ANP
DELFT - De 16-jarige jongen uit Delft die donderdagavond in Den Hoorn om het leven kwam, is vrijwel zeker niet met een vuurwapen omgebracht. 'Ik heb geen schot gehoord, geen ruzie, niks', vertelt Mandy (56) die tegenover de plek woont waar de jongen stierf. Omroep West sprak met tien omwonenden en niemand heeft donderdagavond een schot gehoord of iets wat daar op lijkt. De politie wil nog niet bevestigen dat er geen schoten gelost zijn.
'Het is onwerkelijk, alsof er nooit iets gebeurd is', zegt Mandy. Een plas water op het fietspad is het enige wat nog wijst op het geweldsincident van donderdagavond.
Water waarmee bloed van het 16-jarige slachtoffer is weggespoten. Mandy woont hemelsbreed een meter of twintig van de plek het gebeurd is. Haar tuin en een slootje scheiden haar huis van de plek waar de jongen lag.
'Hij lag tegen een houten hekje aan in de slootkant. Een vrouw die met haar hond liep heeft hem gevonden.' Schoten of ruzie heeft Mandy dus niet gehoord.
'Ik denk dat hij gestoken is. Ik heb wel tussen 21.15 uur en 21.30 uur twee scooters weg horen rijden.' Ook dat is iets dat andere omwonenden - die niet bij naam genoemd willen worden - vertellen.
Nepwapen
Volgens de omwonenden is bij de jongen ook een nepwapen gevonden. Er circuleren foto's waarop een wapen te zien is met een roze of oranje dopje erop. Dat duidt op een balletjespistool. De politie wil de vondst daarvan niet bevestigen.
De plek waar het incident is geweest ligt ingeklemd tussen de doorgaande Zuidhoornseweg en een rij woningen aan de Kapellaan. Ondanks de nabijheid van woningen ligt het er toch wat afgelegen. Er zijn een kinderboerderijtje en een speeltuin.
'Er hangen vaak jongeren rond', zegt een overbuurman. 'Heel veel last heb ik er niet van, ze moeten toch ergens heen.'
Maar andere omwonenden hebben weinig op met de jongeren die daar met hun fatbikes en scooters samenkomen. 'Je hoort ze vaak schreeuwen en herrie maken', maar donderdagavond zou dat niet zo geweest zijn.
Melding schietpartij
De politie meldde donderdagavond dat het slachtoffer bij een schietpartij om het leven is gekomen. Vrijdagochtend schrijft de politie in een persbericht dat 'op dit moment onduidelijk is om wat voor soort geweldsincident het gaat' en dat 'verder onderzoek dit moet uitsluiten'.
In de nacht van donderdag op vrijdag heeft de politie een verdachte opgepakt in verband met de dood van de jongen. Het gaat om een 18-jarige jongen uit Rijswijk.
Volgens Mandy was het de hele nacht een komen en gaan van politieauto's en 'mannen in witte pakken' die onderzoek deden. 'Om 6.00 uur vanmorgen vetrokken de laatste auto's.'
https://www.omroepwest.nl(...)t-gehoord-geen-ruzie