Nou ja belasting betalen over fictief rendement slaat natuurlijk kant nog wal....deze overbrugging onder het moto we willen geen belasting mislopen is te treurig voor woorden.....Voor de middeninkomens die hier en daar beleggen kan het een serieuze belastingaanslag betekenen zonder dat er maar iets verdiend wordt.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 22:48 schreef Hanca het volgende:
Dat ze gaan vertrekken lijkt me sterk, met name omdat deze belasting zeker een Europese ontwikkeling is. En om nou voor dat kleine beetje geld Europa te verlaten... nou ja, succes dan maar.
En het is juist niet meer het belasten van een fictief inkomen, dat deden ze en daar werden beleggers boos om.
Nu gaan ze daadwerkelijk inkomen belasten en dan worden ze weer boos. Conclusie is gewoon dat beleggers altijd boos worden, terwijl 36% voor de meesten nog een veel te laag percentage is. Je moet het gewoon bij je inkomen in box 1 optellen en dan kom je meestal op 49,5%.
Gezien de mogelijkheid tot verliesverrekening kom je namelijk bij dit uitvoerbare systeem op hetzelfde belastingbedrag uit als als je het pas hoeft te betalen bij verkoop.
Maar als je moet gaan betalen over winst bij verkoop, moet je soms aankoopbewijzen van van 30 jaar of langer geleden laten zien, soms zijn dat zelfs gekregen opties van je werkgever. Dat over alle aandelen die je de laatste 8 jaar in bezit hebt gehad. Dat is een administratieve last die onmogelijk bij te houden is. Zeker ook bij scheiden of overlijden.
Terwijl saldo eind jaar minus saldo begin jaar, plus onttrekkingen, minus investeringen voor iedereen overzichtelijk en goed bij te houden is. En goed af te rekenen bij scheiden of overlijden.
Het is geen fictief rendement, het is vermogensgroei. En vermogensgroei belasten doen ze al in meer EU landen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 22:52 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Nou ja belasting betalen over fictief rendement slaat natuurlijk kant nog wal....deze overbrugging onder het moto we willen geen belasting mislopen is te treurig voor woorden.....Voor de middeninkomens die hier en daar beleggen kan het een serieuze belastingaanslag betekenen zonder dat er maar iets verdiend wordt.
Tot en met 2028 wordt er daadwerkelijk niets berekend aan effectieve vermogensgroei en is alle belasting gebaseerd op een gok. Niet uitgekeerd rendement en daar belasting over betalen slaat nergens op. Vandaag heb ik fictief een 10% groei, volgend jaar 20% daling....Toch betaal ik belasting over die 10% groei....quote:Op zaterdag 24 januari 2026 22:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geen fictief rendement, het is vermogensgroei. En vermogensgroei belasten doen ze al in meer EU landen.
Het wordt helemaal hilarisch omdat Nederland als enige vermogensaanwasbelasting wil introduceren. Dat is niet alleen complex maar ook nog eens niet houdbaar bij de rechter. Ze hadden beter naar het Zweedse model kunnen kijken.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:00 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Tot en met 2028 wordt er daadwerkelijk niets berekend aan effectieve vermogensgroei en is alle belasting gebaseerd op een gok. Niet uitgekeerd rendement en daar belasting over betalen slaat nergens op. Vandaag heb ik fictief een 10% groei, volgend jaar 20% daling....Toch betaal ik belasting over die 10% groei....
De meeste landen berekenen belasting wanneer je je positie laat uitkeren, wat 180% meer logisch is, belasting op fictief rendement slaat nergens op....Hopelijk dat ze het in 2029 wel voor elkaar krijgen om met daadwerkelijk rendement te gaan rekenen...
https://cultuurondervuur.(...)rama-box-3-dl-x#mainquote:Belastingaanslag op ongerealiseerde winsten ruļneert Deen
Morten Green Hermansen (50) uit Hornslet, Denemarken, nam een financieel risico met zijn vermogen door het te beleggen en verloor uiteindelijk alles. Toch ontving hij een belastingaanslag die neerkomt op ongeveer 7 miljoen Deense kronen – grofweg 1 miljoen euro – omdat de belegging tussentijds aanzienlijk in waarde steeg. Volgens de Deense zakenkrant Bųrsen noemt hij zijn leven “verwoest” door de eis van de belastingdienst.
Geen winst, geen vermogen, wel een aanslag
De kwestie kreeg extra aandacht omdat een Deens wetsvoorstel over het belasten van ongerealiseerde vermogenswinsten werd uitgesteld en de minister niet kan zeggen wanneer er duidelijkheid komt. Ondertussen blijft Morten zitten met een belastingaanslag over een winst die enkel op papier heeft bestaan en die niet aansluit bij de werkelijkheid: Morten heeft geen winst gemaakt en heeft niet de middelen om aan de onrechtvaardige eis van de fiscus te kunnen voldoen.
Risico voor rekening van de burger
De Deense politicus Mads Strange vatte het op X scherp samen: mensen betalen belasting over geld dat ze nooit hebben verdiend. In dezelfde post waarschuwt hij dat dit geen uitzondering is. Het principe is beslissend: zodra de staat aanspraak maakt op ongerealiseerde winsten, komt het risico volledig bij de burger te liggen. Terwijl de waarde verdampt op de markt, blijft de aanslag van de fiscus bestaan.
Je dacht, na eerder aan Vandaag Inside en Hart van Nederland gerefereerd te hebben kan ik nu ook wel gewoon de extremistische drek van Civitas Christiana gaan citeren? Waar ligt de ondergrens voor je?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:23 schreef capricia het volgende:
Of in het Nederlandse nieuws:
[..]
https://cultuurondervuur.(...)rama-box-3-dl-x#main
Het is gewoon het verhaal van een Deen. En ik zocht er een NLse bron bij. De bovenste bron is in het Deens, btw.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:42 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je dacht, na eerder aan Vandaag Inside en Hart van Nederland gerefereerd te hebben kan ik nu ook wel gewoon de extremistisch drek van Civitas Christiana gaan citeren? Waar ligt de ondergrens voor je?
Je moet gewoon einde jaar al je niet gerealiseerde (crypto) winsten eraf halen en apart zetten, ieg die 36%. Dan heb je dit probleem niet.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
Laat ik nou al die tijd denken dat brokers verplicht zijn om jouw crypto-saldi bekend te maken aan de belastingdienst.
Een bron? In het artikel van Bųrsen staat dat er sprake was van een hefboomconstructie, dat is toch wel belangrijke informatie die in de extremistische drek van Civitas Christiana ‘toevallig’ mist.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:50 schreef capricia het volgende:
Het is gewoon het verhaal van een Deen. En ik zocht er een NLse bron bij. De bovenste bron is in het Deens, btw.
Gevaarlijk. De belastingdienst kijkt alleen naar bezittingen en berekent een fictief rendement. Dus dan zou je jouw crypto-valuta moeten uitlenen? Het maakt namelijk niet uit waar het staat, zolang je het in bezit hebt.quote:Op zondag 25 januari 2026 00:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Je moet gewoon einde jaar al je niet gerealiseerde (crypto) winsten eraf halen en apart zetten. Dan heb je dit probleem niet.
Dat spreekt het verhaal toch niet tegen?quote:Op zondag 25 januari 2026 00:14 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Een bron? In het artikel van Bųrsen staat dat er sprake was van een hefboomconstructie, dat is toch wel belangrijke informatie die in de extremistische drek van Civitas Christiana ‘toevallig’ mist.
Ben je even kwijt.quote:Op zondag 25 januari 2026 00:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Gevaarlijk. De belastingdienst kijkt alleen naar bezittingen en berekent een fictief rendement. Dus dan zou je jouw crypto-valuta moeten uitlenen? Het maakt namelijk niet uit waar het staat, zolang je het in bezit hebt.
quote:De belastingregels voor cryptovaluta zorgen voor onzekerheid.
In Denemarken worden winsten uit cryptovaluta zwaar belast, terwijl de aftrekbaarheid van verliezen beperkt is – in tegenstelling tot aandelenhandel, waar winsten en verliezen tegen elkaar kunnen worden verrekend. Verschillende experts beschrijven de regelgeving als onduidelijk, en veel mensen lopen het risico op hoge belastingaanslagen zonder zich daarvan bewust te zijn.
Volgens een onderzoek hebben ongeveer 400.000 Denen geļnvesteerd in cryptovaluta, wat betekent dat meer mensen in dezelfde situatie terecht kunnen komen als ze niet op de hoogte zijn van de regels.
