Laat je niet misleiden door de kleuren. Als dit aangelegd is door een beunhaas of amateur, dan kloppen de kleuren misschien niet. Vaak gezien helaas.
Normaal gebruik van kleuren is, voor zover ik weet, is:
geel/groen: aarde
blauw: nuldraad
bruin: fasedraad
zwart: schakeldraad
Ten opzichte van de aarde zou op de blauwe draad ongeveer 0 volt moeten staan (vandaar de naam nuldraad). Je moet dat dus meten met een voltmeter (spanningsmeter).
Op de bruine fasedraad staat normaal gesproken een spanning van 230-235 V wisselspanning. Aangezien jij geen bruine draad hebt, zou ik meten of er misschien op een van de zwarte draden die fasespanning staat.
De schakeling staat hierboven al in een plaatje weergegeven (waarbij bruin er op mijn telefoon uitziet als oranje). Gebruik de normale wisselschakeling. Er is geen elektrotechnisch verschil met de “aderbesparende” wisselschakeling.
Je schakelt dus de bruine fasedraad door de twee schakelaars te verbinden met twee zwarte schakeldraden. De nuldraad wordt niet geschakeld maar gewoon doorgetrokken.
Bij die hier getoonde “Franse” wisselschakeling wordt aan één kant de nuldraad geschakeld. Geen idee waar dat nuttig voor zou zijn. Niet doen.
Het verwijderen van de wisselschakeling is eenvoudig, als je eerst weet hoe de wisselschakeling werkt.
Als je dit alles niet helemaal begrijpt, dan zou ik er niet aan beginnen, maar even iemand met kennis van zaken bellen.