---------------------------------------------quote:China verbiedt autodeuren met 'verborgen' handgreep na dodelijke ongelukken
China gaat 'verborgen' handgrepen op autodeuren verbieden. Na meerdere dodelijke ongelukken vindt de Chinese overheid dat de vergrendeling van veel elektrische auto's te onveilig is. Het is voorgekomen dat omstanders slachtoffers na een ongeluk wilden bevrijden, maar niet wisten hoe de auto open moest.
Vanaf 1 januari volgend jaar moeten alle autodeuren ook mechanisch te ontgrendelen zijn, zowel van de binnen- als van de buitenkant. Daarvoor moeten de handgrepen een uitsparing hebben van een minimaal vastgesteld formaat. Bij veel modellen zijn de portieren zo ontworpen dat de handgreep als het ware in de deur verzonken ligt, zoals bij de Tesla. Niet iedereen weet hoe dat werkt.
Ook wil de Chinese overheid dat fabrikanten duidelijker aanduiden waar de ontgrendeling zit. Dat verschilt sterk per model en in een noodsituatie is dat soms niet snel genoeg duidelijk, zeker niet voor kinderen.
Auto in brand, deur op slot
In China zijn afgelopen jaar meerdere dodelijke ongelukken gebeurd waarbij de 'verborgen' handgrepen waarschijnlijk een rol speelden. In oktober kwam in de stad Chengdu een bestuurder om het leven na een ongeluk waarbij zijn auto in brand was gevlogen. Omstanders probeerden hem van buitenaf uit de auto te bevrijden, maar zij kregen de deur niet open.
Vorig jaar maart kwamen drie mensen om het leven na een botsing. Door de crash werden de deuren automatisch vergrendeld. Ook die auto vloog in brand en de drie inzittenden konden er niet uit.
Gevolgen wereldwijd
De nieuwe Chinese regels gelden alleen voor auto's die in China verkocht worden, maar hebben waarschijnlijk gevolgen voor autofabrikanten wereldwijd. Nergens worden meer auto's gekocht dan in China, met name elektrische auto's. De populairste merken worden in China zelf gemaakt, zoals BYD en Lynk&Co, maar ook een merk als Tesla wordt in China veel verkocht.
Bovendien worden Chinese automerken ook in Europa steeds populairder. Inmiddels komt 10 procent van de auto's die in Europa worden verkocht, uit China.
Kinderen opgesloten
China heeft met de nieuwe regels een primeur. In de Verenigde Staten is onlangs ook een onderzoek gestart naar de veiligheid van de deuren van de Model Y van Tesla. Er waren tientallen incidenten geweest met niet-werkende portieren, waarbij ook een paar keer kinderen opgesloten raakten in de auto. De deur ging in sommige gevallen door een te lage accuspanning niet meer open en er moest een raam ingeslagen worden. Tesla zegt al aan een beter ontwerp te werken voor nieuwe modellen.
Europese regels op dit gebied zijn er nog niet, maar ook in Europa gaan stemmen op om hiernaar te kijken. Meerdere partijen vinden dat de betrouwbaarheid van de deuren en ontsnappingsmogelijkheden niet ondergeschikt mogen zijn aan ontwerpkeuzes.
https://nos.nl/artikel/26(...)dodelijke-ongelukken
Dat wordt gezegd ja, daarmee bespaar je ongeveer gemiddeld 0,3 cent benzine per jaar, en haal je competitieve snelheden op de Autobahn. Oftewel, heb je geen kloot aan behalve dat het er cool uitziet.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
---------------------------------------------
Waarom zijn er eigenlijk verborgen handgrepen? Betere stroomlijning ofzo?
Ik gok puur om zich te onderscheiden van de rest.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar als de rest ook dit soort handvaten doetquote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:55 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik gok puur om zich te onderscheiden van de rest.
Ze apen elkaar allemaal na toch. Een grote eenheidsworst tegenwoordig.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar als de rest ook dit soort handvaten doet
Lolquote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:54 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Dat wordt gezegd ja, daarmee bespaar je ongeveer gemiddeld 0,3 cent benzine per jaar, en haal je competitieve snelheden op de Autobahn. Oftewel, heb je geen kloot aan behalve dat het er cool uitziet.
