abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 januari 2026 @ 21:43:03 #1
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219887272
Het verbaast me dat hier nog geen centraal topic over is, aangezien dit toch een 'hot item' is binnen de GGZ. :)

Even mijn situatie: ik slik een combinatie van Clomipramine, Quetiapine en Mirtazapine om mijn OCD onder controle te houden. Clomipramine is de hoofdmedicatie, de Quetiapine is ter ondersteuning en de Mirtazapine is vooral voor het slapen (omdat ik ook tinnitus heb).

Nu heb ik last van 'sinusarresten': korte momenten van enkele seconden waarin mijn hart stilstaat. De cardioloog hoopte dit op te lossen door te stoppen met de Propranolol, maar dat mocht helaas niet baten. Nu vermoedt de cardioloog dat de Quetiapine de oorzaak kan zijn.

Mijn psychiaters hebben me destijds afgeraden om ooit de Clomipramine af te bouwen, maar over de Quetiapine hebben we het nooit gehad. Ik wil nu via de huisarts navraag laten doen bij de GGZ-instelling waar ik patiënt was voor een advies. Ik wilde in de toekomst sowieso al stoppen met de Quetiapine omdat het vrij heftige medicatie is, ook al heb ik (naast die sinusarresten) geen klachten.

Mijn vraag is dan ook: wie heeft er ervaring met het afbouwen van Quetiapine of antipsychotica in het algemeen? En misschien kunnen we hier in dit topic algemene ervaringen delen over het afbouwen van antidepressiva en antipsychotica.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_219887878
Over het algemeen is het aan te raden om dit soort middelen zeer langzaam af te bouwen, in hele kleine stapjes, soms zelfs over een tijdsspanne van een jaar of langer.
  woensdag 21 januari 2026 @ 07:57:09 #3
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219888411
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 23:50 schreef Cockwhale het volgende:
Over het algemeen is het aan te raden om dit soort middelen zeer langzaam af te bouwen, in hele kleine stapjes, soms zelfs over een tijdsspanne van een jaar of langer.
Klopt, al is het ook wel persoonlijk. De één kan sneller afbouwen dan de ander. Ik heb een keer redelijk vlot af kunnen bouwen. Helaas kwamen de klachten na een maand ofzo weer keihard terug.
pi_219888537
Hoeveel quetiapine slik je?
Overleg met huisarts of psychiater over afbouwen, kleine stapjes.
Ik heb geen moeite gehad met het afbouwen/stoppen, maar ik slikte max 50 mg.
Fake it till you make it...
pi_219888561
Lekker mixje @The-BFG :7

Wat @Nijna inderdaad vraagt, wat is je dosering?

Advies is altijd; langzaaaaammmmmn

Veel mensen gaan veel te snel waardoor het ellende oplevert. Ook niet bij iedereen trouwens.
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  woensdag 21 januari 2026 @ 08:53:53 #6
498210 KoningWouter
Zoek de flow, vind de frictie
pi_219888604
Ik ga dit even volgen.

Ik had clomipramine, buspiron en olanzapine allemaal de hoogste dosis.

Ben men de olanzapine al 5mg naar beneden gegaan. De buspiron is gestopt en de clomipramine is gehalveerd.

Hier blijf ik even een tijd totdat alles weer stabiel is.

Misschien kunnen we ervaringen delen.

Good luck.

[ Bericht 1% gewijzigd door KoningWouter op 21-01-2026 09:00:49 ]
  woensdag 21 januari 2026 @ 09:14:53 #7
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219888712
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 08:53 schreef KoningWouter het volgende:
Ik ga dit even volgen.

Ben men de olanzapine al 5mg naar beneden gegaan. De buspiron is gestopt en de clomipramine is gehalveerd.

Good luck.
Je schrijft niet in welk tijdsbestek.
  woensdag 21 januari 2026 @ 09:29:21 #8
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_219888804
Een goede begeleiding is wel een vereiste. Ik ben in de jaren 90 in één keer gestopt met seroxat (hoogste dosis) en risperdal en dat leverde me hele nare ontwenningsverschijnselen op. Vooral de elektrische schokken (ik kan het niet anders omschrijven) waren heftig. Het heeft lang geduurd voordat ik er definitief vanaf was.
Heel langzaam afbouwen die troep.

