abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 februari 2026 @ 11:51:45 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219991751
quote:
China verbiedt autodeuren met 'verborgen' handgreep na dodelijke ongelukken

China gaat 'verborgen' handgrepen op autodeuren verbieden. Na meerdere dodelijke ongelukken vindt de Chinese overheid dat de vergrendeling van veel elektrische auto's te onveilig is. Het is voorgekomen dat omstanders slachtoffers na een ongeluk wilden bevrijden, maar niet wisten hoe de auto open moest.

Vanaf 1 januari volgend jaar moeten alle autodeuren ook mechanisch te ontgrendelen zijn, zowel van de binnen- als van de buitenkant. Daarvoor moeten de handgrepen een uitsparing hebben van een minimaal vastgesteld formaat. Bij veel modellen zijn de portieren zo ontworpen dat de handgreep als het ware in de deur verzonken ligt, zoals bij de Tesla. Niet iedereen weet hoe dat werkt.

Ook wil de Chinese overheid dat fabrikanten duidelijker aanduiden waar de ontgrendeling zit. Dat verschilt sterk per model en in een noodsituatie is dat soms niet snel genoeg duidelijk, zeker niet voor kinderen.

Auto in brand, deur op slot
In China zijn afgelopen jaar meerdere dodelijke ongelukken gebeurd waarbij de 'verborgen' handgrepen waarschijnlijk een rol speelden. In oktober kwam in de stad Chengdu een bestuurder om het leven na een ongeluk waarbij zijn auto in brand was gevlogen. Omstanders probeerden hem van buitenaf uit de auto te bevrijden, maar zij kregen de deur niet open.

Vorig jaar maart kwamen drie mensen om het leven na een botsing. Door de crash werden de deuren automatisch vergrendeld. Ook die auto vloog in brand en de drie inzittenden konden er niet uit.

Gevolgen wereldwijd
De nieuwe Chinese regels gelden alleen voor auto's die in China verkocht worden, maar hebben waarschijnlijk gevolgen voor autofabrikanten wereldwijd. Nergens worden meer auto's gekocht dan in China, met name elektrische auto's. De populairste merken worden in China zelf gemaakt, zoals BYD en Lynk&Co, maar ook een merk als Tesla wordt in China veel verkocht.

Bovendien worden Chinese automerken ook in Europa steeds populairder. Inmiddels komt 10 procent van de auto's die in Europa worden verkocht, uit China.

Kinderen opgesloten
China heeft met de nieuwe regels een primeur. In de Verenigde Staten is onlangs ook een onderzoek gestart naar de veiligheid van de deuren van de Model Y van Tesla. Er waren tientallen incidenten geweest met niet-werkende portieren, waarbij ook een paar keer kinderen opgesloten raakten in de auto. De deur ging in sommige gevallen door een te lage accuspanning niet meer open en er moest een raam ingeslagen worden. Tesla zegt al aan een beter ontwerp te werken voor nieuwe modellen.

Europese regels op dit gebied zijn er nog niet, maar ook in Europa gaan stemmen op om hiernaar te kijken. Meerdere partijen vinden dat de betrouwbaarheid van de deuren en ontsnappingsmogelijkheden niet ondergeschikt mogen zijn aan ontwerpkeuzes.

https://nos.nl/artikel/26(...)dodelijke-ongelukken
---------------------------------------------

Waarom zijn er eigenlijk verborgen handgrepen? Betere stroomlijning ofzo?

Ik ben wel benieuwd wat Musk gaat doen met z'n Teslafabriek daar :') Ik denk niet dat hij zin heeft om de boel aan te passen. Sluiten?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219991760
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Dat wordt gezegd ja, daarmee bespaar je ongeveer gemiddeld 0,3 cent benzine per jaar, en haal je competitieve snelheden op de Autobahn. Oftewel, heb je geen kloot aan behalve dat het er cool uitziet.
-nee-
pi_219991769
quote:

[..]

Ik gok puur om zich te onderscheiden van de rest.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 11:56:57 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219991785
Heeft natuurlijk geen enkel nut en de auto ziet er ook een stuk knulliger uit. :')
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  dinsdag 3 februari 2026 @ 11:58:28 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219991800
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:55 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik gok puur om zich te onderscheiden van de rest.
Maar als de rest ook dit soort handvaten doet :T
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219991807
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:58 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Maar als de rest ook dit soort handvaten doet :T
Ze apen elkaar allemaal na toch. Een grote eenheidsworst tegenwoordig.

Beetje jammer wel.
vosss is de naam,
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:00:02 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219991814
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:54 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Dat wordt gezegd ja, daarmee bespaar je ongeveer gemiddeld 0,3 cent benzine per jaar, en haal je competitieve snelheden op de Autobahn. Oftewel, heb je geen kloot aan behalve dat het er cool uitziet.
Lol :') Stelt geen reet voor dus :')
Maar misschien moeten ze toch maar een soortvan golfbalauto maken met gewone handvaten. Want ik zag ooit op youtube dat deuken in een golfbal ook goed zijn voor de stroomlijning.
pi_219991822
Rijdende doodskisten, bijzonder goed over nagedacht.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:05:59 #9
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_219991841
Altijd hetzelfde volk dat hier over struikelt. Mensen met geld openen gewoon hun auto, mensen zonder knaken moeten eraan trekken alsof het een supermarktkar is. Verborgen deurgrepen werken prima zolang je niet leeft op occasionbudget en frustratie. Dat China dit verbiedt is puur solidariteit met de onderklasse die anders weer vaststaat op de parkeerplaats
  Moderator dinsdag 3 februari 2026 @ 12:07:20 #10
18653 crew  D.
pi_219991852
Benieuwd hoe ze dat met reeds verkochte auto’s willen doen. Bij nieuw te ontwerpen auto’s kan men er rekening mee houden, maar bestaande auto’s verplicht aanpassen is niet te doen.
pi_219991873
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:07 schreef D. het volgende:
Benieuwd hoe ze dat met reeds verkochte auto’s willen doen. Bij nieuw te ontwerpen auto’s kan men er rekening mee houden, maar bestaande auto’s verplicht aanpassen is niet te doen.
Dat zijn dan ook dingen die zichzelf uitfaseren.

Dacht je soms dat ze destijds alle auto's zonder 3 puntsgordels terug naar de fabriek geroepen hebben? 8)7
vosss is de naam,
  Moderator dinsdag 3 februari 2026 @ 12:14:36 #12
18653 crew  D.
pi_219991904
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:10 schreef vosss het volgende:

[..]
Dat zijn dan ook dingen die zichzelf uitfaseren.

Dacht je soms dat ze destijds alle auto's zonder 3 puntsgordels terug naar de fabriek geroepen hebben? 8)7
Er staat dat er een verbod komt, niet dat het verplicht wordt op nieuwe auto’s.

Niet uitfaseren dus
pi_219991968
quote:

[..]
Het gaat vooral actieradiuscijfertjes van de EVs volgens mij. Het maakt wel verschil, als je ermee gaat racen dan zou de stopwatch een verschil laten zien. En dat is het eigenlijke probleem, de auto-industrie probeert competitief te zijn op de metrics alsof het renstallen zijn.

Een theoretische actieradius die 8 kilometer verder is dan de concurrent wordt veel te belangrijk gemaakt, net alsof in 3.4 s naar de 100 een auto beter maakt dan in 3.6 naar de 100. Het gaat nergens over anders dan een beter getalletje hebben dan de concurrent.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:21:23 #14
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219991998
Terecht verbod.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219992095
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:05 schreef RichardHammond het volgende:
Altijd hetzelfde volk dat hier over struikelt. Mensen met geld openen gewoon hun auto, mensen zonder knaken moeten eraan trekken alsof het een supermarktkar is. Verborgen deurgrepen werken prima zolang je niet leeft op occasionbudget en frustratie. Dat China dit verbiedt is puur solidariteit met de onderklasse die anders weer vaststaat op de parkeerplaats
De brandweer hier is er anders ook verre van blij mee hoor.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_219992180
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het gaat vooral actieradiuscijfertjes van de EVs volgens mij. Het maakt wel verschil, als je ermee gaat racen dan zou de stopwatch een verschil laten zien. En dat is het eigenlijke probleem, de auto-industrie probeert competitief te zijn op de metrics alsof het renstallen zijn.

Een theoretische actieradius die 8 kilometer verder is dan de concurrent wordt veel te belangrijk gemaakt, net alsof in 3.4 s naar de 100 een auto beter maakt dan in 3.6 naar de 100. Het gaat nergens over anders dan een beter getalletje hebben dan de concurrent.
Het is een beetje als huisvrouwen die gaan joggen en dan 300 euro aan schoenen en aerodynamische renkleding aantrekken. Leuk, maar je doet niet mee om de prijzen dus wat is precies het idee?
-nee-
pi_219992253
quote:

[..]

Ik ben wel benieuwd wat Musk gaat doen met z'n Teslafabriek daar :') Ik denk niet dat hij zin heeft om de boel aan te passen. Sluiten?
Waarschijnlijk een simpele software update die de handgreep niet naar binnen trekt speciaal voor de chinese markt.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator dinsdag 3 februari 2026 @ 13:12:11 #18
18653 crew  D.
pi_219992368
Er zijn ook niet-mechanische systemen die niet ‘verborgen’ zijn. Die zouden dus niet verboden worden, maar ook niet meegenomen met de verplichtte mechanische optie.
pi_219992438
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat ze een verplichte cursus moeten doen bij alle auto's die onder de 5 seconden naar de 100 gaan. EV of niet. Genoeg achterlijk volk wat geen flauw benul heeft en maar wat doet.

Levensgevaarlijk.

Dus ik vind 3,4 niet echt een beter getal dan 3,6. Het is iets sneller, maar nauwelijks merkbaar, maar half debiel rijdend Nederland kan zon ding gewoon bij de dealer kopen. Waanzin.
vosss is de naam,
pi_219992495
quote:

[..]

Omdat mensen graag kolder verkopen omdat er een bepaalde laag van de maatschappij bestaat die denkt dat ze hiermee beter af zijn en er graag meer betalen. Terwijl ze eigenlijk best wat dommig zijn. :P
  Moderator dinsdag 3 februari 2026 @ 13:21:04 #21
441859 crew  Lenny77
pi_219992516
quote:
Rijke mensen zijn niet brandbaar?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:21:37 #22
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_219992519
geen door poppers en geshavede doorhendels hebben :')
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:23:54 #23
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219992551
quote:
Nee, het is voor mensen die niet dit soort auto hebben, of helemaal geen auto hebben, en de inzittenden van een dergelijke auto willen redden als die verongelukt is, maar geen idee hebben hoe ze de deur moeten openen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_219992605
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:40 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Het is een beetje als huisvrouwen die gaan joggen en dan 300 euro aan schoenen en aerodynamische renkleding aantrekken. Leuk, maar je doet niet mee om de prijzen dus wat is precies het idee?
Wielrenners met een pens die geen fietsbel hebben om gewicht te besparen voor de beklimming van de Zuidplaspolder. Dat idee.

quote:
7s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:15 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik ben van mening dat ze een verplichte cursus moeten doen bij alle auto's die onder de 5 seconden naar de 100 gaan. EV of niet. Genoeg achterlijk volk wat geen flauw benul heeft en maar wat doet.

Levensgevaarlijk.

Dus ik vind 3,4 niet echt een beter getal dan 3,6. Het is iets sneller, maar nauwelijks merkbaar, maar half debiel rijdend Nederland kan zon ding gewoon bij de dealer kopen. Waanzin.
Ik weet niet of het echt gevaarlijk is maar het gaat nergens meer over. Het makkelijk meetbare wordt veel belangrijker gemaakt dan het minder goed of niet meetbare simpelweg omdat het makkelijk is en je dan kan claimen dat je auto beter is dan die van de concurrent. Net als met de pk-race die ineens helemaal uit de hand liep, alsof de wet van het afnemende grensnut niet bestaat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:37:08 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219992677
quote:

[..]

Interessantdoenerij door "think different" tech bro's die denken dat alles opnieuw door hun uitgevonden moet worden en dat 80 jaar aan evolutie in de automobielindustrie niks waard is. Datzelfde geldt voor dat rechthoekige stuur van een van die modellen. Totaal niet practisch voor mensen die normaal hun auto gebruiken maar.. hoe moet allemaal zo nodig want "kijk mij eens". Meer zit er niet achter. 1 journalist stelt een half-kritische vraag er over en musk meteen [mongolenstem] "oh.. ohh. ja oh.. hmm . misschein dan toch maar ronde sturen" [/mongolenstem]

Er zit 0,0 gedachte achter afgezien van "haha cool, he!!"
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_219992726
quote:
Het IQ van mensen is recht evenredig met de hoogte van hun bankrekening?
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:53:47 #27
307622 Perox
(niet de echte)
pi_219992832
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:21 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Rijke mensen zijn niet brandbaar?
Kan je gewoon laten uitfikken missen we niks aan. :+
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:57:25 #28
307622 Perox
(niet de echte)
pi_219992893
Misschien dan on topic, mijn vorige auto (Ionic 5) had ook van die kekke platte handgrepen. Die kun je dan zo leuk zelf uitklappen. Niemand snapte die ooit dus iedereen die ooit voor het eerst bij je wilde instappen moest een fucking cursus. Schiet zijn doel wel voorbij dan.
Nu weer gewoon een auto met handgrepen. Al mis ik die Ionic wel, reed super lekker verder.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 14:07:15 #29
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219992995
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:57 schreef Perox het volgende:
Misschien dan on topic, mijn vorige auto (Ionic 5) had ook van die kekke platte handgrepen. Die kun je dan zo leuk zelf uitklappen. Niemand snapte die ooit dus iedereen die ooit voor het eerst bij je wilde instappen moest een fucking cursus. Schiet zijn doel wel voorbij dan.
Nu weer gewoon een auto met handgrepen. Al mis ik die Ionic wel, reed super lekker verder.
Dit dus. Is nog gevaarlijk ook.
  Moderator dinsdag 3 februari 2026 @ 14:33:40 #30
18653 crew  D.
pi_219993295
quote:
Maar, die zijn wel mechanisch toch?
pi_219993371
quote:
Gewoon een grote sticker er naast plakken met een gebruiksaanwijzing in plaatjes.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 15:40:48 #32
307622 Perox
(niet de echte)
pi_219993814
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 14:33 schreef D. het volgende:

[..]
Maar, die zijn wel mechanisch toch?
Ja maar dan heb je zo'n klepel in je handen.

Moderator dinsdag 3 februari 2026 @ 16:50:46 #33
18653 crew  D.
pi_219994345
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 15:40 schreef Perox het volgende:

[..]
Ja maar dan heb je zo'n klepel in je handen.

[ afbeelding ]
Die is wel verborgen, maar niet elektrisch, dus zou in het kader van 'verborgen is verboden' aangepast moeten worden.

Ik heb zelf een elektrische handgreep, maar die is niet verborgen, maar die zou dan weer aangepast moeten worden omdat mechanisch verplicht is :D

Ben erg benieuwd naar de uitvoering van dit verbod :Y
pi_219994526
quote:

[..]
Er zijn zo een paar punten op te noemen waarmee auto's efficiėnter te maken zijn, die veel effectiever zijn dan deurgreepjes.
1 Topsnelheid beperken, zodat je remmen, banden en wielophanging veel kleiner en lichter kan maken (minder rolweerstand en minder gewicht) trickle down effect dat de hele auto lichter maakt.
2 Auto's niet zo belachelijk hoog maken. SUV's verbruiken meer dan een station, maar kunnen niks meer.
3 Geen uitklapspoilers die je elektrisch op de proleten-stand kan laten staan. |:(
4 Achterwielen afdekken, zoals bij de originele citroen DS of Honda insight.

Maar ja, die dingen zijn niet cool. De mensheid heeft helaas een talent er voor om elke verbetering in efficiency te compenseren met simpelweg meer te willen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220009307
quote:
Hier op joetoep

Bekijk deze YouTube-video

Onbegrijpelijk dat China een keer eerder is dan Europa. Ik hoop dat iedereen met deze mooie deurknoppen weet hoe je de deuren ook handmatig 'by wire' kan openen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')