waar de producten werden verkocht hebben het speelgoed on hold gezet, bij sommige verkopers wordt het al niet meer geleverd.

Top1Toys (waar twee besmette producten werden gekocht) was voor het AD niet bereikbaar voor een reactie.

Minister België waarschuwt
In Belgie roept minister van Consumentenbescherming Rob Beenders op voorlopig geen speelzand meer te gebruiken. Belgische winkels moeten producten uit de winkel halen.

Omdat niet duidelijk is welk speelgoed mogelijk besmet is, kiest België ervoor om alle soorten speelgoedzand niet meer te gebruiken, "van gekleurd kinetisch zand tot zandbakzand", schrijft de VRT.

Er is een crisisteam opgericht met de ministeries van Economie, Volksgezondheid en Financiën. Zij zullen samen onderzoek doen.

https://nos.nl/artikel/26(...)ege-mogelijke-asbest
------------------------------------------

De reactie van de staatssecretaris ook :') Geen actie want onrust :') Godverdomme. Ze laat kinderen dus gewoon lekker doorspelen met asbest :') WTF :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Spellchecker vrijdag 6 februari 2026 @ 15:06:34 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220016475
Hopelijk lezen alle (groot-)ouders/oppassers/kinderdagverblijven/scholen mee en halen uit voorzorg dat zand buiten bereik van de kinderen.
  vrijdag 6 februari 2026 @ 19:14:23 #3
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_220018317
Vandaag in België inderdaad een mailtje van de school gehad dat de kinderen voorlopig niet met zand (binnen of buiten) zullen spelen.
pi_220018450
quote:
"Het is bijzonder onwenselijk dat asbest in een vorm van speelgoed aanwezig is,
Goh, bedankt RIVM.
pi_220019792
Wie koopt er nou weer zand bij Alieexpress? :?
  vrijdag 6 februari 2026 @ 21:39:44 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220020689
Asbest is niet giftig
The End Times are wild
pi_220020735
Temu zand krijg je dat.
pi_220021035
Dat spul staat hier al jarenlang open en bloot bovenop een kast in de woonkamer :')
pi_220021213
De eerste keer dat ik kinetisch zand in mijn handen had voelde ik niks dan jaloezie, als ik dit als kleuter had gehad dan was ik de koning van de speelhoek geweest.
-nee-
  Spellchecker vrijdag 6 februari 2026 @ 22:21:36 #10
197773 crew  maily
pi_220021295
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 22:04 schreef JopieKlaassen het volgende:
Dat spul staat hier al jarenlang open en bloot bovenop een kast in de woonkamer :')
daar word je niet ziek van
pi_220021347
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 22:21 schreef maily het volgende:

[..]
daar word je niet ziek van
Uiteraard is er de afgelopen jaren ook veelvuldig mee gespeeld. Wel geinig spul dat kinetisch zand, het geeft niet zo’n zooi als normaal zand.
pi_220021404
Dat is wel een kut reactie van wat heb ik jou daar van onze staatssecretaris. Juist bij kinderen neem je extra voorzorgen. Maar ja, asbest in speelzand en giftige stoffen in babyvoeding moet allemaal maar kunnen tegenwoordig. :')

Mag hopen dat de VVD haar bij het volgende kabinet lekker thuis laat.
pi_220021494
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:50 schreef KvanG het volgende:
Wie koopt er nou weer zand bij Alieexpress? :?
Hetzelfde geldt voor Bol met al z’n dropshippers.
pi_220023935
Ach... als een paar van die kinderen nou wat van dat zand eten, dan helpt dat wellicht tegen de overbevolking van deze planeet.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 10:37:10 #15
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_220023940
Das niet best
AZ
ALKMAAR
pi_220193371
Lees overal dat je het in een afgesloten zak bij het chemisch afval moet inleveren.

Ik brave burger spelen zegt dat oranje hesje, pleur maar in de prullenbak….doen we niks mee.
  Spellchecker dinsdag 24 februari 2026 @ 20:11:00 #17
197773 crew  maily
pi_220195042
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 16:06 schreef 111210 het volgende:
Lees overal dat je het in een afgesloten zak bij het chemisch afval moet inleveren.

Ik brave burger spelen zegt dat oranje hesje, pleur maar in de prullenbak….doen we niks mee.
die had de memo nog niet gelezen ....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')