Het ligt er wel aan hoeveel mg je slikt. Bij mij zeggen ze nu, dat ik zo kan stoppen met de risperdal (die ik weer slik nu), omdat het maar 1 mg is.

[ Bericht 0% gewijzigd door RedShoe op 21-01-2026 09:38:15 ]
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
  woensdag 21 januari 2026 @ 09:37:15 #9
498210 KoningWouter
Zoek de flow, vind de frictie
pi_219888849
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 09:14 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Je schrijft niet in welk tijdsbestek.
Ik ben nu twee maanden bezig. Buspiron was een eitje, daar voelde ik eigenlijk toch al niets van. Olanzapine was ook niet moeilijk om 5mg naar beneden te gaan. Ik ben stabiel op dit moment.

Ik heb er een jaar voor uitgetrokken zo'n beetje.
pi_219890557
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 08:53 schreef KoningWouter het volgende:
Ik ga dit even volgen.

Good luck.
Toen ik mijn antidepressivum ging afbouwen heb ik dat ook steeds gedaan, dosis verlagen en dan wachten tot het stabiel was voordat we de volgende stap deden. Deed ik toen in overleg met de psychiater, volgens mij heb ik daar best een tijd over gedaan.
Fake it till you make it...
  woensdag 21 januari 2026 @ 13:32:16 #11
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219890875
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 08:39 schreef Nijna het volgende:
Hoeveel quetiapine slik je?
Overleg met huisarts of psychiater over afbouwen, kleine stapjes.
Ik heb geen moeite gehad met het afbouwen/stoppen, maar ik slikte max 50 mg.
Zover ik weet 250mg, maar mijn vrouw zorgt dat de pillen altijd netjes in het doosje zitten (is zuster dus daar zeer bedreven in!). Het zal iig niet veel meer zijn geworden.

quote:
12s.gif Op woensdag 21 januari 2026 08:45 schreef mitt het volgende:
Lekker mixje @:The-BFG :7

Wat @:Nijna inderdaad vraagt, wat is je dosering?

Advies is altijd; langzaaaaammmmmn

Veel mensen gaan veel te snel waardoor het ellende oplevert. Ook niet bij iedereen trouwens.
Ja ik heb een aardige collectie pillen verzameld voor een 41 jarige.. Zit ook nog iets tegen jicht bij en een cholosterol verlager ivm die quetiapine.

Maar ik heb er echt enorm baat bij, mijn OCD is veel minder. Dat steuntje plus therapie heeft me nu al langere tijd stabiel gehouden.

Opzich geen probleem dat het langzaam gaat, als me dat uiteindelijk een pacemaker bespaart. Wel bang dat ik de bloedspiegel wisselingen van de clomi nu wat meer ga merken. Wat dan weer een goede reden is om echt te stoppen met roken.
quote:
4s.gif Op woensdag 21 januari 2026 09:29 schreef RedShoe het volgende:
Een goede begeleiding is wel een vereiste. Ik ben in de jaren 90 in één keer gestopt met seroxat (hoogste dosis) en risperdal en dat leverde me hele nare ontwenningsverschijnselen op. Vooral de elektrische schokken (ik kan het niet anders omschrijven) waren heftig. Het heeft lang geduurd voordat ik er definitief vanaf was.
Heel langzaam afbouwen die troep.

Het ligt er wel aan hoeveel mg je slikt. Bij mij zeggen ze nu, dat ik zo kan stoppen met de risperdal (die ik weer slik nu), omdat het maar 1 mg is.
Heb dus één keer de Clomi geheel afgebouwd zonder al teveel moeite. Alleen na zo'n maand de klachten dus weer full blown terug. Wel was dat onder begeleiding van mijn huisarts en zijn we mogelijk iets te snel gegaan. Al was het ook stukje afbouwen, stabiel worden en verder. Wss had ik die stabiele periode iets langer moeten aanhouden. Overigens had ik toen ook die schokken..

Nu had ik weer die schokken en dacht ik dat het de clomi was, totdat ik onderuit ging en die schokken dus te zijn van de sinusarresten.
  woensdag 21 januari 2026 @ 15:58:50 #12
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_219892377
Heb er ervaring mee in mijn omgeving. Een van mijn beste vriendinnen stond na een opname bij het GGZ stijf van de medicatie en toen het na een jaar zo goed ging wildde ze stoppen maar ze gierde zo een psychose in. Ben me doodgeschrokken. Dit resulteerde in een gedwongen opname en dit verhaaltje heeft zich 6 keer herhaald in een periode van 10 jaar. 6 keer een psychose en een gedwongen opname na het stoppen. Nu stopt ze niet meer maar zit wel uitgeblust op de bank. In mijn ogen is ze kapot. Kijkt de hele dag TV en thats it. Als ik langskom heeft ze ook niks te vertellen want ze maakt niks mee.

Zou er dus enorm voorzichtig mee zijn. :X
To BG or not to BG!
pi_219892394
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 15:58 schreef oppiedoppie het volgende:
Heb er ervaring mee in mijn omgeving. Een van mijn beste vriendinnen stond na een opname bij het GGZ stijf van de medicatie en toen het na een jaar zo goed ging wildde ze stoppen maar ze gierde zo een psychose in. Ben me doodgeschrokken. Dit resulteerde in een gedwongen opname en dit verhaaltje heeft zich 6 keer herhaald in een periode van 10 jaar. 6 keer een psychose en een gedwongen opname na het stoppen. Nu stopt ze niet meer maar zit wel uitgeblust op de bank. In mijn ogen is ze kapot. Kijkt de hele dag TV en thats it. Als ik langskom heeft ze ook niks te vertellen want ze maakt niks mee.

Taperen altijd onder strenge begeleiding doen en dan mazzel hebben met de arts.
  woensdag 21 januari 2026 @ 18:01:10 #14
481998 K21
Cappuccino
pi_219893220
Heb er met Citalopram (20 mg) ook wel even over gedaan om er helemaal vanaf te stappen. Rustig afbouwen naar 10 mg en vervolgens naar 5 mg gingen vrij soepel, maar ik heb zeker wel een maand of vier op die laatste 5 mg gezeten. Geen enge dingen qua psychische klachten, maar wel last van de eerdergenoemde schokken en licht/wazig in m'n hoofd worden als het echt uit begon te werken na anderhalve dag. Dan nam ik toch maar weer een kwartje in, want het is inderdaad gewoon een rotgevoel.

Ik zat net te denken om op de druppelvorm over te gaan, omdat je daar makkelijker kleine doseringen mee kan toedienen (in plaats van klooien met tabletjes breken) toen het opeens gewoon lukte. :')
pi_219893531
Geen optie want dan word ik agressief
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
  woensdag 21 januari 2026 @ 19:02:36 #16
505120 RedShoe
pi_219893676
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 13:32 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Zover ik weet 250mg, maar mijn vrouw zorgt dat de pillen altijd netjes in het doosje zitten (is zuster dus daar zeer bedreven in!). Het zal iig niet veel meer zijn geworden.
[..]
Ja ik heb een aardige collectie pillen verzameld voor een 41 jarige.. Zit ook nog iets tegen jicht bij en een cholosterol verlager ivm die quetiapine.

Maar ik heb er echt enorm baat bij, mijn OCD is veel minder. Dat steuntje plus therapie heeft me nu al langere tijd stabiel gehouden.

Opzich geen probleem dat het langzaam gaat, als me dat uiteindelijk een pacemaker bespaart. Wel bang dat ik de bloedspiegel wisselingen van de clomi nu wat meer ga merken. Wat dan weer een goede reden is om echt te stoppen met roken.
[..]
Heb dus één keer de Clomi geheel afgebouwd zonder al teveel moeite. Alleen na zo'n maand de klachten dus weer full blown terug. Wel was dat onder begeleiding van mijn huisarts en zijn we mogelijk iets te snel gegaan. Al was het ook stukje afbouwen, stabiel worden en verder. Wss had ik die stabiele periode iets langer moeten aanhouden. Overigens had ik toen ook die schokken..

Nu had ik weer die schokken en dacht ik dat het de clomi was, totdat ik onderuit ging en die schokken dus te zijn van de sinusarresten.
Die schokken heb ik heel lang last van gehad. Pas later ben ik er achter gekomen dat het door het plotseling stoppen kwam van de seroxat. Alsof je met schrikdraad in je door het leven loopt...compleet idioot.
.
  woensdag 21 januari 2026 @ 19:05:37 #17
505120 RedShoe
pi_219893698
Ik slik trouwens ook nog meerdere hartmedicatie, waaronder bètablokkers, maar daar kan je ook niet zomaar mee stoppen. In principe zit je vast aan je medicatie en is het heel lastig om ervan af te komen, als dat überhaupt al een optie is.
.
  woensdag 21 januari 2026 @ 21:13:14 #18
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219894825
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 15:58 schreef oppiedoppie het volgende:

Voorzichtig ben ik hoe dan ook, zal ook nooit meer zonder iig de antidepressiva kunnen. Iets is gewoon mis in bedrading van mijn brein en de antidepressiva fixed dat aardig goed. Zelf heb ik geen last van psychoses gehad; mijn antipsychotica dosering vlakt me dus ook niet echt af.
  woensdag 21 januari 2026 @ 21:21:07 #19
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219894890
quote:
4s.gif Op woensdag 21 januari 2026 19:02 schreef RedShoe het volgende:

[..]
Die schokken heb ik heel lang last van gehad. Pas later ben ik er achter gekomen dat het door het plotseling stoppen kwam van de seroxat. Alsof je met schrikdraad in je door het leven loopt...compleet idioot.
Die schokken zijn ook een bekend verschijnsel. Kunnen verder geen kwaad maar zijn idd wel weird.

quote:
4s.gif Op woensdag 21 januari 2026 19:05 schreef RedShoe het volgende:
Ik slik trouwens ook nog meerdere hartmedicatie, waaronder bètablokkers, maar daar kan je ook niet zomaar mee stoppen. In principe zit je vast aan je medicatie en is het heel lastig om ervan af te komen, als dat überhaupt al een optie is.
Ik had dus ook een bèta blokker voor een essentiële tremor en dat was de eerste verdachte van de cardioloog. Moest meteen staken, afbouwen kon niet want zat op de laagste dosering. Niet echt last van gehad overigens.

Voor mij gaat het een risico afweging worden gok ik. Nemen we het risico dat ik een terugval krijg. Of gaan we voor de risico's van een pacemaker (als die er overigens al zijn). Andere optie die de cardioloog nog aan denkt is een alternatief voor de quetiapine. Genoeg te bespreken dus met huisarts en hopelijk psychiater.
  woensdag 21 januari 2026 @ 21:52:35 #20
505120 RedShoe
pi_219895253
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 21:21 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Die schokken zijn ook een bekend verschijnsel. Kunnen verder geen kwaad maar zijn idd wel weird.
[..]
Ik had dus ook een bèta blokker voor een essentiële tremor en dat was de eerste verdachte van de cardioloog. Moest meteen staken, afbouwen kon niet want zat op de laagste dosering. Niet echt last van gehad overigens.

Voor mij gaat het een risico afweging worden gok ik. Nemen we het risico dat ik een terugval krijg. Of gaan we voor de risico's van een pacemaker (als die er overigens al zijn). Andere optie die de cardioloog nog aan denkt is een alternatief voor de quetiapine. Genoeg te bespreken dus met huisarts en hopelijk psychiater.
Ik vindt het altijd wonderbaarlijk wat zo'n klein pilletje met je kan doen. Ik heb vorig jaar op advies van de cardioloog mijn dosis gehalveerd van de bètablokker, maar dat pakte niet goed uit. Zit nu weer op de vertrouwde dosis.
Blijft bijzonder.
.
pi_219895312
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 18:36 schreef Pinnenmutske het volgende:
Geen optie want dan word ik agressief
ga je dan op topics stampen enzo?
pi_219896189
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 22:00 schreef KvanG het volgende:

[..]
ga je dan op topics stampen enzo?
Nee
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
pi_219903316
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 07:57 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Klopt, al is het ook wel persoonlijk. De één kan sneller afbouwen dan de ander. Ik heb een keer redelijk vlot af kunnen bouwen. Helaas kwamen de klachten na een maand ofzo weer keihard terug.
Dat kan dus niet. Sommige effecten kun je soms pas na maanden gaan merken. Het is vooral heel dom om snel af te bouwen.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 14:35:19 #24
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219914872
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2026 23:18 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Dat kan dus niet. Sommige effecten kun je soms pas na maanden gaan merken. Het is vooral heel dom om snel af te bouwen.
Is toch echt persoonlijk; bij mij kwamen de klachten gewoon terug, omdat de OCD weer toenam.

Ook met medicatie heb ik terugvallen gehad, maar dat kwam doordat de bloedspiegel te laag was geworden. Vandaar ook de quetiapine en de reden dat ik wil stoppen met roken om die spiegel niet teveel te beinvloeden.
pi_219919089
Mijn ervaringen met afbouwen zijn vooral dat het echt langzaam en gecontroleerd moet...

Ik slikte in 2013 paroxetine maar wilde daar vanaf omdat ik zwanger wilde worden, via de pop-poli in het erasmus gaan afbouwen en een andere middel kruislings opbouwen (Sertraline) dat werd drama, ik ging heel slecht op de sertraline, veel angstklachten, hartkloppingen, woede aanvallen, zelfs agressieve gevoelens, echt heftig, al had het afbouwen er wellicht ook invloed op.
Uiteindelijk ben ik toen fluoxetine gaan gebruiken, dat is toen tot eind 2016 goed gegaan en daar ben ik toen door omstandigheden cold Turkey mee gestopt ( ik zat met mn zoontje in een zkh in Utrecht en mn pillen lagen thuis en door alle stress ook vergeten mee te laten nemen) Dat ging best een poosje goed tot in 2018 ergens het leven me inhaalde, ik in een burnout/depressie ellende terecht kwam met paniekaanvallen en pleinvrees.. toen na een poosje besloten toch weer medicatie te starten en dat is toen Venlafaxine geworden, even zoeken naar de juiste dosis maar inmiddels op 112.5mg en dat gaat prima. Dus houden we voorlopig zo. Enige is dat ik best vlak ben in mn emoties af en toe...
S. 2014
J. 2016
  zaterdag 24 januari 2026 @ 22:00:51 #26
511221 Hetekip
#1 Capuchon_Jongen FAN!!!!
pi_219919349
In het verleden gewoon gestopt met Citalopram en Risperidon, geen klachten gehad., heb het destijds ook niet overlegd, gewoon op eigen houtje gestopt.

Nu zit ik jaren later op Escitalopram en Risperidon, bedoeling is half jaar kort inzetten, dus ik zal je laten weten hoe dat gaat wanneer ik het heb afgebouwd. Maar dat gaat pas ergens in mei zijn.
Anton-Gaaei-supporter (LET'S GO Anton!)
pi_219921568
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 22:00 schreef Hetekip het volgende:
In het verleden gewoon gestopt met Citalopram en Risperidon, geen klachten gehad., heb het destijds ook niet overlegd, gewoon op eigen houtje gestopt.
Ik ken wel iemand wie dat ook gedaan heeft en wie vervolgens helemaal kapot is gegaan en z'n leven nooit meer hetzelfde zal zijn. Zou nooit aanraden om zo maar te stoppen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 25 januari 2026 @ 08:39:31 #28
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219921763
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 22:00 schreef Hetekip het volgende:

Nu zit ik jaren later op Escitalopram en Risperidon, bedoeling is half jaar kort inzetten, dus ik zal je laten weten hoe dat gaat wanneer ik het heb afgebouwd. Maar dat gaat pas ergens in mei zijn.
Het is volgens mij echt verschillend per persoon. Die keren dat ik na een terugval bijvoorbeeld Lorazepam ging afbouwen ging ook gewoon goed op wat angst klachten na.

De laatste keer ook zelf afgebouwd

Terwijl er ook horor verhalen te vinden zijn mbt benzo's.

Wss is het makkelijker als een depressieve periode echt genezen is.

Anyway het is goed dat ook binnen de GGZ meer en meer aandacht komt voor afbouwen en overdosering. Al moeten we ook realistisch blijven en accepteren dat voor sommige medicatie levenslang nodig blijft. Of er moeten betere manieren ontdekt worden.
  zondag 25 januari 2026 @ 09:52:24 #29
511221 Hetekip
#1 Capuchon_Jongen FAN!!!!
pi_219922218
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 07:22 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik ken wel iemand wie dat ook gedaan heeft en wie vervolgens helemaal kapot is gegaan en z'n leven nooit meer hetzelfde zal zijn. Zou nooit aanraden om zo maar te stoppen.
Dat is zeer jammer te noemen, ik ben gestopt toen ik het idee had, dat ik het wel weer allemaal op de rit had. Nu had ik een depressie met piekerklachten. Stel je hebt wat heel anders, kan ik me ook voorstellen dat het misgaat.

quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 08:39 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Het is volgens mij echt verschillend per persoon. Die keren dat ik na een terugval bijvoorbeeld Lorazepam ging afbouwen ging ook gewoon goed op wat angst klachten na.

De laatste keer ook zelf afgebouwd

Terwijl er ook horor verhalen te vinden zijn mbt benzo's.

Wss is het makkelijker als een depressieve periode echt genezen is.

Anyway het is goed dat ook binnen de GGZ meer en meer aandacht komt voor afbouwen en overdosering. Al moeten we ook realistisch blijven en accepteren dat voor sommige medicatie levenslang nodig blijft. Of er moeten betere manieren ontdekt worden.
Het verschilt ook per persoon, ik ben gestopt toen ik dacht dat ik genezen was. Bij een depressie, wat is het ergste wat er kan gebeuren? Ik merk nu dat ik ook wat depressiever ben in de winter.

Het stoppen van medicatie is iets waar je over praat, wanneer iemand voor langere tijd stabiel is, en het ook echt een mogelijkheid is. Het hangt er maar van af wat je hebt. Stel je hebt klachten, maar medicatie onderdrukt dat, en je kan ondertussen eraan werken om niet meer aan die klachten te komen, dan kun je het hebben over afbouwen. Als je echter nog steeds de problemen hebt met medicatie maar een stuk minder, dan is stoppen natuurlijk niet handig.
Anton-Gaaei-supporter (LET'S GO Anton!)
  vrijdag 30 januari 2026 @ 21:00:58 #30
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219966122
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 09:52 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dat is zeer jammer te noemen, ik ben gestopt toen ik het idee had, dat ik het wel weer allemaal op de rit had. Nu had ik een depressie met piekerklachten. Stel je hebt wat heel anders, kan ik me ook voorstellen dat het misgaat.
[..]
Het verschilt ook per persoon, ik ben gestopt toen ik dacht dat ik genezen was. Bij een depressie, wat is het ergste wat er kan gebeuren? Ik merk nu dat ik ook wat depressiever ben in de winter.

Het stoppen van medicatie is iets waar je over praat, wanneer iemand voor langere tijd stabiel is, en het ook echt een mogelijkheid is. Het hangt er maar van af wat je hebt. Stel je hebt klachten, maar medicatie onderdrukt dat, en je kan ondertussen eraan werken om niet meer aan die klachten te komen, dan kun je het hebben over afbouwen. Als je echter nog steeds de problemen hebt met medicatie maar een stuk minder, dan is stoppen natuurlijk niet handig.
Ben nu een jaar of twee echt stabiel als in ik had geen benzo's nodig om een terugval te fixen.

Nog steeds wel relatief korte perioden waarin het ff minder gaat, maar dat is natuurlijk ook gewoon menselijk.

Anyway, heb 10 Feb een afspraak bij de huisarts. Maar ben zelf wel wat minder positief om af te bouwen dan wel te switchen. Terugval heb ik gewoon geen zin in, en als we het kunnen voorkomen.. maar ja een pacemaker is ook weer zo wat
  woensdag 11 februari 2026 @ 09:53:58 #31
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220062003
Gisteren eindelijk gesprek met huisarts, die schrok wel van de bijwerkingen. Afbouwen kan zomaar is de enige optie zijn.. Of de psychiater moet een vervanger voor quatiapine vinden die niet deze bijwerking heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')