Jan Boskamp lag wekenlang in ziekenhuis en raakte 40 kilo kwijt: ‘Ik kon nog geen lepel vasthouden’
Jan Boskamp heeft een loodzware tijd achter de rug. De populaire voetbalanalyticus lag vijf weken in het ziekenhuis om behandeld te worden voor spierreuma, een auto-immuunziekte die plotselinge ontstekingen in spieren en gewrichten veroorzaakt. „Ik was net een dood vogeltje.”
Sportredactie
4 februari 2026, 09:30
Laatste update: 10:05
De aandoening bij de 77-jarige Boskamp werd eind december vastgesteld. In combinatie met een prostaatprobleem - waar hij intussen aan werd geopereerd - zorgde het voor ernstige klachten. „Ik heb in totaal vijf weken in het ziekenhuis gelegen en ben 40 kilo kwijtgeraakt. Een maand geleden lag ik nog op apegapen”, zegt hij in een openhartig gesprek met Het Belang van Limburg.
De oud-voetballer voelde zich ‘een dood vogeltje’, maar is nu weer thuis en aan de beterende hand. „Niet dat ik huppelend door het huis loop, maar ik kan tenminste weer de trap op.” Daar was een paar weken geleden nog geen sprake van. „Toen lag ik nog plat van alle medicatie. Ik sliep hele dagen en had zelfs niet de kracht om een lepel vast te houden. Laat staan om een blokkie om te doen.”
Boskamp beweegt zich nu voort met behulp van een rollator. „Ik heb zo’n klotekarretje om op te steunen tijdens het wandelen. Het ziet er niet uit, maar het is beter dan een rolstoel.” Het zorgt ervoor dat hij weer af en toe naar buiten kan. „Want ik ben de laatste zes maanden mijn huis amper uit geweest, alleen om naar de dokter of het ziekenhuis te gaan. Ik werd er stapelgek van en liep tegen de muren op.”
Nu het weer wat beter gaat, weet Boskamp wat er bovenaan zijn verlanglijstje staat: een bezoek aan de Kuip. „Zo snel als het lukt, hoop ik voor het eerst sinds vorige zomer nog eens te gaan kijken. De mensen van Feyenoord willen me zelfs tot aan mijn stoeltje brengen. Je hebt geen idee hoe erg ik daar naar uitkijk.”
https://www.ad.nl/voetbal(...)vasthouden~a1ca9e3b/