Ben benieuwd. Deze zaak zou enorme gevolgen kunnen hebben als precedent. Er wordt nu beargumenteerd vanuit internationale normen over mensenrechten en veiligheid. Als de rechter beslist dat deze evacuatie inderdaad een plicht is van de staat aan visumhouders, dan zijn er nog een paar landen die enorme aanspraak kunnen gaan doen.quote:Palestijnen met geldig visum willen hulp van Nederland met evacuatie
Drie Palestijnen met een geldig visum voor Nederland eisen hulp van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken bij hun evacuatie uit Gaza. Tot nu toe weigert Nederland consulaire bijstand. Vandaag werd de zaak besproken tijdens een spoedzitting bij de Haagse rechter.
De rechtszaak is aangespannen door twee studenten en een journalist. Zij hebben een visum, maar hebben hulp nodig bij hun reis uit Gaza. De drie zijn onderdeel van een groep van in totaal 42 Palestijnen die een geldig visum hebben gekregen om in Nederland te werken, studeren of onderzoek te doen.
Eén van hen is Bilal al Farra, die met zijn vrouw en kinderen in een vluchtelingenkamp woont. Vandaag had zijn eerste dag moeten zijn op de Universiteit van Maastricht, waar hij zou beginnen aan zijn master economie. "Het is heel erg pijnlijk dat ik dit visum en deze kans heb, maar er geen gebruik van kan maken. Het voelt alsof hoop vlakbij is, en dan wordt weggenomen."
Hun visa zouden klaarliggen op de Nederlandse ambassade in de Jordaanse hoofdstad Amman, maar zonder hulp van de Nederlandse overheid kunnen Farra, zijn familie en anderen Gaza niet verlaten.
Aanhoudende bombardementen
In augustus regelde Nederland nog de evacuatie van dertien Palestijnen uit Gaza. Maar het ministerie geeft aan dat er sinds het officiële staakt-het-vuren van oktober vorig jaar sprake is van "gewijzigde omstandigheden", waardoor de situatie in Gaza veiliger zou zijn.
Maar de situatie in Gaza is allerminst veilig, zeggen de drie in de rechtszaal in hun schriftelijke verklaring. Er mag officieel dan een bestand liggen, nog steeds voert Israël bombardementen uit. "Elke nacht weet ik dat dit mijn laatste nacht kan zijn", zegt een van de studenten.
Sinds het begin van het staakt-het-vuren zijn er zeker 488 mensen gedood door Israëlisch geweld, onder wie ruim honderd kinderen. Dit weekend werden zeker 31 mensen gedood. Het was een van de bloedigste dagen sinds het begin van het staakt-het-vuren in oktober.
Ook de humanitaire situatie is ernstig. Veruit het grootste deel van de bevolking woont in tenten of ruïnes en er is nog steeds een tekort aan alles. Ook mogen veel hulporganisaties niet meer in het gebied werken.
Rafah deels open
Zo is een van de drie Palestijnen die de zaak heeft aangespannen al meerdere keren gevlucht, zegt mensenrechtenadvocaat Eva Bezem, die de groep Palestijnen vertegenwoordigt. "Hij zoekt dagelijks naar eten en schoon drinkwater en is continu bang dat er weer iets gebeurt."
"Het zijn de meest erbarmelijke leefomstandigheden, daar kunnen wij ons niets bij voorstellen. De situatie in Gaza is dus niet wezenlijk veranderd, en daarom begrijpen wij het besluit van de minister ook niet."
De grensovergang bij Rafah, in het zuiden van Gaza, is inmiddels deels heropend, melden Egyptische en Israëlische veiligheidsfunctionarissen. Dit is alleen gunstig voor zieke en gewonde mensen die naar het buitenland gaan voor een medische behandeling, en hun begeleiders. De opening van de grens maakt evacuatie voor andere Palestijnen niet makkelijker. "Een jonge afgestudeerde die een opleiding wil volgen kan nergens aansluiten in een wachtrij", zegt een van hen.
Hoop
Farra heeft al zijn hoop op de spoedzitting van vandaag gevestigd. Hij wil dat de Nederlandse regering ervoor zorgt dat hij het visum kan gebruiken dat hem gegeven is. "Ik hoop op veiligheid, menswaardigheid en een toekomst waarin mijn kinderen kunnen opgroeien zonder angst."
Die angst klinkt ook door in de rechtszaal, waar ook de verklaring van journalist Hisham Zaqout werd voorgelezen. Hij heeft een visum om te werken bij onderzoeksinstituut NIAS. Zijn onderzoeksproject heet De getuigen het zwijgen opleggen en richt zich op het beschermen van de verhalen van journalisten die in conflictgebieden werken.
"Het is een pijnlijke ironie dat ik, terwijl ik op deze administratieve beslissing wacht, zelf het reële risico loop het zwijgen opgelegd te krijgen. Voordat ik ook maar aan dit onderzoek kan beginnen." Ook hij beschrijft de onwetendheid of hij de nacht overleefd. "Als journalist is dit risico helaas nog groter."
De uitspraak wordt over twee weken verwacht. Mocht die positief uitpakken voor de drie Palestijnen, dan hoopt de rest van de groep ook zonder gerechterlijke tussenkomst naar Nederland te kunnen komen.
Ik begrijp dat zij dus een visum hebben gekregen voor het doel werken, studeren of onderzoek, maar uit het overige van het artikel begrijp ik dat zij hier in Nederland een asielaanvraag willen doen.quote:De drie zijn onderdeel van een groep van in totaal 42 Palestijnen die een geldig visum hebben gekregen om in Nederland te werken, studeren of onderzoek te doen.
Ga maar bestuderen en onderzoek doen waarom Gaza is zoals het nu is.quote:De drie zijn onderdeel van een groep van in totaal 42 Palestijnen die een geldig visum hebben gekregen om in Nederland te werken, studeren of onderzoek te doen.
Uiteraard, het begint zogenaamd met een studentenvisum, daarnaast z'n vrouw en kind en hij praat al over kinderen in meervoud.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:31 schreef rutger05 het volgende:
Lijkt mij wel duidelijk dat het absoluut niet niet de verantwoordelijkheid is van de Nederlandse staat om visumhouders op een dergelijke wijze te faciliteren.
[..]
Ik begrijp dat zij dus een visum hebben gekregen voor het doel werken, studeren of onderzoek, maar uit het overige van het artikel begrijp ik dat zij hier in Nederland een asielaanvraag willen doen.
Welke gek heeft dat visum uitgegeven dan?quote:Op maandag 2 februari 2026 19:38 schreef capricia het volgende:
Het zijn toch geen Nederlandse onderdanen?
Neem aan dat wij niet voor hun verantwoordelijkheid zijn .
quote:Op maandag 2 februari 2026 19:31 schreef rutger05 het volgende:
Lijkt mij wel duidelijk dat het absoluut niet niet de verantwoordelijkheid is van de Nederlandse staat om visumhouders op een dergelijke wijze te faciliteren.
Nouja, als je de interpretatie van de huidige mensenrechten wat uitrekt, zit daar nog verrassend veel speling in. Daar is deze advocaat nog best succesvol in geweest, dus kan een hele interessante zaak gaan worden.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:38 schreef capricia het volgende:
Het zijn toch geen Nederlandse onderdanen?
Neem aan dat wij niet voor hun verantwoordelijkheid zijn .
Blijkbaar vraagt de onderwijsinstelling het aan, dus de universiteit in deze. De IND beoordeelt de aanvraag en heeft deze dus vervolgens goedgekeurd. Buitenlandse Zaken verzorgt de feitelijke afgifte van het inreisvisum.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Welke gek heeft dat visum uitgegeven dan?
Ik ben benieuwd hoeveel speling hier in zit.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
[..]
Nouja, als je de interpretatie van de huidige mensenrechten wat uitrekt, zit daar nog verrassend veel speling in. Daar is deze advocaat nog best succesvol in geweest, dus kan een hele interessante zaak gaan worden.
Het helpt overigens ook niet mee dat Nederland Palestijns grondgebied niet als staat erkend.
Advocaat ook nationaliteit intrekken, landverraad.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
[..]
Nouja, als je de interpretatie van de huidige mensenrechten wat uitrekt, zit daar nog verrassend veel speling in. Daar is deze advocaat nog best succesvol in geweest, dus kan een hele interessante zaak gaan worden.
Het helpt overigens ook niet mee dat Nederland Palestijns grondgebied niet als staat erkend.
Activisten.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:48 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Blijkbaar vraagt de onderwijsinstelling het aan, dus de universiteit in deze. De IND beoordeelt de aanvraag en heeft deze dus vervolgens goedgekeurd. Buitenlandse Zaken verzorgt de feitelijke afgifte van het inreisvisum.
Ze zijn hier alle bij betrokken dus.
Er zijn vele 'Harry Pettits' bij universiteiten en andere (overheids)organisaties.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Activisten.
Vooral die uni die een halve zool uit Palestina wou “aannemen” we weten allemaal wat voor gekken daar zitten. Misschien zat Harry Petitt daar wel achter.
In principe heeft Nederland gewoon verplichtingen tegenover visumhouders. Die zijn nooit zo verregaand geweest als hulp tot evacuatie zover ik weet, maar Nederland heeft in principe toestemming gegeven om Nederland in te komen.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:49 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoeveel speling hier in zit.
Zij verkeren toch reeds in deze omstandigheden? De verantwoordelijkheid van Nederland zou dan echt wel enorm onredelijk opgerekt worden.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In principe heeft Nederland gewoon verplichtingen tegenover visumhouders. Die zijn nooit zo verregaand geweest als hulp tot evacuatie zover ik weet, maar Nederland heeft in principe toestemming gegeven om Nederland in te komen.
In combinatie met de huidige unieke situatie in Palestina, zou je via het EVRM nog best kunnen beargumenteren dat Nederland niet actief hoeft mee te helpen met de evacuatie, maar wel actief moet helpen met het *voorkomen* dat de visumhouders in gevaarlijke omstandigheden komen, wat effectief toch wel evacuatie betekent.
Een visum betekent toch gewoon dat je ons land mag betreden?quote:Op maandag 2 februari 2026 19:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In principe heeft Nederland gewoon verplichtingen tegenover visumhouders. Die zijn nooit zo verregaand geweest als hulp tot evacuatie zover ik weet, maar Nederland heeft in principe toestemming gegeven om Nederland in te komen.
In combinatie met de huidige unieke situatie in Palestina, zou je via het EVRM nog best kunnen beargumenteren dat Nederland niet actief hoeft mee te helpen met de evacuatie, maar wel actief moet helpen met het *voorkomen* dat de visumhouders in gevaarlijke omstandigheden komen, wat effectief toch wel evacuatie betekent.
Even serieus: dit Gaza-beurzenverhaal bij de Universiteit Maastricht is bestuurlijk gewoon slecht aangepakt.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:48 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Blijkbaar vraagt de onderwijsinstelling het aan, dus de universiteit in deze. De IND beoordeelt de aanvraag en heeft deze dus vervolgens goedgekeurd. Buitenlandse Zaken verzorgt de feitelijke afgifte van het inreisvisum.
Ze zijn hier alle bij betrokken dus.
NL rechter: "Hold my beer"quote:Op maandag 2 februari 2026 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Een visum betekent toch gewoon dat je ons land mag betreden?
Niet meer en niet minder. Ik zie niet in hoe Nederland verantwoordelijk is voor het ophalen van allerlei mensen met een visum wereldwijd.
Straks zijn we ook nog verantwoordelijk om vliegtickets en huisvesting te betalen voor iedereen met een visum.quote:
Dat klopt dus niet. Mensen weten vaak niet dat de Nederlandse staat ook gewoon plichten heeft tegenover visumhouders volgens het EVRM. Als ze zich al in Nederland bevinden, dan zijn die plichten heel verregaand.quote:Op maandag 2 februari 2026 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Een visum betekent toch gewoon dat je ons land mag betreden?
Niet meer en niet minder. Ik zie niet in hoe Nederland verantwoordelijk is voor het ophalen van allerlei mensen met een visum wereldwijd.
In hel misschienquote:Op maandag 2 februari 2026 20:16 schreef Hathor het volgende:
Palestijnen moeten nergens opgevangen kunnen worden.
Is de meest voor de hand liggende consequentie dan niet dat Nederland (en andere EU-lidstaten waarschijnlijk) veeeeel restrictiever worden met het verlenen van visa?quote:Deze zaak zou enorme gevolgen kunnen hebben als precedent.
En ondertussen natuurlijk ook roepen dat je 'al heel veel doet om Joodse studenten een veilig gevoel te geven'!quote:Op maandag 2 februari 2026 20:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Even serieus: dit Gaza-beurzenverhaal bij de Universiteit Maastricht is bestuurlijk gewoon slecht aangepakt.
Niet omdat helpen fout is.
Wel omdat men halverwege pas begon na te denken.
Ze hebben eerst:
• Beurs geregeld
• Studieplek geregeld
• Visum geregeld
En pas daarna gedacht: “Hé… hoe komen ze hier eigenlijk?”
Dan sta je dus bij Ministerie van Buitenlandse Zaken te bedelen.
Dat is geen beleid maar hobbywerk.
Tweede punt: dit komt niet uit de lucht vallen.
Dit soort trajecten wordt meestal getrokken door een groepje betrokken docenten en staf die “iets willen doen”. Prima. Menselijk.
Maar daarna:
College denkt: liever meegaan dan gedoe.
Niemand durft nee te zeggen.
Niemand wil op X of LinkedIn als “harteloos” eindigen.
Gevolg is dat emotie wint van nuchter nadenken.
Derde: nul scenario-denken.
Niemand heeft vooraf serieus gevraagd:
Wat als de grens dicht blijft?
Wat als het juridisch wordt?
Wat als er straks 50 volgen?
Wat als andere landen dit kopiëren?
Elke fatsoenlijke manager had hier rode vlaggen gezien.
Maar ja, dat was “negatief”.
Vierde: precedentwerking.
Als de rechter meegaat, is het simpel:
Heb je straks een beurs + conflictgebied?
Dan kun je naar de rechter.
Dan mag de staat gaan rijden:
Syrië, Sudan, Jemen, Libanon, noem maar op.
Dat krijg je niet meer teruggedraaid.
Vijfde: kosten en verantwoordelijkheid.
Niemand heeft vastgelegd:
Wie betaalt evacuatie?
Wie betaalt beveiliging?
Wie betaalt opvang?
Wie draait op als het misgaat?
Dus nu: doorschuiven naar Den Haag.
Lekker makkelijk.
Zesde: PR boven realiteit.
Universiteiten willen goed staan:
Bij studenten
Bij media
Bij activisten
Bij subsidieverstrekkers
Maar vergeten ondertussen dat ze ook gewoon een publieke organisatie zijn met risico’s.
Likes zijn geen beleid.
En dan nu boos dat “de overheid niet meewerkt”.
Ja, logisch.
Die hebben hier nooit formeel ja op gezegd.
Kortom:
Goede bedoelingen.
Slechte voorbereiding.
Geen regie.
Veel rechtszaken.
En straks zit iedereen te kijken hoe dit uit de hand loopt.
De Bibas familie.quote:
Er is natuurlijk geen verplichting, want andere landen doen dat ook niet.quote:Op maandag 2 februari 2026 22:16 schreef RichardHammond het volgende:
Het blijft opmerkelijk dat Nederland zich kennelijk als enige land wereldwijd verplicht wordt/voelt om mensen overal vandaan op te halen en hen vervolgens op alle fronten te faciliteren. Dit roept de vraag op welke specifieke internationale verdragen hieraan ten grondslag liggen en of het niet hoog tijd is om deze kritisch te heroverwegen, inclusief de mogelijkheid om bepaalde verplichtingen op te zeggen.
Uiteindelijk zal het 1000x meer dan dat zijn, want levenslang wonen, zorg, scholing en uitkering voor het hele gezinquote:Op maandag 2 februari 2026 21:26 schreef Kottnauer het volgende:
Een visum is slechts een toestemming om een land binnen te mogen reizen.
Dat reizen is uiteraard wél op eigen kosten!
Hahaha, dat zou leuk zijn als een visum meteen ook een vliegticket was en een voucher voor volpension in een viersterrenhotel naar keuze voor onbepaalde duur.
Welterusten verder.
Trek die visa maar in, daar zijn ze niet voor bedoeld. Ik wil geen enkele Palestijn extra in Nederland.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:31 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat zij dus een visum hebben gekregen voor het doel werken, studeren of onderzoek, maar uit het overige van het artikel begrijp ik dat zij hier in Nederland een asielaanvraag willen doen.
Ja dat doen ze ook. Het gaat in dit nieuwsgericht om de man die hier komt studeren.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:27 schreef Kickinalfa het volgende:
Laat die terroristen maar lekker daar.
Dus, hij studeerde aan de Philadelphia university in Jordanie, verkaste naar Gaza, om nu als vluchteling naar Nederland te kunnen komen? Zou inderdaad wel willen weten of dit dezelfde persoon is....quote:Op maandag 2 februari 2026 19:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
De student had eerder andere plannen. Of er zijn meerdere Bilal Al Farra's, dat kan natuurlijk ook.
https://www.edseed.me/campaigns/bilal-mohamad-al-farra/
Dan ken jij het trackrecord van Bezem niet. Is al meerdere keren langsgekomen met zaken die ze keer op keer wint.quote:Op maandag 2 februari 2026 22:54 schreef RotatoR het volgende:
Lijkt me een kansloze zaak. Onder het internationaal recht bestaat er geen plicht voor een staat om mensen met een visum uit een conflictgebied te evacueren. Zelfs niet als ze al een verblijfsvergunning hebben gekregen. Ook het verlenen van consulaire bijstand is niet verplicht.
Klinkt vooral als een activistische stunt van ene Eva Bezem om wat deugpunten te scoren binnen de pro-pallie sekte.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |