abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:01:58 #1
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219908570
quote:
100 euro tol betalen op Belgische wegen? 'Vrij hoog bedrag', vindt minister

Wie wel eens rijdt op de wegen in België, betaalt daar vanaf volgend jaar zo goed als zeker tol voor. Plannen van het Belgische kabinet daarover naderen een akkoord, meldde Het Laatste Nieuws donderdag. De Nederlandse minister schrikt van bedragen die worden genoemd Belgische media. "Het moet wel proportioneel zijn."

"België wil graag investeren in een betere infrastructuur en zoekt ook naar financiële middelen om die investeringen te borgen", zegt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur vrijdag over de plannen voor een tolvignet bij onze zuiderburen.

Wel schrikt hij van de prijs die wordt genoemd in Belgische media. Een tarief van 100 euro per jaar klinkt de minister 'vrij hoog' in de oren, zegt hij tegenover het ANP.

"België wil graag investeren in een betere infrastructuur en zoekt ook naar financiële middelen om die investeringen te borgen", zegt Tieman.

De Belgische minister van financiën Ben Weyts legt uit dat het geld nodig is om 'veel te investeren in de weginfrastructuur. "Dat betekent dat we centen nodig hebben om nieuwe wegen te bouwen en bestaande wegen te onderhouden. Dan is het logisch dat we ervoor proberen te zorgen dat de buitenlanders meebetalen, want wij zijn bij uitstek een doorreisland", zegt Weyts in het AD.

Tieman heeft zijn Belgische collega-minister nog niet om een toelichting gevraagd, maar is wel bereid de kwestie te bespreken. "Ik moet me nog even goed laten informeren of er ook geen andere mogelijkheden zijn. Betalen naar gebruik, prima, maar het moet wel proportioneel zijn."
https://www.omroepbrabant(...)edrag-vindt-minister

De minister neemt vast een voorzetje op het invoeren van tol in Nederland. Weer heel fijn voor de transportsector. Via Duitsland gaat niet, want dan sta je voor elke grens in de file vanwege onzinnige controles op immigranten, wat al genoeg per jaar kost en nu ben je ook in België de sjaak.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219908580
100 Euro |:(
Zijn die Belgen nu helemaal gek geworden?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219908586
Slechts de automobilisten zijn dan een paar cent meer krijg, die kunnen dat wel missen.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:05:42 #4
66444 Lord_Vetinari
pi_219908598
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:04 schreef torentje het volgende:
Slechts de automobilisten zijn dan een paar cent meer krijg, die kunnen dat wel missen.
Ja, jouw afgunst op mensen die wel een auto kunnen betalen is nu wel gevoegelijk bekend hoor.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:06:32 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219908601
Wie komt er dan ook in België :')
Graag op anoniem
pi_219908602
Het is maar de vraag of dit daadwerkelijk kan worden ingevoerd. In de plannen zouden de Belgen zelf elders in de autobelastingen met 100 euro worden gecompenseerd, waardoor alleen buitenlanders meer zouden moeten gaan betalen voor bestaande infrastructuur, wat tegen EU-regels is.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:07:29 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219908605
@capuchon_jongen / @Lenny77 ???? Wat zijn jullie aan het doen in Belgie??? Godverdomme 100 euro om daar te mogen rijden. :')

Als dit echt is, kan je beter via Duitsland omrijden.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:07:47 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219908608
Dan kunnen ze eindelijk eens de wegen fixen daar :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219908616
Vind het erg onduidelijk.

¤100 per jaar? Op welke wegen? En wat als je 1x over de grens gaat om boodschappen te doen?
pi_219908617
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:07 schreef Starhopper het volgende:
Ja dat is lekker
Laat ze eerst maar eens wegen zonder gaten aanleggen en dan pas geld vragen voor het product

Dit is een soort kickstarter
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:09:59 #11
66444 Lord_Vetinari
pi_219908622
quote:
Geloof je het zelf? Dat geld gaat net als in Nederland zou gebeuren in de grote pot en wordt voor van alles gebruikt, maar niet voor de wegen. Of geloof jij ook nog steeds dat jouw wegenbelasting en brandstofaccijns voor wegonderhoud gebruikt wordt? _O-
  Spellchecker vrijdag 23 januari 2026 @ 17:10:41 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219908625
quote:
Dat wordt weleens tijd :Y :D
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:12:15 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219908640
quote:
18s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Geloof je het zelf? Dat geld gaat net als in Nederland zou gebeuren in de grote pot en wordt voor van alles gebruikt, maar niet voor de wegen. Of geloof jij ook nog steeds dat jouw wegenbelasting en brandstofaccijns voor wegonderhoud gebruikt wordt? _O-
Ik betaal geen wegenbelasting of accijns want ik heb geen auto.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:13:26 #14
66444 Lord_Vetinari
pi_219908648
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:12 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Wat boeit het jou dan of ze de wegen daar fixen?
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:14:08 #15
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219908652
quote:
18s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wat boeit het jou dan of ze de wegen daar fixen?
Omdat ik een comfortabele busrit wil.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:19:17 #16
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_219908678
100 euro voor die kut wegen daar? :')
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_219908679
quote:
18s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, jouw afgunst op mensen die wel een auto kunnen betalen is nu wel gevoegelijk bekend hoor.
Ik kan ook een auto betalen, afgunst is het dus niet. Je kan eerder verwachten dat automobilisten jaloers zijn op mij omdat ik voor mijn natje en droogje niet ver hoef te gaan.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:20:30 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219908684
Voor vrachtwagens is er al kilometerheffing in België. Daarom rijden al die vrachtwagens vanuit Antwerpen via Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo.
Slim van de Belgen: ze verdienen aan de overslag en de Hollanders staan in de file en betalen voor het stukgereden wegdek. Straks ook nog 100 euro betalen om in België te mogen tanken en aldaar accijns te betalen. En dan zeggen dat de Belgen dom zijn!
Wij zijn dan weer het braafste jongetje van de klas met extreme belastingen die voor een groot deel naar het buitenland gestuurd worden!
The End Times are wild
  Spellchecker vrijdag 23 januari 2026 @ 17:21:25 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219908687
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:20 schreef LXIV het volgende:
Voor vrachtwagens is er al kilometerheffing in België. Daarom rijden al die vrachtwagens vanuit Antwerpen via Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo.
Slim van de Belgen: ze verdienen aan de overslag en de Hollanders staan in de file en betalen voor het stukgereden wegdek. Straks ook nog 100 euro betalen om in België te mogen tanken en aldaar accijns te betalen. En dan zeggen dat de Belgen dom zijn!
Wij zijn dan weer het braafste jongetje van de klas met extreme belastingen die voor een groot deel naar het buitenland gestuurd worden!
Lekker goedkoop boodschappen doen in België _O_
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:21:45 #20
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219908691
quote:
De Nederlandse minister schrikt van bedragen die worden genoemd Belgische media. "Het moet wel proportioneel zijn."
*Laughs in wet Mulder _O-
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:39:16 #21
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219908770
Dat haal je er met een paar keer tanken en veel goedkoper parkeergeld in België zo uit. Het is momenteel 50 cent per liter goedkoper in België.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:40:06 #22
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219908775
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
100 Euro |:(
Zijn die Belgen nu helemaal gek geworden?
Waarschijnlijk onder invloed van GL-gemeenteraadsleden. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219908801
Kwam toch al nauwelijks op de snelwegen in België en ik mag aannemen dat je voor binnendoor niets hoeft te betalen.
pi_219908873
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:40 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Waarschijnlijk onder invloed van GL-gemeenteraadsleden. :Y
In België heet GL de PvdA.
Helaas gaat de Nederlandse PvdA ook die kant op.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Forum Admin vrijdag 23 januari 2026 @ 17:54:16 #25
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219908887
Breng ze hier nou niet op ideeën..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 23 januari 2026 @ 17:55:16 #26
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219908898
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
In België heet GL de PvdA.
Helaas gaat de Nederlandse PvdA ook die kant op.
Hier in Amsterdam maken de politici zich druk om de gehele wereld. Grenzen belemmeren hen niet om zich met van alles en nog wat te bemoeien.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219908909
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:12 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Nee maar jij hebt vrij weinig. Geen fatsoenlijk lichaam, geen hersenen en ook geen auto
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_219908963
Idioot bedrag, als ze dat invoeren mogen ze van mij de Westerschelde afsluiten tot het weer geschrapt is.
pi_219909047
België zou automobilisten moeten betalen om over die wegen van ze te rijden.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_219909081
We pakken ze terug door hetzelfde in te voeren maar dan voor 300 euro. We willen toch overal de duurste in zijn dus dat kan best.
Zonder wrijving geen glans
  Moderator / Social Media snolleke vrijdag 23 januari 2026 @ 18:23:17 #31
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_219909091
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:07 schreef Mikeytt het volgende:
@:capuchon_jongen / @:lenny77 ???? Wat zijn jullie aan het doen in Belgie??? Godverdomme 100 euro om daar te mogen rijden. :')

Als dit echt is, kan je beter via Duitsland omrijden.
Ik neem aan dat je beetje zoals Oostenrijk een wegenvignet kan kopen om er te rijden.

Dat zal wss een 10tje zijn ofzo
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  vrijdag 23 januari 2026 @ 18:23:20 #32
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_219909092
Ik begrijp dat dit vignet om alle wegen in België gaat, dus niet alleen de snelwegen, maar ook de kleinere wegen. Logisch, want anders raken alle kleine wegen verstopt door sluipverkeer.
Ik ben benieuwd hoe dit dan uitgewerkt wordt in Baarle Nassau en Baarle Hertog.
Non possumus non loqui
pi_219909095
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 18:15 schreef mackinac het volgende:
België zou automobilisten moeten betalen om over die wegen van ze te rijden.
De automobilisten hebben alle weldenkende mensen toch op hoge kosten gejaagd?
  vrijdag 23 januari 2026 @ 18:29:24 #34
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_219909125
De enige reden dat belgie de wegen zo slecht onderhoud is dat Duitsland er wel 3x over na denkt om weer via de Ardennen naar Frankrijk te gaan

[ Bericht 0% gewijzigd door theguyver op 23-01-2026 19:19:19 ]
what a year!, and its only Januari!
  vrijdag 23 januari 2026 @ 18:29:58 #35
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219909130
Lijkt mij niet dat dit kan.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219909134
quote:
Minister snapt Belgische tolplannen, maar schrikt van bedrag

Het kabinet heeft er geen moeite mee als België tol gaat heffen voor automobilisten, maar de kosten moeten dan wel in verhouding staan tot het daadwerkelijke weggebruik. Dat heeft demissionair minister Robert Tieman (Infrastructuur, BBB) gezegd na afloop van de ministerraad. Veel Nederlanders reizen jaarlijks door België van en naar hun vakantiebestemming.

"België wil graag investeren in een betere infrastructuur en zoekt ook naar financiële middelen om die investeringen te borgen", zegt Tieman over de plannen voor een tolvignet. Wel schrikt hij van de prijs die wordt genoemd in Belgische media. Een tarief van 100 euro per jaar klinkt de minister "vrij hoog" in de oren.

Tieman heeft zijn Belgische ambtgenoot nog niet om een toelichting gevraagd, maar is wel bereid de kwestie te bespreken. "Ik moet me nog even goed laten informeren of er ook geen andere mogelijkheden zijn. Betalen naar gebruik, prima, maar het moet wel proportioneel zijn."
Ook grensprovincies uiten zorgen

De Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas (mobiliteit) heeft met zorg kennisgenomen van berichten dat België een tolvignet voor automobilisten wil invoeren. Van der Maas zei in een commissievergadering dat hij voorstander is van vrij verkeer van personen en goederen en dat dit belangrijk is voor bedrijven.

"Zeker voor een grensgebied als Zeeland en in dit geval ook voor Noord-Brabant en Limburg", zei de gedeputeerde. Van der Maas beloofde dat hij gaat bekijken wat de provincie Zeeland kan doen om de invoering van een tolvignet in België tegen te houden, eventueel door de krachten te bundelen met de provincies Noord-Brabant en Limburg.

Van der Maas zei dit naar aanleiding van vragen van Statenlid Gert Heijkoop van JA21. Die noemde de tolheffing "een onzalig plan". Heijkoop: "Als het niet lukt de maatregel tegen te houden, moeten we misschien in samenspraak met Den Haag kijken of we een vignet kunnen invoeren voor onze Vlaamse vrienden."

Van der Maas zei ook dat hij "onaangenaam verrast" was door de uitspraken van demissionair minister Tieman. "Het kan toch niet de bedoeling zijn dat wij een minister van Infrastructuur hebben die het niet onlogisch vindt dat België dit doet", zei Van der Maas. https://www.autoweek.nl/a(...)-schrikt-van-bedrag/
Wat een ongelooflijk slappe zak hooi die Tieman. Hij 'snapt het'.... zit die lul er nou voor de Nederlander of de Belg?

Hij had er direct met gestrekt been in moeten gaan, dan was het na een jaar of 5-10 heen en weer handjeklap iets van ¤10/jr geworden. Nu wordt het hooguit nog een beetje pingelen met die ¤100 als basis dus in beste scenario iets van ¤60 oid
  vrijdag 23 januari 2026 @ 18:31:29 #37
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_219909138
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 18:29 schreef theguyver het volgende:
De enige reden dat belgie de wegen zo slecht onderhaud is dat Duitsland er wel 3x over na denkt om weer via de Ardennen naar Frankrijk te gaan
:o _O-
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  Moderator / Social Media snolleke vrijdag 23 januari 2026 @ 18:36:08 #38
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_219909163
ik ben dus zelf Belg moesten sommigen dat nog niet weten.

Ik zal eens mijn mening hierover zeggen .

Ongeveer volgens chatgpt (ja die is soms niet juist) :

ruwweg 4 tot 4,5 miljoen Nederlanders met de auto op vakantie naar zuidelijk Europa (dus inclusief Frankrijk, Spanje en Portugal). Dit zijn soms gezinnen of groepen, dus het echte aantal mensen ligt hoger

Als die allemaal een 10tje moeten betalen (in vorm van wegenvignet zoals in oostenrijk ofzo)
(100 is misschien om er heel het jaar rond te rijden)

Rekeningsgewijs zou een vast ¤10 vignet dus ongeveer ¤12 – ¤13,2 miljoen per jaar kunnen opleveren voor de Belgische staatskas.

Daarmee kan je wel een pak wegen mee renoveren
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  vrijdag 23 januari 2026 @ 18:36:18 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219909165
Gaan ze de wegen dan ook beter maken? Of is het meer om andere gaten te dichten?
pi_219909191
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 18:23 schreef Knip het volgende:
Ik begrijp dat dit vignet om alle wegen in België gaat, dus niet alleen de snelwegen, maar ook de kleinere wegen. Logisch, want anders raken alle kleine wegen verstopt door sluipverkeer.
Ik ben benieuwd hoe dit dan uitgewerkt wordt in Baarle Nassau en Baarle Hertog.
In de bewoordingen van Minister Weyts:
quote:
Ten eerste, het gaat over één vignet dat je moet betalen voor het gebruik van het wegennet in Vlaanderen en Wallonië, gebaseerd op een nummerplaat. Ten tweede, we werken met één prijszetting. Ten derde, het gaat over een tolheffing van het hoofdwegennet, dus niet van het onderliggende net van lokale wegen of straten. Hierdoor heb je als gebruiker in Vlaanderen nog altijd de keuze om al dan niet zo’n vignet aan te schaffen. Als je enkel het onderliggende, lokale wegennet gebruikt, hoef je dat niet te doen.
Het gaat dus alleen om snelwegen. En er is één jaarvignet van 100 euro, niet voor kortere periodes.

Dus even over de grens om te tanken kan zonder vignet. Een bezoek aan Antwerpen met wat creativiteit ook. Naar Zuid-Europa wordt omrijden door Duitsland. Het wordt vooral een probleem voor een dagje Walibi, Plopsaland, Brussel of de Ardennen of bestemmingen waarvoor je België niet kan vermijden als Parijs of de Kanaaltunnel.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_219909198
quote:
Idd want wij hebben nog slechtere wegen als Zuid Afrika
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
  vrijdag 23 januari 2026 @ 18:45:20 #42
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219909248
quote:
18s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 17:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ik vind dat onze wegen in het algemeen uitstekend worden onderhouden. Om de haverklap zijn er weer wegwerkzaamheden en omleidingen.
We staan ook bekend om het goede onderhoud van deze wegen, ik geloof dat alleen Zwitserland boven ons staat.
Je merkt het meteen als je België of Duitsland inrijdt…
Wie dit leest is een lezer van dit
  Forum Admin vrijdag 23 januari 2026 @ 18:47:37 #43
pi_219909266
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 18:45 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik vind dat onze wegen in het algemeen uitstekend worden onderhouden. Om de haverklap zijn er weer wegwerkzaamheden en omleidingen.
We staan ook bekend om het goede onderhoud van deze wegen, ik geloof dat alleen Zwitserland boven ons staat.
Je merkt het meteen als je België of Duitsland inrijdt…
Iedereen die regelmatig buiten Nederland rijdt zal onderstrepen dat Nederland een van de beste wegenstelsels van de wereld heeft.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 23 januari 2026 @ 18:52:55 #44
438527 MissButterflyy
pi_219909293
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 18:47 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Iedereen die regelmatig buiten Nederland rijdt zal onderstrepen dat Nederland een van de beste wegenstelsels van de wereld heeft.
Duitsland zie ik op snelwegen nog steeds dezelfde wegwerkzaamheden aan snelwegen maanden later… in het weekend en de avonden / nachten doen ze niks.
Dan regelen wij het toch beter om dan maar een hele snelweg in het weekend of de nacht af te sluiten en het dan aan te pakken.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 18:53:36 #45
438527 MissButterflyy
pi_219909297
Maar zondagsrust is heilig bij onze oosterburen.
  Forum Admin vrijdag 23 januari 2026 @ 18:54:13 #46
pi_219909301
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 18:52 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Duitsland zie ik op snelwegen nog steeds dezelfde wegwerkzaamheden aan snelwegen maanden later… in het weekend en de avonden / nachten doen ze niks.
Dan regelen wij het toch beter om dan maar een hele snelweg in het weekend of de nacht af te sluiten en het dan aan te pakken.
Noem je me een land op zeg. Met hun aanbestedingen en regeltjes.

Sommige baustelle zijn al een jaar oud. Zo niet meer.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 18:55:18 #47
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219909308
Bizar 8)7

Je zou er eigenlijk 100 euro voor moeten krijgen als compensatie.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_219909341
Het volgende lapje in de lappendeken van hoepels voor het vrije reizen.

Eu, hiervoor ben je ingesteld, treed hier dan tegenop.

En het is helemaal niet logisch dat 'buitenlanders' mee betalen. Je bent toch gastvrij naar de anderen in europa die op visite komen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219909349
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 18:36 schreef capuchon_jongen het volgende:
ik ben dus zelf Belg moesten sommigen dat nog niet weten.

Ik zal eens mijn mening hierover zeggen .

Ongeveer volgens chatgpt (ja die is soms niet juist) :

ruwweg 4 tot 4,5 miljoen Nederlanders met de auto op vakantie naar zuidelijk Europa (dus inclusief Frankrijk, Spanje en Portugal). Dit zijn soms gezinnen of groepen, dus het echte aantal mensen ligt hoger

Als die allemaal een 10tje moeten betalen (in vorm van wegenvignet zoals in oostenrijk ofzo)
(100 is misschien om er heel het jaar rond te rijden)

Rekeningsgewijs zou een vast ¤10 vignet dus ongeveer ¤12 – ¤13,2 miljoen per jaar kunnen opleveren voor de Belgische staatskas.

Daarmee kan je wel een pak wegen mee renoveren
Daar kun je dus net een kilometer snelweg mee aanleggen. Ok, renoveren is goedkoper, maar heel ver ga je daar niet mee komen.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 19:02:43 #50
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219909360
Tot zover één Europa maar overal eigen belastingmaatregelen. Voer overal kilometerbelasting in op basis van de geregistreerde kilometers op je teller die bij de APK vastgelegd wordt. Het heeft geen zin om precies proberen te bepalen waar je rijdt, want de ene keer rijd je in het buitenland maar andersom rijden er ook mensen uit het buitenland wat elkaar uitmiddelt. Al die verschillende maatregelen brengen alleen maar onnodige systeemkosten met zich mee.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')