abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 4 februari 2026 @ 18:24:17 #1
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_220003016

Oke, volgens mij is dit in Nederland geen officiële sport maar het is wel competitief sporten. Dus ik vind het verdedigbaar dat ik er een topic voor open:

*O* *O* Competitief cheer! *O* *O*

Eigenlijk heb ik geen idee waarom ik dit topic open tbh want ik weet bijzonder weinig van deze competities af. Zeg maar gerust vrijwel niks, :'). Máár ik vind het wel heel hypnotiserend om naar te kijken en wie weet zit onder ons FOK!kers wel iemand die hier (meer) bekend mee is.

Hoe dan ook: competitief cheer. Het lijkt erop dat hierbij geen pom-poms worden gebruikt, -O-. Er zijn allerlei verschillende klassen en hoewel cheer voornamelijk bekend is uit de USA gaan andere landen ook best lekker, als ik de International Cheer Union (ICU) mag geloven. Momenteel is Japan tweede als je naar medaillelijst van 2025 kijkt (US met 16 medailles vs. Japan met 10).

Wij Nederlanders hebben maar liefst één medaille behaald afgelopen jaar, :9. Een bronzen, w/ . Toch mooi een keer een podiumpje gepakt, jongens! Jammer dat we als glamourloosland wel weer een glamourloos uiterlijk hadden, maar soit. Zie hieronder.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Bekijk deze YouTube-video

Ik zie binnen de klassen ook vaak gemengde teams wat ik wel leuk vind. Met de echte kinderteams heb ik wat minder, denk ik. Sommige teams bestaan trouwens uit heel veel cheerleaders! En uiteraard zijn de meeste (alle?) Amerikaanse teams verbonden aan universiteiten die ook weer competities onderling hebben, als ik het goed begrijp.

Overigens bestaat de ICU uit 121 aangesloten nationale cheerfederaties en 10 miljoen atleten op alle continenten.

Naar mijn mening is competitief cheer een beetje een combi van dans, acrobatiek, turnen, etc.

Nou. nog wat videomateriaal van teams die op YouTube hoog scoren, want ik heb er heel weinig verstand van, :'). Hier heb je een gemengd team, _O_. Het level van vertrouwen dat je in je teamgenoten moet hebben, is echt intens. Check dat stuk tussen 1:50 en 2:10 dan. Pfoe. Haalt Nederland het voor geen millimeter bij.

[ Bericht 0% gewijzigd door ChipsZak. op 04-02-2026 18:40:31 ]
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  woensdag 4 februari 2026 @ 18:29:20 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220003037
quote:
17s.gif Op woensdag 4 februari 2026 18:24 schreef ChipsZak. het volgende:

hierbij geen pom-poms
@xpompompomx PIK JE DAT???
Huilen dan.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 18:31:41 #3
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220003044
quote:
8s.gif Op woensdag 4 februari 2026 18:29 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
@:xpompompomx PIK JE DAT???
WTF GVD GORE RATTEN. :(
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 4 februari 2026 @ 18:36:52 #4
284411 crew  heywoodu
pi_220003069
Pom of double pom was volgens mij één van de onderdelen op de Wereldspelen vorig jaar en het was best tof om te zien :D
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 4 februari 2026 @ 18:37:51 #5
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_220003074
quote:
87s.gif Op woensdag 4 februari 2026 18:31 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
WTF GVD GORE RATTEN. :(
Zo beter, :+? Een cheerleader van de Dallas Cowboys (een van de bekendste cheerleaderteams ter wereld).

[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 4 februari 2026 @ 18:38:51 #6
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_220003080
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 18:36 schreef heywoodu het volgende:
Pom of double pom was volgens mij één van de onderdelen op de Wereldspelen vorig jaar en het was best tof om te zien :D
Oh echt? :o

Was dat ook een soort cheerleaden dan? Wij erkennen het geloof ik niet als officiële sport (cheerleaden). Maar ik weet ook niet wat de Wereldspelen zijn, :').
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 4 februari 2026 @ 18:52:11 #7
284411 crew  heywoodu
pi_220003176
quote:
17s.gif Op woensdag 4 februari 2026 18:38 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Oh echt? :o

Was dat ook een soort cheerleaden dan? Wij erkennen het geloof ik niet als officiële sport (cheerleaden). Maar ik weet ook niet wat de Wereldspelen zijn, :').
Als het op de Wereldspelen is, is het erkend als sport, want ook dat zijn allemaal sporten met een overkoepelende internationale bond die bij de grote sportwereld is aangesloten :Y
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 4 februari 2026 @ 19:16:23 #8
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_220003349
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 18:52 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Als het op de Wereldspelen is, is het erkend als sport, want ook dat zijn allemaal sporten met een overkoepelende internationale bond die bij de grote sportwereld is aangesloten :Y
Ja, maar ik doelde op binnen Nederland. Ik heb even gegoogled en het lijkt erop dat eind 2025 Cheersport Nederland (CSN) is toegetreden als ‘aspirant-lid’ bij het NOC*NSF, whatever aspirant-lid dan ook mag betekenen in deze.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 4 februari 2026 @ 19:58:50 #9
284411 crew  heywoodu
pi_220003686
quote:
17s.gif Op woensdag 4 februari 2026 19:16 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Ja, maar ik doelde op binnen Nederland. Ik heb even gegoogled en het lijkt erop dat eind 2025 Cheersport Nederland (CSN) is toegetreden als ‘aspirant-lid’ bij het NOC*NSF, whatever aspirant-lid dan ook mag betekenen in deze.
Ik vermoed dat dat een eerste stap is om volwaardig lid te worden, een mooi begin dus :Y
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie donderdag 5 februari 2026 @ 08:15:08 #10
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_220005597
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 19:58 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik vermoed dat dat een eerste stap is om volwaardig lid te worden, een mooi begin dus :Y
Ik kom er niet helemaal uit, :@. Wat houdt volwaardig lid in? Heeft het NOC*NSF enkel betrekking op de OS of puur wat wij erkennen als competitieve sport? Waar iets sufs als darts onder valt, :')? En als wij iets officieel erkennen als sport, houdt dat dan in dat er subsidies kunnen komen oid? Ik heb een beetje rondgesnuffeld maar kom er dus niet helemaal uit :@?
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie donderdag 5 februari 2026 @ 08:35:10 #11
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_220005672
@heywoodu

Nog verder gezocht en:

quote:
Cheerleading has been officially recognised by the Olympic foundation and continues to grow at an exponential rate.
quote:
De sport cheerleading strijdt zelf ook al enige tijd voor meer internationale erkenning. Zo wil het graag meedoen aan de Olympische Spelen. Er lijkt een reële kans dat dat gaat gebeuren in 2028. Volgens Yew maakt Nederland ook kans om daarbij te zijn
Beide zijn berichten uit 2024. Ik snap dan weer niet hoe ze dan pas bij het NOC*NSF aspirant-lid zijn geworden in 2025?

Ik ga wel geld inleggen voor betere outfits, :(. Stomme representatie zo.

[ Bericht 4% gewijzigd door ChipsZak. op 05-02-2026 08:44:07 ]
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 8 februari 2026 @ 12:04:48 #12
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_220034662
Het laatste weekend van maart vindt de Lowlands Open Cheer plaats, een belangrijk toernooi binnen de lage landen, wat een inspanning is van de Belgian Cheerleading Federation en Cheersports Netherlands.

Dat is bij lange na niet zo belangrijk als de grote internationale landen maar het is wel een soort van ‘eerste krachtmeting’ voor bijvoorbeeld het NL team. Veelal zijn het NL en BE clubs met soms wat andere landen zoals Duitsland.

Het is wel jammer want volgens mij is er bijvoorbeeld geen livestream oid. Dat is zonde voor de (on)bekendheid van de sport eigenlijk. -O-.

Ik had nog wat verder gesnuffeld en door het hele land zitten cheerclubs en net als in de USA zijn hier ook ‘veel’ gebonden aan universiteiten. *O*. En dan voor iets als Team NL dat dus vorig jaar afreisde naar Florida (meen ik) voor het grootste internationale toernooi (en we brons wonnen) worden uit al die clubs de beste atleten samengesteld na try-outs ed. Zover ik weet vinden er daarna ook veel gezamenlijke trainingen plaats (duh) maar soms ook intensieve trainingskampen, :).

En dit is NIET van LLO Cheer maar gewoon voor de leuk:

[ Bericht 8% gewijzigd door ChipsZak. op 08-02-2026 12:10:43 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')