abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219913252
https://nos.nl/artikel/25(...)n-nederland-voorkomt

quote:
Nieuw onderzoek toont aan waar en hoeveel Parkinson er in Nederland voorkomt

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht en het Radboudmc in Nijmegen hebben een 'parkinsonkaart van Nederland' ontwikkeld. Hiermee wordt voor het eerst in kaart gebracht hoeveel nieuwe gevallen van parkinson er zijn en waar die precies voorkomen.

Zo'n precieze registratie van de ziekte was er nog niet, zegt hoofdonderzoeker Roel Vermeulen, hoogleraar milieu-epidemiologie aan de UU, die het onderzoek samen met hoogleraar neurologie Bas Bloem van Radboudumc heeft uitgevoerd.

De onderzoekers hebben verschillende registraties over sterfte, medicatie en ziekenhuisopnames aan elkaar gekoppeld en komen zo voor het eerst tot een sluitende registratie van de ziekte van Parkinson in Nederland.

Geen toename
Er is gekeken naar de cijfers tussen 2017 en 2022. Daaruit blijkt dat er zo'n 3700 nieuwe diagnoses per jaar zijn. Het beetje goede nieuws is dat dit in de onderzoeksperiode stabiel is gebleven. Het groeit dus niet zoals in China, de Verenigde Staten en Afrika.

"Toch betekent dit dat er jaarlijks 3700 gezinnen en hun omgeving te horen krijgen dat iemand de ziekte heeft. Dat heeft natuurlijk vooral een enorme persoonlijke, maar ook maatschappelijke impact", zegt Bas Bloem.

Ook is er gekeken naar de spreiding van parkinson ten tijde van de diagnose. Daaruit blijkt dat de ziekte relatief vaker voorkomt in het noorden van Nederland dan in het zuiden. De kans op een parkinsondiagnose is het laagst in Zeeland en het hoogst in Utrecht, Groningen en Friesland.

Eerder onderzoek heeft gewezen op een verband tussen langdurige beroepsmatige blootstelling aan pesticiden en een verhoogd risico op de ziekte van Parkinson. Daardoor werd er gedacht dat de ziekte vaker te zien zou zijn op de kaart in regio's met veel landbouw. Toch kunnen de onderzoekers deze conclusie niet trekken. "Als pesticiden de enige oorzaak waren van Parkinson, had je dat in deze kaart gezien. Dit betekent dat verschillende omgevingsfactoren meespelen."

Hoewel ze het een belangrijk onderzoek vinden, is de Parkinson Vereniging er niet geruster op. "Wij zetten ons enorm in tegen het gebruik van pesticiden. De zorgen zijn er nog steeds, hoewel het nu misschien geografisch niet wordt gezien. Er zijn genoeg andere aanwijzingen voor een relatie", zegt directeur Nickie van der Wulp.

Andere opmerkelijke conclusies zijn dat de ziekte vaker voorkomt bij hoogopgeleiden en dat parkinson minder voorkomt bij mensen die roken. Hoewel deze dingen al bekend waren, moet hier nog verder onderzoek naar worden gedaan.

"Het is belangrijk om de ziekte te voorkomen. Door dit onderzoek hebben we nu de instrumenten om dit goed te bekijken. We hopen daardoor in de komende jaren delen van deze puzzel op te lossen, zodat we iets aan deze ziekte kunnen doen", aldus Vermeulen.
Dit komt zo vaak voor. In de media wordt altijd maar gewoon aangenomen dat als een onderzoek iets zegt dat het dan waar is. Zo ook nu, de NOS heeft ruim baan gegeven aan een klein groepje onderzoekers die, op basis van bijzonder slecht uitgevoerd onderzoek, expliciet en zonder enige twijfel blijven roepen dat er een direct verband is tussen Parkinson en pesticidengebruik. Iedere wetenschapsjournalist zou altijd enorme twijfel moeten hebben bij zulke boude uitspraken, maar die mensen bestaan niet meer in de Nederlandse media. Nu er eindelijk eens fatsoenlijk onderzoek uitgevoerd wordt dat een heel ander beeld laat zien berichten ze er over maar is er niemand die zich afvraagt waarom die eerdere uitspraken zomaar aangenomen worden zonder vragen te stellen. Vooral die Bas Bloem heeft zich in de media geprofileerd, er wordt nu niet aan hem gevraagd waarom hij zo overmoedig was terwijl nu een onderzoek waar hij zelf aan mee werkt iets heel anders laat zien. Dat vraagt op zijn minst om enige nederigheid.

Het is slecht gesteld met de relatie tussen wetenschap en media.

[ Bericht 1% gewijzigd door MoreDakka op 24-01-2026 12:08:11 ]
  zaterdag 24 januari 2026 @ 12:12:12 #2
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219913332
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:59 schreef MoreDakka het volgende:
Het is slecht gesteld met de relatie tussen wetenschap en media.
Media is meervoud. Genoeg onderzoeksplatformen die wel degelijk onderzoek doen maar daar moet je je op abonneren zoals dat vroeger gebruikelijk was bij gedrukte media. Sinds de opkomst van internet probeert men te concurreren met gratis nieuws betaald uit advertenties waardoor het aantal weergaven hogere prioriteit heeft. Dat heeft invloed op de inhoud die minder verdieping heeft, meer gericht op kwantiteit en meer gericht op spraakmakendheid en vooral snelheid. Onderzoeken kosten veel tijd en leveren relatief weinig op qua weergaven. Dat verklaart waarom het medialandschap sinds de verandering van gedrukte media naar internet veranderd is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 24 januari 2026 @ 12:12:23 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219913334
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:59 schreef MoreDakka het volgende:
Dit komt zo vaak voor. In de media wordt altijd maar gewoon aangenomen dat als een onderzoek iets zegt dat het dan waar is. Zo ook nu, de NOS heeft ruim baan gegeven aan een klein groepje onderzoekers die, op basis van bijzonder slecht uitgevoerd onderzoek, expliciet en zonder enige twijfel blijven roepen dat er een direct verband is tussen Parkinson en pesticidengebruik.
Wie zegt dat het onderzoek in de OP wel waar is dan?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 24 januari 2026 @ 12:12:47 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219913341
Dit onderzoek toont ook niet aan dat er géén verband is tussen gewasbeschermingsmiddelen en Parkinson, maar eerder dat het niet één factor is maar een combinatie van factoren.
Huilen dan.
pi_219913353
quote:
Andere opmerkelijke conclusies zijn dat de ziekte vaker voorkomt bij hoogopgeleiden en dat parkinson minder voorkomt bij mensen die roken.
Moeten die hoogopgeleiden toch weer op zoek naar een andere zondebok...
  zaterdag 24 januari 2026 @ 12:14:28 #6
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219913356
Ik las bij NRC dat Parkinson voor 1811 ook niet voorkwam. Je kunt je ook afvragen of die mensen toen niet gewoon al veel eerder overleden en het niets werd geregistreerd of bijgehouden.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219913363
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:12 schreef Isdatzo het volgende:
Dit onderzoek toont ook niet aan dat er géén verband is tussen gewasbeschermingsmiddelen en Parkinson
Dat doet het wel, omdat dat het uitgangspunt is waar je mee start. Als er een direct verband was had je dat in ieder geval ergens moeten zijn in deze data. Dat is niet gevonden.

Dus moet je voorlopig concluderen dat er geen verband is. En dus meer onderzoek doen.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 12:18:21 #8
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219913387
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
Moeten die hoogopgeleiden toch weer op zoek naar een andere zondebok...
Stivoro kom er maar in :7
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219913390
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:12 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Wie zegt dat het onderzoek in de OP wel waar is dan?
Zoals ik lees is het niet een echt onderzoek, maar een soort verzameling van gegevens en dat in kaart brengen. Ze monitoren het nu veel beter. Dat lijkt me moeilijk te ontkennen dergelijke gegevens.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 12:36:20 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219913497
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:15 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat doet het wel, omdat dat het uitgangspunt is waar je mee start. Als er een direct verband was had je dat in ieder geval ergens moeten zijn in deze data. Dat is niet gevonden.

Dus moet je voorlopig concluderen dat er geen verband is. En dus meer onderzoek doen.
Nu trek jij een conclusie die de onderzoekers zelf niet trekken: https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(25)00357-6/fulltext

Absence of evidence != evidence of absence
Huilen dan.
pi_219913556
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:12 schreef Isdatzo het volgende:
Dit onderzoek toont ook niet aan dat er géén verband is tussen gewasbeschermingsmiddelen en Parkinson, maar eerder dat het niet één factor is maar een combinatie van factoren.
Post 7 pas, dat duurde nog lang :D

Maar inderdaad, het staat er gewoon ook letterlijk in. Er is geen bewijs dat pesticidegebruik de enige factor is, maar dat betekent niet dat pesticiden dus niet van invloed zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219913583
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nu trek jij een conclusie die de onderzoekers zelf niet trekken: https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(25)00357-6/fulltext

De user MoreDakka geeft duidelijk aan dat het een voorlopige conclusie is.

Het lijkt er ook bijna op dat sommigen graag willen dat pesticiden een rol spelen. Dit wekt de indruk dat het een soort dogma is geworden, iets dat we in de academische contreien helaas wel vaker terugzien. Daar beginnen wel meer studies tegenwoordig bij de conclusie zoals we weten en zijn er talloze dogma's, denk bijvoorbeeld aan:

• 'Migratie/diversiteit is goed'
• 'Vrouwen in leidinggevende rollen doen het beter dan mannen'
'Etnisch diverse teams presenteren beter'
'Westerse landen zijn 'systematisch racistisch'
'Het menselijk geslacht is veranderlijk en de perceptie ervan is aangeboren'
'Seksuele oriëntatie is aangeboren'
'Klimaatverandering is een crisis'
'Stikstof is een groot probleem'
'Dierlijke producten, met name vlees, zijn ongezond'
• 'Vleesvervangers zijn hartstikke gezond'

Waarbij elke vorm van tegenspraak op zulke dogma's tot de meest hysterische en vurige reacties weet te leiden. Vaak gaat er dan ook een bepaalde agenda schuil achter zulke dogma's. Dat lijkt hier ook het geval te zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator zaterdag 24 januari 2026 @ 12:51:55 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219913592
Serieus howard?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 12:56:15 #15
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219913632
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:50 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Een voorlopige conclusie die op basis van dit onderzoek niet te rechtvaardigen is. Het in kaart brengen van risicofactoren voor Parkinson was dan ook helemaal niet het doel van deze studie. Zoals de auteurs zelf zeggen:

Our current analysis did not integrate quantitative environmental exposure models, as the primary aim of this work was to develop a reliable approach for ascertaining incident PD cases and to describe their socio-economic and spatial distributions across the Netherlands.

En:

Although ecological indicators were not aligned with PD clustering, unmeasured or more localized environmental exposures may still play a role. A better understanding of the environmental contribution to PD requires a coupling of the present incidence data to a detailed mapping of the exposome. The latter approach was not part of this present study, but is currently being explored in ongoing work in The Netherlands
quote:
Het lijkt er ook bijna op dat sommigen graag willen dat pesticiden een rol spelen. Dit wekt de indruk dat het een soort dogma is geworden, iets dat we in de academische contreien helaas wel vaker terugzien. Daar beginnen wel meer studies tegenwoordig bij de conclusie zoals we weten en zijn er talloze dogma's, denk bijvoorbeeld aan:

Waarbij elke vorm van tegenspraak op zulke dogma's tot de meest hysterische en vurige reacties weet te leiden. Vaak gaat er dan ook een bepaalde agenda schuil achter zulke dogma's. Dat lijkt hier ook het geval te zijn.
Word jij nooit moe van jezelf?
Huilen dan.
pi_219913647
"Absence of evidence is not evidence of absence"

Kan net zo goed over 10-20 jaar anders zijn. Sowieso moet je die troep niet hebben.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219913725
Hoelang mag HowardRoark nog werkelijk elk mogelijk topic naar zijn eigen stokpaardjes toe sturen?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219913729
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Een voorlopige conclusie die op basis van dit onderzoek niet te rechtvaardigen is. Het in kaart brengen van risicofactoren voor Parkinson was dan ook helemaal niet het doel van deze studie. Zoals de auteurs zelf zeggen:

Our current analysis did not integrate quantitative environmental exposure models, as the primary aim of this work was to develop a reliable approach for ascertaining incident PD cases and to describe their socio-economic and spatial distributions across the Netherlands.
quote:
A key new finding was the presence of distinct geographic clustering of PD incidence, suggesting a
possible environmental contribution to PD. However, this could not readily be explained, on an ecological level, by known environmental indicators such as air pollution, agricultural activity, or urbanization.

Bron (p.8)
Kortom, er is niet eens een correlatie gevonden.

Men denkt weliswaar dat er mogelijke omgevingsfactoren een rol spelen gezien de mate van Parkinson in specifieke gebieden, maar die kunnen niet volledig worden verklaard aan de hand van al bekende factoren.
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:56 schreef Isdatzo het volgende:
En:

Although ecological indicators were not aligned with PD clustering, unmeasured or more localized environmental exposures may still play a role. A better understanding of the environmental contribution to PD requires a coupling of the present incidence data to a detailed mapping of the exposome. The latter approach was not part of this present study, but is currently being explored in ongoing work in The Netherlands
[..]
Word jij nooit moe van jezelf?
Nee, waarom? Dogma's en bias in academisch onderzoek is wel degelijk een groot probleem.

[ Bericht 1% gewijzigd door HowardRoark op 24-01-2026 13:21:16 ]
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219913746
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:14 schreef Fok-it het volgende:
Hoelang mag HowardRoark nog werkelijk elk mogelijk topic naar zijn eigen stokpaardjes toe sturen?
De vraag is hier vooral hoelang jouw eindeloze stroom ad hominems, vaak zonder enige reactie mbt de strekking van het topic, nog zijn toegestaan. Mijn reacties zijn on-topic en inhoudelijk, jouw eerste reactie is al meteen weer op/over de man.
pi_219913757
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:19 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De vraag is hier vooral hoelang jouw eindeloze stroom ad hominems, vaak zonder enige reactie mbt de strekking van het topic, nog zijn toegestaan. Mijn reacties zijn on-topic en inhoudelijk, jouw eerste reactie is al meteen weer op/over de man.
Erg inhoudelijk om in een topic over pesticiden en parkinson over wetenschap in het algemeen te beginnen die gekleurd zou zijn, uiteraard met je favoriete onderwerpen? Of denk je dat Sp3cs reactie er 1 van bewondering is ofzo?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219913769
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:21 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Erg inhoudelijk om in een topic over pesticiden over wetenschap in het algemeen te beginnen die gekleurd zou zijn, uiteraard met je favoriete onderwerpen? Of denk je dat Sp3cs reactie er 1 van bewondering is ofzo?
Ik ga er vanuit dat Sp3c het niet met mijn uiteenzetting eens is, dat mag natuurlijk gewoon.

En mijn uiteenzetting is relevant omdat het inhaakt op een breder probleem binnen bepaalde kringen (dat geef ik ook aan) en dat betreft het omarmen van dogma's, zelfs als uitkomsten laten zien dat deze dogma's heroverwogen dienen te worden.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 13:24:26 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219913771
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:15 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Kortom, er is niet eens een correlatie gevonden.

Men denkt weliswaar dat er mogelijke omgevingsfactoren een rol spelen gezien de mate van Parkinson in specifieke gebieden, maar die kunnen niet volledig worden verklaard aan de hand van al bekende factoren.
Zoals gezegd: dat was de onderzoeksvraag in het geheel niet. En dat wordt de alinea verderop ook expliciet uitgelegd (het stukje dat ik in mijn vorige reactie citeerde).

quote:
[..]
Nee, waarom?
Omdat de rest van het forum dat wel wordt.
Huilen dan.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 13:28:20 #23
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219913792
laat maar
Huilen dan.
pi_219913799
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:23 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik ga er vanuit dat Sp3c het niet met mijn uiteenzetting eens is, dat mag natuurlijk gewoon.

En mijn uiteenzetting is relevant omdat het inhaakt op een breder probleem binnen bepaalde kringen (dat geef ik ook aan) en dat betreft het omarmen van dogma's, zelfs als uitkomsten laten zien dat deze dogma's heroverwogen dienen te worden.
'bepaalde kringen' omarmen geen 'dogma's' en in die 'bepaalde kringen' stuurt 'de wetenschap' niet al op 'bepaalde conclusies'.

Je post lijkt heel wat door de lengte en je woordgebruik, maar eigenlijk zeg je niets anders dan 'wetenschap is links en obetrouwbaar' maar dan met wat meer woorden.
pi_219913802
Kortom, we moeten alle wetten die landbouwgif inperken wegdoen en veel meer gaan spuiten, want dan gaat de opbrengst nog een procentje omhoog. Dat is dan natuurlijk wel alleen voor de binnenlandse consumptie, want je mag het dan nergens anders verkopen. Of misschien in de VS, die zijn ook niet zo flauw.

En dan kunnen we in het vervolg zeggen: heb jij je dagelijkse portie vitaminen gif al gehad?

Maar bedenk: het gaat puur om de hoeveelheid, als we de wettelijk toegestane hoeveelheid afschaffen, is het ook niet meer giftig, ongeacht wat al die irritante wetenschappers beweren!
pi_219913803
quote:

[..]

Een breder probleem? Kan me niet heugen dat er grootschalig onderzoek wordt gedaan naar systematisch racisme van westerse landen. Of dat vlees ongezond zou zijn (en wanneer wel gaat het vooral om kwantiteit )
pi_219913810
quote:

[..]

Dus we moeten eigenlijk jou laten bepalen welke onderzoeken waar en onwaar zijn?
pi_219913811
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je post lijkt heel wat door de lengte en je woordgebruik
Modus Operandi
  zaterdag 24 januari 2026 @ 13:33:50 #29
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219913819
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]
'bepaalde kringen' omarmen geen 'dogma's' en in die 'bepaalde kringen' stuurt 'de wetenschap' niet al op 'bepaalde conclusies'.

Je post lijkt heel wat door de lengte en je woordgebruik, maar eigenlijk zeg je niets anders dan 'wetenschap is links en obetrouwbaar' maar dan met wat meer woorden.
Om dan vervolgens zelf maar wat conclusies uit het luchtledige te trekken.
Huilen dan.
pi_219913847
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:14 schreef Fok-it het volgende:
User uit bepaalde contreien gespot
pi_219913856
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:24 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Zoals gezegd: dat was de onderzoeksvraag in het geheel niet. En dat wordt de alinea verderop ook expliciet uitgelegd (het stukje dat ik in mijn vorige reactie citeerde).
Het is simpelweg een uitkomst van deze studie. Als er immers echt een verband zou zijn tussen pesticiden en Parkinson, zou je toch verwachten dat dit ook zichtbaar was in de uitkomsten van deze studie. Dat is niet het geval, sterker nog, er is dus niet eens een correlatie.
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omdat de rest van het forum dat wel wordt.
Mwah, het betreft vooral een bepaalde groep users, die kritiek ik geef geregeld erg persoonlijk opvatten omdat deze kritiek gericht is op gedachtegoed dat zij juist omarmen. Dat mag natuurlijk, maar om dan maar te proberen voor elkaar te krijgen dat ik die kritiek niet meer geef is geen oplossing. Er is namelijk geen reden om moe te worden van mijn posts.
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:30 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Een breder probleem? Kan me niet heugen dat er grootschalig onderzoek wordt gedaan naar systematisch racisme van westerse landen. Of dat vlees ongezond zou zijn (en wanneer wel gaat het vooral om kwantiteit )
Inderdaad.

En ik zou eens zoeken op trefwoorden zoals 'meat consumption' en 'health risks' of 'systemic racism' op bijvoorbeeld Google Scholar. Je zult honderden resultaten krijgen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus we moeten eigenlijk jou laten bepalen welke onderzoeken waar en onwaar zijn?
Nee hoor, ik ben vooral een voorstander van wat minder dogma's en vooringenomenheid in de academische wereld. De wetenschappelijke methode moet leidend zijn, niet ideologisch gedachtegoed. Onderzoek dient te worden gezien als een manier kennis te vergaren, niet om dogma's kracht bij te kunnen zetten.
pi_219913866
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:37 schreef Raw85 het volgende:

[..]
User uit bepaalde contreien gespot
Hij liked het nog ook _O- :D
pi_219913918
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:39 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is simpelweg een uitkomst van deze studie. Als er immers echt een verband zou zijn tussen pesticiden en Parkinson, zou je toch verwachten dat dit ook zichtbaar was in de uitkomsten van deze studie. Dat is niet het geval, sterker nog, er is dus niet eens een correlatie.
[..]
Mwah, het betreft vooral een bepaalde groep users, die kritiek ik geef geregeld erg persoonlijk opvatten omdat deze kritiek gericht is op gedachtegoed dat zij juist omarmen. Dat mag natuurlijk, maar om dan maar te proberen voor elkaar te krijgen dat ik die kritiek niet meer geef is geen oplossing. Er is namelijk geen reden om moe te worden van mijn posts.
[..]
Inderdaad.

En ik zou eens zoeken op trefwoorden zoals 'meat consumption' en 'health risks' of 'systemic racism' op bijvoorbeeld Google Scholar. Je zult honderden resultaten krijgen.
[..]
Nee hoor, ik ben vooral een voorstander van wat minder dogma's en vooringenomenheid in de academische wereld. De wetenschappelijke methode moet leidend zijn, niet ideologisch gedachtegoed. Onderzoek dient te worden gezien als een manier kennis te vergaren, niet om dogma's kracht bij te kunnen zetten.
Als je `negatieve effecten van immigratie` invoert krijg je ook talloze resultaten. Wat voor conclusie kan je daar aan vastplakken volgens jou?
pi_219914028
quote:
Ah, we moeten jouw laten bepalen wat wel of niet een dogma is en welke conclusie bij voorbaat al vast staat. En wil je dan meer kennis vergaren over die onderwerpen waarvan de conclusie van te voren al vaststaat en niet op de verkeerde manier dogmatig zijn? Want anders weet je maar nooit wat voor conclusies er uit komen. Misschien kun je die onderzoeken laten betalen door het bedrijfsleven, die weten vaak al van te voren welke goedgekeurde uitkomst dat onderzoek gaat hebben.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 13:58:16 #35
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219914212
quote:

[..]

Zoals de auteurs zelf uitleggen hebben ze NIET gekeken naar blootstelling aan pesticiden. De geobserveerde clustering is waarschijnlijk toe te schrijven aan omgevingsfactoren (bijvoorbeeld pesticiden), maar gebieden met een hoge Parkinson-incidentie waren niet simpelweg gebieden met veel landbouwactiviteit. Landbouwintensiteit (als indicator voor pesticidengebruik) verklaart het patroon dus niet zo goed. Dát is een conclusie die je kan trekken.

Je kan alleen stellen dat er geen correlatie is tussen blootstelling aan pesticiden en Parkinson wanneer je aanneemt dat landbouwactiviteit een betrouwbare proxy is voor blootstelling aan pesticiden. Maar het maakt nogal uit of het om een aardappelveld gaat of om een leliekweker voor de soort(en) en hoeveelheid gewasbeschermingsmiddelen waaraan de omgeving wordt blootgesteld.
Huilen dan.
pi_219914385
quote:

[..]

Iemand laat even zijn ware aard zien :') De helft van je lijstje heb je helemaal zelf bedacht dat het een dogma is, en de andere helft zijn gewoon feiten.
What Would Goku Do
pi_219914435
quote:

[..]
Deze vind ik wel interessant.
Jij hebt er dus voor gekozen om homoseksueel te zijn?
pi_219914477
TS doet trouwens letterlijk waar hij de NOS van beschuldigt in zijn OP. Maar de dogma's zitten op links hoor! :')
What Would Goku Do
pi_219914546
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:44 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Als je `negatieve effecten van immigratie` invoert krijg je ook talloze resultaten. Wat voor conclusie kan je daar aan vastplakken volgens jou?
Dat valt eigenlijk erg mee, met name in cultureel-sociaal opzicht. Je zult ook min of meer geen onderzoeker of academicus in de media zien die zou stellen dat we de grenzen maar moeten sluiten, want dit werkt niet. Sterker nog, velen juichen meer 'diversiteit' toe en leggen het probleem bij 'extreemrechts', 'racisme' en of het verzinsel van het zogenaamde 'Islamofobie'.

Recent was er zelfs nog een boek dat aandacht kreeg in de media van een hoogleraar en professor die nota bene stellen dat autochtonen niet genoeg doen om te integreren in de multiculturele samenleving. Dan heb je natuurlijk wel lef.
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, we moeten jouw laten bepalen wat wel of niet een dogma is en welke conclusie bij voorbaat al vast staat. En wil je dan meer kennis vergaren over die onderwerpen waarvan de conclusie van te voren al vaststaat en niet op de verkeerde manier dogmatig zijn? Want anders weet je maar nooit wat voor conclusies er uit komen. Misschien kun je die onderzoeken laten betalen door het bedrijfsleven, die weten vaak al van te voren welke goedgekeurde uitkomst dat onderzoek gaat hebben.
Nee, ik heb het over de wetenschappelijke methode. Lees mijn post eens goed.
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Zoals de auteurs zelf uitleggen hebben ze NIET gekeken naar blootstelling aan pesticiden. De geobserveerde clustering is waarschijnlijk toe te schrijven aan omgevingsfactoren (bijvoorbeeld pesticiden), maar gebieden met een hoge Parkinson-incidentie waren niet simpelweg gebieden met veel landbouwactiviteit. Landbouwintensiteit (als indicator voor pesticidengebruik) verklaart het patroon dus niet zo goed. Dát is een conclusie die je kan trekken.

Je kan alleen stellen dat er geen correlatie is tussen blootstelling aan pesticiden en Parkinson wanneer je aanneemt dat landbouwactiviteit een betrouwbare proxy is voor blootstelling aan pesticiden. Maar het maakt nogal uit of het om een aardappelveld gaat of om een leliekweker voor de soort(en) en hoeveelheid gewasbeschermingsmiddelen waaraan de omgeving wordt blootgesteld.
Dit spreekt voor zich omdat pesticiden juist in de agrarische sector worden gebruikt, uit deze studie is daar geen correlatie tussen te vinden. Misschien kunnen hier verklaringen voor zijn en verder onderzoek is natuurlijk uitstekend, maar dit zijn op zijn minst niet de uitkomsten die je zou verwachten.
pi_219914603
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:12 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat valt eigenlijk erg mee
Dus jij bepaalt wat de huidige dogmas in het academische landschap zijn op basis van de hoeveelheid zoekresultaten die je krijgt op Google? Dat is zwaarwegend volgens jou?
pi_219914720
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

We trekken dezelfde conclusie. Er is geen bewijs, dit onderzoek geeft dat aan. Zie hier:

quote:
Spatial analysis revealed significant geographic clustering of PD risk, which did not ecologically align with major environmental indicators such as air pollution, agricultural activity, or urbanization.
Het ontbreken van een verband is ook een uitslag van een onderzoek hé.

Dat betekent niet dat er uiteindelijk wel bewijs gevonden kan worden, maar dat is nu dus niet zo.

Ik snap dat dat vervelend is, maar de werkelijkheid is nou eenmaal niet zo simpel en dus moeten we het voorlopig met deze conclusie doen.

[ Bericht 15% gewijzigd door MoreDakka op 24-01-2026 14:33:22 ]
  Moderator zaterdag 24 januari 2026 @ 14:26:55 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219914758
quote:

[..]

Nee ik lees het nauwelijks, ik vind het gewoon vermoeiend om ieder godvergeten onderwerp diezelfde totaal irrelevante stukgetrapte stokpaardjes tegen te komen

Zooooo vermoeiend
  Moderator zaterdag 24 januari 2026 @ 14:27:52 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219914768
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:24 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
We trekken dezelfde conclusie. Er is geen bewijs, dit onderzoek geeft dat aan. Dat betekent niet dat er uiteindelijk wel bewijs gevonden kan worden, maar dat is nu dus niet zo.

Ik snap dat dat vervelend is, maar de werkelijkheid is nou eenmaal niet zo simpel en dus moeten we het voorlopig met deze conclusie doen.
Maar ze deden er geen onderzoek naar
pi_219914780
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Post 7 pas, dat duurde nog lang :D

Maar inderdaad, het staat er gewoon ook letterlijk in. Er is geen bewijs dat pesticidegebruik de enige factor is, maar dat betekent niet dat pesticiden dus niet van invloed zijn.
Voolopig dus wel. Immers, als pesticiden van invloed waren zou je dat hier toch echt moeten kunnen zien. Dit onderzoek toont voorlopig aan dat er geen enkele invloed te vinden is. En als die invloed er wel is, is dat verwaarloosbaar.

Je moet dat zo doen, omdat je anders altijd bezig kunt blijven. Je kunt altijd alles de schuld geven en dan na zo'n resultaat zeggen dat het nog niet bewezen is dat er geen invloed is. Dat doe je alleen maar omdat dat aansluit bij hoe jij de werkelijkheid graag ziet.
pi_219914824
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:27 schreef sp3c het volgende:

[..]
Maar ze deden er geen onderzoek naar
Jawel, ze doen onderzoek naar parkinson. Die resultaten vergelijk je dan met andere onderzoeken (met slechtere en minder complete data) en dan kun je conclusies trekken.

Dus als je stelt dat er een direct verband is tussen pesticiden en parkinson, dan zou je dat in dit onderzoek ook moeten zien. Ook als het onderzoek daar niet specifiek naar zoekt. Dit onderzoek toont heel duidelijk aan dat als het verband al bestaat, het vrijwel geen factor is. Er zijn andere factoren die van veel grotere invloed zijn.
pi_219914825
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:24 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
We trekken dezelfde conclusie. Er is geen bewijs, dit onderzoek geeft dat aan. Dat betekent niet dat er uiteindelijk wel bewijs gevonden kan worden, maar dat is nu dus niet zo.

Dus gewoon alle boeren zo'n luchtdicht pak en een ademmasker opzetten en het gif lekker over de omgeving laten waaien.
pi_219914877
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 12:21 schreef AchJa het volgende:
[ x ]
Volgens mij leest iedereen over deze post heen. De voornaamste reden om pesticiden te verdenken is dus omdat het dan makkelijker zou zijn om tegen te gaan, en omdat mensen sowieso een hekel hebben aan pesticiden dus zou het makkelijk te verkopen zijn.

Dat is wetenschappelijk natuurlijk totaal onverantwoord, want mensen die dit soort dingen graag willen geloven nemen het dan meteen aan (zie je ook in dit topic). Gelukkig is de heer Bloem zich er enigszins van bewust en heeft hij meegewerkt aan dit onderzoek dat zijn hypothese toch wel flink onderuit haalt.
pi_219914902
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Deze vind ik wel interessant.
Jij hebt er dus voor gekozen om homoseksueel te zijn?
Nee hoor, dat iets niet aangeboren is wil niet zeggen dat het een bewuste keuze is. Denk bijvoorbeeld aan omgevingsfactoren of (ingrijpende) ervaringen (in de jeugd en adolescentie). Mbt seksuele oriëntatie neig ik zelf meer naar het laatste dan naar het eerste en ben ook van mening dat seksuele oriëntatie in de basisvorm meer fluïde is dan velen willen erkennen.

Er is simpelweg geen 'hetero' of 'homo' gen. Het meest ver dat de wetenschap tot op heden is gekomen is de hypothese dat er waarschijnlijk bepaalde hormonale processen in de baarmoeder een rol kunnen spelen, maar dit legt bijvoorbeeld niet uit hoe het dan kan dat van een eeneiige tweeling, een iemand homo en de ander hetero kan zijn of hoe sommige mensen tijdens hun leven een verandering merken in hun seksuele oriëntatie. Hier is trouwens ook onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld door Lisa Diamond, een Amerikaanse onderzoekster met name gericht op vrouwen.

Wel zien we natuurlijk een zeer groot dogma mbt dit onderwerp omdat men in bepaalde contreien heel graag wil dat seksuele oriëntatie is aangeboren omdat men via die manier denkt een vuist wil maken tegen homofobie. Immers zo stelt men dan, 'het is aangeboren' dus mensen kunnen er niets aan doen. Dat is nobel en met de beste bedoelingen maar belet een streven naar daadwerkelijke feiten ten koste van een soort vermeende sociale rechtvaardigheid.
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:17 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Dus jij bepaalt wat de huidige dogmas in het academische landschap zijn op basis van de hoeveelheid zoekresultaten die je krijgt op Google? Dat is zwaarwegend volgens jou?
Het raadplegen van academische zoekmachines is slechts een manier om te zien wat er zoal in die contreien leeft. De media en de academische wereld zelf bieden ook een goed kader om hier conclusies over te trekken.
  Moderator zaterdag 24 januari 2026 @ 14:39:04 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219914905
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Jawel, ze doen onderzoek naar parkinson. Die resultaten vergelijk je dan met andere onderzoeken (met slechtere en minder complete data) en dan kun je conclusies trekken.

Dus als je stelt dat er een direct verband is tussen pesticiden en parkinson, dan zou je dat in dit onderzoek ook moeten zien. Ook als het onderzoek daar niet specifiek naar zoekt. Dit onderzoek toont heel duidelijk aan dat als het verband al bestaat, het vrijwel geen factor is. Er zijn andere factoren die van veel grotere invloed zijn.
Nee ze hebben in kaart gebracht waar het voorkomt

Niet meer niet minder
pi_219914919
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:39 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nee ze hebben in kaart gebracht waar het voorkomt

Niet meer niet minder
Ja, en dus:

quote:
Die resultaten vergelijk je dan met andere onderzoeken (met slechtere en minder complete data) en dan kun je conclusies trekken.

Uit het onderzoek zelf:

quote:
Spatial analysis revealed significant geographic clustering of PD risk, which did not ecologically align with major environmental indicators such as air pollution, agricultural activity, or urbanization.
Wel even opletten hé :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')