Er zijn voorstellen gedaan om de belastingheffing te vereenvoudigen, waaronder een voorstel over de belasting op voorraden, maar dit werd na kritiek ingetrokken. Een werkgroep heeft een nieuw model ontwikkeld, maar volgens vertegenwoordigers uit de sector is het proces vastgelopen.
Maar de hefboom vergroot wel die ongerealiseerde winst, en dus ook de belastingheffing die daar in Denemarken blijkbaar uit voort komt.quote:Op zondag 25 januari 2026 00:19 schreef capricia het volgende:
Dat spreekt het verhaal toch niet tegen?
Belasting op ongerealiseerde winst legt alle risico bij de burger.
Ja, dat mensen domme beslissingen nemen doet er toch niet toe? Die mensen zul je altijd hebben.quote:Op zondag 25 januari 2026 00:33 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar de hefboom vergroot wel die ongerealiseerde winst, en dus ook de belastingheffing die daar in Denemarken blijkbaar uit voort komt.
Maar dat miljoen kan dus ook voor een aanzienlijk deel voort komen uit de hefboomconstructie in plaats vanuit het oorspronkelijk ingelegde eigen geld. Een belangrijke nuancering die in de door mij gewraakte Civitas Christiana ‘bron’ mist.quote:Op zondag 25 januari 2026 00:44 schreef capricia het volgende:
Ja, dat mensen domme beslissingen nemen doet er toch niet toe?
De beste man is door de belastingdienst aangeslagen voor ongerealiseerde winst.
Dus in het einde: 0 euro winst. Alle inleg verloren. Maar wel een belastingaanslag van een miljoen.
Dat is toch precies het punt. Het is ongerealiseerde 'winst', die hij nooit ontvangen heeft. Maar wel belasting over mag betalen.quote:Op zondag 25 januari 2026 01:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar dat miljoen kan dus ook voor een aanzienlijk deel voort komen uit de hefboomconstructie in plaats vanuit het oorspronkelijk ingelegde eigen geld. Een belangrijke nuancering die in de door mij gewraakte Civitas Christiana ‘bron’ mist.
En dat verlies mag je vervolgens onbeperkt in de tijd verrekenen met toekomstige winsten, zo staat in het voorstel. In 99,9% van de gevallen krijg je dat belastingbedrag dus gewoon weer terug.quote:Op zondag 25 januari 2026 01:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is toch precies het punt. Het is ongerealiseerde 'winst', die hij nooit ontvangen heeft. Maar wel belasting over mag betalen.
In de aap gelogeerd dus.
Binnenkort ook in Nederland.
Wow 1800 euro, hoe genereus...quote:Op zaterdag 24 januari 2026 22:49 schreef Hanca het volgende:
En kleine beleggers en spaarders worden al ontzien: de eerste 1800 euro na aftrek van kosten is vrij, dus als je minder dan dat aan inkomen hebt hoef je helemaal geen box 3 aan te geven.
En jij dacht een lekkere onvervalste ad hominem te posten omdat dat lekker een constructieve discussie teweeg gaat brengen?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:42 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je dacht, na eerder aan Vandaag Inside en Hart van Nederland gerefereerd te hebben kan ik nu ook wel gewoon de extremistische drek van Civitas Christiana gaan citeren? Waar ligt de ondergrens voor je?
Dat staat helemaal niet zo vastomlijnd in het voorstel.quote:Op zondag 25 januari 2026 07:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat verlies mag je vervolgens onbeperkt in de tijd verrekenen met toekomstige winsten, zo staat in het voorstel. In 99,9% van de gevallen krijg je dat belastingbedrag dus gewoon weer terug.
Hoe zit het eigenlijk met leningen aangaan op basis van je fictief vermogen? Dat is immers wat voor zoveel excessen zorgt volgens mij en zou moeten worden tegen gegaan. Op het moment dat je 2 miljoen aan aandelen hebt zou je dat nooit als leverage moeten kunnen gebruiken voor een lening tenzij je eerst belasting er over betaalt wat mij betreft.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:00 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Tot en met 2028 wordt er daadwerkelijk niets berekend aan effectieve vermogensgroei en is alle belasting gebaseerd op een gok. Niet uitgekeerd rendement en daar belasting over betalen slaat nergens op. Vandaag heb ik fictief een 10% groei, volgend jaar 20% daling....Toch betaal ik belasting over die 10% groei....
De meeste landen berekenen belasting wanneer je je positie laat uitkeren, wat 180% meer logisch is, belasting op fictief rendement slaat nergens op....Hopelijk dat ze het in 2029 wel voor elkaar krijgen om met daadwerkelijk rendement te gaan rekenen...
Dat klopt. Echter krijg je exact dezelfde reacties als op de nieuwe regel die al op 1 Januari 2026 is ingegaan. Namelijk dat het gaat om crypto-balans op 1 Januari. En dat maakt het link, want sinds 1 Januari dit jaar worden alle crypto-transacties bekend gemaakt aan de Belastingdienst.quote:Op zondag 25 januari 2026 00:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben je even kwijt.
Dit gaat toch over het plan om ongerealiseerde winsten te belasten met 36%?
Dus geen fictief rendement.
Waarom zou kritiek op een zeer omstreden plan zoals deze automatisch betekenen dat er geen enkele andere optie is dan afschaffing van box 3? Is dit gewoon een soort frustratie post van je ?quote:Op zondag 25 januari 2026 10:06 schreef Tocadisco het volgende:
Ok prima TS, dan schaffen we deze maatregel af en dan vullen we dat gat van die 2,3 miljard wel op door de inkomstenbelasting of BTW te verhogen. Betere optie toch?
Of ze gaan eens besparen en Sinterklaas spelen in de tweede kamer.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:06 schreef Tocadisco het volgende:
Ok prima TS, dan schaffen we deze maatregel af en dan vullen we dat gat van die 2,3 miljard wel op door de inkomstenbelasting of BTW te verhogen. Betere optie toch?
"Stoppen met sinterklaas spelen" betekent dus bezuinigen op concrete programma's. Maar zodra je dat doet verdwijnen de kosten die gemaakt worden niet ineens in het niets, die moeten dan door de burger in kwestie zelf gedragen worden. Linksom of rechtsom betaald de burger dus hoe dan ook.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:03 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Of ze gaan eens besparen en Sinterklaas spelen in de tweede kamer.
Normaal draai je een dubbeltje twee keer om voor je het uitgeeft .
Nederlandse overheid verkoopt de huid van de beer als terwijl deze nog ergens rond loopt.
Probleem is dus de overheid die te laf is om er wat aan de te doen.
Die belasting op belegd vermogen is in ~25 jaar effectief al verhoogd van 0,8% naar 1,2% en inmiddels 2,3% en nog steeds hebben ze een "gat".quote:Op zondag 25 januari 2026 10:06 schreef Tocadisco het volgende:
De overheid geeft hooguit hetzelfde van het BBP uit, eigenlijk daalt dat saldo door de jaren heen. Vrijwel alles is dan ook al kapotbezuinigd.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:03 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Of ze gaan eens besparen en Sinterklaas spelen in de tweede kamer.
Normaal draai je een dubbeltje twee keer om voor je het uitgeeft .
Nederlandse overheid verkoopt de huid van de beer als terwijl deze nog ergens rond loopt.
Probleem is dus de overheid die te laf is om er wat aan de te doen.
Ja, de belasting op arbeid is in die tijd zeer fors gedaald. Dat is een politieke keus waar zelfs de VVD achter staat. En een hele terechte. Minder lasten op arbeid, meer op vermogen en consumptie.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die belasting op belegd vermogen is in ~25 jaar effectief al verhoogd van 0,8% naar 1,2% en inmiddels 2,3% en nog steeds hebben ze een "gat".
bron: @:monkyyy
Als je aandelen dus niet minimaal 2,3% + inflatie stijgen dan boer je achteruit met je belegde spaargeld.
Simpel beleggen in een REIT of obligaties is dus geen optie meer, je moet meer risico nemen.
En dan is het makkelijk wijzen naar de rendementen van de S&P500 van de afgelopen jaren maar dat gaat niet eeuwig door, er komen ook weer slechte jaren. Hoe gaan ze dat "gat" vullen?
Ongeveer wel ja.quote:Op zondag 25 januari 2026 23:33 schreef Black_Baron het volgende:
Dus als ik het goed begrijp gaat het zo werken:
Stel je koopt 6 NVIDIA aandelen. Deze verdubbelen in waarde. Dan moet je dus 1 NVIDIA aandeel verkopen voor de belastingdienst. Dan halveren ze weer. Resultaat je hebt dan 5 NVIDIA aandelen tegen aankoopwaarde en de belastingdienst heeft 1 gratis aandeel.
Snap ik het zo goed?
Dat truucje gaat niet meer op in het nieuwe stelsel. De Belastingdienst krijgt namelijk inzage in alle transacties gedurende het hele jaar. Het gaat niet meer om alleen maar de waarde op 1 januari of 31 december.quote:Op zondag 25 januari 2026 00:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Je moet gewoon einde jaar al je niet gerealiseerde (crypto) winsten eraf halen en apart zetten, ieg die 36%. Dan heb je dit probleem niet.
En als je aandelen vervolgens weer stijgen betaal je geen belasting tot je aandeelwaarde boven de hoogste waarde is waar je belasting over hebt betaald. Als je uit gaat van verliezen die je nooit meer goed kunt maken, moet je niet beleggen. Als je aandelenportefeuille over de lange termijn stijgt, betaal je door de verliesverrekening gewoon over je gerealiseerde winsten, ook als je een jaar een forse daling hebt.quote:Op zondag 25 januari 2026 23:33 schreef Black_Baron het volgende:
Dus als ik het goed begrijp gaat het zo werken:
Stel je koopt 6 NVIDIA aandelen. Deze verdubbelen in waarde. Dan moet je dus 1 NVIDIA aandeel verkopen voor de belastingdienst. Dan halveren ze weer. Resultaat je hebt dan 5 NVIDIA aandelen tegen aankoopwaarde en de belastingdienst heeft 1 gratis aandeel.
Snap ik het zo goed?
Oh, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt. Dat was niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde 36% van je virtuele winst einde jaar apart zetten, zodat je je belasting kunt betalen. Niet om de boel te ontduiken of zo.quote:Op maandag 26 januari 2026 00:18 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Dat truucje gaat niet meer op in het nieuwe stelsel. De Belastingdienst krijgt namelijk inzage in alle transacties gedurende het hele jaar. Het gaat niet meer om alleen maar de waarde op 1 januari of 31 december.
Stel je stort op 1 juni ¤ 10.000 op een belegging of crypto rekening en dat is door winst gegroeid tot ¤ 20.000.
op 1 oktober.
Dan kun je dat leuk van de rekening halen maar de Belastingdienst ziet dat wel en gaat dan alsnog over die ¤ 10.000 winst belasting innen.
Oooh zoquote:Op maandag 26 januari 2026 09:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt. Dat was niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde 36% van je virtuele winst einde jaar apart zetten, zodat je je belasting kunt betalen. Niet om de boel te ontduiken of zo.
Crypto kan wel heel erg fluctueren ja. Maar tegenwoordig ook gewone aandelen al wel behoorlijk. En belasting ontduiken doe ik niet.quote:Op maandag 26 januari 2026 09:51 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Oooh zoDaar komt het wel op neer ja
![]()
Misschien zijn er wel truucjes om de belasting te ontduiken. Maar het zal lastig worden denk ik omdat de BD van financiėle instellingen data van rekening houders wil hebben.
Die box 3 is natuurlijk gewoon maar een deel van je aangifte. De meeste mensen hebben een jaarlijkse teruggaaf over de rest van het deel (HRA, giften, andere aftrekposten), dus goede kans dat je daar een deel of zelfs alles mee kunt verrekenen. Als je nu maandelijks al een voorlopige teruggaaf krijgt moet je die misschien wel stopzetten.quote:Op maandag 26 januari 2026 09:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt. Dat was niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde 36% van je virtuele winst einde jaar apart zetten, zodat je je belasting kunt betalen. Niet om de boel te ontduiken of zo.
Nee. Die krijgt ik niet. Mijn voorlopige aanslag is altijd extra betalen, vanwege box 3. Nu al.quote:Op maandag 26 januari 2026 09:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die box 3 is natuurlijk gewoon maar een deel van je aangifte. De meeste mensen hebben een jaarlijkse teruggaaf over de rest van het deel (HRA, giften, andere aftrekposten), dus goede kans dat je daar een deel of zelfs alles mee kunt verrekenen. Als je nu maandelijks al een voorlopige teruggaaf krijgt moet je die misschien wel stopzetten.
Ik zeg ook 'de meeste' niet iedereen. En ja, vermogen wordt belast. En terecht.quote:Op maandag 26 januari 2026 10:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Die krijgt ik niet. Mijn voorlopige aanslag is altijd extra betalen, vanwege box 3. Nu al.
En ik heb hem nu ook al weer binnen. Die voorlopige aanslag.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |