abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219906360
quote:
Verhuurder haalt woning van overleden oom Arie zomaar leeg: 'Het was gewoon diefstal'

Als de nabestaanden van de overleden Arie zijn woning betreden, schrikken ze zich een ongeluk. Woningcorporatie Woonbron heeft de hele inboedel al weggehaald en "vernietigd". Neef Bart krijgt excuses van de woningcorporatie én compensatie, maar dat is voor hem niet genoeg: "Ik wil een strafrechtelijk onderzoek."

Het is februari 2025 als de oom van Bart Spilt komt te overlijden. Oom Arie, in de volksmond bekend als Bolle Arie, was gevallen in zijn woning in Rotterdam-IJsselmonde. “Hij werd een dag erna gevonden”, zegt Bart.

‘Alles weg’
In de eerste periode na de dood van Arie mocht de familie de woning niet in op last van de politie. Maar wanneer de broer van Bart na twee maanden eindelijk een kijkje kan gaan nemen in het huis van zijn oom, weet hij niet wat hij ziet.

“De woning was volledig leeggehaald”, vertelt Bart. “Van buren hoorde mijn broer dat woningcorporatie Woonbron langs was geweest en alles had meegenomen.”

Het is een schok voor de hele familie. “Echt alles, inclusief familiefoto's waar onze oma met haar kinderen en kleinkinderen opstond, was weg. Daarnaast waren alle dure horloges van mijn oom, zijn telefoon, laptops en vrij nieuwe banken allemaal weg.”

Niet leegstaand
Bart legt uit dat de woning nog lang niet was opgegeven. “Het huis van oom Arie was nog van mijn oma geweest en ik betaalde de huur ook nog steeds.”

Wel had hij, zodra de familie wist dat ze weer naar binnen mochten, de huur alvast opgezegd. Een week voordat de woning zou worden vrijgegeven.

Compensatie
Bart en zijn broer nemen na de eerste schrik contact op met Woonbron. Daar wordt verteld dat de spullen zouden zijn opgehaald door een deurwaarder en inmiddels als “vernietigd” zijn geregistreerd.

Wel geeft de corporatie, na het horen van het hele verhaal, toe dat ze een fout hebben gemaakt: “Ze zeiden letterlijk: ‘Heel spijtig, maar dit kan gebeuren.’”

Het levert Bart een beloofde compensatie van 1700 euro op. Dit is de geschatte waarde van de weggehaalde spullen, volgens de verzekering. Later wordt hier nog eens een bedrag van 5000 euro aan toegevoegd. Beide bedragen zijn nog niet gestort, volgens Bart.

‘Strafrechtelijk onderzoek’
Maar Bart wil het geld niet, zegt hij. “Ik ben erfgenaam, maar het gaat mij helemaal niet om het geld. Je kan gewoon niet iemands huis leeghalen en er dan snel een nieuwe huurder in plaatsen.”

Bart is duidelijk in wat hij wil: “Het was diefstal, het is niet uit te drukken in geld. Dit is iets wat strafbaar is.” Hij wil een strafrechtelijk onderzoek en hoop dat dit soort situaties niet opnieuw kunnen gebeuren.

‘Dit had anders gemoeten’
Woonbron geeft in een reactie aan dat er fouten zijn gemaakt. “We hebben wel de procedures gevolgd voor wanneer er iemand overlijdt. In het boedelregister zijn we nagegaan of de desbetreffende overledene nabestaanden had en uit ons onderzoek bleek toen van niet. We betreuren het zeer en dit had echt anders gemoeten.”

De corporatie hoopt dat een rechtszaak niet aan de orde hoeft te zijn. “We hopen er met de familie verder uit te komen. De familie Spilt is al tweemaal financieel tegemoetgekomen. We erkennen wel dat emotionele waarde lastig in geld is uit te drukken, maar wilden desondanks een vorm van genoegdoening bieden, omdat de spullen niet kunnen worden teruggebracht. Dit had nooit zo mogen gebeuren.”
Hatsaflats, leeg halen die boel. Nee serieus. Moraal van het verhaal is natuurlijk dat je dus moet zorgen dat de verhuurder weet wie de nabestaanden zijn die ze kunnen bereiken bij overlijden.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 12:52:36 #2
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219906415
Hoezo moet het twee maanden duren voordat iemand in die woning mag?
Graag op anoniem
pi_219906502
quote:
11s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 12:47 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Hatsaflats, leeg halen die boel. Nee serieus. Moraal van het verhaal is natuurlijk dat je dus moet zorgen dat de verhuurder weet wie de nabestaanden zijn die ze kunnen bereiken bij overlijden.
Aangezien de huur nog werd betaald door de neef was het in dit geval helemaal niet moeilijk om te weten wie de nabestaande was.
pi_219906503
Als eindverantwoordelijke mag de directeur rustig een paar maandjes gaan brommen wat mij betreft.
Gezellig samen met de medewerker die de opdracht aan de boedel ruimer heeft gegeven en met de notaris die kennelijk zijn onderzoek naar nabestaanden ernstig verzaakt heeft.
pi_219906713
quote:
Daarnaast waren alle dure horloges van mijn oom, zijn telefoon, laptops en vrij nieuwe banken allemaal weg.”
quote:
Het levert Bart een beloofde compensatie van 1700 euro op. Dit is de geschatte waarde van de weggehaalde spullen, volgens de verzekering. Later wordt hier nog eens een bedrag van 5000 euro aan toegevoegd.
Vreemd, een van de partijen zit hier dan waarschijnlijk toch te liegen?
pi_219906724
quote:
Bart is duidelijk in wat hij wil: “Het was diefstal, het is niet uit te drukken in geld. Dit is iets wat strafbaar is.”
Sorry Bart, geen oogmerk wederrechtelijke toe-eigening, geen diefstal.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 13:15:47 #7
3542 Gia
User under construction
pi_219906747
quote:
Wel had hij, zodra de familie wist dat ze weer naar binnen mochten, de huur alvast opgezegd. Een week voordat de woning zou worden vrijgegeven.
per wanneer? Als hij dat opzegt per een maand verder, dan hoeft het dan pas leeg te zijn. Als hij per direct opzegt, gaat de verhuurdrr er van uit dat de woning verhuurd kan worden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 12:52 schreef Twiitch het volgende:
Hoezo moet het twee maanden duren voordat iemand in die woning mag?
Schijnbaar politie-onderzoek. Maar misschien heeft neefje er ook niet echt achter aan gezeten.

Mijn moeder overleed half september en wij hebben direct aangegeven de woning per 1 november op te leveren.
Was geen probleem.
  PR/Manusje van alles vrijdag 23 januari 2026 @ 13:34:52 #8
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_219906931
Doorgaans wordt er namens de overleden huurder contact opgenomen met de verhuurder. Als er nabestaanden bekend zijn zal zoiets nooit gebeuren. Als er geen nabestaanden zijn, zal een duurwaarder een constatering van leegstand uitvoeren waarna de deurwaarder de spullen voor drie maanden opslaat.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_219906943
Normaal moet je idiote bedragen betalen om een huis leeg te laten halen, maar dit is echt het andere uiterste.
Verschrikkelijk voor die nabestaanden!
En ¤1700 compensatie voor een hele inboedel? Ga toch heel gauw weg zeg!
Geen idee of het verhaal van de andere kant klopt, maar dit gelooft toch niemand? Tenzij het echt om iemand zou gaan die alleen wat spulletjes van de kringloop had.
pi_219906951
quote:
11s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 13:34 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Doorgaans wordt er namens de overleden huurder contact opgenomen met de verhuurder. Als er nabestaanden bekend zijn zal zoiets nooit gebeuren. Als er geen nabestaanden zijn, zal een duurwaarder een constatering van leegstand uitvoeren waarna de deurwaarder de spullen voor drie maanden opslaat.
Helder! ^O^

En dus niet zo ineens in zo'n super korte tijd vernietigen.
Misschien zouden er extra kosten aan opslag zitten en werd er gezegd: "Ach deze situaties komen we zo vaak tegen, niemand die die spullen zal komen ophalen hoor. De fik er in!"
pi_219906968
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 13:37 schreef ToT het volgende:

[..]
Helder! ^O^

En dus niet zo ineens in zo'n super korte tijd vernietigen.

Alles vernietigen is toch sowieso best apart als er (naar zeggen) ook dure horloges, laptops en dergelijke tussen zaten? Aannemend dat het inderdaad zo is lijkt me dat je reinste verspilling.
pi_219906990
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 13:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Alles vernietigen is toch sowieso best apart als er (naar zeggen) ook dure horloges, laptops en dergelijke tussen zaten? Aannemend dat het inderdaad zo is lijkt me dat je reinste verspilling.
Precies. Ja de omstandigheden (type huis en huurprijs, wijk, inkomen van de overledene enz) kunnen misschien wat duidelijkheid scheppen over de betrouwbaarheid van deze claim, en anders vallen de uitgaven deels vast nog wel terug te vinden via de bank. Misschien weet de familie ook waar het allemaal gekocht is.
  Moderator vrijdag 23 januari 2026 @ 13:43:39 #13
441859 crew  Lenny77
pi_219907009
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 13:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Die zullen wel niet vernietigd zijn maar meegenomen door iemand.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 23 januari 2026 @ 13:59:04 #14
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219907108
¤1700,- :') wat schandalig. Licht die toko maar even goed door ja, stel criminelen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219907636
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 13:15 schreef Gia het volgende:

[..]
per wanneer? Als hij dat opzegt per een maand verder, dan hoeft het dan pas leeg te zijn. Als hij per direct opzegt, gaat de verhuurdrr er van uit dat de woning verhuurd kan worden.
[..]

De opzegtermijn is minimaal een maand bij vrijwel elke verhuurder. Dus als de huur een week voordat de woning wordt vrijgegeven wordt opgezegd, zijn er daarna nog een goede drie weken om de woning leeg te halen, voordat de huur daadwerkelijk beëindigd wordt en de verhuurder iets over ontruiming te zeggen heeft. Als er correct gehandeld zou zijn...
  vrijdag 23 januari 2026 @ 15:16:13 #16
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_219907716
dure horloges enzo vernietigd, natuurlijk :') die staan gewoon op marktplaats wss. gewoon in de zak gestoken door een van de ontruimers
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  Spellchecker vrijdag 23 januari 2026 @ 16:33:24 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219908276
Is de erfgenaam nog in kringloopwinkels in de buurt wezen zoeken?

Ik las laatst dit artikel: Hoe de grootste kringloopwinkel van Nederland alle regels aan zijn laars lapt
Helaas premium-artikel.
pi_219908299
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 16:33 schreef maily het volgende:
Is de erfgenaam nog in kringloopwinkels in de buurt wezen zoeken?

Ik las laatst dit artikel: Hoe de grootste kringloopwinkel van Nederland alle regels aan zijn laars lapt
Helaas premium-artikel.
quote:
Het is niet de enige persoonlijke informatie die Goedkoop & Zo verkoopt. Er liggen mapjes met bankafschriften, medische producten met adresgegevens en er staat een babyfoto met daarop de naam van het meisje en haar geboortedatum, plus de namen van haar ouders en een arts.
Waarom zou je dit als kringloopwinkel dan ook uberhaupt willen verkopen, en waarom zou iemand het willen kopen? Wie telt er nou geld neer voor privefoto's van volslagen onbekenden...
  Spellchecker vrijdag 23 januari 2026 @ 16:37:12 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219908306
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 16:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]
Waarom zou je dit als kringloopwinkel dan ook uberhaupt willen verkopen, en waarom zou iemand het willen kopen? Wie telt er nou geld neer voor privefoto's van volslagen onbekenden...
geen idee.

maar je moet er toch niet aan denken dat jouw persoonlijke spullen daar voor het graaien liggen .....
pi_219908330
Raar verhaal, als de persoon is overleden door een val is de woning binnen een paar dagen weer vrijgegeven. Geen 2 maanden, of er moet iets verschrikkelijks zijn gebeurt.

Kennelijk had de familie gewoon niet zoveel zin om de troep op te ruimen. Of de communicatie tussen de politie/verhuurder/nabestaanden liep gewoon erg slecht, maar 2 maanden heeft die woning echt niet op slot gezeten.

En ja, lullig verlopen, maar bewijs dan maar eens voor de rechter dat die spullen er daadwerkelijk waren. Zou maar akkoord gaan met het geld.

Ik zie niet hoe dit een strafrechtelijk iets kan worden.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 16:54:20 #21
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219908513
Er klopt echt geen hout van hoe dit is gebeurd. Er waren nabestaanden bekend, die hebben de huur opgezegd zelfs, maar die zijn niet benaderd en de spullen zijn ook niet zoals het hoort opgeslagen als die niet te vinden waren.

We hebben hier een paar jaar terug de woning van een ver familielid moeten opleveren en die woningbouwvereniging zat er op de millimeter op want die wilden de woning zo snel mogelijk leeg hebben om weer door te verhuren dus die hebben er alles aan gedaan om zoveel mogelijk nabestaanden aan de mouw te trekken.

Dit is meer dan één foutje. Niet communiceren, communicatie negeren, niet zoeken, meteen leeghalen en "vernietigen" (geloof daar geen hout van), dat is echt geen laksheid maar gewoon bewust. Kan niet anders.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 18:15:02 #22
3542 Gia
User under construction
pi_219909042
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 15:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De opzegtermijn is minimaal een maand bij vrijwel elke verhuurder. Dus als de huur een week voordat de woning wordt vrijgegeven wordt opgezegd, zijn er daarna nog een goede drie weken om de woning leeg te halen, voordat de huur daadwerkelijk beëindigd wordt en de verhuurder iets over ontruiming te zeggen heeft. Als er correct gehandeld zou zijn...
Klopt, maar hier warrn al 2 maanden overheen gegaan. Misschien was het nog een week voor de nieuwe maand dat neeflief de huur opzegde en wilde hij niet voor nog een volle maand betalen. Ergens is er iets fout gegaan in de communicatie.
  vrijdag 23 januari 2026 @ 18:44:36 #23
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_219909238
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 13:36 schreef ToT het volgende:
Normaal moet je idiote bedragen betalen om een huis leeg te laten halen, maar dit is echt het andere uiterste.
Verschrikkelijk voor die nabestaanden!
En ¤1700 compensatie voor een hele inboedel? Ga toch heel gauw weg zeg!
Geen idee of het verhaal van de andere kant klopt, maar dit gelooft toch niemand? Tenzij het echt om iemand zou gaan die alleen wat spulletjes van de kringloop had.
Mijn pa overleed vorig jaar als de woning bouw dit had leeg gehaald en we kregen enr 1700 euro voor dan had ik er voor getekend :D

Maar goed niet elke situatie is dezelfde.
2 maanden is wel heel lang, een vriend van me had een soortgelijke situatie zijn vader was van de trap gevallen, hij had zelf zijn pa aangetroffen, naar mijn weten mog hij er na een paar dagen weer in, situatie was anders het betrof een koopwoning en hij woont er nu.
2 maanden is wel HEEL lang!
what a year!, and its only Januari!
  zaterdag 24 januari 2026 @ 12:37:20 #24
3542 Gia
User under construction
pi_219913508
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 15:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Maar je hebt toch vaak ook nog zoiets als spullen ter overname, overleg met de nieuwe bewoners, e.d.

Dat hadden wij wel bij de sociale huurwoning van mijn moeder. Bleef o.a. een pvc vloer, vitrage en gordijnen achter. De nieuwe huurder moest tekenen voor overname, als hij dit wilde. Zo niet, dan kregen wij nog een paar dagen de tijd om het eruit te halen. Deden we dat dan niet, dan deed de woningbouwvereniging het en zou het ons 1700 euro kosten.
Gelukkig tekenden de nieuwe huurders voor de overname.

Kwamen we er later achter dat zij een nieuwe vloer over het oude zeil wilden leggen en dat mocht niet (was niet iets waarvan ik op de hoogte was, overigens). Dus die nieuwe huurders moesten alsnog zelf dat oude zeil eruit halen, of de woningbouwvereniging het laten doen. En het is niet zo dat ik niet gewezen had op de matige kwaliteit van het zeil! Het was ook duidelijk te zien. Zij hadden zoiets van: "Dan ligt er alvast wat."
Maar goed, getekend is getekend!
pi_219913661

¤1700 is nog veel voor deze ouwe teringzooi. _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door EvilSkittle op 24-01-2026 13:17:22 ]
...hier om je mars te breken.
pi_219913685
Er verscheen op een dag een onbekende vrouw bij de woning van een overleden familielid. Die vrouw blijkt adressen langs te gaan van de overlijdensberichten in de krant, met de vraag of ze de spullen mag overnemen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')