https://nos.nl/artikel/25(...)puterkunst-overledenquote:Micha Klein (61), pionier van de computerkunst, overleden
Computerkunstenaar en videodiscjockey (vj) Micha Klein is gisteren na een kort ziekbed in het ziekenhuis overleden, bevestigt zijn broer Onno aan de NOS. Hij was zijn tijd ver vooruit met zijn creaties. Klein was 61 jaar.
Lang voordat kunstmatige intelligentie beeld kon genereren, liet Klein met zijn computerkunst al zien hoe hij een nieuwe werkelijkheid kon creëren. Klein genoot daarnaast internationale bekendheid door als vj kunst in de housescene te introduceren.
"Micha is te vroeg en te snel gegaan", zegt zijn geëmotioneerde broer. "Hij laat een vrouw en twee prachtige dochters achter."
Drie maanden geleden werd Klein, die de laatste jaren in Bali en Thailand woonde, ziek. "Hij is met heel veel moeite teruggekomen naar Nederland. Die reis werd hem al bijna fataal. Ook daarna bleef het maar slechter gaan. Woensdag zijn zijn vrouw en kinderen naar Nederland gekomen en gisteren is hij overleden", zegt Onno Klein.
Ik niet .....quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:15 schreef potjecreme het volgende:
Kent niemand deze kunstenaar met zijn hoogte punt in de jaren 90?
Dat is die gast van dat liedje van 'I'm Mister Blue, am here to stay with you'quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:20 schreef TweedeKlum het volgende:
Nooit van gehoord maar ik vond VJ's dan ook aids.
Nee dat was Victor Reinierquote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:31 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Dat is die gast van dat liedje van 'I'm Mister Blue, am here to stay with you'
and he's long gone ....quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:31 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Want er zijn geen ziekenhuizen op Bali of in Thailand of zo?quote:Drie maanden geleden werd Klein, die de laatste jaren in Bali en Thailand woonde, ziek. "Hij is met heel veel moeite teruggekomen naar Nederland.
Ja. En zijn broerquote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:15 schreef potjecreme het volgende:
Dat was René Klijn, origineel is van Yazoo.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:31 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Valt ook niet echt in de categorie werk, meer in ik kan niks dus doe maar wat.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:20 schreef TweedeKlum het volgende:
Nooit van gehoord maar ik vond VJ's dan ook aids.
Kan me bedenken dat als je doodziek bent, je je laatste dagen bij je familie in je vaderland wilt doorbrengen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Want er zijn geen ziekenhuizen op Bali of in Thailand of zo?
Ik ken hem vaag vanwege zijn vrouw (of ex vrouw). Ze hadden ooit een ongeluk samen gehad?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:15 schreef potjecreme het volgende:
Komt me ergens wel bekend voor. Hij en Afke, volgens mij hebben zij destijds in eigen huis in Amsterdam wel jaar in jaar uit genoten van feestjes en een snoepwereld. Dat ooit in een interview gezien.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:15 schreef potjecreme het volgende:
Lijkt op n slechte AIquote:Op zondag 25 januari 2026 09:11 schreef Eightyone het volgende:
Typisch 90's:
[ link | afbeelding ]
Veel van die kunst van hem oogt wat druggy en heeft ook wat weg van kermisattractie-decoratie, als je hem gaat googelen. Opvallend, kleurig en niet heel diepzinnig.
Meer:
https://www.volkskrant.nl(...)housescene~b8a576fd/
Kwam je niet in de RoXy vroeger? Ik kan mij in ieder geval herinneren dat hij zijn kunst daar op een scherm projecteerde. Op een gegeven moment maakte hij, geloof ik, zijn overstap naar de Chemistry in de Escape op het Rembrandtplein. Maar geen enkel tent kon eigenlijk aan de RoXy tippen, met de speciale thema-avonden enzo. Nicky Nicole maakte daar ook haar debuut als een candygirl.quote:Op zondag 25 januari 2026 05:44 schreef raptorix het volgende:
Kende hem niet, maar wel zelf heel veel aan digitale kunst in de jaren 80 gedaan, in die tijd had je ook niet echt internet en gingen demos veelal viraal door ze voor gekopieerde video games te zetten, als je ziet wat er in die tijd werd gemaakt met slechts 4 kilobyte aan geheugen is dat ongelovelijk, ter referentie, een gemiddeld icoontje op Fok is zo rond de 50 kilobyte.
Nee ik kwam in die tijd in de Waakzaamheid in Zaandijk, beetje vergelijkbaar concept maar wel iets minder wild. Ze nodigden daar vaak ook mensen van kunstacademie uit om de boel aan te kleden en ook met videoshows. Jammer dat het gesloten is, toffe tent, zelfs mijn ouders gingen er al naar toe in de jaren 60 omdat ze toen ook al super innovatief waren.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:24 schreef Mylene het volgende:
[..]
Kwam je niet in de RoXy vroeger? Ik kan mij in ieder geval herinneren dat hij zijn kunst daar op een scherm projecteerde. Op een gegeven moment maakte hij, geloof ik, zijn overstap naar de Chemistry in de Escape op het Rembrandtplein. Maar geen enkel tent kon eigenlijk niet aan de RoXy tippen, met de de speciale thema-avonden enzo. Nicky Nicole maakte daar ook haar debuut als candygirl.
Nou, zoveel had hij daar blijkbaar niet mee op als hij bewust in Thailand en Java gaat wonen. Het is niet alsof je dan veel verjaardagsvisite van je familie krijgt. Of even bij je ouders een bakkie kunt gaan doen.quote:Op zondag 25 januari 2026 08:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kan me bedenken dat als je doodziek bent, je je laatste dagen bij je familie in je vaderland wilt doorbrengen.
Afke Reijenga was zijn vriendin inderdaad, maar ik kan niks vinden over een ongeluk. Ben je niet in de war met deze gebeurtenis:quote:Op zondag 25 januari 2026 08:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik ken hem vaag vanwege zijn vrouw (of ex vrouw). Ze hadden ooit een ongeluk samen gehad?
Afke Rijenga geloof ik dat ze heet.
https://retro.nrc.nl/W2/Nieuws/1999/04/03/Vp/z.htmlquote:Kunstenaar Rob Scholte (36) en zijn vrouw Micky Hoogendijk (24) stappen op de ochtend van 24 november 1994 in hun donkerblauwe BMW voor hun huis in de Laurierstraat in Amsterdam, om naar het ziekenhuis te gaan voor een onderzoek van de zes weken zwangere Micky. Een paar seconde later ontploft een granaat onder hun auto. Scholte verliest beide benen, Micky haar kind.
Ja, je hebt gelijk!quote:Op zondag 25 januari 2026 12:06 schreef Viv het volgende:
[..]
Afke Reijenga was zijn vriendin inderdaad, maar ik kan niks vinden over een ongeluk. Ben je niet in de war met deze gebeurtenis:
[..]
https://retro.nrc.nl/W2/Nieuws/1999/04/03/Vp/z.html
Afscheid van je leven en voor het laatst familie zien of zoiets onnozels als een verjaardag. Geen vergelijking imo.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nou, zoveel had hij daar blijkbaar niet mee op als hij bewust in Thailand en Java gaat wonen. Het is niet alsof je dan veel verjaardagsvisite van je familie krijgt. Of even bij je ouders een bakkie kunt gaan doen.
Maar ja, dan zouden er natuurlijk rekeningen komen, dus gauw terug naar Nederland om te profiteren van de voorzieningen hier, waar hij zelf al jaren geen cent meer aan bijdroeg, want geen belasting meer betaalde hier.
Daarom maakte hij dat nummer (cover, á la) ook.quote:Op zondag 25 januari 2026 00:16 schreef Viv het volgende:
[..]
Klopt, en die is hetzelfde jaar als die hit al overleden aan de gevolgen van AIDS.
Ik heb hem weleens op een feestje gezien destijds, mensen dromden quasi casual om hem heen. Zijn vriendin was ook een beetje een ster maar leek me wel aardig.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:15 schreef potjecreme het volgende:
Echt wel. Ooit eind jaren 90 naar een tentoonstelling was zijn werk geweest. Vond zijn werk erg gaaf. Alleen heb ik daarna weinig nog van hem gehoord.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:15 schreef potjecreme het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |