Heb je al aan Paraguay gedacht?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:32 schreef hoechst het volgende:
Ik wil niet meer wonen in dit land.
De reden laat ik even voor me maar dat is vast wel duidelijk.
Ik ben een 40 jarige man met een afbetaald huis, wat ik wel kan verkopen voor 5 ton. Ook heb ik een bankrekening waar ook ongeveer zoveel op staat.
Ik heb geen vrouw of kinderen.
Hypothetisch: ik verkoop mijn huis en koop een camper van een ton, wellicht moet ik hier nog een specifiek rijbewijs voor halen.
Kan ik dan naar een land gaan en eventueel een stuk grond kopen om daar voor in ieder geval voor 50% zelfvoorzienend te zijn. Ik heb een redelijk agrarische achtergrond dus dit lijkt mij realistisch.
Of getwijfeld over Belgie?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:35 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Heb je al aan Paraguay gedacht?
Gewoon cash opnemen en meenemen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:45 schreef hoechst het volgende:
Vraag mij af hoe het dan zit met mijn bankrekeningen
quote:en zorg (niet dat het veel slechter kan dan Deze poppenkast)
quote:
Self sustainable living heeft natuurlijk niets te maken met eventuele gezondheidskwalen die de kop op kunnen steken.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:08 schreef r_one het volgende:
[..]
Gewoon cash opnemen en meenemen.
[..]
[..]
Wat is dat eigenlijk precies? Ik lees overal box 3 box 3 box 3, maar wat gaan ze veranderen dan waar ik last van heb of ga krijgen?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:35 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik ben hier ook benieuwd naar, de reden is wel duidelijk (box 3 belasting vanaf '28).
Dat is niet hetzelfde als autarkisch hčquote:
Ken heel die term niet en zie het in dit topic, op jouw post na, ook niet terug.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:57 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat is niet hetzelfde als autarkisch hč
waar slaat dit op?quote:
daarom volg ik dit topic ook evenquote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:35 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik ben hier ook benieuwd naar, de reden is wel duidelijk (box 3 belasting vanaf '28).
Beleggingen worden vanaf 2028 veel zwaarder belast (36% van je winst). Stel je hebt 2 ton in aandelen en maakt daar 30% winst op in een jaar (wat het gemiddelde rendement was van afgelopen 3 jaar op de Nasdaq, na een >30% verlies in 2022). Dan zou je daar momenteel iets van 4000 euro belasting over moeten betalen. Maar vanaf 2028 wordt dat bijna 22.000 euro.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat is dat eigenlijk precies? Ik lees overal box 3 box 3 box 3, maar wat gaan ze veranderen dan waar ik last van heb of ga krijgen?
Niks. Ik vind het prima dat ontevreden types ergens op een dorre vlakte in hun eentje in een camper willen zitten. Ik denk niet dat we er als maatschappij wat aan missenquote:
Godzijdank heb ik niet veel geldquote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:22 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Beleggingen worden vanaf 2028 veel zwaarder belast (36% van je winst). Stel je hebt 2 ton in aandelen en maakt daar 30% winst op in een jaar (wat het gemiddelde rendement was van afgelopen 3 jaar op de Nasdaq, na een >30% verlies in 2022). Dan zou je daar momenteel iets van 4000 euro belasting over moeten betalen. Maar vanaf 2028 wordt dat bijna 22.000 euro.
Maar als je het jaar erop verlies zou maken krijg je niks terug. Zelfs niet als die 2 ton naar een 1 ton zou zakken, terwijl je die 22k al hebt moeten afstaan. De overheid wint altijd.
Bij kleine bedragen boeit het niet zo, maar als je 5 ton hebt zoals TS dan gaat het pijn doen.
Autarkisch = zelfvoorzienend, Self sustainable living hoeft niet perse zelfvoorzienend te zijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:16 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ken heel die term niet en zie het in dit topic, op jouw post na, ook niet terug.
Inderdaad. Als TS 2000 euro per maand gaat uitgeven, dus 24000 euro per jaar, dan kan hij nog 36 jaar vooruit met negen ton.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:36 schreef koemleit het volgende:
Gast, als je dit wil doen.
DOE HET!.
je hebt een miljoen ter beschikking en wil een camper van een ton kopen. Dat betekend 900.000 "over".
Ga met je camper! zoek een plek op de wereld waar je het mooi vindt en kijk of je er land of een huis met land kan kopen.
Wat kan er misgaan? Zelfs als je niks koopt kun je met je 9 ton nog 20 jaar voorruit (weinig kosten, beetje sober leven).
Ik denk dat je dit topic geopend hebt opzoek naar redenen om het niet te doen, maar de enige redenen om het niet te doen is je eigen lafheid.
Er zijn overigens legio mensen die dit doen met veel minder middelen.
Ach, het is ook maar een vertaling.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:44 schreef r_one het volgende:
[..]
Autarkisch = zelfvoorzienend, Self sustainable living hoeft niet perse zelfvoorzienend te zijn.
Ja joh, dat is hetquote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:59 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ach, het is ook maar een vertaling.
Ik ben niet dusdanig bekend met de materie dat ik het verschil kan uitleggen dus hierin erken ik mijn meerdere.quote:
Gegeven dat ts een beperking heeft denk ik wel eerder.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:34 schreef Scorpion_17 het volgende:
Je bent binnen een jaar met hangende pootjes weer terug
Helaas wordt je ook dan nog in je poeperd gepakt in dit mooie kikkerlandjequote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:32 schreef hoechst het volgende:
Hypothetisch: ik verkoop mijn huis en koop een camper van een ton, wellicht moet ik hier nog een specifiek rijbewijs voor halen.
Goed nieuws haaienidee!quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:35 schreef Hyaenidae het volgende:
Volgens mij ben je gewoon jaloers of zo. Heel apart.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:23 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Niks. Ik vind het prima dat ontevreden types ergens op een dorre vlakte in hun eentje in een camper willen zitten. Ik denk niet dat we er als maatschappij wat aan missen
Maar hoe de regels dan wel gaan worden (hoeveel belasting betaal je dan als je winst neemt?) staat er niet bij.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 08:44 schreef vosss het volgende:
[..]
Goed nieuws haaienidee!
Coalitie draait box 3 opnieuw om: belasting pas bij gerealiseerde winst
Ja, dat moet het wel zijnquote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:00 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Volgens mij ben je gewoon jaloers of zo. Heel apart.
hoe kom je bijvoorbeeld bij een dorre vlakte? wat zit je precies zo dwars dat je zo emotioneel moet doen?quote:
De meeste mensen weten dat diep van binnen echt wel hoor. Anders zouden ze het nooit vragen ook en gewoon gelijk gaan.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:38 schreef Farenji het volgende:
Mensen die uit nederland willen vluchten omdat ze vinden dat ze door de overheid belazerd worden, zou ik willen zeggen: ga dan, en kijk hoe het je bevalt. Je hebt nog niet veel van de wereld gezien, als je echt denkt dat het buiten Nederland beter is op dat gebied.
Van al die mensen die beweren weg te willen gaat er uiteindelijk vrijwel niemand echt weg, en die paar die wel gaan komen vaak na een paar maanden weer met hangende pootjes terug, omdat ze er achter komen dat Nederland toch zo slecht niet is.
Dat bedoel ik nou met feitenvrij gelul. Hij gaat geen 36% belasting over zijn vermogen betalen, maar over het rendement.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:29 schreef incel het volgende:
[..]
Nu heeft hij wat, maar vanaf 2028 gaat hij daar 36% belasting over betalen, dat is even 360k aftikken aan meer kansenparels binnenhalen en alleen nog maar tussen diezelfde kansenparels kunnen wonen
snap best dat hij daar geen zin in heeft.
"We nemen niet je hele hand, rustig maar, 3 vingers maximum"quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat bedoel ik nou met feitenvrij gelul. Hij gaat geen 36% belasting over zijn vermogen betalen, maar over het rendement.
Herkenbaar. Ik heb vijf jaar geleden, op 35 jarige leeftijd, alles achter mij gelaten met ¤ 700k vermogen. In de tussentijd beetje reizen, maar daar gaat langzaamaan een einde aan komen. Vandaag eens gestart met het vergelijken verschillende landen als het gaat om: (vermogens)belasting, pensioenopbouw, zorg(verzekering), levensonderhoud en kopen huis + stuk grond. Daarnaast staat het kopen van een camper op de planning binnenkort.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:32 schreef hoechst het volgende:
Ik wil niet meer wonen in dit land.
De reden laat ik even voor me maar dat is vast wel duidelijk.
Ik ben een 40 jarige man met een afbetaald huis, wat ik wel kan verkopen voor 5 ton. Ook heb ik een bankrekening waar ook ongeveer zoveel op staat.
Ik heb geen vrouw of kinderen.
Kan ik dan naar een land gaan en eventueel een stuk grond kopen om daar voor in ieder geval voor 50% zelfvoorzienend te zijn. Ik heb een redelijk agrarische achtergrond dus dit lijkt mij realistisch.
Kan je dat niet op een manier delen? klinkt heel interessant. Natuurlijk wel met al je prive info eruit maar denk dat mensen dat best willen zien om voor zichzelf ook te vergelijkenquote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:37 schreef Lezer8857 het volgende:
[..]
Herkenbaar. Ik heb vijf jaar geleden, op 35 jarige leeftijd, alles achter mij gelaten met ¤ 700k vermogen. In de tussentijd beetje reizen, maar daar gaat langzaamaan een einde aan komen. Vandaag eens gestart met het vergelijken verschillende landen als het gaat om: (vermogens)belasting, pensioenopbouw, zorg(verzekering), levensonderhoud en kopen huis + stuk grond. Daarnaast staat het kopen van een camper op de planning binnenkort.
Ik vergelijk de volgende landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje, Portugal, Tsjechië, Zweden, Italië, Dubai, Malta, Cyprus, Costa Rica en Belize.
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe al wat landen kan wegstrepen voorzichtig, maar ik kom ook tot nieuwe inzichten. Ik denk een jaartje nodig te hebben om het allemaal uit te pluizen.
Maar aan de andere kant zegt mijn verstand ook: ga gewoon en zie wel wat er van terecht komt. Met de ¤ 700k kan ik samen met mijn vrouw, tot aan onze dood hier van leven zowel binnen als (uiteraard) buiten Europa (we hebben nog een jaarlijks inkomen van ¤ 53k bruto uit rendementen/deposito rente/ZZP).
Onzin, je hebt het wetsvoorstel niet begrepen. Je moet 36% betalen over je vermogensgroei, waar je woonhuis niet mee telt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:29 schreef incel het volgende:
[..]
Nu heeft hij wat, maar vanaf 2028 gaat hij daar 36% belasting over betalen, dat is even 360k aftikken aan meer kansenparels binnenhalen en alleen nog maar tussen diezelfde kansenparels kunnen wonen
snap best dat hij daar geen zin in heeft.
Het is nu nog een grote brei aan informatie die ik eerst wat structuur moet geven om ook appels met appels te vergelijken. Dus delen heeft voor nu nog geen nut helaas want het zegt nog te weinig. En daarnaast wil ik graag eerst een compleet beeld hebben (ik heb nu alleen nog de focus gelegd op (vermogens)belasting en pensioen en ga de komende dagen/week verder met zorg(verzekering), levensonderhoud en eigen woning + grond.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:42 schreef incel het volgende:
[..]
Kan je dat niet op een manier delen? klinkt heel interessant. Natuurlijk wel met al je prive info eruit maar denk dat mensen dat best willen zien om voor zichzelf ook te vergelijken
Ja niet alles alleen je winst van sparen beleggingen in box3 maar dat is alsnog tering veel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzin, je hebt het wetsvoorstel niet begrepen. Je moet 36% betalen over je vermogensgroei, waar je woonhuis niet mee telt.
Als dus je vermogen (buiten woonhuis) van 400.000 naar 450.000 stijgt, betaal je 18.000. Geen 360k.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |