https://www.omroepbrabant(...)edrag-vindt-ministerquote:100 euro tol betalen op Belgische wegen? 'Vrij hoog bedrag', vindt minister
Wie wel eens rijdt op de wegen in België, betaalt daar vanaf volgend jaar zo goed als zeker tol voor. Plannen van het Belgische kabinet daarover naderen een akkoord, meldde Het Laatste Nieuws donderdag. De Nederlandse minister schrikt van bedragen die worden genoemd Belgische media. "Het moet wel proportioneel zijn."
"België wil graag investeren in een betere infrastructuur en zoekt ook naar financiële middelen om die investeringen te borgen", zegt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur vrijdag over de plannen voor een tolvignet bij onze zuiderburen.
Wel schrikt hij van de prijs die wordt genoemd in Belgische media. Een tarief van 100 euro per jaar klinkt de minister 'vrij hoog' in de oren, zegt hij tegenover het ANP.
"België wil graag investeren in een betere infrastructuur en zoekt ook naar financiële middelen om die investeringen te borgen", zegt Tieman.
De Belgische minister van financiën Ben Weyts legt uit dat het geld nodig is om 'veel te investeren in de weginfrastructuur. "Dat betekent dat we centen nodig hebben om nieuwe wegen te bouwen en bestaande wegen te onderhouden. Dan is het logisch dat we ervoor proberen te zorgen dat de buitenlanders meebetalen, want wij zijn bij uitstek een doorreisland", zegt Weyts in het AD.
Tieman heeft zijn Belgische collega-minister nog niet om een toelichting gevraagd, maar is wel bereid de kwestie te bespreken. "Ik moet me nog even goed laten informeren of er ook geen andere mogelijkheden zijn. Betalen naar gebruik, prima, maar het moet wel proportioneel zijn."
Ja, jouw afgunst op mensen die wel een auto kunnen betalen is nu wel gevoegelijk bekend hoor.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:04 schreef torentje het volgende:
Slechts de automobilisten zijn dan een paar cent meer krijg, die kunnen dat wel missen.
Ja dat is lekkerquote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:07 schreef Starhopper het volgende:
Dan kunnen ze eindelijk eens de wegen fixen daar
Geloof je het zelf? Dat geld gaat net als in Nederland zou gebeuren in de grote pot en wordt voor van alles gebruikt, maar niet voor de wegen. Of geloof jij ook nog steeds dat jouw wegenbelasting en brandstofaccijns voor wegonderhoud gebruikt wordt?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:07 schreef Starhopper het volgende:
Dat wordt weleens tijdquote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:07 schreef Starhopper het volgende:
Ik betaal geen wegenbelasting of accijns want ik heb geen auto.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Geloof je het zelf? Dat geld gaat net als in Nederland zou gebeuren in de grote pot en wordt voor van alles gebruikt, maar niet voor de wegen. Of geloof jij ook nog steeds dat jouw wegenbelasting en brandstofaccijns voor wegonderhoud gebruikt wordt?
Wat boeit het jou dan of ze de wegen daar fixen?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik betaal geen wegenbelasting of accijns want ik heb geen auto.
Omdat ik een comfortabele busrit wil.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat boeit het jou dan of ze de wegen daar fixen?
Ik kan ook een auto betalen, afgunst is het dus niet. Je kan eerder verwachten dat automobilisten jaloers zijn op mij omdat ik voor mijn natje en droogje niet ver hoef te gaan.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, jouw afgunst op mensen die wel een auto kunnen betalen is nu wel gevoegelijk bekend hoor.
Lekker goedkoop boodschappen doen in Belgiëquote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:20 schreef LXIV het volgende:
Voor vrachtwagens is er al kilometerheffing in België. Daarom rijden al die vrachtwagens vanuit Antwerpen via Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo.
Slim van de Belgen: ze verdienen aan de overslag en de Hollanders staan in de file en betalen voor het stukgereden wegdek. Straks ook nog 100 euro betalen om in België te mogen tanken en aldaar accijns te betalen. En dan zeggen dat de Belgen dom zijn!
Wij zijn dan weer het braafste jongetje van de klas met extreme belastingen die voor een groot deel naar het buitenland gestuurd worden!
*Laughs in wet Mulderquote:De Nederlandse minister schrikt van bedragen die worden genoemd Belgische media. "Het moet wel proportioneel zijn."
Waarschijnlijk onder invloed van GL-gemeenteraadsleden.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
100 Euro![]()
Zijn die Belgen nu helemaal gek geworden?
In België heet GL de PvdA.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:40 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Waarschijnlijk onder invloed van GL-gemeenteraadsleden.
Hier in Amsterdam maken de politici zich druk om de gehele wereld. Grenzen belemmeren hen niet om zich met van alles en nog wat te bemoeien.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
In België heet GL de PvdA.
Helaas gaat de Nederlandse PvdA ook die kant op.
Nee maar jij hebt vrij weinig. Geen fatsoenlijk lichaam, geen hersenen en ook geen autoquote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik betaal geen wegenbelasting of accijns want ik heb geen auto.
Ik neem aan dat je beetje zoals Oostenrijk een wegenvignet kan kopen om er te rijden.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:07 schreef Mikeytt het volgende:
@:capuchon_jongen / @:lenny77 ???? Wat zijn jullie aan het doen in Belgie??? Godverdomme 100 euro om daar te mogen rijden.![]()
Als dit echt is, kan je beter via Duitsland omrijden.
De automobilisten hebben alle weldenkende mensen toch op hoge kosten gejaagd?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 18:15 schreef mackinac het volgende:
België zou automobilisten moeten betalen om over die wegen van ze te rijden.
Wat een ongelooflijk slappe zak hooi die Tieman. Hij 'snapt het'.... zit die lul er nou voor de Nederlander of de Belg?quote:Minister snapt Belgische tolplannen, maar schrikt van bedrag
Het kabinet heeft er geen moeite mee als België tol gaat heffen voor automobilisten, maar de kosten moeten dan wel in verhouding staan tot het daadwerkelijke weggebruik. Dat heeft demissionair minister Robert Tieman (Infrastructuur, BBB) gezegd na afloop van de ministerraad. Veel Nederlanders reizen jaarlijks door België van en naar hun vakantiebestemming.
"België wil graag investeren in een betere infrastructuur en zoekt ook naar financiële middelen om die investeringen te borgen", zegt Tieman over de plannen voor een tolvignet. Wel schrikt hij van de prijs die wordt genoemd in Belgische media. Een tarief van 100 euro per jaar klinkt de minister "vrij hoog" in de oren.
Tieman heeft zijn Belgische ambtgenoot nog niet om een toelichting gevraagd, maar is wel bereid de kwestie te bespreken. "Ik moet me nog even goed laten informeren of er ook geen andere mogelijkheden zijn. Betalen naar gebruik, prima, maar het moet wel proportioneel zijn."
Ook grensprovincies uiten zorgen
De Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas (mobiliteit) heeft met zorg kennisgenomen van berichten dat België een tolvignet voor automobilisten wil invoeren. Van der Maas zei in een commissievergadering dat hij voorstander is van vrij verkeer van personen en goederen en dat dit belangrijk is voor bedrijven.
"Zeker voor een grensgebied als Zeeland en in dit geval ook voor Noord-Brabant en Limburg", zei de gedeputeerde. Van der Maas beloofde dat hij gaat bekijken wat de provincie Zeeland kan doen om de invoering van een tolvignet in België tegen te houden, eventueel door de krachten te bundelen met de provincies Noord-Brabant en Limburg.
Van der Maas zei dit naar aanleiding van vragen van Statenlid Gert Heijkoop van JA21. Die noemde de tolheffing "een onzalig plan". Heijkoop: "Als het niet lukt de maatregel tegen te houden, moeten we misschien in samenspraak met Den Haag kijken of we een vignet kunnen invoeren voor onze Vlaamse vrienden."
Van der Maas zei ook dat hij "onaangenaam verrast" was door de uitspraken van demissionair minister Tieman. "Het kan toch niet de bedoeling zijn dat wij een minister van Infrastructuur hebben die het niet onlogisch vindt dat België dit doet", zei Van der Maas. https://www.autoweek.nl/a(...)-schrikt-van-bedrag/
quote:Op vrijdag 23 januari 2026 18:29 schreef theguyver het volgende:
De enige reden dat belgie de wegen zo slecht onderhaud is dat Duitsland er wel 3x over na denkt om weer via de Ardennen naar Frankrijk te gaan
In de bewoordingen van Minister Weyts:quote:Op vrijdag 23 januari 2026 18:23 schreef Knip het volgende:
Ik begrijp dat dit vignet om alle wegen in België gaat, dus niet alleen de snelwegen, maar ook de kleinere wegen. Logisch, want anders raken alle kleine wegen verstopt door sluipverkeer.
Ik ben benieuwd hoe dit dan uitgewerkt wordt in Baarle Nassau en Baarle Hertog.
Het gaat dus alleen om snelwegen. En er is één jaarvignet van 100 euro, niet voor kortere periodes.quote:Ten eerste, het gaat over één vignet dat je moet betalen voor het gebruik van het wegennet in Vlaanderen en Wallonië, gebaseerd op een nummerplaat. Ten tweede, we werken met één prijszetting. Ten derde, het gaat over een tolheffing van het hoofdwegennet, dus niet van het onderliggende net van lokale wegen of straten. Hierdoor heb je als gebruiker in Vlaanderen nog altijd de keuze om al dan niet zo’n vignet aan te schaffen. Als je enkel het onderliggende, lokale wegennet gebruikt, hoef je dat niet te doen.
Idd want wij hebben nog slechtere wegen als Zuid Afrikaquote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:07 schreef Starhopper het volgende:
Ik vind dat onze wegen in het algemeen uitstekend worden onderhouden. Om de haverklap zijn er weer wegwerkzaamheden en omleidingen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 17:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Geloof je het zelf? Dat geld gaat net als in Nederland zou gebeuren in de grote pot en wordt voor van alles gebruikt, maar niet voor de wegen. Of geloof jij ook nog steeds dat jouw wegenbelasting en brandstofaccijns voor wegonderhoud gebruikt wordt?
Iedereen die regelmatig buiten Nederland rijdt zal onderstrepen dat Nederland een van de beste wegenstelsels van de wereld heeft.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 18:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik vind dat onze wegen in het algemeen uitstekend worden onderhouden. Om de haverklap zijn er weer wegwerkzaamheden en omleidingen.
We staan ook bekend om het goede onderhoud van deze wegen, ik geloof dat alleen Zwitserland boven ons staat.
Je merkt het meteen als je België of Duitsland inrijdt…
Duitsland zie ik op snelwegen nog steeds dezelfde wegwerkzaamheden aan snelwegen maanden later… in het weekend en de avonden / nachten doen ze niks.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 18:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Iedereen die regelmatig buiten Nederland rijdt zal onderstrepen dat Nederland een van de beste wegenstelsels van de wereld heeft.
Noem je me een land op zeg. Met hun aanbestedingen en regeltjes.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 18:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Duitsland zie ik op snelwegen nog steeds dezelfde wegwerkzaamheden aan snelwegen maanden later… in het weekend en de avonden / nachten doen ze niks.
Dan regelen wij het toch beter om dan maar een hele snelweg in het weekend of de nacht af te sluiten en het dan aan te pakken.
Daar kun je dus net een kilometer snelweg mee aanleggen. Ok, renoveren is goedkoper, maar heel ver ga je daar niet mee komen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 18:36 schreef capuchon_jongen het volgende:
ik ben dus zelf Belg moesten sommigen dat nog niet weten.
Ik zal eens mijn mening hierover zeggen .
Ongeveer volgens chatgpt (ja die is soms niet juist) :
ruwweg 4 tot 4,5 miljoen Nederlanders met de auto op vakantie naar zuidelijk Europa (dus inclusief Frankrijk, Spanje en Portugal). Dit zijn soms gezinnen of groepen, dus het echte aantal mensen ligt hoger
Als die allemaal een 10tje moeten betalen (in vorm van wegenvignet zoals in oostenrijk ofzo)
(100 is misschien om er heel het jaar rond te rijden)
Rekeningsgewijs zou een vast ¤10 vignet dus ongeveer ¤12 – ¤13,2 miljoen per jaar kunnen opleveren voor de Belgische staatskas.
Daarmee kan je wel een pak wegen mee renoveren
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |