abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:26:42 #1
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219999564
https://www.rtl.nl/nieuws(...)dafi-libie-overleden

quote:
Saif al-Islam Gaddafi, de zoon van de voormalige Libische leider Muammar Gaddafi is overleden. Dat meldde dinsdag het hoofd van zijn politieke team aan het Libische persbureau. De doodsoorzaak van de 53-jarige is nog onduidelijk.
Waar ons nieuws nog voorzichtig is, is bij buitenlandse bronnen al wel veel zekerder over de doodsoorzaak: hij is bij een gerichte aanval om het leven gebracht.

https://www.aljazeera.com(...)ader-killed-in-libya

quote:
Gaddafi’s political team says masked men killed him at his home in Zintan in a ‘cowardly and treacherous assassination’.
De timing en manier waarop de liquidatie is uitgevoerd wijst erop dat er een zware geopolitieke factor in zit, omdat Saif de laatste levensvatbare politieke vuist was die gemaakt kon worden tegen met name Generaal Haftar van het oostelijke blok in Libië. Dat is trouwens die ene waardoor Turkije daar nog actief werd, maar dat is inmiddels ook afgezwakt en vervangen door voorzichtige toenadering. Het westelijke blok, geleid door Dbeibah, kon eerder al rekenen op de warme steun van Ankara en die gaat onverminderd door.

Dankzij de vorderende besprekingen in Parijs is er nu een gerede kans op een stabieler Libië met minder invloed van Rusland, een notoire bondgenoot van Haftar, die nu grote economische belangen in samenwerking met de VS in het vooruitzicht heeft, iets wat weer invloed kan hebben op de migratiestromen vanuit Noord-Afrika naar Zuid-Europa en op diverse islamistische bewegingen die minder speelruimte krijgen.

De zorg is alleen wel dat de belangen alleen economisch blijven en dat er geen oprechte toenadering of blijvende vrede tot stand komt zolang de olie blijft stromen omdat het belang van alle partijen alleen uitgedrukt wordt in geld.

Dit wordt mooi samengevat in deze conclusie uit dit artikel:

quote:
In 2026, Libya appears on the verge of a new cycle of transitional arrangements. The accumulation of international power balances and multiplicity of stakeholders suggest a decisive outcome leading to a fully-fledged, durable settlement remains unlikely, reinforcing continued management of the Libyan file through an international governance framework. This dynamic is compounded by the Trump administration’s insistence on a highly transactional approach aimed at maximizing economic gains, without a corresponding commitment to a comprehensive political settlement aligned with the UN. Nevertheless, American opportunism – despite narrow calculations – may still yield benefits that can constrain de facto power holders from exercising unchecked control over national wealth. In this sense, it could contribute indirectly to gradually forming more favorable conditions for a broader, representative political settlement reflecting the Libyan people’s interests.
Al met al kan dit dus de aanzet voor spannende en mogelijk positieve verwikkelingen worden.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:28:36 #2
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219999579
Ik denk wel te weten in welke hoek we dit zoeken moeten.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219999654
straks een goedkoper olie naar Europa..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:41:01 #4
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_220000452
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:28 schreef SebbeSwensje het volgende:
Van Israel had ik eerder een drone of bom verwacht
pi_220000503
quote:
US niet Israël.
blablablabla
pi_220000536
Muammar heeft meer gedaan voor Europa dan Hillary Clinton.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:59:18 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220000567
Zijn de Amerikanen weer bezig? :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:20:45 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220000725
Weer een capo minder.
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:25:46 #9
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220000765
quote:
Oekraïne?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:07:15 #10
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220001095
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:52 schreef Elan het volgende:

[..]
US niet Israël.
Deze man heeft het enige juiste antwoord gegeven.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  woensdag 4 februari 2026 @ 16:24:36 #11
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220002373
In Misrata (oost) is men blij:

twitter

In Zintan (west, waar hij verscholen zat) rouwt men:

twitter

Het is ook nog steeds niet helemaal helder hoe of waar het gebeurd is, dus er wordt nu een onderzoek gelanceerd:

quote:
https://www.bbc.com/news/articles/cp37g4xgkxdo

The 53-year-old, who was once widely seen as his father's heir apparent, was killed during a "direct confrontation" with four unknown gunmen who broke into his home in the city of Zintan, his office said in a statement.

"The victim died from wounds by gunfire," Libyan prosecutors said on Wednesday, adding that efforts were under way to identify the gunmen.

In a different version of events, his sister told Libyan TV that he had died near the country's border with Algeria.
  woensdag 4 februari 2026 @ 18:22:22 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220003004
Dat ruimt op.
  vrijdag 6 februari 2026 @ 20:21:11 #13
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220019302
twitter

Nog knap druk op de begrafenis. Vooral onvoorstelbaar eigenlijk als je weet wat een beerput er open ging toen Ghadaffi Sr. eraan ging, dat er nog zoveel aanhangers zijn.
pi_220019406
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:21 schreef Qarrad het volgende:
[ x ]
Nog knap druk op de begrafenis. Vooral onvoorstelbaar eigenlijk als je weet wat een beerput er open ging toen Ghadaffi Sr. eraan ging, dat er nog zoveel aanhangers zijn.
Omdat Ghadaffi kut was, maar de situatie nu nog kutter is. De gemiddelde inwoner van dat land is er niet echt op vooruit gegaan he.
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')