De Nederlandse overheid heeft dit soort misstanden laten onderzoeken en het kabinet heeft er in 2021 excuses voor aangeboden:quote:Op donderdag 5 februari 2026 05:33 schreef Karmen26 het volgende:
Ik las pas een artikel over gedwongen adopties dit door nonnen in België waarbij ook Nederlandse ouders via buitenlandse adoptie kindjes hebben geadopteerd.
Dit verhaal gaat over een man die door nonnen is verkocht door nonnen uit het moederhuis Tamar in het Belgische Lommel.
Kinderen die soms voor veel geld werden verkocht.
https://revu.nl/artikel/6(...)van-eigen-ontvoering
Ik moest meteen denken aan de documentaire de afhaalchinees en de podcast kinderen van de kerk.
Hoe kan het zijn dat er zoveel misstanden zijn geweest met adopties maar dat zoveel mensen toch bij zo postief blijven spreken over adoptie? Waarom krijgen deze kinderen geen hulp?
Volledige toespraak hier:quote:Ik ben de commissie dankbaar voor de spiegel waarin de overheid zolang niet wilde kijken. Ook ben ik de geïnterviewden dankbaar dat zij hun verhaal wilden doen.
We weten nu wat voor impact de misstanden uit het verleden kunnen hebben op geadopteerden. Als je biologische moeder je moeder niet blijkt te zijn, je geboortedatum verzonnen of de adoptiereden een leugen, dan zakt de grond onder je voeten weg.
Al vanaf de jaren '60 kwamen adoptiemisstanden aan het licht, maar de Nederlandse overheid verzuimde om haar verantwoordelijkheid en verplichting na te komen. De overheid heeft niet gedaan wat er van haar mocht worden verwacht. Ze had een actievere rol moeten nemen om misstanden te voorkomen. En dat is een pijnlijke constatering.
Hiervoor zijn excuses op zijn plaats.
En die excuses bied ik de geadopteerden daarom vandaag namens het kabinet aan.
Dat ging niet over deze buitenlandse adopties maar alleen over de interlandelijke adoptie. Toch klagen deze geadopteerden ook nog steeds. Vandaag staat er een verhaal in de telegraaf over zo'n misstanden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 08:01 schreef Viv het volgende:
[..]
De Nederlandse overheid heeft dit soort misstanden laten onderzoeken en het kabinet heeft er in 2021 excuses voor aangeboden:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |