abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219907469
'Blizzard Fern' treft de VS

Een grote winterstorm staat op het punt om een deel van de Verenigde Staten te treffen. Deze storm, die vanaf vrijdag begint en doorloopt in het weekend, zal zware sneeuw, ijzel en gevaarlijk ijs naar tientallen miljoenen Amerikanen in meer dan twintig staten brengen.

De Nationale Weerdienst waarschuwt dat dit een ongewoon grote en ernstige winterstorm zal zijn. Gevaarlijk koude lucht blijft ook de komende dagen over meer dan de helft van de Amerikaanse bevolking hangen.

De storm begint in Texas en Oklahoma, waar de omstandigheden vanaf vrijdagavond snel zullen verslechteren. Op zaterdag zal de storm zich verder uitbreiden van New Mexico naar Virginia, en op zondag zal het de Noordoostelijke Verenigde Staten bereiken.

De combinatie van zware sneeuw, ijzel en extreem koud weer kan leiden tot stroomuitval en gevaarlijke, gladde wegen. Deze problemen kunnen langer aanhouden dan normaal na een winterstorm. Volgens AccuWeather zullen de temperaturen de koudste zijn die ze daar sinds 2021 hebben gezien.

Meer dan 160 miljoen mensen lopen het risico om problemen te ondervinden door deze storm. Verwacht wordt dat er zware sneeuwval (mogelijk meer dan een halve meter) zal zijn van de Zuidelijke Rocky Mountains tot in het Noordoosten, terwijl gebieden in het zuiden tot het zuidelijke Mid-Atlantische gebied zwaar door ijs worden getroffen.

Vooral het electriciteitsnet kan grote schade ondervinden van de ijzel die verwacht wordt. Het zal niet de eerste keer zijn, dat miljoenen mensen worden getroffen door stroomuitval en dit kan mogelijk dagen gaan duren.

quote:
Ice storm to down trees, make travel dangerous
The intensity of the storm may shut down long stretches of major highways and close schools, businesses and airports for days. A storm of this magnitude in the Northern states, where equipment and ice-melting compounds are plentiful, would pose an extreme challenge. Such a storm as this in the Southern states, where equipment and materials are scarce, can shut down travel for an extended period.

One-quarter of an inch of freezing rain is all it takes for power outages to begin, based on the weight on tree limbs and power lines. This zone is forecast to extend from near San Angelo, Texas, to east of Raleigh, North Carolina.

https://www.accuweather.c(...)el-shutdowns/1855315

twitter

twitter

Ook zijn er waarschuwingen uitgegeven voor de extreme kou die zich vanuit het noorden ver richting het zuiden van de VS uitstrekt.

[ Bericht 0% gewijzigd door 12Beaufort op 23-01-2026 15:25:54 ]
v
pi_219907580
De laatste gegevens (vrijdagochtend 23 januari 2026) van @weatherchannel tonen aan dat winterstorm Fern zich ontwikkelt tot een groot systeem. We kijken niet alleen naar sneeuw—de dreiging van ijs (ijzel) in het zuiden en de Mid-Atlantische regio is ernstig.

Er wordt een aanzienlijke ijssamenstelling voorspeld (meer dan 1,9 cm in sommige gebieden!), wat kan leiden tot schade op "orkaan-niveau" aan bomen en stroomlijnen. Als je je in de roze of paarse zones op deze kaarten bevindt, moet je je voorbereiden op een grote kans op langdurige stroomuitval in ijskoude arctische temperaturen.

https://x.com/CharlesPeekWX/status/2014693911046853045
v
pi_219907659
In de loop van vrijdag gaat de storm steeds meer van zich laten horen.

quote:
The storm is just hours away from starting in the Plains. It will then intensify through Friday night as it spreads toward the mid-Mississippi Valley.

Arctic air has already charged southward through the Plains to set the table for the massive storm. It’s awaiting a system in the Southwest to pull moisture into the frigid air.

This clash will cause pockets of snow, sleet and freezing rain to develop from New Mexico and Colorado into the Texas Panhandle and western Kansas by early afternoon.

The real ramp up of wintry weather will be late this afternoon and evening over northern Texas, including Dallas, much of Oklahoma, including Oklahoma City and Tulsa, and Kansas.

Travel conditions will deteriorate rapidly over those areas by late today.

Liveblog CNN

v
pi_219909128
twitter
v
  vrijdag 23 januari 2026 @ 18:30:46 #6
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219909135
Eens kijken of texas geleerd heeft van hun fouten
pi_219909368
quote:
Governors across more than a dozen states from the South to the Mid-Atlantic have issued states of emergencies or preparedness ahead of the greatest impacts from what is expected to be the largest winter storm of the season.

v
pi_219909372
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 18:30 schreef Friday12 het volgende:
Je bedoelt van voorgaande blizzards?
v
pi_219909381
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 18:30 schreef Friday12 het volgende:
"The 8-Bit Guy" (regio Dallas) is voorbereid iig.
pi_219910359
Ryan Hall volgt de storm ook en heeft het over een categorieen in ice stormen. Plaatselijk is de zwaarste categorie mogelijk met meer dan 2.5 cm aan ijzel, wat voor enorme schade zal zorgen aan bomen en het elektriciteitsnet.

Bekijk deze YouTube-video
v
pi_219910421
quote:
4s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 20:28 schreef 12Beaufort het volgende:
Ryan Hall volgt de storm ook en heeft het over een categorieen in ice stormen. Plaatselijk is de zwaarste categorie mogelijk met meer dan 2.5 cm aan ijzel, wat voor enorme schade zal zorgen aan bomen en het elektriciteitsnet.

ICE zorgt nogal voor wat ophef in de VS ;)
pi_219910559
Zijn de staten waar de storm het ergste is een beetje voorbereid ? In een van de kaarten zag ik Dallas staan en dan denk ik eerder aan hoge temperaturen dan sneeuw en ijs.
pi_219910596
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 20:55 schreef simonblue het volgende:
Zijn de staten waar de storm het ergste is een beetje voorbereid ? In een van de kaarten zag ik Dallas staan en dan denk ik eerder aan hoge temperaturen dan sneeuw en ijs.
Het is 4 jaar geleden ook al misgegaan in die regio, daarna heeft deze YouTuber aardig wat maatregelen genomen om stroom en warmte te houden in huis.

Ik ken hem vooral van z'n interessante video's over retro computers.

Ook gewoon complete aquaria bevroren in huizen in die periode.
Dan weet je wel hoe koud het geweest is (in combinatie met stroomuitval).

pi_219910837
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 20:55 schreef simonblue het volgende:
De Winters in Dallas kunnen goed koud zijn, maar op dit scenario zijn weinig mensen echt goed voorbereid denk ik.
v
pi_219911253
Ben benieuwd hoe dat nu en in de toekomst met de komst van een hoop data centers gaat. Ik heb gisteravond al de emergency heat aangezet aangezien met deze temperaturen de warmtepomp het niet meer trekt, dus die stroomrekening kan in de toekomst nog leuk worden.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_219911390
Dit gaat wel erg heftig worden voor een heleboel mensen.
Trump die meteen gaat roeptoeteren "Hoezo global warming" :+
Jammer dat hij juist bezuinigd heeft op klimaatwetenschappers en instituten. :')
pi_219911397
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 22:52 schreef OMG het volgende:
Ben benieuwd hoe dat nu en in de toekomst met de komst van een hoop data centers gaat. Ik heb gisteravond al de emergency heat aangezet aangezien met deze temperaturen de warmtepomp het niet meer trekt, dus die stroomrekening kan in de toekomst nog leuk worden.
Datacenters gaan volgens mij niet boven huishoudens. In tijden van nood zullen die moeten afschakelen.
Hoe koud is het dan bij jou wanneer de warmtepomp het niet meer trekt? En wat voor emergency heb je?
pi_219911467
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 23:17 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Datacenters gaan volgens mij niet boven huishoudens. In tijden van nood zullen die moeten afschakelen.
Hoe koud is het dan bij jou wanneer de warmtepomp het niet meer trekt? En wat voor emergency heb je?
Dat zou je verwachten, maar een tijdje terug las ik iets over mogelijke brownouts of rolling blackouts in de nabije toekomst vanwege data centers.

Het is hier nu -14 met een gevoelstemperatuur van -17. De warmtepomp haalt nog een klein beetje warmte uit de buitenlucht, maar 's nachts zetten we de thermostaat iets lager en dan duurt het praktisch de hele dag voordat het weer een paar graden warmer is :').

Emergency heat is het element in het fornuis. Da's de strip heat in de air handler die ook aan gaat bij auxiliary heat, maar ik zet 'm op volledig emergency heat (alleen het element zonder warmtepomp) zodat die warmtepomp niet 24/7 staat te draaien en praktisch niks produceert. M'n hele systeem is elektrisch, dus geen elektrische airco en gas verwarming of iets dergelijks.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_219911599
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 23:30 schreef OMG het volgende:

[..]
Dat zou je verwachten, maar een tijdje terug las ik iets over mogelijke brownouts of rolling blackouts in de nabije toekomst vanwege data centers.

Het is hier nu -14 met een gevoelstemperatuur van -17. De warmtepomp haalt nog een klein beetje warmte uit de buitenlucht, maar 's nachts zetten we de thermostaat iets lager en dan duurt het praktisch de hele dag voordat het weer een paar graden warmer is :').

Emergency heat is het element in het fornuis. Da's de strip heat in de air handler die ook aan gaat bij auxiliary heat, maar ik zet 'm op volledig emergency heat (alleen het element zonder warmtepomp) zodat die warmtepomp niet 24/7 staat te draaien en praktisch niks produceert. M'n hele systeem is elektrisch, dus geen elektrische airco en gas verwarming of iets dergelijks.
Hopelijk blijft het allemaal werken bij jullie! In welk land zit je dan?

Je zou in dat soort situaties bijna verlangen naar een ouderwetse houtkachel of iets moderner kachel op houtkorrels als back-up. Ik vind het toch wel tricky om op elektriciteit te vertrouwen.
pi_219911613
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 23:58 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Hopelijk blijft het allemaal werken bij jullie! In welk land zit je dan?

Je zou in dat soort situaties bijna verlangen naar een ouderwetse houtkachel of iets moderner kachel op houtkorrels als back-up. Ik vind het toch wel tricky om op elektriciteit te vertrouwen.
Yep, ik hoop het ook. Zit in de VS, in Indiana. We hebben een open haard, maar die is al jaren niet gebruikt of de schoorsteen geveegd, dus dat proberen we maar niet.
pi_219911695
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 00:04 schreef OMG het volgende:

[..]
Yep, ik hoop het ook. Zit in de VS, in Indiana. We hebben een open haard, maar die is al jaren niet gebruikt of de schoorsteen geveegd, dus dat proberen we maar niet.
Heel veel sterkte daar, als ik de voorspellingen bekijk blijft het nog een week lang gemiddeld -15 graden C of kouder daar :o En dan nog afgezien van sneeuw, ijzel harde wind.
Misschien toch goed om voor de toekomst die open haard weer eens werkend te krijgen ~:)

Ook in New York worden temperaturen van -20 graden C berekend, het gaat voor veel mensen zwaar worden ;(
  zaterdag 24 januari 2026 @ 07:39:13 #22
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_219912087
quote:
4s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 21:40 schreef 12Beaufort het volgende:

[..]
De Winters in Dallas kunnen goed koud zijn, maar op dit scenario zijn weinig mensen echt goed voorbereid denk ik.
In Dallas valt dat juist wel mee. Daar moeten ze het hebben van een paar uitbraken.

Minneapolis, Chicago, Winnipeg of Kansas City zijn vele malen kouder
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_219912520
• Widespread threat: Two-thirds of the US population is facing down a monster winter storm and extreme cold. The storm’s snow and ice will stretch over 2,000 miles from Texas to New England as it tracks east through the weekend.

• Catastrophic ice storm: Crippling ice accumulations will weigh down and drop power lines and trees in the most serious icing zones in the South. Hundreds of thousands could lose power, some for days.

• Travel nightmare: Thousands of flights have already been canceled ahead of the storm. Travel will be difficult to impossible on roads across the storm’s footprint.

• Record cold: More than half of all Americans will experience subzero wind chills in the next week. The extreme cold will lock snow and ice in place and leave those without power shivering for days.

https://edition.cnn.com/w(...)ice-01-23-26-climate
v
pi_219912543
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 07:39 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
In Dallas valt dat juist wel mee. Daar moeten ze het hebben van een paar uitbraken.

Minneapolis, Chicago, Winnipeg of Kansas City zijn vele malen kouder
In Dallas hebben ze meer kans op winterweer dan in Nederland, maar dat kan ook niet anders :')
v
pi_219912566
Gelukkig hebben ze een hartverwarmende president
Vakman pur sang
pi_219912590
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Gelukkig hebben ze een hartverwarmende president
Trump gaat hoogstpersoonlijk het kapotte elektriciteitsnet herstellen. :')
v
pi_219912835
quote:
4s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:06 schreef 12Beaufort het volgende:

[..]
En alleen in "rode" staten.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 11:06:39 #29
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_219912935
quote:
4s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 09:59 schreef 12Beaufort het volgende:

[..]
In Dallas hebben ze meer kans op winterweer dan in Nederland, maar dat kan ook niet anders :')
Misschien kans, maar echt winter hebben ze in Dallas ook niet heel vaak en al helemaal niet lang. Ligt toch best zuidelijk. Ik bekijk die temperaturen wel eens van wat plaatsen daar. Dallas is echt wel een heel stuk milder/zachter de wintermaanden dan hier. Met zo'm outbreak zoals nu kan het wel even goed winter worden, maar daar hebben ze er 2 of 3 van de hele winter. Verder hebben ze veelal dubbele cijfers. het gaat daar natuurlijk wel makkelijker omdat ze die kou vanuit noord/noordwest krijgen en die lucht dan niet over zee hoeft. de Dakota's, Minnesota, Iowa, Kansas, Nebraska, Illinois, Wisconsin en Indiana zijn wel veel kouder over het algemeen.

Dit is Dallas de afgelopen weken. Dat gaat hier nooit gebeuren. https://www.wetteronline.(...)paraid=TXLD&period=4
Never Stop Exploring!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_219913033
quote:
4s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:06 schreef 12Beaufort het volgende:

[..]
Dat is niet nodig want hij gaat die storm tegenhouden met wat nukes. Gewoon een paar bommen erop gooien. Niemand heeft dat ooit durven proberen. Waarschijnlijk omdat ze te laf waren. Maar hij wel, die storm heeft geen schijn van kans. Dit zal hem nog beroemder maken.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 11:44:02 #31
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_219913151
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:22 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat is niet nodig want hij gaat die storm tegenhouden met wat nukes. Gewoon een paar bommen erop gooien. Niemand heeft dat ooit durven proberen. Waarschijnlijk omdat ze te laf waren. Maar hij wel, die storm heeft geen schijn van kans. Dit zal hem nog beroemder maken.
Trump geloofd helemaal niet in die storm, denk ik. Doet het af als fake "news". Klimaat verandering is verzonnen, zal die zeggen
Never Stop Exploring!
  Moderator zaterdag 24 januari 2026 @ 13:48:42 #32
8781 crew  Frutsel
pi_219914017
It giet oan

twitter
  Moderator zaterdag 24 januari 2026 @ 13:50:16 #33
8781 crew  Frutsel
  Moderator zaterdag 24 januari 2026 @ 13:51:39 #34
8781 crew  Frutsel
pi_219914176
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:44 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
Trump geloofd helemaal niet in die storm, denk ik. Doet het af als fake "news". Klimaat verandering is verzonnen, zal die zeggen
Zolang ze ijs meer niet ijs noemen :')

https://edition.cnn.com/2026/01/23/politics/fema-ice-storm-memes
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  Moderator zaterdag 24 januari 2026 @ 15:17:48 #36
8781 crew  Frutsel
pi_219915218
v
pi_219915249
De eerste mensen zonder elektriciteit.

quote:
As the temperatures plummet, more than 61,000 customers have lost power across the country so far this morning.

The majority of those outages are in Texas, impacting more than 21,000 homes and businesses, according to PowerOutage.us.

Just over 5,400 customers are without power in Arkansas. Minnesota, Oklahoma, Maryland and Michigan are also reporting significant outages.

https://weather.com/news/(...)-24?cm_ven=hp-slot-2

v
pi_219925665
Reed Timmer is live in het ijzelgebied. Hij is afhankelijk van Starlink, wat ook nogal hapert.
Maar veel schade aan bomen.

v
pi_219925857
v
pi_219927265
twitter
v
  zondag 25 januari 2026 @ 19:15:52 #42
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_219927323
Vliegveld Chicago live

Lopen door de staten van Manhattan live
Wie dit leest is gek
pi_219927466
quote:
99s.gif Op zondag 25 januari 2026 19:15 schreef Nieuwschierig het volgende:
Vliegveld Chicago live

Lopen door de staten van Manhattan live
Toch geweldig wat de techniek allemaal mogelijk maakt, hoe bizar dat "we" de boel verkloten. Lekker rustig in New York!
  zondag 25 januari 2026 @ 20:34:02 #44
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_219927978
Ze hebben het nu ook over tornado's.

En een hoop live footage van vastgelopen automobilisten. :D

[ Bericht 22% gewijzigd door DemonRage op 25-01-2026 20:46:51 ]
pi_219928132
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 20:34 schreef DemonRage het volgende:
Ze hebben het nu ook over tornado's.

En een hoop live footage van vastgelopen automobilisten. :D
Slight risk idd in het zuiden.
v
pi_219929088
twitter
v
  Moderator maandag 26 januari 2026 @ 09:46:10 #48
8781 crew  Frutsel
pi_219930215
Miljoen mensen zonder stroom... valt me nog mee gezien de grote van het gebied :@
  Moderator maandag 26 januari 2026 @ 13:08:42 #49
8781 crew  Frutsel
pi_219931997
quote:
Zeker acht doden in VS door extreem winterweer

Het extreme winterweer in de Verenigde Staten heeft aan zeker acht mensen het leven gekost. Ruim een miljoen mensen zitten zonder stroom. Veel scholen en universiteiten houden hun deuren vandaag gesloten en op vliegvelden blijven de vliegtuigen aan de grond.

Uit voorzorg waren al veel vluchten geannuleerd. Ongeveer 118 miljoen mensen krijgen te maken met het extreme winterse weer. Voor 23 staten is de noodtoestand afgekondigd. Dit weekend is er in achttien staten zeker 30 centimeter sneeuw gevallen, meldt de Amerikaanse weerdienst.

"Het is een unieke storm in de zin dat hij zo wijdverspreid is", zegt meteoroloog Allison Santorelli van de weerdienst tegen persbureau AP. "Hij trof gebieden van New Mexico en Texas tot in New England, dus we hebben het over een gebied van zo'n 3200 kilometer."

De kou heeft op meerdere plekken aan mensen het leven gekost. In Kansas werd een overleden vrouw aangetroffen die sinds zaterdag vermist was. De vrouw is vermoedelijk aan onderkoeling overleden, melden lokale autoriteiten. Ook in Louisiana overleden twee mannen aan onderkoeling.

In New York zijn minstens vijf mensen buiten dood aangetroffen, meldde burgemeester Mamdani. Hoewel vermoed wordt dat ze door de kou zijn bezweken wordt hun doodsoorzaak wordt nog wel onderzocht. Mamdani drong er bij de bevolking op aan binnen te blijven en de wegen te mijden: "We willen dat elke New Yorker deze storm overleeft."

In de staat Maine is een privévliegtuigje vlak na het opstijgen neergestort. Het is nog niet duidelijk hoe de acht inzittenden eraan toe zijn. Hoewel nog niet duidelijk is of de crash iets met het winterweer te maken heeft, was het zicht op het vliegveld wel slecht door een sneeuwbui. Door de hele VS zijn dit weekend ruim 11.000 vluchten geannuleerd vanwege de slechte weersomstandigheden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Frutsel op 26-01-2026 14:03:17 ]
  Moderator maandag 26 januari 2026 @ 14:03:29 #50
8781 crew  Frutsel
pi_219932520
Dodental gestegen naar 24
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')