Hatsaflats, leeg halen die boel. Nee serieus. Moraal van het verhaal is natuurlijk dat je dus moet zorgen dat de verhuurder weet wie de nabestaanden zijn die ze kunnen bereiken bij overlijden.quote:Verhuurder haalt woning van overleden oom Arie zomaar leeg: 'Het was gewoon diefstal'
Als de nabestaanden van de overleden Arie zijn woning betreden, schrikken ze zich een ongeluk. Woningcorporatie Woonbron heeft de hele inboedel al weggehaald en "vernietigd". Neef Bart krijgt excuses van de woningcorporatie én compensatie, maar dat is voor hem niet genoeg: "Ik wil een strafrechtelijk onderzoek."
Het is februari 2025 als de oom van Bart Spilt komt te overlijden. Oom Arie, in de volksmond bekend als Bolle Arie, was gevallen in zijn woning in Rotterdam-IJsselmonde. “Hij werd een dag erna gevonden”, zegt Bart.
‘Alles weg’
In de eerste periode na de dood van Arie mocht de familie de woning niet in op last van de politie. Maar wanneer de broer van Bart na twee maanden eindelijk een kijkje kan gaan nemen in het huis van zijn oom, weet hij niet wat hij ziet.
“De woning was volledig leeggehaald”, vertelt Bart. “Van buren hoorde mijn broer dat woningcorporatie Woonbron langs was geweest en alles had meegenomen.”
Het is een schok voor de hele familie. “Echt alles, inclusief familiefoto's waar onze oma met haar kinderen en kleinkinderen opstond, was weg. Daarnaast waren alle dure horloges van mijn oom, zijn telefoon, laptops en vrij nieuwe banken allemaal weg.”
Niet leegstaand
Bart legt uit dat de woning nog lang niet was opgegeven. “Het huis van oom Arie was nog van mijn oma geweest en ik betaalde de huur ook nog steeds.”
Wel had hij, zodra de familie wist dat ze weer naar binnen mochten, de huur alvast opgezegd. Een week voordat de woning zou worden vrijgegeven.
Compensatie
Bart en zijn broer nemen na de eerste schrik contact op met Woonbron. Daar wordt verteld dat de spullen zouden zijn opgehaald door een deurwaarder en inmiddels als “vernietigd” zijn geregistreerd.
Wel geeft de corporatie, na het horen van het hele verhaal, toe dat ze een fout hebben gemaakt: “Ze zeiden letterlijk: ‘Heel spijtig, maar dit kan gebeuren.’”
Het levert Bart een beloofde compensatie van 1700 euro op. Dit is de geschatte waarde van de weggehaalde spullen, volgens de verzekering. Later wordt hier nog eens een bedrag van 5000 euro aan toegevoegd. Beide bedragen zijn nog niet gestort, volgens Bart.
‘Strafrechtelijk onderzoek’
Maar Bart wil het geld niet, zegt hij. “Ik ben erfgenaam, maar het gaat mij helemaal niet om het geld. Je kan gewoon niet iemands huis leeghalen en er dan snel een nieuwe huurder in plaatsen.”
Bart is duidelijk in wat hij wil: “Het was diefstal, het is niet uit te drukken in geld. Dit is iets wat strafbaar is.” Hij wil een strafrechtelijk onderzoek en hoop dat dit soort situaties niet opnieuw kunnen gebeuren.
‘Dit had anders gemoeten’
Woonbron geeft in een reactie aan dat er fouten zijn gemaakt. “We hebben wel de procedures gevolgd voor wanneer er iemand overlijdt. In het boedelregister zijn we nagegaan of de desbetreffende overledene nabestaanden had en uit ons onderzoek bleek toen van niet. We betreuren het zeer en dit had echt anders gemoeten.”
De corporatie hoopt dat een rechtszaak niet aan de orde hoeft te zijn. “We hopen er met de familie verder uit te komen. De familie Spilt is al tweemaal financieel tegemoetgekomen. We erkennen wel dat emotionele waarde lastig in geld is uit te drukken, maar wilden desondanks een vorm van genoegdoening bieden, omdat de spullen niet kunnen worden teruggebracht. Dit had nooit zo mogen gebeuren.”
Aangezien de huur nog werd betaald door de neef was het in dit geval helemaal niet moeilijk om te weten wie de nabestaande was.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:47 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Hatsaflats, leeg halen die boel. Nee serieus. Moraal van het verhaal is natuurlijk dat je dus moet zorgen dat de verhuurder weet wie de nabestaanden zijn die ze kunnen bereiken bij overlijden.
quote:Daarnaast waren alle dure horloges van mijn oom, zijn telefoon, laptops en vrij nieuwe banken allemaal weg.”
Vreemd, een van de partijen zit hier dan waarschijnlijk toch te liegen?quote:Het levert Bart een beloofde compensatie van 1700 euro op. Dit is de geschatte waarde van de weggehaalde spullen, volgens de verzekering. Later wordt hier nog eens een bedrag van 5000 euro aan toegevoegd.
Sorry Bart, geen oogmerk wederrechtelijke toe-eigening, geen diefstal.quote:Bart is duidelijk in wat hij wil: “Het was diefstal, het is niet uit te drukken in geld. Dit is iets wat strafbaar is.”
per wanneer? Als hij dat opzegt per een maand verder, dan hoeft het dan pas leeg te zijn. Als hij per direct opzegt, gaat de verhuurdrr er van uit dat de woning verhuurd kan worden.quote:Wel had hij, zodra de familie wist dat ze weer naar binnen mochten, de huur alvast opgezegd. Een week voordat de woning zou worden vrijgegeven.
Schijnbaar politie-onderzoek. Maar misschien heeft neefje er ook niet echt achter aan gezeten.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:52 schreef Twiitch het volgende:
Hoezo moet het twee maanden duren voordat iemand in die woning mag?
Helder!quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:34 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Doorgaans wordt er namens de overleden huurder contact opgenomen met de verhuurder. Als er nabestaanden bekend zijn zal zoiets nooit gebeuren. Als er geen nabestaanden zijn, zal een duurwaarder een constatering van leegstand uitvoeren waarna de deurwaarder de spullen voor drie maanden opslaat.
Alles vernietigen is toch sowieso best apart als er (naar zeggen) ook dure horloges, laptops en dergelijke tussen zaten? Aannemend dat het inderdaad zo is lijkt me dat je reinste verspilling.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:37 schreef ToT het volgende:
[..]
Helder!
En dus niet zo ineens in zo'n super korte tijd vernietigen.
Precies. Ja de omstandigheden (type huis en huurprijs, wijk, inkomen van de overledene enz) kunnen misschien wat duidelijkheid scheppen over de betrouwbaarheid van deze claim, en anders vallen de uitgaven deels vast nog wel terug te vinden via de bank. Misschien weet de familie ook waar het allemaal gekocht is.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Alles vernietigen is toch sowieso best apart als er (naar zeggen) ook dure horloges, laptops en dergelijke tussen zaten? Aannemend dat het inderdaad zo is lijkt me dat je reinste verspilling.
Die zullen wel niet vernietigd zijn maar meegenomen door iemand.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Alles vernietigen is toch sowieso best apart als er (naar zeggen) ook dure horloges, laptops en dergelijke tussen zaten? Aannemend dat het inderdaad zo is lijkt me dat je reinste verspilling.
De opzegtermijn is minimaal een maand bij vrijwel elke verhuurder. Dus als de huur een week voordat de woning wordt vrijgegeven wordt opgezegd, zijn er daarna nog een goede drie weken om de woning leeg te halen, voordat de huur daadwerkelijk beëindigd wordt en de verhuurder iets over ontruiming te zeggen heeft. Als er correct gehandeld zou zijn...quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:15 schreef Gia het volgende:
[..]
per wanneer? Als hij dat opzegt per een maand verder, dan hoeft het dan pas leeg te zijn. Als hij per direct opzegt, gaat de verhuurdrr er van uit dat de woning verhuurd kan worden.
[..]
quote:Op vrijdag 23 januari 2026 16:33 schreef maily het volgende:
Is de erfgenaam nog in kringloopwinkels in de buurt wezen zoeken?
Ik las laatst dit artikel: Hoe de grootste kringloopwinkel van Nederland alle regels aan zijn laars lapt
Helaas premium-artikel.
Waarom zou je dit als kringloopwinkel dan ook uberhaupt willen verkopen, en waarom zou iemand het willen kopen? Wie telt er nou geld neer voor privefoto's van volslagen onbekenden...quote:Het is niet de enige persoonlijke informatie die Goedkoop & Zo verkoopt. Er liggen mapjes met bankafschriften, medische producten met adresgegevens en er staat een babyfoto met daarop de naam van het meisje en haar geboortedatum, plus de namen van haar ouders en een arts.
geen idee.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 16:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou je dit als kringloopwinkel dan ook uberhaupt willen verkopen, en waarom zou iemand het willen kopen? Wie telt er nou geld neer voor privefoto's van volslagen onbekenden...
Klopt, maar hier warrn al 2 maanden overheen gegaan. Misschien was het nog een week voor de nieuwe maand dat neeflief de huur opzegde en wilde hij niet voor nog een volle maand betalen. Ergens is er iets fout gegaan in de communicatie.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De opzegtermijn is minimaal een maand bij vrijwel elke verhuurder. Dus als de huur een week voordat de woning wordt vrijgegeven wordt opgezegd, zijn er daarna nog een goede drie weken om de woning leeg te halen, voordat de huur daadwerkelijk beëindigd wordt en de verhuurder iets over ontruiming te zeggen heeft. Als er correct gehandeld zou zijn...
Mijn pa overleed vorig jaar als de woning bouw dit had leeg gehaald en we kregen enr 1700 euro voor dan had ik er voor getekendquote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:36 schreef ToT het volgende:
Normaal moet je idiote bedragen betalen om een huis leeg te laten halen, maar dit is echt het andere uiterste.
Verschrikkelijk voor die nabestaanden!
En ¤1700 compensatie voor een hele inboedel? Ga toch heel gauw weg zeg!
Geen idee of het verhaal van de andere kant klopt, maar dit gelooft toch niemand? Tenzij het echt om iemand zou gaan die alleen wat spulletjes van de kringloop had.
Maar je hebt toch vaak ook nog zoiets als spullen ter overname, overleg met de nieuwe bewoners, e.d.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De opzegtermijn is minimaal een maand bij vrijwel elke verhuurder. Dus als de huur een week voordat de woning wordt vrijgegeven wordt opgezegd, zijn er daarna nog een goede drie weken om de woning leeg te halen, voordat de huur daadwerkelijk beëindigd wordt en de verhuurder iets over ontruiming te zeggen heeft. Als er correct gehandeld zou zijn...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |