Ik zou het even aankijken, als je ziet dat ze er toch aan begint te likken en last van lijkt te hebben dan wel naar de dierenarts, maar anders gewoon lekker laten gaan.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:21 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Mijn kat heeft zo'n anderhalf uur geleden het puntje van haar staart tussen de deur gehad. Ze was helemaal van slag na de tijd, maar nu lijkt alles weer normaal. Ik twijfel over huisarts bellen. Ik voel/zie geen gekke knik in haar staart en mag er sowieso ook gewoon weer aan zitten. Ze mekkert een beetje, maar het zal ongetwijfeld nog pijn doen.
Ik weet dat als ik ga bellen en ze zeggen "laten we voor de zekerheid checken", dat ik ga maar dan veel geld kwijt ben want röntgen en die kat heeft extra stress.
Is dit iets dat ik nog even kan aankijken of toch maar gaan? Het is niet dat ik het niet kan betalen, maar liever niet, als het niet nodig is
Oke, thanksquote:Op woensdag 4 februari 2026 14:23 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Ik zou het even aankijken, als je ziet dat ze er toch aan begint te likken en last van lijkt te hebben dan wel naar de dierenarts, maar anders gewoon lekker laten gaan.
Ik zou wel gaan. Kan makkelijk gebroken zijn!quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:21 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Mijn kat heeft zo'n anderhalf uur geleden het puntje van haar staart tussen de deur gehad. Ze was helemaal van slag na de tijd, maar nu lijkt alles weer normaal. Ik twijfel over dierenarts bellen. Ik voel/zie geen gekke knik in haar staart en mag er sowieso ook gewoon weer aan zitten. Ze mekkert een beetje, maar het zal ongetwijfeld nog pijn doen.
Ik weet dat als ik ga bellen en ze zeggen "laten we voor de zekerheid checken", dat ik ga maar dan veel geld kwijt ben want röntgen en die kat heeft extra stress.
Is dit iets dat ik nog even kan aankijken of toch maar gaan? Het is niet dat ik het niet kan betalen, maar liever niet, als het niet nodig is
Ik vertrouw wel op mijn dierenarts, maar iets minder op de assistenten aan de telefoonquote:Op woensdag 4 februari 2026 14:50 schreef vlindertje89 het volgende:
Toen iets soortgelijks bij mij gebeurde heb ik wel gebeld voor overleg, maar gaven ze aan dat bij hoe ik hem toen beschreef ze geen reden zagen om te komen en dat ik moest terugbellen bij xyz. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw praktijk is, maar mijne geeft altijd fijn advies waar ik ook echt wel op vertrouw, dus als ze zeggen komen niet nodig met dit gedrag dan vertrouw ik dat maar ook andersom als ze zeggen beter wel even checken dan vertrouw ik dat ze dat doen om medische redenen en niet om te kunnen cashen met een röntgenfoto.
Ik heb het nu ruim een dag aangekeken en ze is vooralsnog verder helemaal de oude. Dus voor nu vind ik het goed zoquote:Op donderdag 5 februari 2026 10:02 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Ik zou wel gaan. Kan makkelijk gebroken zijn!
Op zn minst een pijnstiller zou dan wel horen.
Ik had poeder om over het natvoer te strooien.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:36 schreef JaneDoe het volgende:
Vraagje, welk voer is goed tegen tandsteenvorming?
Mijn kat heeft afgelopen week voor het eerst een uitgebreide gebitbehandeling gehad. Hierbij zijn twee achterste kiezen verwijderd en hij had ook behoorlijk wat tandsteen. Tot nu toe eet hij eigenlijk alleen natvoer (almo nature). Dit eet hij het best. Eerder droogvoer geprobeerd, maar dat weigert hij gewoon te eten.Ook poetsen vindt meneer niks, maar probeer ik wel te doen meerdere keren per week. Hij werkt dan altijd tegen...
Oh ja, die heb ik ook maar die helpt dus niet voldoende. Ik zag ook mondspoeling voor door het water, maar hij drinkt onvoldoende daarvoor. Vandaar dat ik ook altijd water toevoeg aan zn natvoer. Het er echt eentje met speciale eisenquote:Op woensdag 11 februari 2026 09:34 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Ik had poeder om over het natvoer te strooien.
Een soort van algen/zeewier spul?
Niet via de DA maar gewoon online opgezocht, orozyme bucco heet het.
Ja dat dus, bij reviews lees ik altijd dat mensen zo tevreden zijn over zeewiervlokken. Maar hier haalt het dus niks uit helaas. Welke brokjes gebruik jij? Misschien kan ik toch weer een proefverpakking proberenquote:Op woensdag 11 februari 2026 18:10 schreef Sorella het volgende:
Zeewier heb ik ook geprobeerd voor mijn kat en desondanks moest hij weer onder het mes.
Ik gebruik sinds een jaar of 2 brokjes voor tanden, deze zijn groter als normale brokjes zodat hij echt moet kauwen. De laatste x dat ik bij de DA was (maand of negen geleden) kreeg ik een compliment dat zijn tanden zo mooi waren voor zijn leeftijd.
Alhoewel voor een noorse boskat is elk brokje te klein denk ik
Nee joh, voegt juist veel toe! De mijne heeft nu een schoon gebit en dat wil ik graag zo lang mogelijk behouden. Kom maar op met de tips, welke dentabites en droogvoer gebruik jij voor de oude dame?quote:Op woensdag 11 februari 2026 18:26 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ik weet niet of het misschien gewoon aan de genen ligt ofzo, of dat de dentabites (6 tot 8x per dag) en droogvoer (5x per dag) daadwerkelijk helpen; mijn inmiddels bijna 13 jaar oude dame verrast de dierenarts elke jaarlijkse controle opnieuw met haar gebit. Zo goed.
Dus voor voorkomen zou ik aanraden wat ik doe, maar voor tandsteen weghalen heb ik geen idee en nul ervaring dus.
Sorry als mijn post niets toevoegt.
quote:Op woensdag 11 februari 2026 21:11 schreef JaneDoe het volgende:
[..]
Ja dat dus, bij reviews lees ik altijd dat mensen zo tevreden zijn over zeewiervlokken. Maar hier haalt het dus niks uit helaas. Welke brokjes gebruik jij? Misschien kan ik toch weer een proefverpakking proberen
[..]
Nee joh, voegt juist veel toe! De mijne heeft nu een schoon gebit en dat wil ik graag zo lang mogelijk behouden. Kom maar op met de tips, welke dentabites en droogvoer gebruik jij voor de oude dame?
Heeft je dierenarts ook geen opties? Die weet toch, denk ik, het beste wat er allemaal mogelijk is?quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:45 schreef vlindertje89 het volgende:
Mocht iemand dental voer gevonden hebben waar geen kip in zit (en dus ook geen ei, eipoeder, vlees en dierlijke bijproducten) dan hoor ik het heel graag. Ik vind het echt zo irritant dat vrijwel al het 'medische' voer kip bevat, want daar is mn ene kat allergisch voor. Voor tanden heb ik het in elk geval nog niet kunnen vinden zonder.
Brokjes worden geīnhaleerd, zeker niet op gekauwddus dat helpt ook niet echt.
Ik probeer dus consequent te poetsen, wat ze opzich gelukkig redelijk toelaten, maar waar ik zelf ook niet altijd even goed aan denk. Meestal met borsteltje en tandpasta, maar soms ook gewoon met gaasje om mn vinger, dat werkt ook (niet per se voor tandsteen dat al gevormd is weghalen, maar wel voor tandplak weghalen waardoor het niet tot meer tandsteen kan ontwikkelen).
Die vroeg of ik t/d brokken voeren wel eens overwogen had of dat daar kip in zit, dus die heeft geen idee helaas. Is ook niet echt hun vakgebied natuurlijk, voeding, en zeker met de tig merken en soorten en soms wisselende recepten kan ik me goed voorstellen dat zij ook niet weten wat er allemaal is zonder welke allergenen, tenzij ze er toevallig zelf eentje hebben met hetzelfde en het voor zichzelf uitgezocht hebbenquote:Op donderdag 12 februari 2026 19:52 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Heeft je dierenarts ook geen opties? Die weet toch, denk ik, het beste wat er allemaal mogelijk is?
Mja, oke. Ook weer waarquote:Op donderdag 12 februari 2026 20:00 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Die vroeg of ik t/d brokken voeren wel eens overwogen had of dat daar kip in zit, dus die heeft geen idee helaas. Is ook niet echt hun vakgebied natuurlijk, voeding, en zeker met de tig merken en soorten en soms wisselende recepten kan ik me goed voorstellen dat zij ook niet weten wat er allemaal is zonder welke allergenen, tenzij ze er toevallig zelf eentje hebben met hetzelfde en het voor zichzelf uitgezocht hebben
Ik heb nu even snel bij de Appie het huismerk gehaald, omdat daar idd Whiskas op was. Nou die slikt hij zo door zonder te kauwenquote:Op woensdag 11 februari 2026 21:23 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]![]()
Dentabites van Whiskas, al wissel ik dat ook wel eens af met de jumbo eigen merk denta's, omdat die van Whiskas weleens op zijn en ik geen zin heb om daarvoor naar een andere winkel te gaanMaar wel altijd de 6 tot 8 snoepjes per dag (in een voerpuzzel)
Droogvoer is RC lightweight. Al is ze inmiddels goed op gewicht maar ze vindt het duidelijk lekker.
In ieder geval helpt het volgens mij om ze regelmatig op iets hards te laten knagen gedurende de dag.
Oh ja, die merken heb ik weleens voorbij zien komen. Eens kijken of ik daar een proefverpakking van kan scoren. Maar twee keer in een half jaar onder narcose? Wat heftig voor zo'n beestje. De mijne was daarna nog de hele week van slagquote:Op woensdag 11 februari 2026 21:59 schreef Sorella het volgende:
IAMS Advanced Nutrition Senior 7+ met Kip en Applaws Senior droog Kattenvoer.
Ik koop nooit 1 merk maar verschillende en gooi ze dan bij elkaar, iams is met dental care en applaws is goed voor de blaasondersteuning en meer dingen natuurlijk. Als dit op is wissel ik 1 merk om voor een ander merk.
Beeztees Gedroogde Vis met Kip, hier moet een kat echt op kauwen maar helaas moet meneer ze niet meer.
Bij banjer is 2 keer in 1 half jaar tandsteen weggehaald. De eerste keer was het niet goed gegaan vandaar dat hij +/- 6 maanden later weer kon komen.
Ook is er 1 hoektand (de eerste keer) en 1 kies getrokken (de tweede keer) dit was 2 jaar geleden en tot nog toe gaat het goed.
Banjer moest wel onder narcose
Ik heb er bij Banjer eigenlijk niets van gemerkt dat hij van slag was (hij was wel lekker rustig in de autoquote:Op zondag 15 februari 2026 14:11 schreef JaneDoe het volgende:
[..]
Oh ja, die merken heb ik weleens voorbij zien komen. Eens kijken of ik daar een proefverpakking van kan scoren. Maar twee keer in een half jaar onder narcose? Wat heftig voor zo'n beestje. De mijne was daarna nog de hele week van slag
Oh nee, hier zat hij midden in de hal of in de woonkamer naar de muur te staren. Of de hele tijd verstopt. De eerste dag misschien omdat hij nog high was van de narcose. Maar hij is van zichzelf ook eenkennig/onzeker en schrikachtig, dus hij had heel wat indrukken te verwerken zeg maar. Als de bel hier gaat schiet hij ook altijd gelijk naar een van zn schuilplekjesquote:Op zondag 15 februari 2026 14:23 schreef Sorella het volgende:
[..]
Ik heb er bij Banjer eigenlijk niets van gemerkt dat hij van slag was (hij was wel lekker rustig in de auto). Volgens mij is de narcose ook niet zo zwaar als bij bv een knie-operatie.
Hij at en dronk gewoon s'avonds en kwam gezellig bij ons liggen.
Het zijn geen brokken, maar je zou over kunnen stappen op BARF? En dan dus niet de kipsmaak.quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:45 schreef vlindertje89 het volgende:
Mocht iemand dental voer gevonden hebben waar geen kip in zit (en dus ook geen ei, eipoeder, vlees en dierlijke bijproducten) dan hoor ik het heel graag. Ik vind het echt zo irritant dat vrijwel al het 'medische' voer kip bevat, want daar is mn ene kat allergisch voor. Voor tanden heb ik het in elk geval nog niet kunnen vinden zonder.
Brokjes worden geīnhaleerd, zeker niet op gekauwddus dat helpt ook niet echt.
Ik probeer dus consequent te poetsen, wat ze opzich gelukkig redelijk toelaten, maar waar ik zelf ook niet altijd even goed aan denk. Meestal met borsteltje en tandpasta, maar soms ook gewoon met gaasje om mn vinger, dat werkt ook (niet per se voor tandsteen dat al gevormd is weghalen, maar wel voor tandplak weghalen waardoor het niet tot meer tandsteen kan ontwikkelen).
Mja, dat vind ik eerlijk gezegd praktisch niet zo handig. Dan poets ik welquote:Op zondag 15 februari 2026 15:07 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Het zijn geen brokken, maar je zou over kunnen stappen op BARF? En dan dus niet de kipsmaak.Zitten genoeg botjes in dat ze er ook echt wel op moeten kauwen, in ieder geval.
Seresto bandje, kreeg (en krijgt nog steeds) mijn vorige kat ook en mijn huidige kat ook weer.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:13 schreef livelink het volgende:
Wat gebruiken jullie als anti-vlooien en teken voor je kat? Mijn kat is al oud en ik ben een keer een oude kat verloren aan acuut nierfalen na het toedienen van vlooiendruppels (paar uur later). Geen idee of het toeval was of dat er een oorzakelijk verband was, maar het heeft me wel huiverig gemaakt.
Oh, ik heb sinds dat ik siamezen heb die elkaar voortdurend likken nooit meer druppels of een vlooienband gebruikt. Een keer gaf mijn zoon eentje een druppel in de nek (ik was niet thuis en hij vermoedde vlooien) en toen kon ik een poes doodziek naar de dierenarts brengen met nachtopname en al. Hier dus anti dat soort gedoe. Kijk regelmatig de vacht na, of laat het controleren door een DA op vlooien.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:32 schreef Ama het volgende:
[..]
Seresto bandje, kreeg (en krijgt nog steeds) mijn vorige kat ook en mijn huidige kat ook weer.
Uhm.. 3 jaar geleden?quote:Op maandag 9 maart 2026 22:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, ik heb sinds dat ik siamezen heb die elkaar voortdurend likken nooit meer druppels of een vlooienband gebruikt. Een keer gaf mijn zoon eentje een druppel in de nek (ik was niet thuis en hij vermoedde vlooien) en toen kon ik een poes doodziek naar de dierenarts brengen met nachtopname en al. Hier dus anti dat soort gedoe. Kijk regelmatig de vacht na, of laat het controleren door een DA op vlooien.
Waar ik wel mee zit is mijn oudje, hij is 18 jaar, afgelopen zomer nog helemaal nagekeken door de DA en vorige maand nog bij de assistent geweest om zijn kalknagels te knippen. Wanneer moet ik hem na laten kijken op eventueel nierfalen etc? Hij wordt strammer en durft niet echt meer naar buiten, toch eet ie goed, wel voelt hij knokig aan, niet echt mager. Vacht is nog steeds mooi.
Afgelopen zomer is hij nagekeken schreef ik, maar een keer per jaar dus.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 08:25 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Uhm.. 3 jaar geleden?
Aangeraden wordt om oudere katten jaarlijks te laten checken.
Mijn bejaarde van 18 heeft beginnend nierfalen wat met dieetvoer stabiel blijft. Terwijl ze prima in haar vacht zit, dus dat zegt niet alles.
Laat je ook checken op artrose? Bij een kat van die leeftijd is de kans heel groot dat hij dat heeft. Daar kunnen ze enorm last van hebben met zichzelf wassen, naar de bak gaan, etc.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Afgelopen zomer is hij nagekeken schreef ik, maar een keer per jaar dus.
Oef, ik ging jouw stukje lezen met hoop op een goed einde. Wij hebben er ook zo eentje. Ze (ca. 8 jaar oud) is al een paar jaar niet geweest, maar zal toch echt een keertje moeten. We hebben een kalmerend middeltje gehad van de dierenarts en gaan dat maar eens proberen, al vind ik dat ook weer een beetje sneu.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 11:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben een paar weken geleden met onze poes Hansje naar de dierenarts geweest, voor het eerst in dik 4 jaar. Destijds was ze net geen zwerfkat meer dus hartstikke bang. Het was een drama om haar bij de DA te brengen. Inenten en boosteren lukte niet. Laatst dacht ik dat het toch maar weer eens moest gebeuren, ze is een heel stuk rustiger en voor ons niet bang. Ik moest mijn goede idee bekopen met een flink gevecht, een grote haal op mijn pols en een tetanusinjectie. Ik zie er nu uit alsof ik automutilatie heb gedaanVolgende keer dat we naar de DA gaan, moet ze dus flink ziek zijn en/of een kalmeringsmiddel krijgen.
Nou, het goede nieuws is dat ze op zich best gezond is behalve dat ze veel niest. Dat lijkt nu bijna helemaal achter de rug na 2 rondes metacam en dagelijks een voedingssupplement. Ander goed nieuws is dat we eigenlijk gelijk al waren vergeven voor de marteling die we haar aandeden die dagquote:Op dinsdag 10 maart 2026 12:47 schreef Quoi het volgende:
[..]
Oef, ik ging jouw stukje lezen met hoop op een goed einde. Wij hebben er ook zo eentje. Ze (ca. 8 jaar oud) is al een paar jaar niet geweest, maar zal toch echt een keertje moeten. We hebben een kalmerend middeltje gehad van de dierenarts en gaan dat maar eens proberen, al vind ik dat ook weer een beetje sneu.
Ik zou best wat willen betalen voor een bezoekje van een dierenarts. Ik wil haar al dat gedoe niet aandoen eigenlijk.
Nou, hou me op de hoogte als je dat kalmeringsmiddel eens nodig hebt.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 12:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Nou, het goede nieuws is dat ze op zich best gezond is behalve dat ze veel niest. Dat lijkt nu bijna helemaal achter de rug na 2 rondes metacam en dagelijks een voedingssupplement. Ander goed nieuws is dat we eigenlijk gelijk al waren vergeven voor de marteling die we haar aandeden die dag
Een dierenarts thuis is hier geen optie want zodra de deurbel gaat, verstopt ze zich. Maar er is wel een aantekening gemaakt dat Hansje een kalmeringsmiddel mag volgende keer. Omdat ze al zo lang niet was gezien, vond de assistente dat geen goed idee voor het meest recente bezoek.
Succes alvast. Hoop dat het werkt, lees er graag overquote:Op dinsdag 10 maart 2026 12:57 schreef Quoi het volgende:
[..]
Nou, hou me op de hoogte als je dat kalmeringsmiddel eens nodig hebt.
Ik ga haar meenemen (na dat middel dus te hebben gegeven) samen met onze andere jongere poes voor de inentingen en checkup in april. Mocht het niet lukken, dan kunnen we altijd nog met de jongste.
Ah, je bedoelde dus 'hoe vaak moet ik hem na laten kijken op nierfalen' en niet 'wanneer'. Je laat jaarlijks bloed prikken?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Afgelopen zomer is hij nagekeken schreef ik, maar een keer per jaar dus.
En dit. Mijn ouwe baas van 17 is ontzettend opgeknapt van Solensia.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Laat je ook checken op artrose? Bij een kat van die leeftijd is de kans heel groot dat hij dat heeft. Daar kunnen ze enorm last van hebben met zichzelf wassen, naar de bak gaan, etc.
Hier ook bij Piep. Ik heb me wel schuldig gevoeld over hoe ik haar eigenlijk heb laten aanmodderen en dacht dat ze gewoon oud en stram en niet zo enthousiast meer was. Dat beest had gewoon pijnquote:Op dinsdag 10 maart 2026 13:09 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
En dit. Mijn ouwe baas van 17 is ontzettend opgeknapt van Solensia.
Toen zag ik pas hoeveel last hij wsch al een poos had
Gelukkig kijken katten niet zo terug. En heeft Piep vast genoten van haar pijnvrije periodequote:Op dinsdag 10 maart 2026 13:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Hier ook bij Piep. Ik heb me wel schuldig gevoeld over hoe ik haar eigenlijk heb laten aanmodderen en dacht dat ze gewoon oud en stram en niet zo enthousiast meer was. Dat beest had gewoon pijn
Dat deed ze zekerquote:Op dinsdag 10 maart 2026 13:30 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Gelukkig kijken katten niet zo terug. En heeft Piep vast genoten van haar pijnvrije periode
Omdat hij wat stram is geworden, vermoedde de DA inderdaad licht artrose, hij raadde Glucosamine aan, een schepje per dag door zijn voeding. Bloedonderzoek vond hij niet nodig, hmmmm. Zal de eerst volgende keer bij het nagelknippen direct vragen, gelukkig is mijn ouwe sok heel erg makkelijk bij de DA.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Laat je ook checken op artrose? Bij een kat van die leeftijd is de kans heel groot dat hij dat heeft. Daar kunnen ze enorm last van hebben met zichzelf wassen, naar de bak gaan, etc.
Maar dan laat je ze toch gewoon even zachtjes aankloppen?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 12:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Nou, het goede nieuws is dat ze op zich best gezond is behalve dat ze veel niest. Dat lijkt nu bijna helemaal achter de rug na 2 rondes metacam en dagelijks een voedingssupplement. Ander goed nieuws is dat we eigenlijk gelijk al waren vergeven voor de marteling die we haar aandeden die dag
Een dierenarts thuis is hier geen optie want zodra de deurbel gaat, verstopt ze zich. Maar er is wel een aantekening gemaakt dat Hansje een kalmeringsmiddel mag volgende keer. Omdat ze al zo lang niet was gezien, vond de assistente dat geen goed idee voor het meest recente bezoek.
Nog steeds geen idee wat je wanneer en hoe vaak laat nakijken dus even voor de duidelijkheid:quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Omdat hij wat stram is geworden, vermoedde de DA inderdaad licht artrose, hij raadde Glucosamine aan, een schepje per dag door zijn voeding. Bloedonderzoek vond hij niet nodig, hmmmm. Zal de eerst volgende keer bij het nagelknippen direct vragen, gelukkig is mijn ouwe sok heel erg makkelijk bij de DA.
Het vermoeden van artrose is vastgesteld door de DA met lichamelijk onderzoek afgelopen augustus, bloedonderzoek vond de arts niet nodig, ik heb er wel naar gevraagd. Een paar jaar geleden is bij mijn kater het gebit getrokken en toen kwam niets uit het bloedonderzoek, geen diabetes en geen nierfalen. Sinds hij snel last heeft van ingegroeide kalknagels kom ik nu om de drie maanden bij de praktijk. Zijn gewicht is nog goed.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:58 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Nog steeds geen idee wat je wanneer en hoe vaak laat nakijken dus even voor de duidelijkheid:
Arthrose stel je vast met lichamelijk onderzoek.
Nierfalen (en diabetes en schildklierproblemen) via bloedonderzoek.
Ik heb helaas niet zon straat, maar woon wel begeleid en hoewel ze niet voor mijn katten mogen zorgen, bied ik altijd wel aan dat de begeleiding tijdens mijn afwezigheid op mijn appartement katten mogen knuffelen als ze dat willen. En meestal gebeurt dat ook wel veel.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 17:36 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik zou zelf elke dag iemand langs laten komen, maar mijn katten houden ook echt niet van in hun mand moeten en autorijden enzo. Ik ga komende week een midweekje weg en dan komt er 2x per dag iemand natvoer geven, en ik vind zelfs dat al moeilijk om ze "alleen te laten", maar ik kan niet echt aan ze ontdekken dat zij het zelf nou een probleem vindenik vind het lastiger dan zij haha. Misschien kijken of degene die langs komt ook eventjes met ze wil spelen? Ik probeer ook altijd een soort roulatie schema te maken met meerdere buren, zodat er 2x per dag iemand komt maar dat niet één persoon alle momenten hoeft te doen. Hier hebben redelijk wat mensen in de straat katten en er is onderling goed contact, dus dat maakt dat ook wel makkelijker natuurlijk. Maar misschien is zoiets voor jou ook wel een optie?
Ah wel fijn dat in elk geval geknuffeld wordt! Hopelijk vind je iemand die ook eten kan geven en de bak kan scheppenquote:Op zondag 22 maart 2026 17:30 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik heb helaas niet zon straat, maar woon wel begeleid en hoewel ze niet voor mijn katten mogen zorgen, bied ik altijd wel aan dat de begeleiding tijdens mijn afwezigheid op mijn appartement katten mogen knuffelen als ze dat willen. En meestal gebeurt dat ook wel veel.
Als ik echt niemand kan vinden voor de oppas dan gaan ze zowiezo naar de opvang gezien de begeleiding niet de verzorging mag doen
Hyperthyreoīdie kan nierfalen maskeren en ook verergeren door een daardoor veroorzaakte verhoogde bloeddruk.quote:Op maandag 23 maart 2026 16:09 schreef Firuze60 het volgende:
Uitslag bloedonderzoek binnen, beginnend nierfalen en de schildklier werkt te hard. Aan dat laatste doen ze nu even niks. Hij krijgt drie dagen achter elkaar een SC-infuus van 120cc (t'is net een kameel nu) vocht en op nierdieet uiteraard. Pffft, hoop dat hij het nog een tijdje uithoudt.
Ook bij een 18-jarige kat? Haar uitleg was dat hij door de verhoogd werkende schildklier nu nog eetlust had en bij medicijnen daartegen dat zou verminderen wat weer slecht was voor de nieren..quote:Op maandag 23 maart 2026 19:20 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Hyperthyreoīdie kan nierfalen maskeren en ook verergeren door een daardoor veroorzaakte verhoogde bloeddruk.
Ik zou toch aan je dierenarts voorleggen om de schildklier wél te gaan behandelen.
Ik weet alleen dat bij symptomen van nierfalen de nieren al voor (minstens) 75% zijn aangetast, en dat elke verergering juist kan leiden tot verminderde eetlust, omdat ze zichzelf gaan vergiftigen. Dus ik zou een te hoge bloeddruk wel echt willen voorkomen. Dat zou je natuurlijk wel kunnen laten opvolgen. Daarbij ervaart iemand met een niet goed functionerende schildklier vaak op den duur ook ongerief (stress, gejaagd, belasting van het hart), ik weet niet of dat zo prettig is voor poezenbeestje.quote:Op maandag 23 maart 2026 19:22 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ook bij een 18-jarige kat? Haar uitleg was dat hij door de verhoogd werkende schildklier nu nog eetlust had en bij medicijnen daartegen dat zou verminderen wat weer slecht was voor de nieren..
Echt helemaal geen verstand van en wil niet het risico lopen als leek de dierenarts te overrulen, wel de uitslag opgevraagd van het bloedonderzoek, mochten hier kenners zijn, jullie kunnen er misschien meer in lezen dan ik.quote:Op maandag 23 maart 2026 19:32 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik weet alleen dat bij symptomen van nierfalen de nieren al voor (minstens) 75% zijn aangetast, en dat elke verergering juist kan leiden tot verminderde eetlust, omdat ze zichzelf gaan vergiftigen. Dus ik zou een te hoge bloeddruk wel echt willen voorkomen. Dat zou je natuurlijk wel kunnen laten opvolgen. Daarbij ervaart iemand met een niet goed functionerende schildklier vaak op den duur ook ongerief (stress, gejaagd, belasting van het hart), ik weet niet of dat zo prettig is voor poezenbeestje.
Ik heb het idee dat andere eetlustopwekkers en daarnaast infuus (onderhuids of intraveneus) een wat duurzamere optie zijn.
Vraag aub gabapentine aan de dierenarts, probeer het een keer thuis uit en zet er in het mandje voordat je een afspraak hebt om te testen hoeveel je moet geven.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 11:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben een paar weken geleden met onze poes Hansje naar de dierenarts geweest, voor het eerst in dik 4 jaar. Destijds was ze net geen zwerfkat meer dus hartstikke bang. Het was een drama om haar bij de DA te brengen. Inenten en boosteren lukte niet. Laatst dacht ik dat het toch maar weer eens moest gebeuren, ze is een heel stuk rustiger en voor ons niet bang. Ik moest mijn goede idee bekopen met een flink gevecht, een grote haal op mijn pols en een tetanusinjectie. Ik zie er nu uit alsof ik automutilatie heb gedaanVolgende keer dat we naar de DA gaan, moet ze dus flink ziek zijn en/of een kalmeringsmiddel krijgen.
Ik geef stronghold pipetten van de dierenarts hier zit niet alleen vlooienmiddel en wormenmiddel in maar ook oa oormijtquote:Op donderdag 26 februari 2026 11:51 schreef Miniem het volgende:
Hebben jullie ervaring met oormijt?
Mn 2 katten zijn binnen katten. 1 hiervan heb ik 2 maanden, is een kitten van de straat. Nu circa 4 maanden oud. Ben naar de DA geweest en ze heeft toen oordruppels gehad hiervoor. 2* maal daags gedaan voor 2 weken. Was toen weer terug, de da gevraagd en weer zon flesje mee. Weer gedaan en nu is t weer terug.
Ze heeft verder ook alle behandelingen gehad van inentingen en wormen behandeling.
Een van mijn katten is 19.5 geworden met chronisch nierfalen en schildklier klachten.quote:Op maandag 23 maart 2026 19:22 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ook bij een 18-jarige kat? Haar uitleg was dat hij door de verhoogd werkende schildklier nu nog eetlust had en bij medicijnen daartegen dat zou verminderen wat weer slecht was voor de nieren..
Oh, dat geeft hoop! Ik was bang dat het een kwestie van weken zou worden. Voor de artrose heeft hij nu ook Solensia gekregen (injectie) dat kon volgens de DA wel samen. Ik heb nog gevraagd naar die schildklier, maar de afwijking was niet erg groot. Hij eet gelukkig goed. Nu afwachten hoe het gaat.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:05 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Een van mijn katten is 19.5 geworden met chronisch nierfalen en schildklier klachten.
Ze werd alleen heel ziek van de schildklier pilletjes, Uiteindelijk ben ik overgegaan op vloeibaar middel via een pipetje.
Daarna kwam ze weer aan in gewicht en heeft ze echt nog wel een jaar of twee gelukkig geleefd.
Ik gaf veel natvoer met extra vocht ze at juist heel goed.
Wat betekent dat, stadia 3 van 4? Nog maar 25% werkende nieren? Heb hier ook een kat met nierfalen, zie mijn vorige post met bloeduitslagen, maar er is mij niet verteld in welk stadium hij zit.quote:Op donderdag 26 maart 2026 13:00 schreef F_r het volgende:
Iemand ervaring met nierfalen?
Ik kom net terug met onze kat bij van de dierenarts( kat is net 8)
De laatste keer kwam hij voor zijn inenting en was iets afgevallen. Ik heb dit thuis gemonitoord en hij bleef stabiel tot hij ineens fors afviel.
Bij heeft nu speciaal voer gekregen even kijken hoe we dat kunnen managen met nog 2 andere katten en een hond. Maar vooral wat is zijn kwaliteit van leven nog. Hij heeft stadia 3 van 4
quote:Op donderdag 26 maart 2026 14:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wat betekent dat, stadia 3 van 4? Nog maar 25% werkende nieren? Heb hier ook een kat met nierfalen, zie mijn vorige post met bloeduitslagen, maar er is mij niet verteld in welk stadium hij zit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh jee, best heftig zo'n diagnose. Ik heb dus wel die vloeistoftherapie gegeven de afgelopen drie dagen, dat was dus 120cc zoutoplossing 3 keer onder de huid. Geen idee of het helpt, vind hem nog steeds aardig suf. Hij eet wel graag kleine beetjes en tot nu toe nog niet gekotst. Vraag mij dus af als jouw kat veel stress ervaart van dierenartsbezoek of het dan een gewenst resultaat geeft. Mijn kater is een allemansvriend en heel stressbestendig, dus durfde het wel met hem aan. Het is k*t, snap dat het een gedoe geeft als je meerdere dieren hebt met dat dieetvoer. Ik heb ernaast nog een 12-jarige poes en ze zijn gewend om altijd samen uit een bak te eten, dus die zit nu ook op een nierdieet (kon geen kwaad zei de DA).quote:Op donderdag 26 maart 2026 15:04 schreef F_r het volgende:
Daarbij hebben we al kort besproken dat er ook een mogelijkheid is om N. een driedaags intensieve vloeistoftherapie te geven. Dit kan de nierwaarden tijdelijk verbeteren, echter kan dit ook veel stress geven en is dit ivm het karakter van N. mogelijk niet de handigste keuze.
Oh, de DA zei hier dat het voor een 12-jarige kat wel kon, alleen schadelijk voor kittens.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:12 schreef F_r het volgende:
Hier zegt de dierenarts dat het niervoer niet geschikt is voor onze andere katten.
Wellicht kan @:candaasje hier nog iets nuttigs over zeggen.
Wij hebben er nog 1 van 8 en 1 van 1,5quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:41 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, de DA zei hier dat het voor een 12-jarige kat wel kon, alleen schadelijk voor kittens.
Nou ja, geen idee, het dieetvoer is duurder dan normaal voer. Je kunt het misschien apart geven. Die van 1.5 jaar is misschien te jong voor dat bijna eiwitvrij voer.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:49 schreef F_r het volgende:
[..]
Wij hebben er nog 1 van 8 en 1 van 1,5
Weet ik. Maar ik ken ik mijn dibbes die duwt de andere kat gewoon weg. Ik heb nu met mijn ouders afgesproken dat ik hem daar morgen naar toe breng. Binnen 2 weken moet hij met het dieet opknappen als dat zo is geen we kijken hoe we hem hier thuis eten kunnen gevenquote:Op donderdag 26 maart 2026 21:42 schreef Sorella het volgende:
Kijk anders eens naar een surefeed voerbak, die reageert op de chip van de kat en gaat dus alleen voor die kat open.
Het is inderdaad wat Firuze zegt dat het voor gezonde katten te weinig eiwit bevat.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:12 schreef F_r het volgende:
Hier zegt de dierenarts dat het niervoer niet geschikt is voor onze andere katten.
Wellicht kan @:candaasje hier nog iets nuttigs over zeggen.
Je zou je kat ook nog in een andere ruimte kunnen zetten met een kattenluik op chip in de deur. Dat werkte bij ons ook tot op zekere hoogt (toen de surefeed nog niet tekoop was) maar als de andere kat zag dat towyn naar de andere ruimte ging dan liep hij erachteraan en ging vlak achter towyn aan voordat het luik dichtklapte. En dan zeggen sommige mensen nog dat katten dom zijnquote:Op donderdag 26 maart 2026 21:46 schreef F_r het volgende:
[..]
Weet ik. Maar ik ken ik mijn dibbes die duwt de andere kat gewoon weg. Ik heb nu met mijn ouders afgesproken dat ik hem daar morgen naar toe breng. Binnen 2 weken moet hij met het dieet opknappen als dat zo is geen we kijken hoe we hem hier thuis eten kunnen geven
Ik zal het in de gaten houden, dit geeft toch weer wat hoop, dank jequote:Op zondag 5 april 2026 10:53 schreef Sorella het volgende:
Hou het overgeven in de gaten, op de dag dat onze vorige poes 5x op 1 dag moest overgeven heb ik de DA gebeld en kon ik meteen komen. Na onderzoek werd er geconcludeerd dat het gedaan was en hebben we haar in laten slapen.
Ze heeft vanaf haar 7de tot aan haar 12de geleefd met nierfalen dus we waren er "gelukkig" op tijd bij om haar nog 5 jaar bij ons hebben mogen houden.
Heeft hij medicijnen? Is de urine ook nagekeken?quote:Op donderdag 26 maart 2026 13:00 schreef F_r het volgende:
Iemand ervaring met nierfalen?
Ik kom net terug met onze kat bij van de dierenarts( kat is net 8)
De laatste keer kwam hij voor zijn inenting en was iets afgevallen. Ik heb dit thuis gemonitoord en hij bleef stabiel tot hij ineens fors afviel.
Bij heeft nu speciaal voer gekregen even kijken hoe we dat kunnen managen met nog 2 andere katten en een hond. Maar vooral wat is zijn kwaliteit van leven nog. Hij heeft stadia 3 van 4
Heeft-ie een plekje waar hij zich terug kan trekken en en hij een fijn dekentje of mandje met zijn geur heeft?quote:Op donderdag 9 april 2026 05:42 schreef The-BFG het volgende:
Onze Nol heeft zo'n anderhalf jaar geleden besloten dat 3 kids hem te druk is. Was veel buiten en verbleef in principe elke nacht buiten. Meld zich alleen nog als het echt slecht weer is of gewoon een keer binnen wilt zijn.
Maar sinds een half jaar zien we hem amper meer, en is ie vaak bij buren iets verder op. Heb er ergens vrede mee, maar zo blij als ie er weer ff is. Is dan ook heel aanhankelijk.
Echter begint meneer ook wat ouder te worden en maak wel zorgen over zijn gezondheid. Ik kan hem niet zo vaak checken als ik zou willen..
De vraag is dan ook, kan ik iets doen om het hem ook wat aantrekkelijker te maken bij ons. Of is dat gewoon afwachten tot de jongste wat ouder en hopelijk rustiger is?
Ja op de eerste verdieping genoeg plekken waar ie altijd graag lag. Liefst op een bed. En anders graag naast of redelijk in de buurt van mij.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:27 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Heeft-ie een plekje waar hij zich terug kan trekken en en hij een fijn dekentje of mandje met zijn geur heeft?
Geen medicijnen, alleen speciaal voer wat hij niet echt lekker vindt. Het is geen maine coon maar een heel bang en angstig katje.quote:Op woensdag 8 april 2026 22:07 schreef senesta het volgende:
[..]
Heeft hij medicijnen? Is de urine ook nagekeken?
Dodge heeft het nog een poosje goed gedaan op semintra, nierdieet en een laxeermiddel (wat ook nog wat gifstoffen schijnt te filteren).
Er zijn erg veel opties qua voer gelukkig dus vaak is er wel 1 die ze lekker vinden, hier vond Dodge de renal special van royal canin het lekkerste.
Helaas herstellen nieren niet.
Dodge heeft een jaar goed geleefd na zijn eerste diagnose en kreeg toen een flinke terugval waar we hem niet van terug hebben kunnen halen.
ET kreeg het met bijna 17 jaar, haar waardes waren hoger dan die van Dodge en ze knapte na een infuus echt niet op, ik heb haar toen laten gaan. Ze was misselijk, had duidelijk buikpijn waarvan de dierenarts zei dat het waarschijnlijk kwam door zweertjes in haar maag door de gifstoffen, was zoooo mager en viel gewoon om zo zwak was ze.
De leeftijd, het type poesje dat het was, de mate van ziekzijn en de ervaring met Dodge maakte dat ik niet al te veel kunstgrepen meer wilde doen.
Met Dodge ben ik na zijn terugval echt te lang doorgegaan, ook omdat ik hem er de eerste keer door heb gekregen, dwangvoeren, infusen thuis geven... Ik wilde hem niet opgeven![]()
Ik heb dan weer mazzel dat mijn kater wel het nierdieet voer lust, met name Hills natvoer, van die zakjes. Hij heeft al langer dan een week niet gespuugd en loopt weer mee de trap op. Ik twijfel of ik hem weer een injectie met Solensia ga geven, vond hem daar eerst raar op reageren.quote:Op donderdag 9 april 2026 20:35 schreef F_r het volgende:
[..]
Geen medicijnen, alleen speciaal voer wat hij niet echt lekker vindt. Het is geen maine coon maar een heel bang en angstig katje.
Ik ga eens opzoeken van semintra is. En weer ander voer bestellen.
Edit opgezocht hij heeft geen hoge bloeddruk.
Als je niet zon groot budget hebt mag je mijn oude wel overnemen voor een laag prijsje. Loopt toch maar stof te vergaren sinds mijn oude kat overleden is.quote:Op vrijdag 10 april 2026 16:21 schreef ESF1Gamer het volgende:
Ik word binnenkort geopereerd, daarna mag ik niet bukken en tillen.
Ik zat te denken om automatische voerbak voor mijn 2 katten te kopen met flinke capaciteit.
Welke raden jullie mij aan?
Wordt het niet vanwege de ingebouwde microfoon en camera.quote:Op vrijdag 10 april 2026 17:13 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Als je niet zon groot budget hebt mag je mijn oude wel overnemen voor een laag prijsje. Loopt toch maar stof te vergaren sinds mijn oude kat overleden is.
Tis deze
https://www.bol.com/nl/nl(...)-l/9300000019242049/
https://www.hondzakelijk.(...)-of-hond-8211-6-0-l/
Toevallig in het oosten van het land? Een vriendin van mij die in het oosten woont had het laatst ook over dat er iemand in de buurt al 7 katten had vergiftigd.quote:Op maandag 20 april 2026 16:42 schreef hilliebillie het volgende:
Hoor hier net van de buurvrouw dat er waarschijnlijk in de buurt katten gedood worden door stukjes spons met een geurtje/smaakje er aan, te verspreiden. Waardoor in de buurt al meerdere katten doodgevonden zijn. Maar ook die snel verdwijnen.. haar man had hun eigen kat aan de overkant van de weg zien liggen, helaas overleden, maar met zeer weinig zichtbare verwondingen. Toen zij hem ongeveer een uurtje daarna op ging halen, was hij al weg. En staat nergens geregistreerd als gevonden. Ook zag ze eerder in de week al een dode kat liggen, en toen ze er vervolgens kort daarna weer langs kwam, was ook die weg.
Dierenartsen in de buurt gaven aan dat ze de laatste tijd wel wat overleden katten binnen gebracht gekregen hadden zonder duidelijke oorzaak, maar dat daar verder geen autopsie op gedaan was.
Onze katten zijn wel alleen maar buiten als wij thuis zijn en blijven redelijk goed in de buurt (vaak in het zicht of bij de buren in de tuin om met hun kat te spelen), maar durf ze voorlopig toch echt niet buiten te laten.
Zo zielig. Kan hier echt heel boos om worden.
Nee in het zuiden van het landquote:Op maandag 20 april 2026 16:47 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Toevallig in het oosten van het land? Een vriendin van mij die in het oosten woont had het laatst ook over dat er iemand in de buurt al 7 katten had vergiftigd.
Bizar, echt ziek gedrag.
In een buurt in Sneek ook.quote:
Een kat van mij is ooit vergiftigd. Ze heeft het overleefd vanwege mijn zeer alerte buurvrouw.quote:Op maandag 20 april 2026 17:04 schreef Ama het volgende:
Ik zou er echt niet achter moeten komen wie dat was als iemand dat bij mijn kat doet.
Wat fijn dat die buurvrouw zo adequaat gehandeld heeft! En de brutaliteit dat iemand op jullie eigen dak jullie kat heeft vergiftigdquote:Op maandag 20 april 2026 21:08 schreef livelink het volgende:
[..]
Een kat van mij is ooit vergiftigd. Ze heeft het overleefd vanwege mijn zeer alerte buurvrouw.
Ik lag in het zh te bevallen en mijn buurvrouw zag onze kat iets eten op het dak van ons schuurtje. Zij vond dat verdacht, pakte een ladder en zag dat er een schotel met eten op het dak stond. Ze is meteen met onze kat naar de dierenarts geracet en ze was net op tijd. De kat moest wel een aantal dagen bij de da blijven.
Duur grapje, maar zo blij dat mijn buurvrouw zo goed heeft gehandeld. Als ik zelf thuis was geweest en het had gezien, had ik er waarschijnlijk niet eens iets achter gezocht.
Ik wist zeker wie het gedaan had. We hebben ook aangifte gedaan, maar het was helaas niet te bewijzen.
Wow damn, dan heb je wel geluk gehad dat de buurvrouw zo snel reageerde.quote:Op maandag 20 april 2026 21:08 schreef livelink het volgende:
[..]
Een kat van mij is ooit vergiftigd. Ze heeft het overleefd vanwege mijn zeer alerte buurvrouw.
Ik lag in het zh te bevallen en mijn buurvrouw zag onze kat iets eten op het dak van ons schuurtje. Zij vond dat verdacht, pakte een ladder en zag dat er een schotel met eten op het dak stond. Ze is meteen met onze kat naar de dierenarts geracet en ze was net op tijd. De kat moest wel een aantal dagen bij de da blijven.
Duur grapje, maar zo blij dat mijn buurvrouw zo goed heeft gehandeld. Als ik zelf thuis was geweest en het had gezien, had ik er waarschijnlijk niet eens iets achter gezocht.
Ik wist zeker wie het gedaan had. We hebben ook aangifte gedaan, maar het was helaas niet te bewijzen.
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 1 mei 2026 00:18 schreef Firuze60 het volgende:
Mijn allerliefste katertje heeft het gered, vandaag precies 18 jaar geworden. Hij is al een jaar een stokoud katje met van alles, afgelopen zomer diagnose artrose, vorige maand er nog bij chronisch nierfalen. En ik blijf erbij, een dag niet meer willen eten is het een enkele reis DA of met een hele dag overgeven, tot die tijd blijft ie hier.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit dus. Aanbellen en neerknuppelen dit soort graflui.quote:Op maandag 20 april 2026 21:21 schreef Solotovski het volgende:
In zulke gevallen moet je gewoon voor eigen rechter spelen.
Dat is mijn oude kater, hij heeft kalknagels en die laat ik een keer per drie maanden knippen bij de DA, zelf wel eens geprobeerd, maar durf het niet zo goed. Jij ook alvast gefeliciteerd met jouw oudje..quote:Op vrijdag 1 mei 2026 12:49 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Mijn laatste oudje wordt maandag 19🥰
Mag ik je wel een tip geven?
Zijn de nagels van de achterste kat nou zo lang?
Zou ze even knippen, loopt een stuk fijner voor hem😊
Niet élke kat is er erg gevoelig voor, maar zeker op de hele dosering raken de meeste wel rustiger. (Soms echt knetterstoned).quote:Op dinsdag 12 mei 2026 21:25 schreef Quoi het volgende:
Het zijn toch ook een portretten he, die beesten.
Wij moeten inmiddels onze oudste zwarte vriendin een keertje gaan meenemen naar de dierenarts. Ik had haar de bezoekjes bespaard de afgelopen jaren omdat in een kattenmandje stressvol is en meerdere keren niet lukte.
Van de dierenarts heb ik gabapentine gekregen. Paar uur van tevoren geven en dan kijken of ze rustig is om in een mandje te gaan. Anders gaan we alleen met de jongste.
Heeft iemand er ervaring mee? Ik lees ook ervaringen over de avond ervoor de halve dosering geven en dan de dag zelf.
Heb je er ervaring mee?quote:Op dinsdag 12 mei 2026 21:32 schreef Solotovski het volgende:
Heb je geen dierenarts die evt aan huis kan komen? Wmb echt wel waard
Dankje voor je reactie. Evt. dan dus 150mg geven in dat scenario kan geen kwaad volgens jou?quote:Op woensdag 13 mei 2026 06:05 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Niet élke kat is er erg gevoelig voor, maar zeker op de hele dosering raken de meeste wel rustiger. (Soms echt knetterstoned).
Je kunt inderdaad de avond ervoor eens kijken naar het effect van een halve dosering, als het (bijna) niks doet geef je de dag zelf gewoon een hele dosering, is ze nu echt heel suf dan pak je op de dag weer een halve.
Het is wel het proberen waard, het haalt de scherpe randen er af en het is vaak wel (enigszins) stress-reducerend.
Nadeel van gabapentine is dat het wat bitter is, veel katten vinden het smerig. Er bestaat ook pregabaline, maar de veterinaire ‘variant’ (geregistreerd middel) heet bonquat en is heel duur.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, mijn katten waren ook zo panisch om in een mandje te moeten, maar kwamen wel buiten dus moesten hun vaccinaties hebben en daarom heb ik de dierenarts thuis laten komen, ik vond dat echt de moeite waard hoor. Dat zou mijn voorkeur hebben boven drogeren.quote:Op woensdag 13 mei 2026 11:19 schreef Quoi het volgende:
[..]
Dankje voor je reactie. Evt. dan dus 150mg geven in dat scenario kan geen kwaad volgens jou?
Klinkt gek, maar ze is zo lief en heeft zoveel stappen gezet in mij vertrouwen, dat het haar 'drogeren' om haar mee te krijgen als een soort verraad voelt. Zal wel in mijn hoofd zitten, maar ik zou als kat daarna denken: toedeloe, ik werk niet meer mee.
Ja. Ik weet niet wat de tarieven daar zijn maar hier betaal je een meerprijs van 30 eu (wordt wel meer buiten een bepaalde zone maar ik woon dichtbij de dierenarts dus zat in zone 1)quote:
Oef, dat is heftig.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 09:05 schreef Tarado het volgende:
Wij hebben een bengaalse kat, die nogal wild is, nou ja was, hij is nu voor de 2e keer van een hoge verdieping naar beneden gevallen, de eerste keer had hij een gebroken kaak, dat is allemaal na operatie goed hersteld, nu is hij hard op de achterkant terecht gekomen heeft nogal wat schade aan achterpoot, bekken en nog wat dingen.
Of hij het gaat halen weten we nog niet maar mocht hij het halen dan zal hij thuis ook een tijdje in een bench moeten herstellen.
Nu heb ik geen ervaring met een kat in een bench en ik vroeg me af of mensen hier dat wel hebben en wat dan een goeie is, want we zullen er eentje moeten aanschaffen, dus tips zijn welkom.
Ja hij is nu nog opgenomen, veel schade wel, dus het is nog even afwachten hoe en of hij er uitkomt, maar mocht hij naar huis mogen dan ga ik er wel vanuit dat hij nog een rits painkillers meekrijgt en nog andere medicijnen. Maar ik zal dat gabapentine vragen, of het nodig zou zijn naast het andere wat hij al krijgt.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 14:07 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Oef, dat is heftig.
Sommige katten doen het prima in een bench, anderen worden (wanneer ze zich weer wat beter voelen) helemaal gek in een bench. Kijk alvast of je behalve een bench ook in geval van nood een ruimte kunt inrichten (deel van een kamer afschermen bijvoorbeeld) waar hij niet kan klimmen/op hoogte kan springen.
Standaard metalen hondenbenches zijn op zich prima, die ventileren nog. Stoffen exemplaren zou ik met een bengaal afraden. Kies niet een te hoog exemplaar: hij moet zich wel kunnen uittrekken/staan, maar in een bench voor formaat Duitse dog kan hij via de spijlen omhoog klimmen en dan toch een stuk naat beneden vallen.
Misschien zijn sommige konijnenrennen (van die overdekte varianten) ook wel goed geschikt; wat lager met nog een beetje vloer oppervlakte om een kattenbak kwijt te kunnen en zo’n eten/drinken daar niet direct naast.)
Vraag ook gabapentine (of een recept ervoor) mee wanneer hij naar huis gaat, dat mag in een lagere dosis dan de kat van Quoi, maar het kan hem wat rustiger houden. (10-15 mg/kg drie keer daags is de dosering. Altijd afbouwen na langer gebruik, niet zomaar in één keer stoppen, kan ie neurologische klachten van krijgen)
Zoek ook wat voerpuzzels om het mentaal bezig te houden.
Sterkte, hopelijk komt hij erdoor! Is hij nu opgenomen?
Gabapentine werkte ook heel goed voor mijn katje die gedurende zijn FIP-kuur continue bloedtesten moest ondergaan via vervelende plekken zoals zijn nekje. Hij werd er helemaal mellow van en de dierenartsassistentes mochten hem zonder problemen optillen.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 19:37 schreef Quoi het volgende:
Ja, nog steeds zou dat ideaal zijn.
MAAR! Update: het is goed gegaan. Ze is zo verschrikkelijk relaxed geworden van de gabapentine. Normaal gesproken kunnen we haar niet optillen, nu wel. Bij de eerste poging ontsnapte ze toch en zat onder een kledingkast. Ik had het al opgegeven toen ze toch nog even beneden kwam kijken – we waren bezig om de kleinste te pakken mbv een liquid snack. En hop, ik tilde haar zo in het mandje.
En ze zijn ook nog eens allebei best goedgekeurd
De 8 beste vlooienmiddelen voor kattenquote:Op woensdag 3 juni 2026 09:49 schreef yvonne het volgende:
Nog een vlooienvraag:
Kat : 12 jaar, binnenkat. En heeft opeens vlooien.
Hoe dan?!
En welke vlooienmiddelen zijn er tegenwoordig Op de markt die echt helpen. Ik hoorde dat veel middeltje niet meer goed werkten? s
Dankjewelquote:Op woensdag 3 juni 2026 21:53 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
De 8 beste vlooienmiddelen voor katten
Ik gaf mijn vorige kat Vectra en dat spul werkte bij hem goed. Dat is een pipetje met vloeibaar spul wat je op de huid van zijn nekvel moet druppelen.
Mijn huidige katten geef ik nu iets anders in tabletvorm door hun eten, omdat ze elkaar weleens wassen en dan elkaars vlooienmiddel oplikken.
Ik heb verder vernomen dat er tegenwoordig kattenborstels bestaan die statisch geladen zijn en daarmee ook extra haren opvangen. Misschien helpt dat ook om vlooien en eitjes uit zijn vacht te krijgen.
Misschien met mondtape slapen?quote:Op maandag 8 juni 2026 12:57 schreef junkiesietze het volgende:
Wat is DE truc om kattenharen uit je mond te houden.
Mijn lieverd is zoals alle katten nu ontzettend in de rui, dat is prima en ik borstel haar veel, maar het houd niet op, borstelen helpt maar tot zover.
Ze slaapt bij me in bed, dus mijn bed zit ook al onder de haren, en 's ochtends zitten ze in mijn mond en aan mn lippen geplakt...
SUPERirritant. maar weinig aan te doen denk ik.
De kat niet op mn slaapkamer laten komen is geen optie, dan gaat ze tegen de deur aan beuken.
lol ja dat is volgens mij de enige optiequote:
Ik heb ook zo'n schuw poesje gehad, in het begin ging ze nog wel makkelijk mee naar de dierenarts, maar dat werd met de jaren steeds moeilijker. Pillen geven kon in het begin nog wel (overvallen tijdens diepe slaap, snel bekje open, pil erin en slikken maar) maar daar trapte ze ook niet meer in en liet zich helemaal niet meer benaderen, sliep altijd met een oor open bij wijze van spreken. Misschien kun je nog zo'n pil vergruizen en in voer verstoppen waar ze gek op is.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:24 schreef Woepsie het volgende:
Iemand nog tips voor een poes, bijna twee, die na een keer Gabapentine via het natvoer te hebben gekregen er nu niet meer intrapt. Ik krijg haar niet zonder bloedverlies in het mandje.
De eerste handeling bij de dierenarts was al twee keer mij verbinden. Bij de dierenarts geeft ze zich wel volledig over en haar broer gaat er wel zonder problemen in.
Ze is sowieso heel bang. Als de bel gaat duikt ze weg. Ze is nu wel eindelijk volledig ingeënt maar er komt natuurlijk een moment dat ik haar graag nog een keer mee krijg en dan bij voorkeur zodat opgehaald en gebeten te worden.
Overigens staat het mandje standaard in de kamer en slaapt ze er graag in maar dan wel zonder deur.
Mijn vorige poes moest op een gegeven moment chronisch 2 keer per dag medicatie.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:24 schreef Woepsie het volgende:
Iemand nog tips voor een poes, bijna twee, die na een keer Gabapentine via het natvoer te hebben gekregen er nu niet meer intrapt. Ik krijg haar niet zonder bloedverlies in het mandje.
De eerste handeling bij de dierenarts was al twee keer mij verbinden. Bij de dierenarts geeft ze zich wel volledig over en haar broer gaat er wel zonder problemen in.
Ze is sowieso heel bang. Als de bel gaat duikt ze weg. Ze is nu wel eindelijk volledig ingeënt maar er komt natuurlijk een moment dat ik haar graag nog een keer mee krijg en dan bij voorkeur zodat opgehaald en gebeten te worden.
Overigens staat het mandje standaard in de kamer en slaapt ze er graag in maar dan wel zonder deur.
Vitakraft Cat liquidsnack kip #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi206626quote:Op zondag 14 juni 2026 17:10 schreef Woepsie het volgende:
Bedankt voor de tips. Ik ga eens kijken of ze dol is op valeriaan.
Ze pakt niets aan, ze moet overal eerst aan ruiken dus ik denk dat de tip met het vlees niet zal werken. Ze is ook in tegenstelling tot broer een goede kauwer. Als ik bijvoorbeeld een stukje worst geef dan pakt ze het aan, neemt het mee, ruikt eens goed en dan pas eet ze het.
De laatste twee keer heb ik dus het poeder al door tonijn gemengd. Vind ze zalig maar met gabapentine hoeft ze het dus niet. En broer eet het graag voor haar op maar die heeft het niet nodig.
Was voor mijn kat ook een uitkomst, kreeg een tijdje aan de prednison. In het begin deed ik het door de liquid snack en op een gegeven moment kon ik het pilletje (was nog maar een kwart of half pilletje) zonder liquid snack geven omdat hij waarschijnlijk doorhad dat hij daarna de liquid snack kreegquote:Op zondag 14 juni 2026 18:51 schreef F_r het volgende:
[..]
Vitakraft Cat liquidsnack kip #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi206626
Deze of een ander merk. Mijn katten zijn er dol op en alle andere katten die ik ken ook. Valeriaan is wel heel uitgesproken ik heb een kat gehad die was er dol op. Die we nu hebben moeten ze niks van hebben. Als tip zou ik liquid snacks kopen en daar nu al de medicatie doorheen doen. Dan kent ze het alleen met die smaak. En een andere dag proberen met valeriaan
Hier ook, ik vermaal de pilletjes erinquote:Op zondag 26 juli 2026 10:21 schreef Ama het volgende:
Liquid snack werkt top ja, zo geef ik ook het wormentabletje aan de kat. Ik noem het ook wel liquid crack want het gaat zo snel naar binnen, alsof het drugs is lol en en ze heeft dan niet eens door dat ze een pilletje heeft doorgeslikt.
wij gebruiken easypill om pillen te geven, ik weet niet of het met poeders ook goed werkt, maar 1 van onze katten eet het al jaren zonder problemen 2 keer per dag.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:24 schreef Woepsie het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |