De oplossing voor krapte op de arbeidsmarkt?quote:Koeien worden door mensen vaak geassocieerd met het kenmerk 'dom'. Een nieuwe studie uit Oostenrijk weerlegt dit stereotype In een reeks experimenten bewees een koe, Veronika genaamd, dat ze in staat was om gereedschap doelbewust op te pakken en in haar eigen voordeel te gebruiken. Zo pakte ze bijvoorbeeld een lange bezem met haar bek en boog vervolgens haar kop zijwaarts en naar achteren om zichzelf te krabben. Als ze jeuk had verder naar achteren, pakte ze de bezem bij het uiteinde met de haren vast en krabde zichzelf met de steel.
Volgens biologen Alice Auersperg en Antonio Osuna Mascaró van de Universiteit voor Diergeneeskunde in Wenen, blijkt hieruit dat landbouwdieren over grotere cognitieve vermogens beschikken dan algemeen wordt aangenomen, zoals zij schrijven in hun studie die is gepubliceerd in het tijdschrift "Current Biology" .
Veronika is "geen Einstein onder de koeien", maar had simpelweg het geluk gehad "op te groeien als huisdier in een stimulerende omgeving", benadrukten Auersperg en Mascaró. Ze gingen ervan uit dat alle koeien dergelijke vaardigheden zouden kunnen ontwikkelen als ze als kalf de kans kregen om met voorwerpen te spelen en ermee om te gaan. Vergelijkbare vaardigheden in het gebruik van gereedschap zijn ook waargenomen bij paarden en zeboe's.
Zeboe (Bos indicus) en gedomesticeerd rundvee (Bos taurus) zijn evolutionair gezien meer dan 500.000 jaar geleden van elkaar afgescheiden. De studie suggereert dat het gebruik van gereedschap niet alleen verband houdt met de domesticatie van beide rundersoorten, maar ook met een gedeeld vermogen om fysieke problemen op te lossen.
De onderzoekers riepen op tot meer onderzoek naar koeien en andere landbouwdieren op het vermogen om gereedschap te gebruiken, en te documenteren hoe wijdverbreid deze vaardigheden zijn.
Bron
Slimme koe (@Copilot-AI)
De mens is dommer!quote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:02 schreef Starhopper het volgende:
Dieren zijn niet dom en hebben gevoel
Als de verzorger haar de bezem met een riempje omdoet? Er zijn handigere halsbandjes.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 13:54 schreef Jippie het volgende:
[..]
De oplossing voor krapte op de arbeidsmarkt?
Ik heb genoeg gezien. Laten we wat koeien aanstellen ter vervanging van de huidige politieke wereldorde. Slechter kan het niet gaan.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 13:54 schreef Jippie het volgende:
[..]
De oplossing voor krapte op de arbeidsmarkt?
Hier ben ik ook wel van overtuigd ja.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Koeien (o.a.) houden van muziek en knuffels. Er komt een tijd dat we ons schamen dat we dieren zó onderschat hebben en zó slecht behandeld hebben.
Welk genre?quote:
Leek mij ook het meest logische antwoord.quote:
Japanse Waygu koeien luisteren naar klassieke muziek, onder het genot van een massage, en soms ook bier of sakequote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En sommige dieren smaken heerlijk!quote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:02 schreef Starhopper het volgende:
Dieren zijn niet dom en hebben gevoel
quote:Op woensdag 21 januari 2026 08:21 schreef raptorix het volgende:
Toen ik in Oostenrijk was zag ik dat ze daar een soort borstel aan een paal hadden hangen waar de koe zichzelf kon krabben, was soort roterende ronde borstel, de koe leek er van te genieten
ik ken mensen die bakken biefstukjes niet in roomboterquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |