Ze zoeken geen redenen, je geeft ze redenen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 21:55 schreef Hallohallo54321 het volgende:
Ik krijg sneller boetes dan de gemiddelde burger omdat de politie een ‘reden’ zoekt om mij aan de kant te zetten wat dus oneerlijk is.
leidt totquote:Op vrijdag 23 januari 2026 21:55 schreef Hallohallo54321 het volgende:
Hoi goedenavond,
Een tijdje geleden heb ik een nieuwe auto gekocht via marktplaats. De aankoop ging snel en makkelijk en het was zo overgezet.
Echter veranderde blijdschap al snel in irritatie.
Na een aantal dagen werd ik door een motoragent van de snelweg gehaald wegens een kapotte lamp. Bij de staande houding werd een andere eenheid erbij geroepen die de auto ging onderzoeken. Ik gaf toestemming want dit leek me een normale controle. Helaas stopte het niet bij die controle. Om verschillende redenen werd ik in de weken daarna aan de kant gezet om zaken als: geen kenteken verlichting, banden in slechte conditie, te hard rijden, gordel niet zichtbaar en de meest voorkomende: “ Algemene controle”.
Het is alleen dat bij elke controle er extra patrouille wagens en motoragenten verderop staan waardoor ik me erg in de “gaten gehouden” voel. Ik word vaak ook met 2 politie auto’s tegelijk staande gehouden.
Nadat ik vorige keer door een undercover agent midden op straat langs de kant ben gezet, heb ik gevraagd wat er met de auto aan de hand is. Hij gaf aan dat er een aantal dingen op het kenteken staat maar niks mag zeggen.
Meerdere keren aangeven aan de politie dat ik de persoon niet ken van wie ik de auto heb gekocht en niks ermee te maken heb. Ze geven iedere keer aan dat ze er naar gaan kijken maar er gebeurt niks. Officiële klacht is al ingediend maar nog niks van gehoord.
Wat kan ik hieraan doen? Ik krijg sneller boetes dan de gemiddelde burger omdat de politie een ‘reden’ zoekt om mij aan de kant te zetten wat dus oneerlijk is.
Waar ik mij ook zorgen overmaak is dat er veel geld en aandacht van de politie naar mij gaan terwijl er genoeg te doen op straat is lijkt mij?
maar het is dan weer niet zo simpel alsquote:Op vrijdag 23 januari 2026 22:04 schreef CoolGuy het volgende:
Geen idee wat je er aan kunt doen, anders dan wat je er al aan doet, maar een paar dingen vallen me wel op aan je verhaal.
In willekeurige volgorde:
- Jij maakt je denk ik helemaal geen zorgen over dat er veel geld aandacht naar jou gaat waardoor die aandacht niet naar andere zaken gaat. Je vindt het gewoon irritant dat jij opvalt.
- Je kocht een auto maar die had óf die lamp al kapot, of ging kapot nadat je al eigenaar was geworden. Hoe dan ook, jouw verantwoordelijkheid.
- Geen kentekenverlichting, jouw verantwoordelijkheid.
- Slechte banden, jouw verantwoordelijkheid.
- te hard rijden, jouw verantwoordelijkheid.
- gordel niet zichtbaar, jouw verantwoordelijkheid.
Dus je hebt een auto gekocht van iemand met een dubieus verleden, en die auto vertoont allerlei mankementen en daarnaast gedraag jij je ook niet zoals het hoort, gezien een aantal van de genoemde punten, en los van die punten zijn de gebreken aan de auto iets wat je óf al ziet bij aankoop, dan wel daarna zult moeten oplossen. Dat kun je niet afschuiven op de vorige eigenaar.
Dat jij niet de vorige eigenaar bent snap ik wel, en dat je daar op wordt afgerekend is vervelend, maar dat ontslaat je niet van je eigen verantwoordelijkheid mbt de staat van de auto en je eigen gedrag in/met die auto.
Jij kunt dat wel oneerlijk vinden, maar dat is een consequentie van het kenteken, maar daarnaast ook je eigen gedrag als ik het zo lees. De kortste weg om op z'n minst een deel van die ergernis snel te tackelen is de technische staat van de auto op orde brengen en je gewoon in het verkeer te gedragen zoals het hoort.
neen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 22:17 schreef Chinless het volgende:
En je kan ook gewoon bij hen melden dat de auto over gekocht is met vraag voor extra check
en dit dus.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 01:03 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ze zoeken geen redenen, je geeft ze redenen.
Je hebt de boel gewoon niet in orde, dus niks oneerlijks aan.
Vraag me af wat er nou van het hele verhaal klopt; politie mag zonder gegronde verdenking je auto helemaal niet doorzoeken.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 21:55 schreef Hallohallo54321 het volgende:
Hoi goedenavond,
Een tijdje geleden heb ik een nieuwe auto gekocht via marktplaats. De aankoop ging snel en makkelijk en het was zo overgezet.
Echter veranderde blijdschap al snel in irritatie.
Na een aantal dagen werd ik door een motoragent van de snelweg gehaald wegens een kapotte lamp. Bij de staande houding werd een andere eenheid erbij geroepen die de auto ging onderzoeken. Ik gaf toestemming want dit leek me een normale controle. Helaas stopte het niet bij die controle. Om verschillende redenen werd ik in de weken daarna aan de kant gezet om zaken als: geen kenteken verlichting, banden in slechte conditie, te hard rijden, gordel niet zichtbaar en de meest voorkomende: “ Algemene controle”.
Het is alleen dat bij elke controle er extra patrouille wagens en motoragenten verderop staan waardoor ik me erg in de “gaten gehouden” voel. Ik word vaak ook met 2 politie auto’s tegelijk staande gehouden.
Nadat ik vorige keer door een undercover agent midden op straat langs de kant ben gezet, heb ik gevraagd wat er met de auto aan de hand is. Hij gaf aan dat er een aantal dingen op het kenteken staat maar niks mag zeggen.
Meerdere keren aangeven aan de politie dat ik de persoon niet ken van wie ik de auto heb gekocht en niks ermee te maken heb. Ze geven iedere keer aan dat ze er naar gaan kijken maar er gebeurt niks. Officiële klacht is al ingediend maar nog niks van gehoord.
Wat kan ik hieraan doen? Ik krijg sneller boetes dan de gemiddelde burger omdat de politie een ‘reden’ zoekt om mij aan de kant te zetten wat dus oneerlijk is.
Waar ik mij ook zorgen overmaak is dat er veel geld en aandacht van de politie naar mij gaan terwijl er genoeg te doen op straat is lijkt mij?
quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me af wat er nou van het hele verhaal klopt; politie mag zonder gegronde verdenking je auto helemaal niet doorzoeken.
quote:Ik gaf toestemming
Als mijn zaken daadwerkelijk niet op orde waren, zou dat nog te begrijpen zijn. Tijdens een fuik ben ik gecontroleerd en heb ik vervolgens alles laten aanpassen wat zij aangaven.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 22:04 schreef CoolGuy het volgende:
Geen idee wat je er aan kunt doen, anders dan wat je er al aan doet, maar een paar dingen vallen me wel op aan je verhaal.
Jij kunt dat wel oneerlijk vinden, maar dat is een consequentie van het kenteken, maar daarnaast ook je eigen gedrag als ik het zo lees. De kortste weg om op z'n minst een deel van die ergernis snel te tackelen is de technische staat van de auto op orde brengen en je gewoon in het verkeer te gedragen zoals het hoort.
Ik gaf in eerste instantie toestemming, maar dat doe ik dus nu niet meer omdat het toch blijft gebeuren en het veel tijd kost.quote:
Daar komt het op neer, de auto verkopen.quote:wat je evt. kan doen is met de auto naar het politie bureau, afspraak maken uiteraard en de situatie voorleggen. ik vermoed dat je een zeer kleine kans maakt dat ze je kenteken gaan schrappen maar het kan..
makkelijkste oplossing? auto verkopen.
quote:Op zondag 25 januari 2026 12:05 schreef Hallohallo54321 het volgende:
Waar ik dacht dat een motoragent langs de snelweg stond om auto’s te controleren, lijkt het alsof hij daar stond om mij te zoeken. Een politieauto die uit het niets verschijnt, een automatisch stopteken zonder duidelijke reden.
Volgens mij heb je paranoïde trekjes i.c.m. met hallucinaties. Te veel joints gerookt?quote:Op zondag 25 januari 2026 12:13 schreef Hallohallo54321 het volgende:
Ik heb namelijk al het idee dat ik onderdeel ben geworden van een onderzoek.
Of er zit een tag onder zijn autoquote:Op zondag 25 januari 2026 12:40 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij heb je paranoïde trekjes i.c.m. met hallucinaties. Te veel joints gerookt?
Geen idee of dat mag. Ik kan me voorstellen dat je juridisch verplicht bent dit soort zaken te melden bij een verkoop, wanneer je weer dat het goed dat je wil verkopen ergens geregistreerd staat dat niet gebruikelijk is. En dat als je dit niet vermeld, de kopende partij de verkoop mogelijk kan ontbinden zodra deze er achterkomt.quote:Op zondag 25 januari 2026 12:13 schreef Hallohallo54321 het volgende:
[..]
Dus het beste is te verkopen en deze informatie achter mij te houden tijdens de verkoop?
Dat is nogal wat. Wat voor wrak is het?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 21:55 schreef Hallohallo54321 het volgende:
geen kenteken verlichting, banden in slechte conditie, te hard rijden, gordel niet zichtbaar
Hoe ga je ooit hard maken dat de verkoper weet heeft gehad van een geheime registratie?quote:Op zondag 25 januari 2026 23:43 schreef Dennism het volgende:
Geen idee of dat mag. Ik kan me voorstellen dat je juridisch verplicht bent dit soort zaken te melden bij een verkoop,
Hoe vaak voert de politie nou controles langs de wegen uit?quote:Op maandag 26 januari 2026 09:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Normaal verdwijnen dat soort zaken wel als ze zien dat de auto verkocht wordt, maar kende ook dit soort mensen die dan de auto aan iemand anders verkochten die ze kennen dus ik denk dat de politie dat nu wel doorheeft en het kenteken met een rood vlaggetje blijft staan in hun systeem.
De oplossing is heel simpel, je had normaal moeten doen in de eerste weken/maanden dat je de nieuwe auto had en als alle controles dan in orde zijn gaat dat rode vlaggetje weg. Nu vinden ze ook werkelijk iedere keer iets en blijf het waarschijnlijk geregistreerd staan.
Zelden, die politie auto's scannen kentekens en als ze een melding krijgen van een rood vlaggetje dan zetten ze je aan de kant.quote:Op maandag 26 januari 2026 09:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe vaak voert de politie nou controles langs de wegen uit?
Bron?quote:Op maandag 26 januari 2026 10:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zelden, die politie auto's scannen kentekens en als ze een melding krijgen van een rood vlaggetje dan zetten ze je aan de kant.
Hoe weet een verkoper nou "van z'n geheime registratie?"quote:Op zondag 25 januari 2026 23:57 schreef KvanG het volgende:
Hoe ga je ooit hard maken dat de verkoper weet heeft gehad van een geheime registratie?
Meerdere mensen die ik ken hebben dit gehad omdat ze in het verleden gepakt waren met drugs, rijden zonder rijbewijs en ongelukken waarbij ze zijn weggerend. De auto wordt dan constant aangehouden als een politieauto toevallig langs rijdt. Ze hebben toen ook weleens onderling de auto verkocht en dat leek wel wat te helpen maar bij sommige kentekens bleef de politie je alsnog aanhouden.quote:
ik vraag mij af wat je gelezen hebt van de post.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me af wat er nou van het hele verhaal klopt; politie mag zonder gegronde verdenking je auto helemaal niet doorzoeken.
bron van wat?quote:
Als er dingen over jou bij de politie bekend zijn, zijn zij verplicht die te delen met jou. (tenzij het een lopend onderzoek is)quote:Op vrijdag 23 januari 2026 21:55 schreef Hallohallo54321 het volgende:
https://www.autoriteitper(...)psporing-en-justitiequote:Uw privacyrechten bij politie, bijzondere opsporing en justitie
Staan persoonsgegevens van u geregistreerd bij de politie, bijzondere opsporing of justitie? Of wilt u weten of er gegevens van u vastgelegd zijn? Dan heeft u het recht om inzage te vragen in uw persoonsgegevens. Kloppen uw gegevens niet, missen er gegevens of is het gebruik van uw gegevens in strijd met de wet? Dan heeft u het recht te vragen om uw gegevens te rectificeren (aan te passen of aan te vullen) of vernietigen.
quote:Op vrijdag 23 januari 2026 21:55 schreef Hallohallo54321 het volgende:
Ook al weer een indicatie: er een undercoveragent achter zien.quote:Op maandag 26 januari 2026 16:04 schreef Meditations het volgende:
[..]
Als er dingen over jou bij de politie bekend zijn, zijn zij verplicht die te delen met jou. (tenzij het een lopend onderzoek is)
Je kunt je gegevens gewoon schriftelijk opvragen bij de privacydesk van de politie. Als die gegevens niet actueel, kloppend zijn, kun jij erom vragen die gegevens aan te passen in de politiesystemen. Helaas moet dit allemaal wel schriftelijk.
Waarschijnlijk bedoelt TS een gewone politieagent in een niet-herkenbare politieauto...quote:Op maandag 26 januari 2026 18:08 schreef Doedezemaar het volgende:
Een undercoveragent gaat zich echt niet aan jou bekendmaken
Mwoah dat laatste valt met moderne auto's vies tegen. Soms ben je een haf uur per kant bezig.quote:Op maandag 26 januari 2026 20:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
misschien is het mijn OCD maar ik kan het niet uitstaan dat mensen de auto in stappen terwijl je weet dat je verlichting niet in orde is.
een lampje kost nog geen tientje en hooguit tien minuten prutsen.
als je auto in orde is dan heeft de politie ook geen reden om je staande te houden.
En stukken duurder uit dan ¤ 10,00 ...quote:Op maandag 26 januari 2026 20:08 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Mwoah dat laatste valt met moderne auto's vies tegen. Soms ben je een haf uur per kant bezig.
Nou ja een lampje is nog steeds niet heel duur, maar sommige units laten je niet meer binnen en moet je de hele unit vervangen. Echt belachelijk.quote:Op maandag 26 januari 2026 20:22 schreef maily het volgende:
[..]
En stukken duurder uit dan ¤ 10,00 ...
let wel;quote:Op maandag 26 januari 2026 16:04 schreef Meditations het volgende:
[..]
Als er dingen over jou bij de politie bekend zijn, zijn zij verplicht die te delen met jou. (tenzij het een lopend onderzoek is)
Je kunt je gegevens gewoon schriftelijk opvragen bij de privacydesk van de politie. Als die gegevens niet actueel, kloppend zijn, kun jij erom vragen die gegevens aan te passen in de politiesystemen. Helaas moet dit allemaal wel schriftelijk.
[..]
https://www.autoriteitper(...)psporing-en-justitie
quote:Op zondag 25 januari 2026 12:40 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij heb je paranoïde trekjes i.c.m. met hallucinaties. Te veel joints gerookt?
Misschien je eerst inlezen voordat je reageert.quote:Op woensdag 28 januari 2026 07:44 schreef incel het volgende:
Hoe krijg je 'sneller boetes' als je je gewoon aan de regels houdt?
Met versleten banden rijden is echt geen pesterijtje hoor dan snap je er gewoon geen reet van heeft niks te maken met je kenteken
Ja ik heb het gelezen, hij heeft een nieuwe auto en wordt vaak aan de kant gezet.quote:Op woensdag 28 januari 2026 08:42 schreef Iceage het volgende:
[..]
Misschien je eerst inlezen voordat je reageert.
Je hebt je dus duidelijk niet ingelezen. Hij heeft gepost dat hij van de politie heeft gehoord dat er een signalering staat op het kenteken.quote:Op woensdag 28 januari 2026 08:43 schreef incel het volgende:
[..]
Ja ik heb het gelezen, hij heeft een nieuwe auto en wordt vaak aan de kant gezet.
Aan de kant gezet worden zou niks uit moeten maken als je je gewoon aan de regels houdt.
Dus hoe kan je "Sneller boetes krijgen" dat vind ik zo'n opmerking als "Ze moeten altijd mij hebben!" terwijl je zelf dus verantwoordelijk bent voor de staat van je voertuig en het opvolgen van de verkeersregels.
Ja joh, waarom zouden ze anders constant zijn auto aan de kant zetten.quote:Op woensdag 28 januari 2026 08:47 schreef Iceage het volgende:
[..]
Je hebt je dus duidelijk niet ingelezen. Hij heeft gepost dat hij van de politie heeft gehoord dat er een signalering staat op zijn kenteken.
De eerste zin:quote:Op dinsdag 27 januari 2026 08:30 schreef freak1 het volgende:
[..]
let wel;
TS is niet geregistreerd in het systeem, het kenteken van zijn auto. en daar zie ik die verplichting niet voor... of lees ik dat voor?
Het kenteken lijkt me i.c. een persoonsgegeven (is voor de politie namelijk herleidbaar tot de tenaamgestelde, TS).quote:Staan persoonsgegevens van u geregistreerd bij de politie, bijzondere opsporing of justitie?
Staat er niet.quote:Op woensdag 28 januari 2026 08:47 schreef Iceage het volgende:
Hij heeft gepost dat hij van de politie heeft gehoord dat er een signalering staat op het kenteken.
https://anprkaart.nl/quote:
Autos zijn er relatief weinig die het hebben. Portalen daarentegen.quote:Op maandag 26 januari 2026 14:29 schreef freak1 het volgende:
[..]
bron van wat?
dat er een register is van kentekens wat als verdacht bekend staat?
dat de autos van de politie met een catchken zijn uitgerust en daarmee automatisch een signaal geven dat er een verdacht kenteken is?
dat de politie en de douane kenteken checks doen langs de weg?
bron?
uhm, iedere politie video ooit die over controles gaan?
Een kenteken is een persoonsgegeven omdat het eenvoudig herleidbaar is naar een persoon voor deze doelgroep.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 08:30 schreef freak1 het volgende:
[..]
let wel;
TS is niet geregistreerd in het systeem, het kenteken van zijn auto. en daar zie ik die verplichting niet voor... of lees ik dat voor?
Hoe gaat een politieagent zien dat banden versleten zijn voor de staandehouding (tip: niet)quote:Op woensdag 28 januari 2026 07:44 schreef incel het volgende:
Hoe krijg je 'sneller boetes' als je je gewoon aan de regels houdt?
Met versleten banden rijden is echt geen pesterijtje hoor dan snap je er gewoon geen reet van heeft niks te maken met je kenteken
dat klinkt logisch, maar zoals ik het terugleid is het een indirect herleidbaar persoonsgegeven. tenminste, dat is een uitspraak die het hof in het verleden heeft gedaan. en dan is mijn wedervraag, zou dat dan vallen onder de gegevens die de politie moet aangeven die ze over je hebben?quote:Op woensdag 28 januari 2026 10:38 schreef baskick het volgende:
[..]
De eerste zin:
[..]
Het kenteken lijkt me i.c. een persoonsgegeven (is voor de politie namelijk herleidbaar tot de tenaamgestelde, TS).
ik dacht dat de nieuwere nu wel met anpr cameras uitgerust werden? zie o.a. jan-willem in zijn vlogs vaak met een auto met een anpr camera rijden.. maargoed dat was een aanname van mij.quote:Op woensdag 28 januari 2026 19:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
https://anprkaart.nl/
[..]
Autos zijn er relatief weinig die het hebben. Portalen daarentegen.
indirect herleidbaar. maar ja, terecht punt. echter ik vraag mij af of de politie dit ook zo ziet. aangezien die niet altijd dezelfde interpretatie van o.a. de AVG hebben als de rest van het land..quote:[..]
Een kenteken is een persoonsgegeven omdat het eenvoudig herleidbaar is naar een persoon voor deze doelgroep.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |