abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 1 februari 2026 @ 20:01:36 #1
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_219980887
Zelf broodbakken is weer helemaal terug van weggeweest. Waar het vroeger geen keuze was, wordt zelf brood bakken tegenwoordig meer een hobby. Na de hype met de broodbakmachines van een aantal jaren geleden is de populariteit wel weer wat gedaald, maar is er toch weer een hele grote groep geinteresseerd geraakt in brood bakken. Omdat het brood bakken in een broodbakmachine vrij beperkt is, gaat dit topic over brood bakken in een gewone oven.
Hieronder staan enkele tips/trucs/weetjes en een paar (basis)recepten.

Basisprincipes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poolish/Preferment :? Wasda :?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele recepten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Internetsites voor broodrecepten en informatie:
Vooral de eerste twee zijn aanraders!

http://www.thefreshloaf.com/
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm

De alom populaire no-knead-broodjes (minilot eet ze elke dag :+ ):
http://breadandcompanatic(...)oof-overnight-rolls/

Filmpje van O+ Vincent Talleu O+ :
Bekijk deze YouTube-video

Brood uit het vorige topic:

Lucky_Strike



Goitske


Kanaroe


Hupje


LeeHarveyOswald


[ Bericht 2% gewijzigd door qltel op 01-02-2026 21:35:06 ]
pi_219981061
Iemand weleens roggebrood wezen bakken? Altijd eens willen doen, maar ik neem elke week een brood mee vanuit m'n oma's :@
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_219981211
Lang geleden dat ik nog brood gebakken heb

De geur alleen al :9 O+
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
pi_219981231
Ik heb gisteren nog een heel simpele foccacia gebakken. Dat soort brood lukt me beter dan een groot brood.

Roggebrood vind ik niet lekker, dus zal ik zelf ook niet bakken :P
  zondag 1 februari 2026 @ 21:11:05 #5
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_219981345
@qltel: kun je wat aanpassen in de OP? Ik heb het 4e brood van boven niet gemaakt, ik heb alleen de foto geher-post. Kanaroe heeft dat mooie brood gemaakt, dus alle credits gaan naar haar/hem/hun/hullie :s)
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 1 februari 2026 @ 21:35:26 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_219981480
quote:
2s.gif Op zondag 1 februari 2026 21:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
@:qltel: kun je wat aanpassen in de OP? Ik heb het 4e brood van boven niet gemaakt, ik heb alleen de foto geher-post. Kanaroe heeft dat mooie brood gemaakt, dus alle credits gaan naar haar/hem/hun/hullie :s)
Oh, dan heb ik niet goed opgelet, ik heb het aangepast!
pi_219981842
quote:
2s.gif Op zondag 1 februari 2026 21:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
@:qltel: kun je wat aanpassen in de OP? Ik heb het 4e brood van boven niet gemaakt, ik heb alleen de foto geher-post. Kanaroe heeft dat mooie brood gemaakt, dus alle credits gaan naar haar/hem/hun/hullie :s)
Ooooh, ik voel me helemaal vereerd O-)
Zeg maar mevrouw/zij/haar, haha
  zondag 1 februari 2026 @ 22:54:23 #8
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_219981869
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 22:48 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ooooh, ik voel me helemaal vereerd O-)
Zeg maar mevrouw/zij/haar, haha
Doe ik ;) :*
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_219982261
Brood met bio meel en bloem en alleen wat zout. Helemaal goud.

Ik wil alleen nog een starter maken. Moet me alleen nog verder inlezen over wanneer en of er een deksel op moet en wanneer het leeft of slecht geworden is.
pi_220026129
Mijn eerst zuurdesem brood, is nog een leer weg maar hij was wel lekker!

  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 7 februari 2026 @ 15:28:40 #11
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220026379
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:42 schreef Goitske het volgende:
Mijn eerst zuurdesem brood, is nog een leer weg maar hij was wel lekker!

[ link | afbeelding ]
Oh, dat ziet er erg mooi uit!
pi_220043532



Ander recept gepakt die van Rutger
Heet nog aangesneden want mijn zoon moest naar school en wilde perse nog een stukje hebben
pi_220048421
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2026 10:21 schreef Goitske het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Ander recept gepakt die van Rutger
Heet nog aangesneden want mijn zoon moest naar school en wilde perse nog een stukje hebben
Mooi broodje, en mooi ingesneden ook
Heerlijk hè, je eigen zuurdesembrood O+
pi_220049227
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 18:26 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Mooi broodje, en mooi ingesneden ook
Heerlijk hè, je eigen zuurdesembrood O+
Heerlijk en mijn zoons vinden het ook echt lekker

Helaas heeft mijn mixer het vandaag begeven. Heb een volkoren zuurdesem gedraaid en ik wilde hem uit zetten en toen klapte de motor van mijn ruim 10 jaar oude Bosch ...
  maandag 9 februari 2026 @ 19:00:56 #15
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_220049488
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2026 18:47 schreef Goitske het volgende:

[..]
Heerlijk en mijn zoons vinden het ook echt lekker

Helaas heeft mijn mixer het vandaag begeven. Heb een volkoren zuurdesem gedraaid en ik wilde hem uit zetten en toen klapte de motor van mijn ruim 10 jaar oude Bosch ...
Goed excuus om een nieuwe te kopen! *O* Met extra snufjes enzo! *O*
(als je het geld hebt natuurlijk... :{ )
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_220049961
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2026 18:47 schreef Goitske het volgende:

[..]
Heerlijk en mijn zoons vinden het ook echt lekker

Helaas heeft mijn mixer het vandaag begeven. Heb een volkoren zuurdesem gedraaid en ik wilde hem uit zetten en toen klapte de motor van mijn ruim 10 jaar oude Bosch ...
Das natuurlijk wel balen! Desemdeeg is ook wel zwaar voor sommige mixers helaas
Ik kneed maar amper, en doe dat handmatig...misschien een tip
pi_220050776
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 19:28 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Das natuurlijk wel balen! Desemdeeg is ook wel zwaar voor sommige mixers helaas
Ik kneed maar amper, en doe dat handmatig...misschien een tip
Gewoon brood had hij laatst ook kuren dus denk echt slijtage.

Ik heb het hypermobiliteit syndroom dus volledig kneden met mijn handen lukt niet. Ik gebruik deels de machine hiervoor
pi_220050796
quote:
2s.gif Op maandag 9 februari 2026 19:00 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Goed excuus om een nieuwe te kopen! *O* Met extra snufjes enzo! *O*
(als je het geld hebt natuurlijk... :{ )
Ik zit hier thuis te vertellen dat het bijna Valentijnsdag is dat een roze roze groene maar ook een zwarte of zilveren machine goed is.

Ik word op het moment aangekeken alsof ik iets geks zeg...
pi_220050831
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2026 20:23 schreef Goitske het volgende:

[..]
Ik zit hier thuis te vertellen dat het bijna Valentijnsdag is dat een roze roze groene maar ook een zwarte of zilveren machine goed is.

Ik word op het moment aangekeken alsof ik iets geks zeg...
Gooi ook moederdag en je verjaardag in de onderhandelingen ;)
We have far more in common than that which devides us..
pi_220050843
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 20:25 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Gooi ook moederdag en je verjaardag in de onderhandelingen ;)
Verjaardag is september die hou ik achter de hand _O-
pi_220050917
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2026 20:26 schreef Goitske het volgende:

[..]
Verjaardag is september die hou ik achter de hand _O-
En vergeet ook niet al het lekkers dat je nu niet kan maken voor hen omdat je geen machine hebt en al het lekker wat je gaat maken wanneer de nieuwe machine er is. Je moet je de machine goed eigen maken dus heel veel oefenen
We have far more in common than that which devides us..
pi_220052065
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2026 20:21 schreef Goitske het volgende:

[..]
Gewoon brood had hij laatst ook kuren dus denk echt slijtage.

Ik heb het hypermobiliteit syndroom dus volledig kneden met mijn handen lukt niet. Ik gebruik deels de machine hiervoor
Ja, dan is het lastigs snap ik helemaal want ik heb zelf ook last van mijn handen.
Ik meng het deeg 1x met een zachte, rubberen spatel. Daarna laat ik het rusten en doe 3 á 4 keer een stretch and fold sessie.
Kost geen enkele kracht, wel tijd :D
En het brood is er alleen maar beter op geworden ;)

Maarreh.....een mooie roze/groene/zwarte love-machine gun ik je van harte O-)
pi_220052112
@Kanaroe ipv die zachter rubberen spatel al eens een deense deegklopper geprobeerd?
Dat werd mij aangeraden want zou nog makkelijker zijn. Maar ik heb al tijden geen brood meer gebakken dus nog niet uitgeprobeerd.
pi_220052123
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2026 20:26 schreef Goitske het volgende:

[..]
Verjaardag is september die hou ik achter de hand _O-
Dit is ook best interessant https://premiumstock.be/
We have far more in common than that which devides us..
pi_220052139
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 23:05 schreef Elleska het volgende:
@:Kanaroe ipv die zachter rubberen spatel al eens een deense deegklopper geprobeerd?
Dat werd mij aangeraden want zou nog makkelijker zijn. Maar ik heb al tijden geen brood meer gebakken dus nog niet uitgeprobeerd.
Ja, die stond wel ooit op mijn verlanglijst. Leuk ding is dat. Wie weet koop ik er eens 1.
Spatel of lepel werkt tot nu toe prima.
Leuk dat je het zegt, goeie reminder :!
pi_220052272
De meeste machines voor thuisgebruik hebben een hele nauwe marge waarin ze (blijven... :{ ) werken. Minstens X procent water, tussen X en y deeg, alleen op stand Z.

Een machine -in de bakkerij had ik een 40 liter maxima spiraalkneder- geeft altijd een mooier resultaat dan op de hand omdat je op de hand simpelweg de kracht niet hebt de glutoide te breken om gluten te vormen.

Maar tijd is dan inderdaad je beste tweede optie, omdat door auto/hydrolyse de celwanden na een uur of wat ook breken, en met een simpele stretch and fold 'plak' je die aan elkaar voor je glutenvorming.

Zo doe ik ze nu ook weer, 20 a 30 op een vrijdag.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_220336300
Wie stoeit er met desem rood?
Deze mevrouw geeft een online cursus zuurdesem bakken.
https://annkoekepan.be/ba(...)zjWbnZihR4Mx6SN1xJ4l
What’s in a name 😎
pi_220360748



Melkbrood uit verrot lekker desembrood
pi_220384111
nou vaak laten mensen alleen zien wat goed gaat met bakken, een mooi brood, de perfecte koekjes of taart

Vandaag hier even dat het niet goed ging... netjes alles gedaan, ging helemaal goed de desemstarter ging mooi omhoog, de eerste rijs top, de 2de rijs ging ook goed en toen wilde ik hem uit het rijsmandje in de "Dutch oven" oftewel braadpan overbrengen en hij bleef hangen in de stof van het rijsmandje. Het ging gelijk moeizaam, spanning van het deeg af, insnijden wilde niet meer etc.
Brood 2 het zelfde verhaal!

vervolgens het beschermkapje van het mesje kwijt, het ging chaotisch dus die vind ik zo wel weer .. zie foto 2.. 🤦🏼‍♀️ dus ja het ging niet zo goed vandaag. Ik hoop vooral als ik het brood morgen open snijd dat hij goed van binnen is en eetbaar.



pi_220384374
@Goitske _O- je beschrijving is leuk. Voor jou tijdens het uitvoeren vast wat minder.
pi_220384427
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 21:37 schreef Hupje het volgende:
@:Goitske _O- je beschrijving is leuk. Voor jou tijdens het uitvoeren vast wat minder.
Loopt mijn man ook nog in de keuken begint ie over Jaaa wat doe je hier mee dan (de hoes van de rijsmandjes) dus ik geïrriteerd ja die gaat de wasmachine wel in. Jaaaa die kan zo de was machine in bla bla dus ik zeg man dat komt straks wel ik moet dit in de oven zien te krijgen dus moet in die pan, zit al geen spanning meer op het deeg nu bla bla bla
Gaat ie achter mij heel lief maar totaal in mn irritatie zone die dingen staan uitspoelen 🤦🏼‍♀️
pi_220386125
pi_220388378
Meegebakken beschermkapje vind ik heel funny @Goitske
Niet eens gesmolten ^O^

Het brood ziet er trouwens prima eetbaar uit
pi_220388649
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 12:51 schreef Kanaroe het volgende:
Meegebakken beschermkapje vind ik heel funny @:Goitske
Niet eens gesmolten ^O^

Het brood ziet er trouwens prima eetbaar uit
Helemaal niet gesmolten ik was verbaasd. Kon hem gewoon weer op het mesje schuiven

Dit brood was waar het mesje in zat
  donderdag 26 maart 2026 @ 20:02:28 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220438594
Ik wist niet dat FOK! een broodbaktopic had... Dit ga ik volgen.

Ter info: ik bak soms zelf brood, hou een desemtamagotchi in leven die ik zelf heb opgekweekt uit appels en rozijnen (en honing) en heb een dag een cursus gevolgd bij Stevig Brood in Woerden. Jullie broden zien er desondanks veel lekkerder uit dan de mijne, dus vandaar mijn interesse.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 26 maart 2026 @ 20:15:57 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220438744
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2026 21:10 schreef Goitske het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Melkbrood uit verrot lekker desembrood
Ik heb dat boek ook, wat vind jij ervan? Ik had er zelf meer van verwacht eigenlijk (en ik stoorde me aan de slechte redactie... /snob).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 29 maart 2026 @ 23:01:57 #37
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220462742
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:42 schreef Goitske het volgende:

[..]
Helemaal niet gesmolten ik was verbaasd. Kon hem gewoon weer op het mesje schuiven

Dit brood was waar het mesje in zat
[ afbeelding ]
Ziet er prima eetbaar uit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220465082
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:42 schreef Goitske het volgende:

[..]
Helemaal niet gesmolten ik was verbaasd. Kon hem gewoon weer op het mesje schuiven

Dit brood was waar het mesje in zat
[ afbeelding ]
Throwback naar de keer dat @minilot bij mij in de bakkerij een siliconen spatel in een brownie had laten glijden. Daar kwamen we achter doordat er een flinterdunne laag kunstof door een deel van de brownie zat.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_220468488
quote:
2s.gif Op donderdag 26 maart 2026 20:15 schreef Duvel het volgende:

[..]
Ik heb dat boek ook, wat vind jij ervan? Ik had er zelf meer van verwacht eigenlijk (en ik stoorde me aan de slechte redactie... /snob).
Gezien hoe hij gepromoot was en reacties er op waren had ik meer verwacht. Hij is ok
  maandag 30 maart 2026 @ 22:36:26 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220470963
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 17:48 schreef Goitske het volgende:

[..]
Gezien hoe hij gepromoot was en reacties er op waren had ik meer verwacht. Hij is ok
Het blijft toch een beetje: iedereen z'n eigen desem-aanpak en vind zelf uit wat voor jou werkt...

Vandaag een soort hybride baksel gemaakt met iets te weinig desem (had een te kleine pot gemaakt), en met een gram gist op 800 g deeg (van meest tarwebloem met iets tarwemeel). Resultaat goed eetbaar, maar had iets hoger mogen rijzen.

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_220477251


Had laatst een brood gebakken met wat maismeel erdoor, ook lekker!
En pompoenpitten, maar die doe ik er bijna standaard altijd in
Korst was wel wat dik zie ik nu

Ik bak brood van 500 gram meel, waarvan deze keer dus zo'n 100 gram maismeel
Iets mindere rijs, maar wel net dat zoetige smaakje

[ Bericht 18% gewijzigd door Kanaroe op 31-03-2026 20:51:55 ]
pi_220490915



Zuurdesem kaneel brioche
pi_220490918
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 22:36 schreef Duvel het volgende:

[..]
Het blijft toch een beetje: iedereen z'n eigen desem-aanpak en vind zelf uit wat voor jou werkt...

Vandaag een soort hybride baksel gemaakt met iets te weinig desem (had een te kleine pot gemaakt), en met een gram gist op 800 g deeg (van meest tarwebloem met iets tarwemeel). Resultaat goed eetbaar, maar had iets hoger mogen rijzen.

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit

Ik denk sowieso met alles qua bakken en koken, recept is een uitgangspunt om er daarna mee te doen wat je wil
pi_220540218




pi_220540366
Mooi "oor" aan je brood @Goitske :9
pi_220540389
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 14:04 schreef Kanaroe het volgende:
Mooi "oor" aan je brood @:Goitske :9
Thanks!
pi_220540405
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 14:08 schreef Goitske het volgende:

[..]
Thanks!
Wat heb je gebruikt om te bakken? En om te bestrooien?
  donderdag 9 april 2026 @ 15:52:47 #48
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220540886
quote:
Ohh wat leuk met die tekening erin O+
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_220541452
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 14:10 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Wat heb je gebruikt om te bakken? En om te bestrooien?
Starter bloem water zout
Op het brood zit bloem van het rijsmandje nog
En gewoon in de oven met een schaal water onderin werkt net zo goed als 33n Dutch oven ben ik achter
  donderdag 9 april 2026 @ 17:29:43 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220541908
Prachtig! Wat gebruik je voor starter?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_220542042
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2026 17:29 schreef Duvel het volgende:
Prachtig! Wat gebruik je voor starter?
Ik heb hem in december gestart met roggemeel. Nu gewoon bloem
pi_220542408
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:57 schreef Goitske het volgende:

[..]
Starter bloem water zout
Op het brood zit bloem van het rijsmandje nog
En gewoon in de oven met een schaal water onderin werkt net zo goed als 33n Dutch oven ben ik achter
Ah, mooi een lekker wit brood dus
Fijn dat het in jou oven zo goed lukt zonder pan, goeie rijs hoor.

Moet ik ook eens proberen. Bij gebrek aan ovensteen eens experimenteren met mijn stalen bakplaat...die voorverwarmen :!
pi_220543484
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:37 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ah, mooi een lekker wit brood dus
Fijn dat het in jou oven zo goed lukt zonder pan, goeie rijs hoor.

Moet ik ook eens proberen. Bij gebrek aan ovensteen eens experimenteren met mijn stalen bakplaat...die voorverwarmen :!
Ja en je zet onderin een ovenschaal met water. De laatste 10 minuten haal je die schaal er uit en bak je hem bruin
pi_220544127
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 20:24 schreef Goitske het volgende:

[..]
Ja en je zet onderin een ovenschaal met water. De laatste 10 minuten haal je die schaal er uit en bak je hem bruin
Ja, ik ken het principe maar meestal ben ik niet tevreden met het resultaat haha
Te plat, te compact etcetera
Ben nogal een perfectionist (helaas soms)
pi_220558077


pi_220613738



Vandaag desem bagels gebakken


Alles wat in mijn timing mis kon gaan, ging mis ik had echt verwacht dat ik alles enorm verkloot had maar ze zijn lekker, luchtig alleen niet zo mooi als mijn planning
  zondag 19 april 2026 @ 18:31:11 #57
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220614308
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2026 17:28 schreef Goitske het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Vandaag desem bagels gebakken


Alles wat in mijn timing mis kon gaan, ging mis ik had echt verwacht dat ik alles enorm verkloot had maar ze zijn lekker, luchtig alleen niet zo mooi als mijn planning
Heb je een specifiek recept gebruikt voor de bagels?
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_220614420
quote:
11s.gif Op zondag 19 april 2026 18:31 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Heb je een specifiek recept gebruikt voor de bagels?

pi_220615777
Leuk @Goitske!
Duidelijk recept ook. Wel een gedoe met de planning als ik net zo lees
Dus, chapeau voor je lekkere bagels ^O^ :9
pi_220615862
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 21:00 schreef Kanaroe het volgende:
Leuk @:Goitske!
Duidelijk recept ook. Wel een gedoe met de planning als ik net zo lees
Dus, chapeau voor je lekkere bagels ^O^ :9
Joh zaterdag in de loop van de ochtend Desi gevoerd.
Zaterdagavond het deeg gemaakt
Vanmorgen kwam ik mn bed uit en dat Ohja shit... Nou zie wel waar het schip strand dus minimaal een uur te lange rijs gehad
Vanmorgen moest hij 2-4 uur en toen zij mijn man kom we gaan wandelen en hij nam een alternatieve route dus ze heeft een rijs van een uur of 5 gehad
Is allemaal prima gegaan

Ik ben tot de conclusie gekomen dat zuurdesem heel vergevingsgezind is
pi_220615877


Dit was de binnenkant hij was nog wat warm toen ik hem sneed
  maandag 20 april 2026 @ 05:14:53 #62
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220616780
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2026 18:43 schreef Goitske het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
O+

Ga het ook eens proberen. Om de één of andere reden nooit gedacht aan bagels maken, terwijl ik ze erg lekker vind.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_220618262
Ik heb in een ver verleden wel eens bagels gemaakt met gistdeeg.
Vond het zo apart dat je de bagels eerst moest koken.
Misschien ook eens doen met desem, want ja, desem is vergevingsgezind, mooi woord.

Plus; ik ben blij dat ik eindelijk een molen in de buurt heb gevonden waar ik goed biologisch meel tegen een schappelijke prijs kan kopen voor mijn dagelijks brood!
pi_220621258
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:10 schreef Kanaroe het volgende:
Ik heb in een ver verleden wel eens bagels gemaakt met gistdeeg.
Vond het zo apart dat je de bagels eerst moest koken.
Misschien ook eens doen met desem, want ja, desem is vergevingsgezind, mooi woord.

Plus; ik ben blij dat ik eindelijk een molen in de buurt heb gevonden waar ik goed biologisch meel tegen een schappelijke prijs kan kopen voor mijn dagelijks brood!
Ja dat koken vond ik ook apart maar dacht het zal wel _O- en dan van het rek op het papier leggen 1x met blote handen gedaan echt brrrr dat glibberige
  maandag 20 april 2026 @ 18:22:35 #65
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220621488
@Goitske welk boek is dat bagel recept uit?
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_220622639
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 18:22 schreef kwiwi het volgende:
@:goitske welk boek is dat bagel recept uit?
https://www.bol.com/nl/nl(...)share_pdp_androidapp
pi_220628120
quote:
Kortingscode van kenwood

GIFT4MUM
We have far more in common than that which devides us..
pi_220677022




Zuurdesem sandwich brood
pi_220677825
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 11:46 schreef Goitske het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zuurdesem sandwich brood
Lekker @Goitske

Bij mij word wit brood nooit zo mooi wit, omdat ik roggedesemstarter gebruik
Toch weer eens een witte bloem starter maken, want dit ziet er zeer apetijtelijk uit :9
pi_220678781
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:34 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Lekker @:Goitske

Bij mij word wit brood nooit zo mooi wit, omdat ik roggedesemstarter gebruik
Toch weer eens een witte bloem starter maken, want dit ziet er zeer apetijtelijk uit :9
Je kunt gewoon je rogge desem 1 of 2x bloem geven of een beetje apart houden van je desem starter en die een keer voeren met bloem. Die van mij krijgt regelmatig rogge
pi_220680941
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:25 schreef Goitske het volgende:

[..]
Je kunt gewoon je rogge desem 1 of 2x bloem geven of een beetje apart houden van je desem starter en die een keer voeren met bloem. Die van mij krijgt regelmatig rogge
Ik weet :)
Mijn basis roggedesemstarter is nu 3,5 jaar oud.
Er zijn al vele starters mee gemaakt voor andere mensen O+
Op verzoek ook vaak een lichtere tarwemeel, of -bloemstarter.

Jouw mooie witbrood inspireert mij om weer eens een lichte starter te maken voor eigen gebruik
Voor een lekker wit weekendbroodje ofzo

[ Bericht 31% gewijzigd door Kanaroe op 29-04-2026 22:01:40 ]
  zaterdag 2 mei 2026 @ 21:25:49 #72
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220699674
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:25 schreef Goitske het volgende:
Je kunt gewoon je rogge desem 1 of 2x bloem geven of een beetje apart houden van je desem starter en die een keer voeren met bloem. Die van mij krijgt regelmatig rogge
Oeh, wat heb jij trouwens een mooie (en vooral goeie!) snijplank O+

En dan bedoel ik dus niet dat bamboo plankje he :{w
pi_220699971
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 21:25 schreef Tengano het volgende:

[..]
Oeh, wat heb jij trouwens een mooie (en vooral goeie!) snijplank O+

En dan bedoel ik dus niet dat bamboo plankje he :{w
Ik had een hele mooie ronde. Blijkbaar moest ik die niet laten vallen
  zaterdag 2 mei 2026 @ 22:54:24 #74
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220700603
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 21:54 schreef Goitske het volgende:
Ik had een hele mooie ronde. Blijkbaar moest ik die niet laten vallen
Oh jee :X die is stuk dus...

Maar ik bedoelde die mooie kopse plank met dat schitterende blokmotief O+

Los daarvan vind ik zelf (zijn) ronde planken vrij onhandig in het gebruik.
pi_220752474


Volkoren met lekker veel maanzaad gebakken vandaag
  zaterdag 9 mei 2026 @ 20:05:47 #76
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220752501
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:01 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]

Volkoren met lekker veel maanzaad gebakken vandaag
Prachtig!
Spoilers!
pi_220752523
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Prachtig!
Dankje :)
Nog niet aangesneden, morgen lekker ontbijten

En jij, nog aan de bak?
  zaterdag 9 mei 2026 @ 20:18:47 #78
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220752593
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:07 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Dankje :)
Nog niet aangesneden, morgen lekker ontbijten

En jij, nog aan de bak?
Jazeker. Er staat weer een deeg voor een spelt-rogge desem in de koelkast.
Spoilers!
pi_220754221
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:18 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Jazeker. Er staat weer een deeg voor een spelt-rogge desem in de koelkast.
Fijn om te horen!
Spelt-rogge; leuke combi, bak ze :)
pi_220790252
Gisteren een zuurdesem abdij brood gemaakt, vannacht in de koelkast als laatste rijs zodat ik hem vanmorgen af kon bakken

Daarbij nog even kruidenboter gemaakt, altijd handig dat de kruiden gewoon in de tuin staan







pi_220802769



Een 'witbrood' gemaakt met een 1-dags T65 starter, op basis van mijn roggestarter.
500 Gram T65 met 100 gram maismeel, lijnzaad en pompoenpitten.
Op de ovenplaat gebakken met een bak water onderin, geen recept, alleen instinct :P

Smaakt heerlijk, en smaakt naar meer bakken zonder pan
Korst boven is dikker dan de korst onder, dus daar kan ik rekening mee houden de volgende keer
pi_220803118
Ziet er goed uit!
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 16:54 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Een 'witbrood' gemaakt met een 1-dags T65 starter, op basis van mijn roggestarter.
500 Gram T65 met 100 gram maismeel, lijnzaad en pompoenpitten.
Op de ovenplaat gebakken met een bak water onderin, geen recept, alleen instinct :P

Smaakt heerlijk, en smaakt naar meer bakken zonder pan
Korst boven is dikker dan de korst onder, dus daar kan ik rekening mee houden de volgende keer
pi_220804823
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:32 schreef Goitske het volgende:
Ziet er goed uit!
[..]

Dankje, ik vond het best spannend om zonder 'dutch oven' te bakken
pi_220805022
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:25 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Dankje, ik vond het best spannend om zonder 'dutch oven' te bakken
Vond ik laatst ook maar vond het echt wel top hoe dat gaat
pi_220805642
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:55 schreef Goitske het volgende:

[..]
Vond ik laatst ook maar vond het echt wel top hoe dat gaat
Oh ja, ik wilde nog aan je vragen hoe je dat melkbrood hebt gebakken?
Is dat dan met melk in plaats van water?
Dat wil ik ook eens proberen :)
pi_220806446
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 23:14 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Oh ja, ik wilde nog aan je vragen hoe je dat melkbrood hebt gebakken?
Is dat dan met melk in plaats van water?
Dat wil ik ook eens proberen :)
Zal straks wel even het recept voor je op zoeken
pi_220807035

pi_220807336

  vrijdag 29 mei 2026 @ 22:52:44 #89
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220916773
Ik wil binnenkort pittenbollen gaan maken. Als ik in het weekend in de trein zit heb ik altijd koffie bij me en vind ik het ook wel lekker om iets te knagen bij me te hebben. Zelf ben ik gek of van die harde bruine broodjes met heel veel smaak en allerlei zaadjes en pitjes en vooral als ze lekker doorgebakken zijn. En als er dan alleen al lekker roomboter op zit en een beetje zout vind ik dat al heerlijk!

Had laatst een paar van die zakken op de markt gekocht en die moest ik alleen afbakken en die waren ook lekker. Dus ik dacht - als ik ze af kan bakken kan ik ze natuurlijk ook net zo goed zelf maken. Voor drie zakken van die broodjes betaalde ik 3 euro - best voordelig vond ik. Maar toen ik ze op de weegschaal legde kwam ik uit op 1100 gram broodjes voor 3 euro. Dus daar kan ik ze zelf ook wel voor bakken, en dan ben ik nog lekker bezig ook.

Ik kon ook altijd zo genieten van Big Brother toen ik dat destijds 24 uur per dag kon volgen. Dan zaten ze in de tuin een uur bij die buitenoven een brood te bakken en ik vond dat zo gezellig O+

Dus ik ben me nu aan het verdiepen hoe ik die pittenbollen moet maken en wat er allemaal ingaat aan zaden. Begreep alleen dat de lekkerste pitten - pompoenpitten - ook gelijk de duurste zijn. Zonnebloempitten zijn weer wel wat voordeliger.
pi_220918616
Succes met bakken @Tengano

Ik vind pompoenpitten ook het lekkerst in mijn brood; ik koop ze op de markt of in de supermarkt
Zonnepitten koop ik bij een Action, lijnzaad ook op de markt/supermarkt
Maanzaad is trouwens het duurst, en dat is mijn favoriet voor bovenop mijn brood
  zaterdag 30 mei 2026 @ 17:44:20 #91
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220921827
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 10:13 schreef Kanaroe het volgende:
Succes met bakken @:Tengano

Ik vind pompoenpitten ook het lekkerst in mijn brood; ik koop ze op de markt of in de supermarkt
Zonnepitten koop ik bij een Action, lijnzaad ook op de markt/supermarkt
Maanzaad is trouwens het duurst, en dat is mijn favoriet voor bovenop mijn brood
Dankjewel @Kanaroe :) Maar zoals ik volgens mij? al zei ben ik nog in de voorbereidingsfase. Moet dus mijn deeg, water en pittenmix gaan schalen en kijken waar ik die pitten ed het meest voordelig scoor, anders kan ik die broodjes bijna beter in de winkel scoren. Plus, ik heb nauwelijks ervaring met brood bakken itt tot jou :%

Was net bij de Jumbo en daar hebben ze 500 gram zakken pompoenpitten voor 6,95 - 13 euro de kilo dus.

Maar het voordeligst zijn ze bij de notenshop, maar daar komen dan weer verzendkosten bij, dus dat maakt het ook minder aantrekkelijk. En ik zag inderdaad dat ze bij de Action ook voordelige zonnebloempitten hadden, maar de markt is volgens mij weer minder voordelig lijkt mij zo. Maar ik kijk dus echt naar de kiloprijs als ik zoiets insla, en daar heb ik ook wel lol in :Y)

Heb ook geen idee of buitenlandse toko's die grondstoffen redelijk voordelig hebben.

En wat ik zag is dat pijnboompitten wel duurder zijn dan maanzaad.
pi_220921872
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 17:44 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dankjewel @:kanaroe :) Maar zoals ik volgens mij? al zei ben ik nog in de voorbereidingsfase. Moet dus mijn deeg, water en pittenmix gaan schalen en kijken waar ik die pitten ed het meest voordelig scoor, anders kan ik die broodjes bijna beter in de winkel scoren. Plus, ik heb nauwelijks ervaring met brood bakken itt tot jou :%

Was net bij de Jumbo en daar hebben ze 500 gram zakken pompoenpitten voor 6,95 - 13 euro de kilo dus.

Maar het voordeligst zijn ze bij de notenshop, maar daar komen dan weer verzendkosten bij, dus dat maakt het ook minder aantrekkelijk. En ik zag inderdaad dat ze bij de Action ook voordelige zonnebloempitten hadden, maar de markt is volgens mij weer minder voordelig lijkt mij zo. Maar ik kijk dus echt naar de kiloprijs als ik zoiets insla, en daar heb ik ook wel lol in :Y)

Heb ook geen idee of buitenlandse toko's die grondstoffen redelijk voordelig hebben.

En wat ik zag is dat pijnboompitten wel duurder zijn dan maanzaad.
Heb je niet een Turk ofzo in de buurt zitten? Die verkopen het vaak ook
  zaterdag 30 mei 2026 @ 18:12:50 #93
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220922108
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 17:50 schreef Goitske het volgende:
Heb je niet een Turk ofzo in de buurt zitten? Die verkopen het vaak ook
Ja, maar daar kom ik niet zo vaak, maar zal er eens binnenlopen dan. Voor exotische dingen ga ik meestal naar de Amazing Oriental, maar denk niet dat ze daar pompoenpitten hebben.

Doen jullie die pompoenpitten trouwens ook echt door het deeg of alleen bovenop voor decoratie? In het deeg lijkt mij eigenlijk een beetje te heavy zo'n grote pit. Een zonnebloempitje of lijnzaadje zou nog wel kunnen. En wat ik ook lees is dat mensen ook sesamzaad in het deeg doen ipv bovenop. Dat komt bij mij ook vreemd over.

Wat ik wel een goeie vond is dat mensen dus eerst hun zaad of pitjes roosteren en ze dan in het deeg doen zodat ze meer smaak hebben.

Maar ik moet nog zoveel leren; dit is eigenlijk zo goed als nieuw voor mij allemaal, maar ik heb er wel zin in :)

En wat ik ook lastig vind is dat je je hoeveelheid water aan moet passen op de hoeveelheid pitjes die in je deeg zitten, want die snoepen dat water zeg maar op.
pi_220922865
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 18:12 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja, maar daar kom ik niet zo vaak, maar zal er eens binnenlopen dan. Voor exotische dingen ga ik meestal naar de Amazing Oriental, maar denk niet dat ze daar pompoenpitten hebben.

Doen jullie die pompoenpitten trouwens ook echt door het deeg of alleen bovenop voor decoratie? In het deeg lijkt mij eigenlijk een beetje te heavy zo'n grote pit. Een zonnebloempitje of lijnzaadje zou nog wel kunnen. En wat ik ook lees is dat mensen ook sesamzaad in het deeg doen ipv bovenop. Dat komt bij mij ook vreemd over.

Wat ik wel een goeie vond is dat mensen dus eerst hun zaad of pitjes roosteren en ze dan in het deeg doen zodat ze meer smaak hebben.

Maar ik moet nog zoveel leren; dit is eigenlijk zo goed als nieuw voor mij allemaal, maar ik heb er wel zin in :)

En wat ik ook lastig vind is dat je je hoeveelheid water aan moet passen op de hoeveelheid pitjes die in je deeg zitten, want die snoepen dat water zeg maar op.
Ik doe het er niet door want niet iedereen houdt er van hier thuis
pi_220923569
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 18:12 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja, maar daar kom ik niet zo vaak, maar zal er eens binnenlopen dan. Voor exotische dingen ga ik meestal naar de Amazing Oriental, maar denk niet dat ze daar pompoenpitten hebben.

Doen jullie die pompoenpitten trouwens ook echt door het deeg of alleen bovenop voor decoratie? In het deeg lijkt mij eigenlijk een beetje te heavy zo'n grote pit. Een zonnebloempitje of lijnzaadje zou nog wel kunnen. En wat ik ook lees is dat mensen ook sesamzaad in het deeg doen ipv bovenop. Dat komt bij mij ook vreemd over.

Wat ik wel een goeie vond is dat mensen dus eerst hun zaad of pitjes roosteren en ze dan in het deeg doen zodat ze meer smaak hebben.

Maar ik moet nog zoveel leren; dit is eigenlijk zo goed als nieuw voor mij allemaal, maar ik heb er wel zin in :)

En wat ik ook lastig vind is dat je je hoeveelheid water aan moet passen op de hoeveelheid pitjes die in je deeg zitten, want die snoepen dat water zeg maar op.
Volgens de webshop hebben ze ze geroosterd/gezouten. Grote kans dat ze die in winkel ook hebben
We have far more in common than that which devides us..
  zaterdag 30 mei 2026 @ 20:06:48 #96
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220923586
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 20:05 schreef Kaatje1 het volgende:

Volgens de webshop hebben ze ze geroosterd/gezouten. Grote kans dat ze die in winkel ook hebben
Ja die zag ik ook.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar die zijn wss als snack bedoeld. Weet niet of je nou gezouten pompoenpitten in je broodjes wilt verwerken... denk zelf van niet.

Daarnaast zijn ze 16,25 per kilo dus dan is de Jumbo goedkoper en vallen ze voor mij al af.
pi_220923645
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 20:06 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja die zag ik ook.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar die zijn wss als snack bedoeld. Weet niet of je nou gezouten pompoenpitten in je broodjes wilt verwerken... denk zelf van niet.

Daarnaast zijn ze 16,25 per kilo dus dan is de Jumbo goedkoper en vallen ze voor mij al af.
Misschien op een markt?
We have far more in common than that which devides us..
  zaterdag 30 mei 2026 @ 20:30:42 #98
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220923798
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 20:14 schreef Kaatje1 het volgende:
Misschien op een markt?
Ik vind zelf de prijzen op de markt eigenlijk relatief hoog. Zeker als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de Action. Maar heb er vandaag wel naar gekeken bij een notenkraam, maar vond daar ook niks.

De beste en handigste optie tot nu toe is een 500 gram zak bij de Jumbo voor 6,95 maar ik blijf nog wel even verder zoeken totdat ik nog wat goedkopers vind.

Tot die tijd doe ik het maar gewoon even met zonnebloempitten en kijk ik eerst eens even hoe het mijn mijn eerste batch pittenbollen gaat voordat ik hele complexe pittenmixen ga maken.

Ik weet nog niet eens hoe ik die pitten vastkrijg aan die bollen bijvoorbeeld. Ik sta nog helemaal aan het begin. Maar omdat ik die pittenbroodjes heel erg lekker vind, motiveert mij dat wel. En daarnaast hou ik eigenlijk ook wel van bakken :)

Zou ook graag een keer een account willen hebben zodat ik ook eens een foto zou kunnen uploaden van mijn maaksels :Y)

Bijvoorbeeld van de vorige keer hoe mijn zuurkoolfermentatie setup was toen ik gewoon een glazen vaas gebruikt heb :D

Maar volgende week wordt het gelukkig wat minder warm en ook een beetje regenachtig, dus dan zijn de omstandigheden en temperaturen ook wat gunstiger om die oven eens aan te kletsen en een eerste test te doen :)

En ik ga volgende week toch eens even wat Turkse winkels in om te kijken wat de prijzen daar doen op het gebied van pompoenpitten. Ik heb daar toch wel goede verwachtingen van eigenlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 30-05-2026 20:39:46 ]
  zaterdag 30 mei 2026 @ 21:19:01 #99
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220924491
Ik koop mijn pompoenpitten in Duitsland bij DM en Aldi Sued. Maar zo duur is 6,95 voor 500g toch niet? Je kunt daar ontzettend veel notenbollen mee maken. En nog veel meer als je half pompoen en half zonnebloem doet.
Spoilers!
  zaterdag 30 mei 2026 @ 21:26:26 #100
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220924546
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik koop mijn pompoenpitten in Duitsland bij DM en Aldi Sued. Maar zo duur is 6,95 voor 500g toch niet? Je kunt daar ontzettend veel notenbollen mee maken. En nog veel meer als je half pompoen en half zonnebloem doet.
Hebben ze bij DM en Aldi Sud pompoenpitten? Niet gezien. Wel:

sesamzaad 4,50 de kilo ; 2,25 voor een zak van 500 gram
zonnebloempitten 2,70 de kilo ; 1,35 voor een zak van 500 gram

Maar geen pompoenpitten :?

Wat ze wel hadden waren van die gemixte zakjes waar pompoenpitten inzaten.

Salat Topping 12,96 per kilo ; 1,75 voor een zakje van 135 gram

En bij Aldi Nederland zak ik ook pompoenpitten voor 1.99 per zakje van 200 gram ; 10 euro de kilo dus.

Prijzen verschillen nogal dus; van 6-8 euro de kilo tot 16 euro de kilo, en ik denk dat je ze nog wel duurder kunt vinden.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 21:28:22 #101
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220924558
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:26 schreef Tengano het volgende:

[..]
Hebben ze bij DM en Aldi Sud pompoenpitten? Niet gezien. Wel:

sesamzaad 4,50 de kilo ; 2,25 voor een zak van 500 gram
zonnebloempitten 2,70 de kilo ; 1,35 voor een zak van 500 gram

Maar geen pompoenpitten :?

Wat ze wel hadden waren van die gemixte zakjes waar pompoenpitten inzaten.

Salat Topping 12,96 per kilo ; 1,75 voor een zakje van 135 gram

En bij Aldi Nederland zak ik ook pompoenpitten voor 1.99 per zakje van 200 gram ; 10 euro de kilo dus.

Prijzen verschillen nogal dus.
https://www.dm.de/p/d/1468881/dmbio-kuerbiskerne

Ik heb ze donderdag nog gekocht :) Net als hazelnoten, amandelen en zonnebloempitten.
Spoilers!
  zaterdag 30 mei 2026 @ 21:31:09 #102
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220924578
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
https://www.dm.de/p/d/1468881/dmbio-kuerbiskerne

Ik heb ze donderdag nog gekocht :) Net als hazelnoten, amandelen en zonnebloempitten.
Aha :D die heb ik niet gezien. 9,11 de kilo dus.

Maar prima voor een eerste batch voor een zakje van 2,05

Nog even de prijs van de zonnebloempitten bij de Action 3,60 de kilo ; 99 cent voor een zakje van 275 gram

DM is dus ook goedkoper met de zonnebloempitten.

Maar heb jij nog iets bij Aldi Sud gezien ook?
  zaterdag 30 mei 2026 @ 21:36:22 #103
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220924614
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:31 schreef Tengano het volgende:

[..]
Aha :D die heb ik niet gezien. 9,11 de kilo dus.

Maar prima voor een eerste batch voor een zakje van 2,05

Nog even de prijs van de zonnebloempitten bij de Action 3,60 de kilo ; 99 cent voor een zakje van 275 gram

DM is dus ook goedkoper met de zonnebloempitten.

Maar heb jij nog iets bij Aldi Sud gezien ook?
Jazeker, nog goedkoper:
https://www.aldi-sued.de/(...)e-000000000646783002

Ik heb beide gekocht deze week dus toevallig had ik onderzoek hiernaar gedaan. En ik vind bio erg belangrijk.
Spoilers!
  zaterdag 30 mei 2026 @ 21:37:14 #104
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220924618
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:36 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Jazeker, nog goedkoper:
https://www.aldi-sued.de/(...)e-000000000646783002

Ik heb beide gekocht deze week dus toevallig had ik onderzoek hiernaar gedaan. En ik vind bio erg belangrijk.
7,33 de kilo ^O^ Dat is een goeie prijs :)

Bij de notenshop betaal je 8 euro de kilo 6,50 de kilo en ik denk dat een Turkse supermarkt in nederland ook rond de 6-8 euro zit.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tengano op 30-05-2026 22:07:49 ]
  zaterdag 30 mei 2026 @ 21:40:38 #105
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220924634
Mogelijk heb ik niet goed opgelet maar ik zie bij een Islamitische supermarkt alleen maar pitten (zon/pompoen) in schil.
Spoilers!
  zaterdag 30 mei 2026 @ 21:42:18 #106
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220924643
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mogelijk heb ik niet goed opgelet maar ik zie bij een Islamitische supermarkt alleen maar pitten (zon/pompoen) in schil.
Ik ben er ook nog niet geweest, maar ze hebben ze ongetwijfeld ook zonder schil, en ook volgens jouw voorkeur biologische soorten denk ik.

Heb je toevallig ook nog maanzaad gezien bij de DM en de Aldu Sud?
  zaterdag 30 mei 2026 @ 21:47:16 #107
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220924676
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:42 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik ben er ook nog niet geweest, maar ze hebben ongetwijfeld ook zonder schil, en ook volgens jouw voorkeur biologische soorten denk ik.

Heb je toevallig ook nog maanzaad gezien bij de DM en de Aldu Sud?
Ik heb er nog nooit ook maar iets biologisch gezien eigenlijk.

Ik heb geen maanzaad gezien maar heb er ook niet op gelet. Ik ben door de Aldi gerend en bij de DM heb ik een bestelling afgehaald.
Spoilers!
pi_220924835
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 18:12 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja, maar daar kom ik niet zo vaak, maar zal er eens binnenlopen dan. Voor exotische dingen ga ik meestal naar de Amazing Oriental, maar denk niet dat ze daar pompoenpitten hebben.

Doen jullie die pompoenpitten trouwens ook echt door het deeg of alleen bovenop voor decoratie? In het deeg lijkt mij eigenlijk een beetje te heavy zo'n grote pit. Een zonnebloempitje of lijnzaadje zou nog wel kunnen. En wat ik ook lees is dat mensen ook sesamzaad in het deeg doen ipv bovenop. Dat komt bij mij ook vreemd over.

Wat ik wel een goeie vond is dat mensen dus eerst hun zaad of pitjes roosteren en ze dan in het deeg doen zodat ze meer smaak hebben.

Maar ik moet nog zoveel leren; dit is eigenlijk zo goed als nieuw voor mij allemaal, maar ik heb er wel zin in :)

En wat ik ook lastig vind is dat je je hoeveelheid water aan moet passen op de hoeveelheid pitjes die in je deeg zitten, want die snoepen dat water zeg maar op.
Ik week mijn zaden en pitten vaak voordat ik ze in mijn deeg verwerk, want ze nemen inderdaad veel vocht op.
En ik gebruik rauwe, ongeroosterde pitten en zaden
Wil je ook met desem gaan bakken, of ga je gist gebruiken?

Btw. ik kan helemaal geen broodjes/bolletjes bakken :D
Alleen grote broden voor de dagelijkse boterham
  zaterdag 30 mei 2026 @ 22:14:04 #109
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220924893
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:07 schreef Kanaroe het volgende:
Ik week mijn zaden en pitten vaak voordat ik ze in mijn deeg verwerk, want ze nemen inderdaad veel vocht op.
En ik gebruik rauwe, ongeroosterde pitten en zaden
Wil je ook met desem gaan bakken, of ga je gist gebruiken?

Btw. ik kan helemaal geen broodjes/bolletjes bakken :D
Alleen grote broden voor de dagelijkse boterham
Ja weken is dan wel een goed idee, dan kun je gewoon de standaard hoeveelheid vocht aan blijven houden van je recept denk ik zo. En ik heb nog helemaal geen desemstarter. Ik zag dat jij het al over een T65 O-) starter had, gemaakt van een bepaald soort bloem dus; ik had het even gegoogeld vanmiddag :D

Maar zelf heb ik alleen maar gist gebruikt tot nu toe. Wellicht dat ik in de toekomst ook wel eens zo'n desemstarter wil hebben, maar heb dus geen idee hoe dat gaat terwijl gist natuurlijk vrij simpel is.

En over die bolletjes maken. Dat is dus een kwestie van wegen. Dus eerst kijken hoeveel bolletjes kunnen er op 1 plaat. Hoeveel kan ik er in mijn oven doen. Hoeveel batches (platen) wil ik gaan bakken, wat gaat dat bolletje wegen en hoeveel deeg heb ik dan uiteindelijk nodig.

En ik vermoed dat ik op een deegbolletje van 70-90? gram oid uitkom, geen idee, moet ik nog even naar kijken. En in het begin bol ik die op en maak ik er dus simpele bolletjes van met die pompoenpitten eroverheen. En ik moet nog uitzoeken hoe ze aan die bollen vast blijven zitten.
pi_220924931
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:14 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja weken is dan wel een goed idee, dan kun je gewoon de standaard hoeveelheid vocht aan blijven houden van je recept denk ik zo. En ik heb nog helemaal geen desemstarter. Ik zag dat jij het al over een T65 O-) starter had, gemaakt van een bepaald soort bloem dus; ik had het even gegoogeld vanmiddag :D

Maar zelf heb ik alleen maar gist gebruikt tot nu toe. Wellicht dat ik in de toekomst ook wel eens zo'n desemstarter wil hebben, maar heb dus geen idee hoe dat gaat terwijl gist natuurlijk vrij simpel is.

En over die bolletjes maken. Dat is dus een kwestie van wegen. Dus eerst kijken hoeveel bolletjes kunnen er op 1 plaat. Hoeveel kan ik er in mijn oven doen. Hoeveel batches (platen) wil ik gaan bakken, wat gaat dat bolletje wegen en hoeveel deeg heb ik dan uiteindelijk nodig.

En ik vermoed dat ik op een deegbolletje van 100? gram oid uitkom, geen idee, moet ik nog even naar kijken. En in het begin bol ik die op en maak ik er dus simpele bolletjes van met die pompoenpitten eroverheen. En ik moet nog uitzoeken hoe ze aan die bollen vast blijven zitten.
Een heel rekenwerkje dus, maar er staan vast ook talloze recepten op het internet.

Als ik zaden op de bovenkant wil, strooi ik een laag op een passende schotel, bevochtig de bovenkant van mijn brooddeeg en leg het op zijn kop op de zaden. Zo blijft het goed zitten
En daarna, ook op zijn kop, in het rijsmandje. Maar dit geldt voor een groot brood.

Succes met bakken, niet teveel nadenken, gewoon ergens beginnen ^O^
pi_220924951
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb er nog nooit ook maar iets biologisch gezien eigenlijk.

Ik heb geen maanzaad gezien maar heb er ook niet op gelet. Ik ben door de Aldi gerend en bij de DM heb ik een bestelling afgehaald.
Staat ook op een gekke plek bij de Aldi waar ik kom niet bij de noten ofzo. Ik denk bij de Brinta in de buurt dat het was samen met hennep zaad
pi_220925007
Oh, trouwens; pompoenpitten kunnen prima in het deeg
Erg lekker in je boterhammetje



Hier zitten ze er in bijvoorbeeld
pi_220925064
Je kan natuurlijk ook een pompoen kopen, de pitten drogen en roosteren
We have far more in common than that which devides us..
  zaterdag 30 mei 2026 @ 22:48:39 #114
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220925130
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:21 schreef Goitske het volgende:

[..]
Staat ook op een gekke plek bij de Aldi waar ik kom niet bij de noten ofzo. Ik denk bij de Brinta in de buurt dat het was samen met hennep zaad
Klopt, bij de ontbijtgranen in de buurt. Dat schap is vaak goedkoper dan het notenschap ook.
Spoilers!
  zaterdag 30 mei 2026 @ 22:55:03 #115
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220925162
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:37 schreef Kaatje1 het volgende:
Je kan natuurlijk ook een pompoen kopen, de pitten drogen en roosteren
Heb ik inderdaad aan gedacht. Maar ik gebruik niet zoveel pompoenen. De Laatste is wellicht 8 jaar geleden oid.

Maar voor 6 a 7 euro de kilo ga ik die dingen wel scoren denk ik.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 22:55:45 #116
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220925165
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Klopt, bij de ontbijtgranen in de buurt. Dat schap is vaak goedkoper dan het notenschap ook.
Bij welke winkel? Aldi Nederland of Aldi Sud?
  zaterdag 30 mei 2026 @ 23:00:54 #117
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220925203
quote:
0s.gif Op :7 zaterdag 30 mei 2026 22:55 schreef Tengano het volgende:

[..]
Bij welke winkel? Aldi Nederland of Aldi Sud?
Bij elke supermarkt volgens mij.
Spoilers!
pi_220925491
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:55 schreef Tengano het volgende:

[..]
Heb ik inderdaad aan gedacht. Maar ik gebruik niet zoveel pompoenen. De Laatste is wellicht 8 jaar geleden oid.

Maar voor 6 a 7 euro de kilo ga ik die dingen wel scoren denk ik.
Om zo op te eten of door een salade zijn ze ook superlekker (vind ik)
  zaterdag 30 mei 2026 @ 23:50:29 #119
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220925523
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:44 schreef Kanaroe het volgende:
Om zo op te eten of door een salade zijn ze ook superlekker (vind ik)
Ja met een beetje ghee roosteren en dan een beetje zout erbij lust ik ze ook wel denk ik :Y)

Had dat ook een keer met walnoten gedaan en dat was ook yummie!
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:36:39 #120
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220959010
Mijn eerste pittenbollen :)

Gisteren dus mijn eerste pittenbollen gemaakt en gebakken en ik ben niet ontevreden. Was nog een hele sessie, want ik heb eerst boterkoek gebakken, daarna 16 afbakbroodjes van de markt afgebakken, toen mijn eerste eigen broodjes en daarna nog 4 plaatpizza's. Ik dach slim te zijn en mijn oven even efficient te gebruiken, vandaar.


Heb er net een opengesneden en geproefd en ook daar ben ik niet ontevreden over. Het lekkerst vind ik zo'n broodje met een beetje roomboter en zout zodat ik het brood zelf goed proef. Ik heb wel het idee dat ik dus nog meer grofvolkorenmeel kan en mag gebruiken. Eerst dacht ik dat zo'n broodje alleen maar van volkorenmeel wordt gemaakt, maar dat schijnt dus een mix te zijn en bij mij zat er dus maar 30% in. Mag volgende keer dus misschien iets meer?


Moet wel zeggen dat het nog een hele klus was, als je dit nog nooit hebt gedaan, maar achteraf was het wel leuk, met name die broodjes zelf vormen vond ik wel leuk, vooral die vlechtjes. Die heb ik trouwens ook nog bestreken met wat ei, wat ik nog van de boterkoek overhad. En dus ook maar een account aangemaakt om die plaatjes te posten, en dat wilde ik eigenlijk ook al heel lang.

Hieronder nog het recept wat ik gebruikt heb. Ben wel benieuwd naar feedback of ik nog hoger moet met mijn waterpercentage bijvoorbeeld. Maar elke feedback op mijn recept is welkom, want ik wil wel graag leren hoe dit moet.

En wat mij trouwens ook opvalt is dat het brood er voor mijn gevoel dus te licht uitziet. Eigenlijk wilde ik dus donkere broodjes bakken. Maar ik snap dus eigenlijk niet hoe dat brood dan van binnen donker wordt? Dit ziet er meer uit als een beetje volkeren of zo, maar iig niet bruin dus.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 04-06-2026 17:49:01 ]
pi_220959117
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:36 schreef Tengano het volgende:
Mijn eerste pittenbollen :)

Gisteren dus mijn eerste pittenbollen gemaakt en gebakken en ik ben niet ontevreden. Was nog een hele sessie, want ik heb eerst boterkoek gebakken, daarna 16 afbakbroodjes van de markt afgebakken, toen mijn eerste eigen broodjes en daarna nog 4 plaatpizza's. Ik dach slim te zijn en mijn oven even efficient te gebruiken, vandaar.

[ afbeelding ]
Heb er net een opengesneden en geproefd en ook daar ben ik niet ontevreden over. Het lekkerst vind ik zo'n broodje met een beetje roomboter en zout zodat ik het brood zelf goed proef. Ik heb wel het idee dat ik dus nog meer grofvolkorenmeel kan en mag gebruiken. Eerst dacht ik dat zo'n broodje alleen maar van volkorenmeel wordt gemaakt, maar dat schijnt dus een mix te zijn en bij mij zat er dus maar 35% in. Mag volgende keer dus misschien iets meer?

[ afbeelding ]
Moet wel zeggen dat het nog een hele kluif was, als je dit nog nooit hebt gedaan, maar achteraf was het wel leuk, met name die broodjes zelf vormen vond ik wel leuk, vooral die vlechtjes. Die heb ik trouwens ook nog bestreken met wat ei, wat ik nog van de boterkoek overhad. En dus ook maar een account aangemaakt om die plaatjes te posten, en dat wilde ik eigenlijk ook al heel lang.

Hieronder nog het recept wat ik gebruikt heb. Ben wel benieuwd naar feedback of ik nog hoger moet met mijn waterpercentage bijvoorbeeld. Maar elke feedback op mijn recept is welkom, want ik wil wel graag leren hoe dit moet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw! Ze zien goed gelukt en lekker uit :9
Wat een werk heb je jezelf gegeven
pi_220960330
Trouwens @Tengano, donker brood van de bakker/supermarkt is vaak donker gekleurd. Zoek maar eens op. Ik kom even niet op de kleurstoffen (moutmeel wellicht)
Volkoren meel is niet donker, en wordt ook niet donker door het bakken.

En wat het vochtpercentage betreft, ik weet niet of er veel verschil zit in gist- of desemdeeg.
Ik gebruik 350 ml water op 500 gram drooggewogen meel.
Soms meer, als ik veel pitten/zaden in het deeg verwerk.

Enjoy je broodjes en al die andere baksels!
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 4 juni 2026 @ 19:45:07 #123
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220960587
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:29 schreef Kanaroe het volgende:
Trouwens @:Tengano, donker brood van de bakker/supermarkt is vaak donker gekleurd. Zoek maar eens op. Ik kom even niet op de kleurstoffen (moutmeel wellicht)
Gebrand moutmeel. Dat spul ruikt zelfs naar koffiebonen.. :)
pi_220960879
Als je donker brood wil moet je waldkorn meel van de molen nemen. Bijvoorbeeld de zuidmolen verkoopt het
pi_220960891
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:29 schreef Kanaroe het volgende:
Trouwens @:Tengano, donker brood van de bakker/supermarkt is vaak donker gekleurd. Zoek maar eens op. Ik kom even niet op de kleurstoffen (moutmeel wellicht)
Volkoren meel is niet donker, en wordt ook niet donker door het bakken.

En wat het vochtpercentage betreft, ik weet niet of er veel verschil zit in gist- of desemdeeg.
Ik gebruik 350 ml water op 500 gram drooggewogen meel.
Soms meer, als ik veel pitten/zaden in het deeg verwerk.

Enjoy je broodjes en al die andere baksels!
Ik zit op dezelfde hoeveelheid ergens tussen de 300-350 en als er dingen door het brood gaan soms meer
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 4 juni 2026 @ 20:27:57 #126
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220960933
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:21 schreef Goitske het volgende:
Als je donker brood wil moet je waldkorn meel van de molen nemen. Bijvoorbeeld de zuidmolen verkoopt het
Als je Waldkorn wilt, kun je het kopen waar je wil. Het is allemaal hetzelfde. Gemaakt door een firma met de naam CSM. Waldkorn is geen graansoort of meelsoort, het is een mix.

En ook daarin zit dus een kleurstof. En er zijn zoveel donkere mixen, en vrijwel allemaal hebben ze in elk geval het voordeel dat ze goedkoper zijn dan Waldkorn.
pi_220960984
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:27 schreef qltel het volgende:

[..]
Als je Waldkorn wilt, kun je het kopen waar je wil. Het is allemaal hetzelfde. Gemaakt door een firma met de naam CSM. Waldkorn is geen graansoort of meelsoort, het is een mix.

En ook daarin zit dus een kleurstof. En er zijn zoveel donkere mixen, en vrijwel allemaal hebben ze in elk geval het voordeel dat ze goedkoper zijn dan Waldkorn.
Ik weet dat er kleurstof etc in zit. Maar als je echt dat donkere wil dan dan zal je wel op zoiets uit komen
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 4 juni 2026 @ 20:36:14 #128
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220960999
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:34 schreef Goitske het volgende:

[..]
Ik weet dat er kleurstof etc in zit. Maar als je echt dat donkere wil dan dan zal je wel op zoiets uit komen
Of je haalt een zakje hiervan.. :)

https://www.de-zuidmolen.(...)rstemoutmeel-donker/
pi_220961058
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:36 schreef qltel het volgende:

[..]
Of je haalt een zakje hiervan.. :)

https://www.de-zuidmolen.(...)rstemoutmeel-donker/
Kan ook

Mij boeit de kleur van het brood niet. Ik heb een klein zakje waldkorn zo nu en dan omdat mijn man die lekker vind.

Sowieso bak ik niet wekelijks brood soms voor de lol
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 4 juni 2026 @ 20:43:57 #130
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220961066
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:41 schreef Goitske het volgende:

[..]
Kan ook

Mij boeit de kleur van het brood niet. Ik heb een klein zakje waldkorn zo nu en dan omdat mijn man die lekker vind.
Mij ook niet, hoor.

Maar je man heeft wel gelijk, het is een lekker brood
pi_220961487
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:45 schreef qltel het volgende:

[..]
Gebrand moutmeel. Dat spul ruikt zelfs naar koffiebonen.. :)
Oh ja :!
pi_220962156
Ik weet niet op welke schaal jullie bakken, maar de enzymen die met mout mee komen worden sterk geassocieerd met beroepsziektes bij bakkers. Vanwege de oorlog in Oekraïne en de schaarste die daarbij kwam kijken, was mijn meel in de bakkerij het laatste jaar 'enzymatisch versterkt' en dat had van mij zeer zeker niet gehoeven.

That being said, als het om een brood per week gaat zal het wel meevallen.
La derecha oprime, la izquierda libera
  vrijdag 5 juni 2026 @ 10:09:34 #133
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220963872
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:29 schreef Kanaroe het volgende:
Trouwens @:Tengano, donker brood van de bakker/supermarkt is vaak donker gekleurd. Zoek maar eens op. Ik kom even niet op de kleurstoffen (moutmeel wellicht)
Volkoren meel is niet donker, en wordt ook niet donker door het bakken.

En wat het vochtpercentage betreft, ik weet niet of er veel verschil zit in gist- of desemdeeg.
Ik gebruik 350 ml water op 500 gram drooggewogen meel.
Soms meer, als ik veel pitten/zaden in het deeg verwerk.

Enjoy je broodjes en al die andere baksels!
Ja, dat is goeie feedback! Moutmeel of zoals @qltel het zegt gebrand moutmeel, daar zit meer smaak aan en het is natuurlijk ook donkerder.

Ik zie dus dat er legio toevoegingen zijn om je brood hoger op smaak te krijgen en dat het veel meer is dan de verhouding tussen je bloem en je volkorenmeel een beetje verhogen.

Waar ik ook achterkom is dat roggemeel ook een belangrijke smaaktoevoeging heeft en daar heb ik nog flink wat van staan van de afgelopen keer dat ik pepernoten gebakken heb, dus dat ga ik ook proberen.

CUL / Pepernoten pepernoten, Wie bakt ze zelf?

En daarnaast probeer ik niet al te veel te gaan schroeven aan dit recept anders weet ik niet zo goed meer welk ingredient nou welke verandering of verbetering had.

En heel misschien ga ik ook eens kleine batches deeg maken, puur als test zodat ik bijvoorbeeld maar twee broodjes in mijn airfryer kan bakken en zien of een andere samenstelling van deeg het gewenste resultaat heeft waar ik naar zoek ben, in plaats dat ik twee platen broodjes heb die ik toch niet zo lekker vind.

Oh ja, en als ik dus die toevoegingen van roggemeel, gebrand moutmeel, en bijvoorbeeld ook melasse toevoeg dan zit ik dus op een prijs van 11.9 cent per broodje qua grondstoffen. Vergelijk je dat met kant en klaar waldkornmeel van de Zuidmolen a 5.43 de kilo dan kom ik dus al op 31.1 cent.

En het scheelt niet alleen in prijs, maar ik vind het zelf ook veel interessanter en leerzamer om zelf een beetje met die grondstoffen en verhoudigen te experimenteren.

Maar wat ik dus wel zie is dat mijn eerste recept dus eigenlijk veel te simpel was. Maar als brood werkte het in ieder geval wel; het was te vormen, er was rijs en het was niet te compact.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 05-06-2026 10:18:07 ]
pi_220964228
Ik vind brood van reguliere bakker niet lekker, daarom bak ik sinds een paar jaar weer mijn eigen desembrood
Dit deed ik in mijn jongere jaren ook al, maar door kinderen, werk en andere drukte toch gezwicht voor
-waldkornbrood- en aanverwanten.
Ik bak niet om te besparen, maar om lekker, en gezond te eten.

Zou niet weten wat mijn broden voor kostenplaatje hebben.

Waarom is dat voor jou zo belangrijk @Tengano? Wil je een handeltje opzetten?

Roggemeel gebruik ik voor mijn desemstarter, en soms als 'pittige' toevoeging in een brood :)
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 5 juni 2026 @ 10:40:52 #135
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220964233
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 10:09 schreef Tengano het volgende:

[..]
Waar ik ook achterkom is dat roggemeel ook een belangrijke smaaktoevoeging heeft en daar heb ik nog flink wat van staan van de afgelopen keer dat ik pepernoten gebakken heb, dus dat ga ik ook proberen.
Hou er rekening mee dat rogge geen gluten maakt. Het is dus lastig om een luchtig brood te krijgen ermee (ik heb er zelf geen ervaring mee overigens)


quote:
En heel misschien ga ik ook eens kleine batches deeg maken, puur als test zodat ik bijvoorbeeld maar twee broodjes in mijn airfryer kan bakken en zien of een andere samenstelling van deeg het gewenste resultaat heeft waar ik naar zoek ben, in plaats dat ik twee platen broodjes heb die ik toch niet zo lekker vind.
Dat is zeker een goede manier. Ik doe dit zelf ook regelmatig. Pas nog getest met hard-brood-poeder. Ik was benieuwd naar het verschil. 2 kleine batches gemaakt, 1 met en 1 zonder HB. Tegelijkertijd gebakken en ik kon geen verschil merken.

quote:
Oh ja, en als ik dus die toevoegingen van roggemeel, gebrand moutmeel, en bijvoorbeeld ook melasse toevoeg dan zit ik dus op een prijs van 11.9 cent per broodje qua grondstoffen. Vergelijk je dat met kant en klaar waldkornmeel van de Zuidmolen a 5.43 de kilo dan kom ik dus al op 31.1 cent.
Waldkorn is duur. Maar dat is ook logisch, want het is populair en het is een concept. Ze hebben het op de een of andere manier heel goed in de markt gezet. Maar in die 5,43 de kilo zit uiteraard ook dingen als kosten voor promotiematerialen en reclame en dat soort dingen. En dat niet alleen, ga maar eens kijken wat er allemaal in een kilo Waldkorn zit. Dingen die een hobby-bakker nooit in zijn brood stopt.
De Zuidmolen verkoopt het vreemd genoeg niet meer, maar ik heb vaak Meneba/Dossche Mills "Bossen" gebruikt. Dat is ook een mix voor prima brood. Gelukkig heb ik er nog wat van staan.. :)
quote:
En het scheelt niet alleen in prijs, maar ik vind het zelf ook veel interessanter en leerzamer om zelf een beetje met die grondstoffen en verhoudigen te experimenteren.
Zeker te weten.. Zelf experimenteren is ontzettend leerzaam. Een vriend van me is bakker en ik heb van hem al heel veel geleerd. En als hij hier is bakken we eigenlijk altijd wel wat en we komen dan samen tot de meest verrassende resultaten. Een brood maken met simpele ingrediënten is toch anders dan de inhoud van wat grote zakken bij elkaar mikken.. :)
  vrijdag 5 juni 2026 @ 10:53:48 #136
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220964334
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 10:40 schreef Kanaroe het volgende:
Ik vind brood van reguliere bakker niet lekker, daarom bak ik sinds een paar jaar weer mijn eigen desembrood
Dit deed ik in mijn jongere jaren ook al, maar door kinderen, werk en andere drukte toch gezwicht voor
-waldkornbrood- en aanverwanten.
Ik bak niet om te besparen, maar om lekker, en gezond te eten.

Zou niet weten wat mijn broden voor kostenplaatje hebben.

Waarom is dat voor jou zo belangrijk @:Tengano? Wil je een handeltje opzetten?

Roggemeel gebruik ik voor mijn desemstarter, en soms als 'pittige' toevoeging in een brood :)
Nee :D ik wil zeker geen handeltje opzetten. Maar ik ben wel een enorme doe het zelver DIY iemand, en dat heb ik van huis uit meegekregen. En ik vind het dus zelf magisch om iets zelf te maken, ook eigen machientjes bijvoorbeeld en deed dat zelfs als kind al.

En bakken en in de keuken staan vind ik superinterressant. Ik had vroeger op school scheikunde en vond dat ook fascinerend en koken en bakken is bijna net zoiets voor mij, zeker met allerlei geavanceerde machines. En zoals je al zag probeer ik dat ook gestructureerd aan te pakken; met een spreadsheet zodat ik mijn eigen recept kan tunen. En dan vind ik het dus ook leuk en interessant om te zien wat zo'n broodje dan per stuk kost en omdat het in zo'n spreadsheet ook heel gemakkelijk te berekenen is. Meer voor de fun dus.

En door mijn achtergrond vind ik het daarom ook leuker om met die ingredienten te experimenteren, ze zelf samen te stellen in plaats van een kant en klaar pakje te kopen, wat ik zelf dus eerlijk gezegd gewoon saai vind.

Maar wellicht doel je ook nog op die pitten en zaden waar ik ook al voor de beste prijs ging. En ja dat klopt. Als ik iets inkoop voor wat ik nodig heb of ga gebruiken dan ben ik ook wel vaak op zoek naar de beste deal of de beste prijs. Is ook wel een beetje sport eigenlijk en het geeft me ook voldoening als ik iets voor weinig gescoord heb.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 11:04:59 #137
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220964403
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 10:40 schreef qltel het volgende:
Hou er rekening mee dat rogge geen gluten maakt. Het is dus lastig om een luchtig brood te krijgen ermee (ik heb er zelf geen ervaring mee overigens)
Ja, zoiets was me al duidelijk. Ik heb de laatste maanden een beetje met pizzadeeg gewerkt en dus ook met gluten ed. Al die andere meelsoorten hebben dus minder gluten en inderdaad met name roggemeel. Vandaar dat je in mijn recept ook pizzameel ziet staan om dat gebrek aan gluten een beetje te kunnen (willen) compenseren.
quote:
Dat is zeker een goede manier. Ik doe dit zelf ook regelmatig. Pas nog getest met hard-brood-poeder. Ik was benieuwd naar het verschil. 2 kleine batches gemaakt, 1 met en 1 zonder HB. Tegelijkertijd gebakken en ik kon geen verschil merken.
Ja, precies. En superleuk dat je ook een klein deegje kan maken, wat net zo veel voldoening geeft en waar je dan een kleiner machientje voor kunt gebruiken. Doe jij dat trouwens ook in een airfryer? In mijn airfryer heb ik al eens cake gemaakt, rollades gebakken, en ook afbakbroodjes afgebakken.

Voor twee broodjes moet dat prima te doen zijn, plus je kunt die broodjes omdraaien als ze halverweg zijn zodat ze aan de onderkant ook goed bakken, wat bij een airfyer altijd ietsje minder is. En de vorm van je broodje kun je er bovendien op aanpassen zodat het beter rondom bakt. Twee stuks van die langwerpige stokachtige broodjes met dat lijnzaad op mijn foto zou prima geschikt zijn bijvoorbeeld voor een airfryer.
quote:
Waldkorn is duur. Maar dat is ook logisch, want het is populair en het is een concept. Ze hebben het op de een of andere manier heel goed in de markt gezet. Maar in die 5,43 de kilo zit uiteraard ook dingen als kosten voor promotiematerialen en reclame en dat soort dingen. En dat niet alleen, ga maar eens kijken wat er allemaal in een kilo Waldkorn zit. Dingen die een hobby-bakker nooit in zijn brood stopt.
De Zuidmolen verkoopt het vreemd genoeg niet meer, maar ik heb vaak Meneba/Dossche Mills "Bossen" gebruikt. Dat is ook een mix voor prima brood. Gelukkig heb ik er nog wat van staan.. :)
Ja, klopt. En ik wil eerlijk gezegd ook liever zelf bepalen wat er in mijn brood zit, plus dat ik mijn eigen smaak wil bepalen.
quote:
Zeker te weten.. Zelf experimenteren is ontzettend leerzaam. Een vriend van me is bakker en ik heb van hem al heel veel geleerd. En als hij hier is bakken we eigenlijk altijd wel wat en we komen dan samen tot de meest verrassende resultaten. Een brood maken met simpele ingrediënten is toch anders dan de inhoud van wat grote zakken bij elkaar mikken.. :)
Wow! Dan heb je echt geluk :) Iemand die je alle ins en outs kan vertellen van dit grote magische vakgebied. Ik moet het voorlopig met internet doen, maar daar is gelukkig ook heel veel op te vinden. En zelfs hier dus ^O^
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 5 juni 2026 @ 11:24:12 #138
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220964484
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 11:04 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja, precies. En superleuk dat je ook een klein deegje kan maken, wat net zo veel voldoening geeft en waar je dan een kleiner machientje voor kunt gebruiken. Doe jij dat trouwens ook in een airfryer? In mijn airfryer heb ik al eens cake gemaakt, rollades gebakken, en ook afbakbroodjes afgebakken.
Nee, ik bak al het brood wat we hier in huis eten zelf, en dat doe ik altijd in onze oven. Dat vind ik zelfs met kleine hoeveelheden ook handiger om het later weer te kunnen doen met grotere hoeveelheden.

Ik bak verder wel van alles in onze airfryer hoor, maar brood nog nooit.. :)
pi_220964704
Leuk topic dit!

Vraagje voor de ervaren broodbakkers: ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe keuken. Nu denk ik over een stoomoven na, eigenlijk vooral om brood te bakken. Is dat wat jullie betreft de moeite waard? Zo ja, waar moet ik op letten?
  vrijdag 5 juni 2026 @ 12:40:07 #140
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220965013
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 11:54 schreef AntiekeKennis het volgende:
Leuk topic dit!

Vraagje voor de ervaren broodbakkers: ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe keuken. Nu denk ik over een stoomoven na, eigenlijk vooral om brood te bakken. Is dat wat jullie betreft de moeite waard? Zo ja, waar moet ik op letten?
Ik heb zelf een paar keer in een professionele stoomoven gebakken. Die gebruikte ik als rijskast en daarna bakte ik mijn broodjes er direct na af. Dat ding kon je helemaal programmeren en koste ik gok iets van 3 tot 9000 euro? Mooi apparaat.

Ik heb er later nog aan gedacht om ooit zelf zo'n ding aan te schaffen, maar het is er nooit van gekomen en ik zou het nu geloof ik ook niet meer doen.

Voor brood bakken schijnt het soms fijn te zijn om wat stoom in je oven te hebben, maar met een bakje water onderin kom je ook een heel eind. Ik zag zelfs onlangs in een youtube video dat iemand een bakje onderin had staaan met wat stenen. Toen hij ging bakken deed hij het brood erin en goot daarna wat water in dat bakje wat natuurlijk direct stoom genereerde. Leuk idee vond ik, en zo kan het in principe ook.

Een stoomoven is denk ik vooral bedoeld als je met stoom wilt gaan koken. Iets waar ik zelf snelkookpannen of een multicooker voor gebruik, maar een stoomoven zou dus ook kunnen als je veel met stoom kookt en een multicooker niet past bij jouw stijl van koken.

Als ik zelf een keuken zou moeten inrichten en het op de oven aankwam dan ging ik vooral voor de mogelijkheid van hetelucht, boven en onderverwarming en met name hoge temperturen. En ik vind de temperaturen van het merendeel van de ovens wat wordt aangeboden eigenlijk nogal laag. En dat kotmt omdat ik in mijn oven ook graag een pizza wil kunnen bakken op minimaal 350 graden wat de meeste ovens dus niet halen.

En dan ga je dus freaken met pizzastene, pizzastalen, grill erbij etc etc. maar eigenlijk heb je gewoon minimaal die 350 graden nodig en liefst nog wat meer als het zou kunnen.

Hier heb je een video van hoe een voormalig bakker (Jan) (Nederlandser kan bijna niet :D) die een uitleg geeft over twee ovens. Die bovenste gaat dus tot 400 graden, en die zou ik zelf eerder kopen dan een stoomoven. Daarnaast vertelt hij ook dat hij ook gewoon een simpel waterbakje gebruikt, die ook gewoon geleverd worden voor zo'n oven.

Bekijk deze YouTube-video

Dus wat dat betreft vind ik temperatuur meer een bottleneck bij ovens dan een beetje stoom wat ik graag tijdens mijn bakproces zou willen hebben, omdat dat zoals ik hier al aangaf met een simpel bakje water al op te lossen is. En daarom zou ik daar zelf minder focus op leggen of mijn geld aan uitgeven.

Wat zou jij trouwens specifiek met stoom willen bereiden dan? en hoe doe je dat nu?

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 05-06-2026 12:47:43 ]
pi_220965090
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 12:40 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik heb zelf een paar keer in een professionele stoomoven gebakken. Die gebruikte ik als rijskast en daarna bakte ik mijn broodjes er direct na af. Dat ding kon je helemaal programmeren en koste ik gok iets van 3 tot 9000 euro? Mooi apparaat.

Ik heb er later nog aan gedacht om ooit zelf zo'n ding aan te schaffen, maar het is er nooit van gekomen en ik zou het nu geloof ik ook niet meer doen.

Voor brood bakken schijnt het soms fijn te zijn om wat stoom in je oven te hebben, maar met een bakje water onderin kom je ook een heel eind. Ik zag zelfs onlangs in een youtube video dat iemand een bakje onderin had staaan met wat stenen. Toen hij ging bakken deed hij het brood erin en goot daarna wat water in dat bakje wat natuurlijk direct stoom genereerde. Leuk idee vond ik, en zo kan het in principe ook.

Een stoomoven is denk ik vooral bedoeld als je met stoom wilt gaan koken. Iets waar ik zelf snelkookpannen of een multicooker voor gebruik, maar een stoomoven zou dus ook kunnen als je veel met stoom kookt en een multicooker niet past bij jouw stijl van koken.

Als ik zelf een keuken zou moeten inrichten en het op de oven aankwam dan ging ik vooral voor de mogelijkheid van hetelucht, boven en onderverwarming en met name hoge temperturen. En ik vind de temperaturen van het merendeel van de ovens wat wordt aangeboden eigenlijk nogal laag. En dat kotmt omdat ik in mijn oven ook graag een pizza wil kunnen bakken op minimaal 350 graden wat de meeste ovens dus niet halen.

En dan ga je dus freaken met pizzastene, pizzastalen, grill erbij etc etc. maar eigenlijk heb je gewoon minimaal die 350 graden nodig en liefst nog wat meer als het zou kunnen.

Hier heb je een video van hoe een voormalig bakker (Jan) (Nederlandser kan bijna niet :D) die een uitleg geeft over twee ovens. Die bovenste gaat dus tot 400 graden, en die zou ik zelf eerder kopen dan een stoomoven. Daarnaast vertelt hij ook dat hij ook gewoon een simpel waterbakje gebruikt, die ook gewoon geleverd worden voor zo'n oven.

Bekijk deze YouTube-video

Dus wat dat betreft vind ik temperatuur meer een bottleneck bij ovens dan een beetje stoom wat ik graag tijdens mijn bakproces zou willen hebben, omdat dat zoals ik hier al aangaf met een simpel bakje water al op te lossen is. En daarom zou ik daar zelf minder focus op leggen of mijn geld aan uitgeven.

Wat zou jij trouwens specifiek met stoom willen bereiden dan? en hoe doe je dat nu?

Top zo een uitgebreid antwoord. Ik lees hier en daar dat je met stoom een veel mooiere korst krijgt. Die stoom komt natuurlijk ook al uit je deeg, dus het zou ook moeten kunnen zonder een stoomoven. Ik heb al een oven die meegaat naar de nieuwe keuken en die haalt geloof ik 300 graden (of je moet zoals Heston Blumenthal de vergrendeling verwijderen zodat je op de pyrolysestand kan bakken :P).

Ik vind hoge temperatuur minder belangrijk dan een gelijkmatige temperatuur.

Misschien moet ik eens met een bakje water gaan experimenteren. Ik hou van apparaten, maar als ik geen geld hoef uit te geven aan een extra oven plus loodgieterswerk voor een extra waterleiding dan vind ik dat ook wel prettig.

[ Bericht 0% gewijzigd door AntiekeKennis op 05-06-2026 13:13:13 (typo) ]
  vrijdag 5 juni 2026 @ 13:13:25 #142
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220965221
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 12:55 schreef AntiekeKennis het volgende:
Top zo een uitgebreid antwoord. Ik lees hier en daar dat je met stoom een veel mooiere korst krijgt. Die stoom komt natuurlijk ook al uit je deeg, dus het zou ook moeten kunnen zonder een stoomoven. Ik heb al een oven die meegaat naar de nieuwe keuken en die haalt geloof ik 300 graden (of je moet zoals Heston Blumenthal de vergrendeling verwijderen zodat je op de pyrolysestand kan bakken :P).

Ik vind hoge temperatuur minder belangrijk dan een gelijkmatige temperatuur.

Misschien moet ik eens met een bakje water gaan experimenteren. Ik hou van apparaten, maar als ik geen geld hoed uit te geven aan een extra oven plus loodgieterswerk voor een extra waterleiding dan vind ik dat ook wel prettig.
Ik hou ook heel erg van techniek, maar bij de aanschaf van een dergelijk apparaat is het altijd wel goed om je af te vragen "Wat wil ik er eigenlijk mee gaan doen?" ipv je te verlekkeren op allerlei functies die je nooit gaat gebruiken of dingen die je op een andere manier zoals een bakje water kunt oplossen.

Als je je eigen oven kunt hacken, zou ik dat eigenlijk eerder doen, maar dat komt omdat ik dat soort dingen eigenlijk wel leuk en interessant vind. Maar dan moet je natuurlijk wel een beetje weten waar je mee bezig bent en dat je dingen veilig aanpast en je geen risico's neemt waarvan je achteraf spijt krijgt vanwege de gevolgen.

Of je een mooiere korst krijgt met stoom in je oven weet ik niet, en andere users kunnen en zullen je dat wel vertellen hier.

Maar ik zou bijvoorbeeld gerust via een koperen buisje, water in mijn oven invoeren en dat op een gloeiend heet bakje met stenen laten druppelen, net zoals in de sauna, om de luchtvochtigheid in mijn oven te verhogen. En misschien doe ik dat nog wel een keer.

En het grote voordeel van een oude en gebruikte oven is dat je dat soort hacks nog durft toe te passen, terwijl je dat bij een nieuwe eigenlijk eerder uit je hoofd zal laten.

Op 9:40 geeft Jan trouwens aan wat de impact van stoom tijdens het bakken is. En dat is toch iets anders dan wat ik zelf verwacht had; hij zegt zoiets als: het voorkomt korstvorming in de beginfase van het bakken en geeft meer ruimte voor de groei van het produkt tijdens het begin van het bakken.

Hier zie je trouwens dat stoombakje dat hij in zijn ovens gebruikt en dat ze dus speciaal laten maken. En zoals je zag in die video vulde hij die voor het bakken met een hightech papieren bekertje, en op deze foto kun je ook zien dat ook in dit bakje dus steentjes zitten! Dat is blijkbaar een beproefde methode dus ^O^



[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 05-06-2026 13:35:50 ]
  vrijdag 5 juni 2026 @ 16:51:04 #143
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220966513
Mijn brood hoort hier eigenlijk en niet in het bak topic :P

Sinds ik filmpjes ben gaan kijken van een dame die zuurdesem niet perse op de piek gebruikt en gewoon voedt op gevoel en niet water precies op de millimeter afmeet etc bak ik veel betere broden en heb er meer lol in.

Ik ben niet van het tot op de gram exact afwegen en men lijkt soms zuurdesem tot een wetenschap te hebben verheven qua precisie terwijl oma die vroeger ook niet had ;)

Dit brood was al iets te ver toen ik ‘m uit de koelkast haalde dus hij zette uit in de breedte maar hij was verdraaide lekker en luchtig. Ondanks dat ik ‘m bij het uit de dutch oven tillen op de grond liet vallen :@



Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220966928
Mooi brood @laziness :9
  dinsdag 9 juni 2026 @ 14:00:33 #145
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220994179
Double chocolate sourdough met cacao en chocolate chips.



Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221011804
Ik was Desi vergeten in de koelkast. Had 2 potjes weggezet en als test ligt er ook wat in de vriezer. Las online dat je het prima een paar maanden een desemstarter kan invriezen.

Dussss ik dacht ben de klos, ene potje wat iets open en dus wat uitgedroogd maar daar onder zat nog starter en de andere was vooral vloeibaar... Maaaar allebei leven nog

Aangezien ik toch mijn starter moest reanimeren voordat die weer de koelkast in gaat heb ik vandaag bolletjes gebakken




Zachte Zuurdesem Bolletjes – Recept voor 10 Heerlijke Bolletjes https://share.google/Vnld6Qqy4hjWaduRf
pi_221012832
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 16:51 schreef laziness het volgende:
Mijn brood hoort hier eigenlijk en niet in het bak topic :P

Sinds ik filmpjes ben gaan kijken van een dame die zuurdesem niet perse op de piek gebruikt en gewoon voedt op gevoel en niet water precies op de millimeter afmeet etc bak ik veel betere broden en heb er meer lol in.

Ik ben niet van het tot op de gram exact afwegen en men lijkt soms zuurdesem tot een wetenschap te hebben verheven qua precisie terwijl oma die vroeger ook niet had ;)

Dit brood was al iets te ver toen ik ‘m uit de koelkast haalde dus hij zette uit in de breedte maar hij was verdraaide lekker en luchtig. Ondanks dat ik ‘m bij het uit de dutch oven tillen op de grond liet vallen :@

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Ik doe ook losse pols de starter en dat gaat beter bij mij dan echt afwegen enzo. Ook sta ik niet strak op de klok en stretch and folds.. uhmm doe ik ook niet altijd even braaf, vandaag heb ik het in de keukenmachine gegooid en helemaal dus geen stretch and folds gedaan.
Had het recept niet goed gelezen en qua tijden klopte het dus ook niet helemaal maar ze zijn heerlijk
  donderdag 11 juni 2026 @ 21:33:43 #148
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221013281
Same here. Ik begin sowieso niet aan deeg met de hand doen. Daar heb ik allemaal geen tijd voor hoor. Vier keer stretch en fold, wie heeft daar nou tijd voor _O-

Dat recept voor die broodjes sla ik wel op, ziet er goed uit.
Spoilers!
pi_221013892
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2026 21:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Same here. Ik begin sowieso niet aan deeg met de hand doen. Daar heb ik allemaal geen tijd voor hoor. Vier keer stretch en fold, wie heeft daar nou tijd voor _O-

Dat recept voor die broodjes sla ik wel op, ziet er goed uit.
Ik heb er 1 gehad en zijn echt lekker. Ik kwam uit op ongeveer 100 gram deeg per broodje

Blijkbaar zijn er echt mensen die al die stretch and folds doen + als een bik op de haverkist dat brood bewaken
pi_221015419
Het water loopt me in de mond bij het zien van die mooie bolletjes @Goitske :9~
Leuk om ook eens te doen

ps: ik doe al die stretch and folds

En ik overweeg een pizzasteen aan te schaffen om vloerbrood op te gaan bakken
Zo'n Rofco-oven is me te prijzig helaas
pi_221016191
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 23:42 schreef Kanaroe het volgende:
Het water loopt me in de mond bij het zien van die mooie bolletjes @:Goitske :9~
Leuk om ook eens te doen

ps: ik doe al die stretch and folds

En ik overweeg een pizzasteen aan te schaffen om vloerbrood op te gaan bakken
Zo'n Rofco-oven is me te prijzig helaas
ik doe dat gewoon op de bakplaat
En leg een ovenschaal met water onderin voor de stoom

Ik ben echt een hele luie bakker en doe de strench and folds als ik het helemaal met de hand doe 1 of 2 x maar vegeet dag gewoon en heb er geen zinin. Merk ook niet echt verschil of ik het wel of niet doe.
Heb het nu in de mixer gedaan en daarna in een kom gemikt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')