Dat zijn dan ook dingen die zichzelf uitfaseren.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:07 schreef D. het volgende:
Benieuwd hoe ze dat met reeds verkochte auto’s willen doen. Bij nieuw te ontwerpen auto’s kan men er rekening mee houden, maar bestaande auto’s verplicht aanpassen is niet te doen.
Er staat dat er een verbod komt, niet dat het verplicht wordt op nieuwe auto’s.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook dingen die zichzelf uitfaseren.
Dacht je soms dat ze destijds alle auto's zonder 3 puntsgordels terug naar de fabriek geroepen hebben?
Het gaat vooral actieradiuscijfertjes van de EVs volgens mij. Het maakt wel verschil, als je ermee gaat racen dan zou de stopwatch een verschil laten zien. En dat is het eigenlijke probleem, de auto-industrie probeert competitief te zijn op de metrics alsof het renstallen zijn.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:54 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Dat wordt gezegd ja, daarmee bespaar je ongeveer gemiddeld 0,3 cent benzine per jaar, en haal je competitieve snelheden op de Autobahn. Oftewel, heb je geen kloot aan behalve dat het er cool uitziet.
De brandweer hier is er anders ook verre van blij mee hoor.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:05 schreef RichardHammond het volgende:
Altijd hetzelfde volk dat hier over struikelt. Mensen met geld openen gewoon hun auto, mensen zonder knaken moeten eraan trekken alsof het een supermarktkar is. Verborgen deurgrepen werken prima zolang je niet leeft op occasionbudget en frustratie. Dat China dit verbiedt is puur solidariteit met de onderklasse die anders weer vaststaat op de parkeerplaats
Het is een beetje als huisvrouwen die gaan joggen en dan 300 euro aan schoenen en aerodynamische renkleding aantrekken. Leuk, maar je doet niet mee om de prijzen dus wat is precies het idee?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat vooral actieradiuscijfertjes van de EVs volgens mij. Het maakt wel verschil, als je ermee gaat racen dan zou de stopwatch een verschil laten zien. En dat is het eigenlijke probleem, de auto-industrie probeert competitief te zijn op de metrics alsof het renstallen zijn.
Een theoretische actieradius die 8 kilometer verder is dan de concurrent wordt veel te belangrijk gemaakt, net alsof in 3.4 s naar de 100 een auto beter maakt dan in 3.6 naar de 100. Het gaat nergens over anders dan een beter getalletje hebben dan de concurrent.
Waarschijnlijk een simpele software update die de handgreep niet naar binnen trekt speciaal voor de chinese markt.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd wat Musk gaat doen met z'n Teslafabriek daarIk denk niet dat hij zin heeft om de boel aan te passen. Sluiten?
Ik ben van mening dat ze een verplichte cursus moeten doen bij alle auto's die onder de 5 seconden naar de 100 gaan. EV of niet. Genoeg achterlijk volk wat geen flauw benul heeft en maar wat doet.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat vooral actieradiuscijfertjes van de EVs volgens mij. Het maakt wel verschil, als je ermee gaat racen dan zou de stopwatch een verschil laten zien. En dat is het eigenlijke probleem, de auto-industrie probeert competitief te zijn op de metrics alsof het renstallen zijn.
Een theoretische actieradius die 8 kilometer verder is dan de concurrent wordt veel te belangrijk gemaakt, net alsof in 3.4 s naar de 100 een auto beter maakt dan in 3.6 naar de 100. Het gaat nergens over anders dan een beter getalletje hebben dan de concurrent.
Omdat mensen graag kolder verkopen omdat er een bepaalde laag van de maatschappij bestaat die denkt dat ze hiermee beter af zijn en er graag meer betalen. Terwijl ze eigenlijk best wat dommig zijn.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd wat Musk gaat doen met z'n Teslafabriek daarIk denk niet dat hij zin heeft om de boel aan te passen. Sluiten?
Rijke mensen zijn niet brandbaar?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:05 schreef RichardHammond het volgende:
Altijd hetzelfde volk dat hier over struikelt. Mensen met geld openen gewoon hun auto, mensen zonder knaken moeten eraan trekken alsof het een supermarktkar is. Verborgen deurgrepen werken prima zolang je niet leeft op occasionbudget en frustratie. Dat China dit verbiedt is puur solidariteit met de onderklasse die anders weer vaststaat op de parkeerplaats
Nee, het is voor mensen die niet dit soort auto hebben, of helemaal geen auto hebben, en de inzittenden van een dergelijke auto willen redden als die verongelukt is, maar geen idee hebben hoe ze de deur moeten openen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:05 schreef RichardHammond het volgende:
Wielrenners met een pens die geen fietsbel hebben om gewicht te besparen voor de beklimming van de Zuidplaspolder. Dat idee.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:40 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Het is een beetje als huisvrouwen die gaan joggen en dan 300 euro aan schoenen en aerodynamische renkleding aantrekken. Leuk, maar je doet niet mee om de prijzen dus wat is precies het idee?
Ik weet niet of het echt gevaarlijk is maar het gaat nergens meer over. Het makkelijk meetbare wordt veel belangrijker gemaakt dan het minder goed of niet meetbare simpelweg omdat het makkelijk is en je dan kan claimen dat je auto beter is dan die van de concurrent. Net als met de pk-race die ineens helemaal uit de hand liep, alsof de wet van het afnemende grensnut niet bestaat.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:15 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat ze een verplichte cursus moeten doen bij alle auto's die onder de 5 seconden naar de 100 gaan. EV of niet. Genoeg achterlijk volk wat geen flauw benul heeft en maar wat doet.
Levensgevaarlijk.
Dus ik vind 3,4 niet echt een beter getal dan 3,6. Het is iets sneller, maar nauwelijks merkbaar, maar half debiel rijdend Nederland kan zon ding gewoon bij de dealer kopen. Waanzin.
Interessantdoenerij door "think different" tech bro's die denken dat alles opnieuw door hun uitgevonden moet worden en dat 80 jaar aan evolutie in de automobielindustrie niks waard is. Datzelfde geldt voor dat rechthoekige stuur van een van die modellen. Totaal niet practisch voor mensen die normaal hun auto gebruiken maar.. hoe moet allemaal zo nodig want "kijk mij eens". Meer zit er niet achter. 1 journalist stelt een half-kritische vraag er over en musk meteen [mongolenstem] "oh.. ohh. ja oh.. hmm . misschein dan toch maar ronde sturen" [/mongolenstem]quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het IQ van mensen is recht evenredig met de hoogte van hun bankrekening?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:05 schreef RichardHammond het volgende:
Dit dus. Is nog gevaarlijk ook.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:57 schreef Perox het volgende:
Misschien dan on topic, mijn vorige auto (Ionic 5) had ook van die kekke platte handgrepen. Die kun je dan zo leuk zelf uitklappen. Niemand snapte die ooit dus iedereen die ooit voor het eerst bij je wilde instappen moest een fucking cursus. Schiet zijn doel wel voorbij dan.
Nu weer gewoon een auto met handgrepen. Al mis ik die Ionic wel, reed super lekker verder.
Maar, die zijn wel mechanisch toch?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:57 schreef Perox het volgende:
Misschien dan on topic, mijn vorige auto (Ionic 5) had ook van die kekke platte handgrepen. Die kun je dan zo leuk zelf uitklappen. Niemand snapte die ooit dus iedereen die ooit voor het eerst bij je wilde instappen moest een fucking cursus. Schiet zijn doel wel voorbij dan.
Nu weer gewoon een auto met handgrepen. Al mis ik die Ionic wel, reed super lekker verder.
Gewoon een grote sticker er naast plakken met een gebruiksaanwijzing in plaatjes.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:57 schreef Perox het volgende:
Die is wel verborgen, maar niet elektrisch, dus zou in het kader van 'verborgen is verboden' aangepast moeten worden.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:40 schreef Perox het volgende:
[..]
Ja maar dan heb je zo'n klepel in je handen.
[ afbeelding ]
Er zijn zo een paar punten op te noemen waarmee auto's efficiėnter te maken zijn, die veel effectiever zijn dan deurgreepjes.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:54 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Hier op joetoepquote:Op donderdag 5 februari 2026 11:16 schreef Marsenal het volgende:
https://www.reddit.com/r/nextfuckinglevel/s/SSp15dfJL5
Geen slecht idee.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |