En toegevoegd water?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:44 schreef halfway het volgende:
Is cultuur, de Nederlandse keuken is al om te janken dus wij zijn snel tevreden.
Vlees heeft voornamelijk te maken met het voer dat ze krijgen.
Groente idem het moet snel groeien op steenwol en kunstmest.
Heb het eens uitgezocht, dat varkensvlees vocht verliest heeft te maken met het soort varken, sommige soorten zijn snel groeiend maar ook stressgevoelig, wanneer deze gestressed zijn (naar het slachthuis) gaat het vlees na de slacht vocht verliezen. Zal ff kijken of ik die Paper nog kan vinden.quote:
In Zweden is de kwaliteit van brood wel echt om te huilen hoor. Ze hebben hier geen 100% volkorenbrood, en vaak is er ook nog suiker(siroop) aan toegevoegd. Het brood met het hoogste percentage volkorenmeel is hier dat Amerikaanse sandwichbrood van de Lidl.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:06 schreef miss_sly het volgende:
Wat betreft ‘brood’ ben ik het niet met je eens. Brood is bovendien ook wel een enorme verzameling producten.
Croissants en de verschillende soorten stokbrood (ik verzamel de verschillende baguettes even onder deze naam) zijn vaak erg goed, zelfs uit een supermarkt. Hoewel ik uit de Carrefour ofzo ook wel droge taaie croissants heb gehad. Maar dit is een ambacht dat de Fransen wel verstaan, croissants en baguettes.
In Nederland heb je wel degelijk heel goede broden bij goede bakkers. En het verschil met supermarktbrood is erg groot. Een goed volkorenbrood zoals van de Nederlandse warme bakker vind je in Frankrijk dan weer niet.
Dat is echt bedroevend inderdaad. Had ik ook niet verwacht. Is brood daar wel echt onderdeel van het dagelijkse dieet?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:12 schreef Viv het volgende:
[..]
In Zweden is de kwaliteit van brood wel echt om te huilen hoor. Ze hebben hier geen 100% volkorenbrood, en vaak is er ook nog suiker(siroop) aan toegevoegd. Het brood met het hoogste percentage volkorenmeel is hier dat Amerikaanse sandwichbrood van de Lidl.![]()
[ afbeelding ]
Had ik niet verwacht, aangezien er wél 100% volkoren knäckebröd bestaat.
Ja, wel alleen als ontbijt. Als lunch wordt hier een warme maaltijd gegeten en als avondeten ook.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is echt bedroevend inderdaad. Had ik ook niet verwacht. Is brood daar wel echt onderdeel van het dagelijkse dieet?
In Denemarken at mijn vriend daar een soort pompernikkel roggebroodkruimels met melk. Is zwart roggebrood in zweden geen dingetje? Meende dat in noord Europa traditioneel meer rogge wordt gegeten omdat het te noordelijk is voor tarwe.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:34 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, wel alleen als ontbijt. Als lunch wordt hier een warme maaltijd gegeten en als avondeten ook.
Zwart roggebrood hebben ze hier wel inderdaad.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In Denemarken at mijn vriend daar een soort pompernikkel roggebroodkruimels met melk. Is zwart roggebrood in zweden geen dingetje? Meende dat in noord Europa traditioneel meer rogge wordt gegeten omdat het te noordelijk is voor tarwe.
Heerlijk met oude kaasquote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:50 schreef Viv het volgende:
[..]
Zwart roggebrood hebben ze hier wel inderdaad.
Cultuur ja.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:44 schreef halfway het volgende:
Is cultuur, de Nederlandse keuken is al om te janken dus wij zijn snel tevreden.
Mooie noordzee platvisjes naar zuid europa omdat niemand het hier eet maar wel smakeloze kweekvis uit vietnam importeren bvquote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:12 schreef LXIV het volgende:
Nederland heeft van oudsher de kwaliteitsproducten geëxporteerd om zelf de restanten op te eten. Dat doen we nog steeds.
Hard en efficiënt werken en zuinig leven zodat we veel belasting kunnen betalen.
Ligt volgens mij ook nogal aan de regio.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 22:18 schreef 111210 het volgende:
[..]
Cultuur ja.
Overigens is het mij 2 jaar terug gelukt om bij een “artisan boulangerie” een hele gore afbak croissant te krijgen.
Dus ook daar is het tegenwoordig mogelijk maar gelukkig nog niet vanzelfsprekend zoals dat hier wel is
Ik heb het nog nooit gevonden. Dat zoeken hoeft niet meer.quote:Op zondag 25 januari 2026 01:16 schreef Invisibli het volgende:
Kwaliteit van eten is hier vrij slecht in nederland. Het is echt zoeken naar goed vlees en goed brood.
Alleen zijn goede bakkers die echt zelf hun brood maken schaars en duur. De gewone “ambachtelijke” bakkers hier in de buurt maken gewoon supermarktbrood van kant en klare mixen voor een duurdere prijs.quote:Op zondag 25 januari 2026 07:24 schreef Discombobulate het volgende:
Sowieso is alles uit de Nederlandse supermarkten bagger.
Ga eens op een goede markt je groentes halen. Die zijn waanzinnig. Of brood bij een goede bakker. Wereld van verschil. Ik begin steeds meer een afkeer te krijgen van die gore supermarkt.
Schaars niet per se, maar duur inderdaad wel. En ja, je hebt ook van die bedrijvenbakkers en die schaar ik niet echt onder "bakker". Ga daar ook niet heen. Kwaliteit ligt tussen supermarkt en echte ambachtelijke bakker in.quote:Op zondag 25 januari 2026 07:30 schreef 111210 het volgende:
[..]
Alleen zijn goede bakkers die echt zelf hun brood maken schaars en duur. De gewone “ambachtelijke” bakkers hier in de buurt maken gewoon supermarktbrood van kant en klare mixen voor een duurdere prijs.
20 min verderop zit een echte bakker die alles zelf mixt en maakt, maar daar betaal je dan wel 6,50 voor een brood.
Ik kan het betalen en vind het dat ook waard, maar 99% van de bevolking vind dit niet
Als groente producent verkopen wij klasse 2 en minder aan de markt en industrie(pizza soepen ed.)quote:Op zondag 25 januari 2026 07:24 schreef Discombobulate het volgende:
Sowieso is alles uit de Nederlandse supermarkten bagger.
Ga eens op een goede markt je groentes halen. Die zijn waanzinnig. Of brood bij een goede bakker. Wereld van verschil. Ik begin steeds meer een afkeer te krijgen van die gore supermarkt.
Snellere verkoop, betere bewaring? Als je een perfect aardappel vol in het licht laat liggen in de supermarkt op een te hoge temperatuur gaat ie snel achteruit. Geld ook voor andere producten.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:23 schreef halfway het volgende:
[..]
Als groente producent verkopen wij klasse 2 en minder aan de markt en industrie(pizza soepen ed.)
Dat is centen werk, hoe kan dat dan beter zijn?
Klasse 1 is perfect van vorm en aantastingen.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:51 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Snellere verkoop, betere bewaring? Als je een perfect aardappel vol in het licht laat liggen in de supermarkt op een te hoge temperatuur gaat ie snel achteruit. Geld ook voor andere producten.
Een teller van blauwe bessen hier in de buurt verkoopt aan Fruit Masters, die weer aan supermarkten levert. Toch smaken bessen die ik bij hem koop beter dan als ik een bakje blauwe bessen bij de Jumbo koop.
Puur de versheid aldus hem. Op het bedrijf staan ze al een paar dagen in de koeling, daarna worden ze opgehaald. Maar distributie centra en naar de winkel. Je bakje bessen kan zomaar al vijf dagen oud zijn als je hem koopt.
Ik weet niet wat een klasse II product is, maar stel klasse II betekent kromme bonen of sla waar een slak aan heeft zitten snoepen: dan liever verse klasse II dan klasse I van een paar dagen oud.
Dat zijn technische metrics. Daarom liggen er perfect uitziende radijsjes in de supermarkt, maar geheel zonder smaak.quote:Op zondag 25 januari 2026 12:07 schreef halfway het volgende:
[..]
Klasse 1 is perfect van vorm en aantastingen.
Klasse 2 heeft visuele afwijkingen.
Als ik tomaten op de markt koop zijn die 1000x beter dan alle troep die je in de supermarkt vindt. En geldt eigenlijk voor alle groente en fruit.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:23 schreef halfway het volgende:
[..]
Als groente producent verkopen wij klasse 2 en minder aan de markt en industrie(pizza soepen ed.)
Dat is centen werk, hoe kan dat dan beter zijn?
Klopt. De supers willen niets anders.quote:Op zondag 25 januari 2026 12:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat zijn technische metrics. Daarom liggen er perfect uitziende radijsjes in de supermarkt, maar geheel zonder smaak.
De supers of de klanten?quote:Op zondag 25 januari 2026 14:36 schreef halfway het volgende:
[..]
Klopt. De supers willen niets anders.
Ja, bizar he? Mensen zijn zo gewend aan die goedkope snelle shit dat ze kwaliteit en ambacht niet meer weten te waarderen. En jouw buurtbakker lacht zich eigenlijk kapot, die is nu in 3 uur klaar en kassa met de traditionele broodjes is hij 24 uur bezig en nauwelijks iemand die het weet te waarderen.quote:Op maandag 26 januari 2026 15:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Jaren geleden had mijn buurtbakker in NL na zijn Italië vakantie heerlijke chiabattas, met mooie grote bellen en smaak. Het was van korte duur, klanten hadden geklaagd over de grote bellen, en het kreeg de gelijkmatige kruimstructuur van al het brood. Smaak en structuur waren niet meer wat het was.
Wij krijgen regelmatig bakjes van de tuinders met kasproducten. Veel lekkerder dan wat je bij AH koopt. Daar komt het uit Spanje en die bakjes hier gaan juist naar Spanjequote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:12 schreef LXIV het volgende:
Nederland heeft van oudsher de kwaliteitsproducten geëxporteerd om zelf de restanten op te eten. Dat doen we nog steeds.
Hard en efficiënt werken en zuinig leven zodat we veel belasting kunnen betalen.
Dit ook wel. Een goed zuurdesembrood van een goede bakker hier is beter dan wat de Fransen ook aan brood hebben liggen naar mijn mening.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:12 schreef LXIV het volgende:
In Nederland heb je wel degelijk heel goede broden bij goede bakkers. En het verschil met supermarktbrood is erg groot. Een goed volkorenbrood zoals van de Nederlandse warme bakker vind je in Frankrijk dan weer niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |